eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
993 دنبال‌کننده
611 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ شفیعۀ محشر ❖ محمّد بن مسلم ثقفى می‌گوید: از حضرت امام باقر (علیه السلام) شنيدم كه فرمودند: فاطمه (سلام الله علیها) توقفی دارد بر دربِ جهنم. آن‌گاه که قیامت به پا گردد، بين دو چشمِ هر کس نوشته می‌شود مؤمن است يا كافر؛ و دربارۀ شخصی که دوستدار و محبّ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است و گناه زیادی دارد دستور می‌آید که وى را به سوی آتش ببرند. فاطمه (سلام الله علیها) بين دو ديدگان وی را می‌خواند كه محبّ است. پس به درگاه پروردگار عرضه می دارد: إِلَهِي وَ سَيِّدِي سَمَّيْتَنِي فَاطِمَةَ وَ فَطَمْتَ بِي مَنْ تَوَلَّانِي وَ تَوَلَّى ذُرِّيَّتِي مِنَ النَّار... ای پروردگار و مولای من! مرا فاطمه نام نهادى و به خاطر من، هر کس را که مرا و ذریّه‌ام را دوست بدارد از آتش جدا کردی، و وعد‌ۀ تو حق است و در وعده‌ات تخلف نمی‌کنی. ● خداوند عزّ و جلّ می‌فرماید: راست گفتی ای فاطمه، من نام تو را فاطمه نامیدم و به خاطر تو هر که تو و ذریّه‌ات را دوست بدارد و ولای شما را داشته باشد از آتش جدا کردم و وعدۀ من حق است و در آن تخلف نمی‌کنم. وَ إِنَّمَا أَمَرْتُ بِعَبْدِي هَذَا إِلَى النَّارِ لِتَشْفَعِي فِيهِ فَأُشَفِّعَكِ وَ لِيَتَبَيَّنَ لِمَلَائِكَتِي وَ أَنْبِيَائِي وَ رُسُلِي وَ أَهْلِ الْمَوْقِفِ مَوْقِفُكِ مِنِّي وَ مَكَانَتُكِ عِنْدِي‏ … و این بنده‌ام را به سوی آتش امر نکردم مگر برای اینکه تو دربارۀ او شفاعت کنی و من شفاعت تو را بپذیرم، تا برای ملائکه‌ام و رسولان و انبیائم و اهلِ محشر، مقام و جایگاهت در نزد من آشکار شود. پس بین دیدگانِ هر کس را خواندی که مومن است، دستش را بگير و به بهشت داخل نما. 📚علل الشرائع، ج‏ ۱ ص ۱۷۹ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
▪️وصیّ مظلوم، در کلام سیدة نساء العالمین ❖ امّ سلمه (همسر گرامی پیامبر صلی الله علیه وآله) خدمت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) رسید و پرسید: ای دختر رسول خدا ! شب را چگونه صبح کردید و حالتان چطور است؟ فرمودند: « در میان حزن شدید و اندوه عظیم! در حالی‌که پيامبر از دست رفته، و به جانشين او ظلم شده است. قسم به خداوند كه حريمش شکسته شد. بر خلاف حكم خدا در قرآن، و سنت و سفارش پيامبر در تأویل و تفسير قرآن، حق امامت او را غصب كردند و به ديگران سپردند. اين‌گونه برخوردهای خصمانه، از كينه توزی‌های جنگ بدر و خونخواهی كُشتگان در جنگ احد است كه در درون قلب نفاق‌آميز و انديشۀ فتنه‌انگيزشان پنهان بوده است و تاكنون جرأت اظهار آن را نداشتند تا در آن هنگام كه حكومت الهی بازيچۀ دست قدرت‌طلبان گرديد و امامِ به حق، منزوی شد، آتش كينه‌های ديرينه‌شان زبانه كشيد و باران مصيبت‌ها و مشكلات را بر ما فرو ريختند، و رشته‌های ايمان را دريدند و نسبت به وعده‌های الهی در حفظ و پاسداری از رسالت پيامبر (صلي الله عليه وآله) و دفاع از پرهيزگاران و مؤمنان، چه زشت عمل كردند! [أَصْبَحْتُ‏ بَيْنَ‏ كَمَدٍ وَ كَرْبٍ فُقِدَ النَّبِيُّ وَ ظُلِمَ الْوَصِيُّ هُتِكَ وَ اللَّهِ حِجَابُهُ مَنْ أَصْبَحَتْ إِمَامَتُهُ مَقْبَضَةً عَلَى غَيْرِ مَا شَرَعَ اللَّهُ فِي التَّنْزِيلِ وَ سَنَّهَا النَّبِيُّ ص فِي التَّأْوِيلِ وَ لَكِنَّهَا أَحْقَادٌ بَدْرِيَّةٌ وَ تِرَاتٌ أُحُدِيَّةٌ كَانَتْ عَلَيْهَا قُلُوبُ النِّفَاقِ مُكْتَمِنَةً لِإِمْكَانِ الْوُشَاة...] بحار الأنوار؛ ج‏43، ص: 157 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔸استغفار کن! ❖ محمد بن ریّان گوید: نامه‌ای به حضرت امام هادی (علیه‌السلام) نوشتم و از آن حضرت خواستم برای رهایی از سختی‌ها و بلاهایی که نازل می‌گردد و برای امور مهم و برآورده شدن درخواست‌های دنیایی و آخرتی، دعایی به من بیاموزند. و همان‌گونه که پدران گرامی‌شان مطالب خاصّی را به پیروانشان می‌آموختند، به من نیز دستور ویژه‌ای بیاموزند. آن حضرت در جواب مرقوم فرمودند: «اِلْزَمِ الِاسْتِغْفَار؛ همیشه و در همه حال، مغفرت و آمرزش را طلب کن» [عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الرَّيَّانِ قَالَ‏ كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الثَّالِثِ علیه‌السلام أَسْأَلُهُ أَنْ يُعَلِّمَنِي دُعَاءً لِلشَّدَائِدِ وَ النَّوَازِلِ‏ وَ الْمُهِمَّاتِ‏ وَ قَضَاءِ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَنْ يَخُصَّنِي كَمَا خَصَّ آبَاؤُهُ مَوَالِيَهُمْ فَكَتَبَ إِلَيَّ الْزَمِ الِاسْتِغْفَار] 📘سلوة الحزين، ص: 49 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
عرفان آری یا خیر؟ ✍علی محمدی هوشیار ورود طلبه های مبتدی به فراگیری عرفان، امری خطرناک بوده و راه انحراف را برایشان باز میکند. طلاب جوان پیش از فراگیری عرفان، باید به فراگیری روی آورند تا آمادگی های لازم را برای ورود به وادی پر پیچ و خم عرفان کسب کنند. یکی از آسیب های عرفان برای کسانی که متخلق به اخلاق نشده‌اند، وارد کردن آنان به مطلق انگاری خود و نادیده گرفتن دیگران خواهد بود. آنان با تصور اینکه با چند ذکر و به مقامات عرفانی دست یافته اند، دروس حوزوی را ناکارآمد دانسته و اساتید و فقهای شیعه را نیز لایق تبعیت نمی دانند! از طرفی مخالفین خود را به منزله گمراهان مانع راه دانسته و برای مخالفت با آنان از هیچ راهی دریغ نمی کنند. البته استاد عرفان اگر استاد باشد، هر طلبه ای را به این وادی راه نمی‌دهد و از طرفی روش و مراحل آموزش را به خوبی می داند. اما عرفان به خاطر شلوغ شدن کلاس ها و حلقه هایشان، توجهی به این امور نداشته و عرفان را کوچه بازاری کرده و به مانند کالایی در ویترین فروش می گذارند. یکی از اشکالات مهمی که به برخی عارف نمایانِ سرشلوغ وارد است، متوهم کردن شاگردان، با القاءات غالیانه در خصوص مقام شاگردان خود است. اینها با ریختن مشتی از مفاهیم عرفانی در مغز شاگردان، آنان را از فضای دور می نمایند. ترک تحصیل، افسردگی حاد، ، دوری از خانواده، ارتکاب به قتل و نظائر آن، از جمله آسیب های عرفان و نابالغ است مدار عرشی ها - در آغوش خدا یکی از آموزهای جدید و انحرافی که توسط یکی از طلاب معمم در فضای مجازی منتشر می شود، مباحثی است که با عنوان توحید و تمرکز بر خداوند تبلیغ می شود. مروج این باور طلبه ای بنام علیرضا است که باوری به توسل به اهل بیت علیهم السلام ندارد. او در برخی صوت های خود تصریح میکند: «اگر در دوره‌های من شرکت کنید، دیگر هیچ حسی به اهل بیت نخواهید داشت و فقط خدا، فقط خدا...» به قول جناب استاد قرائتی دو چیز آزار دهنده است: یکی پول خُرد و دیگری کم سوادی... چون هر دو سر و صدا می کنند! به باور بنده؛ شرکت در دوره ها و کلاس های این شخص، گمراه کننده است و مسولین ذی ربط باید از نشر چنین آموزه هایی ممانعت کنند. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
➖اگر حضرت حمزه و جعفر علیهما‌السلام زنده بود آن دو نفر(دو خلیفه_غاصب) را می کشتند 🛑 عَنْ سَدِيرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ ع فَذَكَرْنَا مَا أَحْدَثَ النَّاسُ بَعْدَ نَبِيِّهِمْ "صلی الله علیه و آله و سلم "وَ اسْتِذْلَالَهُمْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ" علیه السلام "فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ أَصْلَحَكَ اللَّهُ فَأَيْنَ كَانَ عِزُّ بَنِي هَاشِمٍ وَ مَا كَانُوا فِيهِ مِنَ الْعَدَدِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ مَنْ كَانَ بَقِيَ مِنْ‏ بَنِي هَاشِمٍ إِنَّمَا كَانَ جَعْفَرٌ وَ حَمْزَةُ فَمَضَيَا وَ بَقِيَ مَعَهُ رَجُلَانِ ضَعِيفَانِ ذَلِيلَانِ حَدِيثَا عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ عَبَّاسٌ وَ عَقِيلٌ وَ كَانَا مِنَ الطُّلَقَاءِ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَ جَعْفَراً كَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلَا إِلَى مَا وَصَلَا إِلَيْهِ وَ لَوْ كَانَا شَاهِدَيْهِمَا لَأَتْلَفَا نَفْسَيْهِمَا. 🔰 از سدیر صیرفی منقول است که: ما نزد امام باقر علیه‌السلام بوديم ياد كرديم از آنچه مردم پس از پيغمبرشان رسول اکرم پديد آوردند و تا چه اندازه امیر المومنین را خوار شمردند، يكى از حاضران گفت: خداوند بهبود ببخشد تو را، عزت بنى هاشم كجا رفت؟ كجا بودند آن همه افراد دلاور بنى هاشم؟ امام باقر "علیه السلام "در پاسخ او فرمودند: در آن روز چه كسى از رادمردان بنی هاشم مانده بود؟ مردان بنى هاشم همانا جعفر بن ابی طالب و حمزة بن عبد المطلب بودند كه در گذشتند، و دو مرد ناتوان و زبون و تازه مسلمان از بنى هاشم مانده بودند كه عباس و عقیل بودند و اين هر دو از طلقاء بودند اما به خدا قسم كه اگر حمزه و جعفر زنده بودند مخالفان به آنچه كه رسيدند نمی‌رسيدند، 👈و اگر آنان شاهد آن دو ( ابوبکر و عمر ) بودند آن ها را می‌کشتند. 📚:الکافی ج8 ص189 ➖بیعت اجباری 🛑و لَوْ كَانَ لِي بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْهاً [مُكْرَهاً «خ»] وَ لَكِنِّي بُلِيتُ بِرَجُلَيْنِ- حَدِيثِي عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ- الْعَبَّاسِ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ، فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ رِيقِي عَلَى الشَّجَى وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَار 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: و اگر بعد از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلّم، عمويم حمزه و برادرم جعفر براى من مانده بودند 👈با ابو بكر از روى اكراه و اجبار بيعت نميكردم، و لكن من به دو مرد جديد العهد عباس و عقيل مبتلا شدم (كه از ايشان كارى ساخته نبود) پس حفظ اهل بيت خود را در نظر گرفتم، و از خار و خاشاكى كه در چشمم ريخته شد چشم بر هم نهادم، و جرعه‏هاى غيظ و غصه را با گلوى گرفته و فشرده فرو بردم، و صبر كردم صبرى كه تلخ‏تر از حنظل و دردناكتر از كارد برنده بود. 📚كشف المحجة لثمرة المهجة، ص: 249 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
✳️ پذیرش مسئولیت بدون شایستگی لعنت می آورد! به روایت ذیل توجه فرمایید: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَجَّالِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ أَبِي يَزِيدَ عَمَّنْ سَمِعَه عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ إِذَا كَانَ الْحَاكِمُ يَقُولُ لِمَنْ عَنْ يَمِينِه ولِمَنْ عَنْ يَسَارِه مَا تَرَى مَا تَقُولُ فَعَلَى ذَلِكَ لَعْنَةُ اللَّه والْمَلَائِكَةِ والنَّاسِ أَجْمَعِينَ أَلَّا يَقُومُ مِنْ مَجْلِسِه وتُجْلِسُهُمْ مَكَانَه» (الكافي ( مُشَكَّل ) - الشيخ الكليني - ج 7 - ص 414) مقصود از حاکم در این روایت می تواند قاضی یا مطلق حاکم اسلامی یا هر یک از کارگزاران او باشد. البته کاربرد بیشتر این واژه در باره قاضی است. در فراز «إِذَا كَانَ الْحَاكِمُ يَقُولُ لِمَنْ عَنْ يَمِينِه ولِمَنْ عَنْ يَسَارِه مَا تَرَى مَا تَقُولُ» این که حاکم به راست و چپ خود بگوید تو چه می گویی، از باب مشورت نیست؛ زیرا مشورت در همه امور توصیه شده است. مقصود آن است که خود نمی داند چه کاری باید انجام دهد و به عبارت روشن تر، نسبت به چگونگی اداره محدوده کار خود ناآگاه است و ناچار است از این و آن جویا شود. تعبیر لعنت خداوند، لعنت فرشتگان و لعنت آدمیان بسیار تلخ و گزنده است که در موارد نادری از روایات چنین شمول لعنت استفاده می شود. فراز «أَلَّا يَقُومُ مِنْ مَجْلِسِه وتُجْلِسُهُمْ مَكَانَه» به این معنا است که وقتی می بیند قادر به اداره امور نیست، کارش را رها کند تا شایستگان آن را بدست گیرند. این روایت با همه کوتاهی جملات آن بالاترین هشدار را متوجه کسانی می سازد که بدون احراز شایستگی و صرفاً به خاطر سفارش این و آن تصدی امور مردم را بر عهده می گیرند. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔆 به وقت بیماری و گرفتاری، بلند صدایش بزن عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ‌اَلسَّلاَمُ قَالَ: ... قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ أَذِنْتَ لِي حَدَّثْتُكَ بِحَدِيثٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ جَدِّكَ أَنَّهُ كَانَ إِذَا وُعِكَ اِسْتَعَانَ بِالْمَاءِ اَلْبَارِدِ فَيَكُونُ لَهُ ثَوْبَانِ ثَوْبٌ فِي اَلْمَاءِ اَلْبَارِدِ وَ ثَوْبٌ عَلَى جَسَدِهِ يُرَاوِحُ بَيْنَهُمَا ثُمَّ يُنَادِي حَتَّى يُسْمَعَ صَوْتُهُ عَلَى بَابِ اَلدَّارِ "يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ مُحَمَّدٍ" فَقَالَ صَدَقْتَ... 📚الکافي؛ ج ۸؛ ص ۱۰۹ على بن ابى حمزة به حضرت کاظم عليه السّلام عرض كرد: قربانت؛ اگر اجازه دهيد حديثى را كه از ابى بصير از جدّت عليه‌السّلام‏ شنيده‏‌ام براى شما بگويم كه آن حضرت هر گاه تب مي‌كردند از آب سرد كمك مي‌گرفتند و دو جامه داشتند كه يكى در آب سرد بود و ديگرى را بر تن مي‌كردند و همچنان آن دو را به نوبت مى‏‌پوشيدند (و هر گاه جامه كه تنش بود خشك ميشد آن را بيرون مى‏‌آوردند و جامه‏‌اى را كه در آب بود به تن مي‌كردند و آن ديگر را در آب مي‌گذاردند) سپس فرياد مي‌زدند به طورى كه كه صدايش دم در خانه مى‏‌آمد كه مى‏‌گفتند: «یا فاطمه بنت محمد»! امام کاظم علیه السلام فرمودند: راست گفتى. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
همسايه پيامبر خدا شويم در بهشت پيامبر خداصلى ‌الله ‌عليه‌ و‌ آله: يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَ فَاطِمَةَ ابْنَتِى فَهُوَ فِى الْجَنَّةِ مَعِى وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِى النَّارِ يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِى مِائَةٍ مِنَ الْمَوَاطِنِ أَيْسَرُهَا الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِيزَانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْعَرْضُ وَ الْحِسَابُ. مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة، ص۱۲۷. اى سلمان هر كس دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت با من است و هر كس او را دشمن بدارد جايگاهش در آتش است. اى سلمان دوستى فاطمه در صد موضع به انسان نفع خواهد رساند كه آسان‌ترين آنها عبارتند از: هنگام مرگ، قبر، ميزان، از قبر بيرون شدن، صراط و حساب است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
📜 وصیت مالی حضرت زهرا 🔹️بنابر گزارش مرحوم کلینی، با دو اسناد معتبر، حضرت زهرا در وصیتی مسئولیت هفت نخلستان را به امام علی واگذار کرد و افزود چنانچه امام علی از دنیا رفت، مسئوليت آن هفت نخلستان با امام حسن و سپس با امام حسین و پس از آن با بزرگترین نوه حضرت زهرا، نه بزرگترین نوه امام علی،خواهد بود. بنابر گزارش یادشده، این وصیت را امام علی مکتوب کرد و مقداد و زبیر، شاهد این وصیت مالی قرار گرفتند. 🏷قال أبو جعفر عليه السّلام ألا أقرئك وصيّة فاطمة عليها السّلام؟ قال: قلت: بلى. قال فأخرج حقّا أو سفطا فأخرج منه كتابا فقرأه بسم اللّه الرّحمن الرحيم. هذا ما أوصت به فاطمة بنت‏ محمّد رسول اللّه صلى الله عليه و اله أوصت بحوائطها السبعة: العواف، و الدّلال، و البرقة، و الميثب، و الحسنى، و الصافية، و مال أمّ إبراهيم إلى عليّ بن أبي طالب عليه السّلام. فإن مضى عليّ فإلى الحسن. فإن مضى الحسن فإلى الحسين. فإن مضى الحسين فإلى الأكبر من ولدي دون ولدک. شهد اللّه على ذلك و المقداد بن الأسود و الزبير بن العوّام و كتب عليّ بن أبي طالب. 📚الکافی: 7، 48. 🔺️بنابر روایت دیگری که کلینی، با اسنادِ نسبتا معتبری، نقل می کند، این هفت نخلستان، اموال وقفی بوده که پیامبر، آن اموال را برای حضرت زهرا وقف کرده است. بنابر این گزارش، وقتی عباس، عموی پیامبر، مدعی این اموال می شود، امام علی شهادت می دهد که این اموال وقفی بوده و برای حضرت زهراست و عباس نمی تواند ادعای ارث بری از این هفت نخلستان داشته باشد و گویا او نیز قانع می شود. آنچه گفته شد، مبتنی است بر الفاظی که در روایت آمده و گرنه ممکن است، کسی ادعا کند مراد از وقف، نحلة و هدیه است. 🏷سألته‏ عن‏ الحيطان‏ السبعة التي‏ كانت‏ ميراث‏ رسول‏ اللَّه‏ لفاطمة فقال لا إنما كانت وقفا- و كان رسول اللَّه يأخذ إليه منها ما ينفق على أضيافه- و التابعة تلزمه فيها فلما قبض جاء العباس يخاصم فاطمة ع فيها- فشهد علي و غيره أنها وقف على فاطمة. 📚الکافی: 7، 47. 🏷جالب اینکه، در نقلی که حضرت زهرا مسئولیت این هفت نخلستان وقفی را به امام علی واگذار کرده، مقداد و زبیر در میان افراد متعددی که ممکن بود شاهد قرار بگیرند، به عنوان شاهد بر این وصیت مالی انتخاب شده اند. از یک طرف، مقدادی که جزو قریش و بنی هاشم نبوده و از جهت قبیلگی شخصیت خاصی نداشته، قرار داشت و از طرف دیگر، زبیر بن عوام که از بنی هاشم محسوب می شد و پسر عمه امام علی بود و در آینده در مقابل امام علی می ایستد، انتخاب شده بود. 🔺️گفتنی است، از سه گزارش گذشته فهمیده نمی شود که جریان حاکم پس از پیامبر (صل الله علیه وآله)، این هفت نخلستان وقفی یا هدیه ای را غصب کرده یا نکرده ولی گزارش‌ها متعدد و شواهد دیگری در اختیار است که این هفت نخلستان هم در دستان حضرت زهرا (سلام الله علیها) نبوده است و غصب شده بودند. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 غصب باغ های هفتگانه ی مدینه حوائط سبعه، نام هفت باغ در داخل مدینه، بین بقیع و مسجد قبا بوده است، که توسط غاصبان خلافت، پس از رحلت رسول الله ص، تصرف شده است، و بلافاصله عمال حضرت زهراء و امیرالمؤمنین علیهم السلام، از این باغ ها اخراج شده اند. در زبان عرب، حدیقه به باغهایی اطلاق می شود که دیوار و حصاری نداشته باشد، و در صورت دیوارکشی و وجود حصار، به آن باغ حائط گفته می شود، و حش لفظی می باشد که برای باغچه های کوچک قابل استفاده می باشد. متن حدیث از کتب اهل سنت: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ. أَخْبَرَنَا صَالِحُ بن جعفر عَنِ الْمَيْسُورِ بْنِ رِفَاعَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ كَعْبٍ قَالَ: أَوَّلُ صَدَقَةٍ فِي الإِسْلامِ وَقْفُ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - أَمْوَالَهُ لَمَّا قُتِلَ مُخَيْرِيقٌ بِأُحُدٍ. وَأُوصِي إِنْ أُصَبْتُ فَأَمْوَالِي لِرَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فقبضها رسول الله ص، وَتَصَدَّقَ بِهَا. (نام کتاب : الطبقات الكبرى - ط العلمية نویسنده : ابن سعد جلد : 1 صفحه : 388) يؤيده ما في سنن أبي داود عن رجل من أصحاب النبيّ صلى الله عليه وسلم فذكر قصة بني النضير إلى إن قال فكانت نخل بني النضير لرسول الله صلى الله عليه وسلم خاصة أعطاها الله تعالى إياه فقال ما أفاء الله على رسوله منهم الآية قال فأعطى أكثرها المهاجرين وبقى منها صدقة رسول الله صلى الله عليه وسلم الذي في أيدي بني فاطمة أي الحوائط السبعة (نام کتاب : خلاصة الوفا بأخبار دار المصطفى نویسنده : السمهودي جلد : 2 صفحه : 461) ولما توفي صلى الله تعالى عليه وسلم وبويع بالخلافة أبو بكر رضي الله عنه في السنة الحادية عشرة، جاءت فاطمة رضي الله عنها إلى أبي بكر تطلب إرثها مما أعطاها الأنصار له صلى الله تعالى عليه وسلم من أرضهم وما أوصى به إليه صلى الله تعالى عليه وسلم وهو وصية مخيريق عند إسلامه، وهو سبعة حوائط بني النضير، وهو أول من وقف في الإسلام، ومما أفاء الله على رسوله من أرض بني النضير وفدك، ونصيبه من خيبر وما حصن الوطيح، وحصن السلالم، فقال لها أبو بكر: لست بالذي أقسم من ذلك شيئاً، ولست تاركاً شيئاً كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يعمل به فيها إلا عمته، وأخشى إن تركت أمره أو شيئاً من أمره أن أزيغ، وقد قال صلى الله تعالى عليه وسلم: "لا نورث ما تركنا صدقة" ولكن أعول من كان رسول الله يعوله، وأنفق على من كان ينفق عليه، وكذلك منه أزواجه صلى الله تعالى عليه وسلم لما جئن يطلبن ثمنهن. (نام کتاب : الروضة الفيحاء في أعلام النساء نویسنده : الخطيب العمري، ياسين جلد : 1 صفحه : 59) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🖼 شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در نهج البلاغه 🔼و مِنْ كَلَامٍ لَهُ (علیه السلام) رُوِيَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ (علیها السلام) كَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) عِنْدَ قَبْرِهِ: 📌السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ. 📌قلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ، فَ "إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ". 📌فلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ. 📌و سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ، هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. 📌و السَّلَامُ عَلَيْكُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ، لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ، وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ. _____ ♻️اين سخن از آن حضرت روايت شده كه هنگام به خاك سپردن سيده زنان، فاطمه (عليهما السلام) بر سر قبر رسول اللّه (ص)، چنانكه گويى با او راز مى گويد، بيان داشته است. ✅امیر المومنین علیه السلام عرضه میدارند: 🔸سلام بر تو، اى پيامبر خدا. سلام من و دخترت كه اكنون در كنار تو فرود آمده و چه زود به تو پيوست. 🔹اى رسول خدا، بر مرگ دخت برگزيده تو، شكيبايى من اندك است و طاقت و توانم از دست رفته ولى مرا، كه اندوه عظيم فرقت تو را ديده ام و رنج مصيبت تو را چشيده ام، جاى شكيبايى است. من خود تو را به دست خود در قبر خواباندم و هنگامى كه سر بر سينه من داشتى، جان به جان آفرين تسليم نمودى. «انا لله و انا اليه راجعون». 🔸آن وديعت بازگردانده شد و آن امانت به صاحبش رسيد. و اندوه مرا پايانى نيست. همه شب خواب به چشمم نرود تا آن گاه كه خداوند براى من سرايى را كه تو در آن جاى گرفته اى، اختيار كند. 🔹بزودى، دخترت تو را خبر دهد كه چگونه امتت گرد آمدند و بر او ستم كردند. همه سرگذشت را از او بپرس و خبر حال ما از او بخواه. اينها در زمانى بود كه از مرگ تو ديرى نگذشته بود و تو از يادها نرفته بودى. 🔸بدرود تو را و دخترت را. بدرود كسى كه وداع مى كند، نه بدرود كسى كه رنجيده و ملول است. اگر از اينجا بازمى گردم نه از روى ملالت است و اگر درنگ مى كنم نه به سبب آن است كه به وعده اى كه خدا به صابران داده است بدگمان شده ام. 📚نهج البلاغه خطبه ۲۰۲ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🖼شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در اصول کافی ♻️3-أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ رَفَعَهُ وَ أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ الشَّيْبَانِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الرَّازِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهُرْمُزَانِي ✅ عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام قَالَ: 📌 لمَّا قُبِضَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام دَفَنَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ سِرّاً وَ عَفَا عَلَي مَوْضِعِ قَبْرِهَا ثُمَّ قَامَ فَحَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَي قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَال: 📌 السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ عَنِ ابْنَتِكَ وَ زَائِرَتِكَ وَ الْبَائِتَةِ فِي الثَّرَي بِبُقْعَتِكَ وَ الْمُخْتَارِ اللَّهُ لَهَا سُرْعَةَ اللِّحَاقِ بِكَ 📌قلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ عَفَا عَنْ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ تَجَلُّدِي إِلَّا أَنَّ لِي فِي التَّأَسِّي بِسُنَّتِكَ فِي فُرْقَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ نَفْسُكَ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي بَلَي وَ فِي كِتَابِ اللَّهِ لِي أَنْعَمُ الْقَبُولِ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 📌قدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ وَ أُخْلِسَتِ الزَّهْرَاءُ فَمَا أَقْبَحَ الْخَضْرَاءَ وَ الْغَبْرَاءَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ وَ هَمٌّ لَا يَبْرَحُ مِنْ قَلْبِي أَوْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا مُقِيمٌ كَمَدٌ مُقَيِّحٌ وَ هَمٌّ مُهَيِّجٌ سَرْعَانَ مَا فَرَّقَ بَيْنَنَا وَ إِلَي اللَّهِ أَشْكُو 📌و سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَي هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ فَكَمْ مِنْ غَلِيلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَي بَثِّهِ سَبِيلًا وَ سَتَقُولُ وَ يَحْكُمُ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ 📌واهَ وَاهاً وَ الصَّبْرُ أَيْمَنُ وَ أَجْمَلُ وَ لَوْ لَا غَلَبَةُ الْمُسْتَوْلِينَ لَجَعَلْتُ الْمُقَامَ وَ اللَّبْثَ لِزَاماً مَعْكُوفاً وَ لَأَعْوَلْتُ إِعْوَالَ الثَّكْلَي عَلَي جَلِيلِ الرَّزِيَّة 📌 فبِعَيْنِ اللَّهِ تُدْفَنُ ابْنَتُكَ سِرّاً وَ تُهْضَمُ حَقَّهَا وَ تُمْنَعُ إِرْثَهَا وَ لَمْ يَتَبَاعَدِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلَقْ مِنْكَ الذِّكْرُ وَ إِلَي اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُشْتَكَي وَ فِيكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَحْسَنُ الْعَزَاءِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَيْهَا السَّلَامُ وَ الرِّضْوَانُ . 📚 اصول کافی_ ابواب التواریخ_باب مولد الزهرا علیها السلام_حدیث۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🕯 عزاداری حضرت امّ البنین "سلام‌الله‌علیها" ● در گزارش المرشد بالله یحیی بن الحسین بن اسماعیل حسنی شجری جرجانی د. ۴۹۹ از امام صادق علیه‌السلام آمده است: بُكِيَ الحسين عليه‌السلام خمس حِجج، وكانت أم جعفر الكلابية تندب الحسين وتبكيه وقد كُفَّ بصرها، فكان مروان و هو وال المدينة يجيء متنكراً بالليل حتى يقف فيسمع بكاءها و‌ ندبها. الأمالی الخمیسیة: ۱/ ۲۳۰. پنج سال بر امام حسین علیه‌السلام گریستند. ام جعفر کلابیه [ام البنین] ـ در حالی که بینایی‌اش را از دست داده بود ـ امام حسین علیه‌السلام را می‌ستود و بر او می‌گریست. مروان والی مدینه شب هنگام و به صورت ناشناس می‌آمد تا سخن و گریۀ ایشان را بشنود. ●در گزارش ابو الفرج اصفهانی د. ۳۵۶ از امام صادق علیه‌السلام نیز آمده است: وكانت أم البنين أم هؤلاء الأربعة الإخوة القتلى تخرج إلى البقيع فتندب‏ بنيها أشجى ندبة وأحرقها، فيجتمع الناس إليها يسمعون منها، فكان مروان يجي‏ء فيمن يجي‏ء لذلك، فلا يزال يسمع ندبتها و يبكي. مقاتل الطالبیین: ۹۰. ام البنین مادر این چهار برادر شهید به بقیع می‌رفت و با جانگدازترین و سوزناک‌ترين ‌حالت، پسرانش را می‌ستود و بر آنان می‌گریست. مردمان گرد او جمع می‌شدند و گوش می‌سپردند. مروان نیز در زمرۀ کسانی بود که حضور می‌یافت، گوش می‌سپرد و می‌گریست. 🔹چنانکه ملاحظه شد این دو گزارش تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند: ✓ در گزارش ابو الفرج سخن از آن است که بانو فرزندان خود را می‌ستود و می‌گریست، در گزارش شجری اما این مطلب مربوط به امام حسین علیه‌السلام است. ✓ در گزارش ابو الفرج سخن از حضور پرشمارۀ مروان بن الحکم و همراهیِ وی بر ندبه و گریۀ بانوست، اما در نقل شجری صرفا سخن از حضور اوست که با شخصیتی که از مروان سراغ داریم تناسب بیشتری دارد. ✓ در گزارش شجری بر خلاف گزارش ابو الفرج سخن از نابینایی بانو رفته است. ✓ در گزارش ابو الفرج سخن از بقیع رفته است بر خلاف شجری. ● گفتنی است در گزارش ابن حمدون د. ۵۶۲ در عزاداری بر امام حسین علیه‌السلام، نامی از بانو نرفته اما مروان و در کنار او مِسوَر بن مَخرَمة یاد شده‌اند: لما قتل الحسين بن علي عليهماالسلام كان النوح عليه بالمدينة في كل بيت سنة كاملة، ثم نِيح عليه في السنة الثانية في كل جمعة، ثم نِيح عليه في الثالثة في كل شهر، وكان مروان بن الحكم والمِسوَر بن مَخرَمة يدخلان إليهم مقنّعين فيبكيان أشد بكاء حتى ينقضي النوح. التذکرة الحمدونیة: ۹/ ۱۴۹. وقتی حسین بن علی علیهماالسلام به شهادت رسید، شیون و گریه بر آن حضرت در مدینه به مدت یک سال در هر خانه‌ای استمرار داشت. این امر در سال دوم به صورت هفتگی بود و در سال سوم به صورت ماهیانه. مروان بن الحکم و مِسوَر بن مَخرَمه نیز با سر و روی پوشیده حضور می‌یافتند و به شدت می‌گریستند. ● این گزارش اگر صحیح باشد، به نظر می‌رسد در مورد مروان و نیز مسور بن مخرمه که دشمنی و عنادشان ـ به خصوص مروان ـ با عترت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بسیار روشن است، از گزندِ حداقل بزرگنمایی در امان نمانده است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
♨️ نظر آیت الله سبحانی راجع به و وظیفه حکومت! بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اینجانب در مسجد اعظم پس از فراغت از درس خارج اصول دو مطلب را یادآور شدم. مطلب نخست، این که حجاب اجباری دو تفسیر دارد. تفسیر اول آن غلط و تفسیر دوم آن مورد اتفاق همه علمای اسلام است. اما تفسیر غلط این که اگر زن بی‌حجابی، در کوچه و خیابان مشاهده شد، مأمور دولتی فوراً چادری به دست بگیرد و بر سر او بیفکند و او را مجبور به رعایت حجاب کند. این تفسیر مسلماً غلط و احدی از عالمان اسلامی چنین فتوایی نداده است. 🔹اما تفسیر دوم و صحیح آن، این است که منکرات بر دو نوع است: ۱- فردی منکری را در دور از چشم مردم در خانه خود انجام می­‌دهد، تکلیف او با خدا است و ما درباره او تکلیفی نداریم. حکومت اسلامی باید از منکری که برای جامعه مضر است جلوگیری کند. ۲- منکری که وجود آن مضر به حال جامعه است مسلماً باید حکومت اسلامی از آن جلوگیری کند. کسی بخواهد آشکارا مشروب خواری کند و یا قمار بازی، کند. 🔹 مسلماً چنین منکری مایه گسترش گناه در جامعه می‌شود. بی‌حجابی نیز از این منکرات است که سبب می­‌شود گناه در میان جوانان گسترش پیدا کرده و عفت عمومی خدشه­‌دار شود. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که چنین منکری در خارج تحقق پیدا نکند. (این برنامه‌­ریزی اعم از فرهنگی، اجتماعی و روان­شناسی، اقتصادی و قضایی و انتظامی است) 🔹 دلیل این سخن حدیثی از رسول خدا(ص) است که می‌فرماید: إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ هر‌گاه بنده خدا گناهی را در پنهان انجام دهد ضرر آن متوجه خود اوست ولی اگر آشکار انجام بدهد و از آن جلوگیری نشود به جامعه ضرر می­‌زند. 🔹نویسنده‌ای مسأله حجاب اجباری را مطرح می­‌کند و می‌­گوید: بله اگر بی‌حجابی به مرحله‌ای برسد که مایه ابتذال و گسترش گناه شود باید از آن جلوگیری کرد. 🔹در پاسخ سخن ایشان یادآور شدم که اصولاً بی­‌حجابی یک صورت بیشتر ندارد و آن همان صورتی که خود او متذکر شده است. آیا می ­توان جاذبه جنسی میان برهنگان و بی­‌حجابان و جوانان امروز که سن ازدواج آنان بالا رفته را انکار کرد؟ مسلماً این نوع گناه آشکار، اخلاق جوانان را فاسد می­‌سازد. ✅مطلب دومی که یادآور شدم این است. امر به معروف دو مرحله دارد. مرحله نخست: مرحله نصیحت و تذکر است و این از آن عموم مردم است، البته شرایطی هم دارد. 🔹مرحله دوم جلوگیری از منکرات است که از آن حکومت اسلامی است. امام صادق(ع) چنین می­‌فرمایند: انما هو علی القوی المطاع العالم بالمعروف من المنکر، لا علی الضعیف الذی لا یهتدی سبیلا الی ایّ من ایّ یقول من الحق الی الباطل، و الدلیل علی ذلک کتاب الله عزوجل قوله.... وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ. امر به معروف وظیفه قدرت نیرومندی است که اطاعت مردم برگردن آنها است. معروف را از منکر تمیز می‌­دهد. این وظیفه ربطی به انسان ناتوان که راهی به جایی نمی­‌برد، ندارد و شاید حق را از باطل باز نمی‌شناسد. 🔹اتفاقاً آیه ۴۱ سوره حج ناظر به همین قسم دوم همین گروه نیرومند است که اجرای امر به معروف بر عهده آنها است، آنجا که می‌­فرماید: «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ. آنان که به آن­ها قدرت دادیم کسانی هستند که نماز را پرپا می­‌سازند و زکات می­‌دهند و به کارهای نیک فرمان می‌دهند و از منکرات مردم را باز می‌­دارند. سرانجام کارها با خدا است. 🔹جمله­ «ان مکناهم» گواه بر این است که این نوع امر به معروف برای انسان ­های متمکن و قدرتمند و به تعبیر امروزی از آن حکومت اسلامی است. و تفسیر این آیه به امر به معروف سفارشی، دور از مضمون آیه است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🕯 زیارت مختصر و معتبر حضرت زهرا علیهاالسلام که همه وقت می‌توان خواند. ● علامه مجلسی فرموده، سید بن طاووس علیه‌الرحمه روایت کرده است که هر که آن حضرت را زیارت کند به این زیارت که بگوید: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا وَالِدَةَ اَلْحُجَجِ عَلَى اَلنَّاسِ أَجْمَعِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا اَلْمَظْلُومَةُ اَلْمَمْنُوعَةُ حَقُّهَا. سپس بگوید: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمَتِكَ وَ اِبْنَةِ نَبِيِّكَ وَ زَوْجَةِ وَصِيِّ نَبِيِّكَ صَلاَةً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَى عِبَادِكَ اَلْمُكْرَمِينَ مِنْ أَهْلِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ اَلْأَرَضِينَ. ● پس طلب آمرزش کند از خدا، حقتعالی گناهان او را بیامرزد و او را داخل بهشت کند. 📚زاد المعاد؛ ج۱؛ ص۲۸۱ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از Mahdi
درس فقه را جدی بگیرید 🔹عالم دین می‌خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده‌ از منابع؛ این اجتهاد است. 🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو باشد، به شما این را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔹اگر این را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش‌های اخلاقی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می‌کنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد بخورید، نمی‌توانید به چیزی یاد بدهید؛ درس را جدی بگیرید. (۱۳۹۸/۲/۱۸) 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
ولادت با سعادت حضرت انسیه حورا ، صدیقه کبری ، فاطمه زهرا سلام الله علیها را محضر مبارک معصومین و بر مومنان تبریک و تهنیت عرض می کنیم . 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 خاطرات جالب آیت‌الله طبسی از بحث‌های علمی با سیدحسن نصرالله: بعد از ۴ساعت بحث علمی می‌گفتم خسته نشدی؟! می‌گفت نه من منتظر این شب‌ها بودم! 🔹 بسیار اهل مطالعه بود. 🔹 بخاطر مسائل امنیتی گاهی مدتها نور خورشید را نمی‌دید اما مطالعاتش ترک نمی‌شد! 💎 کتابی از درسهایم چاپ کردیم قبل از چاپ به ایشان رساندم! گفتم مطالعه کردی؟! گفت خیر چون ۴سال قبل ۱۴۰۰تا صوت درس شما را گوش دادم! خاطرات آیت‌الله نجم‌الدین طبسی از سیره طلبگی شهید سیدحسن نصرالله ۲۷ آذر ۱۴۰۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
رکعت سوم از نماز مغرب ، شکرانه ولادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها 📝امام صادق علیه‌السلام میفرمایند: ...ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﺩﺭ ابتدا ﺩﻭ ﺭﮐﻌﺖ ﺑﻮﺩ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ‏(صلوات‌الله‌علیه وآله‏) ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺒﺮ ﻭﻻﺩﺕ حضرت ﻓﺎﻃﻤﻪ زهرا سلام‌الله‌علیها ﺭﺍ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﺷﮑﺮﺍﻧﻪ ﻭﻻﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ زهرا سلام‌الله‌علیها، ﯾﮏ ﺭﮐﻌﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺷﮑﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﮐﻌﺖ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺲ ﺳﻪ ﺭﮐﻌﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪ، ﻭ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﺭﮐﻌﺖ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺭﮐﻌﺖ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ، ﺑﺮﺧﻼﻑ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﮐﻌﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﮑﺴﺘﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ. سُئِلَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِمَ صَارَ اَلْمَغْرِبُ ثَلاَثَ رَكَعَاتٍ وَ أَرْبَعاً بَعْدَهَا لَيْسَ فِيهَا تَقْصِيرٌ فِي حَضَرٍ وَ لاَ سَفَرٍ فَقَالَ «إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى أَنْزَلَ عَلَى نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كُلَّ صَلاَةٍ رَكْعَتَيْنِ فَأَضَافَ إِلَيْهَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِكُلِّ صَلاَةٍ رَكْعَتَيْنِ فِي اَلْحَضَرِ وَ قَصَّرَ فِيهَا فِي اَلسَّفَرِ إِلاَّ اَلْمَغْرِبَ وَ اَلْغَدَاةَ فَلَمَّا صَلَّى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْمَغْرِبَ بَلَغَهُ مَوْلِدُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ فَأَضَافَ إِلَيْهَا رَكْعَةً شُكْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا أَنْ وُلِدَ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَضَافَ إِلَيْهَا رَكْعَتَيْنِ شُكْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا أَنْ وُلِدَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَضَافَ إِلَيْهَا رَكْعَتَيْنِ شُكْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ «لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ اَلْأُنْثَيَيْنِ» فَتَرَكَهَا عَلَى حَالِهَا فِي اَلسَّفَرِ وَ اَلْحَضَرِ» 📚ﻋﻠﻞ ﺍﻟﺸﺮﺍﺋﻊ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ، ﺝ ۲، ﺹ ۶۶، ﺑﺎﺏ ۱۵، ﺡ ۱ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
✅فضیلت امیرالمومنین علی علیه السلام امام باقر عليه السلام إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَصَبَ عَلِيّاً ع عَلَماً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ فَمَنْ عَرَفَهُ كَانَ مُؤْمِناً وَ مَنْ أَنْكَرَهُ كَانَ كَافِراً وَ مَنْ جَهِلَهُ كَانَ ضَالاًّ وَ مَنْ نَصَبَ مَعَهُ شَيْئاً كَانَ مُشْرِكاً وَ مَنْ جَاءَ بِوَلاَيَتِهِ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ امام باقر سلام الله علیه فرمودند: همانا خداي عز و جل علي عليه السلام را نشانه اي ميان خود و مخلوقش گماشت، هر كه او را شناسد مومن است، و هر كه انكارش كند كافر است و هر كه او را نشناسد گمراهست و هر كه ديگري را همراه او گمارد مشركست، و هر كه با ولايت او آيد ببهشت در آيد 📄الکافی ج۱ ص۴۳۷ دَعَوَاتُ اَلرَّاوَنْدِيِّ ، عَنْ سُوَيْدِ بْنِ غَفَلَةَ قَالَ: أَصَابَتْ عَلِيّاً شِدَّةٌ فَأَتَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ لَيْلاً رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَدَقَّتِ اَلْبَابَ فَقَالَ أَسْمَعُ حِسَّ حَبِيبَتِي بِالْبَابِ يَا أُمَّ أَيْمَنَ قُومِي وَ اُنْظُرِي فَفَتَحَتْ لَهَا بِالْبَابِ فَدَخَلَتْ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَقَدْ جِئْتِنَا فِي وَقْتٍ مَا كُنْتِ تَأْتِينَنَا فِي مِثْلِهِ فَقَالَتْ فَاطِمَةُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا طَعَامُ اَلْمَلاَئِكَةِ عِنْدَ رَبِّنَا فَقَالَ اَلتَّحْمِيدُ فَقَالَتْ مَا طَعَامُنَا فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا أَقْتَبِسُ فِي آلِ مُحَمَّدٍ شَهْراً نَاراً اِخْتَارِي آمُرْ لَكِ أَمْراً أَوْ أُعَلِّمَكِ خَمْسَ كَلِمَاتٍ عَلَّمَنِيهِنَّ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا اَلْخَمْسُ اَلْكَلِمَاتِ قَالَ يَا رَبَّ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ يَا ذَا اَلْقُوَّةِ اَلْمَتِينَ وَ يَا رَاحِمَ اَلْمَسَاكِينِ وَ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ وَ رَجَعَتْ فَلَمَّا أَبْصَرَهَا عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ بِأَبِي وَ أُمِّي مَا وَرَاكِ يَا فَاطِمَةُ قَالَتْ ذَهَبْتُ لِلدُّنْيَا وَ جِئْتُ بِالْآخِرَةِ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ خَيْرٌ أَمَامَكِ خَيْرٌ أَمَامَكِ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۰، ص ۲۷۲ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔸 در كتاب سلوة الحزين معروف به دعوات تأليف راوندى(۵۷۱ ه‍‌)از سويد بن غفله روايت شده كه گفت: على عليه السّلام دچار تهى دستى شديدى شد. ، براى اين موضوع به حضور رسول اكرم مشرّف شد.هنگامى كه دقّ‌ الباب نمودند ،رسول خدا فرمودند: من احساس مى‌كنم كه حبيبه‌ام پشت در باشد،اى امّ‌ ايمن برخيز ببين كيست‌؟ وقتى امّ‌ ايمن در را باز كرد و فاطمۀ زهرا داخل شد،پيامبر خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم به وى فرمود: زمانى نزد ما آمدى كه هيچ وقت نمى‌آمدى‌؟!گفت:يا رسول اللّٰه!غذاى ملائكه نزد خداى ما چيست‌؟ فرمود:گفتن الحمد للّٰه.گفت:غذاى ما چيست‌؟فرمود:سوگند به حقّ‌ آن خدايى كه جان من در دست قدرت اوست مدت يك ماه است كه آتش در خانۀ ما روشن نشده (يعنى غذاى پختنى نخورده‌ايم)ولى من آن پنج كلمه‌اى را به تو ياد مى‌دهم كه جبرئيل به من تعليم داده است. گفت:كدام پنج كلمه يا رسول اللّٰه‌؟ فرمود:بگو: 🔻 يَا رَبَّ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ يَا ذَا اَلْقُوَّةِ اَلْمَتِينَ وَ يَا رَاحِمَ اَلْمَسَاكِينِ وَ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ فاطمه پس از شنيدن اين كلمات مراجعت نمود،وقتى چشم حضرت امير به وى افتاد، گفت:پدر و مادرم به فدايت چه خبر آوردى‌؟ گفت:من به منظور كار دنيا رفتم،ولى با توشه‌اى اخروى بازگشتم. على عليه السّلام دو مرتبه فرمود:برايت خير باشد. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🌸 احترام به همسر رَوَى عَمْرُو بْنُ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام: ... إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ كَرِيمٌ يَسْتَحْيِي وَ يُحِبُّ أَهْلَ الْحَيَاءِ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ أَشَدُّكُمْ‏ إِكْرَاماً لِحَلَائِلِهِمْ. کتاب من لا يحضره الفقيه؛ ج‏۳؛ ص۵۰۶ امام باقر علیه‌السلام فرمودند: ... خداوند کریم و بزرگوار است و حیا دارد و اهل حیا را دوست دارد؛ همانا گرامی ترین شما نزد خداوند، کسی است که بیشتر به همسر خود احترام بگذارد. ....................................... ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: حاج آقا مرتضی حائری، داماد آقای حجّت بود و به لحاظ سیادت همسرش، خیلی حال او را رعایت می‌کرد. وقتی به حرم حضرت رضا علیه‌السلام مشرّف می‌شدند، حاج آقا مرتضی با علوّ مقام، برای او زیارت‌نامه می‌خواند. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۳۳ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔸کوچک شمردن گناه ❖ هر گناهی مخالفت با پروردگار عالَم و گستاخی در برابر اوست. بنابراین هیچ گناهی را نمی‌توان کوچک شمرد؛ هرچند از برخی گناهان که به طور خاص در  موردشان وعدۀ عذاب داده شده یا تصریح به کبیره بودن‌شان شده یا با تأکید از آنها نهى شده، با عنوان گناهان کبیره یاد می‌شود. اصرار و پافشاری بر انجام گناه صغیره نیز، گناه کبیره محسوب می‌گردد. ● حضرت امام محمد باقر (علیه‌السلام) فرمودند: «مِنَ الذُّنوبِ التي لاتُغفَرُ قولُ الرَّجُلِ: يا لَيتَنِي لا اُؤَاخَذُ إلاّ بهذا» از گناهانى که آمرزيده نمی‌شود اين سخن شخص است که بگويد: کاش من جز به همين گناه بازخواست نشوم! (خصال، ج1، ص24). 📚احکام کاربردی، ص182، مسأله522 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🔸وجه خدا! ❖ اباصلت هروی گوید: به حضرت امام رضا (علیه السلام) عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! منظور از این حدیث چیست که «أَنَّ ثَوَابَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ النَّظَرُ إِلَی وَجْهِ اللَّهِ تَعَالَی؛ پاداش لا إله إلاّ الله، نگاه‌کردن به صورت خداوند است»؟ حضرت (علیه‌السلام) فرمودند: «ای اباصلت! هرکس خداوند را با صورت و چهره‌ای وصف کند، کفر ورزیده است. وجه خداوند عزّ‌وجلّ، پیامبران و رسولان و حجّت‌های خداوند هستند. آنان همان کسانی هستند که به‌واسطه‌ی آن‌ها به خداوند و دین او و شناخت او، می‌توان روی آورد ...؛ خداوند می‌فرماید: «کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ» و می‌فرماید: «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ» در روز قیامت نگاه‌کردن به جایگاه و مقام پیامبران و حجّت‌های خداوند، برای مؤمنان پاداشی عظیم است، و پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «هر که نسبت به اهل‌بیت و عترت من کینه داشته باشد، در روز قیامت، نه من او را می‌بینم و نه او مرا خواهد دید» و پس از آن فرمودند: «در میان شما کسانی هستند که بعد از آن‌که از من جدا شوند، دیگر مرا نخواهند دید!.» 📚عیون أخبارالرضا، ج۱، ص۱۱۵ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
🌤 دوران سخت آخر الزمان ● مالک بن ضَمره روایت گوید: امیر المؤمنین علیه‌السلام به شیعیان خود فرمودند: "كُونُوا فِي‏ النَّاسِ‏ كَالنَّحْلِ‏ فِي الطَّيْرِ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الطَّيْرِ إِلَّا وَ هُوَ يَسْتَضْعِفُهَا وَ لَوْ يَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِهَا لَمْ يَفْعَلْ بِهَا كَمَا يَفْعَلُ." شما در میان مردم مانند زنبور عسل در میان پرندگان باشید که او را ضعیف می‌پندارند و اگر بدانند که در اندرون جثۀ کوچک او چیست، با او اینگونه رفتار نمی‌کنند. ● شما با مردم به ظاهر معاشرت کنید ولی قلبا و عملاً از آنان بر کنار باشید، زیرا که هر کس آنچه را کسب کرده نصیب خواهد گردید، و هرکس در روز رستاخیز با همان کسی خواهد بود که او را دوست می‌داشته. ● أَمَا إِنَّكُمْ لَنْ تَرَوْا مَا تُحِبُّونَ وَ مَا تَأْمُلُونَ يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ حَتَّى يَتْفُلَ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ حَتَّى يُسَمِّيَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً كَذَّابِينَ وَ حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ إِلَّا كَالْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ وَ الْمِلْحِ فِي الطَّعَامِ وَ هُوَ أَقَلُّ الزَّادِ" و اینک شما ای شیعیان! بدانید که هرگز بدانچه دوست دارید و آرزوی شماست نخواهید رسید تا آنکه فتنه آنقدر بالا گیرد که بعضی از شما به روی دیگری تف بیاندازد و بعضی دیگری را دروغگو بخواند و تا آنجا که از شما بر این امر پا بر جا نماند مگر بقدر سرمه‌ای که در چشم کشند، و یا نمکی که در غذا بریزند، و آن بسیار اندک است. ● حضرت سپس فرمودند: من برای شما مثالی می‌زنم و آن اینکه شخصی متاعی و طعامی داشته باشد، آنگاه آن را در معرض باد قرار داده و غربال نماید و پاکیزه کند، در اطاقی ریخته و در آن را بسته و ذخیره نماید. پس از مدتی که در اطاق را باز می‌کند می‌بیند که در میان آنها ساس پیدا شده، برای بار دوم آن را از اطاق بیرون آورده و به باد می‌دهد، و باز پس از پاکسازی در اطاق انبار و ذخیره می‌کند و در اطاق را می‌بندد، پس از گذشت زمانی باز آن را بیرون آورده و می‌بیند که باز دچار ساس شده، و او باز آن را بیرون آورده و بوسیله باد تمیز می‌کند و این عمل را چندین بار تکرار می‌کند تا آنکه مقداری از آن می‌ماند که دیگر نتواند ساس و هیچ حشره‌ای زبانی به آن برساند. ● شما نیز این چنین هستید، باید آنقدر فتنه‌ها شما را بیازماید تا خالص کند، تا گروهی از شما بجا ماند که دیگر فتنه‌ها نتواند به آنها زیانی برساند. 📚الغيبة للنعماني؛ ص۲۵ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام