❌ #تبعیض ممنوع
دو #زن، نزد امیرمؤمنان #علی(ع) آمده و اظهار #فقر و طلب کمک نمودند. امام فرمود:
بر ما واجب است تا در صورت درستي که سخنان شما درست باشد، به شما کمک کنيم.
آنگاه امیرمؤمنان علی(ع)، مردي را به بازار فرستاد تا براي آنان #پوشاک👘👡 و #غذا 🌭🍗خريداري نمايد و به هر يک از آنان نيز صد درهم💰 دادند.
يکي از #زنان، لب به اعتراض گشود:
من #عرب هستم! در حالي که اين زن #عجم است!
چرا با ما يکسان رفتار ميکنيد؟ سهم عرب بايد بيشتر باشد!
علي عليه السلام فرمودند:
#قرآن را خوب خوانده ام و در آن تأمل نموده ام. در هيچ يک از آيات قرآن نديده ام که به اندازه بال پشه اي بين #عرب و #عجم فرقي باشد.
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۱۴۱
📚یعقوبي، تاریخ، ج۲، ص۱۸۳
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
التجاء و اضطرار به خداوند متعال در هر حال
سئل أَبَو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِمَا اِخْتَلَفَتْ مَنِيَّاتُ اَلنَّاسِ فَمَاتَ بَعْضُهُمْ بِالْبَطَنِ وَ بَعْضُهُمْ بِالسِّلِّ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَوْ كَانَتِ اَلْعِلَّةُ وَاحِدَةً أَمِنَ اَلنَّاسُ حَتَّى تَجِيءَ تِلْكَ اَلْعِلَّةُ بِعَيْنِهَا فَأَحَبَّ اَللَّهُ أَنْ لاَ يُؤْمَنَ عَلَى حَالٍ
از امام صادق عليه السّلام سوال شد :
به چه جهت بيماريهایی که موجب مرگ است مختلف است؟بعضى به ناراحتي هاى شكم و بعضى با سل مىميرند؟
امام عليه السّلام فرمودند: اگر يك علت فقط موجب مرگ مىشد مردم آسوده بودند تا همان علت و بيمارى خاص پيدا شود،
خداوند متعال خواست كه مردم هیچگاه خود را از ابتلاء او در مصونیت نبینند( و به او پناه ببرند)
مناقب ابن شهر آشوب ج۴ ص۲۵۶
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖غیب گوئی عجیب حضرت ابوطالب درباره ولادت حضرت امیر علیه السلام
حضرت ابوطالب چهار پسر داشت که فاصله سنی میان هریک از آنها با پسر بعدی، ده سال بوده است؛ «طالب» پسر اول بوده است و حضرت ابوطالب بهواسطهی او به این کنیه نامیده شده است.
پسر دوم «عقیل» است.
پسر سوم «جعفر» بوده که نزدیکترین و شبیهترین برادر حضرت امیر به ایشان بوده.
پسر چهارم نیز حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام بوده است.
🛑...عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ: «اِصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّرْكِ بِمِثْلِهِ إِلاَّ اَلنُّبُوَّةَ.»» وَ قَالَ: «اَلسَّبْتُ ثَلاَثُونَ سَنَةً وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثَلاَثُونَ سَنَةً.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی که فاطمه بنتاسد (مادر امیرالمؤمنین)، نزد (شوهرش) ابوطالب رفت تا او را به ولادت پیامبر (صلواتاللهعلیهم) بشارت دهد.
ابوطالب به او گفت: «بهاندازه یک ″سَبت″ صبر کن؛ که تو را به (مولودی) بشارت میدهم که مثل او است، جزاینکه نبوت ندارد.»»
امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
«″سَبت″، سی سال است و (فاصلهی سنیِ) میان رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) و امیرالمؤمنین (علیهالسلام) سی سال بود.»
📚:الکافي ج۱ص۴۵۲
➖بشارت حضرت ابوطالب به ولادت امیرالمومنین علیهما السلام
🛑عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَمَّا وُلِدَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فُتِحَ لآِمِنَةَ بَيَاضُ فَارِسَ وَ قُصُورُ اَلشَّامِ فَجَاءَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ أَسَدٍ أُمُّ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ إِلَى أَبِي طَالِبٍ ضَاحِكَةً مُسْتَبْشِرَةً فَأَعْلَمَتْهُ مَا قَالَتْ آمِنَةُ فَقَالَ لَهَا أَبُو طَالِبٍ وَ تَتَعَجَّبِينَ مِنْ هَذَا إِنَّكِ تَحْبَلِينَ وَ تَلِدِينَ بِوَصِيِّهِ وَ وَزِيرِهِ .
🔰مفضل بن عمر گويد:
از امام صادق عليه السّلام شنيدم مىفرمود:چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله متولد شد براى آمنه(مادرش)سپيدى(كاخهاى)فارس و سرخى كاخهاى شام آشكار شد،فاطمه بنت اسد مادر امير المؤمنين عليه السّلام خندان و مژدهبخش نزد ابى طالب آمد و او را از مكاشفۀ آمنه خبردار كرد، ابو طالب در پاسخش گفت:تو از اين موضوع در شگفتى،تو خود آبستن شوى و وصى و وزير او را بزائى.
📚الکافي ج ۱، ص ۴۵۴
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸 سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
❇️ ذکر خیری برای ابراهیم ع
قرآن دعایی را از حضرت ابراهیم نقل میکند:
« وَ اجْعَل لىِّ لِسَانَ صِدْقٍ فىِ الاخِرِینَ»: خدایا برای من نام نیکی در آیندگان قرارده!
خداوند متعال در استجابت این دعای #ابراهیم ع بیان میفرماید که به ابراهیم و برخی انبیای دیگر مانند اسحاق و یعقوب، لسان صدق داده است :
🔰 «فَلَمَّا اعْتزَلهمْ وَ مَا یَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ اِسْحَاقَ وَ یَعْقُوبَ وَ کلا جَعَلْنَا نَبِیًّا. وَ وَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَ جَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیًّا»: و ما از رحمت خود برای آنها ذکر خیری قرار دادیم. ( مریم: ۵۰ )
در روایتی از امام صادق ع آمده است:
🔰 هو علي بن أبي طالب ع عرضت ولايته على إبراهيم. فقال : اللّهم اجعله من ذريتي ، ففعل الله ذلك.
منظور از ذکر خیری که به ابراهیم داده شد، #امیرالمومنین ع است که ولایتش بر او عرضه شد ، ابراهیم فرمود خدایا او را در ذریه من قرار بده، خدا نیز دعایش را استجابت کرد.
📚🌐 بحارالانوار، ج۳۶ ص۵۷
https://lib.eshia.ir/11008/36/57
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
تحلیل اختلاف الحدیثی روایات مکان اعتکاف در منابع روایی شیعه.pdf
489.6K
🔖 دانلود مقاله «تحلیل اختلاف الحدیثی روایات مکان اعتکاف در منابع روایی شیعه»
✍️ نویسنده: محمد جواد حسنی، دانشآموخته حوزه علمیه قم
📘 دانشها و آموزههای قرآن و حدیث
✂️ اعتکاف یکی از شاخصترین نمادهای عبودیت و دنیاگریزی در اسلام بهشمار میرود که اهتمام ویژۀ معصومان (ع) در پاسداشت آن، کمنظیر است.
در میان احکام و آداب اعتکاف، مکان آن، اهمیت ویژهای دارد. «مسجد» بهعنوان مکانی مشخص برای انجام این عبادت، تعیین شده اما در اینکه کدام مسجد مورد نظر شارع است، اختلافنظرهایی وجود دارد. چندگانگی نظرات فقهی، معلول اختلاف در روایات این باب است.
برخی روایات بهطور مشخص و انحصاری از مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه، بصره و یا مدائن بهعنوان مکان اعتکاف، نام بردهاند؛ دستۀ دیگر، مسجد جامع هر شهر را بهصورت مستقل و یا در کنار مساجد قبلی معرفی کردهاند؛ تعدادی هم وقوف در مسجد جماعت را با ویژگیهای خاص، برای انجام یک اعتکاف مشروع، شرط دانستهاند.
در این نوشتار تلاش شده با روشی نوآورانه، روایات مربوطه را بر اساس محتوا در سه دستۀ پیشگفته، چینش کند و نظرات فقهی هر دسته را مرور نماید و در پایان با هدف رسیدن به مراد واقعی معصوم، اسباب اختلاف این روایات را شناسایی کرده و به تحلیل و بررسی آنها بپردازد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖وسط حرف دیگران پریدن
🛑عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) قَالَ :
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله):
مَنْ عَرَضَ لِأَخِيهِ الْمُسْلِمِ الْمُتَكَلِّمِ فِي حَدِيثِهِ فَكَأَنَّمَا خَدَشَ وَجْهَهُ.
🔰 امام صادق "صلوات الله علیه "فرمود که رسول خدا "صلی الله علیه و آله" فرمود:
هر كه در ميان سخن برادر مسلمانش وارد شود؛ چنان است كه چهره او را بخراشد.
📚الكافي ج۲ ص۶۶۰
✍یقینا هنگام گفتگو و شنیدن سخنان طرف مقابل به ذهن ما نیز کلماتی می رسد
طبق آدابی که اهل بیت" صلوات الله علیهم" به ما آموختند باید حرف را در ذهن خود نگه داریم تا سخن برادرمان تمام شود بعد شروع به تکلم کنیم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
انواع گناه های بنده در برابر مولا
دعایی در اول ماه رجب
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ لِمَا تُبْتُ إِلَیْکَ مِنْهُ ثُمَّ عُدْتُ فِیهِ
وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِمَا أَعْطَیْتُکَ مِنْ نَفْسِی ثُمَّ لَمْ أَفِ لَکَ بِهِ
وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِمَا أَرَدْتُ بِهِ وَجْهَکَ الْکَرِیمَ وَ خَالَطَهُ مَا لَیْسَ لَکَ
وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِلذُّنُوبِ الَّتِی قَوِیتُ عَلَیْهَا بِنِعْمَتِکَ وَ سَتْرِکَ
وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِلذُّنُوبِ الَّتِی بَارَزْتُکَ بِهَا دُونَ خَلْقِکَ
خدایا از آن گناهی که از آن به سوی تو توبه کردم و سپس به سوی آن بازگشتم، استغفار میکنم
و از آن چه از جانب خویش به تو وعده دادم ولی به پیمان خود وفا نکردم، استغفار میکنم
و از آن چه مقصودم از انجام آن رضایت تو بود و سپس نیت دیگران با آن مخلوط گردید، استغفار میکنم
و از گناهانی که با نعمت و پرده پوشی تو بر انجام آن قوت یافتم، استغفار میکنم
و از گناهانی که در برابر تو و نه خلائق، مرتکب آن شدم استغفار میکنم
اقبال الاعمال ج۲ ص۶۲۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
ذکر فضائل امیرالمومنین علیه السلام بالاترین شکر رسول الله صلی الله علیه و آله است
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فُضِّلْتُ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ، وَ شُرِّفْتُ عَلَى جَمِيعِ النَّبِيِّينَ، وَ اخْتُصِصْتُ بِالْقُرْآنِ الْعَظِيمِ، وَ أُكْرِمْتُ بِعَلِيٍّ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ، وَ عُظِّمْتُ بِشِيعَتِهِ خَيْرِ شِيعَةِ النَّبِيِّينَ وَ الْوَصِيِّينَ. وَ قِيلَ لِي: يَا مُحَمَّدُ قَابِلْ نَعْمَائِي عَلَيْكَ بِالشُّكْرِ الْمُمْتَرِي لِلْمَزِيدِ. فَقُلْتُ: يَا رَبِّي وَ مَا أَفْضَلُ مَا أَشْكُرُكَ بِهِ فَقَالَ لِي: يَا مُحَمَّدُ أَفْضَلُ ذَلِكَ بَثُّكَ فَضْلَ أَخِيكَ عَلِيٍّ وَ بَعْثُكَ سَائِرَ عِبَادِي عَلَى تَعْظِيمِهِ وَ تَعْظِيمِ شِيعَتِهِ
پيامبر اكرم فرمود بر تمام مخلوقات فضیلت داده شدم و بر تمام انبيا شرافت یافتم و قرآن به من اختصاص داده شد و مرا اکرام نمودند به ولايت و جانشينى علي سرور اوصياء و مرا تعظیم نمودند به بهترين پيروان كه از پيروان تمام پيمبران و اوصياء بهترند
نداء آمد: يا محمّد! در مقابل اين نعمت هاى من، شكر و سپاس مرا به جای آوز كه موجب افزايش نعمت شود عرض كردم خدايا چه شكرى بهترين شكر تو است؟ ندا آمد: يا محمّد! بهترين شكر انتشار فضل علي است و بر انگیختن پيروانت به احترام او و شيعيانش
بحار الأنوار ج۲۴ ص۳۷۹
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
دولتشاه سمرقندی در تذکرة الشعراء، وی را در زمره شعرای طبقه پنجم ذکر کرده و درباره او مینویسد:
«از جمله مادحان حضرت شاه ولایت پناه امیر المؤمنین و امام المتقین اسد الله الغالب علی بن ابی طالب کرم الله وجهه بود و هیچ کس به به متانت و لطافت او سخن نگفته است. مرد دانشمند و فاضل بوده است...
گویند که مولانا حسن بعد از زیارت کعبه معظمه شرفها الله و حرم حضرت رسالت علیه الصلاة والسلام به عزم زیارت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام به دیار عراق عرب افتاد و به عتبه بوسی آن آستانه شریف مشرّف شد و این منقبت بر روضه مطهرّه منوّره آن حضرت خواند:
ای به دور آفرینش، پیشوایِ اهلِ دین / وی زِ عزّت مادحِ بازویِ تو روح الامین.
در آن شب حضرت شاه ولایت را کرم الله وجهه به خواب دید که عذرخواهی او میکند که:
ای کاشی! از راه دور آمدهای و تو را دو حق است بر ما، یکی حق مهمانی و یکی حق صله شعر. اکنون باید که به بصره شوی و آنجا بازرگانی است که او را مسعود بن افلح گویند، از ما سلامش رسانی و گویی که در سفر عمّان درین سال، در آب، کشتی تو غرق خواست شدن، یک هزار دینار بر ما نذر کردی و ما مدد کردیم و کشتی و اموال تو را به سلامت به ساحل رسانیدیم. اکنون از عهده آن به در آی و از خواجه بازرگان زر بستان.
کاشی به بصره آمد و آن خواجه را پیدا ساخت و پیغام امیر المؤمنین علی"علیه السلام" با بازرگان رسانید. بازرگان از شادی، چون گل بشگفت و سوگند خورد که من این حال به هیچ آفریده نگفته ام و فی الحال زر تسلیم مولانا حسن کرد و خلعتی بر آن مزید ساخت و شکرانه آنکه فریادرس شاه ولایت شده دعوتی مستوفی جهت صالحان و فقرای شهر بداد.»
تا چندین قرن، حفظ کردن هفت بند کاشی و خواندن آن میان شیعیان مرسوم بود و حتی کتابهایی در شرح هفت بند مولانا حسن کاشی به رشته تحریر درآمد.
نسخههای خطی مختلفی از هفت بند حسین کاشی در کتابخانهها از جمله کتابخانه ملی ایران وجود دارد که عمدتا در لابلای جنگها و بیاضهای ادبی و مذهبی قرار گرفته است. یکی از عوامل اختلاف فراوان میان نسخههای هفت بند را میتوان ناشی از همین دانست که برخلاف بیشتر شاعران معاصر مولانا حسن کاشی کتاب دیوان مستقلی از او تا کنون یافت نشده است و اشعار نقل شده در تذکرهها یا بیاضها و جنگهایی که ادب دوستان، ادیبان، اهل منبر و روضه خوانان گرد آورده اند تا امروز منبع اصلی ما برای دست یابی به این شعر است.
گزارشی که جناب عبدالله افندی از دشمنی متعصبان و دشمنان شیعه با مولا حسن کاشی ارائه داده شاید بتواند در فهم دلیل مفقود شدن این دیوان در تاریخ راهگشا باشد. چه بسا این دیوان در شعله جهل و تعصب سوخته شده ویا به سرنوشت دیوانهای شیعی که ابیات آن به آب شسته شدند، دچار شده باشد.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸 سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
➖تفاوت بین مسلمان و مؤمن در چیست⁉️
فرق بین ایمان و اسلام⁉️
🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام عَنِ الْإِسْلَامِ وَ الْإِيمَانِ مَا الْفَرْقُ بَيْنَهُمَا ... فَقَالَ- الْإِسْلَامُ هُوَ الظَّاهِرُ الَّذِي عَلَيْهِ النَّاسُ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءُ الزَّكَاةِ وَ حِجُّ الْبَيْتِ وَ صِيَامُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَهَذَا الْإِسْلَامُ وَ قَالَ الْإِيمَانُ مَعْرِفَةُ هَذَا الْأَمْرِ مَعَ هَذَا فَإِنْ أَقَرَّ بِهَا وَ لَمْ يَعْرِفْ هَذَا الْأَمْرَ كَانَ مُسْلِماً وَ كَانَ ضَالًّا .
🔰امام جعفرصادق سلام الله علیه فرمودند: اسلام همان اعتقاد آشکاری است که مردم بر آن هستند . یعنی گواهی به توحید خداوند متعال و نبوت پیامبر اکرم و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات و انجام حج و روزه ماه رمضان ، این اسلام است . ولی ایمان عبارت است از اعتقاد به امامت اهلبیت سلام الله علیهم همراه با مبانی قبل (توحید، نبوت و.....) پس اگر فرد، به اسلام اقرار نمود و ولایت اهلبیت سلام الله علیهم را نشناخت ، مسلمان گمراه است. (مؤمن نخواهد بود)
📚:کافی جلد۲ صفحه ۲۵_۲۴ حدیث۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
📌 بی تابی زینب(س) از فراق امام #حسین(ع)
امام #سجاد(ع) می فرماید:
در شب #عاشورا عمه ام #زینب(س) مشغول #پرستاری از من بود.
پدرم به خیمه ما داخل شد، در حالیکه اشعاری را - درباره روزگار و سرنوشت انسان- می خواند.
من مقصود پدرم را دریافتم.
بغض گلویم را گرفت، ولی از گریه خودداری کردم و فهمیدم فردا چه خواهد شد.
اما عمه ام وقتی آنچه را که من شنیده بودم، شنید،
نتوانست خود را نگهدارد.
ازجا پرید و فریاد زد:
وای براین #مصیبت، ای کاش #مرگ من رسیده بود و زنده نبودم.
گویی امروز مادرم #فاطمه(س)، پدرم #علی(ع) و برادرم #حسن(ع) را از دست می دهم.
📚تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۳
📚تاریخ طبری، ج۵، ص۴۲۰
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#اخلاق
#مالک اشتر روزی از بازار کوفه می گذشت با لباسی از کرباس خام و به جای عمامه از همان کرباس بر سر داشت و به شیوه فقراء عبور می کرد. یکی از بازاریان بر در دکانش نشسته بود، چون مالک را بدید به نظرش خوار و کوچک جلوه کرد و از روی استخفاف کلوخی را به سوی او انداخت.
مالک به او التفات ننمود و برفت. کسی مالک را می شناخت و این واقعه را دید، به آن بازاری گفت: وای بر تو هیچ دانستی که آن چه کس بود که به او اهانت کردی؟
گفت: نه، گفت: او مالک اشتر یار علی علیه السلام بود. آن مرد از کار بدی که کرده بود لرزه به اندامش آمد و دنبال مالک روانه شد که از او عذر خواهی کند. دید به مسجدی آمده و مشغول نماز است صبر کرد تا نمازش تمام شد، خود را بر دست و پای او انداخت و پای او را می بوسید مالک سر او را بلند کرد و گفت: این چه کاری است می کنی؟ گفت: عذر گناهی است که از من صادر شده است که ترا نشناخته بودم.
مالک گفت: بر تو هیچ گناهی نیست، به خدا سوگند که به مسجد نیامدم مگر برای تو استغفار کنم و طلب آمرزش نمایم.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri