eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1.1هزار دنبال‌کننده
628 عکس
76 ویدیو
80 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره‌ای که خدای متعال جسد خواننده‌اش را بر آتش جهنم حرام می‌کند قیصر، پادشاه روم به یكی از خلفای بنی‌عباس نوشت، ما در انجیل دیده‌‌ایم، هر كس سوره‌‌ای را بخواند كه خالی از هفت حرف باشد، خداوند جسدش را بر آتش جهنّم حرام می‌‌كند و آن هفت حرف عبارتست از «ثاء»، «جیم»، «خاء»، «زاء»، «شین»، «ظاء» و «فاء». ما، در تورات و انجیل آن سوره را نیافته‌‎ایم، آیا در كتب خود چنین سوره‌‎ای را دارید؟ و اگر جواب مثبت است مراد از این حروف هفتگانه چیست؟ خلیفه عباسی، علماء و را جمع كرد و سؤال را مطرح نمود. لكن هیچ‌یك نتوانستند جواب سؤال را بدهند؛ به ناچار سؤال را از حضرت علی بن محمد بن الرضا علیهم‌‎السلام پرسید. علیه ‎السلام‌ فرمود: «آن سوره‌‎ای كه آنها در جستجوی آن هستند و در كتب آسمانی سابق نیافتند، در قرآن مجید موجود است و آن «» است كه هیچ یك از این حروف هفتگانه در آن نمی‎توان یافت.» پرسیدند: «حكمت آن چیست؟ و این حروف علامت چیست؟» حضرت فرمودند: «ثاء» اشاره به «ثبور» دارد؛ مراد از «جیم» «جحیم»است، مقصود از «خاء» «خبیث» است و «زاء» اشاره به «زقّوم» دارد و «شین» «شقاوت» و مراد از «ظاء» ظلمت است و «فاء» اشاره به «فرقت» دارد.» این پاسخ را برای فرستادند؛ چون جواب به پادشاه رسید بسیار مشعوف شد و دانست كه همان است و لذا بلافاصله به اسلام گروید. منتخب التواريخ ص۷۹۵ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 فرازی از زیارت جامعه کبیره منقول از امام هادی علیه السّلام 🔰 فَبَلَغَ اللّهُ بِكُمْ أشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمينَ وَ أعْلى مَنازِلِ الْمُقَرَّبينَ وَ أرْفَعَ دَرَجاتِ الْمُرْسَلينَ ، حَيْثُ لا يَلْحَقُهُ لاحِقٌ ، وَ لا يَفُوقُهُ فائِقٌ ، وَ لا يَسْبِقُهُ سابقٌ وَ لا يَطْمَعُ فى إدْراكِهِ طامِعٌ  پس خداوند شما اهل بیت ع را به شريف ترين مرتبه گراميان ، و بالاترين جايگاه هاى مقرّبان ، و برترين درجات مرسلین رساند، آن مقامى كه هيچ كسى بدان نمى رسد و به بالاتر از آن ، هيچ كسى راه نمى يابد و هيچ کس بر آن پيشى نمى گيرد و هيچ طمع كننده اى نمی تواند براى رسيدن به آن طمع كند . 📚🌐 مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره https://lib.eshia.ir/10505/1/651 https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
همنشینی با گناهکاران!👇ابوهاشم جعفری می‌گوید : از امام هادی(علیه السلام ) شنیدم که به من فرمود : 📋«مَا لِي رَأَيْتُكَ عِنْدَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ يَعْقُوبَ؟» ♦️چرا تو را می‌بینم که با عبدالرحمن بن یعقوب همنشینی می‌کنی؟ گفتم : او دایی من است! حضرت(ع) فرمود : 📋«إِنَّهُ يَقُولُ فِي اَللَّهِ قَوْلاً عَظِيماً يَصِفُ اَللَّهَ لاَ يُوصَفُ فَإمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَكْتَنَا وَ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَكْتَهُ» ♦️او درباره ذات پاک خدا مطالب نامناسبی می‌گوید که ساحت پاک خدا از آن منزه است. خدا را (به صورت اجسام و اوصاف آن وصف می‌کند) در حالی که خدا قابل توصیف نیست. پس یا با او همنشین باش و ما را ترک کن و یا با ما همنشین باش و از او دوری کند. عرض کردم : او هر عقیده‌ای دارد و هرچه می‌گوید، بر من چه زیانی دارد با اینکه من بر عقیده حق خود استوار هستم و از عقیده او دوری می‌کنم. حضرت(ع) فرمود : 📋«أَ مَا تَخَافُأَنْ تَنْزِلَ بِهِ نَقِمَةٌ فَتُصِيبَكُمْ؟» ♦️آیا نمی‌ترسی که بلایی به او برسد و تو نیز به بلای او بسوزی؟! 📋«أَ مَا عَلِمْتَ بِالَّذِي كَانَ مِنْ أَصْحَابِ مُوسَى(ع) وَ كَانَ أَبُوهُ مِنْ أَصْحَابِ فِرْعَوْنَ فَلَمَّا لَحِقَتْ خَيْلُ فِرْعَوْنَ مُوسَى(ع) تَخَلَّفَ عَنْهُ لِيَعِظَهُ وَ أَدْرَكَهُ مُوسَى(ع) وَ أَبُوهُ يُرَاغِمُهُ حَتَّى بَلَغَا طَرَفَ اَلْبَحْرِ فَغَرِقَا جَمِيعاً فَأَتَىَ مُوسَى(ع) اَلْخَبَرُ فَسَأَلَ جَبْرَئِيلَ عَنْ حَالِهِ فَقَالَ : غَرِقَ رَحِمَهُ اَللَّهُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلَى رَأْيِ أَبِيهِ لَكِنَّ اَلنِّقْمَةَ إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ اَلْمُذْنِبَ دِفَاعٌ» ♦️آیا به این داستان آگاهی نداری که شخصی از یاران حضرت موسی(ع) بود، ولی پدرش از یاران فرعون بود، هنگامی که با سپاه موسی(ع) خواست پدرش را به خود ملحق سازد، ولی پدر سخن او را رد می‌کرد و همچنان با هم ستیز می‌کردند تا اینکه هر دو به کناری از دریا رسیدند، ناگاه بلای غرق شدن فرعونیان فرا رسید و آن پسر نیز همراه پدر غرق شد، وقتی که این خبر به موسی(ع) رسید، موسی(ع) فرمود : او در رحمت خداست ولی چون عذاب فرود آید، از آن کس که نزدیک گنهکار است، دفاعی نشود. 📚منبع :الکافی، ج۲، ص۳۷۴ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 تبعید امام علیه السلام به سامرا بُرَيحه از کارگزاران خلافت در نامه‏ اى به عباسی نوشت: «اگر تسلط بر حرم هاى شريف را میخواهى، على بن محمد(امام ) را از اين شهر بيرون كن؛ زيرا او مردم را به سوى خود فراخوانده و شمار بسيارى نيز دعوتش را پذيرفته‏ اند.» محبوبيت بيش از حد امام (ع) در حتی تعجب يحيى بن هَرثمه را نیز برانگيخت. مردم كه از اهداف شوم خليفه آگاهى داشتند، با تجمع در منزل امام فرياد اعتراض و شيون برآوردند. يحيى میگويد: «من تا آن روز چنين زارى و شيونى نديده بودم و هرچه كوشيدم تا آنان را آرام كنم نتوانستم. سوگند خوردم كه درباره امام قصد و دستور بدى ندارم، ولى فايده‏ اى نداشت.» 📚مسعودي، اثبات الوصیه للامام على بن ابیطالب، ج4، ص233. 📚مسعودى، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج4، ص12. https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
اثر صدای و بنده در مخلوقات اللّهمَّ ... فَمَا كُلُّ مَا نَطَقْتُ بِهِ ، عَنْ جَهْلٍ مِنِّي بِسُوءِ أَثَرِي وَ لاَ نِسْيَانٍ لِمَا سَبَقَ مِنْ ذَمِيمِ فِعْلِي، لَكِنْ لِتَسْمَعَ سَمَاؤُكَ وَ مَنْ فِيهَا وَ أَرْضُكَ وَ مَنْ عَلَيْهَا مَا أَظْهَرْتُ لَكَ مِنَ اَلنَّدَمِ، وَ لَجَأْتُ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ اَلتَّوْبَةِ، فَلَعَلَّ بَعْضَهُمْ بِرَحْمَتِكَ يَرْحَمُنِي لِسُوءِ مَوْقِفِي، أَوْ تُدْرِكُهُ اَلرِّقَّةُ عَلَيَّ لِسُوءِ حَالِي فَيَنَالَنِي مِنْهُ بِدَعْوَةٍ هِيَ أَسْمَعُ لَدَيْكَ مِنْ دُعَائِي، أَوْ شَفَاعَةٍ أَوْكَدُ عِنْدَكَ مِنْ شَفَاعَتِي... خداوندا... آنچه بر زبان آوردم از روى نادانى به كردار زشتم و فراموشى از كارهاى بد گذشته‌ام نيست بلكه براى آن است که؛ آسمان تو و هر كه در آن است و زمين تو و هر كه بر روى آن است صدای پشیمانی و ام که با آن به سوی تو پناه آورده ام را بشنوند ، تا شايد برخى از آنان به لطف رحمت تو ، به جايگاه بدم رحم كند يا بر پريشان حاليم بر من رقت آورد آنگاه دعايى به حالم کند كه از دعاى خود من نزد تو به اجابت نزديكتر باشد يا شفاعتى نمايد كه از شفاعت خودم نزد تو استوارتر باشد... صحیفه سجادیه ص۱۳۸ (دعای ۳۱) https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
، ملاک درجات بهشتی عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِذَا كَانَ حِينٌ يَبْعَثُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلْعِبَادَ ، أتی بِالْأَيَّامِ يَعْرِفُهَا اَلْخَلاَئِقُ بِاسْمِهَا وَ حِلْيَتِهَا يَقْدُمُهَا يَوْمُ اَلْجُمُعَةِ لَهُ نُورٌ سَاطِعٌ تَتْبَعُهُ سَائِرُ اَلْأَيَّامِ كَأَنَّهَا عَرُوسٌ كَرِيمَةٌ ذَاتُ وَقَارٍ تُهْدَى إِلَى ذِي حِلْمٍ وَ يَسَارٍ ثُمَّ يَكُونُ يَوْمُ اَلْجُمُعَةِ شَاهِداً وَ حَافِظاً لِمَنْ سَارَعَ إِلَى اَلْجُمُعَةِ ثُمَّ يَدْخُلُ اَلْمُؤْمِنُونَ اَلْجَنَّةَ عَلَى قَدْرِ سَبْقِهِمْ إِلَى اَلْجُمُعَةِ. حضرت امام باقر (عليه السّلام) فرمودند: در روز محشر كه خدا بندگان را برانگیزد آنگاه روزهای سال را بياورد و مردم آنها را به نام و نشان بشناسند ، پس در آن زمان ، پيش از همه ی روز ها جمعه است كه نور درخشانى دارد و روزهاى ديگر به دنبال اويند و او مانند عروس محترمى است كه او را به خانه صاحب مقام و مكنتى می برند، روز جمعه گواه و نگهدار كسى است كه بدان بشتابد و مؤمنان به حساب سبقت به جمعه (از حیث معرفت و عمل)داخل بهشت می‌شوند. امالی شیخ صدوق ره ص۳۹۶ امالی شیخ طوسی ره ص۴۳۷ https://t.me/shobeiri http://eitaa.com/shobeiri
اهمیت و توجه به (عطف ها) در قرآن عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَرَنَ اَلزَّكَاةَ بِالصَّلاَةِ فَقَالَ «أَقِيمُوا اَلصَّلاٰةَ وَ آتُوا اَلزَّكٰاةَ» فَمَنْ أَقَامَ اَلصَّلاَةَ وَ لَمْ يُؤْتِ اَلزَّكَاةَ لَمْ يُقِمِ اَلصَّلاَةَ. مولا امام باقر فرمودند : خداى تبارك و تعالى زكات را مقرون نماز قرار داده، و این چنین در قرآن فرموده است :«اقيموا الصّلوة و آتوا الزّكاة» يعنى نماز را بپا داريد، و زكات را بپردازيد». پس كسى كه نماز را بپا دارد و زكات را نپردازد چنان است كه نماز را بپا نداشته باشد. کافی ج۳ ( فروع ) ص۵۰۶ من لایحضره الفقیه ج۲ ص۱۰ تذکر : روایات عدم قبولی چیزی بدون قرین و معطوف آن بسیار متعدد است ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌یا بینا باش یا کور روزی شخصی به حضور امیرمؤمنان (ع) آمد و عرضه داشت: «یا امیرمؤمنان! من شما را دارم و به هم علاقه مندم. آن حضرت به او فرمود: یا بینا باش یا کور.» 📚محمدبن علی کراجکی، التعجب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة، ص112. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
❇️ صورت علی (ع) در عرش الهی 🔰 رسول خدا ص فرمود: در شب معراج در زیر عرش به رو برو نگاه کردم، ناگاه علی بن أبی طالب را در زیر ایستاده در مقابل خود دیدم که خدا را تسبیح و تقدیس می نمود، گفتم: ای ، علی بن أبی طالب را قبل از من به زیر عرش آورده ای؟ گفت: خیر، ولی ای محمّد، بدان که خدای عزّوجل بر بالای عرش خود بسیار بر علی بن أبی طالب درود و ثنا می فرستد، از این رو عرش مشتاق دیدار علی بن أبی طالب ع گشت، از این رو خداوند این فرشته را زیر عرش خود به شکل و صورت ع آفرید تا عرش او را ببیند و اشتیاقش آرام گیرد، و تسبیح و تمجید و تقدیس این فرشته را ثوابی برای شیعیان اهل بیت تو قرار داد. 📚🌐 مناقب ابن شهرآشوب ج۲ص۷۳ https://lib.eshia.ir/16066/2/73 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
نظر مرحوم مجلسی رحمه الله علیه در مورد رجوع به روایات عامه در مورد مستحبات ✍️شیخ الإسلام العلّامة المجلسي(رحمه الله): 🛑إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم. 🔰بدان که بعضی از علمای ما،در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه می‌کنند و آن‌ها را در کتابهایشان ذکر می‌نمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار،از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است،خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند متعال [حقایق را] میداند. 📚بحارالأنوار؛ج۲ص۲۵۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
ناامید نمی‌شود آنکه تو ناصرش باشی. بعد از آنکه از جانب دستور آمد تا تمام درهایی که به سمت باز بودند -جز درب خانه امیرالمومنین و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیهما)-بسته شوند، از آن‌حضرت تقاضا نمود تا از خداوند بخواهد که درب منزل وی نیز به مسجد باز بماند. پیامبر فرمود: عموجان چنین کاری ممکن نیست. عباس تقاضا نمود تا لااقل ناودانی از پشت‌بام خانه‌اش به مسجد باز باشد تا شرافتی نصیبش شود؛ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله قبول نموده و به مردم فرمود: این امتیاز را به عمویم داده‌ام، او را آزار نکنید که یادگار اجداد من است و هرکس او را اذیت کند و حقش را ضایع نماید بر او باد. زمان گذشت و این ناودان برجایش بود تا ایام خلیفهٔ دوم، عُمَر. روزی عباس مریض شد و کنیزش لباس بر بالای بام می‌شست؛ آب لباس را از ناودان بیرون ریخت و مقداری از آب به جامهٔ خلیفه(که از آنجا می‌گذشت) رسید؛ خلیفه سخت خشمگین شد و به غلامش فرمان داد تا ناودان را از جایش بکند و داخل خانه عباس بیاندازد. دستور خلیفه عملی شد و بعد گفت: والله هر کس ناودان را نصب کند او را به قتل می‌رسانم. عباس از این واقعه آزرده شد و به حال مرض با تکیه دادن بر عبدالله و عبیدالله، فرزندانش، به‌طرف خانه علیه‌السلام رفت. همین‌که چشم امام به او افتاد که از شدت مرض می‌لرزید، متأثّر شد و فرمود: عموجان! چرا با این‌حال آمدید؟ عباس، جریان تهدید خلیفه و کندن ناودان را شرح داد و گفت: مرا دو چشم بود یکی که از دست دادم و یکی شما؛ و با بودن شما فکر نمی‌کنم شرافتم از بین برود و مورد اذیت واقع شوم. امام فرمود: عموجان به خانه برگرد که ان‌شاءالله بزودی خواهی دید آنچه موجب خوشحالی‌ات می‌شود فراهم می‌کنم. امام به فرمود: شمشیر مرا بیاور؛ پس شمشیر به کمر بست و از منزل خارج شد و به طرف رهسپار شد و را نصب کرد و فرمود: سوگند به حقّ صاحب این قبر و منبر(پیامبر)، هر که ناودان را بکند، گردن او و دستور دهنده‌اش را می‌زنم. جریان نصب ناودان به گوش خلیفه رسید و او وارد مسجد شد و ناودان را بر جای خود دید و گفت: را نمی‌توان خشمگین نمود، به جای قسمی که خوردم، کفاره می‌دهم! فردایش امام علیه‌السلام به خانهٔ عمویش رفت و از احوال ایشان پرسید. او گفت: پسر برادر! ؛ امام فرمود: عموجان آسوده باش! سوگند به خدا اگر اهل‌زمین دربارهٔ ناودان با من دشمنی کنند با قدرت خداوندی نمی‌گذارم به شما ظلمی روا دارند. بلند شد و پیشانی را بوسید و عرض کرد: يا ابن أخي! ما خاب من أنت ناصره؛ . بحارالانوار- ج۳۰ ص۳۶۴ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖ امام علیه السلام چگونه می‌کردند 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: كَانَ أَبِي (ع) إِذَا حَزَنَهُ أَمْرٌ جَمَعَ النِّسَاءَ وَ الصِّبْيَانَ ثُمَّ دَعَا وَ أَمَّنُوا. 🔰امام صادق(ع) فرمود: هرگاه امری پدرم را اندوهگین می‌ساخت، زنان و کودکان را جمع می‌کرد و دعا می‌کرد و آنها آمین می‌گفتند. 📚 کافی، ج۲، ص۴۸۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri