eitaa logo
سید محمد جواد سید شبیری
1.1هزار دنبال‌کننده
636 عکس
77 ویدیو
80 فایل
کانال شخصی حجةالاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری(مشهد) شامل محتوای سخنرانی، مباحث حدیثی و مناسبتی مرتبط با معارف اهل البیت(علیهم السلام) ارتباط با بنده👇 @smjssh ارسال پیشنهادات، مطالب جدید و مفید👇 @rejal_admin تبلیغ👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 فقيه واحد لا يوازن به ألف عابد... قال النبیّ صلّی الله علیه وآله : فقیهٌ واحد أشدّ علی إبلیس من ألف عابدٍ. 📚 بحار الانوار ١ / ١٧٧ و تلك الأشدية لجهات شتّى: ✔️ الأولی : علی أن الفقیه بصیر فی دینه بما أخذ من الکتاب و السنة یکون إغوائه و إضلاله أصعب مئونةً من إضلال العابد الذی لیست له هذه البصیرة، کما ورد بهذا المعنی عنهم علیهم السلام: من دخل فی هذا الدین بالرجال أخرجه منه الرجال کما أدخلوه فیه و من دخل فیه بالکتاب و السنة زالت الجبال قبل أن یزول. 📚 بحارالانوار ٢ / ١٠٥ ✔️ و الثانیة : لأن العابد همّه ذات نفسه فقط و لکن الفقیه همه مع ذات نفسه ذات عباد الله و إمائه لینقذهم من ید إبلیس و مردته کما هو صریح الروایة. 📚 بحارالانوار ٢ / ٥ و ورد أیضا : نعم الرجل الفقیه فی الدین إن أحتیجَ إلیه نفع و إن لم یُحتج إلیه نفع نفسَه. 📚 بحارالانوار ١ / ٢١٦ و إلى هذه أشار الإمام عليه السلام في رواية شريفة فقال: اَلرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ. 📚 الكافي الشريف ١ / ٣٣ ✔️ و الثالثة : بداهة أن عنوان العبادة ـ التی هی الغایة فی الخلقة ـ لا تصدق علی المأتی به إلا إذا تطابق مع المأمور به، و أن إحراز هذا التطابق لا یمکن إلا بالعلم و الفقه. فعلهذا قد یفعل العابد الجاهل فعلا بزعم العبادة و طاعةِ الله تعالى و الحال أنه عین الذنب و المعصیة و طاعةِ الشيطان، بل كثيرا ما يفعل كذلك کما وقعت الواقعة لجریح العابد. فراجع البحار ٧١ / ٣٧ و ٣٨ ✔️ و الرابعة: لا ريب في أن الذي لابد منه فى صحة العبادة - فضلا عن مقبوليتها - هو اليقين و التصديق الجازم بالمبدأ و المعاد و سائر المعتقدات الحقة، و هذا اليقين لو كان موجودا في أحدٍ لَوُجِدَ في الفقيه دون العابد الذي ليس بفقيه. و قال أمير المؤمنين عليه السلام: نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ خَيْرٌ مِنْ صَلاَةٍ فِي شَكٍّ. 📚 بحارالانوار ٣٣ / ٣٥٧ ✔️ و الخامسة: ضرورة أن فضيلة الأعمال الصالحة عند الله تعالى إنما تحاسَب على قدر العلم و العقل و المعرفة، كما صرح بذلك الإمام الصادق عليه السلام حيث قال في رواية: إِنَّ اَلثَّوَابَ عَلَى قَدْرِ اَلْعَقْل.‌ 📚 بحارالانوار ١ / ١١ و التصريح بها يوجد كثيرا. http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
💢مبادا حس برتری نسبت به مردم داشته باشید... سید مهدی علوی گرگانی- فرزند مرحوم آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی-: 👈 مرحوم پدر برای مردم، بسیار احترام و ارزش قائل بودند و همواره به ما تأکید می‌‌کردند که مردم‌دار باشیم. از مصادیق آن هم این بود که همیشه خودشان برای تبلیغ می‌رفتند و ما چهار برادر را هم، تشویق می‌کردند که برای تبلیغ برویم. وقتی که برای تبلیغ می‌رفتیم، می‌فرمودند: مبادا یک وقت خدای نکرده به ذهنتان برسد که آن کشاورزی که پای منبرتان می‌آید، سواد ندارد و من که منبر رفته‌ام، سواد دارم، به هیچ‌وجه این فکر را نکنید! 💠 به ما تأکید می‌کردند و می‌فرمودند: روز قیامت که یوم‌الحسره است، چه بسا شمایی که حدیث را مطالعه کرده و منبر رفته و آن را برای مردم خوانده‌اید، به بهشت راه نیابید، اما کسی که پای منبر شما بوده، به بهشت برود! چون او شنید و رفت و به آن عمل کرد، اما تو خواندی و گفتی و به آن عمل نکردی! مبادا حس برتری نسبت به مردم داشته باشید، خودتان را در ردیف مردم و حتی پایین‌تر از آنها بدانید و واقعا هم، خودشان چنین تواضعی داشتند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
