🔹چرا دفاع ما مقدس بود؟
۱ : آذربایجان و گرجستان به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال۱۸۱۳ میلادی در زمان فتحعلیشاه قاجار از ایران جدا شد .(حدود ٢٠۵ سال پیش)
۲-منطقه نخجوان و ارمنستان بموجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ۱۸۲۸ میلادی درزمان فتحعلیشاه از ایران جدا شد(یعنی حدود ١٩٠ سال پیش).
۳-افغانستان و هرات به موجب معاهده پاریس در سال ۱۸۵۷ میلادی در زمان محمدشاه قاجار از ایران جدا شد (یعنی حدود ١۶١ سال پیش ).
۴-ترکمنستان،ازبکستان و قرقیزستان بموجب قرار داد سال۱۸۸۳ میلادی در زمان ناصرالدین شاه قاجار از ایران جدا شد( یعنی حدود ١٣٧ سال پیش).
۵-پاکستان و سیستان بموجب قرارداد ننگین حکمیت « ژنرال اسمیت » در زمان حکومت قاجار در دو مرحله که آخرین آن در سال ۱۹۰۵ میلادی از ایران جداشد ( یعنی حدود ١١٣ سال پیش).
۶-مجمع الجزایر بحرین با ۳۳ جزیره ارزشمند در سال ۱۳۵۰ شمسی در زمان محمدرضا شاه پهلوی از ایران جدا شد( یعنی حدو۴٧سال پیش).
۷-شهر بندری وزیبای فیروزه در شرق دریای مازندران،قبل از انقلاب در زمان محمدرضا پهلوی از ایران جدا شد و به شوروی واگذار گردید.
🔸اما میدانیم که در جنگ تحمیلی مدت ۸ سال با دنیا جنگیدیم،حدود ۱۸۸۰۱۵ نفر شهید دادیم ( در میدان جنگ و هم بمباران شهرها تا روز آتش بس ) که ۳۶ هزار نفر از آنان دانش آموز بودند.
💠حال با افتخار اعلام میکنیم که:
۱- یک وجب از خاک میهن اسلامی را از دست ندادیم.
۲-باعث بیداری کشورهای اسلامی و مظلوم شدیم.
۳-قدرت اسلام و ایران را به ابرقدرت ها نشان دادیم تا دیگر جرأت حمله به ایران را نداشته باشند.
🙏شادی روح شهدا و امام شهدا صلوات
🔴 غفلتی که به بزک آمریکا کمک میکند
🖌محمد عبدالهی
🔰در آبان ۱۳۹۵ #رهبر انقلاب شدیداً اعتراض کردند که چرا هیچ نشانهای از ۷۰ جلد #اسناد_لانه_جاسوسی، در مدارس و دانشگاهها نیست؟ امروز پس از گذشت ۳ سال از #اعتراض ایشان و ۳۹ سال افشای اسناد جاسوسی هنوز اثری از این اسناد در #کتب_درسی ما نیست. اما چرا؟!
دلیل این امر #غفلت است یا دلایل دیگر؟
🔰اهمیت نشر یا سانسور اسناد لانه جاسوسی
1⃣ سالهاست در #حافظه_تاریخی مردم ایران، نفرت از آمریکا و #انگلیس وجود دارد، نسلهای پیشین علت این نفرت را بخوبی درک کردهاند. مردم ایران به چشم خود دیدهاند در جنگ جهانی اول، انگلیسیها با قحطی مصنوعی، نیمی از مردم کشور را قتل عام کردند، اما جریان #نفوذ فرهنگی و تاریخی، نه تنها اسناد این جنایت را از کتب و کتب درسی که حتی از روزنامهها هم حذف کرد تا سندی برای نسلهای بعد نماند. درست آنچه برای اسناد سفارت آمریکا اتفاق افتاد. نتیجه روشن است. به مرور زمان، روحیه ضداستکباری شعارزده و نامستند میشود، رنگ میبازد و مردم دوست و دشمن خود را تشخیص نخواهند داد، تا وقتی چکمههای دشمن بر درب خانه آنها لگد بزند. درست مثل افغانستان و سوریه و عراق.
2⃣ این اسناد، منبع دست اول و سند اثبات دشمنی آمریکا با #ایران است. در زمانهای که آمریکاییها و نفوذیها با عبور از «پله اولِ» چند دهه جنایت و ستم در کشورمان، ایران را متهم به دشمنتراشی میکنند، چه شاهدی بهتر از اسناد خود دشمن؟ اسنادی که یک #ویکی_لیکس کامل و حقیقی از عملگی #پهلوی برای آمریکا و نحوه #جاسوسی و خرابکاری سفارت آمریکا علیه ماست. جوان ایرانی با خواندن این اسناد میفهمد آمریکای بزک شده این روزها، ستاد فرماندهی کودتای ۲۸ مرداد بود. سلطه #نفتی آمریکا و چپاول نفت در حکومت پهلوی، روند نفوذ در جمهوری اسلامی، صحنهگردانی تخریب و فشار بر ایران، با این اسناد در جلو چشمها قرار دارد.
3⃣ این اسناد دریایی است از اسرار سیاسی که با زحمت بسیار دانشجویان طی ۶سال با مرتب کردن دقیق ۱۱هزار سند رشته رشته، تهیه شدهاند. اسنادی که نشان میدهد خوشبینی یا شیفتگی به آمریکا سادهلوحانه یا خائنانه است و سفارت آمریکا در هر کشوری، نه یک سفارتخانه معمولی برای تعامل کشورها، بلکه کانون جاسوسی و خرابکاری و #مداخله است. و چه خوب گفته «نگرو پونته» رئیس دولت آمریکایی حاکم بر عراق (۲۰۰۴-۲۰۰۵): «آمریکا تنها کشوری است که در آن کودتا رخ نمیدهد! چون آمریکا در واشنگتن سفارت ندارد.»
✍️ متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در سایت رهبر انقلاب
میخواستند بین انقلابیها تفرقه بیندازند
رهبر انقلاب اسلامی:
من از روز هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ خاطرهای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خونبار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند. این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینهای، همه عبرتها را به ما درس میدهد. کسی که روزنامههای آن وقت و اظهارات مسؤولان رژیم ستمشاهی را مطالعه میکرد، میفهمید که اینها میخواهند کسانی را که در مقابل آنها هستند و مبارزه میکنند، از هم جدا کنند. عدّهای را که طرفداران و علاقهمندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار میکردند، به عنوان تندرو و افراطی و متعصّب معرفی میکردند. در مقابل اینها هم، بعضی از کسانی را که علاقهمند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آنطور خیال میکرد اینها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با اینها میشود مذاکره و صحبت کرد، معرفی میکردند. من در آن روز این احساس خطر را کردم. آن زمان من در جیرفت #تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامهای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم اینها با این تدبیرِ خباثتآمیز میخواهند بهانهای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون اینکه خودتان بخواهید، در مقابل آنها قرار دهند. این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم. روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامهها، خبر کشتار #هفده_شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم. من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیریها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونهاش کشتار #هفدهم_شهریور بود.۷۶/۶/۱۹
به مناسبت سالروز کشتار خونین مردم انقلابی ایران توسط رژیم سفاک پهلوی
پ.ن: یکی از شِگردهای دشمن برای تضعیف جبههی حق، ایجاد اختلاف، تفرقه، بدبینی و سوءظن در بین افراد این جبهه است و معمولا این شگرد، توسط خودیها لکن با مدیریت ناخودیها انجام میگیرد. هر حنجرهای که از آن -خواسته یا ناخواسته، دانسته یا نادانسته- ندای تفرقهافکنی در بین جبههی حق و انقلابیون درآید، آن، حنجرهی #شیطان است.
#تبیین_اساس_کار_ماست
4goftar_kamel_992.pdf
3.41M
📚 فایل کامل کتاب #چهار_گفتار
کتاب #چهار_گفتار مجموعهی چهار سخنرانی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای است که بین سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ هجری شمسی ایراد شده است.
معظمله در طول سالهای مبارزه در دوران پهلوی و از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، در بسیاری از مقاطع به بیان نکات مورد نظر خود دربارهی زندگی، شرایط دوران و قیام سیدالشهداء "علیهالسلام" پرداختهاند؛ اما میتوان گفت، چهار سخنرانی که در کتاب چهارگفتار جمعآوری و منتشر شده است، محور اصلی و اساسی تبیین حادثهی عاشورا از نگاه حضرت آیتالله خامنهای میباشد.
♨️♨️♨️ #واقعیتهای_فراموش_شده_عصر_پهلوی
🔺در این مستند، ببینید اقرار شاه و عناصر حکومت پهلوی را راجع به فساد گسترده در حکومت پهلوی
♦️با انتشار وسیع این مستند، پایانی بدهید بر دروغ پردازی های چهل ساله طرفداران پهلوی
⚠️با دیدن این مستند، طرفداران پهلوی دیگر حرفی برای گفتن نخواهند داشت
این مستند را می توانید از لینک زیر در آپارات مشاهده و دانلود کنید:
https://www.aparat.com/v/bMgYl
💠نوکری در خاندان پهلوی هم ژنتیک است و هم ژنریک!
آقای رضا پهلوی - حالم از بوی گند نظام سلطنتی بابات و بابابزرگت به هم میخوره! این که در قرن ۲۱ هنوز فسیلهایی باشن که شاخص مشروعیت یک حکومت رو در «اسپرم اعلیحضرت» و انتقال آن سلطنت را ازطریق انتقال همان «اسپرم» به صلب «آقازاده اعلیحضرت» فلسفهبافی میکنند! چنین فسیلهایی قبل از سلطنت شایسته تاکسیدرمیاند! وجود شما توهین به شعور بشریته!
امیراصلان افشار رئیس دفتر تشریفات شاهنشاهی در خاطراتش مینویسد: درون اتاق کارم نشسته بودم ناگهان شاه وارد اتاق شد و روی صندلی ارباب رجوع نشست و من تعجب کردم و گفتم اعلیحضرت چه اتفاقی افتاده؟ گفت سفیر آمریکا الان دفتر من بود و گفت من باید برم!
ظاهرا نوکری در خاندان پهلوی هم ژنتیک است و هم ژنریک! پدربزرگ را انگلیس بر تخت سلطنت نشاند! و بموقع هم از صندلی برداشت! پدر را آمریکا در کودتای ۳۲ به سلطنت برگرداند و به موقع هم امریه خروج برایش صادر کرد!
آخرین باقیمانده این سلطنت منقرض شده نیز تا ریاض میرود و در رویای بازتولید سلطنت دست تکدی مقابل حکام سعودی دراز میکند و ۴۰ میلیون دلار «پول توجیبی» میگیرد!
✍داریوش سجادی
💠 پاسخ به پروژه ضد ایرانی چهل سال
یه جور میگی چهل ساله
که ما بدبخت و نابودیم
که انگار پیش از اون هرشب
توی کاباره خوش بودیم
گمونت ازسر سیری
یه ملت انقلاب کردن؟
بهشت بود و همه باهم
زدن اونو خراب کردن؟
یه جور میگی که این چل سال
پر از کابوسه و بیداد
که انگار پیش از اون مردم
ندیدن گزمه و جلاد
ندیدی کاخای شاهو؟
ندیدی چاله میدونو؟
گمونم خوب یادت نیست
جنوب شهر تهرونو
ندیدی پهلوی ها رو
کیا آوردن و بردن؟
به جز مونتاژ و عریانی
تو این کشور چی آوردن؟
سی میلیون جمعیت داشتیم
همون قدر بشکه های نفت
نه جنگ بود و نه تحریمی
ولی پولا کجا می رفت؟
تو جیب اشرف و شاپور
تو کاخ حضرت والا
بله شادی فراوون بود
ولی تو فیلم فارسی ها
کی بعد از انقلاب، اول
به این ملت خیانت کرد؟
ترورها رو به راه انداخت
کی ازصدام حمایت کرد؟
خلیج فارس ایرانو
عرب میگفت کدوم شیاد؟
با شلیک کدوم موشک
هواپیما توآب افتاد؟
ندیدی توی سنگرها
هزاران جسم صدچاکو؟
جوونایی که جون دادن
ندادن یک وجب خاکو؟
تو اون روزا نمی خوندی
چرا از فقر و بدبختی؟
چرا شیون نمی کردی
برای کشتن تختی؟
به فرضم توی این چل سال
وطن غرق تباهی بود،
بپرس از غربیا آیا
مصدق هم سپاهی بود؟!
✍افشین علا
💠ایرانی با انقلاب از خواب بیدار شد
یک مغازهدار معمولی از میان شما اگر ببیند که شاگرد مغازهاش بعد از سالها جدا شدن از او، موفقتر و زبدهتر و محبوبتر و پرمشتری تر از خودش شده، احتمالا خشمگین شود و اگر تقوا نداشته باشد بدنبال نابود کردنش برود.
🔹 خوب از غرب چه توقعی دارید؟ ما که شاگرد مغازه هم نبودیم. رسما نوکر و غلام غرب بودیم. گاو دوشیدنی غرب بودیم، که البته جای شیر، نفت میدادیم.
🔸 مسلم است غربیها از ما خشمگین باشند. مسلم است غربیها دنبال ضربه زدن به ما باشند. مسلم است با تحریمهایشان عملا به اقتصادمان حمله تروریستی کنند.
🔹 مسلم است غربیها با رسانههای یک چشمی شان، فقط عقب ماندگیها و ضعفهایمان را نشان بدهند. تازه انهم با ضریب ده و صد، و با افزودن دروغ.
🔸 چرا که از نظر غربیها، از نظر مردان و زنان چشم آبی و مو زرد غربی، ما هنوز واکسی های ایرانی هستیم که در آبادان دنبالشان میدویدیم و برای چند ریال میگفتیم مستر مستر. از نظر انها ما هنوز سیاستمداران قاجار و پهلوی هستیم که در سفارت انگلیس و روسیه تزاری و امریکا، دستهایشان را میبوسیدیم و در مقابل خیانت کردن، حقوقمان را میگرفتیم.
🔹 اربابان سابق تاب این را نمیاورند که مردمان غرب آسیا، ایرانیهایی که در بهترین حالت قبل از انقلاب با تمسخر از انها بعنوان تازه بدوران رسیدههای نفتی یاد میشد، برای خودشان کسی شده باشند. انها باور نمیکنند که پرشینهای پهلوی که در بهترین حالت میتوانستند کازینوهای امریکایی را پر کنند و مثل شیوخ دوبی و ابوظبی پول ببازند، حالا ایرانیانی شده باشند که امپراطوری غرب را با تیپا و اردنگ از منطقه بیرون کنند.
🔸 مسلم است تلویزیون سلطنتی انگلیس، بیبیسی، که میتوانست در عرض چند ماه یک کودتا در ایران راه سازماندهی و یک دولت محبوب را منفور و ساقط کند، در مقابل این عظمت ملت ایران، تمام تلاشش را به کار بیاندازد. معلوم است مومیاییهای نقاشی شده سلطنت طلب در «مهدکودک منوتو» مستقیم به چشمهای مخاطب نگاه کنند و دروغ بگویند.
🔹 اما این واقعیت را نمیتوانند بپوشانند که ایرانی با انقلاب از خواب بیدار شد و سرنوشت خودش را در دست گرفت. و ایرانی به بقیه منطقه هم راز بیدار شدن از خواب جزمی مسخ شدگی و بی هویتی را آموخت. و ایرانی با همین بیداری میتواند بر فساد و ضعفهای دیگرش هم غلبه کند. وخواهد کرد. که این وعده تاریخ برای همه انهایی است که زنجیر بردگی را پاره کردهاند.
✍علی علیزاده
💠چرایی حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ _ یک تبیین اجتماعی
جمهوری اسلامی از پس چهلمین سال و در واقع سخت ترین سال بازی خطرناک به صحنه آوردن جمعیتی که به صورت مستقیم نشانه مشروعیت اش می باشند، با سر بلندی برآمد تا همچنان تنها نظام سیاسی در جهان باشد که سالی یکبار مشروعیت خود را به صورت علنی و در معرض آزمون می گذارد. این آزمون هولناک و نفس گیر در همان حال که خطر کردنی ترسناک هست، منبع عظیم انرژی برای تداوم انقلاب و عبور از بحران ها نیز محسوب می شود.
در تمام این سالها همواره این پرسش وجود داشته است که راز حضور و مشارکت جمعیت تقریبا ثابتی از مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن چیست؟ به خصوص در شرایطی چون سال ۹۷ که به دلیل بحران های اقتصادی و اجتماعی انتظار می رفت میزان مشارکت به نحو چشم گیری نسبت به سال های دیگر کاهش یابد. چگونه می توان حضور و همراهی مردم را در حالی که بخش عمده مقامات مسئول در قوای سه گانه با کاهش اعتماد اجتماعی مواجهه هستند را تبیین کرد؟
اگر بحث های رسانه ای و تکراری ساندیس، اجبار، ترس و سازماندهی را کنار بگذاریم و از بحث های مرتبط با متر و مسافت مسیر راهپیمایی ها نیز عبور کنیم، یکی از مشهورترین تبیین های ارایه شده از چرایی حضور مردم، تبیین الهیاتی است که البته توسط یک جامعه شناس ارایه شده است.
دکتر حسین کچوئیان در تبیین این مساله ضمن اشاره به جنبه های راز آلود حضور مردم، راهپیمایی ۲۲ بهمن را همچون راهپیمایی اربعین "دست خدا" در تاریخ می داند که هم شکل گیری و هم تداوم آن به واسطه چنین حضوری رخ می دهد." چه کسی جز دست خدا می تواند ملتی را در صورت جمعی اش به مدت ۲۵ سال(بخوانید۴۰ سال) در صحنه نگاه دارد و با آن تاریخ بسازد؟"
به نظر می رسد این تبیین نسبت به تحول واقعی که انقلاب اسلامی در حیات اجتماعی جامعه ایران به خصوص ساختار دولت ایجاد کرده است و همین تحول نقش مکملی و مهمی در حفظ حضور مردم در راهپیمایی های ۲۲ بهمن دارد، بی اعتناست.
در توضیح باید گفت که ایمان و اعتقاد به اصل نظام جمهوری اسلامی و حق بودن آن، زیر بنای و انگیزه اصلی حضور مردم و یا آن گونه که کچوئیان گفته است دست خدا در صحنه است، اما صرف ایمان به تنهایی نمی تواند توجیه گر حضور اجتماعی باشد مگر آن که آن نظام حق در حیات اجتماعی و سیاسی جامعه نیز تداوم یافته و ظهور بروز داشته باشد.
این گونه نیست که مردم تنها به خاطر اعتقاد به حق بودن جمهوری اسلامی در صحنه حضور دارند و حیات اجتماعی و سیاسی جامعه ایران تفاوتی با رژیم سابق یا سایر نظام های غیر دینی ندارد و یا حتی بدتر از آنهاست. روشن است که علی رغم همه کاستی ها، نقص ها، اختلاس ها و...حیات اجتماعی و سیاسی ایرانیان به نحو بارزی تغییر کرده و جمهوری اسلامی در متن حیات اجتماعی حضور دارد، هست، نفس می کشد، مبارزه می کند، به پیش می رود و البته بسان هر موجود زنده ای در جایی هم شکست می خورد و حتی به عقب بر می گردد. آن بدنه همیشه حاضر علی رغم نقد کردن و حتی ناراضی بودن این حضور را لمس می کنند، تلاش هایش را می بینند، گاهی از خطاهایش می گذرند و زمانی به روش دموکراتیک چرخ حرکتش را می چرخانند. با همه کم کاری ها و فشارهای خارجی هنوز فضای عمومی جامعه نشان جمهوری اسلامی دارد و فضای ذهنی و روانی جامعه بیانگر حضور یک حکومت دینی است. پس این تداوم و ظهور نظامی که باور بر حق بودن آن هست، نقش اساسی و مهمی در انگیزه بخشی برای حضور مردم دارد. مردم برای حفظ یک موجود واقعی مبارزه می کنند و به صحنه می آیند.
تحول دولت و ایجاد دولت ملی اما بزرگ ترین دستاورد جمهوری اسلامی و به نوعی زیرساخت اساسی حفظ آن است. منظور از دولت ملی سهمی است که ایرانیان از نهاد دولت و هیات حاکمه سیاسی از رهبری تا بخشداری و شورای شهر دارند و امکانی است که به لحاظ واقعی می توانند در آن سهیم باشند. تا قبل از مشروطه دولت در ایران، حداکثر یک دولت قبیله ای بود. مشروطه تلاش کرد تا دولت قبیله ای را به دولت ملی تبدیل کند اما با مجموع تلاش های صورت گرفته در مشروطه و پهلوی این سهم بیش تر از ۵ درصد نشد. انقلاب اسلامی در برآورد بدبینانه این سهم را به بیش از ۴۰ درصد رساند و در سال های بعد همواره در سطح بالاتر از ۳۰ باقی ماند. اگرچه شورش اشرافیت و تبانی طبقه متوسط در چند مقطع تاریخی موجب محدود شدن این نسبت شده است، با این حال همچنان جمهوری اسلامی در نسبت با تمام تاریخ پیش از خود، ملی ترین دولتی است که در این سرزمین تشکیل شده است. ایرانیان هیچ گاه به اندازه دوره جمهوری اسلامی در دولت سهم نداشته و البته از دولت نفع نبرده اند. به هم خاطر هم از یک سو انگیزه مخالفت ندارند و از سوی دیگر انگیزه حضور دارند.
✍ سینا کلهر
💠 موازنه #طبقه_متوسط !
ایران معاصر، صحنه کشاکش دو جناح #طبقه_متوسط است. جناح قدیم با محوریت بازرگانان قدیمی و علما و جناح جدید با محوریت روشنفکران و سرمایه داران جدید. نقطه اشتراک آنها مالکیت خصوصی و اقتصاد خصوصی است و نقطه اختلاف آنها فرهنگ و سیاست. جناح قدیم به لحاظ فرهنگی و سیاسی محافظه کار بوده و دینداری دال مرکزی گفتمان آنهاست. جناح جدید اما لیبرال بوده و به دنبال آزادی های فرهنگی و سیاسی است. طبقه متوسط نیروی پیش رو و تعیین کننده و پیش برنده تحولات جامعه ایران است و #انقلاب_اسلامی سال ۱۳۵۷ نتیجه ائتلاف عناصر اصلی این دوجناح و همدستی طبقه فرودست بر علیه رژیم پهلوی بود.
ائتلاف میان این دو جناح بعد از پیروزی انقلاب از هم پاشید و جناح قدیم با به دست گرفتن قدرت، موازنه قدرت را به نفع خود تثبیت کرد و جناح جدید را به طور کامل از دایره قدرت کنار گذاشت.
پایان جنگ، اصلاح قانون اساسی و سیاست های تعدیل اقتصادی دوره سازندگی باعث استحاله بخشی از جناح قدیم و احیای جناح جدید در جامعه ایران شد. در #دوم_خرداد ۱۳۷۶ جناح جدید طبقه متوسط موازنه را به نفع خود تغییر داد و تثبیت کرد. تلاش های جناح قدیم برای ایجاد موازنه جدید سرانجام با ریاست جمهوری #محمود_احمدی_نژاد به ثمر نشست و #جنبش_سبز ۸۸ هم نتوانست آن را تغییر دهد.
#تحریم_های_آمریکا باعث شد جناح جدید در سال ۹۲ بتواند موازنه را به نفع خود تغییر دهد. با این حال از سال ۹۶ جناح جدید در کنار طبقه پایین معادله بازی را به بیرون از چارچوب های نظام کشاند و در آبان ۹۸ این خط را ادامه داد.
#ترور_سردار_سلیمانی و مراسم تشیع میلیونی شهداء در شهرهای بزرگ به خصوص تهران #موازنه_قدرت نیروهای اجتماعی را به نفع #طبقه_متوسط_قدیم جامعه ایران که مهم ترین ویژگی آنها دینداری و محافظه کاری فرهنگی و سیاسی است تغییر داد. تثبیت این موازنه می توانست قدرت این طبقه را در میان مدت حفظ کند.
سقوط هواپیمای اکراینی بهترین فرصت برای بازگرداندن موازنه توسط جناح جدید طبقه متوسط بود. از این جهت این جناح با همه قدرت خود به میدان آمده و از آنجایی که بازی قدرت را بیرون از چارچوب های نظام سیاسی مستقر تعریف کرده و به حمایت های خارجی و همراهی طبقه پایین امیدوار شده است، در صدد ایجاد سیطره قدرت خود بر جامعه ایران است.
از آن جایی که چارچوب های سیاسی جمهوری اسلامی اجازه سیطره کامل را به جناح جدید طبقه متوسط نمی دهد، این جناح فرصت را غنیمت شمرده و اصل نظام سیاسی را به عنوان هدف خود انتخاب کرده و با تغییر موازنه، به دنبال قبضه قدرت را از طریق براندازی است.
✍سینا کلهر
💠جشن مردم
یک پرسش را جواب دهید بعد هر تحلیلی میخواهید ارائه کنید.
درباره رضا شاه و محمدرضا شاه حتما شنیده اید که این دو به دست اروپا و آمریکا بر سر ملت منصوب شدند. #حق_حاکمیت اینها ناشی از زور، آنهم زور بیگانه بوده.
پیش از آنها چطور؟ پیش از آنها هم حاکمان با زور و اسلحه حکومت را از دست هم میگرفتند و یا با ارث به هم میدادند و مردم هم کاری با حاکمیت نداشتند. پادشاهان قبلی با زور قبیله شان حاکم میشدند پهلوی ها با زور بیگانه.
حاکمان همیشه طرف حساب ما بوده اند. خوب بودن و بد بودنشان بی ربط به ما بوده. خیلی ها هنوز هم حاکمیت را در ایران اینطور میفهمند. خیلی ها حتی ظهور امام زمان عج را هم همینطور میفهمند ظهور کسی که سوپرمن وار خودش میآید و مشکلات را حل میکند و آمدن یا نیامدنش ربطی به ما ندارد.
این نوع نگاه موفقیت و عدم موفقیت ها را نمیتواند به خودمان یعنی مردم نسبت دهد. نمیفهمد چطور چهل سالگی، #جشن_مردم است.
این روزها برخی برای دفاع از دستاوردهای #چهل_ساله طوری سخن میگویند که گویا جشن، جشن حاکمان است. برای اینها اساسی ترین دست آوردها مربوط به #کارآمدی دولتها است. حال آنکه مهمترین دست آورد را باید در وجود مردم پیگیری کرد. توفیقات حاکمیتی هم هر چه هست ناشی از این است. اگر اینطور است خوب پس همین را نشان دهیم. نشان دهیم خودمان بعد انقلاب چه شدیم. بعد چهل سال خودمان چه هستیم.
حرکت ایران چه خوب و چه بد به دست خود ملت محقق شده. کسانی که این جمله را قبول ندارند لابد معتقدند یک قدرتی جلوی اراده و خواست مردم ایران را گرفته است.
من فقط یک سوال از این جماعت دارم و آن اینکه آن چه قدرتی بوده که #پهلوی نداشته و حاکمان فعلی دارند که توانسته اند جلوی اراده ما را بگیرند؟ کدام قدرت در عالم پشت آنها است که از قدرتهای پشت پهلوی قوی تر است و توانسته جلوی اراده مردم را بگیرد؟
نیازی نیست که توضیح دهم همین یک پرسش ساده چقدر در تحلیل امروز ما کلیدی است.
#حفظ_انقلاب و #حفظ_نظام فقط یک واقعه حاکمیتی نیست بلکه یک تقریر روحی و درونی در امت دارد. این مابازا است که مهم است و این اساسی ترین حقیقتی است که به دست آورده ایم. دارایی که منسوب به مردم است اولا و نه حاکمان. بله البته ضعفها هم از خودمان است. خودمانیم و خدای خود.
کسانی که داراییهای چهل ساله مردم را نمیبینند به مردم توهین میکنند. خیلی هاشان قصد اهانت ندارند اما چون با ذهنیت استبدادی تحلیل میکنند خیال میکنند چیزی مانع خواست مردم بوده است. یا مردم بی خیال حاکمان بوده اند.
من خواهشم این است همه قبل از بررسی داراییها و نداشته های امروز ما اول به همان سوال که پرسیدم جواب دهند.
✍علی مهدیان
💠 مواسات سکولار در جمهوری اسلامی خمینی
🔹این جمله رهبر انقلاب را بارها و بارها خواندهایم و شاید گفتهایم و بر آن تاکید کردهایم!
بسیجی باید در وسط میدان باشد، جمله بعدی علت را بیان میکند. «تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند» این جمله هم کما بیش به گوش ما آشناست.
🔹آیا جملات قبلش را به خاطر داریم؟
بعد از سالها ویرانگرىِ حکّام فاسد پهلوی و قاجار و بعد از چند سال ویرانگرىِ جنگ، اکنون دولت جمهوری اسلامی، به کمک مردم و کارگزاران و متخصّصین و کاردانهایش، میخواهد این کشور را بسازد... این را میگویند «سازندگی». این، یک مجاهدت است، یک جهاد فی سبیلالله است.... اما آن طرف قضیه، مادّیگری است.... امروز عدّهای به اسم سازندگی خودشان را غرق در پول و دنیا و مادّهپرستی میکنند. این سازندگی است!؟ آنچه که جامعه ما را فاسد میکند، غرق شدن در شهوات است؛ از دستدادن روح تقوا و فداکاری است؛ یعنی همان روحیهای که در بسیجیها است. بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند. (۱۳۷۱/۰۴/۱۱)
🔹مطالبه روشن است. باید خط سازندگی کشور با مجاهدت پیگیری شود و در مقابل در روی کسانی که به اسم سازندگی کشور را به سمت پولپرستی و دنیاطلبی میبرند، بایستیم تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند. این یعنی در وسط میدان ماندن!
🔹بسیجیها در سالهای دهه هفتاد چه میکنند؟ نیروی بسیجی دهه هفتاد در دو نقش عمده بروز میکند.
✔️یکی همان نقش«چرخ پنجم»! است یعنی بسیج یک ظرفیت مردمی رایگان است که هر جا دولت یا سایر نهادها کم آوردند وارد میدان میشود. اینگونه است که حتی رئیس جمهور وقت مسئولیتهایی مانند کویرزدایی و درختکاری، واکسیناسیون فلج اطفال و سایر کارهای جهاد سازندگی! _که به یک وزارتخانه تبدیل شده و عمده مسئولیتش توسعه روستایی است_ برای بسیج معرفی میکند. بقیه توان این جوانها را هم با چیزهایی مثل ایست بازرسی شبانه و.... میشود پر کرد.
✔️بروز دوم، بیشتر حرکتهای حاکی از ناراحتی از بیاعتنایی به ارزشهای انقلاب و اعتراض در قالبهای مختلف که بروزهای پیش چشمش میشد انصار حزب الله و نشریات یالثارات، شلمچه و ... که با مهارت طرف مقابل تصویری چون گروه فشار و ... میساخت.
🔹به ۱۳۹۹ برگردیم. آیا مایی که خودمان نیروی انقلاب میدانیم آگاهانهتر و با نسبت درستتر نسبت به اندیشه انقلاب حرکت میکنیم؟
قطعا بله! حرکت بسیجیها از آفتهایی چون دوگانه دیدن مردم و بسیج، ناامیدی و حس وازدگی اجتماعی، اشرافیت عملی و فکری و امثال آن که در دهه هفتاد و بخشی از دهه هشتاد دچارش شده بودیم، تا حدودی جدا شده است و همین چیزی است که بارها تقدیر رهبر انقلاب را به دنبال داشته است.
🔹اما آیا ما به میانه میدان باز گشتهایم؟
در همین روزهایی که عمده دغدغه ما رزمایش همدلی و مواسات است. عمده عملیاتهای ما چیست؟ جمع کردن پول و تهیه بستههای کمکی به مردم!
🔹مواساتی که در ادبیات روایی ما آمده است «همدردى با ديگران و شريك ساختن آنان در بهره گيرى از مواهب زندگى» است. بخش خوبی از ادبیات مواسات مربوط به مسئولین جامعه است.
در همین روزهایی که ما به دنبال تهیه بستههای کمکی بودیم، حقوق نمایندگان مجلس پانزده درصد افزایش یافت، حقوق کارگران بدون یک رای مثبت نمایندگان آنها در شورای عالی کار تصویب شد، سی و چند دستگاه قرارگاه رزمایش مواسات تشکیل دادند و اکثر مدیران و کارکنانشان همان حقوق سابق را میگیرند و ما دیگر نسبت به این حرفها حالت کرختی گرفتهایم!
🔹 آیا ما به این همه سازمانی که رزمایش مردمی مواسات را به رزمایش سازمانها تبدیل کردهاند و مفهوم جمهوریتی که امام میگفت را خدشهدار میکنند واکنش نشان میدهیم؟
🔹 از غفلت از مساله فلسطین و روز قدس و این مسائل دیگر هیچ نمیگویم! منتظریم یک هفته به روز قدس به سبک صدا و سیما با حجمی از پست و عکس یاد این سال را گرامی بداریم و در عوض یکی دو بازخوانی تمیز از نه غزه نه لبنان تحویل بگیریم که در ذهن این و آن بنشیند. مواساتی که اوجش صدقه ترحمی است قطعا خواهران و برادران فلسطینی اش را در بر نخواهد گرفت!
🔗بعد التحریر: خاک پای همه زنان و مردانی را در این روزها، به یاری کشور شتافتهاند و با اخلاص بار بر میدارند میبوسم همانطور که خاک پای بسیجیهای دهه هفتاد را! اما خواهران و برادران ما در وسط میدان نیستیم!
✍حمید آقانوری