ای صفوان این زیارت را به این تضمین و تعهد یافتم، از پدرم و پدرم از پدرش علی بن الحسین (ع) به همین تضمین و تعهد و او از حسین (ع) به همین تضمین و تعهد و حسین (ع) از برادرش حسن (ع) به همین تضمین و تعهد و حسن (علیهالسلام) از پدرش امیرمومنان (ع) با همین تضمین و تعهد و امیرمومنان (ع) از رسول خدا (ص) با همین تضمین و تعهد و رسول خدا (ص) از جبرائیل با همین تضمین و تعهد و جبرائیل از خدای تعالی با همین تضمین و تعهد.
به تحقیق خدای عزّوجل به ذات مقدّس خود سوگند یاد کرده که هر که حسین (ع) را به این زیارت «زیارت عاشورا»، زیارت کند از نزدیک یا دور و دعا کند به این دعا، زیارت او را قبول میکنم و خواهش او را میپذیرم هر اندازه که باشد و خواستهاش را عنایت میکنم و از حضرت من، با ناامیدی و خسارت باز نگردد و با خوشحالی بازش گردانم، به برآوردن حاجت و رسیدن به بهشت و آزادی از دوزخ و شفاعت او را در حقّ هرکس که شفاعت کند میپذیرم، حضرت فرمود: جز دشمن ما اهلبیت که شفاعت در حق او قبول نشود
حقتعالی به این واقعیت بر ذات اقدسش سوگند خورده و ما را گواه گرفته بر آنچه ملائکه ملکوت به آن گواهی دادند؛ پس جبرئیل گفت: یا رسولالله خدا مرا بهسوی تو فرستاده، برای سُرور و بشارت تو و شادی و بشارت علی و فاطمه و حسن و حسین و امامان از اولاد تو تا روز قیامت و پیوسته و پاینده باد شادمانی تو و علی و فاطمه و حسن و حسین و امامان (علیهمالسلام) و شیعه شما تا روز رستاخیز.
آنگاه صفوان گفت: امام صادق (ع) به من فرمود: هرگاه برائت بهسوی خدای عزَّوجل حاجتی روی داد، زیارت کن به این زیارت از هر مکانی که بودی و این دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار خود بخواه که از سوی خدا برآورده میشود و خدا وعده خود را به رسول خدا تخلّف نخواهد کرد، به جود و مهربانی و محبّتش و الحمدلله.
پاسخ به شبهه
گاهی اوقات ممکن است برخی افراد بر زیارت عاشورا اشکال وارد کنند که اگر این حدیث کلام الهی است برای چه برخی عبارات در آن بیان شده که با الهی بودن این کلام سنخیت ندارد؟ مگر میشود خداوند متعال خودش به خودش بگوید اللهم خص انت اول …؛ به این معنا که خدایا اولین ظالم را از ناحیه من از رحمت خود محروم کن. یا مگر میشود خداوند بیاید بگوید اللهم لک الحمد حمد شاکرین…؛ با این معنا که بارالها حمد و سپاس برای توست. بنابراین با توجه به این عبارات نمیتوان زیارت عاشورا را قدسی و کلام الهی دانست!
پاسخ این سوال و شبهه نیز بسیار روشن و واضح است چرا که سخنانی شبیه به این کلام در قرآن مجید نیز بیان شده یا حتی در نماز نیز چنین بیاناتی وجود دارد مانند قسمتی از نماز که میگوئیم ایاک نعبد و ایاک نستعین؛ مگر میشود خداوند به خودش بگوید فقط تو را میپرستم و تنها از تو یاری میخواهم؟ خداوند چنین مطالبی را در آیات و روایات خطاب به مردم مطرح میکند تا آنان یاد بگیرند چگونه با خداوند سخن بگویند. بنابراین زیارت عاشورا حدیثی قدسی است و عالیترین بیانات تربیتی در آن نهفته شده است