eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1.1هزار دنبال‌کننده
632 عکس
76 ویدیو
80 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ آذر ماه سال ۱۲۹۰شمسی 🏳رحلت مشکوک استادالفقهاء 🏳مرجع‌مجاهد، رهبرمشروطه 🏳مرحوم آخوند خراسانی/۴ 💠رهبر انقلاب: ‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالی که مردم که جمعیت اصلی هستند،‌ میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضل‌الله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، نامه‌های صدر اعظم عین الدوله و دیگران به مرحوم آخوند خراسانی منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کرده‌اند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵ مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش باوری و حُسن‌ظن و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۲۰ آذر ماه سال ۱۲۹۰شمسی 🏳رحلت مشکوک استادالفقهاء 🏳مرجع‌مجاهد، رهبرمشروطه 🏳مرحوم آخوند خراسانی/۵ 💠رهبر انقلاب:  ‼️باید دشمنیها را شناخت. مشکل ما این است. اینکه بنده مسئله‌ی بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند - که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند - که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزه‌ی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل‌اللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم! ۸۸/۱۲/۶ @Jahade_tabeini
پاسخ علمی به ادعای گرگیج درباره ازدواج شهربانو اصل ازدواج امام حسین(ع) با شهربانو تقریبا مورد اتفاق غالب تاریخ نگاران است اما درباره جزئیات این ازدواج، اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد که با بازخوانی تاریخ، می توان موارد تناقض فراوانی در روایتهای مشهور آن دید. روایتی که از سوی برخی ترویج می شود، بر این داده ها استوار است: دختران یزدگرد سوم در جنگ قادسیه (سال 15 قمری) در زمان عمر بن خطاب به اسارت درآمد و وقتی عمر خواست آنها را به عنوان کنیز بفروشد، حضرت علی(ع) برای جلوگیری از این کار، قیمت آنها را به خلیفه داد و آنها را به ازدواج با امام حسین(ص) و عبدالله بن عباس و عبدالله بن عمر در آورد. ربيع الأبرار زمخشری، ج 3 ص 350. این داستان مورد پذیرش بسیاری قرار گرفته و در منابع دیگر نقل شده است. اما تناقضاتی که در این داستان وجود دارد. تناقضات روایت مشهور: با توجه به اینکه امام حسین(ع) در سال 4 یا 5 قمری به دنیا آمده اند، بنابر این روایت، امام حسین(ع) هنگام ورود اسرای قادسیه، تنها 10 سال داشته اند. یزدگرد سوم در سال 11 قمری وقتی که حدود 9 سال داشته به پادشاهی رسیده است. او در زمان جنگ قادسیه نهایتا 13 سال داشته است. فرزند داشتن در چنین سنی منطقی و متداول نیست. آیا تصور ازدواج برای امام حسین(ع) 10 ساله با دختری که اگر به دنیا آمده باشد، کمتر از 2 سال دارد، قابل پذیرش است؟! امام سجاد(ع) در سال 38 قمری به دنیا آمده است. حتی اگر فرض چنین ازدواجی نیز محال نباشد، آیا طبیعی است که 23 سال پس از ازدواج، امام سجاد(ع) به دنیا آمده باشد؟! تناقضات موجود در این قضیه، ما را متوجه تحریفهایی می کند که در این ماجرا رخ داده است. با بازخوانی مجدد تاریخ می توان حقیقت ماجرا را کشف کرد. حقیقت ماجرا: یزدگرد سوم در سال 632 میلادی (حدود سال 11 قمری) چون کسی از خاندان سلطنتی نمانده بود، او را برگزیده و بر تخت شاهی نشاندند. به قولی وی هنگام بر تخت نشستن 8 سال داشت و به مدت نوزده سال پادشاهی کرد. تورج دریایی، شاهنشاهی ساسانی، ص 55 بنابراین او در نبرد قادسیه حدود 13 سال داشته و فرزند داشتن برای او قابل تصور نیست. پس چگونه ادعا شده که دختر او اسیر شده است؟! همچنین حمله اعراب به ایران تنها در یک سال نبوده بلکه بیش از 15 سال طول کشید تا اعراب بتوانند حکومت ساسانیان در نقاط مختلف ایران را از بین ببرند، بنابراین یزدگرد در جنگ قادسیه، مغلوب نشد. بلاذری تاریخنگار معروف اهل سنت نقل می کند: پس از نبرد قادسیه، یزدگرد سوم 20 سال زنده بود. او پس از قادسیه به مدائن رفت و حدود 7 سال آنجا بود. با ورود اعراب، یزدگرد آنجا را ترک کرد و به سمت اطفهان و سپس اصطخر رفت و در نهایت در حوالی سال 30 قمری در خراسان کشته شد. او وقتی از مدائن به دیگر شهرهای ایران رفت، در برخی شهرها مورد احترام قرار می گرفت و در آنجا برای او همسر برگزیدند و از آنان صاحب دختر شد. در نهایت در سال 651 میلادی در خراسان به قتل رسید. این ماجرا آنجا کامل می شود که در کتاب الارشاد شیخ مفید نقل شده: «اميرالمومنين علی(ع) حُريث بن جابر حنفي را به ولایت مشرق فرستاد و او دو دوختر یزدگرد بن شهریار بن کسری را به سوی حضرت علی(ع) ارسال کرد. پس یکی از آنان به نام شاه زنان (شهربانو) را به ازدواج فرزندش حسین(ع) در آورد که از او زین العابدین(ع) به دنیا آمد و دیگری را به ازدواج محمد بن ابوبکر درآورد و قاسم را به دنیا آورد پس این دو (امام سجاد(ع) و قاسم) پسرخاله بودند.» الارشاد في معرفه حجج الله على العباد شیخ مفید، جلد 2، باب 6 صفحه 139. نتیجه اینکه ازدواج شهربانو با امام حسین(ع) در زمان حکومت امیرالمومنین(ع) (حدود سال 37 قمری) و به دستور ایشان واقع شده است و امام سجاد(ع) نیز سال 38 به دنیا آمده است. @shobeiri
🔴 پاسخ به گرگیج عالم مخالف در قدح ائمه معصومین علیهم السلام. تذکر: شبهه در کتب قدما در مورد امیرالمومنین علیه السلام مطرح شده است که از پاسخ به آن پاسخ به گفته ایشان هم روشن خواهد شد. " لا یمکن القدح فی ثبوت امامته (ع) بامساکه عن النکیر، و مبایعته للقوم، و اظهار التسلیم، و حضور مجالسهم، و الصلاه خلفهم، و اخذ عطاءهم، و النکاح من سبیهم ... و اما نکاحه من سبیهم فبنو حنیفه لا یعدون امرین، اما کونهم مستحقین المسبی فی المله او غیر مستحقین، و کونهم مستحقین یقتضی اباحه تملک سبیهم و ان کان السابی ظالما لیس بامام و لا بماموم عدل، لولا ذلک یحرم نکاح المسبی فی کل زمان لا امام فیه منصوص علیه و لا مجتاز، و قد اجمع المسلمون علی خلاف ذلک، و کونهم غیر مستحقین یقتضی کونه (ع) عاقدا علی " خوله الحنفیه " لکونه عالما بما یحل و یحرم و ممن لایقدم علی ما یعلمه حراما باتفاق". ( تقریب المعارف، ابوالصلاح الحلبی، 158 ) " قلنا: اما نکاح سبیهم فقد اختلف فی ذلک، فروی قوم ان النبی (ص) کان وهب له الحنفیه فاستحل فرجها بقوله، و قال آخرون اسلمت فتزوجها، و قال قوم اشتراها فاعتقها ثم تزوجها، فکل ذلک ممکن. علی ان سبی اهل الضلال یجوز ان یشتری لان المراعی استحقاق المسبی بالسبی و لا اعتبار بالسابی، و لذلک یجوز شراء ما یسبیه الکفار من دار الحرب و ان اغار بعضهم علی بعض او یسرقونه ". ( الاقتصاد الهادی الی طریق الرشاد، الشیخ الطوسی، 211 ) @shobeiri
پیرامون سخنان یک ناصبی گفته است: مادر زین العابدین دختر یزدگرد بود که حضرت عمر (رض) پس از فتح ایران به نکاح حضرت حسین (رض) درآورد و ۹ امام پس از آن از همین نسل به وجود آمدند، پس اگر خلافت حضرت عمر (رض) را نپذیریم اعتبار امامان و نسَب آنان را زیر سوال برده‌ایم. 🔻 گوییم: چون این‌ مردک، سوادی ندارد تا یک بحث دقیق بکند لذا ما مجبوریم با فرض ابعاد مختلفِ ممکن، بحث را پیش ببریم: اگر منظورش از "به نکاح درآوردن" همان عقد خواندن است، گوییم: اولا هیچ‌جا نیامده است که عقد را عمر خوانده باشد و بحث موضوعا منتفی است!! ثانیا: عدالت و اسلام باطنی و... در عاقد شرط نیست تا عقد باطل شود. ثالثا: چه دلیلی وجود دارد حضرت به عقد آن مفلوک اعتنا کرده و خود مجدد عقد نخوانده باشند؟! اما اگر منظورش تملّک کنیز است که در آن اذن امام و خلیفه رسول خدا شرط است، گوییم امام آن زمان حضرت امیر المومنین علیه السلام بودند و اذن دادند، عمر بن خطاب این وسط چه کاره است؟! ♦️اما مطلب مهمتر و توهین اصلی، نفسِ مطرح کردن این مطلب از جانب آن ناصبی است؛ به فرض شخصی بیاید و درباره حلال‌زادگی بزرگانی بحثی راه بیاندازد، و به فرض حتی با ادله‌ای اعتراف کند که قائل به حلال‌زاده بودن ایشان است. صرفِ خود این بحث توهین و جسارت حساب می‌شود، چه برسد به اینکه آن را متوقف بر پذیرش خلافت یک غاصب بداند! کار این گرگیج از این جهت جسارتی عظیم است و سراغ نداریم که حتی از علمای سنی مذهب کسی تا کنون چنین گستاخی به ساحت مقدس حضرات اهل بیت علیهم السلام کرده باشد! همان اهل بیتی که در طهارت و شرافت و فضل به حدی هستند که حتی دشمنان ایشان نیز مجبور به اعتراف به عظمتشان بودند!!! و خداوند در شان و وصف ایشان آیه تطهیر نازل کرده است. ♦️نکته جالب دیگر در این بحث اعتراف ضمنی وی به ارتباط اعتبار امام با پاکی نسب است! سوال ما از این شخص این است: ادله محکم موجود در کتب معتبر خودتان مبنی بر حرامزادگی دو خلیفه اولتان را چه می‌کنید؟! در غیر اینصورت بهتر نبود مانند خودِ عمر، هرجا بحث از حسَب و نسب بود بحث را مسکوت گذاشته یا سکوت کنید؟ چه رسد به آنکه دل و جرئت کرده و پیش‌قدم نیز می‌شوید! @shobeiri اولاً حضرت شهربانو نه کنیزِ هدیه به امام حسین علیه السلام بود و نه توسط عمر به نکاح امام حسین (ع) درآمده. بلکه ازدواج رسمی بود. اسراء فتح ایران ابتدا توسط امام علی آزاد شدند و سپس ازدواج رسماً صورت گرفت که طبق عقیده شیعیان خطبه عقد مولای ما امام حسین با شهربانو به دستور امیرالمومنین و توسط جناب حذیفه از شیعیان آن حضرت خوانده شد. (الدرُّ النظیم فی مناقب الائمه اللهامیم/مناقب آل ابی‌طالب) ثانیا بالفرض کنیز بوده باشد، برحسب فقه صحیح اسلام هر غنیمتی[اموال منقوله، کنیز و جواری، اراضی] که تحت حاکمیت ظالمین از مشرکین گرفته شود،اساساً ملک امام معصوم است. امام، مالک کل عالم است و اگر غاصبی چیزی به ایشان ببخشد، ملکیت ایشان به خاطر هدیه توسط غاصب نیست. معاویه بن وهب گوید: به امام صادق عرض کردم: اگر امام افراد را به سریّه بفرستد و غنیمت‌هایی به دست آورند، چگونه تقسیم می‌شود؟ فرمود: اگر به فرماندهی کسی که امام او را منصوب فرموده است جنگیده‌اند، باید یک پنجم که سهم خدا و رسول است جدا شود و چهار پنجم آن را بین خودشان تقسیم کنند. و اگر در آن جنگ به جنگ مشرکان نرفته‌اند، هرچه غنیمت گرفته‌اند برای امام علیه السّلام است و هرطور دوست بدارد با آن رفتار می‌کند. الکافی ج ۵، ص ۴۳ برفرض کنیز بودن مادر زین العابدین (ع)، وۍ ملک اهل بیت بوده وعمر بن خطاب مدخلی در ملکیّت وی نداشت که با سلب مشروعیت خلافتش، نکاح امام حسین با شهربانو ابطال شود. لذا سخن گرگیج یک افترای بی سر وته است والزام او از اساس منقوض است‌. ثالثا کجای فقه اهل‌سنت عاقد باید عادل باشد؟ آیا عاقد فاسد عقدش باطل است؟ طبق نظر بسیاری از علمای شیعه و اهل سنت، می توان کافر را از یک مسلمان وکیل کرد، تا از طرف او عقد نکاح یا… را انجام دهد! پس استدلال آقای گرگیج در مورد اینکه چون خلیفه دوم حضرت شهربانو را به عقد سید الشهدا در آورده است پس خلافت او شرعی است، نه تنها دلالت بر خلافت ندارد، بلکه این عمل الزاما حتی نمی‌تواند دلالت بر اسلام شخص وکیل داشته باشد! (زکریا الأنصاری، أسنی المطالب فی شرح روض الطالب، ج ۲، ص ۲۹۵/ سید یزدی، العروه الوثقی، ج۲، ص۲۰۹). @shobeiri
● خاندان پاک 🔸هنگامى که ابوبکر، کارگزاران حضرت زهرا «علیهاالسلام» را از فدک اخراج و آن جا را به زور تصرف کرد، امیرالمؤمنین ‏على «علیه‌السلام» (در مسجد پیامبر «صلی‌الله‌علیه وآله» و در حضور اصحاب) در احتجاج با وی فرمودند: ای ابوبکر! آیا قرآن مى‌‏خوانى؟ گفت: آرى. فرمود: به من بگو که آیۀ (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) دربارۀ چه کسى نازل شده است؟ دربارۀ ما یا دیگران؟ گفت: دربارۀ شما نازل شده است. فرمود: اگر جمعى شهادت دهند که فاطمه «س» دختر رسول خدا، کار زشتى انجام داده است، چه مى‌‏کنى؟ گفت: همان‌گونه که بر سایر زنان مسلمان حدّ جارى مى‏‌کنم بر او هم حدّ جارى مى‌‏کنم. حضرت فرمود: در آن هنگام نزد خدا جزء کافران خواهى بود! گفت: برای چه؟ فرمود: براى این که خداوند شهادت داده است که فاطمه «س» پاک است و تو شهادت خداوند درباره او را ردّ کرده و شهادت مردم را پذیرفته‏‌اى! همچنان‌که حكم خدا و رسول را در مسأله -كه فاطمه آن را در زمان حيات پيامبر دریافت نموده- ردّ نموده و در مقابل، شهادت فردى اعرابى دور از تمدّن را پذيرفته‏‌اى، و فدك را از او غصب نمودى، و پنداشته‌‏اى كه آن فى‏ء (مال همه) مسلمين است. به دنبال این سخنان بگو مگو میان اصحاب آغاز شد و کار ابوبکر را زشت دانستند و با نگاه به یکدیگر گفتند: على بن ابى‌طالب راست مى‌گوید. ع 📚الإحتجاج (للطبرسي) ؛ ج‏1 ؛ ص92 @shobeiri
دیدار جمعی از کودکان مبتلا به سرطان با حضرت آیت الله سیستانی+ تصاویر https://fa.shafaqna.com/news/1279538/ •┈┈•••✾✾•••┈┈• ╔═🍃🌸════╗ @@shobeiri ╚════🌸🍃═╝
سید محمد جواد سید شبیری
بسم الله الرحمن الرحیم #راهنما الحمدلله رب العالمین و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اع
قابل توجه طلاب محترم و فضلای گرامی به مناسبت اهانت بی شرمانه اخیر و ایام فاطمیه (سلام الله علیها) ، دروس استاد سید شبیری تا روز یکشنبه 1400/09/28 تعطیل می باشد.
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خادم الشهداء: *بیانات آیت الله سید جعفر سیدان* در پاسخ به اهانت و جسارت مولوی اهل تسنن به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام اللهم العن الجبت والطاغوت......
📌رابطه حضرت با پس از رسول خدا(ص) از مکه، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت فاطمه بنت اسد نیز بلافاصله به همراه امیرمؤمنان علی(ع) به هجرت کردند. فاطمه بنت اسد، پس از پسرش امیرمؤمنان علی(ع)با حضرت (س) تا زمانی که زنده بود، در کنار آنان زندگی می کرد و امور خانه، میان او و تقسیم شده بود و به ایشان کمک می کرد. لذا مدتی فاطمه بنت اسد در خانه عروسش اموری همانند آوردن و تهیه زندگی را برعهده داشت و در این مدت حضرت فاطمه(س) با مادرشوهر خود با نیکی و سازش زندگی می کرد. 📚ذهبی، تاريخ الاسلام و وفيات المشاهير و الأعلام، ج3، ص621. 👇👇 @shobeiri
🔺 بیانیه جمعی از اساتید حوزه علمیه خراسان (مشهد مقدس) از جمله : آیت‌الله اشرفی شاهرودی ، آیت الله سیدان، آیت الله شیخ مهدی مروارید، آیت الله شیخ محمد مروارید . درپی هتاکی مولوی اهل سنت به ساحت مقدس ائمه اطهار(علیهم‌السلام) در آستانه ورود به ایام فاطمیه •┈┈•••✾✾•••┈┈• ╔═🍃🌸════╗ @shobeiri ╚════🌸🍃═╝
💥تن دادن به لواط، معیارِ تسلیم و رضا در برخی صوفیان! 👈🏻 مؤلفِ کتاب "تبصرة العوام" می‌نویسد: «شخصی بمن گفت: يكى از صوفیانِ فرقۀ نوريّه كه رفيق من بود، در باديه روزى بمن گفت: دوش لحظه‌اى به خواب رفتم، فلان شخص آمد و دست بر پاى من نهاد و من خاموش بودم، دست بالاتر برد نیز خاموش بودم، تا جاییکه زيرجامۀ مرا کَند و مقصود خود حاصل كرد و من همچنان خاموشى اختيار كردم و او را از خود منع نكردم! اين شخص گويد به او گفتم: چرا دوش خاموش بودى و امروز چرا او را رسوا مى‌كنى؟ گفت: نه بر وى تشنيع مى‌زنم، معلومِ تو مى‌كنم رضا و تسليم خود را كه تا چه غايت است. 📕تبصرة العوام، ص ٤٨ 🔻بشهادت تمامِ محققین، از همان آغاز، اقطاب صوفیه و پیروانِ آنان "سُنی‌مذهب" بوده‌اند؛ چنانکه گذشت گفته: هزار و دویست تن صوفی می‌شناسم که همه بر مذهبِ تَسنُن بوده‌اند، مگر دونفر! که به آنان گفته: طريقهٔ صوفی‌گری با علوی‌گری سازگار نیست، یا دست از علوی‌گری بردارید، یا تصوف را ترک کنید! 👈🏻 لذا شاید بحثِ هم‌جنس گرایی و لواط در صوفیان، بی‌ارتباط با فتوای برخی از سُنیان نباشد. @shobeiri