🎙 سخنران: #استاد_امین_اسدپور
🔰 موضوع: روش شناسی بحث #اسلام_و_مقتضیات_زمان استاد مطهری
💠 #خلاصه_درس_گفتار
🔷در این درس گفتار، #اسلام_و_مقتضیات_زمان به عنوان پروژه کلان فکری شهید مطهری معرفی شده است.
🔶در این بحث روش اجتهادی شهید تبیین شده و کیفیت ابتنا مباحث شهید بر نظرات اساتیدشان نیز بررسی شده است.
🔷ایشان در پرتو پروژه #اسلام_و_مقتضیات_زمان به احیاء #اجتهاد_پویا پرداخته اند و ظرفیت های تراث را در این رابطه فعال نموده اند.
🔶ایشان در آثار خود به احیاء و بازخوانی منابع اجتهادی شیعه می پردازند و تلاش می کنند جایگاه واقعی قرآن، سنت اهل بیت و عقل را نشان دهند. از این رهگذر است که به اصلاح فرهنگ دینی و دین شناسی موجود همت گمارده اند.
🔷 در بخش هایی از این درس گفتار به جریان شناسی فکری جریان های موافق و مخالف اندیشه ایشان نیز پرداخت شده است.
📌 دانلود صوت جلسه از لینک مقابل https://eitaa.com/shmotahari/65
📌 دانلود متن سخنرانی های شهید از لینک مقابل https://eitaa.com/shmotahari/67
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@amin_asadpour
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💠 #یادداشت_مهمان
📝 نویسنده: حجت الاسلام محسن قنبریان
🔰 موضوع: ایده های جذاب سازی آثار شهید مطهری
💠 درباره ایده های طرح مطالعاتی شهید مطهری اول باید نکاتی را رک و بدون سانسور درباره ایشان و اندیشه هایشان بگویم چون بسیار موثر در ایده هاست:
1️⃣ آثار شهید را علیرغم گوناگونی و تنوع می توان به دو حیث کلی تقسیم کرد:
الف) آنچه محصول مطهری باعنوان یک #عالم_دینی و مدرس حوزه است
ب) آنچه محصول مطهری بعنوان یک روشنفکر و #مصلح_اجتماعی است.
🔺منظور از "عالم دینی" شناخت و معرفی تراث اسلامی از قرآن و سنت تا حکمت و کلام است.
🔺منظور از روشنفکر و مصلح، کسی است که درد بشر معاصر را دارد، جامعه و نیازهایش را می شناسد و می شناساند و از آنجا سراغ دین آمده نسخه درمان می برد.
🔺بین این دو عنوان و حیثیت هم تقابل و تهافت نیست و رابطه رفت و برگشت است. اولی "دانش" افزا و دومی "بینش" ساز است. بینش های جدید و عمیق، سؤالات و نیازهای جدید به سرای دانش اسلامی می برد و همچنین دانش اصیل اسلامی، بینش صائب تری به او می دهد از این حیث مطهری بخاطر دانش عمیق ترش از اسلام روشنفکر و دردمندی متفاوت از شریعتی است و از حیث روشنفکر و دردمندی اش عالمی متفاوت از هم شاگردان خود (نام نبرم بهتر است) می باشد!
2️⃣ آثار قسم اول همه دانش های مطهری در حوزه عقاید و اخلاق است. از شرح منظومه و کتابهای فلسفی اش تا بحثهای اعتقادی اش و بحثهای اخلاقی اش
[فهرست کامل همه قابل تدارک است]
🔺در این دانش ها هم اثر بینش های مطهری هست. شبهات جدید و مواجهه با متفکران معاصر و حک و اصلاح و نقد و ابرامها در مواجهه با اندیشه ها. اما اینجا ماحصلش دادن دانشی از اسلام است البته دانشی به روز و تازه.
3️⃣ محصولات دسته دوم مطهری حاصل بینش او تحلیل او از زمانه، تاریخ، تمدن، حکومت، جنبشها، سازمانها، حوزه و...است.
🔺اینجا هم بحثهای دانشی موج میزند اما آنچه او را متفاوت میکند تفاوت دید او(بینش) و روش طرح و حل و احیانا نسخه درمان او نسبت به سایر عالمان است.
هم شاگردی های خوب و حتی انقلابی او به حافظ و ایران و مثل اینها نپرداخته اند. با زن و حجاب یا اقتصاد مثل او مواجه نشده اند که کتمان برخی حرفها را حرام بداند. جسارت پرداختن به عیوب روحانیت یا آسیب تقلید(اصل اجتهاد در اسلام-ده گفتار) را به خود نداده اند و شاید توجیه گر وضع موجود بوده اند چنانچه هنوز هم نوعا نمیگویند!
4️⃣مطهری اگر در قسمت دوم بدون سانسور و با چاشنی تاریخ و بیوگرافی او و مواجهه با او درقسمت بینشی و محصولات مصلحانه اش گفته شود فوق العاده برای جوانان آرمان خواه جذاب و پرکشش و همانقدر برای بزرگترها و صاحبان کرسی ها و تریبون ها چالش برانگیز است.
دروغ نگوییم این مطهری را هنوز هم حوزه های ما دفع میکند و او را بایکوت(بله بایکوت!) میکند و فراری می دهد. اگر خون او پای حرفهایش نبود این قسمتها حتی سانسور هم میشد و سرنوشتی مثل یادداشتهای اقتصادی او می یافت. حوزه بیشتر بعد اول و دانشی او را دوست دارد فیلسوف و متکلمی که مباحث را شیرین و عالی و به روز طرح میکند و پاسخگوی شبهات است.
کجا از گیر دادن او به تحریفات و روضه های دروغ، از نظارت بر مرجع تقلید در تقلید، برعیبهای سازمان روحانیت و مشکل عوام زدگی، از مفت خوری و مشکل آقازادگی در بیوتات(رجوع کن به جلد ۴یادداشتها) و... خوشش می آید؟!
5️⃣ایده های جذاب سازی مطهری از #بینش_های او میگذرد و در فرد انقلاب میسازد و الا کماکان اقلی، تکراری و ملال آور جلوه میکند. حداکثر اساتید عقاید در هرقسمت به کتابهای دانشی او در حوزه عقاید حواله می دهند و بحث را ظریفتر و دقیق تر میکنند و برخی اساتید اخلاق از بحثهای اخلاقی او بهره ببرند و در تاریخ اسلام به بحثهای او هم ارجاع شود!
این مطهری، مطهری سانسور شده و بی خطر و #کمک_آموزشی است.
اما مطهری + بینش ها، یقه گیر و چالشی و مطالبه گر و احیاگر و #مصلح است.
طلبه ای که پای آن بنشیند با خیلی از رویه ها و وضع های موجود نمی سازد بسیاری از تحلیلها و توجیه ها را آبکی و ساختگی می بیند منتقد و نقاد میشود و...
راستش کاستی اصلی برخی اساتید و زعماء، غور نکردن لازم در همین بعد مطهری است. لذا بوی او را نمی دهند فکر میکنند مطهری آدمی + فلسفه و فقه و تفسیر و...است!!!
پس چرا بقیه ای که با او اینها را خواندند مطهری نشدند؟!
متاسفانه برخی فضلاء با گذراندن دروس متداول چون خود را بی نیاز از محصولات #دانشی مطهری می بینند، اغراء به جهل شده و خود را بی نیاز از همه آثار(از جمله بینشی) می بینند لذا مدرس یا مبلغی معمولی می مانند و راه آن شهید کم راهرو میشود.
#بینش_مطهر #مطهری_شدن
#مطهری_خوانی #حجت_الاسلام_قنبریان
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐 شما نیز می توانید پیام ها و نوشته های و مطالب خود را با ما به اشتراک بگذارید. @binesh_qom
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 با شروع ایام ماه مبارک رمضان و به علت تقارن آن به بیماری کرونا و محدودیت های ایجاد شده در امر تبلیغ فیزیکی برخی از #اساتید_بینش_مطهر برنامه های تبلیغی ارائه کرده اند که به صورت مجازی می باشد و شما عزیزان می توانید از آنها بهره مند شوید.
🔷 لینک توضیح تفصیلی هرکدام از برنامه ها را از کانال های ویژه خود این اساتید می توانید پیگیری بفرمایید و ما اینجا اجمالا برای شما اصل برنامه را توضیح می دهیم.
1️⃣ استاد آقای دکتر #هاشمی_گلپایگانی هر روز از #شبکه_قرآن در برنامه تلویزیونی #بی_کران جلسات قرآنی با محوریت کتاب #بینش_و_رفتار_قرآنی دارند که مخاطبین ارجمند می توانند هرروز ساعت 15:00 و تکرار آن را روز بعد ساعت 9 تماشا کنند.
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/671
2️⃣ حجت الاسلام #استاد_قاسمی که از اساتید دبیرخانه بینش مطهر استان قم می باشند قطعات صوتی کوتاهی با موضوع #معرفت_نفس و با نام «فرصت استثنایی برای ملاقات شگفت انگیز» در کانال #توشه_نور به اشتراک می گذارند. ایشان در توصیف این مطالب چنین نوشته اند:
🔅معرفت نفس، امروز به عنوان یک چارچوب گفتمانی بستری مناسب برای تشریح ابعاد مختلف روانشناسی اخلاقی دین و تبیین کننده زنجیره عبادات و معاملات شریعت اسلامی است، دیدگاهی که این ظرفیت سترگ را دارد تا از اعتباریات علامه طباطبایی تا دیدگاه «#خود_عالی و #خود_دانی» معلم شهید را به عرصه کاربرد و گره گشایی از عقده های شناختی و عاطفی بشر، بکشاند.
https://eitaa.com/tooshe_noor/283
3️⃣ حجت الاسلام #استاد_سیدمحمد_هاشمی در یک اقدام قابل تقدیر جلساتی را برای جمعی از #جوانان_اروپایی به صورت مجازی برگزار می کنند. ایشان این جلسات را که تاکنون پنج قسمت آن گذشته است را چنین توصیف کرده اند:
«جلساتی با موضوع «مقدمه ای بر #اسلام_شناسی» به صورت زنده و آنلاین برای جمعی از مسلمانان #ایرلندی به زبان #انگلیسی برگزار خواهد شد.
📕 منبع محوری این جلسات کتاب «تعالیم اسلام» مرحوم علامه طباطبایی است که با بیانی ساده و البته جامع نگارش شده و ترجمه آن نیز موجود است.»
https://eitaa.com/Ofoqemobin/337
💠دبیرخانه بینش مطهر استان قم به تمام #بینش_پژوهان عزیز و مخاطبین ارجمند پیشنهاد می کند که حتما این جلسات را دنبال کنند و از محتوای معارفی آنها در ایام ماه مبارک بهره مند شوند.
#بینش_قم #اساتید_قم #اندیشه_مطهر
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
💐با معرفی کانال #شهید_مطهری به دوستان خود در انتشار #اسلام_ناب به ما کمک کنید.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💢 اطلاعیه مهم دبیرخانه بینش مطهر استان قم
💠 #اختتامیه دوره چهارم کشوری بینش مطهر استان قم
🎙 #سخنران: حجت الاسلام #استاد_علی_فرحانی
1️⃣ ارائه مدارک دوره های قبل
2️⃣ارائه گزارش نیم سال دوم سال 98
3️⃣معرفی واحدهای بینش مطهر استان قم
4️⃣اعلام برندگان مسابقه #یادداشت_نویسی و...
🕜زمان: شنبه 20| اردیبهشت |99 ساعت 16:00 الی 18:00
🏛مکان: کانال دبیرخانه بینش مطهر استان قم https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
🔷شرکت در اختتامیه برای تمامی #بینش_پژوهان محترم #لازم و #ضروری است.
#اختتامیه #بینش_مطهر #دوره_چهارم #بینش_قم
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ فهرست یادداشت های ارسال به فراخوان یادداشت نویسی #کرونا
🔰 حتما در #نظر_سنجی بهترین_یادداشت_شرکت کنید💐
1️⃣یادداشت #شماره_یک از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام سید محمد هاشمی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/446
2️⃣یادداشت #شماره_دو از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام میثم قاسمی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/449
3️⃣یادداشت #شماره_سه از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام مهدی عنایت زاده
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/454
4️⃣ یادداشت #شماره_چهار از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام #دکتر_حسین_سوزنچی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/459
5️⃣یادداشت #شماره_پنج از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: سرکار خانم اصفهانی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/465
6️⃣ یادداشت #شماره_شش از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: آقای علیرضا نیکو صفت از #خوانسار
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/473
7️⃣ یادداشت #شماره_هفت از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام محمد مهدی ستوده
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/485
8️⃣ یادداشت #شماره_هشت از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝 نویسنده: حجت الاسلام رضوان حسن زاده
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/491
9️⃣ یادداشت #شماره_نه از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: آقای رضا کریمی از #کرمانشاه
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/496
🔟 یادداشت #شماره_ده از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: سید یونس فاطمی از #بهبهان
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/501
1️⃣1️⃣ یادداشت #شماره_یازده از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: سرکار خانم سلیمانی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/506
2️⃣1️⃣ یادداشت #شماره_دوازده از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: آقای علی کشکولی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/524
3️⃣1️⃣ یادداشت #شماره_سیزده از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: سرکار خانم لیلا گلپایگانی
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/530
4️⃣1️⃣ یادداشت #شماره_چهاردهم از طرح فراخوان یادداشت نویسی
📝نویسنده: حجت الاسلام علی عابدی تبار
https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/536
#شهید_مطهری #الگوی_مطهر
#فراخوان_یادداشت_نویسی #کرونا
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر استان قم
❗️توجه ❗️توجه
💠نفرات برتر #مسابقه یادداشت نویسی 💠
✳️به منظور مشارکت بیشتر مخاطبان در انتخاب نفرات برتر مسابقه ی #یادداشت_نویسی :
✳️شما مخاطبان گرامی با مطالعه ی دقیق یادداشت های فراخوان به سه یادداشت #برتر رای بدهید تا در روز برگزاری #اختتامیه ی مجازی به سه نفر برگزیده #جوایزی اهدا گردد.
🙏🏻 از طریق لینک زیر میتوانید به #سه_یادداشت منتخب خود رای دهید:
👉🏻👉🏻 http://EitaaBot.ir/poll/wr9se?eitaafly 👈🏻👈🏻
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
بینش مطهر استان قم
🔆 #اعترافات_یک_تمدن (12)
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
🔰اتکا تمدن نوین غربی بر اندیشمندان اسلامی (ابن هیثم)
🔷 يكى از اكابر دانشمندان اروپايى #راجر_بيكن است كه از معاريف نوابغ اروپاست و در حدود قرن دوازدهم ميلادى مى زيسته است. اين مرد از حوزه اندلس اسلامى استفاده كرده است و همه چيز خود را مديون #ابن_الهيثم مى داند. #ويل_دورانت در كتاب تاريخ تمدن و همچنين #گوستاو_لوبون در #تمدن_اسلام_و_عرب از قول خود راجر بيكن مى نويسد كه اين مرد با صراحت مىگويد:
🔹«استاد اصلى من در اين علم ابن الهيثم است و من از كتابهاى او استفاده كردهام.»
🔆 در اثر شناختن نور و كيفيات نور، بشر مسئله عكس و عكسبردارى و فيلمبردارى را آموخته است.
🔰علم فیزیک و مبحث نور
🔶 در #علم_فیزیک بعضى از علما زحمت كشيدهاند و اين علم را پيش بردهاند. يكى از مباحث اين علم بحث مربوط به نور است. مبحث نور از مباحثى است كه هزاران سال است بشر درباره آن تحقيقاتى دارد كه #حقيقت_نور چيست؟ انسان كه مى بيند،
❓چطور مى شود كه مى بيند؟
❓انعكاس و انكسار نور چگونه است؟
❓نور چه قوانينى دارد؟
🔷 يكى از علماى اسلامى مردى است به نام ابن الهيثم كه يك رياضيدان و فيزيكدان فوق العادهاى مى باشد. مخصوصاً درباره نور مطالعات عجيبى كرده است كه اروپاييها بسيارى از عقايدشان درباره نور را به اقرار خودشان از اين مرد گرفتهاند. كتاب #المناظر ابن الهيثم اكنون در دست است.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج21، ص 45
#اروپا #کرونا_پزشکی
#علم_دانش #اعترافات #نفوذ_فرهنگی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری