هدایت شده از سید محمد جواد سید شبیری
🖼شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در اصول کافی
♻️3-أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ رَفَعَهُ وَ أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ الشَّيْبَانِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ الرَّازِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْهُرْمُزَانِي
✅ عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ علیه السلام قَالَ:
📌 لمَّا قُبِضَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام دَفَنَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ سِرّاً وَ عَفَا عَلَي مَوْضِعِ قَبْرِهَا ثُمَّ قَامَ فَحَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَي قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَال:
📌 السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ عَنِ ابْنَتِكَ وَ زَائِرَتِكَ وَ الْبَائِتَةِ فِي الثَّرَي بِبُقْعَتِكَ وَ الْمُخْتَارِ اللَّهُ لَهَا سُرْعَةَ اللِّحَاقِ بِكَ
📌قلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ عَفَا عَنْ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ تَجَلُّدِي إِلَّا أَنَّ لِي فِي التَّأَسِّي بِسُنَّتِكَ فِي فُرْقَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ نَفْسُكَ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي بَلَي وَ فِي كِتَابِ اللَّهِ لِي أَنْعَمُ الْقَبُولِ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
📌قدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ وَ أُخْلِسَتِ الزَّهْرَاءُ فَمَا أَقْبَحَ الْخَضْرَاءَ وَ الْغَبْرَاءَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ وَ هَمٌّ لَا يَبْرَحُ مِنْ قَلْبِي أَوْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا مُقِيمٌ كَمَدٌ مُقَيِّحٌ وَ هَمٌّ مُهَيِّجٌ سَرْعَانَ مَا فَرَّقَ بَيْنَنَا وَ إِلَي اللَّهِ أَشْكُو
📌و سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَي هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ فَكَمْ مِنْ غَلِيلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَي بَثِّهِ سَبِيلًا وَ سَتَقُولُ وَ يَحْكُمُ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ
📌واهَ وَاهاً وَ الصَّبْرُ أَيْمَنُ وَ أَجْمَلُ وَ لَوْ لَا غَلَبَةُ الْمُسْتَوْلِينَ لَجَعَلْتُ الْمُقَامَ وَ اللَّبْثَ لِزَاماً مَعْكُوفاً وَ لَأَعْوَلْتُ إِعْوَالَ الثَّكْلَي عَلَي جَلِيلِ الرَّزِيَّة
📌 فبِعَيْنِ اللَّهِ تُدْفَنُ ابْنَتُكَ سِرّاً وَ تُهْضَمُ حَقَّهَا وَ تُمْنَعُ إِرْثَهَا وَ لَمْ يَتَبَاعَدِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلَقْ مِنْكَ الذِّكْرُ وَ إِلَي اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُشْتَكَي وَ فِيكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَحْسَنُ الْعَزَاءِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَيْهَا السَّلَامُ وَ الرِّضْوَانُ .
📚 اصول کافی_ ابواب التواریخ_باب مولد الزهرا علیها السلام_حدیث۳
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🕯 عزاداری حضرت امّ البنین "سلاماللهعلیها"
● در گزارش المرشد بالله یحیی بن الحسین بن اسماعیل حسنی شجری جرجانی د. ۴۹۹ از امام صادق علیهالسلام آمده است:
بُكِيَ الحسين عليهالسلام خمس حِجج، وكانت أم جعفر الكلابية تندب الحسين وتبكيه وقد كُفَّ بصرها، فكان مروان و هو وال المدينة يجيء متنكراً بالليل حتى يقف فيسمع بكاءها و ندبها.
الأمالی الخمیسیة: ۱/ ۲۳۰.
پنج سال بر امام حسین علیهالسلام گریستند. ام جعفر کلابیه [ام البنین] ـ در حالی که بیناییاش را از دست داده بود ـ امام حسین علیهالسلام را میستود و بر او میگریست. مروان والی مدینه شب هنگام و به صورت ناشناس میآمد تا سخن و گریۀ ایشان را بشنود.
