eitaa logo
تاریخ تشیع
177 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
4.5هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 تقویم روز 👇👇👇 🔸 چهارشنبه 🔸 ۲۴ مردادماه سال ۱۳۹۷ هجری خورشیدی 🔸 ۳ ذی الحجه سال ۱۴۳۹ هجری قمری 🔸 ۱۵ آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی 📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «یا حیُ یا قیوم» 🗒 مناسبت ها: 🔻ورود پیامبر اکرم (ص) و اصحاب به مکه در سفر حجة الوداع (10 ق) 🔻عملیات عاشورای 2 در چنگوله در جنوب مهران توسط سپاه (1364 ش) 🔻ارتحال علامه "میرزامحمد حسین نایینی" استاد گرانقدر حوزه علمیه نجف اشرف (1315 ش) 🔻حمله هواپیماهای عراق به جزیره نفتی خارک در جریان جنگ تحمیلی (1364 ش) 🔻اشغال پاوه در کردستان توسط عناصر تجزیهطلب ضدانقلاب (1358 ش) 🔻نخستین دوره خبرگان رهبری (1362 ش) 🔻بازار تهران آتش گرفت. 14 مغازه و حجره سوخت (1350 ش) 🔻تولد "ابوریحان بیرونی" دانشمند شهیر مسلمان (362 ق) 🔻تولد "خاقانی شروانی" شاعر بزرگ ایرانی (520 ق) 🔻رحلت آیتالله "شیخ حسین رشتی نجفی" از مراجع شیعه (1348 ق) 🔻رحلت "حاج ملامحمد هاشم خراسانی" فقیه و مورخ بزرگوار شیعه (1352 ق) 🔻روز ملی کشور اروپایی "لیخْتِنْ اشْتاین" (1866 م) 🔻افتتاح رسمی کانال پاناما و اتصال اقیانوس آرام و اطلس (1914 م) 🔻حمله هواپیماهای آلمان نازی به انگلستان در جریان جنگ جهانی دوم (1940 م) 🔻روز ملی و استقلال "کره جنوبی" (روز جمهوری) (1945 م) 🔻روز استقلال "هند" از استعمار انگلیس (1947 م) 🔻روز ملی و استقلال کامل کشور آفریقایی "کنگو" از استعمار فرانسه (1960 م) 🔻روز استقلال "بحرین" از انگلستان (1971 م) 🔻روز مقدس مسیحیان و جشن عروج حضرت عیسی بن مریم (ع) به آسمان http://eitaa.com/joinchat/147259393Cc8f1655f3a
هدایت شده از گل زهرا
چه با عظمت است ذی الجّه موسی به طور می رود فاطمه به خانه علی ابراهیم با اسماعیل به قربانگاه محمد با علی به غدیر وحسین با تمامی هستیش به کربلا 🆔👉
هدایت شده از ستاره کویر
🔻در مشارق الأنوار بُرسی آمده است که یکی از یهودی های خیبر یک وقتی شروع کرد از روی آب راه رفتن؛ در حالی که امیرالمؤمنین علیه السلام و اصحابشان ایستاده بودند و همهی اصحاب با تعجّب به او نگاه می کردند. او روی خود را برگرداند و دید که امیرالمؤمنین علیه السلام با اصحابشان نگاه می کنند، خدمت حضرت عرض کرد: «یا هذا لو عرفت کما عرفت لجریت کما جریت» یعنی اگر میدانستی آنچه را من میدانم، تو هم این کار را میکردی. حضرت اشارهای به آب کردند و مثل اینکه آب، منجمد شد و احساس کرد که آب ایستاده است، برگشت و خدمت حضرت عرض کرد: «شما چه کار کردید؟» حضرت فرمودند: «شما چه کار کردی که از روی آب رفتی؟» گفت: «من اسم وصیّ پیامبر آخر الزمان را می دانم و با آن اسم رفتم.» حضرت فرمودند: «من وصیّ پیامبر آخر الزمان هستم.» (مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين عليه السلام، ص 271) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
هدایت شده از صاحبخانه یوسف زهراست
#دعای_کمیل.mp3
4.4M
دعای کمیل
هدایت شده از گل زهرا
📢📢📢.. ۱۳ روز به عید غدیر خم ، روز "عهد معهود" باقی است ..(۱) 📇 در روز سه شنبه ۵ ذی الحجه سال ۱۰ ھ۔ق ؛ ۱۷ اسفند سال ۱۰ ھ۔ش ، ۵ مارس سال ۶۳۲ میلادی ؛ چه اتفاقی افتاد؟؟ ▪️➖◽️🔸🔸¤¤¤ 🕝🕔🕓...کاروان رسول رحمت در نزدیکی مکه 🕋 است و تا رسیدن به حرم ، راهی نمانده است ؛ ✨ امیرمؤمنان علیه‌السلام - که برای دیدن پیامبر بی تاب اند - فرماندهی سربازان همراه خود را به جانشینشان سپرده ، خود را به پیامبر می‌رسانند ؛ ....دیدگان پیامبر پیش از رسیدن به مکه به دیدار برادرشان روشن می شود؛ از او می پرسند : 💠 چگونه و با چه نیتی احرام بستی ؟ مولا پاسخ می دهند : 💠 چون نمی‌دانستم که شما چه نیتی کرده اید ، من به همان نیتی احرام بستم که رسول خدا احرام بسته است . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : 💠 علی جان! تکلیف تو در این حج همان تکلیف من است ، حال به سوی سربازانت باز گرد و با آنان به مکه بیا. ...اینک کعبه 🕋 بی تاب از شوق حضورِ بهترین مهمان در حریمش ، رسیدن او را لحظه شماری می کند ؛ امروز بیت الله الحرام ، ✨ میهمانی را در طواف خود خواهد دید که تا برپایی قیامت ؛ عزیزتر از او به زیارتش نخواهد آمد ؛ ... قافله و قافله سالار به حرم می‌رسند ؛ صدای لبیک قطع می‌شود و مکه ، فرزند یگانهء خویش را در آغوش می‌گیرد ؛ رسول الله رو به سوی کعبه پیش می‌روند و در حالیکه زبان به حمد و ثنای پروردگار و درود و صلوات بر حضرت ابراهیم گشوده اند ، از باب بنی شَيْبه به مسجد وارد می‌شوند ؛ لحظات نیک بختی حجر الأسود فرا رسیده است .... حبیب خدا ابتدا بر حجر دست می سایند و آن گاه در گرداگرد کعبه به طواف مشغول می‌شوند ؛ نماز عبودیت در پس مقام ابراهیم ادا می‌شود و سپس نوبت به سعی میان صفا و مروه می‌رسد ؛ همان جا که روزی دویدن هاجر را به خود دیده است ؛ ...کعبه بر خویش می بالد که سرور عالم ، رسول اکرم صلی الله علیه و آله بر گرد او به طواف می‌چرخد؛ و کعبه 🕋 خود یادآور فضیلتی دیگر از امیرمؤمنان است ؛ آن گاه که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند : 💠 ای علے ! تو همانند کعبه هستی ، که مردم به سوی تو می آیند و اگر نیامدند تو را تکلیفی نیست . (۳) ▪️➖➖▪️ 1⃣ اشاره به حدیثی از امام صادق عليه السلام که فرمودند : نام عید غدیر در آسمان ها روز عهد معهود است : عوالم العلوم ۲۱۴/۱۵ 2⃣ بحارالانوار ۳۸۴/۲ ، ۳۹۲/۲ 3⃣ اسدالغابه ۳۱/۴ کنوزالحقائق ص۱۸۸ (هر دو از مدارک اهل تسنن)
هدایت شده از تبیان
سلام بر جمعه‌ای که بی‌غروب است غم عالم ته جامش رسوب است بگویند اهل عالم مهدی (عج) آمد از این بعد، حال دنیا خوب خوب است سلام صبحتون بخیر روز خوبی را در کنار عزیزانتون داشته باشید 👇👇👇 🆔 @TebyanOnline
هدایت شده از 🏴محبین‌وݪایٺ‌وشہدا🏴
شعری زیبا ک با خوندنش اشکم جاری شد... ... ارمنی بود و ارمنی زاده ظرف خالی گرفت در دستش آمد و توی صف نذری گفت: " السلام علیک دردانه" پچ پچی دور او به راه افتاد عده ای خنده, عده ای مبهوت زیر لب دختری غضب می کرد: " مردک ارمنی دیوانه! " سرخود را گرفت پایین تر، بغض تلخی گرفت جانش را: " من محب حسین و اولادش..." " آشنایم, نه این که بیگانه " صف دلواپسی جلو می رفت ارمنی در دلش چه غوغا بود روضه خوان از رقیه بانو خواند از سه ساله میانه ویرانه توی حال خودش پریشان بود فکر بیماری پسر در سر ناگهان مردی از سر صف گفت شد تمام و نمانده یک دانه! همه رفتند و ارمنی آمد باقسم با گلایه و اصرار زد عقب هرکسی جلوآمد رفت با گریه , آشپزخانه یک نگاهی به دیگ خالی کرد گفت:باشد قبول آقاجان من همانم که دیگران گفتند " مردک ارمنی دیوانه! " پای خود راگذاشت درکوچه دلخور از خویش و ازندامت ها دست رد خورده بود بر قلبش رفت خانه چه نا امیدانه! وسط دسته ظهر عاشورا پسری با صلیب بر گردن ناگهان ویلچرش زمین افتاد و پسر روی پاش، مردانه... السلام علیک دردانه.... السلام علیک دردانه....
🗓 تقویم روز 👇👇👇 🔸 جمعه 🔸 ۲۶ مردادماه سال ۱۳۹۷ هجری خورشیدی 🔸 ۵ ذی الحجه سال ۱۴۳۹ هجری قمری 🔸 ۱۷ آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی 📿 ذکر روز: ۱۰۰ مرتبه «اللهم صل علی محمد و آل محمد» 🗒 مناسبت ها: 🔻آغاز بازگشت آزادگان سلحشور از بند رژیم بعثی پس از سال‌ها اسارت (1369 ش) 🔻ترور "ملاصالح خسروی" روحانی مبارز اهل سنت، توسط عوامل ضدانقلاب (1360 ش) 🔻رحلت فقیه مجاهد آیت‌الله "سید عبدالمجید ایروانی" (1371 ش) 🔻شهادت شهید علی رمضان پور (1358 ش) 🔻شهادت شهید احمد زواره رستم‌آبادی (1360 ش) 🔻شکست "عباس میرزا" نایب‌السلطنه از قوای روسی در نبرد اصلاندوز (1228 ق) 🔻تولد شیخ "محمد غزالی" دانشمند بزرگ مصری (1335 ق) 🔻درگذشت فقیه و عارف بزرگ آیت‌الله "محمدحسین غروی اصفهانی" (1361 ق) 🔻درگذشت "ژول میشْلِه" نویسنده معروف فرانسوی (1874 م) 🔻روز ملی و استقلال "اندونزی" از سلطه هلند به رهبری "احمد سوکارنو" (1945 م) 🔻کشف دومین قمر مریخ با نام "دیموس" توسط "آزاف هال" آمریکایی (1877 م) 🔻روز ملی و استقلال کشور آفریقایی "گابن" از استعمار فرانسه (1960 م) 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/147259393Cc8f1655f3a
هدایت شده از گل زهرا
آخر به پایان می رسد این جمعه های انتظار آخر رسد آن بت شکن آن یاور مرکب سوار آخر رسد موعودمان آرام دل آرام جان آن مرد شب آن مهربان آن مونسِ دل بی قرار
هدایت شده از گل زهرا
4_5978592599131291923.mp3
3.64M
هدایت شده از گل زهرا
1_1599930.mp3
756.8K
بسم الله الرحمن الرحیم مهدویت موعود باوری به معنای اعتقاد به یک نجات بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها و برقراری صلح و عدالت خواهد آمد. منجی موعود و نجاتبخش در نزد اقوام و ملل مختلف با آیین‌ها و فرهنگ‌های کاملاً متفاوت، به اَشکال و صور گوناگون و متنوعی مطرح شده است؛ اما جملگی تقریباً در یک نکته متفق‌القول‌اند که نجات بخشی خواهد آمد و آنان را از یوغ بندگی ستمکاران و حاکمان زورگو رهانیده، جامعه‌ای پر از عدل و داد به وجود خواهد آورد. هندوها انتظارِ دهمین تجلی ویشنو یا کالکی را دارند؛ بودایی‌ها ظهور بودای پنجم را منتظرند؛ یهودیان مسیح (ماشیح) را نجات دهنده می‌دانند؛ مسیحیان، فارقلیط را می‌طلبند که عیسی مسیح مژدة آمدنش را داده است؛ و بالاخره مسلمانان که قائل به ظهور حضرت مهدی(عج) هستند.
ترویج فرهنگ مهدویت راهکار مقابله با جنگ نرم است در جامعه اسلامی همه تلاش ها باید زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) باشد و بر این اساس نیز اقدام شود چرا که اندیشه مهدویت به سبب داشتن ویژگی منحصر به فرد یکی از توانمند‌ترین عوامل رشد جامعه دینی است و گسترش این فرهنگ نورانی سبب  رشد و بالندگی هرچه بیشتر جامعه می شود. توسعه و ترویج فرهنگ مهدویت راهکار مقابله با جنگ نرم است و آشناسازی آحاد مردم به ویژه نسل جوان با آرمان ها، ارزش ها و باور های بنیادین فرهنگ والای مهدوی زمینه ساز استقرار و برپایی حکومت سراسر عدل منجی موعود است. امروز چشم همه مردم دنیا به دنبال منجی است که در این راستا باید برای معرفی هرچه بیشتر امام زمان به جهانیان قدم های جدی تری برداریم. متولیان فرهنگی باید با ارائه برنامه های غنی فرهنگی، فرهنگ انتظار را برای مردم تبیین کنند چرا که شناخت حضرت امام زمان (عج) برای تقویت معرفت دینی و باورهای مذهبی در جامعه بسیار مهم است. حضرت امام زمان(عج) هدایت کننده کشتی بشریت است و با ظهور حضرت مهدی (عج) عدالت در تمام جهان به صورت گسترده برقرار می شود و برپایی جشن های اعیاد شعبانیه در آن ماه عزیز سنت نیکویی است که باید از آن برای آشنایی با سیره و فرهنگ زندگی اولیای خدا بهره برد. ۱
مهدویت اعتقادی حرکت آفرین، امید بخش، نشاط آور و باعث تلاش مضاعف در زندگی است و از این رو یاس و نومیدی، خستگی و پوچ گرایی در این مکتب راه ندارد و باید دانست فرهنگ مهدویت چیزی جز صلح و رفاه و آسایش نیست و ترویج این فرهنگ پویا کاری بسیار موثر و فرهنگی است. مهدویت از اصلی ترین شعارهای انقلاب اسلامی ایران است و باید این فرهنگ در تمام نقاط جهان گسترش و رونق یابد و از سویی هدف غایی همه انبیا و اوصیای الهی استقرار حکومت مهدوی در جهان است و باید به مقوله ای با این عظمت که نتیجه تلاش ها و رنج های مردان خداست، توجه بیشتری شود. اندیشه مهدویت رویکردی امید بخش و لذت بخش برای بشریت است. رمز بقا و پیشرفت حیات و هویت فردی و اجتماعی بشریت در گرو بهره‌گیری از فرهنگ مهدویت است و باید این فرهنگ غنی را همانطور که هست بفهمیم و بشناسیم. انتظار فرج از اعتقادات شیعیان است که اگر بتوانیم به وظیفه و رسالت خود عمل کنیم و موضوع مهدویت را بر اساس منابع صحیح و حقیقی شیعی و دیگر فرق اسلامی به صورت متوازن در جامعه معرفی کنیم گامی به جلو برداشته ایم. باید بتوانیم به وظایف منتظران واقعی آن حضرت عمل کنیم و با شناسایی آسیب های این حوزه در مسیر انتظار حرکت کنیم. ۲
یکی از مهمترین توطئه های دشمن برای دور کردن مسلمانان از فرهنگ غنی اسلام هجمه های فرهنگی است که دین، آیین و فرهنگ ما را نشانه گرفته است و بر اساس آن سعی دارند که ما را از فرهنگ اصیل مهدوی دور کنند. امام راحل در زمان حیات خود در دیدار با رهبر معظم انقلاب که در آن زمان ریاست جمهوری کشور را عهده دار بودند با اشاره به مسائل سیاسی و تهدیدها فرمودند، من در طول انقلاب نیروی ماورایی را دیده ام که این انقلاب را محافظت می کند. امام عصر(عج) در طول این سال ها با عنایتی که به انقلاب اسلامی ما داشته اند از این انقلاب و آرمان هایش محافظت کرده اند، بنابراین ما باید به گونه ای برای تحقق جامعه مهدوی تلاش کنیم که شرمنده امام زمان(عج) نشویم. ۴
مهدویت، راهکار قطعی افزایش امید به زندگی تنها چیزی که می تواند امید واقعی را به زندگی انسان تزریق کند امید به خداوند متعال و ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است. این که امید داشته باشیم عدالت گستری خواهد آمد و ظلم را از بین می برد، آن هم ظلمی که بر جهان سیطره یافته است. اگر بخواهیم از نگاه قرآنی صحبت کنیم در جای جای قرآن آمده که باید به رحمت خدا امید داشته باشیم و به هیچ وجه مایوس نشویم. چنان که در آیه ۵۳ سوره مبارکه زمر آمده است: «بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مى بخشد، که او آمرزگار مهربان است». در اینجا اشاره آیه به ناامیدی مطلق است که از یاس هم فراتر می رود و فرد هیچ راهی ندارد. می فرماید حتی در چنین شرایطی از رحمت خداوند ناامید نباشید. بنابراین، در آیات قرآن همواره روزنه امید برای بندگان مطرح شده است و قرآن مثال های مختلفی می زند که انسان ناامید نشود. حتی آیاتی هست که انسان را به توکل دعوت می کند، توکل یعنی شخصی را به عنوان وکیل مورد اعتماد گرفتن و به آن وکیل اعتماد کردن و کارها را به او سپردن. کسی وکیل می گیرد که نتواند کار خود را انجام دهد و خیالش از آن وکیل جمع است و می داند که او همه جزئیات را در نظر می گیرد و کارها را انجام می دهد. قرآن بسیار به توکل تکیه می کند و می فرماید: در زندگی تان ناامید نباشید چون کسی که به خدا توکل کند حضرت حق برایش کافی است. ۵
اگر انسان این امید را نداشته باشد که قدرت دست خداوند است و او است که کارها را جلو می برد در این صورت زندگی حالت ایستا پیدا می کند و در آن پیشرفتی وجود ندارد؛ بنابراین، امید در آیات قرآن و سبک زندگی اسلامی موج می زند. از این منظر می توانیم این امید را جهت دهی کنیم و بگوییم که در اینجا امید از یک جهت به امدادهای الهی بر می گردد و به هیچ وجه قدرتِ دشمنان نباید سبب ترس انسان شود. این مساله در قرآن بارها مطرح شده است چنان که می فرماید: فقر از شیطان است و از فقر نترسید که خدا وعده فضل داده است. برای مثال بحث رزق برای انسان ها بسیار مهم و دغدغه آنها است تا جایی که حتی انسان به مسافت های دور برای طلب روزی می رود. قرآن در این باره می گوید: «و اینچنین به بندگان آرامش می دهد و امید را در زندگی فرد تزریق می کند.» این رویه نوعی بهداشت روان است و می خواهد خیال فرد را راحت کند تا مثلا اگر کارگری کار خود را از دست داد زندگی را تیره و تار ببیند و بلکه حرکت کند و بداند روزی دهنده خداست و زمانی که قرار است روزی از آسمان مشخص شود و با تلاش زمینی میسر شود، پس این خود یک امیدواری است. این مباحث در بخش های مختلفی از سوره های قرآن مطرح شده است. این امید آینده روشن را نوید می دهد. خداوند می فرماید: عاقبت برای کسانی است که زندگی شان رنگ خدایی دارد: «وَالعاقِبَهُ لِلمُتَّقینَ». ۶
تمام حکومت ها و تمام افرادی که ادعا می کنند می توانند قسمتی از عدالت را اجرا کنند قبل از ظهور امام زمان(عج) می آیند و هرچه در چنته دارند روی صفحه روزگار رها می کنند، اما در واقع هر چه که زمان پیش می رود رنج ها در جوامع افزایش می یابد. در چنین شرایطی تنها چیزی که می تواند امید واقعی را به زندگی انسان تزریق کند امید به خداوند متعال و ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف است. این که امید داشته باشند که عدالت گستری خواهد آمد که ظلم را از بین ببرد، ظلمی که در یک زمان به طرق مختلف بر مردم جهان سیطره پیدا می کند. از سوی دیگر در زمانه فعلی امید به ظهور حضرت حجت(عج) و همین که بدانیم امام(ع) حاضر و ناظر بر اعمال است خود می تواند احساس تکیه گاه و پشتیبان در زندگی را برای افراد تامین کند. هرچه قدر که توکل بر خداوند و استعانت از اهل بیت(ع) بیشتر باشد افراد سبک زندگی شان بیشتر و بیشتر به سبک زندگی مهدوی نزدیک می شود. ۷
راهکارهای ترویج فرهنگ مهدویت در مقابل روحیه استكباری كه هم در دوران غیبت و هم در دوران ظهور، مهم‌ترین عامل دشمنی و ستیز با امام است، می‌بایست به كارهایی مانند: شناسایی اهداف و راه‌كارهای دشمن، آگاهی‌سازی افراد و جوامع نسبت به این امر، مقاومت و مقابله در مقابل توطئه‌ها و تحركات دشمن پرداخت. با ترمیم و تبیین و ایجاد اعتماد‌سازی باید حربه تخریب دشمن را خنثی نمود و با روشن‌گری و خرافه‌زدایی برای تعمیق ایمان و اعتقادات مردم گام برداشت و توطئه تحریف را ریشه‌كن نماییم. در همین رابطه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مرکز تخصصی مهدویت می‌فرمایند: «اثبات‌ اصل‌ مهدویت‌ در یك‌ محفل‌ علمی‌ با مخاطبانی‌ كه‌ اهل‌ علم‌ و اهل‌ تفكّر و استدلال‌اند، جزو آسان‌ترین‌ كارها است. در این، هیچ‌ تردیدی‌ نیست. ایمان‌ و اعتقاد مردم‌ هم‌ خوب‌ است، منتها تعمیق‌ این‌ ایمانی‌ كه‌ مردم‌ به‌ امام‌ زمان-ارواحنا فداه‌ و علیه‌ الصلاه‌ و السلام- دارند، كار بسیار ظریفی‌ است. باید در این‌ قضیه، با شیوه‌های‌ هنرمندانهِ‌ تبلیغی‌ وارد شد. به‌ نظر من، بخش‌ مهم‌ كار شما، این‌ است. اگر این‌ كار با موفقیت‌ انجام‌ بگیرد و اگر شما بتوانید این‌ عشق‌ و محبت‌ و سوز و گدازی‌ را كه‌ مردم‌ ما به‌ طور طبیعی‌ نسبت‌ به‌ حضرت‌ دارند، در سطح‌ عموم‌ مردم، به خصوص‌ جوانان، با یك‌ نگاه‌ عالمانه‌ و آگاهانه‌ همراه‌ كنید، بركات‌ این‌ كار، لاتُعدّ و لاتُحصی خواهد شد».  ۸
از جمله راهكارهای مهم در ترویج و تفهیم فرهنگ مهدوی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱-نظریه‌پردازی درباره مهدویت  آموزه‌های دینی مهدویت دارای دامنه و پیشینه تاریخی است و جزء بنیادی‌ترین اعتقادات مسلمانان شمرده می‌شود و در میان دیگر ادیان نیز با عنوان مصلح جهانی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت موضوع مصلح جهانی در میان ادیان، لازم است اندیشمندان با تئوری‌پردازی و گفتمان‌ها، نقد و نظرها و نكته‌سنجی‌ها و اظهارنظرهای ژرف درباره آموزه مهدویت، به قوّت عملی این موضوع بین ادیانی بیفزایند. خارج ساختن بحث مهدویت از عرضه‌های سنتی و مهجور، و واردكردن آن در محیط‌های پژوهشی علمی موجب می‌شود كه مساله مهدویت بر زندگی انسان‌ها اثر گذارد و آنان را با امام عصر(عج) مرتبط سازد. ۲-شفاف ساختن جنبه‌های شخصیت و حكومت امام مهدی(عج) نوشتن دایره‌المعارف، دانشنامه، پایان‌نامه و رساله تحصیلی، ایجاد سایت‌های قوی، انتشار مجله‌های تخصصی، فیلم‌سازی، و آثار ادبی و هنری در این رابطه چاره‌ساز است. دكترین مهدویت سزاوار آن است كه در قالب رمان، فیلم، نمایشنامه، و آثار هنری، در سطح جهان ترویج شود.  ۹
۳-رشد و اعتلای فرهنگ مهدویت و مفهوم انتظار در این رابطه بررسی و تبیین روایات و سخنان تاریخی موجود در کتاب‌های اعتقادی و منابع مهم اسلامی مثمر ثمر خواهد بود. بدیهی است عدم ارائه‌ درست موضوع مهدویت یكی از عوامل مؤثر در گریز اشخاص از مسأله مهدویت، یا نداشتن باور عمیق به امام عصر(عج) هست. وجود پاره‌ای از سخنان نادرست و بی‌اساس پیرامون شخصیت آسمانی امام مهدی(عج)، موجب شده است كه چهره‌ای غیر واقعی و اسطوره‌ای از ایشان ترسیم گردد. پس باید كوشش شود كه با بررسی تطبیقی روایات و دقت نظر در آن‌ها، چهره‌ای معقول و مهربان و روزآمد از امام عصر(عج) ترسیم شود. ۴-توسعه فرهنگ مهدویت در این راستا ایجاد كرسی‌ مهدی‌شناسی در حوزه و دانشگاه راه‌گشا است. در تمامی دانشگاه‌های جهان، برای شناخت افكار اندیشمندان بزرگ كرسی‌‌های تدریس و پژوهش وجود دارد و تخصص پاره‌ای از اساتید، تنها تدریس افكار یك اندیشمند است، به عنوان مثال، برخی استادان در زمینه‌ تدریس اندیشه‌های ارسطو، تبحر دارند، در كشور عزیز اسلامی ما نیز باید برای هر یك از ائمه اطهار علیه السلام از جمله امام مهدی علیه السلام، كرسی درس امام‌شناسی و مهدی‌شناسی گذارده شود و افرادی پرورش یابند كه در زمینه بزرگان هدایت و وحی صاحب‌نظر باشند. آموزه مهدویت در طول تاریخ فرهنگ اسلامی همواره مورد توجّه اندیشمندان اسلامی بوده و هیچ آموزه‌ دیگری به اندازه‌ آن از اهمیت برخوردار نبوده است؛ امّا به ‌رغم این اهمیت، به مثابه یك نظریه و راهكار مهم مورد توجّه و دقّت نظر قرار نگرفته است، از این بر اندیشمندان و فرهیختگان است كه در این مورد به ژرف‌اندیشی و فرهنگ‌سازی بپردازند تا مهدویت آن چنان كه شایسته است و در متون دینی سفارش شده، مورد توجه قرار گیرد. ۱۰
۵-لزوم شناخت دشمن و تدارك و مهیا شدن برای مقابله و دفاع در برابر مهدی ستیزان پس از شناخت و درك وجود دشمنان و معاندان در برابر مفهوم مهدویت و اسلام و آگاهی از فعالیت‌ها و تلاش‌های آنان در جهت تخریب فرهنگ مهدویت، آنچه از نظر عقل و دین اسلام لازم و حقیقی است؛ لزوم شناخت دشمن و تدارك و مهیا شدن برای مقابله و دفاع در برابر، آن است. بدین‌سان به منظور ایجاد آگاهی و بیداری در تمامی انسان‌ها نسبت به نیاز به امام، نخست بایستی با استفاده از ابزارهای کارآمد‌، به تبیین ضرورت نیاز به امام و بی‌مانندی آن پرداخت و دوم آنکه نقد و بررسی جریان و نظام‌های مدعی نجات بشریت، زمینه پذیرش حكومت طیبه مهدوی را بیشتر فراهم می‌آورد.  ایجاد آگاهی و بیداری‌ مسلمانان و شیعیان نسبت به حقیقت و ماهیت دشمنان اسلام و مهدی‌ستیزان پس از شناخت ماهیت دشمن و روش‌ها و اهداف آن ضروری است. بنابراین لازم است تا با ارائه معارف مهدویت به دور از خرافه‌پرستی و بدعت‌گذاری، در اندیشه مسلمین و ارائه آن به زبان جهانی و روزآمد، مسلمانان و به ویژه شیعیان را نسبت به حقیقت و ماهیت چالش مهدویت آگاه ساخت. ۶-معاد باوری اندیشمندان و عمل‌گرایی خالصانه با تکیه بر اندیشه معاد و توجه به تداوم بشریت در دنیای دیگر، می‌توان فارغ از فتنه‌ها و فساد‌انگیزی‌های دجال و دجال‌ها ره پویید و به اردوی خداباوران و مهدی‌یاوران جهان رسید. ۱۱ صحبت را با مرور بیانات ارزشمند رهبر حکیم انقلاب حفظه الله تعالی درباره مفهوم شگرف انتظار ادامه دهیم؛ معظم له در ۱۸ تیرماه سال ۹۰ می فرمایند: «انتظار از آن کلیدواژه های اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است؛ انتظار یعنی ترقّب؛ یعنی مترصد یک حقیقتی که قطعی است، بودن ... این انتظار را بشریت نیاز دارد و امت اسلامی به طریق اولی نیاز دارد، این انتظار تکلیف بر دوش انسان می گذارد ... وقتی بناست که در دوران منتظَر، عدل باشد، حق باشد، توحید باشد، اخلاص باشد، عبودیت خدا باشد، ما که منتظِر هستیم باید خودمان را به این امور نزدیک کنیم ... یکی از خصوصیاتی که در حقیقت انتظار گنجانده شده است، این است که انسان به وضع موجود، به اندازه پیشرفتی که امروز دارد، قانع نباشد ... .» همچنین بیانات دیگر ایشان در ۲۷ مرداد ماه ۸۷ نشان می دهد که معنای انتظار، انتظار حرکت است و نه انتظار سکون؛ به بیان دیگر، انتظار یک نوع کسب آمادگی است و این آمادگی را باید در وجود خودمان و در محیط پیرامون خودمان حفظ کنیم. ۱۲
حضرت آقا در ۲۹ شهریور ماه ۸۴ هم به مفهوم افضل اعمال بودن انتظار فرج اشاره کرده و می فرمایند: «انتظار فرج را از این جهت افضل اعمال دانسته اند که انتظار، یک عمل است و بی عملی نیست؛ انتظار به معنی دست روی دست گذاشتن و منتظر بودن برای اینکه کاری انجام بشود، نیست؛ انتظار یک عمل و آماده سازی است، یک تقویت انگیزه در دل و درون است، یک نشاط و تحرک و پویایی در همه زمینه هاست ...» اینگونه است که در کلام رهبری خبیر انقلاب، انتظار، یکی از پر برکت ترین حالات انسان است. بدیهی است که این مفهوم عمیق و کلیدی، نیاز به فرهنگ سازی و توجه ویژه فردی و اجتماعی دارد تا بتوان ادعا کرد که انتظار به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عمومی جامعه، سریان و جریان دارد. باید گفت فرهنگ سازی برای مفهوم انتظار، در دو بُعد فردی و اجتماعی قابل بررسی است که در زمینه فردی، وظایف و راهکارهای عمومی کردن فرهنگ انتظار در جامعه از سوی افراد و در زمینه اجتماعی، وظایف و راهکارهای عمومی کردن این فرهنگ در جامعه مورد بررسی قرار می گیرد. ۱۳ بُعد فردی: شاید بتوان گفت مهم ترین وظیفه هر فرد در جامعه، شناخت و کسب معرفت بیشتر و روزافزون در زمینه امام عصر و مفهوم انتظار  و تلاش برای شناساندن آن به سایر افراد جامعه است. بدیهی است اگر این کسب شناخت و معرفت، به فرهنگی عمومی و همگانی در جامعه تبدیل شود، بدون تردید آن جامعه خواهد توانست پله های ترقی، پیشرفت و توسعه را زودتر از تصور طی کند؛ به بیان دیگر اگر همه یا اکثر افراد جامعه، مطالعه و کسب معرفت و شناخت حقیقی از امام عصر را مانند خوردن و آشامیدن، جزو  برنامه ها و ضروریات زندگی روزمره خود ببینند، بسیاری از منافع و ثمرات در پی آن شکوفا شده و به تحقق می رسد. حال در نظر بگیرید اگر این شناخت و معرفت کسب شده، چهره به چهره و رو در رو از سوی پدر به فرزند، مادر به فرزند، معلم به دانش آموز، استاد به طلبه و دانشجو و یا واعظ به عموم مردم منتقل شود، آرام آرام این فضا خواهد توانست توجه به امام عصر را در فرهنگ عمومی مردم جا بیندازد و فرهنگ انتظار بیش از پیش شکوفا شود. همچنین در کنار این کسب شناخت و معرفت روزافزون، به ما توصیه شده که مرتبا برای سلامتی و تعجیل فرج حضرت صاحب العصر و الزمان علیه السلام دعا کنیم. شاید در این باره، ذکر همین روایت تاثیرگذار از وجود مبارک حضرت مهدی علیه السلام کافی باشد که می فرمایند: "... روزی صد بار برای شما دعا می کنم ..." اکنون باید از خود بپرسیم که آیا ما روزی یک بار برای حضرتش دعا می کنیم!؟ مورد دیگر، عادت کردن به اهدای صدقه برای سلامتی حضرت و تعجیل در فرج و گشایش امر ایشان و یا اهدای ثواب امور خیر مانند تلاوت قرآن، زیارات و ... به سوی ایشان است که مکررا در متون دینی به این امر هم توصیه شده است. ۱۴