فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گل زهرا:
*⚫ مرحوم آیتالله فاطمینیا : "امروز گناهی بالاتر از تضعیف رهبری نیست. حتی از شرب خمر هم گناهش بالاتر است..."*
*⚫ روح استاد فاطمي نيا ،*
*بزرگمرد اخلاق، واعظی بینظیر، روضه خوانی مؤدب، محقق وعارفی اصیل،*
*به ملکوت اعلی پیوست*
*⚫ هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمى پوشد ...*
*⚫ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ* شادی روح پاک ایشان ، صلوات
✨﷽✨
🔅 امام علی(ع) و معمای ریاضی
✍دو نفر در مسافرت با هم رفیق شدند و در محلی برای غذا خودرن نشستند. یکی از آنان پنج نان از بساط خود بیرون آورد و دیگری 3 نان. در آن هنگام مردی از آنجا عبور می کرد و او را به خوردن غذا دعوت کردند و سه نفری آن هشت نان را به طور مساوی خوردند. پس از اتمام غذا، آن مهمان، هشت درهم به این دو فرد داد و رفت. این دو بر سر تقسیم آن هشت درهم اختلاف کردند.
صاحب سه نان گفت: نصف هشت درهم مال من است ولی صاحب پنج نان می گفت: سه درهم مال توست چون سه نان بیشتر نداشتی و من پنج نان داشتم و باید پنج درهم بگیرم اما صاحب سه نان قبول نمی کرد. اختلافشان را نزد مولی علی ع آوردند تا حضرت به عدالت میان ایشان قضاوت کند.
امام فرمود: اگر عدالت را بین شما رعایت کنم قبول خواهید کرد؟ گفتند بلی یا علی. حضرت به صاحب سه نان فرمود: یک درهم برای توست و هفت درهم نیز برای دیگری. صاحب سه نان گفت: سبحان الله!؟ چگونه چنین چیزی ممکن است!؟ چرا من باید یک درهم بگیرم و دیگری هفت درهم!؟؟ حضرت فرمود: سه نفر بوده اید و هشت نان خورده شده است، اگر هر نان را به سه قسمت تقسیم کنیم مجموعا بیست و چهار تکه نان خواهد شد.
و سهم هر یک از شما هشت تکه خواهد بود. حال تو که سه نان داشتی در واقع نُه تکه نان داشته ای که هشت تکه اش را خودت خورده ای و یک تکه از آن سهم مهمان شده است و آنکه پنج نان داشت نیز پانزده تکه نان داشته که هشت تکه ی آن را خودش تناول کرده و هفت تکه ی دیگر سهم مهمان شده لذا به ازای هر تکه ای که به مهمان داده اید یک درهم خواهد بود و سهم تو بیش از یک درهم نیست و سهم دوست تو نیز هفت درهم خواهد شد.
آن دو در حالی که از عدالت علی و حقیقت مطلب شگفت زده بودند از محضر امام رفتند...
📚منبع: کتاب قضاوت های حضرت علی(علیه السلام
💥 جهاد تبیین ...
بصیرت یعنی چی؟
خوارج عبدالله و همسر باردارش را در مسیر بصره به کوفه دستگیر کردند، وی از شیفتگان حضرت علی (ع) بود، یکی از نزدیکان عبدالله که در بالای درخت نخلی پنهان شده بود و ماجرا را تماشا میکرد میگوید که دیدم :
خوارج سر عبدالله را جدا می کنند سپس شکم زن باردار او را با شمشیر پاره کرده و جنین از شکم مادر بیرون آورند و سرجنین را هم با شمشیر جدا نمودند ، به چه جرمی ؟
به جرم عشق به علی (ع) ، بعد کنار آب رفته و وضوگرفتند.
- راوی می گوید :
آنقدر نمازشان طولانی بود که بالای درخت نزدیک بود خوابم ببرد.
بعد خرمایی از درخت نخل به زمین می افتد ، یکی از خوارج خرما رو برداشته و بدهان می برد، که یکی دیگر از خوارج سرش فریاد می کشد و می گوید که چه می کنی مردک از کجا می دانی که صاحب درخت راضی است؟
مرد خرما را از دهان بیرون انداخت...(این بصیرتشان بود)
به مال حرام حساس بودند ،
نماز طولانی میخواندند ،
اما بصیرت نداشتند ، تحلیل سیاسی نداشتند .
جنگ صفین شمشیر به روی امام جامعه کشیدند و علی علیه السلام رو مجبور به حکمیت کردند و بعد از حکمیت هم که دیدند فریب خوردند باز ، رو در روی ولایت ایستادند ، من دیپلمات نیستم، من انقلابی ام.
قاتل علی(ع) کافر نبود ... ،
ابن ملجم زمانی در کنار علی (ع) شمشیر می زد ، پس از به خلافت رسیدن علی (ع) با او بیعت کرد ، در جنگ جمل در کنار او جنگید ، اما پس از جنگ صفین و پایان حکمیت به خوارج پیوست.
او در جنگ نهروان با علی (ع) نبرد کرد و از معدود افراد بازمانده از این جنگ بود ،
امام صادق (علیه السلام) فرمودند : تاصبح قیامت ملائکه ابن ملجم رالعن میکنند.
فاصله حق و باطل این گونه بهم نزدیک است.
سابقه دار بودن و کنار امام علی (ع) بودن دلیل برسعادت نیست باعلی(ع) ماندن هنراست.
تاریخ و سرگذشت صحابه دراسلام راکه بخوانیم امروز را بهتر می توانیم درک کنیم...
*با بصیرت باشیم .*
پشت پرده یک دروغ تاریخی :
معروف است هویدا در دادگاه انقلاب درباره عملکرد خود به قاضی میگوید :
در دوران مسئولیت من، قیمت خودکار بیک ثابت بود و همیشه ۵ ریال . سلطنت طلبها حالا با فراموشی بعضی میگویند :
«ای داد بیداد! حیف! چرا بجای اعدام، کسی از او نپرسید رمز موفقیت تو چه بود؟!»
اتفاقا از او پرسیدند که چطور چنین حرفی میزنی .
تو تورم را از ۳ درصد در عرض سیزده سال به ٢۵ درصد رساندی؟ قیمت غذا و مسکن ٢۵ برابر شده!
هویدا می گوید
دقت کنید: من غذا و ملک را نگفتم ،
*من خودکار را گفتم چون کسی درس نمیخواند کسی خودکار نمیخرید*
این بود رمز مدیریت و عوام فریبی شاه و من . با یک خودکار و موز دادن در مدرسه کاری میکردیم که هیچکس نپرسد روزی۶ میلیون بشکه نفت کجا میرود؟
بله، تاریخ را با دروغ به مضحکه نکشید ...
هویدا را خود شاه بجرم فساد مالی دستگیر کرد و وقتی شاه در دی۵٧ از ایران فرار کرد ،غذای سگش را برد ولی هویدا را نبرد. نگذارید به شما دروغ بگویند .
وقتی گرگ حمله میکند ، با صدای بلند حمله میکند و فرصتی برای واکنش دارید. اما وقتی موریانه هجوم میآورد، از همان ابتدا مخفیانه و بی سروصدا از ریشه به جان داراییتان میافتد.
*ایستادن در برابر گرگ، شجاعت میخواهد و دفع خطر موریانه بصیرت!*
"بصیرت" سواد نیست "بینش" است
*بصیرت، یعنی اینکه نگاهت به "شخصیت"ها نباشد، بلکه همواره به "شاخص"ها باشد.*
بصیرت، یعنی اینکه بدانی حتی مسجد میتواند "مسجد ضِرار" باشد و پیامبر(ص) آن را خراب کند.
بصیرت، یعنی اینکه بدانی جانباز صفین میتواند قاتل حسین(ع) در کربلا باشد!
بصیرت ، یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمیتوانی آغازگر باشی اما وقتی شروع کردید باید آن را از ریشه بدر آورید.
بصیرت، یعنی اینکه" مالک اشتر"ها را تندرو ، و "ابوموسی اشعری"ها را به اعتدال نشناسی .
بصیرت، یعنی اینکه بدانی معاویه ها ، به سست عنصرهای سپاهِ علی(ع ) دل بستهاند .
بصیرت یعنی اینکه بدانی :
تاریخ تکرار میشود نه با جزئیاتش، بلکه با خطوط کلیاش .
چراحضرت علی(ع) دنبال عمار میگشت؟
چون عمار کسی بود که بصیرت داشت، دشمن شناس بود ، امام شناس بود، جبهه شناس بود ، هر جا که حس میکرد باید روشنگری بکند همانجا آتش به اختیار عمل میکرد ، هر جا با شبهه ای مواجه میشد سریعا اقدام میکرد .
در آتش به اختیار :
*اول از همه باید جبهه رابشناسیم*
*دوم افراد خودی را از دشمن تشخیص بدهیم.*
در جبهه جنگ یک تک تیرانداز ماهر هر چند هم خبره باشد اگر جبهه را نشناسد و جهت را اشتباه بگیرد تیرش را به هدف خواهد زد، اما به سینه افراد خودی! چون جبهه را بلد نیست . چون جهت را نمیشناسد و فقط در تیراندازی مهارت دارد!
*به فرموده رهبری ، آتش به اختیار یعنی یک کار درست و تمیز ارائه دادن*.
دقت کنید هر چند مالک اشتر شما ماهر باشد در جنگاوری ، ولی وقتی عمار را زدند مالک مجبور به عقب نشینی شد .
یعنی اگر عمار نباشد ما س
ید کویر:
لک باید برگردد .
درصفین دشمن تاعمار را زد ، بازار شایعه و شبهات گرم شد .
با چند شبهه دشمن ، خودی های جاهل تبدیل به یاران دشمن شدند ، امام علی(ع) تا این را دید به مالک دستور عقب نشینی داد .
در واقع امام علی (ع) ضربه بی بصیرتی بعضی از یارانش را خورد
چون عماری نبود که روشنگری کند ، تا تن به مذاکره ندهد .
به زمان حال بر میگردیم :
در بحبوحهی فتنه ۸۸ ندای (این عمار) رهبری بلند شد ، این یعنی اینکه این جبهه نیازبه روشنگری دارد و عماری نیست تا این کار را بکند .
آنجا بود که حضرت آقا به افسران جنگ نرم دستور جهاد دادند . (جهاد در جبهه نرم )
با به دوش کشیدن بار مسئولیت بصیرت افزایی مردم توسط حضرت آقا و البته زحمات افسران جنگ نرم فتنه ۸۸ فروکش کرد .
برای روشن شدن مردم، حضرت آقا مجبور به دادن امتیازاتی شدند .
از جمله نرمش قهرمانانه و مذاکره باشیطان بزرگ.
وقتی انتخاب مردم اشتباه شود ، هزینههای تحمیلی به مردم هم زیاد می شود.
مراقب باشید :
با انتخاب نادرست مملکت به دست نااهلان نیفتد
یک عده که رفع تمام مشکلات رادر غرب میبینند .
هرچه حضرت اقا فرمودندکه چشمتان به داخل باشد؛ باز کار خود را کردند و چشم به دست بیگانه دارند.
هر چه آقا فرمودند که اینها بد عهدند ولی این غرب گراها باز اعتماد کردند .
حاصل تمام زحمات و خونهای دانشمندان هسته ای به باد رفت!
نگاه به اوضاع منطقه بکنیم .
مالک اشترهای علی به ده قدمی خیمه رسیدند!
بوی خاک پوتینهای یاران حاج قاسم سلیمانی به مشام اسرائیلیها رسیده چون دقیقا این پوتینها بر روی گردنشان گذاشته شده
خمینی کبیر فرمود : راه قدس ازکربلا میگذرد! یک زمانی این حرف خنده دار بود!
چون صدامی برمسند قدرت بود که با ماجنگ داشت، اما حالا بر سردرب کاخ صدام عکس بزرگی از امام خمینی و حضرت آقا به چشم میخورد، چه کسی فکرش را میکرد؟
الان میبینید که از کربلا گذشته ایم و ۷ کیلومتری مرزهای قنیطره و رژیم کودک کش و غاصب اسرائیل رسیدهایم
الان وقت شلوغ کردن نفوذی هاست
مراقب باشیم که عمارهارانزنند!
*مراقب باشیم که اولویت اول مان حمایت از عمارها و اینکه خودمان هم یک عمار باشیم است!*
اگر عمارها حفظ شوند روشنگری خواهند کرد!
مالک اشترها نیاز به عمارها دارند تا بتوانند خیمه را فتح کنند.
*مواظب باشیم که میخواهند قرآن به سرنیزه کنند*
بازار شبهات از این پس گرمتر خواهد شد ؛
شبهات سیاسی، شبهات اقتصادی و شبهات اعتقادی....
و البته نوک پیکان این شبهات به سمت رهبری معظم خواهد بود! مواظب باشید وقتی که قرآن را سرنیزه کردند و حکم به ارتداد علی(ع) دادند ، پشت علی را خالی نکنید .
*در همه حال پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به دین و مملکت مان آسیبی نرسد.*
هدایت شده از گل زهرا
ماشینش پراید بود . در کوچه های شرق تهران آسمانی شد . اولین زائرانش مادر و همسرش بودند . سهمش از سفره انقلاب ۵ گلوله سربی بود . نگاه غمبار مادر و همسرش دل هر انسان با وجدانی را می سوزاند . کور شود هرکس اینهمه مظلومیت را نبیند . بشکند قلمی که ننویسد برفرزندان مظلوم روح الله و سیدعلی چه گذشت .
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
بانو اسلامی:
🔷بسم الله الرحمن الرحیم🔷
❌وهابيان لعن كردن «معاويه» را جايز نمي دانند
✍ و ميگويند: معاويه از اصحاب پيامبر و كاتب وحي بوده است و لعن چنين كسي جايز نيست.
✍در پاسخ ما میگوییم؛
🔺اينكه ميگويند معاويه از كاتبان وحي بود، درست نيست؛
👈👈 زيرا وي كاتب وحي نبود، بلكه بنا بر نقل ذهبي از ابوالحسن كوفي، وي تنها نويسنده برخي نامههاي حضرت پيامبر بود.
📚سير اعلام النبلاء، جلد۳، صفحه۱۲۳.
🧔♂ابن عبدربه اندلسي نيز ميگويد:
«معاويه» و «خالد ابن سعيد» نامههاي معمولي را مينوشتند.🗞
📕 احمد بن محمد بن عبدربه، العقد الفريد، جلد۴، صفحه۲۴۴.
💠«معاويه» نه تنها كاتب وحي نبود، بلكه هيچ فضيلتي نيز در اسلام براي او ذكر نشده است.
👳♂ ذهبي از« اسحاق ابن راهويه» نقل ميكند كه: هيچ روايتي از پيامبر اسلام درباره فضايل معاويه صحيح نيست.
📔سير اعلام النبلاء، جلد۳، صفحه۱۳۲ و جلد۱۴، صفحه۱۲۹.
🖊نسائي، نويسنده كتاب سنن كه در نزد اهل سنت معروف و معتبر است، همين عقيده را دارد؛
✍زيرا وقتي اهل دمشق از نسائي خواستند كه در مدح معاويه حديثي نقل كند، در پاسخ گفت:
«من چه چيز در فضيلت او نقل كنم؟ جز اينكه پيامبر اسلام درباره او فرمود: خدا شكمش را سير نكند».
📕علي بن محمد بن اثير، كامل ابن اثير، جلد۳، صفحه۴۸۷.
👳♂حسن بصري ميگويد:
معاويه چهار خصلت داشت كه اگر يكي از آنها را ميداشت، براي هلاك و تبه كاري و گناه او كافي بود.📍📍
🔺اول اینکه: او شمشير بر اين امت كشيد و كار (خلافت) را بدون مشورت مسلمين ربود و حال اينكه بقيه ياران پيغمبر هنوز زنده و اهل فضل و تقوا ميان مردم بودند.⚔⚔
🔺دوم اينكه فرزند خود را (يزيد) كه دائم الخمر بود، به ولايت عهدي و خلافت مسلمين منصوب كرد.
يزيد هم باده گسار و هم ديباپوش و هم تنبورزن بود.❌❌
🔺 سوم اينكه: زياد (زنازاده) را برادر خود نمود و حال اينكه پيغمبر فرموده فرزند براي فراش (روابط شرعي) است و زناكار جز سنگ بهره اي نخواهد داشت.
🔺چهارم: قتل حجرابن عدی و ياران او.
✍اينكه ميگويند سبّ و لعن، حرام است، آيا اين كار براي همه زشت و ناپسند است يا فقط براي شيعيان.
👈👈اگر براي همه حرام است، چرا معاويه اين سنت حرام را پايه گذاري كرد؟
📚در كتابهاي معتبر اهل سنت آمده كه معاويه اولين كسي بود كه سب و لعن اميرالمؤمنين علي عليه السلام را مرسوم كرد!!
🗞و دستور داد آن حضرت را بر سر منبرها لعن و نفرين كنند.
❌❌❌اين كار ناپسند او بيش از صد سال رواج داشت.
او حتي به اصحابي كه اين كار را نمي كردند، اعتراض ميكرد.
📗در كتاب صحيح مسلم، در روايتي آمده كه معاويه به «سعد وقاص» گفت:
🔷چه چيز مانع تو از سب علي است⁉️
🔶وي در پاسخ گفت: به خاطر سه سخن از رسول خدا صلي الله عليه و آله كه هرگاه به ياد ميآورم، هرگز نمي توانم او را سب نمايم؛
زيرا اگر يكي از آن سخنان درباره من بود، از شتران سرخ موي ارزشش برايم بيشتر بود.
🔶سعد گفت:
👈اول آنكه رسول خدا صلي الله عليه و آله در يكي از جنگها علي را جانشين خود در شهر قرار داد.
🔸 علي پرسيد: اي رسول خدا صلي الله عليه و آله آيا مرا در پيش زنها و بچهها به جا ميگذاري؟
🔷 شنيدم كه رسول خدا صلي الله عليه و آله به او گفت: آيا راضي نمي شوي كه برايم همچون هارون نسبت به موسي باشي، الا اينكه بعد از من نبوتي نيست
🔶سعد ادامه داد:
دوم اینکه از رسول خدا صلي الله عليه و آله در جنگ خيبر شنيدم كه فرمود:
فردا پرچم جنگ را به كسي ميسپارم كه خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول نيز او را دوست دارند.
⚠️ما گردنهاي خود را دراز كرديم تا ما را ببيند و انتخاب كند،
👈 اما پیغمبر گفت علي را برايم بياوريد.
🔸علي را درحالي كه چشمانش درد داشت، آوردند.
✔️✔️ حضرت رسول اکرم«ص» آب دهانش را بر چشمان علي ماليد (و شفاء داد) و آنگاه پرچم را به دست او داد و خداوند او را پيروزي داد
🔸سعد در ادامه گفت:
👈👈و سوم آن كه هنگامی که اين آيه:
بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود. (آل عمران: ۶۱)
[كه درباره مباهله با مسيحيان است] نازل شد،
✍رسول خدا صلي الله عليه و آله، علي و فاطمه و حسن و حسين «علیها» را فرا خواند و گفت:
بار پروردگارا اينان اهل منند.
صدا زد یا معاویه!! به همين دليل من علي را سب و لعن نمي كنم
📒 صحيح مسلم، كتاب فضائل الصحابه، باب فضائل علي بن ابي طالب، صفحه۱۱۹۸، حدیث۶۱۱۴.
جالب اینجاست که؛
✍وهابيان ميگويند: معاويه اجتهاد كرد و در اجتهادش در لعن و سب علي عليه السلام خطا كرده است.
ما هم در روايات خودمان داريم كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «كسي كه اجتهاد كند و به درستي اجتهاد كند، دو اجر دارد و
اگر خطا كند، يك پاداش دارد».
📕فتح الباري، جلد۱، صفحه۶۰.
خب، ما در جواب این فرقه مردود میگیم:
👈👈آيا اجتهاد اصول و ضوابطي دارد يا ندارد؟
✍كتاب و سنت منابعي است كه همه مذاهب اسلامي، از جمله حنفي، مالكي، حنبلي و شافعي، روي آن اتفاق دارند كه اجتهاد بايد بر اساس آن دو باشد.
👈👈در كجاي قرآن و سنت آمده كه سب و لعن بر اميرالمؤمنين، برادر رسول خدا صلي الله عليه و آله جايز است⁉️
👈👈 اگر اجتهاد مورد ادعاي معاويه را بپذيريم، سب و لعني كه توسط برخي شيعيان شنيده ميشود، بر اساس اجتهاد است؛ چون شيعيان راه اجتهاد را باز ميدانند؛
✍حال اگر مجتهدي، لعن معاويه را جايز بداند، بر مقلدينش چنين چيزي جايز است.
👈👈اين مجتهد بنا بر روايت اهل سنت اگر خطا كرده باشد، اشكالي بر او نيست و او يك پاداش نيز نزد خدا دارد.!!!!
📚از طرفي خداوند ظالمين را لعن ميكند و ميفرمايد:
أَلاَ لَعْنَةُ اللّهِ عَلَي الظَّالِمِينَ. (سوره هود: آیه۱۸)
یعنی آگاه باشيد كه لعنت خداوند بر ستم كاران است.
شاید بپرسید، این آیه چه ربطی به لعن معاویه دارد!!؟
✍در جواب میگوییم: معاويه، ظالم بود؛
👈 زيرا با آنكه همه مسلمانان در مدينه با علي عليه السلام بيعت كرده بودند،
🔺فقط معاويه كه يكي از استانداران علي عليه السلام به شمار ميآمد، سر به طغيان برداشت و عليه اولي الامر زمانش، اميرالمؤمنين خروج كرد
✅ و دستور خداوند در چنين حالتي جنگ با طغيان گر است؛
زیرا که خدای متعال میفرماید: 👆👆
👈👈«هرگاه دو طايفه از مسلمانان با هم به جنگ و نزاع بپردازند، بين آنها صلح و آشتي برقرار كنيد
👈 و اگر يكي از آن دو گروه به ديگري تجاوز كند، با طايفه ظالم مقابله و جنگ كنيد تا به امر خداوند تسليم شود».
(سوره حجرات: آیه ۹)
✅پس بر همه لازم بود، علي عليه السلام را ياري دهند و ستم گر را نابود سازند؛
🖊 زيرا بنا به گفته ابن كثير در تفسيرش،
نصب دو امام يا بيشتر در روي زمين جايز نيست،
👈👈چون رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «مَنْ جاءكم و امركم جميع يريد ان يفرق بينكم فاقتلوه كائنا من كان»؛
❇️ و اين عقيده جمهور علماست و بر اين مطلب عده اي از جمله امام الحرمين، ادعاي اجماع كرده اند.
📚تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، جلد۱، صفحه۱۳۰، ذيل آيه ۳۰ بقره.
📚در صحيح مسلم نيز از ابوسعيد خدري نقل شده كه گفت:
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
«اِذا بُويعَ لِخليفَتينِ فَاقْتُلوا الآخَرَ منهما؛
یعنی 👈👈 هرگاه براي دو خليفه بيعت گرفته شود، دومي آنها را بكشيد».
📚صحيح مسلم، كتاب الاماره، باب اذا بويع لخليفتين، صفحه ۹۴۳، حدیث۴۶۹۲.
✍دوستان، سخن آخر اینکه، معاویه های زمان را باید بشناسیم،!
👈👈یکی از حربه های خطرناک معاویه، و معاویه های وقت، تبلیغ منفی و مسموم هست
چند روز پیش،
👈همه در جریان هستید، شهید صیاد خدایی به شهادت رسید،
دوستان، تصاویرش هست، در ماشین پراید، و معمولی اش
✍شاید برای خیلیا که تحت تاثیر تبلیغات مسموم معاویه های زمان قرار گرفتند، سوال پیش آمده بود:
سردار سپاه، در ماشین پراید چه میکرد!؟
او باید سوار بر لاندکروز چند میلیاردی میبود!!!
این تبلیغات، همان تبلیغاتی ست که در دوران حضرت علی بر علیه مولایمان، توسط معاویه میشد،
وقتی خبر رسید علی«ع» در مسجد به شهادت رسید،
همه برایشان سوال بود: علی!!! در مسجد چه میکرد!؟؟ مگر اوتارک الصلواة نبود؛!!؟
👆👆و این هست تبلیغات معاویه، و معاویه صفتان،
✍بر ما لازم هست معاویه های زمان را بهتر بشناسیم
💠پایان نشست💠
بـــــــصــــــیــــــرت و روشـــــنـــــگـــــــری
مصاحبه دکتر احمد طیب رئیس الازهر درباره👇👇
شیعه و سنی در شبکه نیل مصر که بسیار جالبه وشنیدنی
خبرنگاری سؤال کرد آیا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد؟
شیخ طیب جواب داد: نه چه مشکلی دارند، ۵۰ سال پیش شیخ شلتوت فتوا داده است که شیعه مذهب پنجم اسلام و مانند مذاهب دیگر است.
خبرنگار گفت: فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند چه باید بکنیم؟
شیخ جواب داد: خوب بشوند مگر کسی از مذهب حنفی با مالکی برود ما اشکالی به او می گیریم؟ خوب این ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته اند.
خبرنگار پرسید شیعیان با ما درحال قوم و خویشی هستند و با فرزندان ما ازدواج می کنند.
شیخ جواب داد: چه اشکالی دارد، بین مذاهب ازدواج آزاد است.
خبرنگار گفت: می گویند شیعیان قــــــــــــــــرآنشان فرق می کند.
شیخ طیب پاسخ داد: این حرف ها خرافه پیرزن ها است. قـــــــــرآنِ شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قــــــــــــــــرآن ما است.
خبرنگار گفت: ۲۳ روحانی از یک کشور(عربستان) فتوا داده اند که شیعیان کافرند، رافضی هستند.
شیخ گفت: برای مسلمین جهان فقط الازهر می تواند فتوا دهد و فتوای آنها اعتباری ندارد.
خبرنگار گفت: پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح می کنند چیست؟
شیخ پاسخ داد: این اختلافات سیاست خارجی است و می خواهد بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد.
خبرنگار گفت من یک سوال جدی دارم: شیعیان که ابوبکر و عمر را قبول ندارند، چگونه می گویید این ها مسلمان هستند؟
شیخ طیب گفت: بله قبول ندارند، اما مگر اعتقاد به ابوبکر و عمر جزو اصول دین اسلام است؟
قصه ابوبکر و عمر یک قصه تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات ربطی ندارد.
- خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت: شیعیان یک ایراد دارند آن هم اینکه می گویند امام زمانشان از ۱۰۰۰ سال پیش هنوز زنده است.
شیخ پاسخ داد: خوب ممکن است، چرا ممکن نباشد، ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد آنان را داشته باشیم .
خبرنگار پرسید: آیا ممکن است کودک ۸ ساله امام باشد؟ شیعیان معتقدند کودک ۸ ساله امام شده است.
شیخ گفت: وقتی یک طفل در گهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک ۸ ساله هم امام باشد عجیب نیست، هرچند ممکن است ما به عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم؛ اما این موضوع به اسلام آنها صدمه ای نمی زند و آنها مسلمانند.
دکتر شجاعی فرد استاد مکانیک دانشگاه علم و صنعت بعد از بیان گزارش بالا گفت:
این مناظره برای من بسیار جالب بود
و تلاش کردم تا با شیخ طیب تماس برقرار کرده و از او تشکر کنم.
در تماس تلفنی به او گفتم شما بهترین دفاع را از شیعیان کردید و اگر یک روحانی شیعه آنجا بود شاید اینگونه دفاع نمی کرد و حداقل ملاحظه هایی می کرد اما شما حتی اعتقاد به ابوبکر و عمر را هم از اسلام جدا کردید.
شیخ طیب گفت:👇👇
*وقتی که آیت الله خامنه ای اینطور محکم جلوی آمریکا ایستادگی کرد و توانست در بحث انرژی هسته ای آمریکا را به زانو درآورد ،
و از این طرف هم سید حسن نصرالله و حزب الله هم جلوی رژیم صهیونیستی ایستادند و کمر اسرائیل را در جنگ 33 روزه شکستند، من دیدم که این ها افتخار اسلام است و آمریکا و دوستانش می خواهند این ها را کار شیعه تندرو معرفی کنند و بگوید شیعه هم مسلمان نیست و رافضی است و این افتخار را از جهان اسلام دور کنند؛ برای اینکه جوانان ما احساس غرور بکنند که این افتخارات متعلق به اسلام است، 8 برنامه در تلویزیون برگزار کردم تا بگویم شیعه مسلمان است و شیعه با ما هیچ فرقی ندارد و یکی از مذاهب اسلام است.
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
🥀شهادت امام
🖤جعفر صادق (ع)
🥀مرد آسمانی مدینه
🖤چشمه جود و سخاوت
🥀کوه حلم و بردباری
🖤تجسم اخلاص و صبر و
🥀دریای عمیق علوم
🖤به پیشگاه
🥀حضرت #ولی_عصر عجلاللهفرجه
🖤و همه شیعیانشان
🥀تسلیت عرض مینماییم
🏴 مختصری از زندگانی امام جعفر صادق علیه السلام....
🌻الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌻 🦋🦋
💠نام: جعفر بن محمد
💠كنيه: ابوعبدالله، ابواسماعيل و ابوموسى
💠القاب: صادق، فاضل، صابر، طاهر، قائم، كافل و منجى
مشهورترين لقب آن حضرت «صادق» است. اين لقب به خاطر صدق گفتار آن حضرت و تمايز از جعفر كذاب، كه در عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ادعاى امامت كرده بود، به آن حضرت داده شد.
💠منصب: معصوم هشتم و امام ششم شيعيان
💠تاريخ ولادت: هفدهم ربيع الاول سال 80 هجرى
برخى مورخان، تاريخ تولد آن حضرت را اول رجب سال 80 هجرى و برخى ديگر سال 83 هجرى دانسته اند؛اما قول اول مشهور است و اين روز مطابق است با روز ولادت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله
💠محل تولد: مدينه مشرفه، در سرزمين حجاز (عربستان كنونى)
💠نسب پدرى : امام محمد باقر بن على بن حسين بن على بن ابىطالب علیهم السلام
💠نام مادر: فاطمه، مكنّى بهام فَروه بنت قاسم بن محمد بن ابى بكر
ام فَروه، كه فرزندزاده جناب محمد بن ابى بكر بود، مقام والايى در بين زنان زمان خويش داشت. امام صادق علیه السلام درباره شأن او فرمودند: مادرم از جمله زنانى بود كه ايمان آورد و تقوا پيشه كرد و نيكوكارى نمود، و خدا نيكوكاران را دوست دارد.
اين زن از تربيت شدگان مكتب امام زين العابدين علیه السلام و امام محمد باقر علیه السلام است.
💠مدت امامت: از زمان شهادت پدرش، امام محمد باقر علیه السلام در هفتم ذى الحجه سال114 هجرى تا 25 شوال سال 148 هجرى، به مدت 34 سال
💠تاريخ و سبب شهادت: 25 شوال سال 148 هجرى، در سن 65 سالگى، به وسيله زهرى كه منصور دوانيقى به آن حضرت خورانيد.
برخى تاريخ شهادت آن حضرت را نيمه رجب سال 148 هجرى دانسته اند.
محل دفن: قبرستان بقيع، در مدينه مشرفه، در جوار قبر پدر و جدش و امام حسن مجتبى علیه السلام (در عربستان سعودى كنونى)
همسران: 1. فاطمه بنت حسين. 2. ام حميده (حميده مصفاة).
فرزندان: 1. امام موسى كاظم علیه السلام . 2. اسماعيل. 3. عبدالله. 4. محمد ديباج. 5. اسحاق. 6. على عريضى. 7.عباس. 8. ام فروه. 9. فاطمه. 10. اسماء
🌻الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌻
سیدعلی ⚫️:
دو قضاوت درباره امام صادق (علیه السلام) دربین مردم وجود دارد
که هردو محل تامل است.
قضاوت اول حمایت آمیز است:
آن امام بزرگ، فرصتی طلایی برای تعلیم و تربیت به دست آورد
و چنان غرق در نشر علم و دین شد
که نتوانست به فریضه امر به معروف و نهی از منکر عمل کند
و ناچار شد در مقابل حکام ظلم و جور به مدح و ستایش وتملق بپردازد!
قضاوت دوم اعتراض آمیز است:
او در زمانی که ظلم و جنایت از در و دیوار میبارید،
ره عافیت در پیش گرفت
و از رسالت انسانی یک رهبر غفلت ورزید
و به درس و بحث دل خوش کرد!
در حالی که شیعیانش گرفتار تعقیب و زندان و شکنجه و تبعید و قتل و غارت بودند !
2- هیچ یک از آن دو قضاوت; پایه و مایه استوار و صحیحی ندارد.
هر دو قضاوت براساس چند روایت مجعول شکل گرفته است
که دقت در محتوای آن، ساختگی بودن آن را آشکار میسازد،
زیرا ساحت رفیع امامت بسی پاک تر و والاتر از آن است که آلوده به تملق و ستایش بی جا، آن هم نسبت به طاغوتها و ستمگران گردد.
علاوه برآن که برخی از این روایات، اساسا سند ندارد.
3- نظریه و داوری صحیح درباره امام صادق (علیه السلام) و سایر امامان علیهم السلام، قضاوت سومی است
که با تحقیق درمنابع و مآخذ و دقت در آن به دست میآید و آن این است:
امامان شیعه علیهم السلام، همانند خودپیامبر (صلی الله علیه و آله)
هدفی جز این نداشتند که
نظام عادلانه اسلامی را با همان ویژگی ها و اهدافی که قرآن روشن کرده
ایجاد کنند و یا استمرار بخشند.
زیرا امامت، تداوم نبوت است.
براین اساس،
برنامه عمومی امامان علیهم السلام دو بخش اساسی و انفکاک ناپذیر داشت:
الف - تبیین ایدئولوژی اسلام.
ب - تامین قدرت اجرایی و اجتماعی.
4- امامت از نظر تاریخی چهار دوره را پیمود:
الف) سکوت.
ب) قدرت.
ج) شهادت.
د) جهادی دیگر.
دوره اول از رحلت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) شروع شد
و با آغاز حکومت امیرالمؤمنین(علیه السلام) پایان یافت.
دوره دوم; دوره حکومت امام علی(علیه السلام) و امام مجتبی(علیه السلام) است.
دوره سوم عبارت از بیست سال میانه صلح امام حسن(علیه السلام) (سال ۴۱ هجری) وشهادت امام حسین(علیه السلام) (سال ۶۱ هجری) است.
دوره چهارم; بعد ازشهادت سیدالشهداء(علیه السلام) تا دو قرن بعد و آغاز غیبت است.
برای آشنایی با زندگی امام صادق(علیه السلام) باید این دوره را بیشتر بررسی کنیم.
5 - در دوره چهارم;
امامان شیعه علیهم السلام تلاشی مستمر داشتند
تا با فعالیت ایدئولوژیک ومبارزه با تحریف،
زمینه احیای حکومت اسلامی و حضور قرآن و سنت را در جامعه فراهم آورند
و این انقلابی بزرگ و اساسی بود،
شبیه انقلابی که رسول الله(صلی الله علیه و آله) درجامعه جاهلی پدید آورد
و شاید از آن هم مشکل تر;
زیرا تجدید یک انقلاب، گاه از ایجاد آن دشوارتر است.
6 - در آغاز دوره چهارم،
وضعیت شیعه بنابر روایت امام صادق(علیه السلام)چنین بود:
«ارتد الناس بعدالحسین(علیه السلام) الا ثلثه
ابوخالد الکابلی و یحیی بن ام الطویل و جبیربن معطم
ثم ان الناس لحقوا و کثروا
و کان یحیی بن ام الطویل یدخل مسجد رسول الله(صلی الله علیه و آله)
و یقول: کفرنابکم و بدا بیننا و بینکم العداوه و البغضاء.»
پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) همه منحرف شدند جز سه نفر:
ابوخالدکابلی، یحیی بن ام طویل و جبیربن معطم.
بعدها دیگران محلق شدند و شیعیان زیاد گردیدند.
یحیی بن ام طویل به مسجد پیامبر(صلی الله علیه و آله) درمدینه وارد می شد
و خطاب به مردم می گفت:
ما به شما کافریم و میان ما و شما خصومت و کینه است.
7 - فقه جعفری در برابر فقه رسمی آن روزگار،
فقط یک اختلاف عقیده ساده نبود،
بلکه دو مفهوم انتقادآمیز نیز داشت:
نخست آنکه
اثبات میکرد دستگاه حکومت از آگاهی دینی بیبهره است
و نمیتواند امور فکری مردم را اداره کند
و دیگر آنکه
نشان میداد تحریفهای بسیاری در فقه رسمی برای جلب نظر حکام جور نفوذکرده است
و نیز امام صادق (علیه السلام)
با تفسیر قرآن به روشی غیر از روش عالمان درباری،
عملا به معارضه با حکومت برخواست
و تمام تشکیلات مذهبی و فقاهت رسمی را تخطئه کرد.
8- وجود تعابیری چون
«باب »، «وکیل »، «صاحب سر»،«مستودع سر»
در روایات امام صادق(علیه السلام) و نیز در تاریخ،
نشان می دهد که
آن حضرت تشکیلاتی سیاسی، ایدئولوژیک را به صورت پنهانی هدایت می کرد.
مثلا محمدبن سنان «باب » امام صادق(علیه السلام)
و زراره وبرید و محمدبن مسلم و ابوبصیر، «مستودع سر» آن حضرت
و معلی بن خنیس، وکیل آن بزرگوار بود.
نظریه امام صادق علیه السلام در باب پیدایش جهان و انرژی هسته ای
تاریخ تَشیع:
امام جعفر صادق علیه السلام راجع به بعضی از مسائل فیزیکی چیزهائی گفته
که از لحاظ تئوری کوچکترین تفاوت با نظریه بوجود آمدن جهان در این عصر ندارد
و یک دانشمند فیزیکی این دوره وقتی تئوری جعفر صادق علیه السلام را در مو
رد ایجاد دنیا می خواند
تصدیق می کند که
نظریه ای است مطابق با تئوری فیزیکی ایجاد دنیا در این عصر.
نظریه امام جعفر صادق علیه السلام اما
این مزیت را دارد که با این که در دوازده قرن قبل از این ابراز شده
با تئوری جدید فیزیکی راجع به پیدایش دنیا مطابقت می کند.
امام جعفر صادق علیه السلام راجع به دنیا چنین گفته است:
جهان از یک جرثومه بوجود آمد
و آن جرثومه دارای دو قطب متضاد سبب پیدایش ذره گردید
و آنگاه ماده بوجود آمد
و ماده تنوع پیدا کرد
و تنوع ماده ناشی از کمی یا زیادی ذرات آنها می باشد.
این تئوری با تئوری اتمی امروزی راجع بوجود آمدن جهان هیچ تفاوت ندارد
و دو قطب متضاد دو شارژ مثبت و منفی درون اتم است
و آن دو شارژ سبب تکوین اتم گردیده
و اتم هم ماده را بوجود آورده
و تفاوتی که بین مواد(یعنی عناصر )دیده می شود
ناشی از کمی یا زیادی چیزهائی است که درون اتم عناصر موجود می باشد.
چند نفراز فیلسوفان یونان قدیم که در قرن ششم و پنجم قبل از میلاد بسر می بردند راجع به پیدایش دنیا نظرهائی ابراز کردند
و (ذی مقراطیس ) نظریه (اتم ) را راجع به پیدایش دنیا ابراز کرد
قبل از امام جعفر صادق علیه السلام
فیلسوفان یونان و دانشمندان اسکندریه پی برده بودند
که در هستی اضداد وجود دارد
و بعضی از آنها گفتند که هر چیز را بایستی از ضد آن شنا خت.
اما در تئوری امام جعفر صادق علیه السلام
تئوری مربوط با اضداد صریح بیان شده
و این صراحت نه در نظریه فیلسوفان قدیم یونان وجود دارد
و نه در نظریه دانشمندان مکتب علمی اسکندریه.
دانشمندان یونان و اسکندریه نظریه های خود را در مورد اضداد طوری بیان کرده اند که گوئی می خواسته اند راهی برای فرار داشته باشند
و اگر دریافتند که اشتباه کرده اند بتوانند، گفته خود را پس بگیرند.
واضح است که از این جهت نظریه آنها به آن شکل ابراز شده که اطمینان نداشتند که اشتباه نمی کنند.
ولی امام جعفر صادق علیه السلام
نظریه خود را صریح و بدون قید و شرط بیان کرده
و در تئوری او (اگر) و (اما) وجود ندارد
و صراحت نظریه اش ثابت می کند که می دانسته اشتباه نمی نماید
و نمی خواسته راه باز گشت را برای خود حفظ کند.
مجمع مطالعات اسلامی در استراسبورک
که بزرگان اسلام را فقط از لحاظ تاریخی مورد تحقیق قرار می دهد
[امام]جعفر صادق[علیه السلام] را یک دانشمند بر جسته می بیند
و می فهمد که نیروی تفکر علمی او خیلی قوی تر از معاصرین بوده
و آنچه در علوم مختلف گفته و کشف کرده
از آن نیروی تفکر علمی سر چشمه می گرفته
و یکی از چیز هائی که امام جعفر صادق [علیه السلام] در مورد پیدایش جهان گفته دو قطب متضاد است.
اهمیت آنچه ایشان گفت،
بعد از قرن هفدهم میلادی که وجود دو قطب متضاد در فیزیک به ثبوت رسید آشکار شد.
معاصرین او و کسانی که بعد از وی آمدند دو قطب متضاد را در شمار آنچه قدما گفتند، مبنی بر این که هر چیز به ضد خود شناخته می شود محسوب کردند
و اهمیت گفته امام جعفر صادق [علیه السلام]
پس از این که وجود دو قطب متضاد در فیزیک به ثبوت رسید آشکار گردید
و امروز هم در اتم شناسی و الکترونیک وجود دو قطب متضاد غیر قابل تردید است.
ما علوم [امام] جعفر صادق [علیه السلام] را از جغرافیا و نجوم و فیزیک در مبحث پیدایش دنیا و عناصر شروع کرده ایم
و لذا مبحث فیزیک وی را ادامه خواهیم داد و بعد از آن به مباحث دیگر خواهیم رسید
و می گوئیم
در فیزیک امام جعفر صادق [علیه السلام] چیزهائی گفته که قبل از او کسی نگفت و بعد از وی تا نیمه دوم قرن هجدهم و قرن نوزدهم و بیستم به عقل کسی نرسیده که آنها را بگوید.
شیعیان میگویند
تمام چیزهائی که امام جعفر صادق در مورد بوجود آمدن جهان و نجوم و فیزیک و عناصر و شیمی و ریاضیات و چیزهای دیگر گفت
از علم امامت یعنی علم لدنی او بوده است.
اما مانمی توانیم علم جعفرصادق را لدنی بدانیم
و دیگر این که تردید نداریم
که جعفر صادق قبل از این که خود شروع به تدریس کند
مدتی تحصیل میکرده و در جلسه درس پدرش حضور بهم میرسانیده است
و پژوهشگر نمیتواند مردی را که مدتی تحصیل میکرده دارای علم لدنی بداند.
⁉️سوال
با توجه به ایام شهادت امام صادق سوالاتی در مورد ایشان مطرح است .1نخست اینکه چرا به ایشان صادق می گویند مگر بقیه ائمه راستگو نبودند2 دیگر انکه چرا ایشان را رییس مذهب تشیع می نامند 3دیگر انکه راست است که ابوحنیفه و دیگران از علمای اهل سنت شاگرد امام صادق بوده و به علم و دانش ایشان تصریح کرده اند
🗯پاسخ:
🔷پاسخ سوال اول:
❗️در روایتی امده است که ابی خالد به امام سجاد عرضه داشت:
🔷امام بعد از شما چه کسی است؟
❗️امام فرمود: فرزندم محمد همان که دانش را می شکافد.
❗️گفت بعد محمد چه کسی امام است؟
🗯فرمود: جعفر که نامش نزد آسمانیان صادق است
🔷راوی گفت چگونه تنها ایشان متصف به صادق شده اند در حالی که همه شما صادق هستید؟
❗️امام پاسخ داد: پدرم از پدرش و ایشان از پیامبر برایم حدیث نقل کرده اند که فرمود:
🗯وقتی فرزندم جعفر متولد شود او را صادق بنامید چون پنجمین فرزندش به نام جعفر به دروغ ادعای امامت می کند او در نزد خدا جعفر کذاب است که بر خداوند دروغ می بندد .
❗️ در این موقع اشکهای امام جاری شد فرمود گویا می بینم که جعفر کذاب خلیفه ستمگر زمان را وادار می کند که به جستجوی ولی خدا و امام غائب که خدا حافظ او است بر آیند»
📚بحار الانوار ج47 ص9
❗️شیخ صدوق در معانی الاخبار چنین می اورد:
« او به صادق نامیده شد تا از جعفر کذاب که به دروغ ادعای امامت می کند متمیز شود»
📚معانی الاخبار،ص65
🗯پاسخ سوال دوم:
❗این که امام صادق را رییس مذهب می گویند و مذهب ما را شیعه جعفری می گویند از آن رو است که تا زمان امام صادق به علت تسلط سیاستمداران وزمامداران ستمگر فرصت نشر علوم ومعارف اسلامی وتربیت شاگردان آن طور که برای ایشان فراهم شد برای سایر امامان فراهم نگردید وایشان از این موقعیت وفرصت حد اکثر استفاده را نمود، علوم ومعارف اسلامی را تعلیم وتدریس فرمودند وشاگردان بزرگی تربیت کردند که هریک از علمای بزرگ اسلام به شمار میروند.
🗯از آن موقع شیعه وپیروان آن حضرت را جعفری گفتند وبعد هم این لقب بر شیعه باقی ماند
📚معارف دین،ایت الله صافی گلپایگانی
🗯پاسخ سوال سوم:
🔷ذهبی از بزرگان اهل سنت در دو کتاب خود از امام صادق روایت میکند که می فرمود:
"از من سوال کنید قبل از آنکه مرا از دست بدهید واین را بدانید که پس از من کسی مانند حدیث مرا به شما نخواهد گفت"
📚تاریخ الاسلام،ج6 ص45
📚تذکره الحفاظ،ج1 ص157
🗯مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید:
«برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به ذهن بشری خطور کرده است»
📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104
🗯ابن حبان در مورد امام می گوید:
"او از نظر دانش، فقاهت وفضیلت از بزرگان اهل بیت به شمار می آید"
📚الامام الصادق والمذاهب الاربعه،ج1 ص58
🗯خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام حنفی ها نقل می کند که درمورد امام صادق میگفت:
"من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد
📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172
📚تحفه اثنی عشریه،ص8
🗯محمد بن طلحه شافعی درمورد امام می گوید:
"او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... "
📚مطالب السوول،ج2 ص56
🗯حافظ ابو نعیم از بزرگان اهل سنت می اورد:
« گروهی از تابعین و بزرگان و امامان اهل سنت از امام صادق کسب علم و نقل حدیث می کردند که از جمله انان ،مالک بن انس ،شعبه بن حجاج،سفیان ثوری،ابن جریح و...می باشند»
📚حلیه الاولیائ،ج3 ص198
🗯مولف کتاب ائمه الهدی چنین می اورد:
« امام صادق دریایی از علم بود تا جایی که چهار هزار نفر از او کسب علم و نقل حدیث می کردند که برخی از انان از بزرگان دین بودند مانند امام ابو حنیفه،امام مالک بن انس،امام سفیان ثوری،و دیگران از بزرگان علما»
📚ائمه الهدی ص117
🗯علامه شبراوی شافعی چنین می نویسد:
« برای امام صادق مناقب فراوانی بود و فضائلش مشهور بود .امامان زیادی از او کسب علم و نقل حدیث کردند مانند مالک بن انس،ابو حنیفه،یحیی بن سعید،ابن جریح،ثوری،ابن عیینه،شعبه و دیگران»
📚الاتحاف بحب الاشراف،ص54
🗯ابن حجر نیز در صواعق می اورد:
« از امام صادق مردم بسیاری کسب علم کردند تا جایی که علومش در تمام شهر ها منتشر شد و بزرگان علما شاگرد او بودند مانند یحیی بن سعید،ابن جریح،مالک،سفیانین،ابو حنیفه،شعبه،و ...»
📚الصواعق ص120
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
آرامش تهران:
شناخت_امام_زمان:
قسمت اول:
عدم شناخت امام زمان (علیهالسّلام) هم پای شرک و جاهلیت، و تکذیب او هم ردیف کفر و بیایمانی شمرده شده است و به یقین شناخت امام عصر (علیهالسّلام) که کلید همه معارف وحی است، با یادگیری نامها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت او حاصل نمیشود، بلکه باید در نامهها و حکمتها و فرامین و آرمانهای آن حضرت تدبر کرد.
۱ - شناخت امام عصر کلید همه معارف وحی:
امام زمان (علیهالسّلام) و ویژگیهای او را، دوباره باید شناخت.
امامت و نقش آن را دیگر باره با دیدی عمیقتر و در گسترهای وسیعتر باید بررسی کرد.
راستی چرا عدم شناخت امام زمان (علیهالسّلام) هم پای شرک و جاهلیت، و تکذیب او هم ردیف کفر و بیایمانی شمرده شده است؟
✨رسول اکرم (صلیاللهعلیهوالهوسلم):«مَن ماتَ وَ هُوَ لایَعرِفُ اِمامَه، ماتَ میتَهً جاهِلیّهً؛[۱]
کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است».
✨رسول اکرم (صلیاللهعلیهوالهوسلم): «مَن کَذّبَ بالمَهدِیّ کَفَرَ؛[۲]
کسی که مهدی را تکذیب کند کافر است».
چرا در دعای شریفه میخوانیم:
✨«... اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجِّتَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی».[۳]
«خدایا حجّت خویش را به من بشناسان، که اگر حجّت خود را به من نشناسانی، از دینم گمراه خواهم شد».
آیا غیر از این است که جز با شناخت امام، راه هدایت را نمیتوان شناخت و جز با معرفت او، به معرفت دینی نمیتوان دست یافت؟
به یقین شناخت امام عصر (علیهالسّلام) که کلید همه معارف وحی است، با یادگیری نامها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت او حاصل نمیشود.
باید در حکمت نامها و نشانهای او اندیشه کرد.
باید در شگفتیهای ولادت و حیات او تامل نمود.
باید غیبت پر رمز و راز او را به بررسی نشست و عوامل و لوازم آن را با نگاهی مسئولانه جستجو کرد.
باید در کلمات و فرمایشات امام (علیهالسّلام) دقّت کرد.
باید در نامهها و فرامین او تدبّر نمود.
باید آنچه را که سبب خوشنودی و ناخشنودی او است، باز شناخت.
باید اهداف و آرمانهای او را فهمید.
این اندیشه و تامل و بررسی و دقّت و تدبّر و فهم و شناخت، مقدّمهای تعهّد آفرین برای اطاعتی تعبّدآمیز از امام زمان (علیهالسّلام) است؛ و چنین اطاعتی عین اطاعت از خدا و پیامبر (صلیاللهعلیهوالهوسلم) است که غایت ایمان و اسلام به شمار میآید.
اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌱
شناخت_امام_زمان:
قسمت دوم:
۲- اقتدا و تاسی
اقتداء از ریشه قدوة، و به معنای الگو قرار دادن و جلودار دانستن مقتدا است، چنانکه تاسی، از ریشه اُسوة و به معنای اسوه قرار دادن و تبعیّت کردن از اوست.
امام زمان (علیهالسّلام) امام زمانه است، امام همه انسانها در همه ابعاد زندگی است.
امام وار زندگی کردن وظیفهای همگانی است، به او باید اقتدا کرد تا به مقصد رسید. چون او باید زیست، تا بتوان به کمال دست یافت.
آن کس که خود را صادقانه پیرو امام زمان (علیهالسّلام) میشمارد، به هماناندازه که ویژگیهای او را میشناسد، در همسو کردن زندگی، همسان نمودن خُلق و خو، همرنگ ساختن اعمال و رفتار خویش با او وظیفه دارد.
اگر امام زمان (علیهالسّلام) را به زهد و بیاعتنایی به دنیا شناختیم، دیگر نمیتوانیم با ادّعای پیروی از او حریصانه به دنبال دنیا باشیم و همت خود را در نیکو پوشیدن و خوب خوردن و لذّت بردن خلاصه کنیم.
(«ما لباس القائم الّا الغلیظ و ما طعامه الّا الجشب[۴]،[۵]
امام رضا (علیهالسّلام): لباس قائم ما (علیهالسّلام) چیزی نیست جز پوشاکی خشن و غذای او چیزی نیست طعامی خشک». )
اگر امام زمان (علیهالسّلام) را به اهتمام در دعا و عبادتها شناختیم، دیگر نمیتوانیم نسبت به دعاها بیتفاوت بمانیم و در نماز و راز و نیاز با خدا سستی و کمتوجهی روا داریم.
(کثرت دعاهای وارده از امام زمان (علیهالسّلام) و نمازهای طولانیِ مخصوص آن حضرت (که در کتب روایی نقل شده) بهترین نشانه این ویژگی است.)
اگر امام زمان (علیهالسّلام) را به عادل بودن و عدالت گستری شناختیم، دیگر نمیتوانیم با ادّعای اقتدای به او بر بندگان خدا ستم کنیم و نسبت به ظلمی که بر دیگر بندگان خدا میشود، بیتفاوت بمانیم.
(امام باقر (علیهالسّلام): «یعدل فی خلق الرحمان، البرّ منهم و الفاجر[۶]
امام زمان (علیهالسّلام) در بین آفریدگان خدا به عدالت رفتار میکند، چه نیکوکار باشند و چه بدکار». )
اگر امام زمان (علیهالسّلام) را به...
«راستی خوشا به حال آن کس که قائم اهل بیت پیامبر (صلیاللهعلیهوالهوسلم) را درک کند در حالی که در زمان غیبت و دوران قبل از قیام او به او تاسی جوید»
(«پیامبر (صلیاللهعلیهوالهوسلم) : طوبی لمن ادرک قائم اهل بیتی و هو یاتمّ به فی غیبته قبل قیامه... .[۷]
📚پانویس:
۴.↑ نعمانی، محمد بن ابراهیم، غیبت نُعمانی، ص۲
۳۳.
۵.↑ صافی، لطف الله، منتخب الاثر، ج۲، ص۳۲۹.
۶.↑ صافی، لطف الله، منتخب الاثر، ج۲، ص۳۳۶.
۷.↑ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۱، ص۷۲.
اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج ❤️
✍ بیعت با سلام فرمانده حدود ۲۸ سال از رحلت پیامبر مکرم اسلام ص گذشته بود و مردم پس از ناامید شدن از عملکرد خلفای خود خوانده به امیرالمومنین ع رو آورده بودند .
اکنون امیرالمومنین ع در منظر چشمشان بود .
امامتش را قبول داشتند ، اما اطاعتش نکردند . کار به جایی رسید که امام بر بالای منبر و بخاطر بیوفایی امتش پیش چشمشان بر صورت خود سیلی زد و این جماعت شیعه فقط نگاه کردند . اشباحالرجال .
چند ضربه شمشیر مالک تا ریشه کنی فتنه مانده بود . اما شیعیان صحنه نبرد را به مکر و جنگ روانی پسر نابغه باختند .
امام مجتبی ع را شیعه بودند اما قافیه را به عملیات روانی معاویه باختند و امامت از حکومت حذف شد .
امام حسین ع را شیعیان با هزاران امضاء به کوفه دعوت کردند و امام با همه داشتههایش به سویشان حرکت کرد .
پیشاپیش مسلم را برای زمینه سازی به کوفه فرستاد . اما شیعیان باز هم اسیر مکر و حیله شدند . مکر پسر مرجانه .
مگر امام زمانشان را نمیخواستند تا هدایتشان کند و از چشمه زلال انوار الهی به آنان بنوشاند ؟ اما نه ، شاید فقط امام را برای بهتر شدن امورات دنیایشان میخواستند .
مگر میشود فرستاده و جانشین امام زمانشان مسلم را در مقابل هجمه تبلیغاتی ، رسانهای و مالی آل امیه تنها گذارند ؟
چگونه بود که همان شیعیان در کربلا قربهالیالله مقابل امام زمان ایستادند و هنگامی که امامی که خود دعوت کرده بودند با انان سخن میگفت به جای انکه سخنانش را بشنوند با سوت و کف و هلهله کاری کردند تا کسی سخنانش را نشنود .
سخن امام زمانشان ناشنیده ماند و این جماعت خوشحال از این برتری رسانهای .
آیا اینان از محبت پیامبرشان به حسنین مطلع نبودند ؟
آیا اعراب به مهمان نوازی شهره نبودند ؟ آن هم مهمانی که خود دعوت کرده بودند ؟؟!!
مگر از ظلم حکومت بنی امیه به فغان نیامده بودند ؟
میتوان باور کرد که جماعتی شیعه پای کوبان در قتل امام زمانشان به وجد آمده باشند و خانوادهاش را غارت کنند و به اسارت ببرند ؟
سالها وقتی ذکر مصیبت ائمه معصومین را میشنیدیم تعجب میکردیم از رفتار آن مردم و ضمن سوگواری ، بر آن اقوام به خاطر مقابله با امام زمانشان لعن میگفتیم .
مگر میشود مقابل امام زمان ایستاد آن هم شیعیان ؟
آری امکان دارد . گمان نکنیم که ما از این مصیبت مصون هستیم و این زمان فهممان به خاطر اطلاع از آن نامردمیهای و تجربه تاریخی بالا است .
تعجب میکنید ؟ ایا مصون هستیم ؟
چند روزی است که سرود سلام فرمانده در باب تجدید بیعت با امام زمانمان ، هم او که ادعا میکنیم جانمان برایش در میرود توسط کودکان و نوجوانان ما شیعیان سروده میشود .
ببنیدچگونه جمعی از ما قافیه را به عملیات روانی و رسانهای فرزندان نابغه باختهاند .
ببینید چگونه پیامهای تمسخر این قدرت نمایی شیعه را با اشتیاق برای دیگران ارسال میکنیم .
آسمان و ریسمان را به هم میبافیم تا این سرود را زیر سوال ببریم .
کجاست ادعای شیعه بودن ؟ شاید امام زمان را میخواهیم و دوست داریم ظهورش را تا سفرههایمان رنگینتر کند و یا حسابهای بانکیمان را پر پولتر .
چرا فکر میکردیم مصون هستیم از اینکه ما هم مقابل امام زمان بایستیم ؟
سلام فرمانده اعلام ارادت به کسی است که بخش عمده شیعیان ارزوی دیدارش را دارند تا اندوه از دلشان برطرف کند .
چرا فکر میکنیم ما با مردم کوفه متفاوت هستیم و با کسانی که در زیارت عاشورا لعن شدند فرق داریم ؟
چرا نمیدانیم که چگونه با مسلم زمانه رفتار کنیم ؟ آیا نفهمیدهایم همان رفتاری را که با مسلم داریم بدترش را با امام زمان خواهیم داشت ؟
چگونه است که جمعی از ما مدافعان دین و سرزمینمان را توهین میکنیم ؟ کفار چنین رفتاری با مدافعینشان ندارند . اینان به چه آئین هستند ؟
بدانیم و آگاه باشیم و جز این نیست که وقتی جنگ روانی را به سفیانیها باختهایم قطعا و حتما در کربلایی دیگر مقابل امام زمانمان خواهیم ایستاد .
شک نکنیم .
البته در آن روز دیگر امام ذبح نخواهد شد بلکه توسط فرشتگان ، شهدایی که رجعت کردهاند ( امثال عزیز دلها و ابومهدی ) و صالحانی که بر ایمان خود ثابت قدم ماندهاند و حتی کسانی از سرزمینهای آن سوی جهان یاری خواهد شد . این وعده الهی مبنی بر به ارث رسیدن زمین به مستضعفین به امامت آن ذخیره الهی قطعا محقق خواهد شد .
در آن روز بزرگان مقابل او خواهند ایستاد ، ما که از هم اکنون قافیه را باختهایم .
کجای زندگی ما رنگ شیعه دارد ؟ در گوشیهای موبایلمان چه میگذرد ؟ زنان ، دختران و پسران به چه شکلی در جامعه میچرخند ؟
چگونه است که حیا از زنان و غیرت از مردان رخت بر بسته است ؟
با شوق مطالب تهیه شده در اردوگاه منافقین ، وهابیت ، بهائیت و در یک کلام استکبار را برای هم ارسال کنیم حتی لحظهای درنگ نمیکنیم تا از صحت آن مطالب آگاه شویم .
یک کلام ، این نوع شیعه بودن در نهایت به مقابله با ام