●در گزارش ابو الفرج اصفهانی د. ۳۵۶ از امام صادق علیهالسلام نیز آمده است:
وكانت أم البنين أم هؤلاء الأربعة الإخوة القتلى تخرج إلى البقيع فتندب بنيها أشجى ندبة وأحرقها، فيجتمع الناس إليها يسمعون منها، فكان مروان يجيء فيمن يجيء لذلك، فلا يزال يسمع ندبتها و يبكي.
مقاتل الطالبیین: ۹۰.
ام البنین مادر این چهار برادر شهید به بقیع میرفت و با جانگدازترین و سوزناکترين حالت، پسرانش را میستود و بر آنان میگریست. مردمان گرد او جمع میشدند و گوش میسپردند. مروان نیز در زمرۀ کسانی بود که حضور مییافت، گوش میسپرد و میگریست.
🔹چنانکه ملاحظه شد این دو گزارش تفاوتهایی با یکدیگر دارند:
✓ در گزارش ابو الفرج سخن از آن است که بانو فرزندان خود را میستود و میگریست، در گزارش شجری اما این مطلب مربوط به امام حسین علیهالسلام است.
✓ در گزارش ابو الفرج سخن از حضور پرشمارۀ مروان بن الحکم و همراهیِ وی بر ندبه و گریۀ بانوست، اما در نقل شجری صرفا سخن از حضور اوست که با شخصیتی که از مروان سراغ داریم تناسب بیشتری دارد.
✓ در گزارش شجری بر خلاف گزارش ابو الفرج سخن از نابینایی بانو رفته است.
✓ در گزارش ابو الفرج سخن از بقیع رفته است بر خلاف شجری.
● گفتنی است در گزارش ابن حمدون د. ۵۶۲ در عزاداری بر امام حسین علیهالسلام، نامی از بانو نرفته اما مروان و در کنار او مِسوَر بن مَخرَمة یاد شدهاند:
لما قتل الحسين بن علي عليهماالسلام كان النوح عليه بالمدينة في كل بيت سنة كاملة، ثم نِيح عليه في السنة الثانية في كل جمعة، ثم نِيح عليه في الثالثة في كل شهر، وكان مروان بن الحكم والمِسوَر بن مَخرَمة يدخلان إليهم مقنّعين فيبكيان أشد بكاء حتى ينقضي النوح.
التذکرة الحمدونیة: ۹/ ۱۴۹.
وقتی حسین بن علی علیهماالسلام به شهادت رسید، شیون و گریه بر آن حضرت در مدینه به مدت یک سال در هر خانهای استمرار داشت. این امر در سال دوم به صورت هفتگی بود و در سال سوم به صورت ماهیانه. مروان بن الحکم و مِسوَر بن مَخرَمه نیز با سر و روی پوشیده حضور مییافتند و به شدت میگریستند.
● این گزارش اگر صحیح باشد، به نظر میرسد در مورد مروان و نیز مسور بن مخرمه که دشمنی و عنادشان ـ به خصوص مروان ـ با عترت پیامبر صلیاللهعلیهوآله بسیار روشن است، از گزندِ حداقل بزرگنمایی در امان نمانده است.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
♨️ نظر آیت الله سبحانی راجع به #حجاب_اجباری و وظیفه حکومت!
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اینجانب در مسجد اعظم پس از فراغت از درس خارج اصول دو مطلب را یادآور شدم. مطلب نخست، این که حجاب اجباری دو تفسیر دارد. تفسیر اول آن غلط و تفسیر دوم آن مورد اتفاق همه علمای اسلام است. اما تفسیر غلط این که اگر زن بیحجابی، در کوچه و خیابان مشاهده شد، مأمور دولتی فوراً چادری به دست بگیرد و بر سر او بیفکند و او را مجبور به رعایت حجاب کند. این تفسیر مسلماً غلط و احدی از عالمان اسلامی چنین فتوایی نداده است.
🔹اما تفسیر دوم و صحیح آن، این است که منکرات بر دو نوع است:
۱- فردی منکری را در دور از چشم مردم در خانه خود انجام میدهد، تکلیف او با خدا است و ما درباره او تکلیفی نداریم.
حکومت اسلامی باید از منکری که برای جامعه مضر است جلوگیری کند.
۲- منکری که وجود آن مضر به حال جامعه است مسلماً باید حکومت اسلامی از آن جلوگیری کند. کسی بخواهد آشکارا مشروب خواری کند و یا قمار بازی، کند.
🔹 مسلماً چنین منکری مایه گسترش گناه در جامعه میشود. بیحجابی نیز از این منکرات است که سبب میشود گناه در میان جوانان گسترش پیدا کرده و عفت عمومی خدشهدار شود. باید به گونهای برنامهریزی شود که چنین منکری در خارج تحقق پیدا نکند. (این برنامهریزی اعم از فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی، اقتصادی و قضایی و انتظامی است)
🔹 دلیل این سخن حدیثی از رسول خدا(ص) است که میفرماید:
إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ
هرگاه بنده خدا گناهی را در پنهان انجام دهد ضرر آن متوجه خود اوست ولی اگر آشکار انجام بدهد و از آن جلوگیری نشود به جامعه ضرر میزند.
🔹نویسندهای مسأله حجاب اجباری را مطرح میکند و میگوید: بله اگر بیحجابی به مرحلهای برسد که مایه ابتذال و گسترش گناه شود باید از آن جلوگیری کرد.
🔹در پاسخ سخن ایشان یادآور شدم که اصولاً بیحجابی یک صورت بیشتر ندارد و آن همان صورتی که خود او متذکر شده است. آیا می توان جاذبه جنسی میان برهنگان و بیحجابان و جوانان امروز که سن ازدواج آنان بالا رفته را انکار کرد؟ مسلماً این نوع گناه آشکار، اخلاق جوانان را فاسد میسازد.
✅مطلب دومی که یادآور شدم این است. امر به معروف دو مرحله دارد. مرحله نخست: مرحله نصیحت و تذکر است و این از آن عموم مردم است، البته شرایطی هم دارد.
🔹مرحله دوم جلوگیری از منکرات است که از آن حکومت اسلامی است. امام صادق(ع) چنین میفرمایند:
انما هو علی القوی المطاع العالم بالمعروف من المنکر، لا علی الضعیف الذی لا یهتدی سبیلا الی ایّ من ایّ یقول من الحق الی الباطل، و الدلیل علی ذلک کتاب الله عزوجل قوله.... وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ.
امر به معروف وظیفه قدرت نیرومندی است که اطاعت مردم برگردن آنها است. معروف را از منکر تمیز میدهد. این وظیفه ربطی به انسان ناتوان که راهی به جایی نمیبرد، ندارد و شاید حق را از باطل باز نمیشناسد.
🔹اتفاقاً آیه ۴۱ سوره حج ناظر به همین قسم دوم همین گروه نیرومند است که اجرای امر به معروف بر عهده آنها است، آنجا که میفرماید:
«الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ.
آنان که به آنها قدرت دادیم کسانی هستند که نماز را پرپا میسازند و زکات میدهند و به کارهای نیک فرمان میدهند و از منکرات مردم را باز میدارند. سرانجام کارها با خدا است.
🔹جمله «ان مکناهم» گواه بر این است که این نوع امر به معروف برای انسان های متمکن و قدرتمند و به تعبیر امروزی از آن حکومت اسلامی است. و تفسیر این آیه به امر به معروف سفارشی، دور از مضمون آیه است.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🕯 زیارت مختصر و معتبر حضرت زهرا علیهاالسلام که همه وقت میتوان خواند.
● علامه مجلسی فرموده، سید بن طاووس علیهالرحمه روایت کرده است که هر که آن حضرت را زیارت کند به این زیارت که بگوید:
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا وَالِدَةَ اَلْحُجَجِ عَلَى اَلنَّاسِ أَجْمَعِينَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا اَلْمَظْلُومَةُ اَلْمَمْنُوعَةُ حَقُّهَا.
سپس بگوید: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمَتِكَ وَ اِبْنَةِ نَبِيِّكَ وَ زَوْجَةِ وَصِيِّ نَبِيِّكَ صَلاَةً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَى عِبَادِكَ اَلْمُكْرَمِينَ مِنْ أَهْلِ اَلسَّمَاوَاتِ وَ أَهْلِ اَلْأَرَضِينَ.
● پس طلب آمرزش کند از خدا، حقتعالی گناهان او را بیامرزد و او را داخل بهشت کند.
📚زاد المعاد؛ ج۱؛ ص۲۸۱
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
هدایت شده از Mahdi
✅ درس فقه را جدی بگیرید
🔹عالم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی #چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو #طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔹اگر این #طریقه_استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به #مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
ولادت با سعادت حضرت انسیه حورا ، صدیقه کبری ، فاطمه زهرا سلام الله علیها را محضر مبارک معصومین و بر مومنان تبریک و تهنیت عرض می کنیم .
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 خاطرات جالب آیتالله طبسی از بحثهای علمی با سیدحسن نصرالله: بعد از ۴ساعت بحث علمی میگفتم خسته نشدی؟! میگفت نه من منتظر این شبها بودم!
🔹 بسیار اهل مطالعه بود.
🔹 بخاطر مسائل امنیتی گاهی مدتها نور خورشید را نمیدید اما مطالعاتش ترک نمیشد!
💎 کتابی از درسهایم چاپ کردیم قبل از چاپ به ایشان رساندم! گفتم مطالعه کردی؟! گفت خیر چون ۴سال قبل ۱۴۰۰تا صوت درس شما را گوش دادم!
خاطرات آیتالله نجمالدین طبسی از سیره طلبگی شهید سیدحسن نصرالله
۲۷ آذر ۱۴۰۳
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
رکعت سوم از نماز مغرب ، شکرانه ولادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
📝امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
...ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﺩﺭ ابتدا ﺩﻭ ﺭﮐﻌﺖ ﺑﻮﺩ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (صلواتاللهعلیه وآله) ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺧﺒﺮ ﻭﻻﺩﺕ حضرت ﻓﺎﻃﻤﻪ زهرا سلاماللهعلیها ﺭﺍ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﺷﮑﺮﺍﻧﻪ ﻭﻻﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ زهرا سلاماللهعلیها، ﯾﮏ ﺭﮐﻌﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺷﮑﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﮐﻌﺖ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺲ ﺳﻪ ﺭﮐﻌﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻐﺮﺏ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺪ، ﻭ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﺭﮐﻌﺖ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺭﮐﻌﺖ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ، ﺑﺮﺧﻼﻑ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﮐﻌﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﮑﺴﺘﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ.
سُئِلَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِمَ صَارَ اَلْمَغْرِبُ ثَلاَثَ رَكَعَاتٍ وَ أَرْبَعاً بَعْدَهَا لَيْسَ فِيهَا تَقْصِيرٌ فِي حَضَرٍ وَ لاَ سَفَرٍ فَقَالَ «إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى أَنْزَلَ عَلَى نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كُلَّ صَلاَةٍ رَكْعَتَيْنِ فَأَضَافَ إِلَيْهَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِكُلِّ صَلاَةٍ رَكْعَتَيْنِ فِي اَلْحَضَرِ وَ قَصَّرَ فِيهَا فِي اَلسَّفَرِ إِلاَّ اَلْمَغْرِبَ وَ اَلْغَدَاةَ فَلَمَّا صَلَّى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْمَغْرِبَ بَلَغَهُ مَوْلِدُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ فَأَضَافَ إِلَيْهَا رَكْعَةً شُكْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا أَنْ وُلِدَ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَضَافَ إِلَيْهَا رَكْعَتَيْنِ شُكْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا أَنْ وُلِدَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَضَافَ إِلَيْهَا رَكْعَتَيْنِ شُكْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ «لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ اَلْأُنْثَيَيْنِ» فَتَرَكَهَا عَلَى حَالِهَا فِي اَلسَّفَرِ وَ اَلْحَضَرِ»
📚ﻋﻠﻞ ﺍﻟﺸﺮﺍﺋﻊ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ، ﺝ ۲، ﺹ ۶۶، ﺑﺎﺏ ۱۵، ﺡ ۱
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
✅فضیلت امیرالمومنین علی علیه السلام
امام باقر عليه السلام
إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَصَبَ عَلِيّاً ع عَلَماً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ فَمَنْ عَرَفَهُ كَانَ مُؤْمِناً وَ مَنْ أَنْكَرَهُ كَانَ كَافِراً وَ مَنْ جَهِلَهُ كَانَ ضَالاًّ وَ مَنْ نَصَبَ مَعَهُ شَيْئاً كَانَ مُشْرِكاً وَ مَنْ جَاءَ بِوَلاَيَتِهِ دَخَلَ اَلْجَنَّةَ
امام باقر سلام الله علیه فرمودند:
همانا خداي عز و جل علي عليه السلام را نشانه اي ميان خود و مخلوقش گماشت، هر كه او را شناسد مومن است، و هر كه انكارش كند كافر است و هر كه او را نشناسد گمراهست و هر كه ديگري را همراه او گمارد مشركست، و هر كه با ولايت او آيد ببهشت در آيد
📄الکافی ج۱ ص۴۳۷
دَعَوَاتُ اَلرَّاوَنْدِيِّ ، عَنْ سُوَيْدِ بْنِ غَفَلَةَ قَالَ: أَصَابَتْ عَلِيّاً شِدَّةٌ فَأَتَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ لَيْلاً رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَدَقَّتِ اَلْبَابَ فَقَالَ أَسْمَعُ حِسَّ حَبِيبَتِي بِالْبَابِ يَا أُمَّ أَيْمَنَ قُومِي وَ اُنْظُرِي فَفَتَحَتْ لَهَا بِالْبَابِ فَدَخَلَتْ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَقَدْ جِئْتِنَا فِي وَقْتٍ مَا كُنْتِ تَأْتِينَنَا فِي مِثْلِهِ فَقَالَتْ فَاطِمَةُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا طَعَامُ اَلْمَلاَئِكَةِ عِنْدَ رَبِّنَا فَقَالَ اَلتَّحْمِيدُ فَقَالَتْ مَا طَعَامُنَا فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا أَقْتَبِسُ فِي آلِ مُحَمَّدٍ شَهْراً نَاراً اِخْتَارِي آمُرْ لَكِ أَمْراً أَوْ أُعَلِّمَكِ خَمْسَ كَلِمَاتٍ عَلَّمَنِيهِنَّ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَا اَلْخَمْسُ اَلْكَلِمَاتِ قَالَ يَا رَبَّ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ يَا ذَا اَلْقُوَّةِ اَلْمَتِينَ وَ يَا رَاحِمَ اَلْمَسَاكِينِ وَ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ وَ رَجَعَتْ فَلَمَّا أَبْصَرَهَا عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ بِأَبِي وَ أُمِّي مَا وَرَاكِ يَا فَاطِمَةُ قَالَتْ ذَهَبْتُ لِلدُّنْيَا وَ جِئْتُ بِالْآخِرَةِ قَالَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ خَيْرٌ أَمَامَكِ خَيْرٌ أَمَامَكِ
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۰، ص ۲۷۲
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🔸 در كتاب سلوة الحزين معروف به دعوات تأليف راوندى(۵۷۱ ه)از سويد بن غفله روايت شده كه گفت: على عليه السّلام دچار تهى دستى شديدى شد.
#حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها ، براى اين موضوع به حضور رسول اكرم مشرّف شد.هنگامى كه دقّ الباب نمودند ،رسول خدا فرمودند: من احساس مىكنم كه حبيبهام پشت در باشد،اى امّ ايمن برخيز ببين كيست؟
وقتى امّ ايمن در را باز كرد و فاطمۀ زهرا داخل شد،پيامبر خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم به وى فرمود: زمانى نزد ما آمدى كه هيچ وقت نمىآمدى؟!گفت:يا رسول اللّٰه!غذاى ملائكه نزد خداى ما چيست؟
فرمود:گفتن الحمد للّٰه.گفت:غذاى ما چيست؟فرمود:سوگند به حقّ آن خدايى كه جان من در دست قدرت اوست مدت يك ماه است كه آتش در خانۀ ما روشن نشده (يعنى غذاى پختنى نخوردهايم)ولى من آن پنج كلمهاى را به تو ياد مىدهم كه جبرئيل به من تعليم داده است.
گفت:كدام پنج كلمه يا رسول اللّٰه؟ فرمود:بگو:
🔻 يَا رَبَّ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ يَا ذَا اَلْقُوَّةِ اَلْمَتِينَ وَ يَا رَاحِمَ اَلْمَسَاكِينِ وَ يَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِينَ
فاطمه پس از شنيدن اين كلمات مراجعت نمود،وقتى چشم حضرت امير به وى افتاد، گفت:پدر و مادرم به فدايت چه خبر آوردى؟
گفت:من به منظور كار دنيا رفتم،ولى با توشهاى اخروى بازگشتم. على عليه السّلام دو مرتبه فرمود:برايت خير باشد.
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
🌸 احترام به همسر
رَوَى عَمْرُو بْنُ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیهالسلام: ... إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ كَرِيمٌ يَسْتَحْيِي وَ يُحِبُّ أَهْلَ الْحَيَاءِ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ أَشَدُّكُمْ إِكْرَاماً لِحَلَائِلِهِمْ.
کتاب من لا يحضره الفقيه؛ ج۳؛ ص۵۰۶
امام باقر علیهالسلام فرمودند:
... خداوند کریم و بزرگوار است و حیا دارد و اهل حیا را دوست دارد؛ همانا گرامی ترین شما نزد خداوند، کسی است که بیشتر به همسر خود احترام بگذارد.
.......................................
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
حاج آقا مرتضی حائری، داماد آقای حجّت بود و به لحاظ سیادت همسرش، خیلی حال او را رعایت میکرد. وقتی به حرم حضرت رضا علیهالسلام مشرّف میشدند، حاج آقا مرتضی با علوّ مقام، برای او زیارتنامه میخواند.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۳۳
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
#احکام
🔸کوچک شمردن گناه
❖ هر گناهی مخالفت با پروردگار عالَم و گستاخی در برابر اوست. بنابراین هیچ گناهی را نمیتوان کوچک شمرد؛ هرچند از برخی گناهان که به طور خاص در موردشان وعدۀ عذاب داده شده یا تصریح به کبیره بودنشان شده یا با تأکید از آنها نهى شده، با عنوان گناهان کبیره یاد میشود.
اصرار و پافشاری بر انجام گناه صغیره نیز، گناه کبیره محسوب میگردد.
● حضرت امام محمد باقر (علیهالسلام) فرمودند: «مِنَ الذُّنوبِ التي لاتُغفَرُ قولُ الرَّجُلِ: يا لَيتَنِي لا اُؤَاخَذُ إلاّ بهذا»
از گناهانى که آمرزيده نمیشود اين سخن شخص است که بگويد: کاش من جز به همين گناه بازخواست نشوم!
(خصال، ج1، ص24).
📚احکام کاربردی، ص182، مسأله522
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام