⛔روش برخورد با پدیده فرار
🔹 و من كتاب له (عليه السلام): أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ رِجَالًا مِمَّنْ قِبَلَكَ يَتَسَلَّلُونَ إِلَي مُعَاوِيَةَ فَلَا تَأْسَفْ عَلَي مَا يَفُوتُكَ مِنْ عَدَدِهِمْ وَ يَذْهَبُ عَنْكَ مِنْ مَدَدِهِمْ فَكَفَي لَهُمْ غَيّاً وَ لَكَ مِنْهُمْ شَافِياً فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَي وَ الْحَقِّ وَ إِيضَاعُهُمْ إِلَي الْعَمَي وَ الْجَهْلِ
🔹 اما بعد به من خبر رسیده كه گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن كمك و یاریشان افسوس بخوری! كه این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند.
نهج البلاغه نامه 70
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
در تزاحم امور یاد آخرت و قیامت را محور قرار دهیم
إنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ يُدْعَى إِلَى وَلِيمَةٍ وَ إِلَى جِنَازَةٍ فَأَيُّهُمَا أَفْضَلُ وَ أَيَّهُمَا يُجِيبُ فَقَالَ «يُجِيبُ اَلْجِنَازَةَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ اَلْآخِرَةَ وَ لْيَدَعِ اَلْوَلِيمَةَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ اَلدُّنْيَا [الفانیة] »
از رسول خدا صلّی الله علیه و آله درباره مردی پرسیدند که به صورت همزمان به شرکت در مراسم ولیمه (عروسی) و مراسم تشییع جنازه دعوت میشود، حضور در کدام یک برتر است و به کدام یک پاسخ گوید؟ پیامبر فرمود: به دعوت در مراسم تشییع جنازه پاسخ گوید، چرا که او را به یاد آخرت میاندازد، و مراسم عروسی را رها سازد چرا که او را به یاد دنیای فانی میاندازد.
تهذیب الاحکام ج۱ ص۴۶۲
بحار الأنوار ج۷۸ ص۲۶۷
موید:
إِذَا دُعِیتُمْ إِلَی الْعُرُسَاتِ فَأَبْطِئُوا فَإِنَّهَا تُذَکِّرُ الدُّنْیَا وَ إِذَا دُعِیتُمْ إِلَی الْجَنَائِزِ فَأَسْرِعُوا فَإِنَّهَا تُذَکِّرُ الْآخِرة
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
محاسن کلام یعنی کلام ائمه علیهم السلام را بگویی نه کلام خود
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً حَبَّبَنَا إِلَى اَلنَّاسِ وَ لَمْ يُبَغِّضْنَا إِلَيْهِمْ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ يَرْوُونَ مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لَكَانُوا بِهِ أَعَزَّ وَ مَا اِسْتَطَاعَ أَحَدٌ أَنْ يَتَعَلَّقَ عَلَيْهِمْ بِشَيْءٍ وَ لَكِنْ أَحَدُهُمْ يَسْمَعُ اَلْكَلِمَةَ فَيَحُطُّ إِلَيْهَا عَشْراً .
ابو بصير مىگويد:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:خداوند رحمت كند بندهاى را كه ما را محبوب مردم سازد و ما را با آنها دشمن نمىكند.بخدا سوگند اگر همان احادیث زیبای ما را براى آنها نقل مىكردند، عزتمند تر بودند و كسى نمىتوانست بر آن ها خورده ای بگیرد ولى يك نفر می آید سخنى از ما مىشنود و ده تا به آن میفزاید.
کافی ج۸(روضه) ص۲۲۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ الْفَقْرَ أَمَانَةً عِنْدَ خَلْقِهِ فَمَنْ سَتَرَهُ کَانَ کَالصَّائِمِ وَ مَنْ أَفْشَاهُ إِلَی مَنْ یَقْدِرُ عَلَی قَضَاءِ حَاجَتِهِ فَلَمْ یَفْعَلْ قَتَلَهُ أَمَا إِنَّهُ مَا قَتَلَهُ بِسَیْفِهِ وَ لَا رُمْحِهِ وَ لَکِنْ بِمَا نکی مِنْ قَلْبِهِ.
🔸امام صادق عليه السلام نقل مىنمايند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: اى على! خداوند متعال فقر را امانتى نزد خلقش قرار داده است. كسى كه آن را پنهان نمايد، مانند روزهدار شبزنده دار خواهد بود. كسى كه آن را به كسى بگويد كه مىتواند نيازش را برآورد، ولى نيازش را برآورده نكند، براستی كه او را كُشته است؛ بدان كه همانا او را با شمشير يا نيزه نكشته، بلكه با شکستی که بر قلبش وارد كرده او را كشته است.
📚الکافی ج٢ ص ٢۶٠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💔فاطمه سلام الله علیها اشک علی را به صورت می کشد...💔
🔆فاطمه (سلام الله عليها) گفت :
اى ابوالحسن ! من از پدرم شنيدم كه مى فرمود: اشك ، خشم خداوند را خاموش مى كند و قبر باغى از باغهاى بهشت نخواهد بود، مگر هنگامى كه بنده از ترس خدا گريه كند و خداوند عزيز جبار مى داند كه من با اين اشكها از خوف خدا مى گريم .
💧على (عليه السلام) گريست.
👈فاطمه (سلام الله عليها) از اشكهاى آن حضرت گرفته و بر چهره خود كشيده گفت :
اى ابوالحسن ! اگر غمگينى در بين امت گريه كند، خداوند آن امت را مورد بخشايش خود قرار مى دهد. پسر عمويم ! تو غمگين و محزونى و من اشك چشم تو را به صورت مى كشم تا مشمول رحمت خدا شوم...
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
ترک نوافل ،استخفاف به سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله
عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ رَجُلٌ عَلَيْهِ مِنْ صَلاَةِ اَلنَّوَافِلِ مَا لاَ يَدْرِي مَا هُوَ مِنْ كَثْرَتِهِ كَيْفَ يَصْنَعُ قَالَ فَلْيُصَلِّ حَتَّى لاَ يَدْرِيَ كَمْ صَلَّى مِنْ كَثْرَتِهِ فَيَكُونَ قَدْ قَضَى بِقَدْرِ عِلْمِهِ قُلْتُ فَإِنَّهُ لاَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْقَضَاءِ مِنْ كَثْرَةِ شُغُلِهِ فَقَالَ إِنْ كَانَ شُغُلُهُ فِي طَلَبِ مَعِيشَةٍ لاَ بُدَّ مِنْهَا أَوْ حَاجَةٍ لِأَخٍ مُؤْمِنٍ فَلاَ شَيْءَ عَلَيْهِ وَ إِنْ كَانَ شُغُلُهُ لِدُنْيَا تَشَاغَلَ بِهَا عَنِ اَلصَّلاَةِ فَعَلَيْهِ اَلْقَضَاءُ وَ إِلاَّ لَقِيَ اَللَّهَ مُسْتَخِفّاً مُتَهَاوِناً مُضَيِّعاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ...
عبد اللّه بن سنان گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: شخصى نماز نافلههاى بسيارى از او قضا شده است، به گونهاى كه شمار آنها را نمىداند، چه بايد بكند؟ فرمود: بايد چندان نماز بگزارد كه از بسيارى آنها نداند چقدر نماز خوانده است، تا مقدارى كه قضا كرده با آنچه در علم پيشينش بوده، برابر شود. عرض كردم: او به خاطر زيادى اشتغال، نمىتواند همه را قضا نمايد. فرمود: اگر اشتغال او براى كسب روزى بوده كه ناگزير از انجام آن است، يا در جهت برآوردن حاجت برادر مؤمنى است، در اين صورت قضاى آنها بر عهدۀ او نيست، و اگر شغل او براى دنياست و او را از اداى نافله بازداشته است، قضا بر عهدۀ اوست وگرنه روز قيامت در پيشگاه خداوند در حالى ظاهر مىشود كه نماز را كوچك شمرده، در انجام آن سستى ورزيده و سنّت رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله را زير پا نهاده و تباه ساخته است...
کافی ج۳ ص۴۵۳
تهذیب ج۲ ص۱۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
صلوات یا تسبیح؟
عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اَللَّهُ اَلْعَرْشَ خَلَقَ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ قَالَ لَهُمْ: طُوفُوا بِعَرْشيَ اَلنُّورِ وَ سَبِّحُونِي وَ اِحْمِلُوا عَرْشِي . فَطَافُوا وَ سَبَّحُوا وَ أَرَادُوا أَنْ يَحْمِلُوا اَلْعَرْشَ فَمَا قَدَرُوا، فَقَالَ لَهُمُ اَللَّهُ: طُوفُوا بِعَرْشِيَ اَلنُّورِ وَ صَلُّوا عَلَى نُورِ جَلاَلِي مُحَمَّدٍ حَبِيبِي وَ اِحْمِلُوا عَرْشِي، فَطَافُوا وَ حَمَلُوهُ وَ قَالُوا: رَبَّنَا أَمَرْتَنَا بِتَسْبِيحِكَ وَ تَقْدِيسِكَ وَ أَمَرْتَنَا أَنْ نُصَلِّيَ عَلَى نُورِ جَلاَلِكَ مُحَمَّدٍ فَنَنْقُصَ مِنْ تَسْبِيحِكَ؟ فَقَالَ اَللَّهُ لَهُمْ: يَا مَلاَئِكَتِي، إِذَا أَنْتُمْ صَلَّيْتُمْ عَلَى حَبِيبِي مُحَمَّدٍ فَقَدْ سَبَّحْتُمُونِي وَ قَدَّسْتُمُونِي وَ هَلَّلْتُمُونِي .
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: وقتى خداوند عرش را آفريد، هفتاد هزار ملك هم آفريد و به آنان امر كرد دور عرش نورانى من طواف كنيد و به من تسبيح بگوييد و عرش مرا حمل كنيد. آن ملائكه طواف كردند و تسبيح گفتند. بعد خواستند عرش را حمل كنند، نتوانستند. خداوند فرمود: دور عرش مرا طواف كنيد و بر نور جلال من كه محمد است و حبيب من مىباشد صلوات بفرستيد، بعد عرش را بلند كنيد. ملائكه گفتند: خداوندا، تو ما را امر به تسبيح و تقديس خودت كردى، حالا كه امر مىكنى به نور جلال تو محمد صلوات بفرستيم، از تسبيح تو كم مىشود. خداوند به آنها فرمود: اى ملائكههاى من، وقتى كه شما بر محمد صلوات فرستاديد، یعنی تسبيح و تقديس و تهليل مرا مىگوييد.
الجواهر السنیّة (للشیخ الحر العاملی)ص۳۳۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌پاسخ به یک شبهه
📣می گویند:
#حدیث_غدیر دلالت بر #ولایت امیرمومنان #علی(ع) و جانشینی وی بعد از پیامبر اکرم(ص) ندارد. طبق ادعای سنی ها غدیر به معنای محبت است و به تعبیر برخی از روشنفکران غرب زده، اگر پیامبر(ص) صریح می فرمود: علی جانشین من است، الان هیچ تفرقه ای بین مردم وجود نداشت.
📌جواب:
اگرچه پیامبر(ص) بارها و صریح به این نکته اشاره کرده اند، اما مخالفت کردن ربطی به روایت ندارد. بلکه دنیاطلبی و هوای نفس باعث شده که حتی #عثمان برخلاف قرآن حکم کند یا آنکه ولیدبن عقبه را که قرآن از وی به فاسد یاد کرده است، والی کوفه کند.
بر فرض دلالت مولی بر محبت، چرا با سفارش رسول الله(ص) به محبت، به جای محبت همسر او را هم #شهید کردند؟
قابل ذکر است که روایاتی وجود دارد که در آنها صراحت در وزارت و جانشینی وجود دارد. روایاتی که هم #شیعه و هم #سنی آنها را نقل کرده اند. به عنوان نمونه:
1. رسول خدا(ص) در غار حرا هنگام بعثت به علی(ع) فرمود: «علی جان تو وزیر من هستی»
إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ وَ لَكِنَّكَ لَوَزِيرٌ وَ إِنَّكَ لَعَلَى خَيْر...
📚نهج البلاغه، خطبه 92، ص301.
2. رسول خدا(ص) در هنگام دعوت بستگان در شعب ابی طالب خطاب به همگان فرمود: «علی جان، تو بردار، #وصی و #جانشین من است. باید از او #اطاعت کرده و سخنان او را گوش دهید.»
إِنَّ هَذَا أَخِي وَ وَصِيِّي وَ وَزِيرِي وَ خَلِيفَتِي فِيكُمْ، فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِيعُوا.
📚طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج2، ص321.
3. رسول خدا(ص) در هنگام اعزام امیرمومنان علی(ع) به #یمن که عده ای از امام بدگویی کردند، فرمود: «علی(ع) از من استو من از علی(ع). اون ولی شما بعد از من است.»
📚يا بُرَيْدَةُ لَا تَقَعْ فِي عَلِيٍّ فَإِنَّهُ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ وَ هُوَ وَلِيُّكُمْ بَعْدِي.»
احمدبن حنبل، مسند، ج5، ص356.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
⛔️کیفر کسی که به رزق مقدرش راضی نباشد👇
قال رسولالله صلیاللهعلیهوآله:
مَنْ سَخِطَ بِرِزْقِهِ وَ بَثَّ شَكْوَاهُ وَ لَمْ يَصْبِرْ لَمْ يُرْفَعْ لَهُ إِلَى اللَّهِ حَسَنَةٌ وَ لَقِيَ اللَّهَ تَعَالَى وَ هُوَ عَلَيْهِ غَضْبَانُ
هر كس در مورد روزى خود نسبت به خدا خشمگين باشد و نزد اين و آن شكايت كند و شكيبايى نورزد، هيچ كار نيكى از او به سوى خدا بالا نمىرود و روز قيامت خدا را ملاقات مىكند در حالى كه خدا بر او خشم گرفته است
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌کجا اجازه نداریم؟
امام #صادق(ع):
سه چیز است که خداوند اجازه ترک آنها را به کسی نداده است؛
◀️ #اداء_أمانت، خواه امانت دهنده نیکوکار باشد یا فاجر و بدکار.
◀️ #وفای_به_عهد، خواه طرف مقابل نیکوکار باشد یا فاجر و بدکار،
◀️ #نیکی به پدر و مادر، خواه نیکوکار باشند یا فاجر و بدکار.
📚کلینی، الکافی، ج۵، ص۱۶۲.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌غذاهای مورد علاقه حضرت #زهرا(س)
◀️ #خرما جزء برنامه غذایی حضرت #زهرا(س) بود و آنرا بهترین #تحفه مؤمن میدانست و گاهی با خرما و روغن، غذایی خوشمزه درست میکرد.
◀️برای تقویت و پرورش جسم فرزندان، به آنان #شیر و خرما میداد.
◀️آن حضرت علاوه بر پختن #نان، با آرد و کمی روغن قرص #نان_روغنی می پخت و گاهی با روغن و آرد، #حلوا و #سویق(کاچی) درست می کرد.
◀️در گزارشی دیگر، حضرت زهرا(س) گاهی #عدس می پخت؛
◀️گاهی با #گوشت و #ذرت، برای رسول الله(ص) که مهمان آنان بود، غذایی پخت.
◀️یکی از خوردنی های مورد علاقه حضرت فاطمه، #سبزی_خُرفِه بود.
📚خطیب بغدادى، تاریخ بغداد، ج8، ص274.
📚بن سلیمان، التفسیر، ص428؛
📚خوارزمی، المناقب، ص274- 272.
📚شیخ طوسی، الامالی، ص460.
📚طبری، جامع البيان فى تفسير القرآن، ج22، ص11.
📚 شعیری، جامع الاخبار، ص102.
📚 حمیری، قرب الاسناد، ص325.
📚 کلینی، الکافی، ج6، ص364، ح10.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📝استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی
آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت.
اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵
پاره ای از دعاهای مأثور درسجود
یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله:
«یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة»
«یا لطیف ارحم عبدک الضعیف»
«یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة»
#هیچ_یک از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد میشود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده شود.
ما در اینجا #دو_دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل میکنیم.
دعای اول:
با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیهالسلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد:
«یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم»
گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است.
ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴].
به نظر میرسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]».
دعای دوم:
«اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب»
این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸].
در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود.
————————
[۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد.
[۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱.
[۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱.
[۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰)
[۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده میشود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و …
[۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱.
[۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴.
[۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹.
گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمیآید که دعا را مربوط به حالت سجده دانستهاند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینهای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰.
در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیهالسلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کردهاست که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri