eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 افعال سیاسی صحیح از منظر امام جامعه / وظیفه امت در قبال ائمه جامعه 🔷 در يكى از نامه‏هايى كه در نهج‏البلاغه هست سيد رضى اين‏طور نوشته است كه در جنگ جمل، زمانى كه على عليه السلام از مدينه حركت كرد و به طرف بصره مى‏ آمد، نامه‏اى به مردم كوفه نوشت، آنها را دعوت كرد، در ابتداى نامه مى ‏نويسد كه من يك گذشته‏اى در دوره خلفاى پيشين دارم، هرجور مردم درباره گذشته من فكر مى ‏كنند، آيا ظالم بودم يا مظلوم، ياغى بودم يا مبغىٌ‏عليه، هر طور بوده فعلًا درباره اينها بحثى نمى‏ كنم ولى امروز مسلمين با من بيعت كرده‏اند، هركس كه مى‏ خواهد به يارى من بيايد، بيايد. ❗️ اما من يك قيد و يك شرط با او مى ‏كنم: نزد من بيايد، اگر ديد خوب عمل مى‏ كنم مرا كمك بدهد و اگر ديد بد عمل مى‏ كنم به من انتقاد و اعتراض كند تا من جبران كنم. 🔶 اين را مى ‏گويند نمونه يك حكومت ؛ ولى چرا اين‏گونه است؟ براى اينكه اسلام چنين دينى بود كه يك چنين افرادى تربيت كرد. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰ارزش سختی 💥قدر سختی را بدانید! ⚡️فَإنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرآ. با سختی آسانی هست. تعبیر این آیه این است: فَإنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرا با سختی آسانی هست، با اینکه اصل مقصود این است که به دنبال سختی آسانی هست، پایان شب سیه سپید است. ✨ولی چرا تعبیر قرآن این است که با سختی سستی است؟ می‌خواهد بفرماید که صرفا تعاقب و توالی نیست که یک سختی هست و بعد نوبت سستی باشد، بلکه اصلا آن سستی و آسانی زاییده سختی است. ⬅️سختیها مادر آسانی هستند. یعنی اگر بخواهید به رفاهها و راحتها و سعادتها برسید، تا از مسیر سختیها و شداید عبور نکنید، [امکان ندارد] این، اصلِ کلی عجیبی است. 📚بینش و رفتار قرآنی ۳ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰آزادی تتفکر در اندیشه استاد‌ مطهری "ره" ✍محمد روضه سرا 🔷 در نظام‌فکری استاد‌ مطهری‌‌"ره"؛‌آزادی به‌ معنای فقدان موانع است. تعریفی که از انسان و جامعه آزاد در این نظام فکری ارائه می شود فردی است که برای هر کدام از موانع مسیر رشدش راه حل منطقی و دقیقی طراحی کرده است و هویت او تابعی از حل مسائل و موانع حرکتش به سمت پیشرفت خواهد بود. 🔶در واقع در منظومه تفکری استاد‌ شهید؛ رابطه کاملا منطقی بین هویت داشتن فرد و جامعه با داشتن آزادی مطرح است. 🔷حالا طبق این معیار اگر به سراغ آسیب شناسی زندگی فرد فرد خودمان و در افق بالاتر آسیب شناسی جامعه شهری بپردازیم؛ می توانیم ارتباط بسیار وثیقی بین هویت فردی و ملی با آزادی بیابیم. 🔶متاسفانه در دهه های قبل دولت هایی که سر کار بوده اند تعریف شان از آزادی کاملا تعریف ناقصی بوده است و صرفا آزادی را در محدوده آزادی های جناحی و سیاسی تعریف کرده اند. 🔷در حالی که طبق مبنای فکری جمهوری اسلامی که همان نظام فکری استاد شهید مطهری"ره" است؛ آن نوعی از آزادی که تقدم رتبه ای بر دیگر انواع آزادی دارد؛ آزادی فکری است. 🔶وقتی در جامعه ای موانع فکر کردن برطرف شده باشد و قشر نخبگانی جامعه مهارت ایجاد نظام فکری را داشته باشد؛سطح تحلیل ها و فعالیت های اجتماعی چند پله صعود خواهد کرد. 🔷با مرور دقیقانه بر آیات قرآن و سیاق برخی از آیات و سُوَر متوجه تاکید بر نقش فکر و قوه شعور و ادراک و مهارت فهم و منظومه فکری داشتن خواهیم شد. 🔶در روایات مربوط به ظهور امام‌عصر"عج" نیز؛تاکید زیادی بر افزایش قدرت فکر و فهم آحاد و شهروندان جامعه ظهور شده است. 💠ماموریت فراهم کردن بستر آزادی فکر نهادهای علمی و آموزشی مثل آموزش‌و پرورش،‌آموزش عالی،‌حوزه های علمیه،‌ صدا و سیما،‌انتشاراتی ها،سخنرانان، نویسندگان،تشکل های فعال انقلابی،‌است که باید طراحی ها و برنامه ریزی های خود را متناسب با آموزش مهارت تفکر و ایجاد نظام فکری برای آحاد جامعه کنند. @binseshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 صدقه ماه جمادی الثانی 🔷 با شركت در طـرح در قالب که در اول هر ماه انجام می گردد، شما مي توانيد با پرداخت فقط ، به آسانی ميزبان يک بینش پژوه باشید و در سهیم باشید. ✅ ان شاء الله صدقات شما، صدقه جاریه می باشند و هر نفر بعد از طی یک مرحله کتاب را به نفر دیگر می سپارد. 💳لینک پرداخت صدقات https://idpay.ir/1sadaghe/50000 @bineshemotahar_qom
🔰 مهاجرت از عادات‏ 🔷 انسان به يك چيزهايى عادت پيدا مى ‏كند؛ مثلا عرف جامعه براى او يك اصل مى ‏شود و يك عادت جسمى يا روحى براى او پيدا مى ‏شود. عادت جسمى مثل عادت به سيگار كشيدن. خيلى از افرادى كه سيگار مى‏ كشند، وقتى پزشك به آنها مى ‏گويد: سيگار نكش، ◀️ جواب مى ‏دهند: عادت كرده‏ام، نمى ‏توانم عادتم را ترك كنم، ترك عادت موجب مرض است! كه حرف مفتى است. ✅ الْمُهاجِرُ مَنْ هَجَرَ السَّيِّئاتِ. مرد آن است كه بتواند از آنچه كه به او چسبيده است جدا شود و هجرت كند. تو اگر از يك سيگار كشيدن نتوانى هجرت كنى، انسان نيستى. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⁉️ 1️⃣ شهید مطهری در آثارشان یک اصلی را بیان کرده اند وآن را اثبات می کنند. آن اصل این است که «». به عبارت دیگر برای هدف مقدس، نمیتوان از وسایل نامشروع، استفاده کرد. 2️⃣ در کتاب سیره معصومین ص158، استاد مطهری در رابطه با استخدام افراد شیعه در دستگاه حکومت جائر، مطالبی را ذکر کرده و تایید حضرت کاظم (ع) نسبت به علی بن یقطین را بیان می کند؛ عبارت کتاب این است: 🔅 «حال حضرت موسی بن جعفری که صفان جمال را که صرفا همکاری میکند و وجودش فقط به نفع آنهاست، منع میکند و میفرماید: چرا تو شتر هایت را به هارون اجاره میدهی؟!، علی بن یقطین را که محرمانه با او سر و سرّی دارد و شیعه است و تشیع خودش را کتمان میکند، تشویق مینماید که حتما در این دستگاه باش ولی کتمان کن و کسی نفهمد که تو شیعه هستی. وضو را مطابق وضوی آنها بگیر. نماز را مطابق نماز آنها بخوان. تشیع خودت را به اشدّ مراتب، مخفی کن اما در دستگاه آنها باش که بتوانی کار بکنی. این همان چیزی است که همه ی منطق ها اجازه میدهد. هر آدمی با هر مسلکی به افراد خودش اجازه میدهد که با حفظ مسلک خود و به شرط اینکه هدف، کار برای مسلک خود باشد نه برای طرف، وارد دستگاه دشمن شود. یعنی آن دستگاه را استخدام کنند برای هدف خودشان؛ نه دستگاه، آنها را استخدام کرده باشد برای هدف خود. شکلش فرق میکند. یکی جزء دستگاه است، نیروی او صرف منافع دستگاه میشود و یکی جزء دستگاه است، نیروی دستگاه را در جهت مصالح و منافع آن هدف و ایده¬ای ک خودش دارد، استخدام میکند.» ❓ حال سوال این است که علی بن یقطین، شیعه است. به طوری که خود شهید مطهری از روایاتی که در مدح و ستایش اینگونه افراد آمده، اینطور برداشت می کند که روایات، این افراد را در ردیف اولیاء اللهِ درجه‌ی اول، معرفی کرده است. علی بن یقطین شیعه است و اعتقاداتی دارد. اما امام (ع) به او میگوید: اعتقادات خود را کتمان کن. مطابق نظر آنها وضو بگیر و نماز بخوان؛ به این دلیل که از دستگاه دشمن در جهت مصالح و منافعِ هدفش استفاده کند. ◀️ به عبارت دیگر بخاطر هدفی که دارد، از عمل به اعتقاداتش صرف نظر کرده و طبق میل دشمن و حکومت جائر، عمل بکند. (البته عملِ به ظاهر. نه اینکه اعتقاداتش تغییر کرده باشد). ⁉️ این بیان چگونه با اصلی که استاد شهید بیان فرمودند (هدف، وسیله را توجیه نمیکند)، سازگار است؟ ⁉️اگر بخواهیم سوال را کلی‌تر مطرح کنیم، باید بگوییم چه رابطه‌ای بین این اصل (هدف، وسیله را توجیه نمی کند) و اصلِ تقیه وجود دارد؟ ✅ پاسخ به سوال را در پست بعدی از می شنویم. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
2.39M
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ 🎙 پاسخ به این سوال رو از استاد حجت الاسلام قاسمی می شنویم. مسائلی که در این صوت به آنها اشاره شده است عبارتند از: 1️⃣ تبیین دقیق سوال و جایگاه آن 2️⃣ تفکیک جایگاه مجتهد و مقلد در تشخیص مصالح 4️⃣ تشریح بحث تزاحم و تداخل مصالح و مفاسد 3️⃣ بررسی بقاء زشتی و قبح وسیله بد یا عدم بقاء قبح آن در صورت مطلوب بودن 🌐 آیدی دریافت سوال های شما مخاطبین محترم @binesh_qom 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم 🎙 مقام معظم رهبری: در صورت توان برای چاپ کتاب‌های خوب هزینه کنید و آن را به حساب بگذارید. 🔷 قابل توجه مخاطبین عزیز و بینش پژوهان گرامی ✅ صدقه جمع شده ابتدای ماه به میزان یک 5 جلد کتاب مرحله اول تجمیع شده است. ان شاء الله به وسیله این صدقات یک دوره کتاب تهیه می شود و به صورت گردشی در بین بینش پژوهان مستعد به صورت گردشی اهدا می شود. 🔶 به امید خدا در ابتدای هر ماه قمری که صدقه مستحب است، به این نیت صدقات شما مومنین به عنوان تجمیع می شود. 🔘 لینک پرداخت صدقات https://idpay.ir/1sadaghe/ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🎙 استاد شهید مرتضی مطهری 🔰 انْتُم الْاطِبّاءُ وَ نَحْنُ الصَّيادِلَةُ / ارزش اجتهاد در اسلام 🔷 يكى از محدثين معروف قرن دوم هجرى از يكى از فقهاى معروف آن عصر مسئله‏اى پرسيد و او جواب داد. محدث پرسيد به چه دليل؟ گفت به موجب فلان حديثى كه خودت از پيغمبر براى ما روايت كرده‏اى. مرد محدث پس از تأمل دريافت كه فقيه راست مى‏ گويد و از آن حديث مى‏ توان حكم اين مسئله را استخراج و استنباط كرد. بار ديگر آن محدث مسئله ديگرى از آن فقيه پرسيد و فقيه جواب داد. پرسيد دليل تو چيست؟ گفت فلان روايت كه باز تو خود براى ما روايت كردى. 🔶 محدث بار ديگر تأمل كرد و ديد فقيه راست مى‏ گويد، از آن روايت نيز مى‏ توان اين حكم را استفاده و استنتاج كرد. محدث رو كرد به فقيه و منصفانه گفت: انْتُم الْاطِبّاءُ وَ نَحْنُ الصَّيادِلَةُ يعنى حقاً شما فقها و مجتهدان و اهل نظر پزشكان را مانيد و ما محدثان داروفروشان را. ✳️ اين داستان تاريخى مصداق حديث نبوى را روشن مى‏كند كه فرمود رُبَّ حامِلِ فِقْهٍ الى‏ مَنْ هُوَ افْقَهُ مِنْهُ.. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ #پاسخ_استاد 🎙 پاسخ به این سوال رو از استاد حجت الاسلام قاسمی می شنویم. مس
۱. شما فرمودید این موارد بخصوص، مربوط به اجتهاد و کار فقیه است. یعنی مقلد حق نداره خودش اهم و مهم رو تشخیص بده و اینکار رو انجام بده؟ ۲. اگر مواردی مثل داستان صفوان جمال، بخاطر حکم امام معصوم (یا مجتهد) باشه، که اصلا بحثی وجود نداره. چون بخاطر عنوان ثانوی، اینکار جایز شده یا حتی بالاتر، مستحق ثواب هم هست. پس بحث «توجیه وسیله‌ی نامشروع توسط هدف مشروع» اصلا اینجا مطرح نمیشه. همینطوره؟ ۳. آیا بحث«اهم و مهم» حاکم بر این اصل هستش؟ @bineshemotahar_qom
بینش مطهر || مطهَرین
#پرسش_شما ۱. شما فرمودید این موارد بخصوص، مربوط به اجتهاد و کار فقیه است. یعنی مقلد حق نداره خودش
1- وظیفه مقلد عدم ارتکاب محرمات است و هدف ارزشمند نمی تواند توجیه کننده کار حرام باشد، اگر در یک مخمصه با دو حکم افتاده باشد باید استفتاء کند و اگر برای تصمیم گرفتن فرصت چنین کاری ندارد باید هدف مهم تر و ضروری تر را پیگیری کند البته به شرطی که راه سومی برای فرار از عمل مرجوح نداشته باشد. 2- بله در چنین مواردی به نظر می رسد تخصصا از چنین قاعده ای خارج است. 3- این که هدف وسیله را توجیه نمیکنه اصل ویژه ای نیست بلکه همان اطلاق احکام تحریمی است یعنی کار حرام حرامه و نباید انجام بشه واما بحث تزاحم و اهم و مهم در ریشه استنباط حکم مطرح میشه و قبل از تنجّز حکم حرمت است. یک قدری بحث تخصصی شد. عذرخواهم @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم ✋🏻 عرض سلام و ادب خدمت بینش پژوهان محترم و گرامی ✅ چند نکته مهم رو خدمت شما عزیزان ارسال می کنیم. 1️⃣ تصویر فوق برنامه و این ترم مرحله اول طرح بینش مطهر است. 2️⃣ برای هر جلسه امتحان یک هفته کلاس رسمی تعطیل می شود و جایگزین آن به صورت همایشی یک جلسه عمومی برگزار می شود. در این جلسه مبتنی بر موضوعات کتاب مباحثی توسط اساتید ارائه می گردد. 3️⃣ در فاصله این یک هفته شما فرصت دارید تا پاسخ آزمون را بنویسید و به استادیار کلاس خود ارسال کنید. ⭕️ آزمون ها به صورت کتاب باز است و در گروه بارگزاری می شود. 4️⃣ همایش ها از طریق پیام رسان و یک برگزار می شود و لینک آن در کانال قرار داده می شود. 5️⃣ در مورد آزمون ها مطلع باشید که هیچ تاخیری در ارسال آنها پذیرفته نیست و در زمان مقرر خود باید ارسال بشوند. ❌ نکات مهم پیرامون امتحانات را به صورت یک پست مستقل فردا در کانال ارسال می کنیم. لذا تا فردا صبور باشید. 🙏🏼 از اینکه با دقت در این پیام و اجرای قوانین و همکاری با استادیارها به ما کمک می کنید، از شما سپاسگزاریم. التماس دعا آموزش استان قم
🔰 فاجعه قرن از نگاه شهید مطهری و راه حل آن 🔷 قرن ما يعنى قرن چهارده هجرى از نظر فقه و مقررات اسلامى قرن يك فاجعه است، يك فاجعه كم نظير. در اين قرن ما شاهد قربانى شدن مقررات اسلامى در مقابل مقررات اروپايى مى‏ باشيم. سنگرها را پى درپى از دست فقه اسلامى مى‏ گيرند. در مسائل قضائى، در مسائل مدنى، در مسائل خانوادگى، در مسائل جزائى و در ساير مسائل تدريجاً مقررات ناقص اروپايى جانشين مقررات اسلامى مى ‏گردد. امروز عملًا جز مقررات عبادى در انحصار اسلام نمانده است، ساير مقررات يا انحصاراً غير اسلامى است و يا مخلوطى است از مقررات اسلامى و غير اسلامى. 👆🏻👆🏻 این متن و این نگاه شهید مطهری به مسائل اجتماعی و وضعیت فقاهت در جامعه است. ایشان برای این فاجعه یک راه حل و الگوی طی مسیر را ارائه داده اند. حقا خودشون اول رهرو این مسیر بودند. 👇🏻👇🏻 در ادامه راهکار تفصیلی شهید مطهری برای حل این مسئله را می خوانیم @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
الهامى از شيخ الطائفه.pdf
208.5K
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 اندیشه های اجتهادی شیخ طوسی و نگاهی فقاهتی اسلام ❇️ مقاله فوق با عنوان «الهامی از شیخ الطائفه» نام گذاری و منتشر شده است. البته حق مساله این است که بگوییم آشنایی با نظام اجتهادی شیعی و اسلامی برای پاسخگویی به مسائل مورد نیاز بشریت. ❇️گفتار فوق برای آشنایی با تاریخ و تطور اجتهاد از صدر اسلام تا دوره های اخیر بسیار نافع و راهگشاست. 💠در ادامه فهرستی از اهم مطالب موجود در این گفتار رو با هم می خوانیم: 🔆 آشنایی اجمالی با شیخ طوسی و تاثیر ایشان بر علوم اسلامی 🔆 تاریخ اجتهاد از دوره حضور ائمه تا قرن فعلی 🔆 تاثیر نگاه اجتهادی در ادراک و فهم معارف و مبانی اسلامی 🔆 پیدایش جریان مهم و منحرف اخباری گری در تشیع 🔆 نقش اجتهاد در تولید علوم انسانی اسلامی از نگاه شهید مطهری @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔷 در يكى از خطابه‏هاى خيلى عالى‏اش مى‏ گويد: 🔹 «راستى اگر انسان اينطور فكر كند كه عدم است و بعد از اين زندگى نيستى مطلق است، ديگر اصلًا براى او زندگى ارزشى نخواهد داشت. 🔹آن چيزى كه زندگى را براى انسان گوارا و لذّت بخش مى ‏سازد، كار او را مفرّح مى ‏سازد، به دل او حرارت و گرمى مى‏ بخشد، افق ديد انسان را خيلى وسيع مى‏ كند، همان چيزى است كه دين به انسان مى‏ دهد، يعنى اعتقاد به جهان ابديّت، اعتقاد به خلود، اعتقاد به بقاء بشر، اعتقاد به اينكه تو اى بشر! فانى نيستى و باقى خواهى بود، تو از اين جهان بزرگترى، اين جهان براى تو يك آشيان كوچك و موقّتى است، اين جهان فقط يك گاهواره است، براى دوران كودكى توست، دوران بيشتر دوران ديگرى است.» 🔶از حكيم معروف روسى مى ‏پرسند: ايمان چيست؟ آن را براى ما تعريف كن. مى‏ گويد: 🔸 «ايمان همان چيزى است كه انسان با آن زندگى مى‏ كند؛ سرمايه زندگى است». واقعاً عجب جمله ساده و پرمغزى است. 👌🏻 اين جمله را مقايسه‏ كنيد با طرز تفكّر يك عدّه سبك مغز بى‏خبر كه خيال مى‏ كنند دين براى بشر «سربار» است، بيدينى نوعى آزادى و سبكبارى است! اينها خيال مى‏ كنند پايبند نبودن به هر چيزى نامش است، بنابراين پايبند نبودن به عقل و انسانيّت و اخلاق و شرافت چون بالاخره هر چه هست پايبند نبودن است سبكبارى و آزادى است. ♻️ امّا اين عاليقدر روسى چقدر خوب ارزش «سرمايه» هاى معنوى را درك كرده است؛ او نمى‏ گويد ايمان «سربار» است، مى ‏گويد «سرمايه است». @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 🔷 مباحث مربوط به جهاد در آثار شهید مطهری در ضمن جهار جلسه تفسیر قرآن بیان شده اند. این جلسات در ضمن مباحث کتاب درج شده اند که بینش پژوهان در آخرین جلسه از تدریس این کتاب به مباحثه و فراگیری آن مشغول می شوند. ✅استاد شهید مرتضی مطهری در این بحث با اتکا به آیه مبارکه سوره توبه که می فرماید: قاتِلُوا الَّذينَ لا يُؤْمِنونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْيَوْمِ الاخِرِ وَ لايُحَرِّمونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ لا يَدينونَ دينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذينَ اوتُوا الْكِتابَ حَتّى‏ يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صاغِرون‏ مباحثی تبیینی در راستای توضیح جهاد در آئین اسلام و بیان برخی خصائص جهاد اسلامی می پردازند. استاد در ضمن مباحث این کتاب نکات بسیار نابی را بیان کرده اند. ⭕️ با مطالعه این کتاب علاوه بر تمام مطالب ارزشمندی که به دست می آورید، به راحتی با سطحی بودن شبهات نسبت به خشن بودن دین اسلام و مطالب این چنین آشنا می شوید. 🎁 لینک دانلود فایل PDF کتاب https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/1697 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
جهاد.PDF
8.45M
📚 📙نام کتاب: جهاد 📖 تعداد صفحات: 115 صفحه 📝 نویسنده: شهید مطهری 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صوت تدریس کتاب 🎙 استاد: حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده ⁉️ سوالاتی که در این جلسه به آنها پاسخ داده می شود: 1️⃣ حقیقت و ماهیت جهاد در اسلام چیست؟ 2️⃣ حدود و قیود جهاد در اسلام تا کجاست؟ 3️⃣ تقابل اسلام و مسیحیت در مسئله جهاد 4️⃣ بررسی دو گانه یا @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
image_2021-01-20_20-54-32.png
138.7K
🌐 طرح تدریس جلسه پنجم کتاب آزادی انسان بحث 💠 استاد: حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده ⁉️ سوالاتی که در این جلسه به آنها پاسخ داده می شود: 1️⃣ حقیقت و ماهیت جهاد در اسلام چیست؟ 2️⃣ حدود و قیود جهاد در اسلام تا کجاست؟ 3️⃣ تقابل اسلام و مسیحیت در مسئله جهاد 4️⃣ بررسی دو گانه یا @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ قابل توجه مخاطبین عزیز و گرامی 🔆 با پایان یافتن کتاب در مرحله اول طرح بینش مطهر، همایش مجازی با محوریت این کتاب برگزار خواهد شد. 🎙 سخنران: حجت الاسلام سید حیدر حسنین (طلبه و فعال فرهنگی انگلیسی تبار) 🌐 موضوع: بررسی میدانی مقوله آزادی انسان در دو کشور ایران و انگلستان ⏰ زمان: چهارشنبه 8 بهمن ساعت 19 ◀️حضور در جلسه از طریق لینک https://www.instagram.com/binesh_qom/ ⁉️ سوالات و مسائل خود را پیرامون موضوع جلسه به آیدی @BINESH_QOM ارسال کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 توهمی بنام آزادی مطلق 🔷 بشر نمى ‏تواند آزاد مطلق باشد يعنى از حكومت هر قوه و نيرويى آزاد باشد. نه تنها بشر، هيچ موجودى جز ذات حق- كه واجب ‏الوجود است و تحت تسلط هيچ علتى نيست، هيچ قوه‏ اى بر او حكومت نمى ‏كند و هيچ شرطى در وجودش اثر ندارد، حاكم على ‏الاطلاق است و محكوم هيچ قدرتى نيست- نمى ‏تواند چنين باشد. 🔶 غير از ذات واجب‏ الوجود، ما موجودى نداريم كه از هر قيدى آزاد باشد و محكوم هيچ قدرتى نباشد. بنابراين تصور امر محالى است كه بشر بگويد من از حكومت هر قدرتى آزاد هستم، چه حكومت جسمانى و چه حكومت روحى‏ باشد! @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 شهید مطهری از هیچکاک می گوید 🔷هیچکاک می گوید: 🔷«من معتقدم كه زن هم بايد مثل فيلمى پرهيجان و پرآنتريك باشد، بدين معنى كه↩️ ماهيت خود را كمتر نشان دهد و براى كشف خود مرد را به نيروى تخيل و تصور زيادترى وادارد. بايد زنان پيوسته بر همين شيوه رفتار كنند يعنى كمتر ماهيت خود را نشان دهند و بگذارند مرد براى كشف آنها بيشتر به خود زحمت دهد.». ايضاً همان مجله در شماره ديگرى از همين شخص چنين نقل مى‏ كند:🔽 🔶 «زنان شرقى تا چند سال پيش به خاطر حجاب و نقاب و رويبندى كه به كار مى‏ بردند خودبه خود جذاب مى‏ نمودند و همين مسأله جاذبه نيرومندى بدانها مى‏ داد، اما به تدريج با تلاشى كه زنان اين كشورها براى برابرى با زنان غربى از خود نشان مى‏ دهند حجاب و پوششى كه ديروز بر زن شرقى كشيده شده بود از ميان مى‏ رود و همراه آن از جاذبه جنسى او هم كاسته مى‏ شود.» @bineshemotahar_qom کانال جامع بینش مطهر استان قم
🔰 مارک اروپایی حتی در پذیرش فلسفه اثر گذار شده است!! ✅ با همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بيخبرند. براى نمونه، ذكر مورد ذيل كافى است: ✳️ در پاورقي هاى جلد دوم «اصول فلسفه و روش رئاليسم» تذكر داده‏ايم، سخن معروف دكارت «من فكر مى‏ كنم پس وجود دارم» كه به عنوان فكرى نو و انديشه‏اى پر ارج در فلسفه اروپا تلقّى شده است، حرف پوچ و بى‏مغزى است كه بو على آن را در نمط سوم «اشارات» با صراحت كامل و در نهايت وضوح طرح كرده و سپس با برهانى محكم باطل كرده است. ♻️ اگر فلسفه ابن سينا براى اروپائيان درست ترجمه شده بود، سخن دكارت با برچسب «ابتكارى نو» و «فكرى تازه» مبناى فلسفه جديد قرار نمى ‏گرفت. اما چه بايد كرد كه فعلا هر چيزى كه دارد رونق دارد اگر چه سخن پوسيده‏اى باشد كه سالهاست ما از آن گذشته‏ايم. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰 آشنایی با حجت الاسلام سید حیدر حسنین ✅ ایشان متولد انگلستان، بزرگ شده شهر لندن می باشند؛ که تا سن ۲۰ سالگی آنجا‌ بودند و در مجموع تا مقطع پیش دانشگاهی درانگلیس تحصیل کردند. 🔶 خانواده پدری ایشان انگلستان و بستگان مادری ایشان ساکن آلمان هستند. بخاطر این ارتباطات خانوادگی در کشورهای بسیاری از اروپا تردد داشته و خصوصا با دو کشور آلمان و انگلیس از نزدیک آشنایی عمیق دارند. همسر ایشان طلبه مستبصر اهل آلمان است و در آنجا به عنوان یک مسلمان ‌محجبه در محافل علمی_دانشگاهی حضور دارند و در طی این سالها ارتباطات علمی با محافل اسلامی این دو کشور بسیار بوده است. 🔷حجت الاسلام حسنین درسن۱۶سالگی برای یک اردوی مذهبی-فرهنگی که توسط طلاب انگلیسی زبان قم برگزار می شد، برای اولین بار به ایران آمدند و در همین سفر به قم، خیلی بسیار تاثیر فضای حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)قرار گرفتند جرقه های طلبه شدن و ورود در سلک حوزوی برای ایشان از همین سفر زده شد و باعث شد در تصمیم ورود به حوزه علمیه قم جدی شوند. 🔷درطی این سالها ارتباط مداوم با گروه های تبلیغی بین المللی و نهضت های مجازی داشته اند. ارتباط با طلاب خارجی ساکن ایران و گروه های مذهبی ساکن در آلمان، انگلیس و آمریکا از دیگر فعالیت های سال های طلبگی ایشان بوده است. ⁉️ سوالات خود نسبت به موضوع آزادی انسان در دو کشور ایران و انگلستان را برای ما ارسال کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰آرزوی امیرالمومنین در حضرت اباالفضل تحقق یافت ▪️ آنچه كه در تاريخ مسلم است، ابوالفضل بسيار رشيد، بسيار ، بسيار دلير، بلند قد و خوشرو و بود (وَ كانُ يُدْعى‏ قَمَرَ بنى هاشم) كه او را «» لقب داده بودند. اينها حقيقت است. شجاعتش را البته از على عليه السلام به ارث برده است. ◾️ داستان مادرش حقيقت است كه على به برادرش فرمود: عقيل! زنى براى من انتخاب كن كه «وَلَدَتْهَا الْفُحولَةُ» از شجاعان به دنيا آمده باشد. «لِتَلِدَ لى فارِساً شُجاعاً» دلم مى ‏خواهد از آن زن فرزند شجاع و دليرى به دنيا بيايد. ◼️ عقيل نسّابه است، نسب شناس و نژادشناس بوده و عجيب هم نژادشناس بوده و قبايل و پدر و مادرها را و اينكه كى از كجا نژاد مى‏برد مى‏ شناخته است. فوراً گفت: «عَنّى لَكَ بِامِّ الْبَنينَ بِنْتِ خالِدٍ» آن زنى كه تو مى‏خواهى‏امّ البنين است. ◼️ عقیل را انتخاب مى ‏كند و مى ‏گويد اين همان زنى است كه تو مى ‏خواهى. . 📚 کتاب_نهضت_حسینی @BEIRAGH_IR @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری