eitaa logo
تاریخ تشیع
178 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
4.9هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از الهی نگاهی
📚 مسند أحمد بن حنبل، ج ۴، ص ۲۸۱، ح۱۸۵۰۲ 📚 فضائل الصحابه لابن حنبل ج ۲، ص ۵۹۶، ۱۰۱۶ و ج ۲، ص ۶۱۰، ح۱۰۴۲ 📚 الکتاب المصنف فی الأحادیث والآثار، ج ۶، ص ۳۷۲، ح۳۲۱۱۸ 📚 الشریعه، ج ۴، ص ۲۰۵۱ 📚 تاریخ مدینه دمشق وذکر فضلها وتسمیه من حلها من الأماثل، ج ۴۲، ص ۲۲۱ 📚 تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج ۳، ص ۶۳۲ 📚البدایه والنهایه، ج ۷، ص ۳۵۰ 📚 کنزل العمال، ج13، ص133و 134
هدایت شده از الهی نگاهی
هدایت شده از الهی نگاهی
هدایت شده از الهی نگاهی
🔺بررسی سند روایت فوق🔻 عفان بن مسلم بن عبد الله الباهلى ✅از روات صحیح بخاری، مسلم حماد بن سلمه ✅از روات صحیح بخارى (تعلیقا)، مسلم علی بن زید بن جدعان ✅از روات صحیح مسلم عدی بن ثابت ✅از روات بخاری، مسلم أبی هارون العبدی ✅از روات بخاری و طبق قاعده رجالی اهل سنت، رجال شیخین بودن، خود بالاترین توثیق است👇
هدایت شده از الهی نگاهی
⚫️ وقد نقل بن دقیق العید عن بن المفضل وکان شیخ والده انه کان یقول فیمن خرج له فی الصحیحین هذا جاز القنطره. 🔵 ابن دقیق العید از ابن مفضل که استاد پدرش بوده است نقل حدیث دارد که مى گفت: 👈کسى که در طریق راویان بخارى باشد از پل عبور کرده است. 📚 فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج ۱۳، ص ۴۵۷
هدایت شده از الهی نگاهی
⚫️ يَنْبَغِي لكل منصف أَن يعلم أَن تَخْرِيج صَاحب الصَّحِيح لأي راو كَانَ مُقْتَض لعدالته عِنْده وَصِحَّة ضَبطه وَعدم غفلته وَلَا سِيمَا مَا انضاف إِلَى ذَلِك من إطباق جُمْهُور الْأَئِمَّة على تَسْمِيَة الْكِتَابَيْنِ بالصحيحين وَهَذَا معنى لم يحصل لغير من خرج عَنهُ فِي الصَّحِيح فَهُوَ بِمَثَابَة إطباق الْجُمْهُور على تَعْدِيل من ذكر فيهمَا 🔵 سزاوار است هر شخص منصفی بداند که نقل روایت صاحب صحیح از هر راوی، 👈به معنی عادل بودن و صحت ضبط (یعنی حافظه) و عدم غفلت آن راوی نزد صاحب صحیح است. به خصوص که علاوه بر این مساله، جمهور ائمه بر نامگذاری این دو کتاب (یعنی بخاری و مسلم) به صحیحین اجماع دارند و این امر برای غیر از کسی که صحیحین از او نقل روایت کرده اند حاصل نمیشود و این مساله (یعنی نقل حدیث در صحیحین از آن راوی) بمنزله اجماع جمهور بر تعدیل آن راوی است 📚 فتح الباري، ابن حجر، ج1ص384
هدایت شده از الهی نگاهی
پس سند روایت غیر قابل خدشه است علاوه بر صحت سندی، این روایت، تصحیحات و تحسینات فراوانی نیز دارد🔻
هدایت شده از الهی نگاهی
ملاعلى هروى: 🔷 (رواه أحمد) أی فی مسنده، وأقل مرتبته أن یکون حسنا فلا التفات لمن قدح فی ثبوت هذا الحدیث. 🔶 این روایت را احمد در مسند خود نقل کرده است، در پایین ترین درجه، این حدیث «حسن» است؛ پس سخن کسانى که به این روایت ایراد گرفته‌اند، ارزش توجه ندارد! 📚 مرقاه المفاتیح شرح مشکاه المصابیح، ج ۱۱، ص ۷۸، تحقیق: جمال عیتانی، ناشر: دار الکتب العلمیه – لبنان/ بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۲۲هـ – ۲۰۰۱م
هدایت شده از الهی نگاهی
علاوه بر این، البانی نیز، روایتی را که سندی کاملا مشابه با سند این روایت دارد را تصحیح کرده است 📚ابن ماجه القزوینی، محمد بن یزید (متوفای۲۷۵ هـ)، سنن ابن ماجه، ج ۱، ص ۴۳، ح۱۱۶، باب فَضْلِ عَلِیِّ بن أبی طَالِبٍ رضی الله عنه، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر: دار الفکر – بیروت.
هدایت شده از الهی نگاهی
و اما ..؛ سوال اینجاست که اگر این بیعت و تبریک، دلالت تام بر ولایت و خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام دارد، پس چرا در موتی کوتاه، این بیعت را فراموش کرده و عهد خود را زیر پا گذاشتند؟!🤔 جواب این سوال را، علمای اهل سنت بیان کرده اند👇
هدایت شده از الهی نگاهی
🔵 و اجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم عيد يزحم باتفاق الجميع وهو يقول : «من كنت مولاه فعلي مولاه» فقال عمر بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولى كل مولى فهذا تسليم ورضى وتحكيم ثم بعد هذا غلب الهوى تحب الرياسة وحمل عمود الخلافة وعقود النبوة وخفقان الهوى في قعقعة الرايات واشتباك ازدحام الخيول وفتح الأمصار وسقاهم كأس الهوى فعادوا إلى الخلاف الأول : فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قليلا . 🔴 از خطبه‌هاى رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) خطبه غدیر خم است که همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند. رسول خدا فرمود: هر کس من مولا و سرپرست او هستم، على مولا و سرپرست او است. عمر پس از این فرمایش رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) به على (علیه السلام) این گونه تبریک گفت: «تبریک، تبریک، اى ابوالحسن، تو اکنون مولا و رهبر من و هر مولاى دیگرى هستی.» این سخن عمر حکایت از تسلیم او در برابر فرمان پیامبر و امامت و رهبرى على (علیه السلام) و نشانه رضایتش از انتخاب على (علیه السلام) به رهبرى امت دارد؛ اما پس از گذشت آن روز‌ها، عمر تحت تأثیر هواى نفس و علاقه به ریاست و رهبرى خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مکان اصلى تغییر داد و با لشکر کشى‌ها، برافراشتن پرچم‌ها و گشودن سرزمین‌هاى دیگر، راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلى هموار کرد و از مصادیق این سخن شد: (فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمناً قلیلا). پس، آن بیعت را پشت سر خود انداختند و آن را به بهایى ناچیز فروختند، و چه بد معاملهاى کردند. 📚 الغزالي ، أبو حامد محمد بن محمد ، سر العالمين وكشف ما في الدارين ، ج 1 ، ص 18 ، باب في ترتيب الخلافة والمملكة 📚 سبط ابن جوزي در تذكرة الخواص ، ص37 ـ 39 📚 سیر اعلام النبلاء ، ج19 ، ص328
هدایت شده از الهی نگاهی
🔺و اما توثیق امام غزالی نزد اهل سنت (که بعدا کسی مدعی شیعه بودن او نشود!):🔻 🔶ذهبی : الغزالي الشيخ الإمام البحر حجة الإسلام أعجوبة الزمان زين الدين أبو حامد محمد بن محمد بن محمد بن أحمد الطوسي الشافعي الغزالي صاحب التصانيف والذكاء المفرط ... ثم بعد سنوات سار إلي وطنه لازما لسننه حافظا لوقته مكبا علي العلم. 🔷ترجمه : غزالي استاد پيشوا و درياي علم ، نشانه اسلام ، اعجوبه زمان ، صاحب كتاب ها و انساني با هوش فراوان و زيرك... بود 📚 سير أعلام النبلاء ، ج 19 ، ص 322