eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1.1هزار دنبال‌کننده
632 عکس
76 ویدیو
80 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
دفاعی عقیم و پرهزینه / حکومت علوی : بعثت عدالت (2) سند روایت این است: «علی بن ابراهیم عن ابیه عن حماد بن عیسی عن ابراهیم بن عثمان [عمر] عن ابان بن ابی عیاش عن سلیم بن قیس اسدی (روضه کافی ، ص 58، ح 21) این سند به دلیل اشتمال بر ابان بن ابی عیاش ضعیف است. البته در روضه کافی از ابان یاد نشده است ، لکن مطابق موازین رجال بین ابراهیم بن عثمان [عمر] و سلیم بن قیس ، این شخص واسطه در نقل است. 2. نباید تردید کرد دفاع‌هایی این چنین، هرگز منتقدِ به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را معتقد به این روش حاکمیتی نمی‌کند؛ بر عکس، چوب حراج بر تراث می‌زند که بگویند: پس هر حکومتی از اسلام وضعیتش چنین است! من نمی‌دانم آن حضرات در آینده در نیمه شعبان، چگونه می‌خواهند از حکومت مهدوی بگویند و فریاد زنند که :«یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بعد مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؟ 3. این گونه سخنرانی‌ها، تأمین خاطر دادن به مسئولانی است که هیچ نیازمند به تأمین خاطر نیستند، بلکه بیش از هر چیز و هر زمان محتاج شنیدن نقدهای منصفانه، خالی از سفیدنمایی ناموجه (و البته به دور از سیاه‌نمایی) هستند. 4. دفاع از انقلاب و نظام البته با پذیرش برخی کاستی ها، خود تحریمی و ... راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند. در پایان تذکری مشفقانه و ناصحانه به این حضرات باید داشت که قدری با احتیاط سخن بگویید و بدون هیچ عایدی و نتیجه، ناخواسته نسل امروز را با حکومتی که بی‌همتا در عدالت بود، بدبین نسازید. مخاطبانی هم که این سخنان را می‌شنوند، نباید این سخنان را جدی بگیرند و نسبت به آن چه باید مدافعش باشند، بدبین شوند. خوب است کسانی که وظیفه خطیر و ظریف دفاع از انقلاب اسلامی را بر دوش می گیرند، اَبرو را طوری آرایش نکنند که چیزی از چشم باقی نماند! و بُن همان شاخه‌ای را که بر آن نشسته‌اند، به دست اره نسپارند! این روزها دشمنان اهل بیت – علیهم السلام – برای دور کردن نسل جدید شیعه از دامان پاک اهل عصمت‌، نقشه‌های بسیار پیچیده‌ای اجرا می‌کنند؛ در چنین فضایی لازم است هر گاه به دلیلی سخنی از اهل بیت علیهم السلام می‌گوییم، مراقب سوء استفاده‌های احتمالی و قطعی، از گفته‌هایمان باشیم. سخن گفتن از اهل بیت به هر عنوان ورود به وادی مقدس طُوَی است که باید با احتیاط در آن میدان قدم برداشت! فراموش نکنیم که: *إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا*. قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💬 (ص) فرمود: اگر مردی راضی شود به اینکه کرده از خانه خارج شود است و اگر کسی این مرد را بی غیرت بنامد گناهی نکرده است و هنگامی که آرایش کرده و از خانه اش خارج شود و شوهرش به این عمل رضایت دهد، باهر قدمی که زن بردارد برای شوهر او خانه ای در جهنم ساخته می شود. 📚بحار الانوار، ج 103، ص 249 📚سفينة البحار، ج 2، ص 586 عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: إِذَا أُغِيرَ الرَّجُلُ‌ فِي أَهْلِهِ‌ أَوْ بَعْضِ‌ مَنَاكِحِهِ‌ مِنْ‌ مَمْلُوكِهِ‌ فَلَمْ‌ يَغَرْ وَ لَمْ‌ يُغَيِّرْ بَعَثَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ إِلَيْهِ‌ طَائِراً يُقَالُ‌ لَهُ‌ الْقَفَنْدَرُ حَتَّى يَسْقُطَ عَلَى عَارِضَةِ‌ بَابِهِ‌ ثُمَّ‌ يُمْهِلَهُ‌ أَرْبَعِينَ‌ يَوْماً ثُمَّ‌ يَهْتِفَ‌ بِهِ‌ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ غَيُورٌ يُحِبُّ‌ كُلَّ‌ غَيُورٍ فَإِنْ‌ هُوَ غَارَ وَ غَيَّرَ وَ أَنْكَرَ ذَلِكَ‌ فَأَنْكَرَهُ‌ وَ إِلاَّ طَارَ حَتَّى يَسْقُطَ عَلَى رَأْسِهِ‌ فَيَخْفِقَ‌ بِجَنَاحَيْهِ‌ عَلَى عَيْنَيْهِ‌ ثُمَّ‌ يَطِيرَ عَنْهُ‌ فَيَنْزِعُ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ مِنْهُ‌ بَعْدَ ذَلِكَ‌ رُوحَ‌ الْإِيمَانِ‌ وَ تُسَمِّيهِ‌ الْمَلاَئِكَةُ‌ الدَّيُّوثَ‌. 📚 الکافي (اسلامیه)، جلد: ۵، صفحه: ۵۳۶ 📌چرا قانونی است؟ عده ای پوشش را تنها فردی می دانند، اما واقف به و ابعاد آن نیستند. برخی احکام دین فردی و برخی است. یعنی آثار اجتماعی دارد. مثلا حکم فردی دارد ولی حکم اجتماعی دارد. روزه اگرچه تکلیف شرعی است، اما اگر کسی در جامعه روزه خواری کرد، حکم شرعی حد و دارد؛ چون به حکم خدا و اعتقادات مردم بی احترامی شده است. پوشش نیز همین گونه است. یعنی حکم اجتماعی دارد و در صورت ناهنجار بودن به جامعه آسیب می رساند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 نتیجه حکومت ظلم، و است. هنگامی که اسرا و سرهای را به بردند، لعنت الله علیه، با که در دستش بود، ساعتی بر و دندان امام (ع) میزد. به وی اعتراض کرد و گفت: به خدای یکتا سوگند، رسول خدا(ص) لب های حسین(ع) را می بوسید. آنگاه زید گریه اش گرفت و بیرون رفت و با خودش می گفت: ابن زیاد است و او هم مردم را به بردگی گرفته است. شما ای مردم عرب، از این پس همگی برده اید. پسر (س) را کشتید و پسر را به پذیرفتید. او نیکان شما را می کشد و بدان شما را به می گیرد. شما تن به دادید. 📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۵۶؛ 📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۴۵؛ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۴۱۲. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
گریه های امام سجاد علیه السلام بعد از فاجعه کربلا 🛑عن أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ آدَمُ وَ يَعْقُوبُ وَ يُوسُفُ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ فَأَمَّا آدَمُ فَبَكَى عَلَى اَلْجَنَّةِ حَتَّى صَارَ فِي خَدَّيْهِ أَمْثَالُ اَلْأَوْدِيَةِ وَ أَمَّا يَعْقُوبُ فَبَكَى عَلَى يُوسُفَ حَتَّى ذَهَبَ بَصَرُهُ وَ حَتَّى قِيلَ لَهُ تَاللّٰهِ تَفْتَؤُا تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتّٰى تَكُونَ حَرَضاً أَوْ تَكُونَ مِنَ اَلْهٰالِكِينَ وَ أَمَّا يُوسُفُ فَبَكَى عَلَى يَعْقُوبَ حَتَّى تَأَذَّى بِهِ أَهْلُ اَلسِّجْنِ فَقَالُوا لَهُ إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ بِاللَّيْلِ وَ تَسْكُتَ بِالنَّهَارِ وَ إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ بِالنَّهَارِ وَ تَسْكُتَ بِاللَّيْلِ فَصَالَحَهُمْ عَلَى وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا وَ أَمَّا فَاطِمَةُ فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى تَأَذَّى بِهِ أَهْلُ اَلْمَدِينَةِ فَقَالُوا لَهَا قَدْ آذَيْتِينَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى اَلْمَقَابِرِ مَقَابِرِ اَلشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي حَتَّى تَقْضِيَ حَاجَتَهَا ثُمَّ تَنْصَرِفُ وَ أَمَّا عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ فَبَكَى عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عِشْرِينَ سَنَةً أَوْ أَرْبَعِينَ سَنَةً مَا وُضِعَ بَيْنَ يَدَيْهِ طَعَامٌ إِلاَّ بَكَى حَتَّى قَالَ لَهُ مَوْلًى لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ اَلْهَالِكِينَ قٰالَ إِنَّمٰا أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اَللّٰهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اَللّٰهِ مٰا لاٰ تَعْلَمُونَ إِنِّي لَمْ أَذْكُرْ مَصْرَعَ بَنِي فَاطِمَةَ إِلاَّ خَنَقَتْنِي لِذَلِكَ عَبْرَةٌ . 🔰از امام صادق عليه السّلام روايت شده است: افرادى كه فوق العاده گريه كردند پنج نفر بودند:آدم،يعقوب،يوسف،فاطمه دختر حضرت محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم و على بن الحسين عليهم السّلام. حضرت آدم از فراق بهشت به قدرى گريه كرد كه اثر اشك در دو گونۀ مباركش نظير جوى باقى ماند. حضرت يعقوب به قدرى از فراق يوسف گريه نمود كه چشمان خود را از دست داد و بدو گفتند:به خداوند سوگند يوسف را از خاطر نخواهى برد تا آنكه افسرده يا نابود گردى. حضرت يوسف به قدرى براى پدرش يعقوب گريست كه اهل زندان ناراحت شدند و به وى گفتند:يا بايد شب گريان و روز ساكت شوى و يا اينكه روز گريان و شب ساكت باشى. يوسف با يكى از پيشنهادهاى ايشان موافقت نمود. حضرت فاطمه در فراق پيغمبر به قدرى گريه كرد كه اهل مدينه خسته و ناراحت شده به او گفتند:تو به واسطۀ كثرت گريه‌ات ما را اذيّت مى‌كنى.لذا حضرت زهرا از مدينه خارج و به سوى قبر شهدا مى‌رفت،وقتى ناراحتيهاى قلبى خود را با گريستن خالى مى‌كرد به سوى مدينه بازمى‌گشت. 👈 حضرت على بن الحسين عليهما السّلام مدت بيست يا چهل سال بر حضرت حسين گريست.هيچ غذايى در مقابل آن حضرت نمى‌گذاشتند مگر اينكه گريان مى‌شد. كار آن حضرت به جايى رسيد كه يكى از غلامانش به وى گفت:اى پسر رسول خدا! فداى تو شوم،من مى‌ترسم تو خود را(به واسطۀ كثرت گريه)هلاك نمايى! فرمود:چاره‌اى نيست جز اينكه از غم و اندوه خود به خداوند شكايت كنم.من چيزهايى را مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد.من يادآور قتلگاه فرزندان فاطمه عليها السّلام نمى‌شوم مگر اينكه گريه راه گلويم را مسدود مى‌كند. 📚:الامالی صدوق ص ۱۴۰ 🛑في رِوَايَةٍ أَ مَا آنَ لِحُزْنِكَ أَنْ يَنْقَضِيَ فَقَالَ لَهُ وَيْحَكَ إِنَّ يَعْقُوبَ النَّبِيَّ كَانَ لَهُ اثْنَا عَشَرَ ابْناً فَغَيَّبَ اللَّهُ وَاحِداً مِنْهُمْ فَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ‌ مِنْ كَثْرَةِ بُكَائِهِ عَلَيْهِ وَ احْدَوْدَبَ‌ ظَهْرُهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَانَ ابْنُهُ حَيّاً فِي الدُّنْيَا وَ أَنَا نَظَرْتُ إِلَى أَبِي وَ أَخِي وَ عَمِّي وَ سَبْعَةَ عَشَرَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي مَقْتُولِينَ حَوْلِي فَكَيْفَ يَنْقَضِي حُزْنِي ...... وَ كَانَ إِذَا أَخَذَ إِنَاءً يَشْرَبُ مَاءً بَكَى حَتَّى يَمْلَأَهَا دَمْعاً فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ وَ كَيْفَ لَا أَبْكِي وَ قَدْ مُنِعَ أَبِي مِنَ الْمَاءِ الَّذِي كَانَ مُطْلَقاً لِلسِّبَاعِ وَ الْوُحُوشِ. 📚: مناقب آل أبي طالب ج 4ص166 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
چه کسی امام‌حسین علیه السلام‌را دفن کرد 🛑قالَ لَهُ عَلِيٌّ إِنَّا رَوَيْنَا عَنْ آبَائِكَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ أَنَّ اَلْإِمَامَ لاَ يَلِي أَمْرَهُ إِلاَّ إِمَامٌ مِثْلُهُ فَقَالَ لَهُ أَبُو اَلْحَسَنِ فَأَخْبِرْنِي عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ إِمَاماً أَوْ كَانَ غَيْرَ إِمَامٍ قَالَ كَانَ إِمَاماً قَالَ فَمَنْ وَلِيُّ أَمْرِهِ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ قَالَ وَ أَيْنَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ كَانَ مَحْبُوساً فِي يَدِ عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ زِيَادٍ قَالَ خَرَجَ وَ هُمْ كَانُوا لاَ يَعْلَمُونَ حَتَّى وَلِيَ أَمْرَ أَبِيهِ ثُمَّ اِنْصَرَفَ 🔰على بن ابی حمزه خطاب به امام رضا علیه السلام: ما از آباء كرامت روايت داريم كه عهده‌دار غسل و كفن امام نميشود مگر امامى مانند خودش فرمود:بگو ببينم حسين بن على" امام حسین علیهما السلام" امام بود يا نه‌؟ گفت:امام بود. پرسيد چه كسى عهده‌دار غسل و كفن او گرديد؟ گفت:على بن الحسين" امام سجاد علیه السلام" فرمود:على بن الحسين " امام سجاد علیه السلام"كجا بود او كه در زندان ابن زياد به سر مى‌برد؟ گفت: بطورى كه آنها متوجه نشدند خارج شد امر تدفین پدر خويش را به پايان رسانيد،آنگاه برگشت. 📚:رجال الكشي ص464 🛑لمَّا رَحَلَ اِبْنُ سَعْدٍ خَرَجَ قَوْمٌ مِنْ بَنِي أَسَدٍ كَانُوا نُزُولاً بِالْغَاضِرِيَّةِ إِلَى اَلْحُسَيْنِ وَ أَصْحَابِهِ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ فَصَلَّوْا عَلَيْهِمْ وَ دَفَنُوا اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَيْثُ قَبْرُهُ اَلْآنَ وَ دَفَنُوا اِبْنَهُ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ اَلْأَصْغَرَ عِنْدَ رِجْلَيْهِ وَ حَفَرُوا لِلشُّهَدَاءِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ أَصْحَابِهِ اَلَّذِينَ صُرِعُوا حَوْلَهُ مِمَّا يَلِي رِجْلَيِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ جَمَعُوهُمْ فَدَفَنُوهُمْ جَمِيعاً مَعاً وَ دَفَنُوا اَلْعَبَّاسَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي مَوْضِعِهِ اَلَّذِي قُتِلَ فِيهِ عَلَى طَرِيقِ اَلْغَاضِرِيَّةِ حَيْثُ قَبْرُهُ اَلْآنَ. 🔰مرحوم‌شیخ مفید رحمه الله علیه: چون ابن سعد از آنجا كوچ كرد گروهى از بنى اسد كه در غاضريه بودند بنزد اجساد مطهره حسين عليه السّلام و يارانش آمده و بر آنان نماز گزارده(و آنان را دفن كردند بدين ترتيب:كه)حسين عليه السّلام را در همين جايى كه اكنون قبر شريف او است دفن نموده و فرزندش على بن الحسين اصغر را كنار پاى آن حضرت و براى شهيدان ديگر از خاندان و ياران آن بزرگوار كه اطرافش بزمين افتاده بودند گودالى در پائين پاى حسين عليه السّلام كنده و همگى را گرد آورده در آنجا دفن كردند،و عباس بن على عليهما السّلام را در همان جا كه كشته شده بود سر راه غاضريه جايى كه اكنون قبر او است دفن نمودند. 📚: الإرشاد ج۲ ص۱۱۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
آزار و اذیت اهل بیت علیهم السلام به انتساب به رسول الله صل الله علیه و آله 🛑و قِيلَ لَهُ يَوْماً كَيْفَ أَصْبَحْتَ قَالَ أَصْبَحْنَا خَائِفِينَ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ أَصْبَحَ جَمِيعُ أَهْلِ الْإِسْلَامِ آمِنِينَ بِهِ. 🔰به امام سجاد علیه السلام عرض داشتند : روزگار شما چگونه است؟ امام علیه السلام فرمودند ما اهل البیت علیهم السلام به خاطر انتسابمان به رسول خدا صلی الله علیه و اله در ترس بودیم و هستیم {یعنی از گزند بنی امیه و دیگر دشمنان در امان نیستیم} ولی همه‌ی اهل اسلام به خاطر ایمان آوردن به پیامبر صلی الله علیه و اله در امان ماندند (یعنی در کل بلاد اسلامی هر کسی که بگویید من مسلمان هستم در امان است و ریختن خون اون حرام است ولی اهل بیت علیهم السلام به خاطر انتساب نَسَبی به پیامبر صلی الله علیه و آله مورد آزار و اذیت واقع شدند😭) 📚:كشف الغمة ج‏2ص107 🛑 قالَ سَمِعْتُ أَبِي يَقُولُ حَدَّثَنِي مَنْ سَمِعَ الرِّضَا ع يَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي حَفِظَ مِنَّا مَا ضَيَّعَ النَّاسُ وَ رَفَعَ مِنَّا مَا وَضَعُوهُ حَتَّى لَقَدْ لُعِنَّا عَلَى مَنَابِرِ الْكُفْرِ ثَمَانِينَ عَاماً وَ كُتِمَتْ فَضَائِلُنَا وَ بُذِلَتِ الْأَمْوَالُ فِي الْكَذِبِ عَلَيْنَا وَ اللَّهُ تَعَالَى يَأْبَى لَنَا إِلَّا أَنْ يُعْلِيَ ذِكْرَنَا وَ يُبَيِّنَ فَضْلَنَا وَ اللَّهِ مَا هَذَا بِنَا وَ إِنَّمَا هُوَ بِرَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَرَابَتِنَا مِنْهُ حَتَّى صَارَ أَمْرُنَا وَ مَا نَرْوِي عَنْهُ أَنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدَنَا مِنْ أَعْظَمِ آيَاتِهِ وَ دَلَالاتِ نُبُوَّتِهِ. 🔰محمّد بن ابى الموج از پدرش نقل كرد كه گفت: شنيدم شخصى از حضرت رضا عليه السّلام نقل ميكرد كه آن بزرگوار ميگفت: خدا را شكر كه براى ما نگه داشت آنچه را كه اين مردم ضايع كردند، و بلند نمود ما را هر قدر كه مردم پست كردند، تا بدان جا كه هشتاد سال متمادى ما را بر منابر كفر، لعن و دشنام دادند، و تمام فضائل ما را كتمان نمودند، و مالها خرج كردند كه بر ما دروغ بندند، و خداوند تعالى جز رفعت و بزرگى شأن و شهرت فضائل ما چيزى ديگر نخواست، 👈بخدا سوگند اين ظلمى كه بما شد، براى خود ما نبود، بلكه به خاطر دشمنى با رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله بود و چون ما با وى قرابت داشتيم مورد اين ستمها واقع شديم👉 (يعنى اگر خويشى با آن حضرت نداشتيم كارى بما نداشتند، و به دشمنى او با ما اين طور رفتار كردند) كه كار بدان جا كشيده كه پس از ما امر ما و رواياتى كه از رسول خدا نقل كرده‏ايم بزرگترين آيات و براهين نبوّت او خواهد شد. 📚:عيون أخبار ج‏2، ص: 165 ◼️بیشترین ناسپاسی؛ برای مهربان ترین ها... از امیر المؤمنین علیه السلام روایتست: ✔️«رسول خدا (صلی الله علیه و آله) احسانش ناسپاسی می شد؛ با این که همه -از قریش گرفته تا عرب و عجم- از احسانش بهره مند بودند. کیست که بیشتر از او به مردمان بیشتر نیکی کرده باشد؟! و ما اهل بیت نیز چنین هستیم؛قدر احسان و نیکی ما را ندارند؛ و همچنین مؤمنان نیز مورد ناسپاسی قرار می گیرند». عن الحسين بن موسى عن أبيه عن موسى بن جعفر عن أبيه عن جده عن علي بن الحسين عن أبيه عن علي بن أبي طالب ع قال: كان رسول الله ص مكفرا لا يشكر معروفه و لقد كان معروفه على القرشي و العربي و العجمي و من كان أعظم معروفا من رسول الله ص على هذا الخلق و كذلك نحن أهل البيت مكفرون لا يشكر معروفنا و خيار المؤمنين مكفرون لا يشكر معروفهم‏. (علل الشرائع/ ۵۶۰) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
✅برکات الهی برای اهالی مساجد کسی که به رفت و آمد دارد به یکی از هشت حقیقت می رسد: «مَنْ اخْتَلَفَ إلَی المَسْجِدِ أصَابَ إحدَی الثَّمَانِ: أخاً مُسْتَفَاداً فِی اللَّهِ أو عِلْماً مُسْتَطْرَفاً أَوْ آیةً مُحْکمَةً أوْ رَحْمَةً مُنْتَظِرَةً أوْ کلِمَةً تَرُدُّهُ عَنِ رَدی أوْ یسْمَعُ کلِمَةً تَدُلُّهُ عَلی هُدی أوْ یترُک ذَنْباً خَشْیةً أوْ حَیاءً». یافتن برادر دینی در راه خدا که از او سود معنوی و بهره الهی نصیبش می شود، یا دانشی جدید و تازه، یا آیه ای استوار و محکم، یا مهر و رحمتی قابل انتظار، یا سخنی که او را از گمراهی و ضلالت برگرداند، یا شنیدن حقیقتی که او را به سوی راه خدا راهنمایی نماید، یا گناهی را از ترس خدا یا شرم از او ترک کند. 📚 الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 389 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💠 مطالعه تطبيقی شراب خواری و تعرض به مَحارم 📈 طی آخرین آماردهی های وبسایت مرکز بازپروری معتادان الکل (Alcohol Rehab Guide) آمریکا، 68 درصد از جوانان بزهکار در برنامه معالجه Oregon، به تجاوز به مادرشان یا مورد تعرض قرار گرفتن خود اعتراف کرده بودند. 📚 امامان پُربرکت شیعه همواره تاکید میکردند که «شراب‌خوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند.» مقدمه اول: شرابخواری ناامنی را وارد امن‎ترین نهاد جامعه (خانواده) میکند. 68% of the delinquent youths in Oregon treatment programs had witnessed their mother’s abuse or been abused themselves. 📊 طبق گزارش وبسایت مرکز بازپروری معتادان الکل (Alcohol Rehab Guide) آمریکا، 68 درصد از جوانان بزهکار در برنامه معالجه Oregon، به تعرض به مادرشان یا مورد تعرض قرار گرفتن خودشان اعتراف کرده بودند. مقدمه دوم: در همه جای دنیا زنان قربانیان اصلی ناامنی هستند. 91% of the victims of rape and sexual assault are female, and 9% are male طبق آماری که مرکز ملی خشونت جنسی آمریکا منتشر کرده، در آمریکا حدود ۹۱ درصد از قربانیان تجاوز جنسی، زنان هستند (۱۷.۷ میلیون نفر در آمریکا) و در حدود ۹ درصد از قربانیان تجاوز جنسی، مردان هستند (۲.۷۸ میلیون نفر در آمریکا). نتیجه: شرابخواران به زنان حتی در خانواده هم رحم نمیکنند. دولت های غربی که دم از آزادی زن میزنند ولی با شرابخواری به سختی مقابله نمیکنند امنیت و آزادی زنان را به خطر می اندازند. روایاتی از امامان پُربرکت شیعه که همواره تاکید میکردند: «شراب‌خوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند.» 1️⃣ صحیحه محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْيِيرِهَا عُقُولَ شَارِبِيهَا وَ ... وَ سَائِرِ مَا يَكُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ ... وَ الزِّنَاءِ از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه فرمود خدا شراب را از اين جهت حرام كرد كه موجب فساد می‌شود و سبب تغيير عقل نوشانندۀ آن می‌گردد... و خودش را به ورطۀ ساير حرام هایی كه خدا و رسول گفته‌اند مثل فساد و ... به‌ زنا کردن می اندازد. عیون اخبار الرضا، ج2، ص98 2️⃣ روایت أبی البلاد از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام: عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي الْبِلَادِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَال‏: مَا عُصِيَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ أَشَدَّ مِنْ شُرْبِ اَلْخَمْرِ إِنَّ أَحَدَهُمْ ... يَثِبُ عَلَى أُمِّهِ وَ أُخْتِهِ وَ اِبْنَتِهِ وَ هُوَ لاَ يَعْقِلُ. امام باقر یا امام صادق علیهما السلام فرمود: با خداوند با هيچ چيزى بدتر از نوشيدن شراب مخالفت نشده است؛ ...شرابخوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند بدون آنکه بفهمد. الکافی، ج6، ص403 3️⃣ روایت عذافر از امام باقر علیه السلام: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَنْ أَبِيهِ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ ع‏ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ ... وَ الْخَمْرَ فَقَالَ ... وَ أَمَّا اَلْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا... وَ تَحْمِلُهُ عَلَى أَنْ يَجْسُرَ عَلَى اَلْمَحَارِمِ مِنْ سَفْكِ اَلدِّمَاءِ وَ رُكُوبِ اَلزِّنَاءِ حَتَّى لاَ يُؤْمَنَ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ هُوَ لاَ يَعْقِلُ... امام باقر علیه السلام فرمود: ... شراب را حرام كرد براى اثر بد آن ... شراب خوردن، فرد را وادار میکند که بر محارم خود تعرض کند؛ خونشان را بریزد یا به آنها تجاوز جنسی کند تا حدی که وقتی مست میشود بر روی خود کنترلی ندارد و به خانواده اش حمله میکند درحالی که عقل از سرش پریده... الأمالی (للصدوق)، ص۶۶۵ من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۳۴۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌چرا محمدبن در نبود؟ 📢پاسخ: محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام علیه السلام است. مادرش، دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می نامند. 📍علل عدم حضور در کربلا: 1️⃣برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا بوده است. اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است، جز متنی با عنوان # که به ضمیمه شده و مال نیست. مرحوم بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی داند. در گفت وگوی امام حسین علیه السلام با محمدبن حنفیه نیز سخنی از نیست. 2️⃣برخی علت نیامدن ابن حنفیه را وی از طرف امام حسین علیه السلام می دانند. تنها منبع این خبر است. به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر از جمله استاد ، این روایت برای دفاع از محمد جعل شده است. برفرض پذیرش، در این روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند. 📌در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت: 💠 از حسین بن علی به محمدبن حنفیه و هرکسی که از نزد اوست. هرکس به من بپیوندد به شهادت می رسد و هرکس روی گرداند به پیروزی دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد. محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین علیه السلام از به نیز، همراه امام حسین علیه السلام نبود. در بندی می توان گفت: محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما روحیه و تفکر نداشته. 📚صفار بصائرالدرجات، ص۶؛ 📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷ 📚مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛ 📚مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
➖بنوش به یاد امام حسین(علیه السلام) 🛑حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ الْكُوفِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْخَشَّابِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) إِذَا اسْتَسْقَى الْمَاءَ فَلَمَّا شَرِبَهُ رَأَيْتُهُ قَدِ اسْتَعْبَرَ وَ اغْرَوْرَقَتْ عَيْنَاهُ بِدُمُوعِهِ ثُمَّ قَالَ لِي يَا دَاوُدُ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ (علیه‌السلام) فَمَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ (علیه‌السلام) وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُوءَادِ 🔰 داود رقّى،مى‏ گويد: در محضر مبارك امام صادق(عليه السّلام) بودم، حضرت آب طلبيدند و زمانى كه آب را نوشيدند ديدم در حضرت حالت گريه پيدا شد و دو چشم آن حضرت غرق اشك شد سپس به من فرمودند: اى داود! خدا قاتل حسين(عليه السّلام) را لعنت كند، بنده ‏اى نيست كه آب نوشيده و حسين(عليه السّلام) را ياد نموده و كشنده ‏اش را لعنت كند مگر آنكه خداوند منّان صد هزار حسنه براى او منظور مى ‏كند و صد هزار گناه از او محو كرده و صد هزار درجه مقامش را بالا برده و گويا صد هزار بنده آزاد كرده و روز قيامت حق تعالى او را با قلبى آرام و مطمئن محشورش مى کند . 📚: ابن قولویه، کامل الزیارات، باب سی و چهارم ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
قصد ترور امام‌حسین علیه السلام‌در مدینه 🛑فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع يَا عُتْبَةُ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّا أَهْلُ بَيْتِ الْكَرَامَةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ أَعْلَامُ الْحَقِّ الَّذِينَ أَوْدَعَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قُلُوبَنَا وَ أَنْطَقَ بِهِ أَلْسِنَتَنَا فَنَطَقَتْ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ‏ جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ إِنَّ الْخِلَافَةَ مُحَرَّمَةٌ عَلَى وُلْدِ أَبِي سُفْيَانَ وَ كَيْفَ أُبَايِعُ أَهْلَ بَيْتٍ قَدْ قَالَ فِيهِمْ رَسُولُ اللَّهِ ص هَذَا فَلَمَّا سَمِعَ عُتْبَةُ ذَلِكَ دَعَا الْكَاتِبَ وَ كَتَبَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ إِلَى عَبْدِ اللَّهِ يَزِيدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ مِنْ عُتْبَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ لَيْسَ يَرَى لَكَ خِلَافَةً وَ لَا بَيْعَةً فَرَأْيُكَ فِي أَمْرِهِ وَ السَّلَامُ فَلَمَّا وَرَدَ الْكِتَابُ عَلَى يَزِيدَ لَعَنَهُ اللَّهُ كَتَبَ الْجَوَابَ إِلَى عُتْبَةَ أَمَّا بَعْدُ فَإِذَا أَتَاكَ كِتَابِي هَذَا فَعَجِّلْ عَلَيَّ بِجَوَابِهِ وَ بَيِّنْ لِي فِي كِتَابِكَ كُلَّ مَنْ فِي طَاعَتِي أَوْ خَرَجَ عَنْهَا وَ لْيَكُنْ مَعَ الْجَوَابِ رَأْسُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَبَلَغَ ذَلِكَ الْحُسَيْنَ فَهَمَّ بِالْخُرُوجِ مِنْ أَرْضِ الْحِجَازِ إِلَى أَرْضِ الْعِرَاق 🔰 امام زين العابدين عليهم السلام: وقتى [وليد بن ] عُتبه،( والی و حاکم مدینه) سخن حسين عليه السلام را در مخالفت با يزيد شنيد، كاتب خود را فرا خواند و چنين نوشت: «به نام خداوند بخشنده مهربان. به بنده خدا يزيد، امير مؤمنان، از [وليد بن ] عُتبة بن ابى سفيان. امّا بعد، حسين بن على، براى تو [حقّ ] خلافت و بيعتى قائل نيست. نظر خودت را در اين باره ابراز كن. والسلام!». وقتى نامه به يزيد رسيد، جواب [وليد بن ] عتبه را چنين نوشت: «امّا بعد، چون نامه ام به دستت رسيد، به سرعت، جواب نامه را بفرست و در نامه ات روشن ساز كه چه كسانى بيعت را پذيرفتند و چه كسانى از آن، سر باز زدند و با نامه، سرِ حسين بن على را نيز بفرست». اين خبر به حسين عليه السلام رسيد و تصميم گرفت از سرزمين حجاز به سمت عراق حركت كند 📚أمالي الصدوق ص: 152 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💬 (ع) میفرمایند : 👌 تا سه خصلت در مؤمن نباشد، مؤمن نيست:  خصلتى از پروردگارش و از پيامبرش و از ولىّ خدا 《 امّا 》 خصلت پروردگارش [ نهفتن راز ] است؛  خصلت پيامبر خدا [ ملايمت با مردم ] است؛ خصلت ولىّ خدا [ شكيبایی در تنگنا و سختى ] است. 📚 تحف العقول صفحه ۴۲۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri