eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
(15) 🔰 اتهام به علماى اسلامى‏ و اقرار راسل به حُسن تمدن و فرهنگ اسلامی 🔷 علماى قديم را متهم كردند كه حتى اين را هم قبول نداشته‏ اند كه انديشه را با عمل مى ‏توان به دست آورد. البته من قبول دارم كه فلسفه يونان چنين نقص بزرگى دارد، [ولى‏] امروز خود فرنگيها هم قبول دارند كه در و - كه ريشه، خود قرآن است- علوم از آن جنبه علمى محض خارج شد و جنبه عملى به خود گرفت و در علوم تجربى، جهان اسلام نسبت به تمدن يونان بسى تقدّم و پيشروى دارد. 🔶 در كتاب جهان‏بينى علمى اقرار مى‏ كند كه «تمدن و فرهنگ اسلامى بيشتر از تمدن و فرهنگ يونانى به علم جنبه عملى داد و باب علوم تجربى را باز كرد» كه اين خودش داستانى دارد. ❇️ با اينكه بوعلى را يكى از شاگردان محض ارسطو و از شاگردان مكتب ارسطو مى ‏شمارند، اگر كسى طبيعيّات شفا را درست مطالعه كند مواردى را مى‏بيند كه بوعلى مى‏ گويد: «من به اين حقيقت با تجربه شخصى خودم رسيدم، من با تجربه خودم اين مطلب را درك كردم.» 📚مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏13، ص 458 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه های اجرایی بینش مطهر استان قم در تابستان 99: 1️⃣برگزاری جلسات هم اندیشی و نقد بررسی دوره ی قبل با بینش پژوهان مراحل قبل (تیرماه 99) 2️⃣ برگزاری جلسه ی افتتاحیه ویژه ی بینش پژوهان مرحله ی اول خواهران و برادران (تیر ماه 99) 3️⃣ برگزاری کلاس های مرحله ی اول خواهران (حضوری و در ادامه با اوج کرونا مجازی) و برادران (حضوری) 4️⃣ برگزاری کلاس های مرحله ی دوم خواهران و برادران (به صورت مجازی) که هم چنان ادامه دارد. 5️⃣ برگزاری کلاس مرحله ی پنجم خواهران ( ابتدا به صورت حضوری و با اوج کرونا به صورت مجازی ) 6️⃣ مرحله ی سوم خواهران و برادران با ادغام با بینش پژوهان شعبه ی بم به زودی شروع خواهد شد (مجازی) 7️⃣برگزاری جلسه ی هم اندیشی با مسئولین دانشگاه آزاد قم جهت برگزاری کلاس های بینش مطهر برای اساتید و دانشجویان 8️⃣برگزاری جلسات با برخی مدارس حوزه ی علمیه برای برگزاری دوره ها 9️⃣ برگزاری جلساتی با معاونت امور نخبگان مرکز خدمات حوزه علمیه ی قم برای برگزاری دوره @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
معرفی طرح بینش مطهر.pdf
2.18M
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 قابل توجه آن دسته از مخاطبینی که به تازگی به جمع ما اضافه شده اند، جهت آشنایی با طرح و کیفیت برگزاری آن بالا رو مطالعه بفرمایید. 🔷در صورت وجود هرگونه سوال در مورد دوره بینش مطهر با ادمین کانال در ارتباط باشید. @bineshemotahar_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 آزادی معنوی در اسلام یک حقیقت است / پیامبر به یکی از اصحاب صفه فرمودند: اذا انت صرت حرا (اکنون تو به آزادی رسیدی) 📚 کتاب @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📔 کتاب 📝 نویسنده: (حفظه الله) 🔰 آشنایی اجمالی با کتاب 🔷 کتاب از مجموعه سخنرانی های آیت الله مصباح در طول سال های متعدد در 9 بخش تنظیم شده است. 1️⃣ در بخش نخست، به جنبه‌ هايي از امتيازات علمي و اخلاقي شهيد مطهري پرداخته شده است. 2️⃣ در بخش دوم، راز‌هاي موفقيت اين دانشمند به خواننده شناسانده شده است. 3️⃣ بخش سوم کتاب در مورد چهره مُدرسي و استادی شهید مطهری در حوزه و دانشگاه و دیگر محافل علمی است. 4️⃣ در قسمت چهارم به مسئله پاسخگويي آن شهيد به نياز‌هاي زمان، توجه به مقتضيات اجتماعي و آسيب‌‌شناسي آگاهانه اشاره شده است. 5️⃣در بخش پنجم آفت‌زدايي از بوستان عقايد و باورها، مبارزه با ملي‌گرايي، سكولاريسم و ظاهرسازي‌هاي مخرب و نقد خودباختگي‌هاي غرب‌زدگان، مطرح شده است. 6️⃣ در بخش ششم، به پاره‌اي از كوشش‌هاي شهيد مطهري پرداخته شده كه جامعه را از سيلاب تحريفات، بدعت‌ها و شبهات نجات داده است. 7️⃣➖8️⃣ در قمست هفتم و هشتم افشاي گذرگاه‌هاي الحاد و قاطعيت آن دانشمند ژرف‌انديش در برابر افكار التقاطي بعنوان یکی از مهمترین شاخصه های شهید مطهری بیان شده است. 9️⃣ در بخش نهم، ضمن توجه به نقش شهيد مطهري در تبيين مباني فكري انقلاب اسلامي و چگونگي شهادت ايشان به دست گروهك فرقان، حكمت تجليل و تكريم از علامه شهيد مرتضي مطهري، مورد واكاوي قرار گرفته است. ⭕️ ان شاء الله به مرور زمان بخش هایی از این کتاب رو در کانال منتشر می کنیم. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 علامه طباطبایی (ره) در تداوم کار امام خمینی (ره) بر کرسی تدریس علوم عقلی استقرار یافت. 🔷 در طي دهه بيست حوزه علميه قم، كه پس از اختناق بيست‏ساله، ناظر نخستين روزهاي باروري و نشاط علمي خود بود ابتدا به احياي مواريث فلسفي شيعه همت گمارد و در دومين گام با استفاده از آن ميراث در ميدان فكري جديد به دفاع از مرزهاي عقيدتي و فرهنگي اجتماع پرداخت و نتيجه اين حركت كتاب «» امام راحل (قدّس سرّه) و كتاب و روش رئاليسم علاّمه طباطبايي (رحمه الله) شد. 🔶 امام خميني در سالهاي نخست دهه بيست ضمن تلاش براي احياي علوم عقلي در كتاب كشف‏الاسرار از برخوردهاي سلبي و تهمت هايي پاسخ داد كه بنيان و هستي حوزه‏هاي علمي را هدف قرار داده بود و علاّمه طباطبايي در تداوم كار امام خميني بر كرسي تدريس علوم عقلي استقرار يافت. 🔷 ايشان پس از پرورش يافتن نسلي آشنا با مفاهيم و علوم عقلي به تدوين «اصول فلسفه» پرداخت و اين اثر از مسائل حاد و درگيري كه ترجمه هاي فلسفي غرب براي تفكر ديني پديد آورده بودند، پاسخ داد و علاوه بر آن نقدهاي بنياديني بر ترجمه فلسفه هاي مادّي و يا ديدگاه هاي فلسفي معاصر وارد ساخت و اين نقدها در حواشي و پاورقي هاي شاگرد برومند ايشان، شرحي گويا يافت، حواشي مزبور در واقع تقرير و تحرير دروسي بود كه مرحوم علاّمه طباطبايي به هنگام تدريس متن افاده مي‏فرمودند. 📚 آیت الله جوادی آملی،شريعت در آينه ‏معرفت صفحه 20 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
#معرفی_کتاب 📔 کتاب #آفتاب_مطهر 📝 نویسنده: #آیت_الله_مصباح_یزدی (حفظه الله) 🔰 آشنایی اجمالی با کتاب
🔰 فرهنگ شهید مطهری در بیان آیت الله مصباح 🔷شهيد مطهري در راه ترويج دين، از هيچ چيز نهراسيد: «لاَ يَخَافُونَ لَوْمَه لآئِم» و از خطرها استقبال كرد. 🔶زماني انسان به فعاليت‌هاي فرهنگي و فكري دست مي‌ زند و دشمنان سنگ‌اندازي مي‌ كنند. اين امري طبيعي است؛ زيرا مخالفت كار دشمن است؛ ولي زماني دوستان و آشنايان به سرزنش انسان مي‌ پردازند و مي‌ گويند: اين چه كاري است كه مي‌ كني‌؟ چرا خودت را در چنين وادي مخوفي مي‌ افكني؟ سختي كار مضاعف مي‌ شود! مطهري گرفتار اين واقعيت‌هاي تلخ بود. 🔷او در شرايطي قرار گرفت كه تك و تنها بود و نه‌تنها كسي وي را همراهي نمي‌ كرد، بلكه بر سر راهش موانعي قرار مي‌ دادند. دليل راهش بود و تشويقش مي‌ كرد. 🔶 شهيد مطهري با اخلاص و وارستگي، چنين مسيري را پيمود و سنگلاخ‌ها را پشت سر نهاد تا به قله رستگاري رسيد. اين هم يكي از رازها‌ي موفقيت چنين انسان دانشور و متعهدي است كه بايد چراغ راه فعاليت‌هاي پژوهشي، آموزشي و تبليغي قرار گيرد. بايد را در مؤسسات خود كاربردي سازيم و راهبردها را از او بياموزيم. ♨️ شعار دادن و احترامِِ تنها به شهيد مطهري، اگرچه مطلوب است، نمي‌ تواند كافي باشد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔷 یکی از بینش پژوهان در پی انجام یک تحقیق جامع در مورد آثار و تفکرات شهید مطهری بودند و در یکی از مراحل تحقیق با این سوال مواجه شده اند که سیر تاریخی انتشار استاد شهید مرتضی مطهری به چه ترتیبی است. 🔶 به اولین نفری که پاسخ و رو ارائه دهند هدیه ای به رسم تقدیر تعلق می گیرد. ✅ سوال مسابقه این است👇🏼👇🏼 ⁉️ آثار قلمی استاد مطهری کدام هستند و سیر ترتیب این آثار به چه نحو است. از اولین اثر قلمی تا آخرین اثر استاد شهید مرتضی مطهری. 📝 پاسخ های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال کنید. 🎁 هدیه مسابقه برای نفر برگزیده از طریق واریز وجه تقدیم می شود. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁 این پیام رو یکی از بینش پژوهان و مخاطبین کانال برامون ارسال کردن کار برای خود کردن ؛ کار برای خلق کردن؛ کار برای خدا کردن؛ @BEIRAGH_IR @BINESHEMOTAHAR_QOM
🔰 از حکمت جدلی تا حکمت برهانی 🔷 حكما مدعى هستند كه حسن و قبح‏ها همه مربوط است به دايره ، درباره خدا و جهان و هستى با اين معيارها نمى ‏توان قضاوت كرد. از اين رو حكما كلام را « » مى‏ نامند. 🔶 حكما معتقدند كه اصول اساسى دين با مقدمات برهانى و متكى بر بديهيات اوليه بهتر قابل استدلال است تا با مقدمات مشهورى و جدلى؛ و چون در دوره اسلامى، خصوصاً در ميان شيعه، تدريجاً فلسفه بدون آن كه از وظيفه بحث آزاد خود خارج گردد و خود را قبلًا «متعهد» سازد، به بهترين وجهى اصول اسلامى را تأييد كرد، لهذا حكمت جدلى تدريجاً به دست امثال خواجه نصيرالدين طوسى رنگ و گرفت و كلام تحت الشعاع فلسفه واقع شد. 📚 مجموعه آثار شهید، جلد 5، ص 156 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تفاوت با دیگران از نظر امامین انقلاب 💢چرا باید آثار شهید مطهری رو مطالعه کنیم؟! 🔷 دو نوع نگاه به چرایی مطالعه آثار شهید مطهری وجود دارد، یک نگاه و یک نگاه 1️⃣ در این گفتار کوتاه به بررسی تلفیقی هردوی این نگاه ها می پردازیم. چرا حضرت امام (ره) می فرمایند: 🔹 تمام آثار شهید مطهری بی استثناء آموزنده و مفید است و من هیچکس دیگر را نمی شناسم که بگوییم تمام آثار او بی استثنا آموزنده و مفید است!» 2️⃣ بررسی بودن شهید مطهری مبتنی بر کتاب نظام حقوق زن در اسلام 3️⃣ چهار خصوصیت شهید مطهری که در هیچ شخصیت دیگری نیست. 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده 📌صوت افتتاحیه و انگیزشی طرح مطالعاتی شهید مطهری، مدرسه شهید صدوقی فاز چهار 19/6/99 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
#خودآگاهی_خداآگاهی 🔰رابطه متقابل خودآگاهی و خداآگاهی 💠خدا به انسان آن‏چنان نزديك و با او يگانه است
🔰 فلسفه عبادات 💠 فلسفه عبادت چيست؟ فلسفه عبادت اين است كه انسان خدا را بيابد تا خودش را بيابد. فلسفه عبادت، بازيابى خود و خودآگاهى واقعى به آن معنايى است كه قرآن مى‏ گويد و بشر هنوز نتوانسته است خودش را برساند، مگر كسانى كه از مكتب اسلام الهام گرفته‏ اند. 💠شما اگر مى ‏بينيد محيى الدين عربى پيدا مى‏ شود و خودآگاهى انسان را تفسير مى‏ كند و بعد از او شاگردهاى او از قبيل مولوى رومى و امثال او به وجود مى ‏آيند، اينها ششصد سال بعد از قرآن آمده‏اند و توانسته ‏اند از قرآن الهام بگيرند. 💠البته اگر ششصد سال بعد از قرآن هستند، اين افتخار را هم دارند كه هفتصد سال قبل از فلاسفه معاصر هستند. @Bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰یا لیتنا کنا معکم یعنی... 💠 انتظار فرج داشتن يعنى واقعاً در نيت ما اين باشد كه در ركاب امام زمان و در خدمت ايشان دنيا را اصلاح كنيم. در زيارت اباعبداللَّه عليه السلام مى‏گوييم: 🔻«يا لَيْتَنا كُنّا مَعَكَ فَنَفوزَ فَوْزاً عَظيماً» 🔺يا اباعبداللَّه! اى كاش ما با تو بوديم و رستگارى عظيم پيدا مى‏ كرديم. 💠[این جمله] براى ما يك ورد شده و به معناى آن هم توجه نمى‏كنيم اما معنايش اين است كه‏ اى كاش ما در خدمت تو بوديم و شهيد مى ‏شديم و از راه شهادت، رستگارى عظيم پيدا مى ‏كرديم. آيا اين ادعاى ما از روى حقيقت است؟ 🌐 افرادى هستند كه از روى حقيقت ادعا مى‏كنند ولى اكثر ما كه در زيارتنامه‏ها مى‏خوانيم، لقلقه زبان است. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 🔰از جمله چیزهایی که در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام نوشته‌اند این است که ایشان در عمرشان مکرر (شاید بیست بار) هر چه داشتند نصف کردند؛ نصف را برای خود نگه داشتند و نصف دیگر را در راه فقرا و مواردی که لازم بود، انفاق کردند. 🔰امام حسن علیه السلام سفرهای متعدد پیاده به حج مشرف شدند. با اینکه مرکوب داشتند ولی سوار نمی‌شدند و این عمل را برای خودشان به صورت یک ریاضت و عبادت واقعی درمی‌آوردند. مقام ایشان بالاتر از این است که بخواهیم این حرفها را بزنیم ولی شک ندارد که برای افراد عادی هم آن حالی که در سفر پیاده پیدا می‌شود هرگز با این تنعمها حاصل نمی‌شود. 🔰امام مجتبی علیه السلام در حالْ پیدا کردن در هنگام عبادت فوق‌العاده بودند. امام مجتبی علیه السلام «أعبد» اهل زمانشان بوده ‏اند. نماز که می‌خواندند سراسر گریه بود و اگر به آیه‌ای از آیات قرآن می‌رسیدند که در آن آیه ذکری از عذاب بود، می‌افتادند و غش می‌کردند. ⚫️شهادت پیامبر اکرم (ص) وامام حسن مجتبی (ع) را تسلیت عرض میکنیم. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 پیام بالا را یکی از مخاطبین ارسال کرده اند که در پاسخ ایشان صوت های زیر رو از استاد حجت الاسلام و المسلمین هاشمی براتون ارسال می کنیم. 👌🏼 البته باید دقت کرد که این کتاب حداقل 10 جلسه نیازمند تدریس است که ان شاء الله در زمان های نزدیک تدریس این کتاب ها هم آماده می شود. 🌐 آیدی دریافت پیام های شما مخاطبین محترم @binesh_qom @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
جامعه و تاریخ جلسه اول.mp3
15.62M
💠 استاد: حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «جامعه و تاریخ» ✳️ جلسه اول @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
جامعه و تاریخ جلسه دوم.mp3
15.52M
💠 استاد: حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🔰موضوع: تدریس کتاب «جامعه و تاریخ» ✳️ جلسه دوم @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بسم الله الرحمن الرحیم 🔷 استاد شهید مرتضی مطهری به مسائل زیادی از علم تاریخ پرداخته است اما در هیچکدام در پی بیان صرف تاریخ نبوده است. ایشان هیچگاه تاریخ برای تاریخ نمی گفتند بلکه تاریخ را بررسی می کردند تا نقاط مثبت آن را برای زندگی امروز به کار بگیرند و نقاط منفی آن را از صحنه جامعه بزدایند. 🔶 روحیه اصلاح گری شهید مطهری اینگونه بود که وقتی به یک آسیب تاریخی برخورد می کرد سریع به دنبال حاق و عمق معنای آن می رفت تا ریشه و چشم فتنه را دریابد و از وقوع آن در زمانه فعلی جلوگیری کند. 🔷 در این بین جریان های زیادی هستند که استاد شهید مطهری به آنها پرداخته است و فایده و کاربری آنها امروز ثابت شده است که به مرور زمان آنها را با هشتگ به اشتراک می گذاریم. 🔶 بدیهی است که مطالب به صورت مختصر است و برای درک تفصیل و عمیق آنها باید به سراغ و آثار شهید مطهری مراجعه کنیم. در ادامه سعی می کنیم که از صوت های استاد مطهری بیشتر به اشتراک بگذاریم. 🙏🏼 پیشنهادات و انتقادات شما حتما به مفید بودن کانال کمک می کند. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔘 بخش اول: پدید آمدن خوارج‏ 🔷 در داستان حكميّت پيش آمد، يك دسته از ياران و اصحاب على عليه السلام از اطاعتش سر باز زدند و مذهب خارجى را به وجود آوردند. شمشيرى كه بر فرق على خورد به دست يك مرد خارجى مذهب بود. 🔶 خوارج از فرق اسلامى هستند. گو اينكه طبق عقيده ما آنها كافرند، اما آنها خود را مسلمان مى ‏دانستند، بلكه فقط خودشان را مسلمان مى‏ دانستند و ديگران را بى ‏دين و خارج از دين به حساب مى ‏آوردند. هيچ كس ادعا نكرده كه خوارج به اسلام عقيده نداشته ‏اند بلكه همه‏ اعتراف دارند كه آنها شديداً و با تعصب زيادى به اسلام معتقد بودند. 🔷 خصلت بارز اينها دورى شان از و تعقل است. خود على عليه السلام كه از آنها نام مى‏ برد آنها را مردمى معتقد ولى و قشرى معرفى مى‏ كند. مردمى بودند متعبد، شب‏ زنده‏ دار و قارى قرآن، اما جاهل و سبك‏ مغز و كم‏ تعقل، و بلكه مخالف فكر و تعقل در كار دين. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️بسم الله الرحمن الرحیم ✨✨✨با تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول 🔹🔹🔹 برنامه تلویزیونی *بیکران* ⚡️ تدریس کتاب بینش و رفتار قرآنی با حضور *دکتر هاشمی گلپایگانی*🔹🔹🔹 ⚡️⚡️⚡️ برنامه های رمضان ۱۴۴۱، هر هفته: یکشنبه و سه شنبه، ساعت ۲۲ @Bineshe_Motahar @bineshemotahar_qom
خوارج (2)_316.mp3
14.97M
💠 صوت سخنرانی استاد مطهری 🔰موضوع: و ✳️ جلسه اول @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
خوارج (3)_317.mp3
11.33M
💠 صوت سخنرانی استاد مطهری 🔰موضوع: و ✳️ جلسه سوم @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
خوارج (2)_316.mp3
14.97M
💠 صوت سخنرانی استاد مطهری 🔰موضوع: و ✳️ جلسه دوم @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
🔘 بخش دوم: اصول عقايد خوارج‏ 🔷ريشه اصلى خارجيگرى را چند چيز تشكيل مى‏ داد: 1️⃣ تكفير على و عثمان و معاويه و اصحاب جمل و اصحاب تحكيم (كسانى كه به حكميت رضا دهند) عموماً، مگر آنان كه به حكميت رأى داده و سپس توبه كرده ‏اند. 2️⃣ تكفير كسانى كه قائل به كفر على و عثمان و ديگران- كه يادآور شديم- نباشند. 3️⃣ ايمان تنها عقيده قلبى نيست، بلكه عمل به اوامر و ترك نواهى جزء ايمان است. ايمان امر مركّبى است از اعتقاد و عمل. 4️⃣ وجوب بلاشرط شورش بر والى و امام ستمگر. ⬅️ مى ‏گفتند: امر به معروف و نهى از منكر مشروط به چيزى نيست و در همه جا بدون استثناء بايد اين دستور الهى انجام گيرد. اينها به واسطه اين عقايد، صبح كردند در حالى كه تمام مردم روى زمين را كافر و همه را مهدورالدّم و مخلّد در آتش مى ‏دانستند. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری