📌تاریخچه جشن های #نیمه_شعبان
◀️در دوره آل بُوَیه فَخرالمَلِک، اولین کسی بود که در نیمه شعبان شیرینی پخش کرد.
◀️در سال 335 قمری در نیمه شعبان در منطقه باب طاق #بغداد خیمه هایی نصب شده و پس از آن مردم به #زیارت حرم امام #حسین(ع) مشرف شدند.
◀️افزون بر عراق و ایران، #شیعیان ساکن در #صِدّیقا بین #صور و #قدس در مسجدی مقدس و در مشهدالحسین(ع) #حلب مراسم نیمه شعبان را برگزار کرده و در حلب بین نماز مغرب و عشاء #قرآن و #دعا می خواندند.
◀️شرف الدوله مسلم بن قریش و بدران از امرای بنی عَقیل در #موصل و جزیره(شمال عراق) نیز در قرن چهار و پنج، #پرچم های #سفید بر بام های قصر زده و هر روز- جمعه- منتظر خروج #قائم بودند.
📚ابن کثیر، البداية و النهاية، ج12، ص5؛
📚همدانی، تکمله تاریخ طبری، ج11، ص356.
📚مقدسی، احسن التقاسيم، ص188.
📚کردعلی، خطط الشام، ج۶، ص286.
📚قلقشندی، صبح الاعشی فی صناعه الانشاء، ج1، ص396- 395.
📚قزوینی رازی، النقض، ص471.
«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
➖سه دلیل برای پرهیز از آرزوهای دور و دراز
🛑...عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
🍃«تَجَنَّبُوا اَلْمُنَى فَإِنَّهَا تُذْهِبُ بَهْجَةَ مَا خُوِّلْتُمْ وَ تَسْتَصْغِرُونَ بِهَا مَوَاهِبَ اَللَّهِ تَعَالَى عِنْدَكُمْ وَ تُعْقِبُكُمُ اَلْحَسَرَاتِ فِيمَا وَهَّمْتُمْ بِهِ أَنْفُسَكُمْ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«از آرزوها فاصله بگیرید؛ چراکه آرزوها...
👈شادمانی از داشتههایتان را از بین میبرد،
👈موهبتهای خداوند (تعالی) را نزدتان کوچک میسازد
👈و حسرتِ اوهامی که در دلهاتان میساختید را برایتان بهجا میگذارد.»
📚: الکافي، ج۵، ص۸۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🔻وقتی کنار بیماری، مسجد نرو
هر دو به شهر مدینه رسیدند
یکی از آنها بیمار شد
شخص دیگر، به مسجد النبی میرفت
امام صادق علیه السلام :
﷽ قُعُودُكَ عِنْدَهُ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِكَ فِي الْمَسْجِد
🔸نشستن تو در كنارش، (حتی) بهتر از نماز خواندن در مسجد النبی است.
📚 کافی ج ۴ ص ۵۴۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖عذاب زبان
🛑قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«یُعَذِّبُ اللهُ اللِّسَانَ بِعَذَابٍ لَایُعَذِبُ بِهِ شَیئاً مِنَ الجَوَارِحَ فَیَقُولُ یَا رَبِّ عَذَّبْتَنِى بِعَذَابٍ لم تعذب بِهِ شَیئاً مِنَ الجَوَارِحِ، فَیُقَالُ لَهُ: خَرَجَتْ مِنکَ کَلِمَهٌ فَبَلَغَتْ مَشارِقَ الاَرضِ وَ مَغارِبِهَا فَسَفِکَ بِهَا الدّمُ الحَرَامُ، وَ اِنْتَهَبَ بِهِ المَالُ الحَرَامُ، وَ اِنْتَهَکَ بِهَا الفَرْجُ الحَرَامُ؛
🔰 پیامبر صلی الله علیه و آله: خداوند چنان عذاب شدیدی مى کند زبان را که اعضا و جوارح دیگر به آن شدت عذاب نمى شوند. زبان به سخن آمده و مى گوید: پروردگار من، مرا به گونه ای عذاب کردی که دیگر اعضا را به آن شدَّت عذاب نکردى! به او خطاب مى شود از تو سخنی خارج شد که در شرق و غرب منتشر شد و به سبب آن خون محترمى به زمین ریخته شد و مال محترمى به غارت برده شد و آبروى محترمى مورد هتک حرمت قرار گرفت.
📚 الکافی، ج2، ص115.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖حواسمان به گفتارمان باشد
🛑يُونُسُ عَنِ اَلْعَلاَءِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: يُحْشَرُ اَلْعَبْدُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ مَا نَدِيَ دَماً فَيُدْفَعُ إِلَيْهِ شِبْهُ اَلْمِحْجَمَةِ أَوْ فَوْقَ ذَلِكَ فَيُقَالُ لَهُ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِ فُلاَنٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ أَنَّكَ قَبَضْتَنِي وَ مَا سَفَكْتُ دَماً فَيَقُولُ بَلَى سَمِعْتَ مِنْ فُلاَنٍ رِوَايَةَ كَذَا وَ كَذَا فَرَوَيْتَهَا عَلَيْهِ فَنُقِلَتْ حَتَّى صَارَتْ إِلَى فُلاَنٍ اَلْجَبَّارِ فَقَتَلَهُ عَلَيْهَا وَ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِهِ
🔰محمد بن مسلم»گويد:شنيدم امام باقر عليه السّلام مىفرمود:
بندۀ خداوند روز قيامت محشور شود و درحالىكه خونى به گردن او نيست ولى به اندازۀ يك حجامت يا بيشتر به او خون بدهند و بگويند اين است بهرۀ تو از خون فلانكس،و او بگويد:پروردگارا!به راستى تو مىدانى كه جان مرا گرفتى و من خون كسى را نريخته بودم،در پاسخ مىگويد:آرى،تو از فلانى روايتى چنين و چنان شنيدى و آن را به ضرر او روايت كردى و آن روايت نقل شد تا به فلان جبّار رسيد و او را كشت و اين سهم و بهرۀ توست از خون او.
📚: الکافي ج۲ ص۳۷۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#عجب 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللهِ (ص) قَالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِدَاوُدَ (ع) « يَا دَاوُدُ بَشِّرِ الْمُذْنِبِينَ وَ أَنْذِرِ الصِّدِّيقِينَ قَالَ كَيْفَ أُبَشِّرُ الْمُذْنِبِينَ وَ أُنْذِرُ الصِّدِّيقِينَ قَالَ يَا دَاوُدُ بَشِّرِ الْمُذْنِبِينَ أَنِّي أَقْبَلُ التَّوْبَةَ وَ أَعْفُو عَنِ الذَّنْبِ وَ أَنْذِرِ الصِّدِّيقِينَ أَلَّا يُعْجَبُوا بِأَعْمَالِهِمْ فَإِنَّهُ لَيْسَ عَبْدٌ أَنْصِبُهُ لِلْحِسَابِ إِلَّا هَلَكَ » .
☘☘☘
🔸 خداوند خطاب به داود فرموده: گناهکاران را بشارت بده و صديقين و صلحا را إنذار کن .
داود عرض کرد چگونه مذنبين را بشارت دهم و صديقين را إنذار کنم ؟
به مذنبين بشارت بده، که من توبه را قبول ميکنم و از گناهشان صرف نظر ميکنم ،
و به صديقين و صلحا و نيکوکاران و آنهايي که عمل صالح انجام ميدهند بگو: گرفتار عجب نشوند ،
عبدي نيست که من آن را بياورم براي حساب ، مگر اين که مغلوب شود .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 اصول کافی ، ج۲ ، ص ۳۱۴
امام على عليه السلام :
« سَيِّئَةٌ تَسوؤُكَ خَيرٌ عِندَ اللّه ِ مِن حَسَنَةٍ تُعجِبُكَ ؛ » [ . نهج البلاغه ، حكمت 46 .]
گناهى كه اندوهگين ات كند ( و از آن پشیمان شوی ) ، نزد خدا بهتر است از كار نيكى كه به خودپسندى گرفتارت سازد ( و تو را مغرور کند )
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
هرگز ولیّ نعمت را با منعَم علیه قیاس مکن
لاَ يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لاَ يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً.
با آل محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم ، احدی از این امت را نمیتوان قیاس کرد و هرگز نباید کسی كه بر سر سفره نعمت اين خاندان نشسته را با ایشان سنجید.
نهج البلاغه ص۴۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
ملاک قرب اشرف مخلوقات به خداوند متعال چیزی جز اطاعت و تقوی نیست
قال زین العابدین علیه السلام:
كَانَ عَلِيٌّ(علیه السلام) وَ اللهِ عَبْداً لِلهِ صَالِحاً أَخُا رَسُولِ اللهِ(علیه و آله السلام)،مَا نَالَ الْكَرَامَةَ مِنَ اللهِ إِلَّا بِطَاعَتِهِ لِلهِ وَ لِرَسُولِهِ! وَ مَا نَالَ رَسُولُ اللهِ(علیه و آله السلام) الْكَرَامَةَ مِنَ اللهِ إِلَّا بِطَاعَتِهِ!
امیر المومنین علی عليه السّلام بندهاى صالح براى خدا و برادر پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم بود و به کرامت و بزرگی نزد خداوند متعال نرسيد مگر بواسطه طاعت از خدا و پيامبرش و رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز به اين قرب و عظمت نرسيد مگر به واسطه اطاعت از خداوند متعال
تذکر : نباید غفلت کرد درک غیر حجت خدا قاصر از عظمت چگونگی اطاعت و بندگی حجج الهی است و آنها قابل قیاس نیستند
رجال کشی ص۱۰۷
بحار الأنوار ج۲۵ ص۲۸۶
📌 امیر المومنین علیه السلام اسوه تمام نمای #راستی و #امانتداری
طبق فرمایش امام #صادق(ع):
«امیرمؤمنان #علی(ع) به دلیل راستی در سخن و امانتداری به مقام عظیم نزد رسول خدا(ص) رسید.»
امیرمؤمنان علی(ع) فرمود:
« #خلف_وعده، سبب برانگيختن #خشم_خدا و مردم شود.»
امیرمؤمنان علی(ع) فرمود:
«به خدا سوگند، #معاويه زيركتر از من نيست، ليكن شيوه او #پيمان_شكني و گناه كاري است. اگر پيمان شكني ناخوشايند نبود، زيركتر از من وجود نداشت، اما پيمان شكني #گناه است. هرچه گناه را برانگيزاند #كفر است.»
📚کلینی، الکافی، ج2، ص104، ح5؛ ج2، ص338، ح6.
📚سیدرضی، نهج البلاغه، نامه: 53، ص442؛ خطبه: 200، ص318.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
بدون تسلیم محض در برابر رسول خدا صلیالله علیه و آله ،مشرک خواهیم بود
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّکَاةَ وَ حَجُّوا الْبَیْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ ثُمَّ قَالُوا لِشَیْ ءٍ صَنَعَهُ اللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله أَلَّا صَنَعَ خِلَافَ الَّذِی صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِکَ فِی قُلُوبِهِمْ لَکَانُوا بِذَلِکَ مُشْرِکِینَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَةَ- فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فَعَلَیْکُمْ بِالتَّسْلِیمِ.
مولا امام صادق عليه السلام فرمودند :
اگر مردم خداى يگانه بىشريك را عبادت كنند و نماز گزارند و زكات دهند و حج خانه خدا بجا آرند و ماه رمضان را روزه دارند، اما پس از همه اينها نسبت به چيزى كه خدا يا رسولش انجام داده بگويند: چرا این طور کرد و آنطور نكرد؟ و (حتی اگر این را بر زبان نیاورند) و اين معنى را در دل خود احساس كنند، به همين سبب مشرك خواهند بود، سپس این آيه را تلاوت فرمود :
:«نه، قسم به پروردگارت سوگند، مومن نخواهند بود مگر آنکه ترا در اختلافات خويش حاكم كنند، سپس در دلهاى خويش از آنچه حكم كردهاى ملال و بی میلی نيابند و تسلیم محض باشند.
سپس امام صادق عليه السلام فرمود: بر شما باد به تسليم.
کافی ج۲ ( اصول ) ص۳۹۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
رؤسای ضلالت و انحراف که مانع اضطرار مردم به حجت خدا میشوند
قَالَ علیه السلام : يَا سَدِيرُ فَأُرِيكَ اَلصَّادِّينَ عَنْ دِينِ اَللَّهِ ثُمَّ نَظَرَ إِلَى أَبِي حَنِيفَةَ وَ سُفْيَانَ اَلثَّوْرِيِّ فِي ذَلِكَ اَلزَّمَانِ وَ هُمْ حَلَقٌ فِي اَلْمَسْجِدِ فَقَالَ هَؤُلاَءِ اَلصَّادُّونَ عَنْ دِينِ اَللَّهِ بِلاَ هُدًى مِنَ اَللَّهِ وَ لاَ كِتَابٍ مُبِينٍ إِنَّ هَؤُلاَءِ اَلْأَخَابِثَ لَوْ جَلَسُوا فِي بُيُوتِهِمْ فَجَالَ اَلنَّاسُ فَلَمْ يَجِدُوا أَحَداً يُخْبِرُهُمْ عَنِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عَنْ رَسُولِهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى يَأْتُونَا فَنُخْبِرَهُمْ عَنِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عَنْ رَسُولِهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
مولا امام صادق علیه السلام در موسم حج به سدیر صیرفی فرمود:
اى سديرآیا كسانى را که مانع رسیدن دين خدا به مردم مي شوند به تو نشان بدهم؟ آنگاه به ابو حنيفه و سفيان ثورى که در مسجد حلقه زده بودند، نگريست و فرمود: اين هايند كه بدون داشتن هدايتی از جانب خدا و دلیلی واضح ، از دين خدا جلوگيرى مىكنند، همانا اين پلید ها اگر در خانههاى خود می نشستند ، مردم به حرکت و گردش می افتادند و چون كسي را نمی یافتند كه از خداى تبارك و تعالى و رسولش به آنها خبر دهد، (مضطر به ما شده) و نزد ما می آمدند، تا ما به آنها از خداى تبارك و تعالى و رسولش خبر دهیم.
کافی ج۱ ص۳۹۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 کلام امیرالمومنین ع پیرامون تربت کربلا
🔰 شخصی به نام هرثمه بعد از جنگ صفین نزد همسرش، جرداء دختر سمير كه از شيعيان على ع بود بازگشت، به زنش گفت: آيا سخنى شگفت از مولایت ابو الحسن برايت بگويم؟ چون در مسیر جنگ به #كربلا فرود آمديم قطعهاى از خاك آن خطّه برابرش بر آمد، آن را بوييد و گفت:
خوشا بر تو اى خاك پاك، گروهى از تو به محشر بر آيند كه بى حسابرسى به بهشت در آيند.
📚 وقعه الصفین ج۱ ص۱۹۶
🌐 http://lib.eshia.ir/12549/1/196
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 تربت زمین معطر کربلا
🔰 در نقل شیخ صدوق در کتاب کمال الدین آمده است، حضرت عیسی با جمعی از حواریون می گذشت تا به سرزمین کربلا رسید، حضرت عیسی روی خاک آن زمین مقدس نشست و شروع به گریستن کرد، حواریون نیز به سبب گریه او گریه کردند، از ایشان سوال شد که علت گریه شما چیست؟ فرمود:
اینجا سرزمینی است که فرزند #احمد در آن کشته می شود، مادر او مانند مادرم بتول است ، این زمین از مشک خوشبوتر است، آهوهایی که در این اطراف رفت و آمد می کنند با من صحبت می کنند و می گویند به خاطر فضای معطر این زمین، در این منطقه گردش می کنند.
شیخ صدوق می فرماید این حدیث را مخالفین ما نیز نقل کرده اند.
📚 کمال الدین ج۲ص۵۳۲
http://lib.eshia.ir/27045/2/532
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri