#امام_رضا_علیه_السلام
#بهترین_و_بدترین_معاش 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 قَالَ عَلِيُّ بْنُ شُعَيْبٍ : دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لِي يَا عَلِيُّ مَنْ أَحْسَنُ اَلنَّاسِ مَعَاشاً قُلْتُ يَا سَيِّدِي أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي
فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا عَلِيُّ مَنْ حَسَّنَ مَعَاشَ غَيْرِهِ فِي مَعَاشِهِ يَا عَلِيُّ مَنْ أَسْوَأُ اَلنَّاسِ مَعَاشاً قُلْتُ أَنْتَ أَعْلَمُ
قَالَ مَنْ لَمْ يُعِشْ غَيْرَهُ فِي مَعَاشِهِ يَا عَلِيُّ أَحْسِنُوا جِوَارَ اَلنِّعَمِ فَإِنَّهَا وَحْشِيَّةٌ مَا نَأَتْ عَنْ قَوْمٍ فَعَادَتْ إِلَيْهِمْ (فبعدت عنه) ...
☘☘☘
🔸 علی بن شُعیب می گوید: خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم و حضرت به من فرمود: ای علی! چه کسی است که زندگی و کسب و کارش از همه بهتر است؟
گفتم: ای آقای من، شما آگاهتر از من هستید.
حضرت فرمودند :
« کسی که زندگی دیگران در کنار زندگی وی بهبودی پیدا کند (و افراد دیگر سر سفره کسب و کار او نشسته و بهره مند شوند)
حضرت مجدّداً پرسید: چه کسی زندگی و کسب و کارش از همه بدتر است؟
گفتم: شما آگاهتر هستید.
حضرت فرمودند :
کسانی که دیگران از کنار زندگی آنها نان نمی خورند و دیگران بهرهای از زندگی او ندارند.
ای علی! وقتی نعمتهای خدا سراغ شما آمد، حقّ آنها را ادا کنید، چرا که نعمتها گریز پا هستند و اگر از گروهى دور شدند ديگر برنمیگردند » .
•┈┈••✾••┈┈•
📚بحار الأنوار ، ج ۷۵، ص ۳۴۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 مطالعه تطبیقی در مورد شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و نقش امپراطور روم در این ترور دردناک
فصلنامه رسمی آکادمی علوم پزشکی انگلیس (BAFS) مشهور به Medicine Science in the Law مجلهای برجسته (علمی-پژوهشی) در زمینۀ پزشکی قانونی، اقدام به بررسی یکی از دردناکترین ترورهای بیولوژیکی در تاریخ کرده است.
🔻 در قالب انتشار مقالهای با نام: «a forensic hypothesis for the mystery of al-hasan’s death in the 7th century: Mercury(l) chloride intoxication» در سال 2016 میلادی.
نویسندگان این مقاله از مراکز علمی و دانشگاههای ایالات متحده آمریکا سعی کردهاند در این نوشتار به نحوه ترور نوه پیامبر اسلام، امام حسن بن علی علیه السلام به دستور معاویة بن ابی سفیان بپردازند.
🔹هدف این مقاله: بررسی قانونی و عوامل یک مرگ مرموز از طریق حقایق کانیشناسی، پزشکی و شیمیایی بر پایه گفتههای شاهدان عینی از مسمویت امام دوم شیعیان.
شواهد تاریخی تحقیق:
🔘 ترور با سمّی مهلک:
علی بن محمد خزاز قمی (400ق) شاگرد شیخ صدوق رحمه الله در کتاب کفایة الأثر به نقل از جُنادَة بن أبی أمید مینویسد:
«بر امام حسن علیه السلام وارد شدم؛ در زمانی که در بستر بیماریِ منجر به شهادتش بود. جلوی امام طشتی بود که امام در آن خون میریخت و جگرش به صورت قطعه قطعه از دهان مبارکش خارج میشد. و اینها به خاطر سمی بود که معاویه لعنةالله علیه به ایشان نوشانده بود.» [ص226]
🔘 جنس خاص سمّ:
طبری در دلائل الامامة در مورد جنس سم مینویسد: «بُرادههای طلا برای نوشیدن به او داده شد.» [ص159]
در بخش ابتدایی این مقاله با توجه به این روایت به این نکته پرداخته شده که از نظر سمّشناسی، عنصر طلا نسبتا خنثی است و نمیتواند عامل مرگ باشد. ولی اگر آن مادۀ سمّی "شبیه طلا" باشد شناختن منبع جغرافیایی آن سم برای بررسی دقیقتر میتواند مفید واقع شود.
🔘 اهداکنندۀ سمّ:
یک گزارش خاص از سالم ابن ابی جعد به نقل از امام حسن علیه السلام در کتاب احتجاج طبرسی بیان میکند که «معاویة به امپراطور بیزانس نامه نوشت و از او یک سم مهلک درخواست کرد. امپراطور با گذاشتن شروطی، سم مذکور را برایش ارسال نمود.» [ج2، ص291]
بنابراین سم مورد استفاده برای شهادت امام حسن علیه السلام از جغرافیای روم شرقی است. سرزمین اصلی امپراطوری بیزانس در آن سالها همان ترکیه امروزی است.
محققان این مقاله برای گرهگشایی این مهم به همان منطقه سفر کردند. در اِزمیر (غرب ترکیه) یکی از محصولات معدنی مهم این منطقه جیوه است که از پانصد سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار میگرفته است. این عنصر هیچ عملکرد بیولوژیک شناخته شدهای ندارد، اما دارای سابقه طولانی در زمینه اثرات مسموم کننده میباشد.
به عنوان مثال کُلُراید جیوه که احتمالا اولین ساخته کیمیاگران عرب در قرون وسطی بوده به عنوان یک سمّ خشونت آمیزِ جدی مورد استفاده قرار میگرفته است. سوال دیگر اینجاست: آیا معادن جیوه قابل مصرف به عنوان سمّ در غرب ترکیه حاوی جیوهای است که شبیه طلاست؟
جواب بسیار حیرت انگیز است...
ارزیابیهای زیست محیطی صورت گرفته به دست شیمیدانان و زیستشناسان این گروه پژوهشی در این مناطق معدنی نشان میدهد که جیوه سفید به شکل بسیار عجیبی در این منطقه به شکل یک پوستۀ زرد طلایی ظاهر میشود.
پس اینک با اثبات شباهت جیوه با بُرادههای طلا میتوان نوع سم فرستاده شده از طرف امپراطور برای شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را حدس زد.
🔘 علائم بالینی مسمومیت:
اما گواه دیگر زهر استفادهشده برای این جنایت، برخی از علائم بالینی امام علیه السلام که در روایات توصیف شده است: سبز رنگ شدن پوست [بحارالانوار، ج44، ص145] و استفراغ خون.
اینها نشانههایی هستند که میتوانند در اثر بلع جیوه سفید و مسمویت به آن ایجاد شوند.
سبزرنگ شدن پوست امام حسن علیه السلام میتواند بر اثر آسیبدیدگی کلیهها ناشی از مسمویت با جیوه سفید باشد. این ماده روی کلیهها عمل میکند و باعث نارسایی حاد کلیه میشود؛ همچنین اثرات خورندۀ جیوه بر دستگاه گوارش باعث آسیب و سوزش مری میشود و ظاهرا خون منعقدشده از دهان بیرون میآید. این همان چیزی است که در روایات تاریخی ذکر شده که امام علیه السلام جگرش را استفراغ کرده است.
🔷 این مقاله در آخر به این نتیجه میرسد: حقایق معدنشناسی، علوم پزشکی و شیمیایی، این فرضیه را تایید میکنند که شهادت امام حسن علیه السلام در اثر مسمویت با جیوه کلراید بوده است. بنابراین نظریه پزشکی قانونی مطابق با وضعیت تاریخیای است که در اسناد اسلامی منعکس شده است که امام حسن علیه السلام توسط جعده به تحریک خلیفه و با مشارکت امپراطور بیزانس مسموم گردیده است.
اما بعدها این شکل از ترور برای حذف خاندان پیامبر بارها مورد استفاده قرار گرفت...
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حاجت_مومن
▫️ پیامبر اکرم (صلّی الله عليه وآله) میفرمایند:
◾️ مَنْ سَعیٰ لِمَرِیضٍ فِي حَاجَةٍ ـ قَضَاهَا أوْ لَمْ یَقْضِهَاـ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ.
▫️ (هر كس برای نیاز بیماری بكوشد ـ چه آن را برآورده سازد، چه نسازد ـ مانند روزی كه از مادرش زاده شده، از گناهانش پاک میشود).
(من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 16)
💠 رسول الله صلّى الله عليه وآله :
إذا أرادَ اللّه ُ عزّ و جلّ بعَبدٍ خَيراً فَقَّهَهُ في الدِّينِ، و زَهَّدَهُ في الدُّنيا، و بَصَّرَهُ بعُيوبِ نَفْسِهِ .
هرگاه خداوند خوبى بندهاى را بخواهد ، او را در دين فقيه و ژرفاندیش میگرداند ، به دنيا بىاعتنايش میكند، و به عیوب خودش بینا میسازد.
📚 بحار الأنوار: ج۳، ص۸۰
⚫️ فرا رسیدن شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امام مجتبی علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
▪️پارۀتن پیامبر
▫️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
"پارهاى از تن من در خراسان مدفون خواهد شد، كه هيچ غم زدهاى او را زيارت نمي كند مگر آنكه خداى عزّ و جلّ غبار غم را از خاطرش برطرف مي سازد، و هيچ گناهكارى مگر آنكه خدا گناهانش را مىآمرزد."
🔺کتاب من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۳
🏴سالروز شهادت امام رئوف حضرت ثامنالحجج علی بن موسی الرضا "علیه آلاف التحیه و الثناء" تسلیت باد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ:
رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ فَكَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا....
امام #رضا(علیه السلام):
خدا رحمتكند كسى كه #ولایت مارا زنده كند. #شیعیان پرسیدند:
چگونه اين كار را بكنیم؟
امام فرمود:
#تعالیم مارا ياد بگيرد و به مردم بياموزد. اگر مردم #محاسن_کلام ما را بدانند، از ما #پیروی میکنند.
📚شیخ صدوق، معانی الاخبار، ج۱، ص۱۸۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔷 ادیب عراقی استاد سید جابر الجابري (متولد ۱۹۵۸ م. نجف اشرف) در بیتی زیبا در مدح امیر المؤمنین صلوات الله علیه سروده است:
"و چه اندازه فرق است بین چشمانی که شبها مراقب ایتام است و چشمانی که در شام با حالت مستی خواب میباشد..."
وَعَينَينِ، عَينٍ تَحرُسُ اليُتمَ لَيلَها
وَأخرى بقَصرِ الشامِ غافِيَةً سَكِرا
📜 موسوعة شعراء الغدير، ج ٦، ص ٢٧
پ.ن: این هم از مظلومیت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه است که برای روشن شدن حقایق برای آزاداندیشان عالم مجبوریم "عین الله" را با فردی همچون معاویه مقایسه کنیم !
أين الثرى من الثريا؟!
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#امام_حسن_علیه_السلام🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 وَ مِنْ کَلَامِهِ علیه السلام :
▫️یَا ابْنَ آدَمَ عِفَّ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ تَکُنْ عَابِداً
▫️وَ ارْضَ بِمَا قَسَمَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ تَکُنْ غَنِیّاً
▫️وَ أَحْسِنْ جِوَارَ مَنْ جَاوَرَکَ تَکُنْ مُسْلِماً
▫️وَ صَاحِبِ النَّاسَ بِمِثْلِ مَا تُحِبُّ أَنْ یُصَاحِبُوکَ بِهِ تَکُنْ عَدْلًا .
☘☘☘
🔸 از سخنان امام حسن ( عليه السّلام ) است كه فرمودند :
▫️پسر آدم از محارم خدا خوددارى كن عابد خواهى بود
▫️و بآنچه خدا بهره تو قرار داده خشنود باش غنى و ثروتمند هستى.
▫️نيكو همسايهدارى كن مسلمان خواهى بود.
▫️با مردم مصاحبت كن به نوعى كه مايلى با تو مصاحبت كنند عادل خواهى بود.
•┈┈••✾••┈┈•
📚بحار الانوار ، ج ۷۵ ، ص ۱۱۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
#حدیث
#شبهای_طولانی_زمستان
#بهار_مؤمن 🌼🍃
🌸🌸🌸
عن أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
🔹 «أَلشِّتاءُ رَبیعُ الْمُؤمِنِ یَطُولُ فیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى قِیامِهِ وَ یَقْصُرُ فیهِ نَهارُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى صِیامِهِ»
☘☘☘
🔸 زمستان بهار مؤمن است،
از شبهاى طولانىاش براى شب زندهدارى و عبادت،
و از روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره مىگیرد.
•┈┈••✾••┈┈•
📚 بحار الانوار ، ج ۹۳، ص ۲۴۹
@shobeiri
قاتلین رسول خدا «صلی الله علیه وآله»
عبدالصمد بن بشیر از امام صادق «علیه السلام» نقل میکند:
حضرت فرمودند: میدانید رسول خدا مُرد یا کشته شد!؟
خداوند میفرماید: اگر او بمیرد یا کشته شود، به دوران جاهلیت برمیگردید؛
ایشان قبل از مرگ مسموم شدند، آن دو زن (عایشه و حفصه لعنهما الله) ایشان را مسموم کردند، پس ما گفتیم: آن دو و پدرانشان (ابوبکر و عمر لعنهما الله) بدترین خلائق خدا هستند.
- تفسیر عیاشی، ج۱، ذیل آیه ۱۴۴ آل عمران.
طبق نقل کتاب شریف «منتهی الآمال»، رسول خدا در آخرین روزهای حیات خود در خانه ام سلمه بود، اما عایشه با التماس به دیگر زنان، بالاخره آنان را راضی کرد تا حضرت را به خانه خود ببرد، و چون به خانه عایشه «لعنة الله علیها» رفت، بیماری اش شدت یافت؛ منتهی الآمال، ج۱، فصل۷.
و طبق نقل شیخ علی نمازی شاهرودی در مستدرک سفینة البحار، در بیست و چهارم ماه صفر بیماری ایشان شدت یافت. مستدرک سفینة البحار، ج۶، ص۲۹۵.
البته در اینجا باید متذکر شد که رسول خدا «صلی الله علیه وآله» در حجره حضرت زهرا «سلام الله علیها» از دنیا رحلت نمود، چرا که حجره حضرت فاطمه در شمال غربی مسجد بود، همان جایی که جسد مطهر رسول خدا به خاک سپرده شد و اموی ها بعد از دفن ابوبکر و عمر «لعنة الله علیهما» اعلام کردند که رسول خدا در حجره عایشه به خاک سپرده شد. اغتیال النبی، ص۱۸۸.
- بخاری در کتاب خود به نقل آخرین لحظات عمر حضرت پرداخته و به نقل از عایشه مینویسد:
ابوبکر نزد رسول خدا آمد در حالی که او از دنیا رفته بود. عایشه گفت به او دارو دادیم، و (پیامبر) به ما اشاره کرد که به من دارو ندهید!
گفتیم هر مریضی از دارو (خوردن) کراهت دارد، هنگامی که دارو اثر کرد، رسول خدا به ما گفت: آیا شما را از دارو دادن نهی نکردم؟
گفتیم: هر مریضی از دارو کراهت دارد؛
پس رسول خدا گفت: در خانه کسی باقی نمی ماند مگر اینکه باید دارو را بخورد و من نظاره گر باشم، مگر عمویم عباس، که او اینجا نبوده است. صحیح البخاری، ج۷، ص۱۷، باب الطب.
در اینجا ذکر یک نکته لازم است:
عایشه عملأ از دستور رسول خدا سرپیچی کرده و به حضرت دارو میدهد؛ که البته مخالفت با رسول خدا کفر است؛
راوی خود عایشه است و کتاب صحیح بخاری که اهل تسنن آن را برادر قرآن میدانند.
اما اگر روایت فوق را با روایات شیعه بسنجیم، متوجه خواهیم شد آنچه به رسول خدا خورانده شد، «سمّ» بوده نه دارو!
- امام صادق «علیه السلام» در تفسیر آیه نخست سوره مبارکه تحریم فرمودند:
کسی که رسول خدا سرّ را به او گفت، حفصه بود.
هنگامی که او (حفصه) از رسول خدا پرسید: چه کسی به تو خبر داد (که من سرّ را فاش کردم) کافر شد و خداوند در مورد او و عایشه فرمود: قلب های شما از راه راست منحرف شده است و انحراف قلب، به معنای کفر است.
(بحارالانوار، ج۲۲، ص۲۴۶).
علامه مجلسی در ادامه میگوید:
و در روایت است که حفصه وقتی مطلع شد پدرش عمر و ابوبکر «لعنهما الله» امر خلافت را (غاصبانه) به دست می آورند، آن را برای عایشه فاش کرد و او نیز برای پدرش و او نیز برای رفیقش (عمر)، پس جمع شدند که این امر را به تعجیل اندازند، و حضرت را با سمّی مسموم کنند، و هنگامی که خدا، رسولش را از کار آنان آگاه کرد که تصمیم به قتل او دارند، قسم خوردند که آن دو چنین تصمیمی ندارند، پس آیه هفت سوره تحریم نازل شد:
«ای کسانی که کفر ورزیدید، امروز عذری برای شما نیست، به درستی که جزای شما، عملی است که انجام میدهید.»
- حسین بن منذر گوید: از امام صادق «علیه السلام» در مورد آیه ۱۴۴ سوره مبارکه آل عمران سوال کردم، قتل بود یا مرگ!؟
فرمودند: یعنی اصحابش کردند آنچه کردند.
(بحارالانوار، ج۲۸، کتاب الفتن و المحن، ح۲۹).
- علامه سید هاشم بحرانی در تفسیر خودش از امام باقر «علیه السلام» در تفسیر آیه ۴۱ سوره عنکبوت «کمثل العنکبوت اتخذت بیتا» گوید:
حضرت فرمودند: آن حمیراء است.
(که از عایشه به عنکبوت تعبیر شده است).
*چنان چه در علم امروز ثابت شده، عنکبوت ماده (پس از مدتی زندگی) جنس نر را میکُشد و شاید که در فرمایش امام معصوم، اشاره ای به این موضوع باشد.
ابْنُ حميد،قال: حدثنا سلمة، عن ابن إسحاق، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: لَمَّا تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَامَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ، فَقَالَ: إِنَّ رِجَالا من المنافقين يزعمون ان رسول الله تُوُفِّيَ وَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ وَاللَّهِ مَا مَاتَ، وَلَكِنَّهُ ذَهَبَ إِلَى رَبِّهِ كَمَا ذَهَبَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ، فَغَابَ عَنْ قَوْمِهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً، ثُمَّ رَجَعَ بَعْدَ أَنْ قِيلَ قَدْ مَاتَ، وَاللَّهِ لَيَرْجِعِنَّ رَسُولُ اللَّهِ فَلْيُقَطِّعَنَّ أَيْدِي رِجَالٍ وَأَرْجُلُهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ مَاتَ.
- الطبري ج۳ ص۲۰۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
پاداش یاد امام حسین «علیه السلام» و لعن قاتل وی پس از نوشیدن آب
داوود رقّی میگوید: در محضر حضرت امام صادق «علیه السلام» بودم که آن حضرت آب خواستند؛
زمانی که آب را نوشیدند، حالت گریه در ایشان ظاهر گشت و دو چشم مبارکش غرق اشک شد؛
سپس به من فرمودند: ای داوود! خداوند متعال قاتل امام حسین «علیه السلام» را لعنت کند؛
هیچ بنده ای نیست که آب بنوشد و امام حسین «علیه السلام» را یاد نموده، قاتلش را لعنت کند؛ مگر آنکه خداوند متعال صد هزار حسنه برای او مینویسد، صد هزار گناه اورا محو میکند، صد هزار درجه مقامش را بالا میبرد و گویا صد هزار بنده را آزاد کرده و روز قیامت خداوند متعال اورا با قلبی آرام و مطمئن محشورش میکند.
کتاب شریف کامل الزیارات، باب ۳۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
سید مرتضی رضوان الله علیه در بیان عظمت فضیلت امیر المؤمنین در لیلة المببت چنین میگوید:
ماجرای لیلة المبیت فضیلتی بزرگ و منقبتی عالی قدر برای امیر المؤمنین علیه السلام است و همواره شیعه این جانفشانی را برتر از تسلیم حضرت اسماعیل علیه السلام هنگام ذبح میداند.
شیعیان میگویند: تفاوت این دو کار بزرگ در این است که اسماعیل با یک پدر مهربان و دلسوز و مورد اعتماد مواجه بود و عادت روزگار چنین نبوده و نیست که فرزندان به دست پدران کشته شوند.
ولی امیر المؤمنین علیه السلام با دشمنان کینهتوز و خشمگین و غیر قابل اعتماد مواجه بود. خصوصا اینکه این فداکاری او باعث شد که رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم دور شود و نقشهی دشمنان بر آب شود. پس این فداکاری علی علیه السلام موجب خشمگینی بیشتر آنها شده بود و روا بود که به او آسیب برسانند.
"وهذه فضيلة عظيمة ومنقبة جليلة، ما زالت الشيعة تفضلها على استسلام إسماعيل لأبيه عليهما السلام عند أمره بذبحه.
وقالوا: إنما استسلم إسماعيل عليه السلام إلى أب حدب مشفق مأمون، وما جرت العادة بإتلاف الآباء للأبناء.
وأمير المؤمنين عليه السلام استسلم إلى أعداء حنقين مبغضين غير مأمونين، لا سيما وقد فوّتهم _بمبيتهم على الفراش_ غرضَهم وحرمهم مقصودهم، فهم على من فعل ذلك أحنق وبالإضرار به أجدر."
📜 شرح القصيدة المذهبة في مدح أمير المؤمنين عليه السلام للسيد الحميري، ص ۲۶۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri