eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1هزار دنبال‌کننده
613 عکس
76 ویدیو
78 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
یادآوری گناهان، برای مؤمن خیری هست از جانب خداوند متعال 🛑فی وصیة رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله لابی ذر قال : إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ وَ إِنَّ الْکَافِرَ لَیَرَی ذَنْبَهُ کَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَی أَنْفِهِ. یَا أَبَاذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً جَعَلَ ذُنُوبَهُ بَیْنَ عَیْنَیْهِ مُمَثَّلَةً وَ الْإِثْمَ عَلَیْهِ ثَقِیلًا وَبِیلًا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَهُ. 🔰رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله در وصیت به اباذر فرمودند : همانا مؤمن گناه خود را مانند صخره ای می بیند که در زیر آن قرار گرفته است و ترس این دارد که بر روی او بیفتد و همانا کافر گناهش را مانند مگسی می بیند که از مقابل بینی اش رد می شود! 👈ای اباذر! وقتی خداوند تبارک و تعالی به بنده‌ای اراده خیر داشته باشد ، گناهانش را مجسم در برابر چشمانش قرار می دهد و گناه را بر او سنگین و وخیم قرار می دهد و وقتی اراده شر به بنده‌ای داشته باشد گناهش را از یاد او می برد! 📚الأمالی الطوسی ج ۲ ص ۱۳۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
فضیلت اهل ایمان به ولایت اهل بیت علیهم السلام قال مولانا الصادق علیه السلام : قَدْ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ «فَيُضٰاعِفَهُ لَهُ أَضْعٰافاً كَثِيرَةً » فَالْمُؤْمِنُونَ هُمُ اَلَّذِينَ يُضَاعِفُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمْ حَسَنَاتِهِمْ لِكُلِّ حَسَنَةٍ سَبْعُونَ ضِعْفاً فَهَذَا فَضْلُ اَلْمُؤْمِنِ وَ يَزِيدُهُ اَللَّهُ فِي حَسَنَاتِهِ عَلَى قَدْرِ صِحَّةِ إِيمَانِهِ أَضْعَافاً كَثِيرَةً امام صادق علیه السلام میفرمایند: منظور از این آیه شریفه :(هر كس حسنه‌اى آورد، خداوند پاداش آن را چند برابر میکند ) مؤمنين (اهل ولایت) هستند كه خداى عز و جل حسناتشان را چند برابر كند یعنی هر حسنه‌ اى را هفتاد برابر می‌سازد ، اين است فضيلت مؤمن البته خداوند متعال به اندازه صحت و شدت ايمان هر مومن ، حسنات او را بیشتر نیز می‌کند کافی ج۲ ص۲۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
در این دو وقت مواظب کودکان باشیم 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ إِبْلِيسَ عَلَيْهِ لَعَائِنُ اَللَّهِ يَبُثُّ جُنُودَ اَللَّيْلِ مِنْ حَيْثُ تَغِيبُ اَلشَّمْسُ وَ تَطْلُعُ فَأَكْثِرُوا ذِكْرَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي هَاتَيْنِ اَلسَّاعَتَيْنِ وَ تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ شَرِّ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ وَ عَوِّذُوا صِغَارَكُمْ فِي تِلْكَ اَلسَّاعَتَيْنِ فَإِنَّهُمَا سَاعَتَا غَفْلَةٍ . 🔰حضرت باقر عليه السلام فرمود: همانا ابليس - كه لعنت‌هاى خداوند بر او باد - لشكرهاى شبانۀ خود را از آنجا كه خورشيد غروب كند(غروب آفتاب) و از آنجا كه برآيد (طلوع آفتاب) پراكنده كند پس در اين دو ساعت(غروب و طلوع آفتاب) بسيار ذكر خدا گوئيد، و از شر ابليس و لشكريانش بخدا پناه بريد(گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) و 👈خردسالان خود را در اين دو ساعت بخدا بسپاريد زيرا كه اين دو ساعت، ساعتهاى غفلت است (كه مردمان در اين دو ساعت از ياد خدا بيرون روند). 📚الکافي  ج۲ ص۵۲۲   ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
هدف دنیایی در کسب معارف ممنوع 🛑مَنْ اَرادَ الْحَديثَ لِمَنْفَعَةِ الدُّنْيا لَمْ يَكُنْ لَهُ فِى الآخِرَةِ نَصيبٌ، وَ مَنْ اَرادَ بِهِ خَيْرَ الآخِرَةِ اَعْطاهُ اللّه ُ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ. 🔰امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كس حديث را براى بهره دنيا بخواهد، در آخرت بهره اى نخواهد داشت و هر كس براى خير آخرت بخواهد، خداوند به او خير دنيا و آخرت عطا فرمايد. 📚كافى، ج۱، ص ۴۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
شتاب در کار خیر مَنْ هَمَّ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْ‌ءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً 🔰امام صادق علیه السلام‏: هر کس قصد انجام کار خیری را دارد پس باید در آن بشتابد زیرا هر کار خیری که تأخیر افتد به‌راستی شیطان را در آن نظری است. 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۱۴۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ : خَمْسُ خِصَالٍ مَنْ فَقَدَ مِنْهُنَّ وَاحِدَةً لَمْ یَزَلْ نَاقِصَ الْعَیْشِ زَائِلَ الْعَقْلِ مَشْغُولَ الْقَلْبِ فَأَوَّلُهَا صِحَّةُ الْبَدَنِ وَ الثَّانِیَةُ الْأَمْنُ وَ الثَّالِثَةُ السَّعَةُ فِی الرِّزْقِ وَ الرَّابِعَةُ الْأَنِیسُ الْمُوَافِقُ ، قُلْتُ وَ مَا الْأَنِیسُ الْمُوَافِقُ قَالَ الزَّوْجَةُ الصَّالِحَةُ وَ الْوَلَدُ الصَّالِحُ وَ الْخَلِیطُ الصَّالِحُ وَ الْخَامِسَةُ وَ هِیَ تَجْمَعُ هَذِهِ الْخِصَالَ الدَّعَةُ . ☘☘☘ 🔸از امام صادق علیه السلام نقل است که فرمودند : پنج خصلت است كه هر كس يكى از آنها را نداشته باشد ، زندگى او ناقص و عقل او زايل و دل او مشغول است : اول صحت بدن و دوم امنيت و سوم وسعت روزى و چهارمى دوست موافق . گفتم : دوست موافق كيست‌ ؟ فرمود : همسر شايسته و فرزند صالح و رفيق صالح و پنجمى كه جامع همۀ اين خصلت‌هاست ، آرامش و آسودگی است . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الخصال ( للصدوق ) ج ۱ ص ۱۳۷. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖دوست داری عمرت زیاد شه؟ 🛑قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: «وَ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ يَزِيدَ اللَّهُ فِي عُمُرِكَ فَسُرَّ أَبَوَيْكَ‏.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «اگر دوست داری که خداوند بر عمرت بیافزاید، پدر و مادرت را خوشحال کن.» 📚الزهد، ص۳۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
در حال خوشی و سختی چه ذکری بگویم ‏🛑كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِذَا وَرَدَ عَلَيْهِ أَمْرٌ يَسُرُّهُ قَالَ «الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى هَذِهِ النِّعْمَةِ» وَ إِذَا وَرَدَ عَلَيْهِ أَمْرٌ يَغْتَمُّ بِهِ قَالَ، «الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ». 🔰امام صادق علیه السلام‏: هر گاه امر خوشی به رسول خدا (ص) مارسید می‌فرمود «الحمد للَّه علی هذه النعمة» (خدا را شکر بر این نعمت)، و هر وقت امر ناخو‌شایندی می‌رسید می‌فرمود «الحمد للَّه علی کل حال» (خدا را شکر در هر حال). 📚: الکافی، ج ۲، ص: ۹۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
هنگام ناملایمات و گشایش‌ها «ذکر»مان چه باشد؟ 🛑«يَا كُمَيْلُ قُلْ عِنْدَ كُلِّ شِدَّةٍ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ تُكْفَهَا وَ قُلْ عِنْدَ كُلِ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ تَزْدَدْ مِنْهَا وَ إِذَا أَبْطَأَتِ الْأَرْزَاقُ عَلَيْكَ فَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ يُوَسِّعْ عَلَيْكَ فِيهَا.» 🔰از امیر مؤمنان نقل شده است که فرمودند: «ای کمیل! هنگام هر سختی و ناملایمتی، بگو: «لا حول و لا قوة الّا بالله»؛ تا آن را برطرف سازی و هنگام هر نعمت و گشایشی، بگو: «الحمد لله»؛ تا آن را بیشتر نمایی و هرگاه روزی‌ها با تأخیر بر تو نازل شدند، خداوند را «استغفار» کن؛ تا در آن‌ها برایت گشایش ایجاد کند.» 📚تحف‌العقول، ص۱۷۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌گزارشی از پیشنهاد یک امیرمؤمنان (ع) فرمود: «شب هنگام كسى ما را ديدار كرد و ظرفى سرپوشيده آورد.- درونش - سرشته،- با روغن و قند آغشته- بود که من آن را دوست نداشتم؛ زیرا گويى آب دهان به آن آميخته است. گفتم: است يا ، يا براى رضاى خدا است؟ میدانی که گرفتن بر ما ناروا است؟ آن مرد گفت: نه اين است و نه آن است، بلكه (رشوه) است. گفتم: مادرت بر تو بگريد! آمده ‏اى من را از راه خدا برگردانى؟ يا بی عقلی؟ يا سخن ميگویی؟ به خدا قسم، اگر هفت اقليم را با آنچه زير آسمان ها است به من دهند، تا خدا را نمايم و پوست جوى را از مورچه ‏اى به ناروا بربايم، چنين نخواهم كرد.» 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، خطبه: 224، ص374. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖اهمیت زیاد دعا... 🛑عَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ، فَاِنَّكُمْ لاتَقَرَّبونَ اِلَى اللّه ِ بِمِثْلِهِ، وَ لاتَتْرُكوا صَغيرَةً لِصِغَرِها اَنْ تَدْعُوا بِها، اِنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هُوَ صاحِبُ الْكِبارِ. 🔰امام صادق علیه السلام: شما را سفارش مى كنم به دعا كردن؛ زيرا با هيچ چيز به مانند دعا به خدا نزديك نمى شويد. و دعا كردن براى هيچ امر كوچكى را، به خاطر كوچك بودنش رها نكنيد؛ زيرا حاجت‌هاى كوچك نيز به دست همان كسى است كه حاجت هاى بزرگ به دست اوست. 📚:كافى،ج ۲، ص ۴۶۷، ➖اینگونه باشیم در دعا کردن 🛑إِذَا دَعَوْتَ فَظُنَّ أَنَّ حَاجَتَكَ بِالْبَابِ. 🔰امام صادق علیه السلام‏: هر گاه دعا می‌کنی گمانت این باشد که حاجتت پشت در آماده است. 📚: الکافی ج۲ص۴۷۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖وقتى به بازار مى رويم زیاد ذکر بگوییم 🛑 أكثِرُوا ذِكرَ اللّه ِ عزّوجلّ إذا دَخَلتُمُ الأسواقَ عِندَ اشتِغالِ الناسِ، فإنّهُ كَفّارةٌ لِلذُّنوبِ و زِيادَةٌ في الحَسَناتِ، ولاتُكتَبُوا في الغافِلينَ. 🔰 امیرالمؤمنین على "عليه السلام "فرمودند: وقتى به بازار مى رويد و مردم سرگرم كارند خداوند عز و جل را بسيار ياد كنيد ؛ زيرا اين كار گناهان را مى زدايد و بر حسنات مى افزايد و در زمره غافلان نوشته نمى شويد. 📚: الخصال: ۶۱۴/۱۰ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
در این وقت، حوائج بزرگ برآورده مى‌شود 🛑عَنْ أَبِی الصَّبَّاحِ الْکِنَانِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السّلام قَالَ ؛ إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ کُلَّ دَعَّاءٍ ، فَعَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ فِی السَّحَرِ إِلی طُلُوعِ الشَّمْسِ فَإِنَّهَا سَاعَةٌ تُفْتَحُ فِیهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ ، وَ تَهُبُّ الرِّیَاحُ ، وَ تُقَسَّمُ فِیهَا الْأَرْزَاقُ ، وَ تُقْضَی فِیهَا الْحَوَائِجُ الْعِظَامُ . 🔰حضرت امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : همانا خداى عزّ و جلّ از ميان بندگان مؤمنش كسانى را كه زياد دعاء مى‌كنند دوست دارد . بنابراين از سحر تا طلوع آفتاب دعا كنيد ، زيرا در اين هنگام درهاى آسمان گشوده شده ، بادهاى رحمت وزيدن گرفته ، رزق‌ها تقسم شده ، و حوائج بزرگ برآورده مى گردد . 📚: الکافي ج۲ ص۴۷۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
بهترین زمان برای دعا کردن‼️ 🛑‏خَيْرُ وَقْتٍ دَعَوْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ الْأَسْحَارُ 🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏: بهترین وقتی که در آن خدای ﻋﺰوﺟﻞ را بخوانید و دعا به درگاهش کنید سحر می‌باشد. 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۴۷۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
نا امید شدن ممنوع 🛑لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ بِخَيْرٍ وَ رَجَاءٍ رَحْمَةً مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا لَمْ يَسْتَعْجِلْ فَيَقْنَطَ وَ يَتْرُكَ الدُّعَاءَ قُلْتُ لَهُ «كَيْفَ يَسْتَعْجِلُ؟» قَالَ «يَقُولُ قَدْ دَعَوْتُ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا وَ مَا أَرَى الْإِجَابَةَ». 🔰امام صادق علیه السلام‏: تـا زمـانی کـه مـؤمـن، در نتیجه شتاب‌زدگی برای اجابت دعای خود، نـومید نـشـود و دعـا را فـرو نـگـذارد، در خیر و آسایش و رحمت خدا قرار دارد. (راوی حدیث گوید:) به امام گفتم: «چگونه شتاب می‌کند؟» گفت: «می‌گوید از فلان و فلان وقت پیوسته دعا کردم و اجابت نشد». ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌مسلمانی به خاطر ریاست طلبی دو نفر از بستگان اشعری از نزد اکرم(ص) آمده و شدند؛ سپس از ایشان درخواست کردند تا در یمن مسئولیتی به آنان بدهد. پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به آنان فرمود: همانا شما، کسی است که مسئولیت است. ما از کسانی که شیفته مسئولیت هستند، [در اداره جامعه اسلامی] از آنان استفاده نمی کنیم. 📚ابن حنبل، مسند، ج4، ص393؛ ص411؛ 📚نسائی، السنن الکبرا، ج2، ص463؛ ج5، ص227؛ 📚بخاری، التاریخ الکبیر، ص184. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌مبارزه با امیرمؤمنان علی(ع) در نامه ای به بن هُبیره شیبانی نگاشت: «به من خبر رسيده است كه مسلمانان را به یک اعرابى كه از تو هستند و تو را- به بزرگی قبیله- برگزيدند، مى‏بخشى! به خدا سوگند، اگر اين گزارش درست باشد، در نزد من شده و منزلت تو سبك گرديده است! پس حق پروردگارت را سبك مشمار و دنياى خود را با نابودى آباد نكن؛ زیرا انسان می شوی. آگاه باش، حق مسلمانانى كه نزد من يا پيش تو هستند در تقسيم بيت المال مساوى است، همه بايد به نزد من آيند و سهم خود را از من گيرند.» 📚«مصقله فرماندار اردشیرخرّه یا همان فیروزآباد کنونی، بود.» 📚سیدرضی، نهج ‏البلاغه، نامه: 53، ص441 و نامه: 43، ص415. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💎 چگونه مشورت کنیم؟ 🔻امام على عليه‌السلام: اِذَ ا احْتَجْتَ اِلَى الْمَشْوَرَةِ فى اَمْرٍ قَدْ طَرَاَ عَلَيْكَ فَاسْتَبْدِهِ بِبِدايَةِالشُّبّانِ ، فَاِنَّهُمْ اَحَدُّ اَذْهانا وَ اَسْرَعُ حَدْسا، ثُمَّ رُدَّهُ بَعْدَ ذالِكَ اِلى رَاْىِ الْكُهولِ وَ الشُيوخِ لِيَسْتَعْقِبوهُ وَ يُحْسِنُوا الاِْخْتيارَ لَهُ، فَاِنَّ تَجْرِبَتَهُمْ اَكْثَرُ 💡 هرگاه به مشورت نيازمند شدى، نخست به مراجعه نما؛ زيرا آنان ذهنى تيزتر و حدسى سريع‌تر دارند. سپس (نتيجه) آن را به نظر و برسان تا پيگيرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب كنند، چراكه تجربه آنان بيشتر است. 📚 شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 20، ص 337، ح 866 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
امام مبین که عالم به کل حقائق است کیست؟ عَنْ عَمَّارِ بْنِ يَاسِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي بَعْضِ غَزَوَاتِهِ فَمَرَرْنَا بِوَادٍ مَمْلُوءٍ نَمْلًا. فَقُلْتُ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، أَ تَرَى (يَكُونُ) [۱] أَحَداً مِنْ خَلْقِ اللَّهِ تَعَالَى يَعْلَمُ كَمْ عَدَدُ هَذَا (النَّمْلِ)؟ قَالَ: نَعَمْ يَا عَمَّارُ، أَنَا أَعْرِفُ رَجُلًا يَعْلَمُ عَدَدَهُ، وَ كَمْ فِيهِ مِنْ ذَكَرٍ؟ وَ كَمْ فِيهِ مِنْ أُنْثَى؟ فَقُلْتُ: وَ مَنْ ذَلِكَ الرَّجُلُ يَا مَوْلَايَ؟ فَقَالَ: يَا عَمَّارُ، أَ مَا قَرَأْتَ فِي سُورَةِ يس: وَ كُلَّ شَيْ ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ فَقُلْتُ: بَلَى يَا مَوْلَايَ، فَقَالَ: أَنَا ذَلِكَ الْإِمَامُ الْمُبِينُ از عمار بن یاسر رضی الله عنه آمده که گفت: در بعضی از جنگ‌ها در کنار امیرمؤمنان علیه السلام بودم. روزی از بیابانی که پر از مورچه بود عبور کردیم. گفتم: ای امیرمؤمنان آیا کسی از بندگان خداوند وجود دارد که بتواند تعداد این مورچگان را بشمارد؟ فرمود: بله ای عمار، من مردی را می‌شناسم که از تعداد آنها باخبر است و می‌داند که چه تعداد مذکر و چه تعداد مونث هستند. گفتم: این فرد چه کسی است سرورم؟ فرمود: ای عمار مگر در سوره یس نخوانده ای: «وَ کُلَّ شَیْ ءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِین»{و هر چیزی را در امامی آشکار برشمرده ایم} گفتم: بله سرورم خوانده ام، فرمود: من آن امام آشکار هستم. الفضائل لابن شاذان ص۹۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
اثرِ نیّت گناه در زندگی و کسب و کار 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ "عَلَيْهِ السَّلاَمُ "قَالَ: إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي اَلذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ. 🔰امام صادق "علیه السلام "فرمود: همانا مومن نیت گناهی می کند در نتیجه از رزقش محروم می شود. 📚ثواب الاعمال ص ۱۱۶ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
چگونه در کار خیر گذشتگان شریک باشیم‼️ 🛑و من كلام له عليه‌السلام لما أظفره الله بأصحاب الجمل وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلاَناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اَللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ فَقَالَ لَهُ عليه‌السلام أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلاَبِ اَلرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ اَلنِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ اَلزَّمَانُ. 🔰از سخنان امیرالمومنین علیه‌السلام است: «به وقتى كه در نبرد جمل پيروز شد يكى از يارانش گفت: «دوست داشتم برادرم در اين صحنه بود و مى‌ديد چگونه خداوند تو را بر دشمنانت يارى داد». امام به او فرمود: آيا ميل برادرت با ماست گفت: آرى فرمود: بى‌شك با ما حضور داشته بلكه اقوامى با ما در اين لشكر حضور داشتند كه هم اكنون در صلب پدران و رحم زنان هستند آنان كه زمانهاى آينده ظهورشان مى‌دهد. 📚:نهج‌البلاغه، خطبه۱۲. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
پاداش کار نکرده! 🛑...عن أَبی بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام، قَالَ: «إِنَ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِيرَ لَيَقُولُ يَا رَبِّ ارْزُقْنِي حَتَّى أَفْعَلَ كَذَا وَ كَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَيْرِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا يَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ.» 🔰ابوبصیر از امام صادق، علیه‌السلام، نقل می‌کند، که فرمودند: «بنده‌ی مؤمنِ فقیر می‌گوید: "پروردگارا، به من روزی بده، تا (با آن) فلان‌کارهای خیر را انجام دهم"، اگر خدا بداند او با نیتی صادق این را می‌گوید، اجری مانند اجر کسی که آن (کارهای خیر) را انجام داده، برایش می‌نویسد. به راستی که خداوند، وسعت‌دهنده‌ای کریم است.» 📚الكافي، ج۲، ص۸۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
⬅️ اهمیت ولایت اهل البیت علیهم السلام 1: 🛑عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ أَيُّ شَيْ‏ءٍ مِنْ ذَلِكَ أَفْضَلُ فَقَالَ الْوَلَايَةُ أَفْضَلُ‏ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُن‏ وَ الْوَالِي‏ هُوَ الدَّلِيلُ عَلَيْه 1 🔰امام باقر عليه السّلام فرمود: بناى اسلام روى پنج چيز است؟ نماز و زكاة و حج و روزه و ولايت. زراره گويد بحضرت عرضكردم: كداميك از اينها برتر است؟ فرمود: ولايت برتر است. زيرا ولايت كليد آنهاست و شخص والى دليل و راهنماى آنهاست (ائمه عليهم السّلام راهنماى نماز و زكاة و حج و روزه ميباشند و اين اعمال بدون راهنمائى آنها درست نيست). 2:🛑أَمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ وَلَايَةَ وَلِيِّ اللَّهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَتِهِ إِلَيْهِ مَا كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ حَقٌّ فِي ثَوَابِه‏2 🔰امام باقر علیه السلام : همانا اگر مردى شب‏ها را بعبادت بپا خيزد و روزها را روزه دارد و تمام اموالش را صدقه دهد و در تمام دوران عمرش بحج رود، و امر ولايت ولى خدا را نشناسد تا از او پيروى كند و تمام اعمالش با راهنمائى او باشد، براى او از ثواب خداى جل و عز حقى نيست‏ 📚; منابع 1: الكافي ج‏2، ص: 18 2:الكافي ج‏2، ص: 19 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖ اهمیت تقوا و ورع شیعیان برای نتیجه گرفتن از ولایت اهل البیت علیهم السلام 🛑عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: قَالَ لِي‏: «يَا جَابِرُ، أَ يَكْتَفِي‏ مَنْ يَنْتَحِلُ‏ التَّشَيُّعَ‏ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ؟ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ‏، وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ‏ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ‏، وَ التَّخَشُّعِ‏، وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ‏، وَ الصَّوْمِ‏، وَ الصَّلَاةِ، وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ‏، وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ‏ وَ الْأَيْتَامِ‏، وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ، وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ، وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ، وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ‏ فِي‏ الْأَشْيَاءِ». قَالَ جَابِرٌ: فَقُلْتُ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، مَا نَعْرِفُ الْيَوْمَ أَحَداً بِهذِهِ الصِّفَةِ. فَقَالَ: «يَا جَابِرُ، لَاتَذْهَبَنَ‏ بِكَ‏ الْمَذَاهِبُ، حَسْبُ‏الرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ‏ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلَّاهُ، ثُمَّ لَايَكُونَ مَعَ ذلِكَ فَعَّالًا ؟! فَلَوْ قَالَ: إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ، فَرَسُولُ‏ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ، ثُمَّ لَايَتَّبِعُ سِيرَتَهُ، وَ لَا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ، مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً؛ فَاتَّقُوا اللَّهَ‏ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ‏، لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ- عَزَّ وَ جَلَّ- وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ‏ أَتْقَاهُمْ‏، وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ يَا جَابِرُ، وَ اللَّهِ‏ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- إِلَّا بِالطَّاعَةِ، وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ، وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً، فَهُوَ لَنَا وَلِيٌ‏؛ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً، فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ؛ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَل‏. 🔰جابر گويد: امام باقر عليه السّلام بمن فرمود: اى جابر! آيا كسى كه ادعاء تشيع ميكند، او را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟ بخدا شيعه ما نيست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نمايد، اى جابر! ايشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسيارى ياد خدا و روزه و نماز و نيكى بپدر و مادر و مراعات همسايگان فقير و مستمند و قرضداران و يتيمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نيكى آنها، و آنها امانت نگهدار فاميل خويش باشند. جابر گويد عرضكردم: يا ابن رسول اللَّه! ما امروز كسى را داراى اين صفات نميشناسيم، فرمود: اى جابر! براههاى مختلف مرو، آيا براى مرد كافى است كه بگويد، من على را دوست دارم و از او پيروى ميكنم، و با وجود اين فعاليت دينى نكند؟! پس اگر بگويد: من رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله را دوست دارم- رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كه بهتر از على عليه السّلام است- سپس از رفتار او پيروى نكند و بسنتش عمل ننمايد، محبتش بپيغمبر باو هيچ سودى ندهد، پس از خدا پروا كنيد و براى آنچه نزد خداست عمل كنيد، خدا با هيچكس خويشى ندارد، دوست ترين بندگان خداى عز و جل [و گراميترينشان نزد او] با تقواترين و مطيع ترين آنهاست. اى جابر! بخدا جز با اطاعت بخداى تبارك و تعالى تقرب نميتوان جست. و همراه ما برات آزادى از دوزخ نيست و هيچ كس بر خدا حجت ندارد، هر كه مطيع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست، ولايت ما جز با عمل كردن به ورع بدست نيايد. 📚منابع: كافي ج‏3، ص: 189 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💢 بقیع مدینه دو بخش بوده، یکی بقیع که در خود مدینه است یکی هم نقی. بقیع یک منطقه مرتفع بود چون مدینه منخفض بود. سطح پایین تر و پست را نقیع می گفتند، بالاتر را بقیع. زمین های پست را الان ‏عرب می گوید: «مستنقعات» (به فارسی: مرداب). مدینه محله محله بوده است، عوالی به معنای محله شمال ‏شهر بوده است که جنوب مدینه واقع شده بود. کمی هم کوه داشت. طرف مقابلش سافله بود که به معنای جنوب است ولی شمال ‏مدینه است! احد آنجا است. الان هتل های کذایی ساخته اند. بقیع مرتفعی بود که بین عالیه و سافله بود. تپه مانندی بود که خالی ‏بود و خار داشت. بقیع یعنی مرتفع مثل بقعه. ابتدا کسی زندگی نمی کرد در بقیع ولی اطرافش منزل بود. مسلمان ها که امدند جا نداشتند خود بقیع را شروع کردند به خانه سازی . مسلمان ها که آمدند عثمان ‏فوت می کند او را در آنجا خاک می‌کنند. اولین کسی را که خاک کردند عثمان بن مظعون بود بعد آنجا تبدیل به مقبره شد.‏ برخی از جمله عقیل برادر حضرت خانه ساختندبود. توی زیرزمین یکی از منازل، ‏حضرت مجتبی (ع) و امام صادق (ع) و امام باقر (ع) به خاک سپرده شدند. چون برای ماشبه شده بود که امام حسن ع چگونه اینجا دفن شد؟ آیا به عنوان قبرستان خالی بوده که حضرت را دفن کردند؟ ‏بعد دیدیم که نوشته اند اینجا زیرزمین خانه عقیل بوده است. اینجا قبرستان نبوده است. در این زیرزمین ، قبر امام مجتبی ع، ‏عباس عموی پیامبر ص و فاطمه بنت اسد دفن می شوند. بعدها قبرستان شده است. این داخل شهر است. نوشته انددر داخل تاریخ ‏مدینه ابن شبه، محلات مدینه را نوشته است که قابل تشخیص است.‏ زبیر وقتی اینجا خانه ‏داشت، مادرش (صفیه: عمه پیامبر ص) وقتی فوت می کند جلوی خانه خودش دفن می کند. همچنین ام البنین (مادر حضرت ابوالفضل ع) در خانه زبیر به خاک سپرده شد که آنجا خانه ‏ساخته بود. زنهای خود پیامبر (ص) الان از بقیع وارد می شوید سمت چپ خاک شده اند 8 نفر از آن‌ها کنار هم ‏هستند. ماریه قبطیه که کنیز بود کنار مسجد رد الشمس خاک شده است، خانه ماریه بود همانجا هم دفن کردند. از آن به بعد سنت شد ‏در مدینه که اگر کنیزی فوت کرد در مشربه خاک می کردند (مشربه محل زندگی بوده است از شرب نیست.) این تنها زن پیامبر ‏است که مورد حسادت بقیه زن ها بود چون این بچه داشته بقیه نداشته اند.‏ در مورد قبر حضرت زینب سلام الله علیها ظاهر و قاعده این است که باید این بزرگوار روحی فداها در مدینه دفن شده باشند و این قبری که به نام زینب صغری یافته اند ظاهرا حضرت زینب خودمان سلام الله علیها است (نه ام کلثوم و اصل وجود چنین دختری ثابت نیست) و صغری در مقابل زینب کبری دختر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. چند روایت ضعیف برای مصر داریم که در کتابی در مورد اخبار خانم زینب کبری سلام الله علیها همه می گوید قبر ایشان سلام الله علیها در مصر است و کتاب مال عبد العلی (؟ تردید از مقرر) است و سند خوبی ندارد. ماجرایی هم داریم که به نظرم سال 61 قحطی در مدینه شد و حضرت را به شام بردند ولی اصل این قحطی مسلم نیست و خود این خبر هم سند نقی ندارد. 📚 تقریرات ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖همیشه خود را مقصر بدانیم در عبادات 🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ الْجَهْم‏ قَالَ:سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «إِنَّ رَجُلًا فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اللَّهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً، فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ، فَقَالَ لِنَفْسِهِ: مَا أُتِيتُ إِلَّا مِنْكِ، وَ مَا الذَّنْبُ إِلَّا لَكِ». قَالَ: «فَأَوْحَى اللَّهُ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- إِلَيْهِ: ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً». 🔰أبو الحسن (علیه السلام) مى‏فرمود: مردى در بنى اسرائيل چهل سال خدا را عبادت كرد و سپس يك قربانى تقديم داشت و از او پذيرفته نشد، با خود گفت: اين نالايقى را از خوددارى و گناه جز از تو نيست، خدا تبارك و تعالى به او وحى كرد كه: اين نكوهشى كه از خود كردى بهتر است از پرستش چهل ساله‏ات. 👇نکته اول👇 مرحوم کلینی در کتاب شریف الکافی بابی دارند به نام: بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالتَّقْصِير که در این باب 4 روایت نقل کرده است. لینک احادیث باب التقصیر https://lib.eshia.ir/11005/2/72 👇نکته دوم👇 ➖ مرحوم مجلسی علیه الرحمه در توضیح این باب: 👇 🛑عد نفسك مقصرا في طاعة الله و إن‏ بذلت الجهد فيها، فإن الله لا يمكن أن يعبد حق عبادته كما قال سيد البشر: ما عبدناك حق عبادتك. 🔰همیشه باید در طاعت خداوند خود را مقصر{ کم کاری کردن} بدانیم اگر چه در طاعت خدا کوشش و تلاش کرده باشیم زیرا امکان ندارد، طاعت خداوند به طور تمام و کمال انجام شود همانطور که پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: ما خداوند را آنگونه که شایسته است عبادت نکردیم 📚: منابع 2: كافي ج‏3، ص: 186 3: مرآة العقول ج‏8، ص: 46 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَنْ أَبِي هَارُونَ عَنْ أَبِي عَبْدِ الله عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ، قَالَ لِنَفَرٍ عِنْدَهُ وَ أَنَا حَاضِرٌ : مَا لَكُمْ  تَسْتَخِفُّونَ بِنَا قَالَ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ مِنْ  خُرَاسَانَ فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اَللَّهِ أَنْ نَسْتَخِفَّ بِكَ أَوْ بِشَيْءٍ مِنْ أَمْرِكَ فَقَالَ بَلَى إِنَّكَ أَحَدُ مَنِ اِسْتَخَفَّ بِي فَقَالَ مَعَاذٌ لِوَجْهِ اَللَّهِ أَنْ أَسْتَخِفَّ بِكَ فَقَالَ لَهُ وَيْحَكَ أَ وَ لَمْ تَسْمَعْ فُلاَناً وَ نَحْنُ بِقُرْبِ  اَلْجُحْفَةِ وَ هُوَ يَقُولُ لَكَ اِحْمِلْنِي قَدْرَ مِيلٍ فَقَدْ وَ اَللَّهِ أَعْيَيْتُ وَ اَللَّهِ مَا رَفَعْتَ بِهِ رَأْساً وَ لَقَدِ اِسْتَخْفَفْتَ بِهِ وَ مَنِ اِسْتَخَفَّ بِمُؤْمِنٍ فِينَا اِسْتَخَفَّ وَ ضَيَّعَ حُرْمَةَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. ☘☘☘ 🔸 ابو هارون مى‌گويد: من در خدمت امام صادق عليه السّلام بودم كه به چند تن فرمودند : چرا شما ما را سبك مى‌شماريد؟ پس مردى خراسانى برخاست و گفت: به خدا پناه مى‌بريم از اينكه به شما يا چيزى از اوامر شما بى‌توجّه باشيم و آن را سبك انگاريم! امام عليه السّلام فرمود: آرى تو خود يكى از كسانى هستى كه مرا سبك مى‌شمارى! او گفت: به خدا پناه مى‌برم از اينكه شما را سبك بشمارم. امام عليه السّلام فرمود: واى بر تو! آيا نشنيدى فلانى وقتى كه ما نزديك جحفه بوديم به تو مى‌گفت: مرا به مسافت يك ميل سوار كن كه به خدا وامانده‌ام‌؟ و به خدا سوگند تو به او نگاه هم نكردى و هيچ پاسخى به او ندادى و او را سبك شمردى؛ و هر كس مؤمنى را سبك شمرد ما را سبك شمرده است و احترام خداوند را تباه ساخته است! ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافی ، ج ۸ ص ۱۰۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
؟ 🍃🌼 🔸 زید بن يونس شحام نقل میکند : بحضرت موسى بن جعفر عليه السّلام گفتم بعضى از دوستان شما گنه‌كارند شراب ميخورند و گناهان زشتى مرتكب ميشوند كه ما از آن بيزاريم حضرت فرمودند : « از كارش بيزار باشيد ولى از خوبى او بيزار نباشيد عملش را دشمن بداريد » گفتم ميتوانيم باو بگوئيم فاسق فاجر؟ حضرت فرمودند : « نه. فاسق فاجر كافر و منكر ولايت ما است خدا امتناع دارد از اينكه ولى ما فاسق و فاجر باشد گر چه آن كارها را انجام دهد ولى بگوئيد فاسق العمل و فاجر العمل. و فاجر العمل است اما مؤمن النفس و بدكار است پيكر و روان پاك دارد » 📚 بحار الأنوار ج ۲۷، ص ۱۳۷ الشعراء ، آیه ۱۶۸ قَالَ إِنِّي لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ [ ﻟﻮﻁ ] ﮔﻔﺖ : ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻣﺘﻨﻔﺮم . قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلرَّجُلُ مِنْ مَوَالِيكُمْ يَكُونُ عَارِفاً يَشْرَبُ اَلْخَمْرَ وَ يَرْتَكِبُ اَلْمُوبِقَ مِنَ اَلذَّنْبِ نَتَبَرَّأُ مِنْهُ فَقَالَ تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لاَ تَتَبَرَّءُوا مِنْهُ أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ قُلْتُ فَيَسَعُنَا أَنْ نَقُولَ فَاسِقٌ فَاجِرٌ فَقَالَ لاَ اَلْفَاسِقُ اَلْفَاجِرُ اَلْكَافِرُ اَلْجَاحِدُ لَنَا اَلنَّاصِبُ لِأَوْلِيَائِنَا أَبَى اَللَّهُ أَنْ يَكُونَ وَلِيُّنَا فَاجِراً وَ إِنْ عَمِلَ مَا عَمِلَ وَ لَكِنَّكُمْ تَقُولُونَ فَاسِقُ اَلْعَمَلِ فَاجِرُ اَلْعَمَلِ مُؤْمِنُ اَلنَّفْسِ خَبِيثُ اَلْفِعْلِ طِيبُ اَلرُّوحِ وَ اَلْبَدَنِ اَلْخَبَرَ . ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
علت بعضی گریه‌های کودکان در خواب 🛑…عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ آبَائِهِ أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: «اِغْسِلُوا صِبْيَانَكُمْ مِنَ اَلْغَمَرِ فَإِنَّ اَلشَّيْطَانَ يَشَمُّ اَلْغَمَرَ فَيَفْزَعُ اَلصَّبِيُّ مِنْ رُقَادِهِ وَ يَتَأَذَّى بِهِ اَلْكَاتِبَانِ.» 🔰از امام صادق، از پدرشان، از پدرانشان، از امیرالمؤمنین (علیهم‌السلام) نقل شده است: «کودکانتان را از چربی1 بشویید؛ چراکه شیطان چربی را بو می‌کشد و (موجب می‌شود) کودک در بسترش بترسد و (نیز) آن دو فرشته‌ی کاتب2 آزرده شوند.» 📚علل‌الشرایع، ج۲، ص۵۵۷ 👇پاورقی👇 1: مقصود از «غمر» در متن حدیث، چربی و بوی باقی‌مانده از پیه و گوشت است. 2: مقصود دو فرشته‌ای هستند که همواره با انسان همراهند و اعمال نیک و بد او را ثبت می‌کنند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖‏فرق نماز با خالصانه و غیر خالصانه 🛑إِنَّمَا لَكَ مِنْ صَلَاتِكَ مَا أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ مِنْهَا فَإِنْ أَوْهَمَهَا كُلَّهَا أَوْ غَفَلَ عَنْ أَدَائِهَا لُفَّتْ فَضُرِبَ بِهَا وَجْهُ صَاحِبِهَا. 🔰امام باقر علیه السلام‏: از نمازهایت آن قسمتی پذیرفته خواهد شد که با روح و دل به آن توجه کنی، اگر کسی سراسر نماز خود را به‌غفلت بگذراند طومار نماز او را در هم می‌پیچند و به صورتش می‌کوبند. 📚: الکافی، ج ۳، ص: ۳۶۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri