🤔 فرزندان پیامبر اسلام(ص)
۱- قاسم ( فوت : قبل از بعثت)
۲- عبدالله( فوت : قبل از هجرت)
۳- رقیه (قبل از هجرت- ۲هجری)
۴- زینب ( سال ۳۰ عام الفیل - ۸ هجری)
۵- ام کلثوم( قبل از هجرت- ۹ هجری)
۶- ابراهیم( ۸ هجری - ۱۰ هجری )
۷- حضرت فاطمه ( ۵ بعثت - ۱۱ هجری)
👆🏻 اولین بچه رسول الله ؛ زینب است.
🌍 خدیجه چهار دختر (ام کلثوم، رقیه، زینب، فاطمه) و دو پسر (قاسم، عبدالله) برای پیامبر آورد که دو پسر او در کودکی درگذشتند.
👈🏻 زینب همسر ابولعاص بن ربیع بود.
👈🏻 ام کلثوم و رقیه ابتدا با عتبة بن ابولهب ازدواج کردند که پس از دعوی پیامبری حضرت محمد، عتبه ایشان را طلاق داد.
سپس، رقیه، و پس از مرگ او، امکلثوم، با عثمان ازدواج کردند.
👈🏻 فاطمه زهرا (س)با حضرت علی (ع) ازدواج کرد.
امکلثوم و رقیه قبل از فوت پیامبر (ص) درگذشتند.
ماریه مسیحی نیز پسری به نام ابراهیم آورد که در دو سالگی درگذشت.
👆🏻 یعنی فرزندان رسول اکرم (ص) همه از خدیجه و ماریه بودند و ایشان از دیگر همسرانش ؛ صاحب بچه نشد.
👈🏻 توضیح :
ازدواج همزمان دو دختر پیامبر با عتبه
ازدواج با دو خواهر بطور همزمان از دیدگاه اسلام ، براساس آیه ۲۳ سوره نساء در سال ششم هجرت منع گردید.
می فرماید : «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ....وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ اْلأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُورًا رَحیمًا
حرام شده است بر شما (ازدواج با) مادرانتان و ... و این که بین دو خواهر جمع کنید(هم زمان با آن دو ازدواج کنید) مگر آنچه در گذشته واقع شده است همانا خداوند آمرزنده مهربان است»
طلاق رقیه و ام کلثوم هم در سال سوم یا چهارم بعثت یعنی سال نزول سوره المسد صورت گرفته است.
البته از نظر برخی محققان شیعه مانند سید جعفر مرتضی عاملی، رقیه فرزند پیامبر و خدیجه نبوده است؛ بلکه او فرزند هاله، خواهر خدیجه است، ولی از آنجا که در خانه پیامبر پرورش یافته، به دختر پیامبر شهرت یافته است.
🔷بسم الله الرحمن الرحیم🔷
📚کنفرانس: #معرفتی
📜محوریت: #نهج_البلاغه
🖊شاخص بحث: ویژگی های برادر دینی از منظر امیرالمومنین علی علیه السلام
دوستان عزیز!
✍ما که میگوییم شیعه #امیرالمؤمنین علیه السلام هستیم، باید دست کم یک بار ۲۴۰ خطبه و ۷۹ نامه و ۴۸۰ کلمۀ حکمت آمیز نهج البلاغه را مطالعه کنیم
🔰🔰🔰
🔷 در کشور ما، کارهایی برای آشنایی مردم با این کتاب ارزشمند یعنی #نهج_البلاغه صورت میگیرد، اما به نظر میرسد کافی نباشد....
✨✨✨✨✨
✅کلمات درباره امیرالمومنین باید بیشتر #شناسانده شود.
عزیزان!
📗ناگفته نماند #نهج_البلاغه در سال ۴۰۰ توسط #سید_رضی جمع آوری شده است؛...
✨✨✨✨✨✨
👈 ۱۸۰ سال بعد، یکی از محدثين تقریبا تمام کلمات #قصار امیرالمؤمنین علیه السلام را در کتابی به نام #غررالحکم جمع آوری کرده است.📗
دوستان عزیز!
✳️کنفرانس امشب به موضوع بحثمان که اخلاق در #نهج_البلاغه است، میپردازیم...
✍و مبحث را با کلمۀ ۲۸۹ از کلمات #حکمت_آمیز امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه آغاز میکنیم
🔰🔰🔰
🟩 #ویژه_گیهای_برادر_دینی
✍امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: «كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ »؛
📜حضرت در این جا انسانی کامل را توصیف میکند و میفرماید:
🔰🔰🔰🔰
✍برادری دینی و ایمانی داشتم که این #ویژگیها را داشت.
📚مفسرین و شارحین #نهج_البلاغه به این مسئله پرداخته اند که منظور #امیرالمؤمنین علیه السلام از این برادر چه کسی است⁉️
✨✨✨
✍آیا مالک اشتر است؟ ⁉️
✍آیا ابوذر غفاری است؟⁉️
✍ آیا شخص دیگری است؟⁉️
👈 یا نه، منظور رسول الله صلی الله و علیه وآله وسلم است؟⁉️
✅ برخی گفته اند شخص خاصی منظور حضرت نیست؛
↩️ آن حضرت برادر دینی کامل را معرفی میکند.
🔰🔰🔰🔰
1⃣ #کوچک_شمردن_دنیا
💫💫💫💫
✍على علیه السلام فرمود: اولین ویژگی برادر ایمانیام این بود:
« كَانَ [يُعَظِّمُهُ] يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ»؛
✨✨✨✨✨
✍ یعنی: علت بزرگ جلوه کردن او در چشمان من، این بود که دنیا در نگاه وی #کوچک و #حقیر بود.
دوستان ❗️
✍ اگر میخواهیم بدانیم در پیشگاه #امیرالمؤمنین علیه السلام چه جایگاهی داریم و حضرت چگونه به ما نگاه میکند،؟!
↩️ راه فهمیدنش خیلی #آسان است.
🔰🔰🔰🔰🔰
✳️ملاک این است:
👈به هر اندازه که دنیا در نظر ما #کوچک باشد، به همان اندازه ما در نگاه امیرالمؤمنین #بزرگ جلوه میکنیم....
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
👈 از سوی مقابل، به هر مقدار که دنیا در نگاه ما #بزرگ و با اهمیت و باعظمت باشد، به همان مقدار ما در نگاه امیرالمؤمنین #کوچک جلوه میکنیم....
✨✨✨✨✨
💎امیرالمؤمنین علیه السلام کسی است که #دنیا را #خوار کرد....
✳️ سید رضی در #نهج_البلاغه نقل میکند:
🔰🔰🔰🔰
👈امیرالمؤمنین هر شب بدون استثنا بعد از نماز #عشاء به طرف مردم برمی گشتند و یک موعظه را تکرار میکردند:
« تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ تودي فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ وَ أَقِلُّوا الْعُرْجَةَ عَلَى الدُّنْيَا »؛
✨✨✨💫💫💫💫💫
یعنی👈: آماده حرکت شوید، خدا شما را بیامرزد! زیرا بانگ کوچ سر داده شد.
↩️ وابستگی به زندگی #دنیا را کم کنید. دلبستگی به دنیا را کم کنید؛ داشتن #دنیا مانعی ندارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📗: نهج البلاغه، خطبه ۲۰۴.
📜کلمه ۱۳۱ از کلمات حکمت آمیز
امیرالمؤمنین علیه السلام را ببینید؛ بسیار زیباست..
🔰🔰🔰
🔷؛ مردی در محضر امام #علی علیه السلام دنيا را #مذمت میکرد.
💢💢💢
🔸 حضرت فرمود: تو چه حقى داری که دنیا را مذمت میکنی؟❓
دنیا باید علیه تو حکم کند، نه تو عليه دنیا. دنیا چه گناهی دارد؟! ❓❗️
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
چه زمانی دنیا تو را فریب داد❓
آیا با مرگ پدرانت بر اثر بلا؟❓
یا با خوابیدن مادرانت در زیر خاک❓
چند بیمار را با دستانت پرستاری کردی❓
✨✨✨✨✨
❇️حضرت سپس #عبرتهای_دنیا را برمی شمارد و به سخنانش ادامه میدهد تا آنجا که میفرماید:
دنیا تجارت خانه است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📜 نهج البلاغه، حکمت ۱۳۱.
✅امام حسین علیه السلام در همین #دنیا با خدا #معامله کرد و بهشت جاودان را خرید....
✨✨✨✨
✅ رسول الله صلی الله و علیه وآله وسلم در همین #دنیا با خدا #معامله کرد.
💫💫💫💫💫
✅بندگان صالح خدا کسانی هستند که این همه آثار نیک در طول تاریخ برجای نهاده اند؛...
✨✨✨✨✨
✳️همانهایی که در همین #دنیا خوب زیستند و زندگی شان با نام نیک به پایان رسید.
🔰🔰🔰🔰
↩️↩️بنابراین یادمان باشد که اگر #مذمت_دنیا را به طور فراوان و گسترده ای در #نهج_البلاغه میبینیم قطعأ ناظر به همین تعبير امیرالمؤمنین علیه السلام است
👈 که اسير و وابسته و دلبسته دنیا نباشیم؛
اگر چیزی را از دست دادیم غصه نخوریم.
2⃣ #شکم_پرست_نبودن
✅على علیه السلام فرمود: دومین ویژگی برادر دینی ام اینست:
✍ برادر ایمانی من اسیر #شکم نبود.
↩️چیزی را که نمی یافت، اشتهای آن نمی کرد و اگر مییافت، زیاده روی نمی کرد.
✨✨✨✨✨
💎جامعه امروز ما از همین دو مشکل رنج میبرد.
🔻 عده ای #ندارند ولی #اشتهایش را دارند و به هر دری میزنند تا خواسته شان را از هر راهی که شده تهیه کنند.
🔺 عده ای نیز #دارند و #زیاده_روی میکنند.
🌀🌀🌀🌀🌀
✳️امیرمؤمنان على علیه السلام فرمود: برادر ایمانی من این طور نبود.
🟩🟩🟩
دوستان عزیز!!
👳♂ابن ابی الحدید داستانی در شرح #نهج_البلاغه آورده است که ماجرایی قابل توجه دارد...
👈 اگر انسان اسیر #شکم و مادیات شد، زمین خواهد خورد...
✨✨✨✨
🔷همان طور که میدانید سه چیز در
جنگ #صفین بر امیرالمؤمنین علی علیه السلام تحمیل شد:
⛔️ #پایان_جنگ؛
حضرت به پایان جنگ راضی نبود و میفرمود: ادامه بدهید. اما حضرت را مجبور کردند.
🌀🌀🌀🌀
⛔️ #پذیرش_حکمیت؛ حضرت حکمیت را قبول نداشت و بر ایشان تحمیل شد.
🌀🌀🌀🌀
⛔️ #تعيين_حَكَم؛
حضرت میفرمود: حَکَم، #مالک_اشتر یا ابن عباس باشد.
گفتند: نه، #ابوموسی_اشعری باشد.
👳♂ ابن ابی الحدید مینویسد:
🌙 آن شبی که قرار بود فردایش #ابوموسی_اشعری و #عمروعاص بنشینند و گفت وگو کنند،..
↩️ عمروعاص به یارانش گفت: « أَكْثِرُوا لأبی موسی مِنَ الطَّعَامَ الطَّيِّبَ فَوَ اللَّهِ مَا بَطَنَ قَوْمُ قَطُّ إِلَّا فَقَدُوا عُقُولِهِمْ »؛
یعنی👈 هرچه غذای لذیذ و خوشمزه است به #ابوموسی بدهید و شکمش را پر کنید؛.. 🥂🫓🍯
👈👈زیرا اگر گروهی #شکمشان پر شد، به همان مقدار #عقلشان کم میشود.
↩️ با همین شکم پر و با سفرۀ #عمروعاص بود که فردایش #ابوموسی پس از گفت و گو با عمروعاص همه چیز را به نفع معاویه واگذار کرد.🚫🚫
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📜شرح نهج البلاغه، جلد۱۹، صفحه ۱۸۶.
3⃣ #خاموش_بودن_و_کم_گویی
✍على علیه السلام فرمود:
سومین ویژگی برادر ایمانی ام:
« وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بُدَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ»؛
✨✨✨✨
یعنی👈برادر ایمانی من بیشتر اوقات در #سکوت بود و اگر دیگران در سخن گفتن بر او غلبه پیدا میکردند کسی در سکوت بر او غلبه پیدا نمی کرد....
🌀🌀🌀🌀🌀
✅ #سکوت یکی از موضوعاتی است که فراوان مورد #تأکید قرار گرفته.
✅ #امیرالمؤمنین علیه السلام از کنار مردی گذشت که سخن #بیهوده و اضافی میگفت...
⚡️⚡️⚡️
🔷حضرت فرمود: میدانی این حرفهایی که میزنی، املایی است که تو میگویی و دو فرشته مینویسند؟!
✨✨✨✨
↩️ پس حرفهای #بیهوده نزن؛ حرفهای #مفید بزن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
📜بحارالانوار، جلد۵، صفحه۳۲۷.
🔺 #سکوت بد و #سکوت خوب چیست⁉️
🔸بعضیها میپرسند: این قدر که به #سکوت سفارش میکنید، آیا واقعأ سكوت خوب است؟❓❓
✨✨✨✨
🔷 شخصی همین موضوع را از #امام_سجاد علیه السلام پرسید.
🔶 حضرت امام سجاد«ع» پاسخ زیبایی فرمود:
↩️خداوند هیچ پیامبری را با #سکوت مبعوث نکرده است؛
💫💫💫💫
👈👈بعثت پیامبران با کلام و سخن بود..
✍ اگر سخنت #حکمت_آمیز است بگو
👈👈و اگر حکمت آمیز نیست
#سکوت_کن.
🟩🟩🟩🟩
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📙وسائل الشیعه، جلد ۱۲، صفحه ۱۸۸؛
📗 الاحتجاج، جلد۲، صفحه۳۱۵؛
📙بحارالانوار، جلد۶۸، صفحه ۲۷۴
هدایت شده از 📢 کانال ندای حق ❤️
🔺کشتار دانش آموزان در ۱۳ آبان ۵۷ به روایت سایت منافقین
جنایات این روز بعد از کشتار ۱۷ شهریور بزرگترین کشتار دسته جمعی رژیم پهلوی بود
هدایت شده از 📢 کانال ندای حق ❤️
✅تفاوت یهود با صهیونیسم
🔹 #صهیونیسم یک حزب و تشکیلات سیاسی است که با وسایل و #ابزار_ظالمانه و نامشروع #اهداف_جابرانه و غاصبانه ای را تعقیب می کند. صهیون نام کوهی است در اورشلیم که بارگاه حضرت داود پیامبر (عليه السلام) در آن قرار دارد و واژهی #صهیونیسم از آن گرفته شده است. قبل از جنگ جهانی اول، روزنامه نگاری به نام #تئودر_هرتزل اهل اتریش، یا مجارستان در سال ۱۸۹۶ کتابی به نام «دولت یهود» نوشت و منتشر نمود. او در این کتاب از لزوم تشکیل کشور مستقل برای یهودیان سخن به میان آورد، اما به محل و مرکز تشکیل دولت یهود اصلاً اشاره ای نشد. در این کتاب پیشنهاد نمود که آژانس یهود تشکیل شود تا برنامه مذاکرات و نقشه های حزب را تنظیم نماید و یک شرکت یهودی به وجود آید که احتیاجات اقتصادی نهضت را تأمین کند. اولین کنگره حزب صهیونیسم در شهر بال سوئیس تشکیل گردید که در آن کنگره فلسطین محل تشکیل دولت یهود تعیین شد.
🔹پس از شکست دولت عثمانی و حاکمیت انگلستان بر فلسطین و لبنان و شروع جنگ جهانی اول که دامنه اش به حدود #فلسطین رسیده بود، یکی از #رهبران_صهیونیسم به نام #هربرت_سموئل یادداشتی به اعضاء کابینه انگلستان و نمایندگان عوام آن کشور تقدیم کرد، و در آن یاداشت پیشنهاد کرد که یک #دولت_یهودی تحت نظارت #انگلستان در #فلسطین ایجاد شود، و از طرفی جمعی دیگر از رهبران یهود و در رأس آن #دکتر_وایزمن استاد کرسی شیمی دانشگاه منچستر انگلیس که در اثر کشف ماده «اسیتون» که برای مواد منفجره ضروری بود، در جامعه و دستگاه دولتی انگلیس صاحب نفوذ بودند، با مقامات انگلیس و همچنین فرانسه و آمریکا درباره تشکیل دولت یهودی در فلسطین مذاکره کردند، و بالاخره کار به جایی رسید که #بالفور وزیر خارجه وقت انگلیس وعده تشکیل #دولت_یهودی را در روز دوم نوامبر ۱۹۱۷ میلادی به #صهیونیستها داد و در نتیجه #یهودیها با حمایت کامل #انگلیس و #آمریکا و #فرانسه دولت خود را تشکیل دادند.
🔹به طور خلاصه عوامل مؤثر در تشکیل دولت صهیونیزم به شرح زیر است:
1⃣پافشاری #سردمداران_یهود و #صهیونیسم برای تشکیل دولت یهود در فلسطین.
2⃣آمادگی حکومت های غرب و شرق برای نجات ملتها از شر یهودیها و مزاحمت های سیاسی و اقتصادی؛ زیرا یهود در هر کشوری که باشد اقتصاد آن کشور را قبضه می کند و به همین دلیل روسیه آن ها اخراج کرد.
3⃣از همه مهمتر #استکبار_جهانی بر آن بود که یک غدّه سرطانی را در قلب کشور های اسلامی قرار دهد، تا دولتهای عرب و مسلمان نتوانند به وحدت برسند و دوباره تجربه امپراطوری عثمانی تجدید نشود و اصولاً جامعه مسلمانان گرفتار #اسرائیل شوند.
🔹#یهودیان خود را قوم برگزیده خداوند میدانند و بر خلاف مسیحیان و مسلمانان که دینشان را جهانی میدانند، یهودیان، رستگاری را منحصر به قوم یهود میدانند و پذیرش دین یهود را از طرف دیگران صحیح نمیدانند و معتقدند که یهودیت تنها از طریق نسل و پدران منتقل میشود. بنابراین #صهیونیست نام حزب سیاسی بود که در میان یهودیان تشکیل شد و معتقد به تشکیل کشور مستقل در فلسطین و گسترش آن از نیل تا فرات است، در حالی که همه یهودیان چنین اعتقادی ندارند. همچنین #صهیونیست معتقد به برتری نژادی #یهود بر دیگران است و به همین خاطر یک اعتقاد #نژادپرستانه را دنبال می کنند و نیز معتقد به پیشبرد اهداف خود با قدرت نظامی و سلطه گری بر دیگران هستند، و این اعتقاد اگر چه در میان بسیاری از یهودیان وجود دارد و غالبا طرفدار صهیونیست هستند، اما تعداد زیادی از یهودیان هستند که با این نوع اعتقادات موافق نیستند و تعداد آنها رو به افزایش است.
🔹به همین خاطر می بینیم که گروههای مخالف صهیونیست در جامعه یهودیان نیز به وجود آمده است و دست به ایجاد تشکیلات مستقل از صهیونیست و اسرائیل زدند و به مخالفت با تشکیل و ادامه کشور اسرائیل پرداختند. این تشکل در جامعه آمریکا وجود دارد و اخیرا در کشور انگلستان نیز به وجود آمده است. اصطلاح صهیونیست مسیحی، اصطلاح جدیدی است که به مسیحیانی گفته میشود که تفکر صهیونیستی دارند و همانند یهودیان صهیونیست، معتقد به تسلط یهود بر بیت المقدس و اماکن مقدس مسلمانان میباشند تا شرایط ظهور مسیح فراهم گردد!
📛📛📛📛📛📛📛📛📛📛📛📛📛
اکنون این فرقه در اسرائیل، روسیه، اوکراین زندگی می کنند. مباحث عمیق آنها در الهیات یهودی توجه محققان را به خود جلب کرده و اینها در مباحث خود از اصطلاحات اصول فقه حنفی بهره می گیرند.
هفت - دونمه:
هفت - دونمه:
و در بعضی اوقات به آنها شبتین می گویند که به شبتای صبی مؤسس گروهشان نسبت داده می شود. این شخص در سال ۱۶۲۶ در شهر ازمیر ترکیه متولد شد. پس از مطالعه الهیات و عرفان یهودی مدعی شد که مسیحا یهود است. برخی یهودیان اروپا و ترکیه و خاورمیانه دعوتش را پذیرفتند وی خود را نخستین فرزند خدا نامید و در سال ۱۶۶۶ قیام کرد، لکن توسط پادشاه عثمانی دستگیر و مسلمان شد و نام خود را به محمد افندی تغییر داد و پیروان خود را به اسلام ترغیب کرد ولی با زهم بسیاری از یهودیان او را مسیحیا می دانستند و می گفتند که تنها شبحی از شبتای مسلمان شده و خود شبتای برای یافتن ده قبیله گم شده بنی اسرائیل به آسمان رفته و به زودی ظهور خواهد کرد و اینها به بازگشت سریع شبتای به عنوان منجی حقیقی بنی اسرائیل امیدوارند. اکنون چندین هزار نفر از اینها در ترکیه هستند که در ظاهر به سنن اسلامی و در باطن سنن یهودی عمل می کنند. این ۷ فرقه از فرق های معروف و شناخته شده یهود است وچنانچه اشاره کردیم از فرقه های قبل از بلای بابل نوعا خبری نداریم و احتمالا فرقه هایی وجود داشته و در بعضی کتب تاریخ فرقه های یهودیت را تا ۲۷ فرقه شماره کرده اند که اکثر آنها فقط اسمشان در تاریخ آمده است. اما آیا در احادیث اسلامی مطلبی درباره فرق یهود ذکر شده یا خیر؟ می گوییم در کتب حدیث از طریق شیعه و سنی روایت شده که امت موسی پس از او به ۷۱ فرقه و امت عیسی به ۷۲ فرقه و پس از من امتم به ۷۳ فرقه تقسیم خواهد شد که تنها یک فرقه اهل نجات خواهد بود. چنانچه از فرق هر یک از دو امت موسی و عیسی نیز تنها یک فرقه اهل نجات بوده عده ای از محققان اسلامی حدیث مذکور را از نظر سند قابل اعتماد ندانسته و آن را نپذیرفته اند [جهت آگاهی کامل از مصادر حدیث ر.ک کتاب بحوث فی الملل والنحل، استاد جعفر سبحانی، ج ۱ ص ۲۱ تا ۲۴ ]. و عده ای هم حدیث را پذیرفته و در صدد شمارش فرقه ها و تعیین فرقه ناجیه برآمده اند. حال در این که مقصود از این فرقه ها چه در امت مسلمان وچه از بین یهود و مسیحیت چیست؛ چون فرقه های موجود در هر یک از این امت های سه گانه به این اعداد انطباق ندارند. پاسخ های گوناگون به این سؤال داده شده که به دو نمونه اشاره می کنیم:
۱. مقصود از این ارقام تعداد حقیقی مراد نیست بله این ارقام کنایه از فزونی فرق بعد این پیامبران است. چنانچه مثلا در سوره توبه آیه ۸۰ که خداوند متعال درباره منافقین می فرماید: «ان تستغفر لهم سبعین مره فلن یغفرالله لهم؛ اگر ۷۰ بار برای منافقان طلب مغفرت کنی خداوند آنها را نخواهد بخشید» که عدد ۷۰ کنایه از مبالغه و معنای حقیقی عدد مراد نیست، لکن نوعا بزرگان به این جواب اشکال کرده اند که با سیاق روایت که کاملا یهود را ۷۱ و مسیحیت را ۷۲ و فرق اسلامی را ۷۳ ذکر می کند سازگار نیست. بله اگر درباره یک فرقه عددی به کار برده می شد این احتمال مقبول بود.
۲. آنچه مؤلفان ملل و نحل و تاریخ ادیان نویسان را در تطبیق این حدیث دچار مشکل کرده این است که آنان خواسته اند حدیث را فقط بر فرقه هایی که تا زمان آنان بوده منطبق سازند در حالی که حدیث از پیدایش این عدد فرقه ها سخن گفته و زمان آن را تعیین نکرده بنابراین ممکن است این ارقام در طول حیات این امت ها حاصل شود و در نتیجه این پیش گویی پیامبر اکرم(ص) به فعلیت برسد.
برای تحقیق کامل به کتاب های زیر مراجعه نمایید:
درباره قسمت اول سؤال: - آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی - ادیان زنده جهان، رابرت ای هیوم، ترجمه عبدالرحیم گواهی - تاریخ ادیان، علی اصغر حکمت.
درباره قسمت دوم سؤال: - ملل والنحل، استاد جعفر سبحانی، ج ۱ - فرق و مذاهب کلامی، استاد علی ربانی گلپایگانی.
*قصه اصحاب فیل*
*داستان شماره ۱۵*
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بسم الله الرحمن الرحیم
جمعی از اهل مکه برای تجارت به حبشه رفتند و داخل کنیسه ای از کنائس نصاری شدند و آتشی افروختند برای طعام و خاموش نکرده بار کردند، بادی وزید و آنچه در معبد ایشان بود سوخت. چون داخل کنیسه خود شدند پرسیدند کی اینکار را کرده است؟ گفتند جمعی از تجار مکه در اینجا آتش افروخته اند به آن سبب سوخته است! چون خبر به پادشاه رسید در غصب شد و وزیر خود ابرهة ابن الصباح را فرستاد با چهارصد فیل و صد هزار مرد جنگی و گفت کعبه ایشان را خراب کن و سنگهای او را در دریای جده بینداز و مردان آنها را بکش و اموال آنها را غارت کن و احدی از ایشان را مگذار. پس ابرهه با تهیه تمام به جانب مکه روان شد و اسود بن مقصود را چرخچی لشگر خود کرده با بیست هزار پیش فرستاد و گفت برو و مردان و زنان ایشان را بگیر و احدی از آنان را مکش تا من بیایم که می خواهم آنها را عذابی بکنم که احدی از عالمیان را چنان نکرده باشند! چون این خبر به مکه رسید اهل مکه اولاد و اموال خود را جمع کرده عزم گریختن نمودند، عبدالمطلب ایشان را نصیحت کرد که این ننگ است بر شما که از کعبه دور شوید. گفتند ما را تاب مقاومت ایشان نیست اگر بر ما دست یابند همه را می کشند، عبدالمطلب فرمود: خدای خانه نمی گذارد ایشان بر خانه ظفر یابند و اگر شما نیز پناه به خانه برید به شما نیز دست نخواهند یافت_ ایشان نصیحت آن حضرت را قبول نکرده متفرق شدند بعضی به کوه ها و دره ها گریختند و بعضی به دریا نشستند، عبدالمطلب فرمود: من از خدا شرم می کنم که از خانه و حرم او بگریزم و من از جای خود حرکت نمی کنم تا حقتعالی میان ما و ایشان حکم کند_ پس اسود ماند تا ابرهه با ان فیلهای عظیم و لشگر گران به او ملحق شدند و رو به مکه آوردند و جمیع چهارپایان اهل مکه را به غارت بردند و از عبدالمطلب هشتاد ناقه سرخ مو بردند؛ چون خبر به عبدالمطلب رسید فرمود الحمدلله مال خدا بود و برای ضیافت اهل خانه او و حاجیان خانه او نگاه داشته بودم اگر به من برگرداند او را شمر خواهم کرد و اگر بر نگرداند باز شکر خواهم کرد_ پس عبدالمطلب جامه های خود را پوشید و ردای لوی بن غالب را بر دوش افکند و کمربند ابراهیم خلیل ع را بر کمر بست و کمان اسمعیل ذبیح ع را بر دوش افکند و بر اسب خود سوار شده بسوی لشگر ابرهه روان شد؛ خویشان او سر راه بر او گرفتند و گفتند نمی گذاریم تو را بروی به نزد ظالمی که حرکت خانه خدا و حرم او را نمی داند_ فرمود: ای قوم من از قدرت و لطف خدا می دانم آنچه شما نمی دانید، دست از من بدارید ان شاء الله به زودی بسوی شما بر می گردم_ پس روانه شد چون نظر آن قوم بر او افتاد از حسن و ضیاء او متعجب و از مهابت او بر خود بلرزیدند و به نزد او آمده التماس کردند که برگرد و نزد این جبار مرو که سوگند خورده است احدی از شما را زنده نگذارد و ما را رحم می آید بر تو با این حسن و جمال و کمال به تیغ او کشته شوی_ عبدالمطلب فرمود شنا مرا به مجلس او ببرید و نصیحت را ترک کنید، چون خبر عبدالمطلب را به ابرهه رسانیده و شجاعت و جرأت او را ذکر کردند امر کرد ملازمانش شمشیرها کشیدند و فیل بزرگ را به مجلس طلبید و تاج خود را بر سر نهاد و امر به احضار عبدالمطلب نمود، آن غیل را(مذموم) می گفتند و بر سرش دو شاخ از آهن تعبیه کرده بودند که اگر بر کوهی می زد خراب می کرد و بر خرطومش دو شمشیر بسته بودند و جنگ تعلیمش داده بودند؛ و امر کرد
چون عبدالمطلب به مجلس در آید آن فیل را بر او حمله دهند_ چون عبدالمطلب به مجلس داخل شد جمیع حضار را از او دهشتی عظیم بهم رسید، چون فیل را به او حمله دادند به نزد آنحضرت آمد و سر بر زمین نهاده ذلیل و منقاد شد؛ ابرهه از مشاهده این احوال متحبر ماند و از دهشت بر خود لرزید و به غایت تعظیم و تکریم آن حضرت را در کنار خود نشانید و عرض کرد چه نام داری که از تو خوش رو تر و نیکوتر ندیده ام و هر حاجت بطلبی روا کنم و اگر گوئی برگرد بر می گردم. عبدالمطلب فرمود: مرا با اینها کاری نیست اصحاب تو شتری چند از من برده اند و آنها را برای حاجیان بیت الله مهیا کرده بودم بگو به من باز دهند، ابرهه حکم کرد آنها را به او بدهند...
ان شاء الله ادامه داستان شبی دیگر...
منبع: کتاب حیوة القلوب جلد دوم( زندگانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم)
نوشته علامه محمد باقر مجلسی رحمة الله علیه
مطالب فوق از کتاب حیوة القلوب خلاصه برداری شده است.
🌸نشر پیام صدقه جاریه هست🌸
**اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم*
*التماس دعای فرج*
هدایت شده از یوسف الزهرا
❁﷽❁
✨ساعت ۸ به وقت امام هشتم✨
از ششجهٺ، جهان بہقصد رڪوع عشق
هر اصل،پیش اصل علے درفروع عشق
دارم دخیل پنجـره_فـولاد مےشوم
آقا سلام، سلام و یعنے شروع عشق
#السلام_علیک_یاامام_رئوف
#یاامام_رضاجانم✋
اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ
❤️قرار عاشقی❤️
🌹به نیابت از اقا امام زمان عج بخوانیم و ثوابش را هدیه کنیم ب اقا جانمون علی بن موسی الرضا علیه السلام🌹
🌹هدیه به ساحت مقدس امام رضا ع هر کدوم سه صلوات عنایت بفرمایید🌹
🕗•••|↫
✍ به اسارت رفتن مسلمانان در عصر غیبت و نجات بشریت توسط امام زمان
🍀حذيفة بن اليمان مى گويد: پيامبر صلّى اللّه عليه و اله ضمن برشمردن مشكلاتى كه مسلمانان با آن رو به رو خواهند شد، فرمود👇
🪴 در اثر فشارهايى كه بر آنان وارد مى شود 👈 آزاده ها را می فروشند ✅
🪴زنان و مردان به بردگی اقرار می کنند ✅
🪴مشركان، مسلمانان را به استخدام و مزدورى خود درمى آورند و آنان را در شهرها مى فروشند و كسى بر اين امر دل گير نمى شود؛نه نيكان و نه بدان و فاجران ✅
🍀 اى حذيفه! گرفتارى بر اهل آن دوران ادامه مى يابد؛به گونه اى كه 👇
🪴 مأيوس مى شوند و به فرج و گشايش گمان بد مى برند
🍀 در اين موقع خداوند، مردى از پاكان عترت من و نيكان فرزندانم را كه 👈 عادل، مبارک و پاک مى باشد، مى فرستد و از ذرّه اى چشم پوشى و اغماض نمى كند
🍀خداوند دين، قرآن، اسلام و اهل آن را به كمک او، عزيز و شرک را ذليل مى كند.
🍀 او همواره از خداوند بيمناک است و هرگز به خويشاوندى خود«با من» مغرور نمى شود
🍀 سنگى را روى سنگ نمى گذارد و احدى را شلاّق نمى زند، مگر به حق و براى اجراى حد
.
🍀 خداوند به سبب او، بدعتها را محو و فتنهها را نابود مى كند
او در حق را باز و درهاى باطل را مى بندد و اسيران مسلمان را-در هر نقطه اى كه هستند-به وطن خودشان بازمى گرداند
منبع 📚 ملاحم ابن طاووس/ صفحه ۱۳۲
𓏲﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎﹎❉্᭄