eitaa logo
شیخ محسن کرمی
76 دنبال‌کننده
644 عکس
314 ویدیو
30 فایل
علوم حدیث و مطالب دینی و تبیینی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حامد ملکی
خدمتی دیگر از مرکز ملی پاسخگویی: 📱تولید نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا» ✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد 🔹قرآنی 🔸حدیثی 🔹کلامی 🔸تاریخی 🔹اخلاقی 🔸مشاوره و روانشناسی 🔹احکام شرعی ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی ✅ذکر منابع پاسخ ها ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی ✅امکان ارسال پرسش ✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی لینک دانلود نرم افزار در کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.corona
هدایت شده از مراکز حوزوی 🇮🇷
مداحی آنلاین - دارم آروم آروم آب میشم - .mp3
4.76M
🔳 (ع) 🌴دارم آروم آروم آب میشم 🌴اخه اجلم نزدیکه 🎤 ⚫️۲۵ ماه رجب شهادت امام کاظم علیه السلام تسلیت باد -------------- ◼️کانال مراکز حوزوی 📡 @howzeh_m
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام إذا مَرِضَ المؤمنُ أوحَى اللّه ُ عَزَّ و جلَّ إلى صاحِبِ الشِّمالِ ; لا تَكتُبْ على عَبدي ما دامَ في حَبسي و وَثاقي ذَنبا. و يُوحي إلى صاحِبِ اليَمينِ أنِ اكتُبْ لِعَبدي ما كُنتَ تَكتُبُهُ في صِحَّتِهِ مِن الحَسَناتِ .; هرگاه مؤمن بيمار شود، خداوند عزّ و جلّ به فرشته دست چپ او وحى فرمايد كه براى بنده ام، تا زمانى كه در زندان و بند من است، گناهى منويس . و به فرشته دست راست او وحى مى فرمايد كه همان حسناتى را كه در زمان سلامتى بنده ام مى نوشتى، برايش بنويس.; الكافي : 3/114/7. شهادت مظلومانه باب الحوائج مولانا امام کاظم علیه السلام تسلیت باد
هدایت شده از مداحی آنلاین
💔 ما بےقرارِ روضہ‌هاے 🏴مثلِ رَئوفِ این حـرم در شور و شینیم دربَندِ نفْسِ خود اما 🏴آزاده‌ایم از لحظہ‌اے ڪہ با حسینیم 🖤 (ع)💔 🏴 ♨️ @Maddahionlin 👈
هدایت شده از مداحی آنلاین
مداحی آنلاین - آغوش مرگ سخت گرفته به بر مرا - حاج محمدرضا طاهری.mp3
6.1M
🔳 (ع) 🌴روضه موسی بن جعفر(ع) 🌴آغوش مرگ سخت گرفته به بر مرا 🎤 👌بسیار دلنشین 🔴گلچین بهترین های روز ♨️ @Maddahionlin 👈
هدایت شده از مداحی آنلاین
مداحی آنلاین - پشت میله ی زندونم - میرداماد.mp3
3.09M
🔳 #شهادت_امام_موسی_کاظم(ع) 🌴پشت میله ی زندونم 🌴روز و شب خدا حیرونم 🎤 #سید_مهدی_میرداماد ⏯ #زمینه 👌بسیار زیبا 🔴گلچین بهترین #مداحی های روز ♨️ @Maddahionlin 👈
هدایت شده از مداحی آنلاین
▪️فرمانرواي عالمين موسي بن جعفر ▪️خورشيد شهر کاظمين موسي بن جعفر ▪️به درد غريبي تو هستي معالج ▪️نواي دل من يا باب الحوائج 🏴 #شهادت_امام_موسی_کاظم(ع) را تسلیت عرض می نماییم ♨️ @Maddahionlin 👈
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸توصیه آیت الله -گرگانی به مردم پیرامون تقارن نوروز با شهادت امام کاظم 🔹بسمه تعالی گر چه شکی نیست که مؤمنین همیشه به پاسداشت حرمت اهل بیت علیهم السلام اهمیت خاص قائل بوده و هستند لکن از باب تذکر لازم است که برگزاری مراسم عید نوروز در منزل بدون انجام هر گونه گناه و غفلت از یاد اهل بیت علیهم السلام باشد. 🔹و خوب است زیارت و نماز حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و دعای توسل به آن امام همام جهت دفع بلیه فعلی و تمام فتنه ها از جامعه مسلمین فراموش نشود.امید است سال جدید سال فرج برای امت اسلام باشد انشاء الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی 🌐 rasanews.ir/002hce 🆔 @rasanewsagency
قالَ الْكاظِمُ عليه السلام رَجَـبٌ نَهْـرٌ فِى الْجَنَّـةِ أَشَدُّ بَياضا مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلى مِنَ الْعَسَلِ، فَمَن صامَ يَوْما مِنْ رَجَبٍ سَقاهُ اللّه ُ مِنْ ذلِكَ النَّهْرِ. ; امام كاظم عليه السلام فرمود رجب نام نهرى است در بهشت، از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر. هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، خداوند از آن نهربه او مى نوشاند.; من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 56، ح 2. وسائل الشيعه، ج 7، ص 350، ح 3.
رحلت حضرت ابوطالب علیه السلام ایمان ابوطالب ع ایمان ابوطالب از مباحث اختلافی تاریخی - کلامی بینشیعیان و اهل سنت است. شیعیان با توجه به روایاتاهل بیت(ع) و برخی قراین کلامی و تاریخی اجماعدارند که ابوطالب به رسول‌خدا(ص) ایمان داشته و برای اثبات آن، کتاب‌هایی را نگاشته‌اند. در مقابل بنابر برخیروایات اهل سنت، ابوطالب عموی پیامبر اکرم(ص) و پدر امام علی(ع) به دین اسلام، ایمان نیاورده و مشرک از دنیا رفته است. از این‌رو اهل سنت، منکر ایمان ابوطالب‌اند.
دلایل منکران ایمان ابوطالب مخالفان ایمان ابوطالب، به روایاتی که از طریق اهل سنت روایت شده، استناد کرده‌اند که برخی از این روایات در تفسیر آیات قرآنی است. متکلمان و عالمان دینی شیعه به این روایات پاسخ داده‌اند. آیه نهی از استغفار مشرک سعید بن مسیب از پدرش نقل کرده که ابوطالب در حال احتضار درخواست پیامبر(ص) برای گفتن «لا اله الا الله» را نپذیرفت و بر آیین پدر و اجدادش درگذشت و پیامبر(ص) فرمود: «به خدا سوگند برای تو طلب آمرزش می‌کنم تا نهی شوم.» آن‌گاه آیه ۱۱۳ سوره توبه نازل شد که «بر پیامبر و کسانی که ایمان آورده‌اند، سزاوار نیست برای مشرکان استغفار کنند هر چند از خویشان آنان باشند.»[۱] پاسخ علامه امینی بنا بر روایات تاریخی، سعید بن مسیب، ناقل این ماجرا را از دشمنان امیر مؤمنان(ع) معرفی می‌کند.[۲] وی همچنین این روایت را در تضاد با روایتی می‌داند که بسیاری از اهل سنت در کتاب‌هایشان آورده‌اند. این روایت به سند صحیح از علی(ع) روایت شده که «شنیدم مردی برای پدر و مادر مشرک‌اشاستغفار می‌کرد. جریان را به عرض پیامبر(ص) رساندم و این آیه نازل شد.»[۳]بدین ترتیب شأن نزول آیه ماجرایی بوده که ارتباطی با ابوطالب نداشته است. آیه نأی برخی شان نزول آیه ۲۶ سوره انعام را ابوطالب می‌دانند. این سخن مبتنی است بر روایتی که کسی از ابن عباسشنید: ابوطالب مردم را از اذیت و آزار پیامبر(ص) نهی می‌کرد، ولی خود ایمان نمی‌آورد.[۴] پاسخ شیعیان در پاسخ به این شبهه گفته‌اند: اولاً: این حدیث،مرسل است؛ یعنی مشخص نیست آن کسی که این سخن را از ابن عباس شنیده، چه شخصی بوده است و چنین حدیثی قابل استناد نیست. ثانیاً: فردی که این حدیث را نقل کرده، حبیب ابن ابی‌ثابت است و خود اهل سنت روایت او را تضعیف کرده‌ و قابل اعتماد ندانسته‌اند.[۵] ثالثاً: در تفسیر طبری این روایت با مضمون دیگری آمده که آیه در شأن مشرکان نازل شده است که مردم را از ایمان به رسول خدا(ص) باز می‌دارند و خود نیز ایمان نمی‌آورند.[۶] حدیث ضَحضاح مخالفان به حدیثی به نام ضَحضاح تمسک کرده‌اند که شخصی نزد رسول خدا(ص) از ابوطالب یاد کرد و پیامبر(ص) فرمود: امید است که شفاعت من در روزقیامت برای او سودمند باشد. او (ابوطالب) در میان آبی جوشیده از آتش قرار می‌گیرد که تا مغز او را می‌جوشاند.»[۷] پاسخ علامه مجلسی و شیخ طوسی در این‌باره پاسخ گفته‌اند:اولاً: این حدیث را مغیرة بن ابی شعبه نقل کرده که عالمان شیعه از جمله علامه مجلسی کینه و عداوت او را نسبت به بنی‌هاشم و علی بن ابی‌طالب(ع) شرح داده‌اند.[۸] ثانیاً: بنا بر فرض این که ابوطالب کافر بوده، امید به شفاعت او بی‌معنا است زیرا شفاعت شامل مشرک نمی‌شود.[۹] پانویس ۱.↑ بخاری، صحیح بخاری، ۱۴۰۱ق، ج ۴، ص۲۴۷. ۲.↑ امینی، الغدیر، ۱۳۹۷ق، ج ۸، ص۵۶. ۳.↑ امینی، الغدیر، ۱۳۹۷ق، ج ۸، ص۱۲. ۴.↑ طبری، جامع البیان، ۱۴۱۵ق، ج ۷، ص۲۲۸. ۵.↑ ابن حبان، الثقات، ۱۳۹۳ق، ج ۴، ص۱۳۷. ۶.↑ طبری، جامع البیان، ۱۴۱۵ق، ج ۷، ص۲۲۹. ۷.↑ بخاری، صحیح بخاری، ۱۴۰۱ق، ج۴، ص۲۴۷. ۸.↑ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۳۵، ص۱۱۲ ۹.↑ طوسی، التبیان، ۱۴۰۹ق، ج ۱۰، ص۱۸۷.
دلایل موافقان ایمان ابوطالب شیعیان که عمده موافقان ایمان ابوطالب هستند، دلایلی را برای مدعای خود ذکر کرده‌اند: اعمال و رفتار ابوطالب ابوطالب همسرش فاطمه بنت اسد و فرزندانش را به اسلام دعوت کرد.[۱۰] بنابر روایتی، هنگامی که ابوطالب فرزندش علی(ع) را دید که در کنار پیامبر(ص) به نماز ایستاده او را نهی نکرد و به دیگر فرزندش جعفر بن ابی طالب گفت: در سمت چپ محمد(ص) نماز بگزار.[۱۱] وی در همراهی با رسول خدا(ص) همه سختی‌ها را به جان خرید و تا هنگام مرگ از حمایت و پیروی برادرزاده خویش دست بر نداشت. نقل شده که وی در جمله پایانی خویش قبل از رحلت گفته است:‌ ای جماعت بنی‌هاشم! محمد(ص) را تصدیق و اطاعت کنید تا رستگار و هدایت شوید.[۱۲] ابن ابی الحدید عالم دینی اهل سنت، حق او را بر همه مسلمانان واجب دانسته، می‌گوید: «با سندهای بسیار ازابن عباس و دیگران روایت شده که ابوطالب از دنیا نرفت تا این که شهادتین را گفت.» و در جای دیگر می‌نویسد: «اگر ابوطالب نبود اسلام نبود.» وی تصریح می‌کند اگر ابوطالب ایمان خود را آشکار می‌ساخت حرمت و ابهت خویش را نزد مشرکان قریش از دست می‌داد و نمی‌توانست در مقام سرپرست و رییس قبیله از اسلام دفاع کند.[۱۳] اشعار الم تعلموا انّ ابننا لا مکذبلدینا ولا یعنی بقول الاباطلو ابیض یستسقی الغمام بوجههثمال الیتامی عصمة للارامل[۱۴]الم تعلموا ان النبی محمداًرسول امین خط فی سالف الکتب[۱۵]ندانستید که فرزندمان را تکذیب نمی‌کنیم؟و او به سخن بیهوده اهمیت نمی‌دهد سپیدرویی که به آبرویش از ابرها باران خواسته‌می‌شودتکیه‌گاه یتیمان و نگهدارنده فقیران آیا ندانستید که پیامبری محمدفرستاده‌ امین، در کتاب‌های پیشین نگاشته‌شده‌است اشعار منسوب به ابوطالب به بیش از ۱۰۰۰ بیت می‌رسد و به «دیوان ابوطالب» معروف است. آنچه در این قصاید و اشعار آمده، در تأیید و تصدیق نبوت پیامبر(ص) است. اِن ابن آمنة النبی محمداعندی یفوق منازل الاولاد به راستی که‌ شان و منزلت پسر آمنه (محمد) نزد من بالاتر از فرزندانم است. معروف‌ترین اشعار او به «قصیده لامیه» شهرت دارد که با این مطلع آغاز می‌شود: خلیلی ما أذنی لاول عاذلبصغواء فی حق و لا عند باطل[۱۶] هیچ‌گاه گوش به سخن ملامتگران فرا نداده‌ام و ذره‌ای به کفر و عصیانگری متمایل نمی‌باشم. علامه امینی در این باره می‌گوید:«من نمی‌دانم شهادت و اعتراف به نبوّت رسول خدا(ص) چگونه است که این همه عبارات متنوع در اشعار ابوطالب، اعتراف به شمار نمی‌آید؟ اگر یکی از این تعابیر در شعر یا نثر کسی بود همگان می‌گفتند که آن شخص مسلمان است، ولی همه این تعابیر، [از نظر منکران] دلالتی بر اسلام ابوطالب ندارد! و این انکار، مایه شگفتی و عبرت است.»[۱۷] ابن ابی الحدید می‌گوید: اگر چه این اشعار به تنهایی در حد قطعیت نمی‌رسد اما مجموع آن متواتر است و همه آن‌ها در یک امر مشترکند و آن تصدیق ابوطالب به نبوتپیامبر اسلام(ص) است.[۱۸] در یکی از این اشعار آمده است:‌ ای شاهد خدا! تو گواهی ده که من بر دین پیامبرم احمد(ص) هستم.[۱۹] یا در شعری دیگر می‌گوید: همانا خداوند پیامبرش محمّد را گرامی داشت، پس گرامی‌ترین خلق خدا در میان مردم و بهترینِ بنی‌هاشم، احمد است. او کسی است که بعد از نبود پیامبری، از جانب خدا فرستاده شد.[۲۰] و در جای دیگر می‌سراید: فرستاده پروردگار را یاری کردم با شمشیری چون صاعقه از رسول خدا پشتیبانی می‌کنم همانند پشتیبانی که برایش دل می‌سوزاند.[۲۱] ۱۰. مرتضی العاملی، الصحیح من سیرة النبی، ۱۴۱۵ق، ج ۳، ص۲۳۰؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ۱۳۷۸ق، ج ۱۳، ص۲۷۲. ۱۱.↑ حلبی، السیره الحلبیه، ۱۴۰۰ق، ج ۱، ص۴۳۳؛ ابن اثیر، اسد الغابه، دارالکتاب العربی، ج ۱، ص۲۸۷. ۱۲.↑ امینی، الغدیر، ۱۳۹۷ق، ج ۷، ص۳۶۷. ۱۳.↑ ابن ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ۱۳۷۸ق، ج ۱۴، ص۷۱ - ۸۳. ۱۴.↑ مفید، ایمان ابی طالب، مؤسسة البعثة، ص۲۱. ۱۵.↑ مفید، الفصول المختارة، ۱۴۱۳ق، ص۲۸۴. ۱۶.↑ مفید، ایمان ابی طالب، مؤسسة البعثة، ص۱۸. ۱۷.↑ امینی، الغدیر، ۱۳۹۷ق، ج ۷، ص۳۴۱. ۱۸.↑ ابن ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ۱۳۷۸ق، ج ۱۴، ص۷۸. ۱۹.↑ ابن ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ۱۳۷۸ق، ج ۱۴، ص۷۸. ۲۰.↑ ابن ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ۱۳۷۸ق، ج ۱۴، ص۷۸. ۲۱.↑ ابن ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ۱۳۷۸ق، ج ۱۴، ص۷۸.