♨️رویکرد آیت الله سیستانی هم مشکلات عراق را حل کرده و هم قداست روحانیت را حفظ کرد.
🔻آیت الله سیستانی در امور عراق دخالت نمی کند بلکه نظارت می کند.
🔻حجت الاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در گفتگو با عصر اندیشه
🔹ما مکتب نجف داریم و مکتب قم و مکتب مشهد که اخیراً بعد از مرحوم میرزای اصفهانی تشکیل شد؛ من معتقدم آیت الله سیستانی شخصیتی است که این سه مکتب را از نزدیک دیده و درباره آنها حرف دارد. انتقادها و عبارتهایی که به عنوان تعریض به ایشان نسبت داده میشود، جزو امتیازات ایشان است. آنها میگویند «مرجعیت ساکت»! بله ساکت است اما با سکوتش توانست آمریکاییها را اخراج کند و این فتوای جهاد را بدهد. مگر ائمه ما چگونه صحبت میکردند؟ مراجع ما ادامه دهنده آن خط هستند. آنها به عنوان تعریض میگویند «ساکت» و می خواهند بگویند آقای سیستانی فقط چند مسئله شرعی میگوید اما این جهاد کفایی را چه کسی اعلام کرد؟ همین مرجعیت ساکت بود و همه آمدند زیر این پرچم.
🔹ما باید ببینیم آیت الله سیستانی در جامعه چه کرده و اثرش چیست؟ ایشان در چند محور، نقش اساسی ایفا کردند. یکی مسئله قانون اساسی عراق بود که اگر ایشان نبود، آمریکایی ها قانون اساسی عراق را نوشته و به خورد مردم داده بودند. اما اولین کاری که ایشان کرد، این بود که گفت: «عراقیها خودشان باید قانون اساسی خودشان را تدوین کنند و هر عراقی یک رأی دارد.» فقط همین مقدار صحبت کردند و البته تبعاتی هم داشت که اخضر ابراهیمی نماینده وقت سازمان ملل در امور عراق آمد که جریانش مفصل است که نتیجۀ همان دو جمله آیت الله سیستانی این شد که آمریکاییها در پروژه خود یعنی تحمیل قانون اساسی به مردم عراق شکست خوردند.
🔹در خصوص فتوای جهاد کفایی هم می فرمودند: یکبار نشسته بودم، احساس کردم همه چیز که ساختیم، از بین رفت. همه کارهایمان از بین رفت. زیرا داعشی ها از موصل حرکت کردند و تا نزدیکیهای بغداد رسیدند. ایشان میفرمودند من متوسل به حضرت ولیعصر (عج) شدم و گفتم از دست من چیزی برنمی آید. آنها در یک هفته رسیده بودند. در عین حال روش آقای سیستانی همان مرجعیت ساکت و صامت است و حتی با آمریکایی ها مبارزه منفی را در پیش گرفتند اما در این قضیه، وارد شدند و آن فتوا را دادند. یا جریان کردها را ملاحظه کنید. ایشان قصه کردها را با یک حرکت حل کردند. همه هم نگران بودند که چه میشود. ایشان دو کلمه فرمودند؛ گفتند هرچه انجام میشود، در چارچوب قانون اساسی باشد. خلاف قانون اساسی مشروعیتی نخواهد داشت.
🔹از نظر سلوک شخصی و جنبه های رفتاری آیت الله سیستانی هم باید عرض کنم که بعید میدانم ایشان از نظر مطالعه در بین مراجع نظیر داشته باشد؛ اگر هم بوده من اطلاع ندارم. از نظر سلوک رفتاری، ایشان همیشه بزرگان را الگوی خود قرار داده است و یکی از مهمترین مسائلی که معتقدم در زندگی مرجعیت در عراق مؤثر بود، همین روش برخورد ایشان با مردم است. یادم می آید یک سال ایشان برای علمای تهران پیام فرستادند. آن پیام خیلی مهم بود. ایشان خطاب به علمای تهران فرموده بودند: «مردم دینشان را از علما گرفته اند. روحانیت بوده که دین و معنویت را در جامعه تحکیم کرده است؛ اما با چه روشی؟ با برخورد و عملکرد شما بوده است. آن عملکردها بوده که تأثیر خود را در جامعه گذاشته و مردم به روحانیت و دین و مذهب علاقه پیدا کرده است. الان من شنیدهام که ماشینهای آخرین سیستم سوار میشوید. در خانه های آنچنانی زندگی می کنید. من نمیگویم از راه حلال نبوده است. شما لابد از راه شرعی آورده اید. نمی خواهم در اینها تشکیک کنم اما روحانی نباید اینطور زندگی کند. روحانی باید وضع عمومی مردم را مراعات کند.» میخواهم بگویم برخوردها و سبک زندگی خیلی مؤثر است. یعنی اگر اکنون شما به خانه ایشان بروید، می ببینید فرش و زندگی ایشان چگونه است و چقدر ساده زندگی می کنند.
🔹امروز آقای سیستانی در امور دخالت نمی کند و درعین حال نظارت دارد. در قانون اساسی عراق هیچ نامی از مرجعیت نیست. در عین حال دولتمردان اگر بخواهند کاری انجام دهند، میآیند خدمت آیت الله سیستانی با ایشان مشورت میکنند و این بر اثر آن معنویتی است که ایشان در دل مردم دارد. مردم به ایشان عشق می ورزند و دولتمردان مجبورند که بیایند و با ایشان هماهنگ باشند. این است که من معتقدم ایشان با این روش توانسته بسیاری از مشکلات و از همه مهمتر قداست روحانیت را حفظ کند و تا این لحظه اسم ایشان و مرجعیت و روحانیت جایگاه خودش را دارد و این برای ما مهم است که کسی بتواند به اسم دین صحبت کند، فردا برگ برنده ای داشته باشد و بتواند در وقت حساس حرف خود را بزند و مردم همگی بسیج شوند. در خصوص اهتمام آیت الله سیستانی به مسائل ایران هم باید بگویم ایشان همیشه داعیه وحدت دارند. همیشه صحبتشان این بوده است که اختلاف ایجاد نشود
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🗯 احمد حنبل: کسی سنی نیست مگر با امیرالمومنین علیه السلام عداوت داشته باشد!
🔻ع، [عِلَلُ الشَّرَائِعِ] مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ أَحْمَدَ بْنِ یَعْقُوبَ الْجُرْجَانِیَّ قَاضِی هَرَاةَ یَقُولُ سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عَوْرَکَ الْهَرَوِیَّ یَقُولُ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ حثرم [خَشْرَمٍ] یَقُولُ: کُنْتُ فِی مَجْلِسِ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ فَجَرَی ذِکْرُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَ لَا یَکُونُ الرَّجُلُ سَنِیّاً حَتَّی یُبْغِضَ عَلِیّاً قَلِیلًا قَالَ عَلِیُّ بْنُ حثرم [خَشْرَمٍ] فَقُلْتُ لَا یَکُونُ الرَّجُلُ سَنِیّاً حَتَّی یُحِبَّ عَلِیّاً علیه السلام کَثِیراً وَ فِی غَیْرِ هَذِهِ الْحِکَایَةِ قَالَ عَلِیُّ بْنُ حثرم [خَشْرَمٍ] فَضَرَبُونِی وَ طَرَدُونِی مِنَ الْمَجْلِس
🔸محمّد بن احمد بن یعقوب جرجانی قاضی هرات گفت: از محمّد بن عورک هروی شنیدم که گفت: از علی بن حثرم شنیدم میگفت: در مجلس احمد بن حنبل بودم. سخن از علی بن ابی طالب علیه السّلام به میان آمد و او گفت: شخص سنی محسوب نمی شود، مگر اینکه به مقدار کمی هم با علی علیه السّلام دشمن باشد. ابن حثرم گفت: من گفتم: شخص سنی محسوب نمی شود، مگر اینکه علی را زیاد دوست داشته باشد. در غیر این حکایت نقل کرده که: «مرا زدند و از مجلس خارج کردند. »
📚بحارالانوار، جلد ۴۹، صفحه ۲۶۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
🗯 علت دشمنی احمد بن حنبل لعنه الله با امیرالمومنین علیه السلام
🔸ع، [علل الشرائع] أَبُو سَعِیدٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُذَکِّرُ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مَحْمُودٍ قَالَ سَمِعْتُ إِبْرَاهِیمَ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ سُفْیَانَ یَقُولُ: إِنَّمَا کَانَتْ عَدَاوَةُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ مَعَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام أَنَّ جَدَّهُ ذَا الثُّدَیَّةِ الَّذِی قَتَلَهُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام یَوْمَ النَّهْرَوَانِ کَانَ رَئِیسَ الْخَوَارِجِ وَ حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ أَنَّهُ سَمِعَ هَذِهِ الْحِکَایَةَ مِنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سُفْیَانَ بِعَیْنِهَا.
🔸 عبدالرحمن بن محمّد بن محمود گفت: از ابراهیم بن محمّد بن سفیان شنیدم که میگفت: علت دشمنی احمد بن حنبل با علی بن ابی طالب علیه السّلام، از آن جهت بود که جد احمد بن حنبل ذو الثدیه، به دست علی بن ابی طالب علیه السّلام در نهروان کشته شد که رئیس خوارج بود. ابو سعید نیز گفت: همین جریان را بدون کم و کاست از ابراهیم بن محمّد بن سفیان نیز شنیده.
📚 بحارالانوار،جلد۴۹،صفحه۲۶۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
حضرت آیه الله مروارید (ره):
روایت شده است اگر کسی همگام خواب سه مرتبه بگوید:
«یفعل اللّه ما یشاء بقدرته و یحکم ما یرید بعزّته» گویی هزار رکعت نماز خوانده است.
سفینه البحار ،جلد ۸، صفحه ۳۷۳.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#مراقبه
روزی مرحوم آیه الله میرزا جواد آقای تهرانی مدرسه نواب صحبت داشتند، بعد از پایان سخنان، طلاب گرد ایشان را گرفته بودند و سوالات خود را می پرسیدند و آقا هم با همان کمر خم ایستاده جواب می دادند. یک نفر پیشنهاد داد به جهت رعایت حال حاج آقا بقیه پرسش و پاسخ ها در مسیر باشد. ایشان بلا فاصله فرمودند خیر همین طور خوب است. وقتی با اصرار طلاب مواجه شدند فرمودند: نه می ترسم از اینکه عده ای پشت سرم راه بیفتند خوشم بیاید و نفسم فاسد شود.
روایت شده است روزی امیر المومنین ع متوجه شدند تعدادی به دنبال حضرت راه افتاده اند، فرمود : «بازگرديد ؛ زيرا صداى كفشْ پشت سرِ مردان ، براى دل هاى نابخردان، فسادانگيز است».
فقال : انصرفوا فإن خفق النعال خلف أعقاب الرجال مفسدة لقلوب النوكى.
بحار الانوار ج ۴۱ ص ۵۵.
به نقل از مرحوم حجه الاسلام حاج سید محمد حسن طباطبایی مدیر مدرسه علمیه الحجه علیه السلام
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 پاسخگویی به شبهات
🎤 حضرت آیت الله سید جعفر سیدان دامت برکاته
✅ یگانه سرمایه برای پاسخ به تمام شبهات، بیانات قرآن و حدیث است.
❌ مبانی فلسفی نه تنها رافع و پاسخگوی شبهات نیست بلکه خودش مانع پاسخگویی صحیح است، و اساسا اکثر آن مبانی نادرست و مخالف مطالب وحی است.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
#حدیث
#امام_رضا_علیه_السلام
#انفاق_با_دست_خود_برای_دفع_بلا 🍃🌼
🌸🌸🌸
🔸 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ: أَخْبَرْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنِّي أُصِبْتُ بِابْنَيْنِ وَ بَقِيَ لِي بُنَيٌّ صَغِيرٌ ،
فَقَالَ تَصَدَّقْ عَنْهُ ثُمَّ قَالَ حِينَ حَضَرَ قِيَامِي مُرِ اَلصَّبِيَّ فَلْيَتَصَدَّقْ بِيَدِهِ بِالْكِسْرَةِ وَ اَلْقَبْضَةِ وَ اَلشَّيْءِ وَ إِنْ قَلَّ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ يُرَادُ بِهِ اَللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ اَلنِّيَّةُ فِيهِ عَظِيمٌ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ `وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ » ... .
☘☘☘
🔸 محمد بن عمر بن يزيد گويد: خدمت امام رضا عليه السّلام عرض كردم: من دو فرزند داشتم كه اكنون يك فرزند كوچكى براى من مانده است.
امام عليه السّلام فرمود: از طرف او صدقه بده هنگامى كه مىخواستم از خدمت امام مرخص شوم، امام عليه السّلام فرمود: به بچّه دستور بده كه به دست خود تكه نانى يا يك مشت (گندم و...) صدقه بدهد، اگرچه صدقه اندك باشد ،
زيرا كه هرچه كه هدف از آن، خدا باشد، اگرچه كم باشد، بزرگ است، زيراكه خداوند مىفرمايد: «هركه به اندازه ذره كار خير انجام دهد خير آن را مىبيند. و هركه به اندازه ذرۀ كار شر انجام دهد، آن را مىبيند» ... .
•┈┈••✾••┈┈•
📚 الکافي ج ۴، ص ۴
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
💠 عن الإمام الرضا علیهالسلام:
... وَ أَنَّ الْإِسْلَامَ غَيْرُ الْإِيمَانِ وَ كُلُّ مُؤْمِنٍ مُسْلِمٌ وَ لَيْسَ كُلُّ مُسْلِمٍ مُؤْمِناً...،
وَ أَصْحَابُ الْحُدُودِ مُسْلِمُونَ لَا مُؤْمِنُونَ وَ لَا كَافِرُونَ ،
وَ اللَّهُ تَعَالَى لَا يُدْخِلُ النَّارَ مُؤْمِناً وَ قَدْ وَعَدَهُ الْجَنَّةَ وَ لَا يُخْرِجُ مِنَ النَّارِ كَافِراً وَ قَدْ أَوْعَدَهُ النَّارَ وَ الْخُلُودَ فِيهَا ،
وَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ ،
وَ مُذْنِبُو أَهْلِ التَّوْحِيدِ لَا يَخْلُدُونَ فِي النَّارِ وَ يَخْرُجُونَ مِنْهَا وَ الشَّفَاعَةُ جَائِزَةٌ لَهُمْ.
ترجمه:
[و باید دانست که]... اسلام غير از ايمان است، و هر مؤمنى مسلمان است، ولى هر مسلمانى مؤمن نيست... ؛
و اهل گناهانی که کیفر حدّی دارد [مثل دزدی و زنا] مسلمان هستند، نه اینکه مؤمن باشند، و یا کافر به حساب آیند.
خداوند هيچ كس را از مؤمنان را كه وعدۀ بهشت به ایشان داده به دوزخ نمیبرد، و كافرى را كه وعدۀ خلود ابدى در آتش به او داده از آتش بيرون نمیبرد؛
و این که كسى به او شرک بورزد، نمیآمرزد، اما به غير از شرك را در چارچوب مشیت خویش، میآمرزد؛
و گناهكاران اهل توحید را در آتش دوزخ، جاودان نگه نمىدارد و بالاخره از آن رهایی خواهند يافت، و شفاعت در حقّ ايشان جايز است.
📚عيون أخبار الرضا عليهالسلام، ج۲، ص۱۲۵
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be
https://t.me/shobeiri
❌همکاری با جور ممنوع
حَسَنِبْنِ حُسَيْنِ أَنْبَارِي چهارده سال به امام #رضا(ع) نامه نوشت تا از ایشان اجازه ورود در کارهای حکومتی را دریافت کند؛ أَنْبَارِي می¬گوید:
«توضيح دادم كه من ميترسم که #سلطان بگويد چون تو خدمت والی را قبول نميكنى، #رافضى هستى؛» امام در جواب نوشت:
«نامه ات رسيد و متوجه شدم كه بر جان خود #ميترسى؛ اگر ميدانى كه وقتى متصدى كارى شدى آنطور كه #پيامبر اكرم(ص) فرموده رفتار مي كنى و همكاران و نويسندگانت نيز هم عقيده با تو هستند، اگر #پولى به دست آوردى با مؤمنان #فقير #تقسیم ميكنى، اين كار را بكن و گرنه نبايد برای آنان کار کنی.»
📚کلینی، الکافی، ج5، ص111، ح4.
#پانزدهم_خرداد
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
احترام به پدر
یکی از ارادتمندان #امام_خمینی قدس سره میگوید: یک بار که به محضر ایشان در جماران رسیدم. یکی از مسئولین مملکتی برای انجام کارهای جاری به خدمت امام رسید و #پدر سالخوردهاش نیز همراه او بود.
وقتی خواست به حضور امام برسد خود جلوتر از پدر حرکت میکرد. پس از تشرّف خدمت امام، پدرش را معرفی کرد. امام نگاهی به آن مسؤول کرد و فرمود: این آقا پدر شما هستند؟
عرض کرد: آری.
امام فرمود: پس چرا جلوی او راه افتادی و وارد شدی؟
امام کاظم علیه السلام فرمود:
سَأَلَ رَجُلٌ رَسولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله: ما حَقُّ الْوالِدِ عَلی وَلَدِهِ؟
قالَ: لا یسَمّیهِ بِاِسْمِهِ، وَ لایمْشی بَینَ یدَیهِ، وَ لایجْلِسَ قَبْلَهُ وَ لایسْتَسِبُّ لَهُ.
مردی از رسول خداصلی الله علیه وآله سؤال کرد: حق پدر بر فرزند چیست؟
پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: او را به اسم صدا نزند، از جلوی او راه نرود، قبل از او ننشیند و کاری که سبب بدگوئی مردم به او شود انجام ندهد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖ جلای قلبها
🛑 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
تَذاكَروا و تَلاقَوا و تَحَدَّثوا فَإِنَّ الحَديثَ جِلاءٌ لِلقُلوبِ إنَّ القُلوبَ لَتَرينُ كَما يَرينُ السَّيفُ جِلاؤُهَا الحَديثُ.
🔰 رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:علم را مورد مذاكره سازيد، با هم ملاقات كنيد و باز گو كنيد،زيرا حديث وسيله زلال كردن دلها است كه زنگ زده،به راستى دلها زنگ گيرد چنانچه شمشير زنگ گيرد و زلال كردن و جلاى دلها به حديث گفتن است.
📚: الکافی ج۱،ص41، ح۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri
➖عمل خالص چه عملی است
🛑الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔰امام صادق علیه السلام:
عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ ترا بر آن بستاید.
📚: الکافی، ج ۲، ص: ۱۶
➖نگهداری از اعمال نیک
🛑 قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الإبقاءُ عَلى العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ ، قالَ : و ما الإبقاءُ على العَمَلِ ؟ قالَ : يَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ و يُنفِقُ نَفَقَةً للّه ِِ وَحدَهُ لا شريكَ لهُ فَكُتِبَ لَهُ سِرّا ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى فَتُكتَبُ لَهُ عَلانِيَةً ، ثُمّ يَذكُرُها فَتُمحى و تُكتَبُ لَهُ رياءً .
🔰امام باقر عليه السلام فرمود :
نگهدارى عمل، از خود عمل دشوارتر است . عرض شد : منظور از نگهدارى عمل چيست؟ حضرت فرمود : آدمى براى خداى يگانه بى انباز بخشش و انفاقى مى كند و اين عمل پنهانى برايش نوشته مى شود، اما سپس كارش را به زبان مى آورد كه در نتيجه آن ، ثواب نهانى [كه بيشتر است] پاك مى شود و برايش [ثواب عملِ ]آشكار مى نويسند ، بار ديگر آن را به زبان مى آورد، كه در اين بار عملش پاك مى شود و عمل ريايى نوشته مى شود .
📚: الكافي ج 2ص296
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
http://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/shobeiri