در این روز سنه 367ه‍، عزالدّوله دیلمى پدر زن طائع لله خلیفه عباسى به قتل رسید"1" در حربى که ما بین او و پسر عمش ‍ عضدالدّوله واقع شد و حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام در اخبار غیبیه خود از سلطنت دیالمه از قتل عزالدّوله بر دست عضدالدّوله خبر داده در آنجا که فرموده : (والمترف ابن الاجذم یقتله ابن عمه على دجلة )"2" تعبیر فرموده از عزالدّوله به (مترف) چون که نقل شده که او صاحب لهو و شرب بوده و از او به ابن الاجدم، به جهت آنکه پدرش معزالدوله مقطوع الید بوده و او را نیز اقطع می گفتند؛ چنانکه در ربیع الثانى به آن اشاره خواهم نمود؛ انشاءالله. و پسر عمش عضدالدولة است که او را در قصر الجفن نزدیک دجله بکشت و ما در جمادى الاولى اشاره خواهیم کرد به استیلای دیالمه بر بغداد و اخبار حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام از ایشان. و در این روز سنه 578 یا 598ه‍، وفات یافت فخر الاجله و شیخ فقهای حلّه محمد بن احمد بن ادریس حلّى، فقیه متبحّر صاحب کتاب (سرائر)"3" و ابن ادریس چون گاهى از شیخ طوسی تعبیر به جد می کند، بعضى گفته اند که مادرش ‍ دختر شیخ طوسى است و این بعید است به حسب طبقه و وجه اتصالش به شیخ معلوم نیست چنان چه شیخ ما"4" در خاتمه مستدرک ذکر فرموده. "1-الکنی و الالقاب،ج2،ص399. 2-شرح نهج البلاغه،ج7،ص49. 3-جامع الخلاف و الوفاق،ص624. 4-ولادت شیخ ما در این روز سنه 1254 ه واقع شده است" ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔸 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ مَوْلًى لِبَنِي هَاشِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: « ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ فَلاَ يُرْجَ خَيْرُهُ مَنْ لَمْ يَسْتَحِ مِنَ اَلْعَيْبِ وَ يَخْشَ اَللَّهَ بِالْغَيْبِ وَ يَرْعَوِ عِنْدَ اَلشَّيْبِ » . ☘☘☘ 🔸 از حضرت امام صادق علیه‌السلام نقل است که فرمودند : « سه چيز است كه در هر فردی باشد، هرگز به خير او اميدى نيست : كسى كه در نهان از خدا نترسد، و در پيرى از گناه باز نايستد، و از عیب و ننگ، شرم نداشته باشد » . ‌ •┈┈••✾••┈┈• 📚 الکافي ج ۸ ، ص ۲۱۹ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔸توصیه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به طلاب و دانش پژوهان: بر تحصیل عاشقانه علم و کسب فضایل اخلاقی تمرکز کنید آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی تحصیل عاشقانه علم و کسب مکارم اخلاق را از ویژگی‌های بارز علما و فقهای شیعه در اعصار گذشته دانستند و بر تمرکز طلاب جوان بر درس و تهذیب نفس تاکید کردند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در دیدار بیت آیت الله مصباح یزدی -که برای قدردانی از ابراز تسلیت معظم له در دفتر ایشان حضور یافته بودند- از بی توجهی به ارتقای علمی در علوم حوزوی ابراز تاسف کردند و گفتند: امروزه دنیا در علوم مختلف پیشرفت کرده است، حوزه های علمیه نیز باید به علوم حوزوی مخصوصا فقه و اصول که از علوم لازم و حیاتی برای حوزه است، به صورت شایسته‌ای اهتمام داشته باشند تا شاهد ترقی و پیشرفت بهتری در این زمینه باشیم. معظم له تصریح کردند: دین به عالم نیاز دارد و مردم نیز دین خود را از عالمان زمان خود می گیرند نه از کتابهای علمی. همانگونه که فرد بیمار علاج جسم خود را از طبیب طلب می‌کند و نه از کتابهای قطور علم پزشکی. پس جامعه حوزوی ما باید به دنبال پرورش عالمانی باشد که پاسخگوی نیازهای جامعه خود باشند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی گفتند: یکی از ویژگی‌های شاخص مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی (رضوان‌الله‌علیه) این بود که نسبت به جذب افراد مستعد به حوزه و حمایت از طلابی با استعداد اهتمام داشت. گاهی که طلاب و علمای بلاد از شهرستانهای خود همراه با مردمشان برای ملاقات با ایشان می آمدند اگر می دیدند که آن روحانی استعداد دارد از ایشان می خواستند در قم بماند. اگر در بین طلاب کسی بود که استعداد داشت و می خواست که از حوزه علمیه قم برود خودشان شخصا از او می خواستند که در حوزه قم بماند و سعی می کردند از آن طلبه حمایت کنند. ایشان توجه به علم آموزی و تلاش برای کسب مکارم اخلاق را دو ویژگی بارز علمای شیعه در اعصار گذشته دانستند و فرمودند: بسیاری از علمای ما عاشقانه به دنبال کسب علم بودند و همین عشق به تحصیل سبب شده بود که حتی تا آخرین لحظات عمر خود از علم آموزی و مباحثه علمی دست نکشند. آیت الله العظمی شبیری زنجانی افزودند: آنها به اخلاقیات توجه ویژه داشتند و مردم نیز به دلیل همین موارد به آنها احترام می گذاشتند. طلاب جوان باید این دو امر مهم را در کنار هم دنبال کنند. تاثیرات دنیای مادی کنونی قابل انکار نیست ولی کسی که روحانی است و ایمان به خداوند و عنایات او دارد باید متمرکز در فعالیت علمی و دینی باشد نه اینکه به دنبال حواشی یا فعالیت اقتصادی برود و رفتاری که زیّ طلبگی شمرده نمی شود از او سر بزند. این موضوعی است که متاسفانه امروزه نسبت به آن توجه نمی شود. معظم له استمرار بیوت علمی را نعمتی الهی دانستند و خطاب به فرزندان آیت الله مصباح فرمودند: الحمد لله که خداوند این نعمت را به بیت شما عطا فرموده و شما باید برای استمرار این نعمت تلاش کنید. ایشان در این دیدار درباره اساتید فلسفه، فقه و اصول مرحوم آیت الله مصباح و همچنین آثار منتشر نشده ایشان، سوالاتی از فرزندانشان پرسیدند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
سید محمد جواد سید شبیری
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ♦️عن النبي صلى
تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) ج ۲، ص ۱۱۸ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْعُلَمَاءُ كُلُّهُمْ هَلْكَى إِلاَّ اَلْعَامِلُونَ وَ اَلْعَامِلُونَ كُلُّهُمْ هَلْكَى إِلاَّ اَلْمُخْلِصُونَ وَ اَلْمُخْلِصُونَ عَلَى خَطَرٍ . تفسير نور الثقلين ج ۳، ص ۳۹۹ وَ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِي أَحْمَدَ اَلْعَامِرِيِّ قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى اَلرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: اَلدُّنْيَا كُلُّهَا جَهْلٌ إِلاَّ مَوَاضِعَ اَلْعِلْمِ، وَ اَلْعِلْمُ كُلُّهُ حُجَّةٌ إِلاَّ مَا عُمِلَ بِهِ، وَ اَلْعَمَلُ كُلُّهُ رِيَاءٌ إِلاَّ مَا كَانَ مُخْلَصاً، وَ اَلْإِخْلاَصُ عَلَى خَطَرٍ حَتَّى يَنْظُرَ اَلْعَبْدُ بِمَا يُخْتَمُ لَهُ. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
💢با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه تأیید می‌کنم، لکن آنچه زندگی را اداره می‌کند، عملاً فقه ما است ✔️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم؛ حالا چه‌ جوری داخل برنامه‌های شما بشود، به برنامه‌ریزی مدیران آنجا بستگی دارد؛ فلسفه خوب است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ http://eitaa.com/shobeiri
قَالَ أَبُو ذَرٍّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ: قَالَ لِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَلاَ أُعَلِّمُكَ بِعَمَلٍ خَفِيفٍ عَلَى اَلْبَدَنِ ثَقِيلٍ فِي اَلْمِيزَانِ قُلْتُ بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْكَ قَالَ هُوَ اَلصَّمْتُ وَ حُسْنُ اَلْخُلُقِ وَ تَرْكُ مَا لاَ يَعْنِيكَ تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) جلد۱ صفحه۱۰۷ http://eitaa.com/shobeiri
لقاء رسول الله صلی الله علیه و آله اللَّهُمَّ إِنِّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ أَرَهُ فَلا تَحْرِمْنِی فِی یَوْمِ الْقِیَامَةِ رُؤْیَتَهُ وَ ارْزُقْنِی صُحْبَتَهُ وَ تَوَفَّنِی عَلَی مِلَّتِهِ وَ اسْقِنِی مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَبا رَوِیّا سَائِغا هَنِیئا لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ أَبَدا إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ إِنِّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ أَرَهُ فَعَرِّفْنِی فِی الْجِنَانِ وَجْهَهُ اللَّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مِنِّی تَحِیَّةً کَثِیرَةً وَ سَلاما. (ثواب الاعمال) خدایا ایمان آوردم به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) درحالیکه او را ندیدم، پس مرا در قیامت از دیدارش محروم مساز، و همنشینی با او را نصیبم فرما، و مرا بر دین او بمیران، و از حوضش سیرابم کن، نوشیدنی بدون تشنگی، دلنشین و گوارا که پس از آن هرگز تشنه نشوم، همانا تو بر هرچیز توانایی. خدایا ایمان آوردم به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) درحالیکه او را ندیدم، پس در بهشت چهره اش را به من بشناسان. خدایا به محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) از سوی من تحیّت و سلام بسیار برسان. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
📌 کردن ممنوع امیرمؤمنان (ع) در پندی مفصل، نکاتی ارزشی در آداب معاشرت را به سفارش کرد که بخشی از آن ناظر به گلایه کردن برادران دینی از همدیگر است. آن حضرت در نهی از این کار فرمود: «إِذَا كَانَ لِلْمُخَالَطَةِ مَوْضِعٌ لَا تُكْثِرَنَّ الْعِتَابَ فَإِنَّهُ يُورِثُ الضَّغِينَةَ وَ يَجُرُّ إِلَى الْبَغِيضَةِ وَ كَثْرَتُهُ مِنْ سُوءِ الْأَدَبِ ارْحَمْ أَخَاكَ وَ إِنْ عَصَاكَ وَ صِلْهُ وَ إِنْ جَفَاك‏...» اگر رفت و آمد با دوستان به جایش باشد، زیاد از او گلایه مكن كه مايه گردد و تو را به كشاند و گله بسيار ‏ادبى است. 📚کراجکی، کنزالفوائد، ج1، ص93. 👇👇 http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ‏ أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِهِ شَکَا إِلَیْهِ مَا یَلْقَوْنَ مِنَ النَّاسِ فَقَالَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا ذَا نَحْنُ فِیهِ مِنْ‏ أَذَى‏ النَّاسِ وَ مُطَالَبَتِهِمْ لَنَا وَ بُغْضِهِمْ إِیَّانَا وَ طَعْنِهِمْ عَلَیْنَا کَأَنَّا لَسْنَا عِنْدَهُمْ مِنَ الْمُسْلِمِینَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ أَ وَ مَا تَحْمَدُونَ اللَّهَ عَلَى ذَلِکَ وَ تَشْکُرُونَهُ إِنَّ الشَّیْطَانَ لَمَّا یَئِسَ مِنْکُمْ أَنْ تُطِیعُوهُ فِی خَلْعِ وَلَایَتِنَا الَّتِی یَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا یَقْبَلُ عَمَلَ عَامِلٍ‏ خَلَعَهَا أَغْرَى النَّاسَ بِکُمْ حَسَداً لَکُمْ عَلَیْهَا فَاحْمَدُوا اللَّهَ عَلَى مَا وَهَبَ لَکُمْ‏ مِنَ الْعِصْمَةِ وَ إِذَا تَعَاظَمَکُمْ مَا تَلْقَوْنَ مِنَ النَّاسِ فَفَکِّرُوا فِی هَذَا وَ انْظُرُوا إِلَى مَا لَقِینَا نَحْنُ مِنَ الْمِحَنِ وَ نَلْقَى مِنْهُمْ وَ مَا لَقِیَ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ‏  وَ رُسُلُهُ مِنْ قِبَلِنَا فَقَدْ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ أَعْظَمِ النَّاسِ امْتِحَاناً وَ بَلَاءً فِی الدُّنْیَا فَقَالَ الْأَنْبِیَاءُ ثُمَّ الْأَوْصِیَاءُ ثُمَّ الْأَئِمَّةُ ثُمَّ الْمُؤْمِنُونَ الْأَوَّلُ فَالْأَوَّلَ وَ الْأَفْضَلُ فَالْأَفْضَلُ وَ إِنَّمَا أَعْطَانَا اللَّهُ وَ إِیَّاکُمْ وَ رَضِیَ لَنَا وَ لَکُمْ صَفْوَ عَیْشِ الْآخِرَةِ ثُمَّ قَالَ ص الدُّنْیَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْکَافِرِ وَ مَا أَعْطَى اللَّهُ عَبْداً مُؤْمِناً حَظّاً مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا مَشُوباً بِتَکْدِیرٍ لِئَلَّا یَکُونَ ذَلِکَ حَظَّهُ مِنْ ثَوَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِیُکَمِّلَ اللَّهُ لَهُ صَفْوَ عَیْشِ الْآخِرَةِ. ✨روایت شده یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام از نوع برخورد و رفتار مردم (مخالفین شیعه) با شیعیان گلایه کرد و گفت: ای فرزند رسول خدا! مردم رفتار خوبی با ما ندارند، ما را اذیت می‌کنند، نسبت به ما بغض و کینه نشان می‌دهند و با طعنه و ملامت با ما سخن می‌گویند، به‌گونه‌ای که انگار ما شیعیان اصلاً جزء مسلمانان نیستیم! امام علیه السلام فرمود: آیا بخاطر این شرایط و این اتفاقات، خدا را سپاس نمی‌گویید و شکر او را بجا نمی‌آورید؟! بدانید که شیطان هنگامی که از خارج کردن محبتِ ما از قلبِ شما، و از دور کردن شما از ولایتِ ما، که ملاک پذیرش همه اعمال نزد خداوند است ناامید شد، شروع به تحریک مردم به حسدورزی و آزارِ شما می کند! پس خدا را شکر کنید که این حملات شیطان و این رفتار مردم، آسیبی به ایمان شما نرسانده و ایمانتان همچنان پابرجاست! اما هر زمان، این سختی‌ها و دشواری‌ها در نظرتان بزرگ و سنگین آمد، علاوه بر آنچه گفتیم، به رنج‌ها و مشکلاتی که بر ما و دیگر انبیاء و اولیاء الهی وارد شده است بیاندیشید تا التیام پیدا کنید، شخصی از رسول خدا پرسید: سخت‌ترین و سنگین‌ترین امتحانات و بلاها در دنیا به چه کسانی وارد می‌شود؟ ایشان فرمودند: انبیاء، سپس اوصیاء ایشان، سپس ائمه و سپس مؤمنان؛ پس هرکس از لحاظ درجة ایمان بالاتر باشد، بلا و امتحانش سخت‌تر و سنگین‌تر خواهد بود! بدانید؛ خداوند که رضایتش شامل حال ما و شما باد! صفا و عیشِ به‌ دور از رنج و سختیِ آخرت را برای ما و شما برگزیده‌ است، همانطور که رسول خدا فرمود: دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است!  بدانید که خداوند، هیچ لذت و بهره‌ای از دنیا به مؤمن نمی‌دهد مگر آنکه آمیخته است با کدورت و رنج، زیرا نمی‌خواهد این شادی و لذت، جزئی از ثواب آخرت او محسوب شود و چیزی از آن بکاهد بلکه میخواهد اجر و پاداش او کامل باشد!  📚دعائم الإسلام، ج ۱، ص ۴۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔰 شرط این است؛ طلبه انقلابی فاضل 🔻 انقلاب ما یک انقلاب فکری، علمی و ارزشی است و از این رو، شرط داشتن یک حوزه انقلابی این است که طلاب توان تبیین و دفاع از مبانی نظام را داشته باشند. 💠بیشتر بخوانیم 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=43689 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060