🔴اوضاع اقتصادی مردم در زمان پهلوی
در سال 1351، 43.6 درصد در آمد میانگین شهرنشین(...) به مصرف مواد غذایی رسیده، اجاره ها در فاصله 1354-1339ش، 15 برابر شده است؛ در فاصله 1353-1354 این هزینه ها 200 درصد و در سال 1354- 1355ش، 100 درصد افزایش داشته است. تعداد خانواده های شهرنشین که تنها در یک اتاق زندگی می کردند از 36 درصد در 1346ش، به 43 درصد در 1356ش افزایش یافت.
📚منبع:تاریخ تحولات اجتماعی ایران
نوشته جان فوران استاد دانشگاه کالیفرنیای امریکا ترجمه تدین ص 492
🔴 گزارش سازمان بین المللی کار
" استراتژی رژیم سرازیر کردن ثروت نفتی به سوی نخبگان وابسته به دربار بود که بعدها کارخانه ها، شرکت ها، و واحدهای کشت و صنعت متعددی را تاسیس کردند.
ثروت به لحاظ نظری به صورت قطره ای به پایین جریان می یافت، اما در عمل در ایران همانند بسیاری از دیگر کشورها، همچنان به بالا چسبیده بود و مسیرش به رده های پایین تر نردبان اجتماعی روزبه روز کمتر می شد.
ثروت، همانند یخ در آب گرم، در فرایند دست به دست شدن، ذوب می شد و نتیجه آن نیز چندان تعجب آور نبود.
در دهه 1950/ 1330 ایران یکی از مشکل دار ترین کشورهای جهان سوم به لحاظ توزیع نابرابر درآمدها بود; اما بنابر گزارش سازمان بین المللی کار در دهه 1970/1350 به یکی از بدترین کشورهای جهان تبدیل شد."
📚منبع:
تاریخ ایران مدرن ترجمه فتاحی ص252
🔴روی کار آمدن رضا خان و تاثیر او بر اوضاع
سردار سپه (رضاشاه )که قبل از نیل به مقام ریاست الوزرا, وزارت جنگ را از اوایل. کودتا بر عهده داشت. با پشتیبانی نامرئی اما محسوسی که از جانب طراحان پشت پرده کودتا از او می شد, به رغم احمدشاه که همواره در او به چشم سوءظن وبه عنوان عامل کودتای ضدقاجار نگریسته بود, در مدارج قدرت پله پله عروج کرد ودر حالی که این مدارج را از سربازی تا سرداری درطول مدتی بیش از 20سال طی کرده بود دنباله آن را که از سرداری تا سلطنت بود به پشتیبانی انگلیسی ها وبا استفاده از اوضاع جاری کشور (هرج ومرج) کمتر از 3سال طی کرد؟!رضا شاه تقریبا در هیچ رشته ای نیروی متخصصی که از جهت علمی وعملی بتواند منشأ ایجاد یک تحول جدی در حیات جامعه وفاداری کشور بشود به وجود نیاورد.وی مثل سایر فرمانروایان مستبد از توسعه اندیشه های اصلاحی واز نفوذ افراد تحصیل کرده وروشنفکر واقعی در جامعه بیم وکراهت داشت و در تربیت افراد کارآمد که به هنگام سختی بتوانند اورا درحل مشکلات کمک کنند نکوشید و جریمه آن را در پایان کار پرداخت!!معدودی از مردان ترقی خواه عصرش هم که در روی کار آوردنش تأثیر داشتند, تدریجا طعمه خشونت و سؤظن. واستبداداو گشتند و به سر نوشتهای نافرجام دچارشدند.استبداد رای که تحمل هرگونه اظهار نظر مخالف و یا مغایر را حتی از جانب کسانی که در دوستی آنها شک نداشت برایش غیر ممکن کرد,باعث تنهاییش شد.سلطنت وی یک استبداد مطلق بود که ظواهر مشروطیت راکه ازجمله شامل مجلس ومطبوعات وعدلیه و هیئت دولت می شودرا حفظ کرده بود- اما اراده استبدادی او جایی برای استقلال هیچ یک باقی نگذاشت وهمه چیز از بین رفت.فرمانروایی او از همان آغاز استبدادی و تک قدرتی بود! حرص فوق العاده به جمع مال و ملک- عدم تحمل عقاید مخالف- واعتماد افراطی بر فهم و درایت شخصی که از جانب متملقان به او القا شده بود اورا تنها گذاشت و کشور را به سقوط کشاند...
📚 روزگاران
استاد زرینکوب (استاد مرجع بین المللی ادبیات وتاریخ) استاد یار دانشگاههایی چون: آکسفورد و سوربن
🔴نظر اوریانا فالاچی درباره محمد رضا شاه
راستی که این شخص کیست؟!
از سی ودوسال پیش تاکنون برروی سوزان ترین تخت دنیا نشسته است؟
به دوران قالیچه های پرنده وابسته است یا کامپیوتر؟
ته مانده حضرت محمد است یا تکه ای از چاههای نفت آبادان؟!
من که نتوانستم درک صحیحی از وی داشته باشم
ولی فهمیدم که می تواند با پررویی بی نظیری دروغ بگوید...
✍اوریانافالاچی
📚بخش سانسور شده کتاب مصاحبه باتاریخ
🔴چند درصد از روستاهای ایران در دوره پهلوی برق داشتند؟!
به رغم ایجاد مدرسه های روستایی توسط سپاه دانش، تنها 15 درصد روستاییان در سال 1350 ش از تحصیلات ابتدایی برخوردار می شدند و در سال 1354ش، 60 درصد مردان و 90 درصد زنان روستایی بی سواد بودند. در سالهای دهه 1350ش، 96 درصد روستاها برق نداشتند.
📚مقاومت شکننده
،جان فوران استاد دانشگاه کالیفرنیای امریکا ترجمه تدین ،ص 477
🔴هویدا
✍پایداری هویدا در مقامش دست کم تا حدی نتیجه این واقعیت بود که او نه تنها پذیرفته بود که ایران حکومتی یک نفره است، بلکه خود منادی و مبلغ این نظریه بود.
بارها گفته بود که در ایران شاه شخص اول مملکت است و لاغیر. میگفت شخص دومی هم در کار نیست.
تأکید داشت که شاه فرمانده و رهبر و مرشد ملک ایران است. خود را رئیس دفتر شاه معرفی می کرد. از همان آغاز صدارتش دریافته بود که اندیشههای لیبرالی او با گرایشات خودکامه شاه نه تنها سازگاری ندارد که در تضادی حل ناشدنی است.
اما او نیز مانند نسلی از تکنوکراتهای ایران نوعی شرطبندی تاریخی کرده بود. امیدوار بود که رشد اقتصادی و گسترش طبقه متوسط، سرانجام تمایلات استبدادی شاه را تخفیف خواهد داد.
📚 دکتر عباس میلانی/ معمای هویدا
🔴شاه و بی خبری از اوضاع
زمانی که شاه در اوج قدرت بود خبرنگاری از او پرسید که آیا نگران بی خبر ماندن از و واقعی مملکت نیست. شاه در جواب وجود چنین خطری را انکار کرد. میگفت دست کم از سیزده منبع گوناگون خبر و اطلاعات و گزارش دریافت می کند. ولی حال که به گذشته می نگریم به نظر واضح می آید که بسیاری از این منابع از ذکر واقعیات هراسناک بودند.
حتی در سال ۱۹۷۱، وقتی شاه به نظر بر اوضاع یکسره مسلط می آمد سیا در گزارشی از بی خبری شاه از واقعیت های ایران اظهار نگرانی کرد. بنابراین گزارش هر چه قدرت شاه فزونی گرفته، انزوای او از واقعیت ها هم بیشتر و بیشتر شده است. خطر این بی خبری، به نظر سیا، در این بود که شاه چه بسا "جدیت یک جنبش سیاسی را به درستی درک نکند." چنین سوء تعبیری "راه را برای محاسبات اشتباه در نحوه رویارویی با این جنبش" هموار می کند. بالمال
بهایی که شاه برای این بی خبری داد به مراتب بیشتر از صرفا سوء تعبیر بود. او تاج و تخت خودش و نیز سنت دیرین سلطنت در ایران را فدای بی خبری کرد
✍عباس میلانی
📚نگاهی به شاه
🔴در زندگی شاه، شخصیتش سرنوشت سیاسی اش را رقم می زد. چه بسا نکات مثبت شخصیتش در واقع نقطه ضعفش بسان یک رهبر بود. مرغدلی بود که چون شیر میغرید به محض احساس خطر غرشش به کرنش بدل می شد. بدون شک داروهایی که شاه برای سرطانش می خورد، جسم و جانش را می فرسود و بر واهمه ها و افسردگیهایش می افزود وقتی به کل زندگی اش نظر می افکنیم، می بینیم که این داروها در واقع آن چنان را آنجا می کرد. در یک کلام، ریشه تردیدها و تزلزل هایش در ماه های قبل از انقلاب را باید بیشتر سرشت شخصیتش سراغ کرد نه ترکیب داروهایی که پزشکانش تجویز می کردند.
✍عباس میلانی
📚نگاهی به شاه
🔴کودک درون
شش ساله بود كه پدرش شاه شد. از آن روز بود كه زندگى او دگرگون شد. تا آن زمان با مادر و خواهرش زندگى ميكرد ولى ناگهان به دستور رضاخان از منزل مالوف خود جدا شد و در كاخ جداگانه اى جا داده شد. رضا خان گفته بود "نميخواهد وليعهد در دامان يك زن بزرگ شود" و بايد "تربيت مردانه اى" داشته باشد. به رغم تحول ناگهانى در زندگى روزمره محمدرضا كماكان كودكى شش ساله بود و وراى مناسك خشك دربارى در درونش بچه اى بود كه ميل به بازيگوشى داشت. به گفته ى خواهرش،"چند روز اولى كه به عنوان خاندان سلطنتى شناخته مى شديم وقت ما بيشتر صرف كشف تالارهاى عظيم و نقاشى هاى روى ديوار آنها و طاقهاى آينه كارى شده ى برخى از اتاقها مى شد.
بهبودى كه رييس دفتر رضاخان و محبوب محمدرضا بود در خاطرات خود به تغير سلوك او اشاره ميكند. او مي گويد قبل از سلطنت پدرش، به چند و چون اسباب بازيهاى خود توجه نداشت، اما بعد از اينكه وليعهد شده بود دايم خرده ميگرفت و شكايت مى كرد و مستتر در كلامش اين بود كه در گذشته وليعهد نبودم و حال كه وليعهدم اين اسباب بازيها كفايتم نميكند.
📚نگاهى به شاه
✍نوشته عباس ميلانى
🔴 زیر پا گذاشتن مشروطه توسط رضا شاه
پس از خونهایی که برای مشروطه ریخته شد
روزنامه نگاران منتقدی چون حسین جاهد در ترکیه در دیکتاتوری نوظهور کمال پاشا در نیمه دهه ۱۹۲۰ تکرار سیاست های آمرانه (و در نهایت فاجعه بار) رهبر زمان جنگ انور پاشا را می دیدند، اما این ها استثنا بودند در ایران این مصدق بود که در جلسه دهم آبان ۱۳۰۴ مجلس ایران با زیر به نمایندگان هشدار داد امروز کاندیدای مسلم شما شخص رئيس الوزرا ( رضا شاه)ست.
خوب، آقای رضا خان سلطان می شوند و مقام سلطنت را اشغال می کنند... آن وقت پادشاه رئيس الوزرا و حاکم و همه چیز است..........
امروز مملکت بعد از بیست سال و این همه خونریزی ها می خواهد سیر قهقرایی بکند و مثل زنگبار بشود گمان نمیکنم در زنگبار هم این طور باشد.
که با شخص هم پادشاه باشد و هم مسئول مملکت باشد! یعنی شاه هستند، رئيس الوزرا هستند، فرمانده کل قوا هستند.
📚تجدد آمرانه صفحه ۱۵
✍تورج اتابکی
🔴 پهلوی
دختران ایرانی برای سران عرب!
زمانی که سلطان قابوس آمد و رفت شاه پرسید: در این دو شبه خوش گذرانی چه کرد؟
عرض کردم: هر شبی چهار پنج خانم در اختیارش بود(!) در خارج کاخ اما چه کرد نمیدانم.
فرمودند: تازه داماد احیانا ناخوش نشود.
عرض کردم: خیر دخترهای ایرانی تمیز شدهاند و او هم خیلی آنها را دوست دارد!
📚یادداشت های اسدالله علم
جلد ششم ص ۱۶۹.۱۷۰
🔴واکنش شاپور بختیار به کودتای ۲۸ مرداد
کودتای ۲۸ مرداد۳۲(۱۹ اوت ۱۹۵۳) به مدت ۲۵ سال به عنوان قیام ملی با همراهی دسته ی هوراکشان جشن گرفته شد.
هیچ کس تا پیش از انتخاب من به نخست وزیری، به خود اجازه نداده بود که به این عمل ایرادی بگیرد.
در آن زمان من اعلامیه ای منتشر کردم که در آن کودتای ۲۸ مرداد را ننگین خواندم با آن که پادشاه در آن زمان از در آشتی در آمده بود از این امر چندان خشنود نشد.
ودراینباره به من گفت: عده ای به کار شما اعتراض داشتند. من به آنها گفتم بختیار اصولا حرفش را به این شکل میزند.
ما خوب می دانستیم که آن «قیام ملی» كذا از قبل طراحی شده بود. اسنادی که این مسئله را ثابت می کرد کم نبود.
مصدق طی محاکماتش چکی را به مبلغ یک میليون دلار که یک نفر آمریکائی بنام بارنر در بانک ملی واریز کرده بود عرضه کرده چک های دیگری هم بود. اسکناس های ایرانی به سهولت و پنهانی دست به دست شده بود ولی دلارهای پرداختی به فلان و بهمان رد به جا گذاشته بود.
مهذا طبق اطلاعاتی که ما در دست داریم به رغم مزدها و مقام هایی که به برپا کنندگان کودتا رسید و میلیون ها تومانی که در محله بازار و جنوب تهران پخش شد، کل قضیه برای آمریکائی ها ارزان تمام شد.
کودتاهای بعدی «سیا» در اینجا و آنجا بسیار بیشتر آب خورد. آمریکائیها به مفت وارد کنسرسیوم شدند، ولی انگلیسها در این ماجرا بهای سنگینی پرداختند چون ناگزیر شدند ۴۰ درصد از سهام خود را به شرکا نثار کنند.
✍شاپور بختیار
📚یکرنگی ص۳
ترجمه مهشید امیرشاهی
امیدوارمجورۍزنذڱۍڪنیمڪہوقتی
خدا اوندنیاازمونپرسید :
چۍکاربرایمنڪردین؟
حرفیداشتهباشمو
نگاهمونبهپاهاموننباشه💔(:
🔰کرونا در عراق؛
آیا در عراق کرونا وجود ندارد؟
❌اینکه بگوییم فلان کشور اساسا کرونا ندارد یا چون دارو به کرونایی ها نمیزند مرگ و میر ندارد یک بحث است
و
❌اینکه بگوییم در کدام کشور کرونا کمتر است و بعد بیاییم بررسی کنیم چرا مرگ و میر پایین تری دارند یک چیز دیگر است.
✅ در مورد عدم وجود #کرونا در عراق👇
✔️آمار و اخبار و دهها شاهد و سند بر وجود کرونا در عراق حکایت دارد👇
✔️طبق آمار رسمی مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کشنده به ترتیب در رتبه های ۲۱ و ۳۱ جهان قرار گرفته در حالی که در میان کشورهای جهان عرب همچنان بالاترین آمار مبتلایان را در اختیار دارد.
✔️ عراق چندین میلیون #واکسن برای واکسینه کردن مردم وارد کرده است اگر کرونا وجود ندارد پس واکسن برای چیست؟
✔️ دولت هر چند وقت یکبار مقررات سختی برای زائران خارجی درنظر میگیرد. مجوز به فقط ۳۰هزار ایرانی برای ورود به عراق و اربعین یکی از این مقررات است واگر وضعیت عراق خوب میبود قطعا این سختگیری وجود نداشت.
✔️ صفحات عراقی تصاویر مولودی خوانی در بیمارستان کروناییهای نجف و کربلا را در جشن میلاد اهل بیت منتشر میکنند.
✔️متاسفانه بیمارستان کروناییهای عراق در بغداد دچار سانحه میشود.
✔️نخست وزیر عراق میگوید ما کرونا داریم
✔️استاندار کربلا میگوید در کربلا کرونا هست و برای زوار خارجی شرط واکسینه شدن را عنوان کنند.
✔️وزارت بهداشت عراق میگوید عراق با گونهء کرونا لامبدا مواجه شده
✖ بعد هموطن من برای اینکه #واکسن نزدن خودش را توجیه کند عراق را مثال می اورد برای اثبات حرفهایش!
✅ واما در مورد آمار پایینتر فوتی در عراق نسبت به ایران👇
بلی، مرگ و میر ناشی از کووید در ایران بیش از آنجاست اما بنا به دلایل زیر این تفاوت عجیب نیست:
🔺جمعیت
✔️جمعیت کشور ما حدود 84 میلیون و عراقیها حدود 40 میلیون نفرند پس در شرایط مشابه انتظار داریم تا مرگ کووید در ایران بیش از دو برابر گزارش شود.
🔺تعداد تست pcr
✔️ مرگ ناشی از کووید برای فردی در نظر گرفته میشود که تست PCR وی مثبت باشد. در حال حاضر به طور متوسط در ایران🇮🇷 روزانه 1.33 و در عراق🇮🇶 0.89 تست به ازای هر هزار نفر جمعیت صورت میگیرد. به عبارت دیگر حدوداً روزانه 50 درصد تستهای بیشتری در کشور ما انجام شده، بدیهی است مرگهای ما نیز به همین اندازه بیشتر تشخیص داده شوند.
✔️کشور عراق با همین مقدار تست گیری محدود از شهروندان خود و با نسبت جمعیتش، طبق آمار رسمی مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کشنده به ترتیب در رتبههای ۲۱ و ۳۱ جهان قرار گرفته و در میان کشورهای جهان عرب همچنان بالاترین آمار مبتلایان و پس از تونس نیز تعداد بیشتری قربانی را داده است.
🔺احراز گوهی فوت
✔️در همان ابتدای شیوع کرونا دولت عراق کشته ها کرونایی را سرخود در برخی قبرستانها دفن کرد که بعد با فتوای علمای عراق و در تابستان گذشته اجازه داد شد مردم عراق کشتههای کرونایی خود را از زیر خاک بیرون بیاورند و در قبرستانهای خانوادگی خودشان دفن کنندفیلم نبش قبر قبرستانهای عراق بیشترین بازدیدها را در همان زمان خودش را داشت.
👈درحالی که سیستم ثبت مرگ در کشور ما از نظام مکانیزه ای تبعیت کرده و قبرستانها بدون احراز گواهیهای معتبر فوتی که در آنها بر مبنای دستورالعمل های تخصصی علت مرگ مشخص شده باشد از دفن اجساد اجتناب میکنند.
👈طبق گزارش امسال سازمان ملل متحد، ایران با پوشش بیش از 90 درصدی مرگ جزء کشورهای درجه یک و عراق با پوشش بین 75 تا 90 درصدی جزء کشورهای درجه دو از نظر ثبت مرگها محسوب میگردند.
🔺تفاوت ساختار سنی و جنسی
✔️ سن و جنس دوتا از مهمترین عوامل تعیین کننده مرگباری بیماری هستند. طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای آمریکا احتمال مرگ ناشی از کرونا در افراد بیش از 65 سال نود و پنج برابر، بیش از 75 سال دویست و سی برابر و بیش از 85 سال ششصد برابر جوانان است.
🔺 روند سینوسی بیماری
✔️ در مقطعی که برخی از اورژانسهای بیمارستانی ما خالی از بیمار کووید بودند نظام سلامت عراق تحت فشار وحشتناکی بود.
✅ نتیجه:
❌به صرف تصاویر ماسک نزدن مردم در بین الحرمین و حرمین نمیشود نتیجه گیری کرد که کرونا در انجا نیست.
⚠️واکسن نزدن خود را با دلایل دیگری توجیه کنید
و یا لااقل دیگران را به واکسن نزدن ترغیب نکنید !
💉واکسن زدن در حال حاضر مطمئن ترین شیوه برای واکسینه کردن جامعه است.
پینوشت:
قربان امام حسین و تمام اهل بیت علیهم السلام
اما اهلبیت برای کار غیر عقلانی من و شما معجزه نمیکنند!
نمیشود مثلا رفت بالای پشت بام و گفت امام حسین من میپرم شما معجزه کن سالم به زمین برسم.
ولی نمیشود جان خودت و دیگران را عمدا به خطر بیندازی و منتظر معجزه بنشینی
✍/میثم ایرانی/پیمان سلامتی
خسته نباشی کربلایی!!
امسال هم هرطور شده خودت را به کربلا رساندی و چهلمین روز شهادت امام حسین را به سوگ نشستی
البته چهلمین روز که غلط است، تا امروز دقیقا پانصدویازده هزارو چهل روز از شهادت امام حسین می گذرد!!
▪️غذایشان بوی خون شهدا را نمی داد؟
▪️عجب وفادار ماندی به خون شهدای جنگ!
گوشه ای از فیلم عملیات کربلای ۴ و کشتار عزیزان مان بدست برادران عراقی را حتمآ دیده ای؟ ﻣﺤﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﮕﻮﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﻏﻮﺍﺹ ﻫﺎﻣﻮﻥ ..... ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﺘﻪ ...
🔸تا به حال از خودت نپرسیدی که چرا آمریکا بدون دلیل دشمن است و عراق با کشتن میلیونها ایرانی برادر است؟
🔸نپرسیدی چرا رفتن به مزار کوروش جرم و دشوار است و رفتن با پای پیاده به کربلا ساده و سهل؟
🔸نپرسیدی چرا واژه ی مرگ بر عراق یا مرگ بر عربستان نداریم؟
🔸نپرسیدی چرا آنها از عراق پیاده به حرم امام رضا نمی آیند اگر انقدر معتقد هستند؟
🔸و نپرسیدی چرا فقط ۴ سال است این پیاده روی عظیم بر قرار است!!؟
(شبهه خلاصه شده است)
✅◀️ پاسخ اول
🔹در ابتدا از کشف مهم نویسنده که اربعین چهلم شهادت امام حسین نیست و پانصدهزارمین روز است تشکر می کنیم.
🔹اما آنچه جفا، مغالطه و بی انصافی است، نسبت دادن جنایات صدام و رژیم بعث عراق به مردم این کشور مخصوصاً شیعیان آن است.
🔹خوب است اگر کسی به موضوعی هم نقد دارد، منصفانه نقد کند، ما با امریکا بدون دلیل دشمنی می کنیم؟ حمایت از کودتاچیان در سرنگونی دولت قانونی و مردمی مصدق، زدن هواپیمای مسافربری ایرباس، حمایت آشکار از صدام، اعتراف به تاسیس داعش، تحریم های متعدد و ظالمانه (و به قول خود اوباما فلج کننده) و... اینها دلیلی برای دشمنی نیست؟
🔹چه کسی گفته است که رفتن سر مزار کوروش جرم نابخشودنی است؟ افرادی که امسال در هفتم آبان به پاسارگاد رفتند کدام یک دستگیر و محاکمه شده اند؟ اگر مستند این شبهه افکن عزیز، برخی فیلم های تقطیع شده در فضای مجازی است، باید دانست که دخالت محدود نیروی انتظامی برای جلوگیری از نفوذ و سوء استفاده عده ای است که با تحریک و شعارهای ساختارشکن در صدد سوء استفاده از جمعیت حاضر بوده است.
🔹 اما در مورد شعار مرگ بر عراق و مرگ بر عربستان باید دانست که دلیلی برای آن وجود ندارد. بله مرگ بر صدام گفته ایم و خدا را شکر محقق شد. مرگ بر آل سعود هم می گوییم و ان شاء الله محقق خواهد شد. اما با مردم عراق و عربستان و هیچ نقطه ای از عالم مشکلی نداریم. شعار مرگ بر آمریکا و انگلیس هم همه می دانند که منظور نظام استکباری آن است (چون شخص یا گروه خاصی در آمریکا یا انگلیس سردمدار محسوب نمی شود، بخلاف تجاوز عراق که به محوریت صدام بود و جنایات عربستان که به محوریت آل سعود است.)
🔹اگر شبهه افکن محترم به قم یا مشهد مسافرت کند، خیل عظیم زائران عراقی و عرب را مشاهده خواهد کرد. البته لطفا ببخشیدشان که پیاده نمی آیند و ما به آنها آب و خرما نمی دهیم.
🔹اگر چه پیاده روی اربعین در این سالها رشد قابل توجهی کرده است، اما به این معنا نیست که قبلا نبوده ما در پستهای قبل نمونه هایی از مستندات پیاده روی در سالهای قبل را ارائه کرده ایم. احیای این مراسم مانند احیای ارزشهای زیادی مانند حفظ قرآن، اعتکاف، نماز جمعه و ... است که به برکت جمهوری اسلامی و رویکرد جوانان این مرز و بوم به ارزشهای الهی و اسلامی است.
♦️یک سوال مهم
✅ به راستی حضور استراتژیک ایران و ایرانی در عراق و نصب عکس رهبران ایران بر فراز کشوری که زمانی با ما در حال جنگ بوده، آیا باید موجب سرافرازی باشد یا ایرادهای بچه گانه؟ چرا عده ای از قشون کشی فرهنگی و نرم ایران در کشورهای دیگر ناراحتند؟ اینها دوست ایرانند یا....؟
خسته نباشی کربلایی!!
امسال هم هرطور شده خودت را به کربلا رساندی و چهلمین روز شهادت امام حسین را به سوگ نشستی
البته چهلمین روز که غلط است، تا امروز دقیقا پانصدویازده هزارو چهل روز از شهادت امام حسین می گذرد!!
▪️غذایشان بوی خون شهدا را نمی داد؟
▪️عجب وفادار ماندی به خون شهدای جنگ!
گوشه ای از فیلم عملیات کربلای ۴ و کشتار عزیزان مان بدست برادران عراقی را حتمآ دیده ای؟ ﻣﺤﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﮕﻮﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﻏﻮﺍﺹ ﻫﺎﻣﻮﻥ ..... ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﺘﻪ ...
🔸تا به حال از خودت نپرسیدی که چرا آمریکا بدون دلیل دشمن است و عراق با کشتن میلیونها ایرانی برادر است؟
🔸نپرسیدی چرا رفتن به مزار کوروش جرم و دشوار است و رفتن با پای پیاده به کربلا ساده و سهل؟
🔸نپرسیدی چرا واژه ی مرگ بر عراق یا مرگ بر عربستان نداریم؟
🔸نپرسیدی چرا آنها از عراق پیاده به حرم امام رضا نمی آیند اگر انقدر معتقد هستند؟
🔸و نپرسیدی چرا فقط ۴ سال است این پیاده روی عظیم بر قرار است!!؟
(شبهه خلاصه شده است)
✅◀️ پاسخ دوم
✍ دشمن اربعین خسته است...
سلام بزرگوار و تشکر بابت خداقوتی که عرض کرده ای...
1⃣ نوشته ای: درود بر تو که بعد از پانصد و ...هزار سال شهادت امامت را سوگواری کردی
🔹می نویسم: درود بر شما که خوب عاشقان حسین(ع) را شناخته ای. محب حسین روز و مکان نمی شناسد و سوگواری اش فقط اشک نیست و از جنس دیگر است. موسم عزای حسین موسم تولد گلواژه های ادب، ایثار، ذلت ستیزی، شهادت طلبی، ولایتمداری ، دشمن شناسی و حتی نفاق شناسی است.
باورش و هضمش سخت است ولی می توان در سوگ حسین دوباره متولد شد و جشن تولد گرفت!!
2⃣ نوشته ای: رد شدن از راه ها چطور بود؟ کودکان کار دیدی....؟
🔹می نویسم: جاده پر و پیچ خم بود و فقط اهل استقامت می توانند از آن عبور کنند.
گاهی مشکلات را می دیدم و یاد می کردم از همه عزیزانی که گاهی از روی جهل، گاهی غرض و مرض فقط در اربعین و محرم، یاد فقرا می افتند.
افتخار میکردم که این جماعت زائر، پرورش یافته ی مکتبی هستند که مولایشان علی(ع) به آنها درس داده است که کمک به محرومان و بردن شیر برای یتیمان، منافاتی با خلق حماسه و رجزهای علوی در یوم الله ها و کوبیدن بر دهان ناکثین و قاسطین و مارقین ندارد.
اما حقیقتاً دلم بیشتر از آن که برای شکم گرسنه ی کودکان کار بسوزد برای ذهن کودک صفتان بیمار سوخت!
و در هرلحظه ی پیاده روی، بابت اربعین شکر خدا می کردیم چرا که مکتب اربعین باعث میشود حتی برخی از دوستان خسته و عافیت زده و مخالف در این ایام حداقل در حد لقلقه ی زبان، یادی از کودکان کار بکنند.
البته نمی دانم چگونه در کشوری که متاسفانه در اسراف، جراحی زیبایی بینی، تورهای ترکیه ، تجمل گرایی و... رکوردشکنی کرده است؛ شاخک های برخی از دوستان به صورت کاملاً اتفاقی! فقط در آستانه ی اربعین برای کمک به مستمندان حساس می شود و در موعد عید نوروز و یلدا و جشن های وارداتی ولنتاین و... دوستان عزیزم روزه سکوت می گیرند!!
نمایشنامه ی عجیبی است!! برخی مسافران آنتالیا یهویی در موعد اربعین و حج، قهرمان داستان بینوایان شده و یا در روز قدس برخی وطن فروشان و نامردنیوزان به صورت کاملاً اتفاقی! وطن پرست می شوند.
🔹حضرت حافظ زیبا گفت:
برو این دام بر مرغ دگر نه/ که عنقا را بلند است آشیانه..
3⃣ نوشته ای در بین راه چه خوردی؟
می نویسم: حقیقت را بخواهی بیشتر از حلوای موکب، خون دل خوردم. هر گاه عکس شهیدان را می دیدم یادی از عاقبت بعثی ها و صدام میکردم و هرگاه عکس شهدای مدافع حرم وطنم را در مسیر می دیدم یاد خائنینی می افتادم که قدرشناس نیستند امنیتی که مرهون این شهدا هستیم!
4⃣ شیعیان میهمان نواز عراق را با بعثی های ناسیونالیست متجاوز یکی خواندی و طعنه زدی!!
🔹می نویسم: همان خدایی که خرمشهر را آزاد کرد عراق را هم از چنگال بعثی ها آزاد کرد. جسارت کنم و بنویسم از عقل به دور است که شیعیانی که در حیات صدام بیشترین زخم ها خوردند امروز با زخم زبان های جاهلانه با صدامیان یکی شوند.
آیا شیعیان عراق حق دارند ناموس امروز وطنم را با اشرف بی شرف و فرح دیبای پهلوی و قس علیهذا بشناسند؟
خطاب به خودم عرض میکنم: التماس اندکی تفکر
5⃣ دوست عزیزم امیدوارم سال بعد دست در دست هم زائر اربعین باشیم . یقین دارم آنگاه هر ساله موعد #اربعین در پاسخ به طعنه ها و کنایه ها این بیت حافظ را زمزمه خواهی کرد:
🔹من نخواهم کرد ترک لعل یار و جام می/
زاهدان معذور داریدم که اینم مذهب است
ملتی طلسم شده
تا کربلا پای پیاده می روند از روی پل عابر پیاده نه
✅◀️ پاسخ
🔹ستایش می کنم نویسنده ی محترمی که دغدغه مقدس اصلاح فرهنگ دارند
🔹به نظر تعبیر "ملت" نادرست است.چون خیلی ها مقررات رعایت می کنند
🔹تخطی از قوانین اشتباه است و قابل توجیه نیست..
🔹بسیاری از مسافران اربعین متشرع هستند و تخطی از قانون را شرعا حرام می دانند.
🔹و اما یک سوال:
بفرمایید اگر این ها پیاده نروند مشکل پل عابرپیاده حل خواهد شد؟؟!!
🔹گاهی:عشق اکسیر است و ...
🔹سخن آخر:
برخی از قلم های طلسم شده..
در اربعین حسینی دلسوز و عاشق پل عابرپیاده می شوند ولی در کارناوال انتخاباتی،چهارشنبه سوری و ...غافل از خود عابر پیاده شده و می شوند
🔹امید که توفیق زیارت اربعین نصیب همه خصوصا این نویسنده ی تابع مقررات شود.
بنظرتون اگه این پولی که خرج پیاده روی اربعین شد خرج اشتغال میشد بهتر بود یا نه؟؟؟
هزینه ی موکب های توی ایران چی؟
هزینه ی ایجاد امنیت توسط ایران؟؟
منظورم کمکهای مردمی نیست،هزینه های دولت!!
✅◀️ پاسخ
✳️مدتی ست که مراسمات مذهبی وجدان خفته ی عده ای را بیدار کرده و به هر دری میزنند تا شایدها،اگرها،اماها را برای انجام چنین مراسمی وارد کنند،باید به وجدان خفته ی این عده،نکاتی را یادآوری کنیم:
✳️ #اشتغالزایی برای جوانان بیکار بسیار کار نیکویی است،همانند هزاران کار خیر دیگر که اسلام و معصومین (ع) بدان توصیه کردند.
✳️نکته جالب و سوال برانگیز این است؛
چرا وقتی زمان انجام چنین مراسمات مذهبی مانند حج و پیاده روی #اربعین و...فرا میرسد،عده ای یادشان می افتد که بفکر بیکاران،مستضعفان،یتیمان و...باشند؟؟
✳️ #موکب_های پذیرایی برقرار شده،چه در مرزهای ایران (مهران،شلمچه،چذابه) وچه در عراق با هماهنگی سازمان عتبات،با همکاری و مشارکت هیأت های مذهبی شکل گرفته،
هزینه ها این هیات ها عمدتا از محل مشارکت مردمی و متبرعین است که از مشارکت در این مراسم حمایت می کنند.
بسیاری از این خدمات بشکل داوطلبانه و مردمی ارائه شده است.
✳️ ایران #ام_القرای کشورهای اسلامی و رهبر وزعیم امت شیعه محسوب میشه ودر قبال سلامت وامنیت تمام شیعیان جهان مسئولیت دارد. قدرتی که امروز کشور ما در منطقه وجهان پیدا کرده وقدرتهای بزرگ، بدان اعتراف میکنند و در خواست میکنند، که در حل مسائل منطقه از ایران کمک بگیرند، درسایه همین اقداماتی است که ایران در کشورهای اطراف انجام میدهد و فرماندهی بسیاری از رویدادها،همچون حادثه اربعین را بر عهده میگیرد.نظام نمیتواند به خاطر شبهه افکنی عده ایی قلیل،عامل قدرت و اعتبار منطقه ایی وجهانی خود را کنار بگذارد.
✳️چه خوب بود این عده ی دلسوز بیکاران و مستضعفان،
برآوردی از هزینه های سفرهای خارجه،خرید لوازم آرایشی،هزینه عروسی های آنچنانی،ساخت ویلا، و....بدست می آوردند و راهکارهایی برای جلوگیری از اینچنین، اسرافهای میلیاردی ارائه میدادند.
آیا با این وجود فقیر و بیکار و مستضعفی در جامعه باقی میماند؟؟
✳️و نکته ی آخر:
#تجمع_عظیم اربعین حسینی بدون هیچ فراخوانی و فقط به عشق و دلدادگی به امام حسین،سالانه میلیونها عاشق را در #کربلا گرد هم جمع میکند. یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تاثیر گذار است. خلاء وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می کند. کربلا می تواند«نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه #مغناطیس_حسینی، در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم، با گذشت قرنهای متمادی در دل شیعیان هست.
⭕️پوشاک هالووین تو انگلیس ۲۰۰۰ تُن پسماند به جا میذاره که چیزی معادل ۸۳ میلیون بطری آب پلاستیکیه، بعد براندازا توییت میزدن اونایی که #اربعین میرن راهپیمایی جهان سومی هستن!!!
باتشکر از جهان اولی های نایس که سالی ۲ هزار تن پلاستیک فقط بابت یه جشن تولید میکنن!! /جنگ فرهنگی
💢 ولنتاین مبارک!!!
مگه ما #کوروش نداشتیم؟
مگه ما #آریایی اصیل نبودیم؟
مگه ما #زرتشت پیامبرمون نبود؟
مگه ما خودمون #اهورا_مزدا نداشتیم؟
مگه زبان پارسی #زبان اجداد ما نبود؟
مگه ما آیین سنتی مثل #نوروز نداشتیم؟
خب، جشن #کریسمس، ولنتاین، هالووین، له له زدن واسه سال نو میلادی، اشتیاق به میلادِ پیامبر مسیحیان، خرید درختهای گرانقیمت #کریسمس، اینا رو کجای دلمون بذاریم؟
روشنفکری و #ایران_پرستی فقط در فحش دادن به عربها، اسلام، پیامبر، #اربعین و #نذری امامحسین(ع) خلاصه میشه؟
خودتون حالتون از این همه تناقض بهم نمیخوره؟
#پیاده_روی دینی، #زیارت_کردن و #نذری_دادن در #ایران_باستان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پیاده روی #اربعین با جمعیت میلیونی،خاریست در چشم #اسلام_ستیزان و #باستانگرایان ، آنها که چشم دیدن عشق و علاقه ملت معتقد و مذهبی ایران به سید و سرور شهیدان را ندارند، همواره سعی در ایجاد شبهه دارند.
وقتی در تاریخ جست و جو میکنیم، در میابیم که در ایران باستان نیز چنین مرسوم بوده و مردم از خانه های خود تا آتشکده پیاده روی کرده و نذورات خود را به آتشکده اهدا میکردند، برای اثبات این مطلب چند مورد از اسناد بیشمار را ذکر میکنم:
1⃣ #ابراهیم_پور_داوود مجدد و احیا کننده #اوستا، در کتاب #گاتهای خود، به نقل از #ابن_خوردادبه می نویسد:
#شاهان پس از #تاجگذاری، پیاده از #تیسفون(#مدائن) به #زیارت آن(#آتشکده #آذرگشنسب) می رفتند
📚 ابراهیم پور داوود، گات ها،انتشارات:اساطیر 1378،صفحه 24
goo.gl/X9vCy7 👈🏻 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
2⃣ #آرتور_امانوئل_کریستینسن شرق شناس و ایران پژوه مشهور دانمارکی،در کتاب خود این چنین مینویسد:
#آذرگشنسپ یا آتش سلطنتی، در #گنجک (شیز) واقع در آذربایجان بود. 👈🏻پادشاهان #ساسانی در ایام سختی بزیارت این #معبد میشتافتند و #زر و مال و ملک و #غلام در آنجا نذر میکردند.👉🏻 وهرام پنجم سنگهای قیمتی تاجی را، که از خاقان و زنش گرفته بود، باین آتشکده فرستاد. خسرو اول نیز نظیر این را عطا نمود. خسرو دوم نذر کرد، که اگر موفق به مغلوب نمودن وهرام چوبین بشود، زینتهای زر و هدیههای سیم بآتشکده آذرگشنسپ بفرستد و بوعده خویش وفا کرد. این آتشکده را آذرخوش میگفتند. آذر بزبان عجم «آتش» و خوش «نیکو» است. 👈🏻شاهنشاهان ایران هنگام رسیدن بپادشاهی با کمال احترام پیاده بزیارت این معبد میرفتند و نذرها میکردند و هدیه و خواسته بسیار بآنجا میبردند. 👉🏻این #آتشکده علامت اتحاد و یگانگی دین و دولت بود و نمونه (سمبل) دولت ساسانیان بشمار میرفت، که بواسطه اتحاد با دیانت قوت گرفت
📚 #کریستین_سن، ارتور. تاریخ ایران در زمان ساسانیان. امیرکبیر، ۱۳۶۷. صفحه ۲۴۳
goo.gl/GudhPx 👈🏻 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
3⃣ #بهرام_فره_وشی صاحب کرسی تدریس #تاریخ در دانشگاه تهران در اینباره مینویسد :
این آتشکده بواسطهٔ پیوستن دو آتش به یکدیگر مبدّل آتشکدهٔ بزرگ «شاهی» گشت. پادشاهان ساسانی چنان ارزشی برای این آتشکده قائل بودند که هر یک از شاهان پس از به تخت نشستن، پای پیاده به #زیارت آن میشتافتند، و پس از پیروزی در جنگ، سهمی از #غنائم #جنگی را به #گنجینهٔ آن تقدیم میکردند.
📚 #فره_وشی ، #ایرانویچ ،ص162
goo.gl/u1FHzu 👈🏻 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
حال که ثابت شد، ایرانیان و شاهان پارسی، همواره با احترام و اهتمام فراوان با پای پیاده به زیارت آتشکده میرفتند و نذورات فراوان اهدا میکردند، شما #باستانگرایان چرا به این رسم باستانی نیاکانتان کج دهنی میکنید؟!
✍🏻محقق: #محمد_پورعلی
سلام علیکم
خواهر و برادر مسلمانم
شما نیز به سهم خود در روشنگری سیاسی و دینی سهیم باشید تا شما نیز در اجر مطالب مفید دینی و سیاسی و رفع شبهات شریک باشید
اجرکم عندالله...
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
اسلام،انقلاب،پهلوی،باستان
انچه که یک مجاهد انقلابی مصلح و دغدغه مند برای پاسخ گویی به یاوه گویی های دشمن در زمینه #اسلام #انقلاب #پهلوی #باستان لازم دارد اینجا پیدا میشه
فقط کافیست اهل مطالعه،وقت گذاشتن،پیگیری،دغدغه باشید.
وبلاگ:
www.faateeh.blogfa.com
خادم کانال:
@tadbirrr
https://eitaa.com/mojahedane_enghelabi
#شیوه_مطالعه_فعالانه
#اصل_اول
وقتی کتابی را برای مطالعه انتخاب می کنیم معمولا فرض انسانهای عادی چنین است که در مقابل یک استاد بلامنازع، یک محقق اندیشمند و یک دانشمندی که در مورد موضوع مورد بحث کاملا دقیق و بی نقص سخن می گوید ایستاده است و باید دست بسته با تمام وجود فقط گوش باشد و هوش تا اینکه حرفهای گوینده را بی عیب و نقص و تمام و کمال بفهمد و بپذیرد تا آنجا که اگر بخشی از مطلب برایش مبهم بود بی شک آن را به ضعف قدرت درک و تشخیص خود حمل کرده و خود را به جهت فهم ناقص خود ملامت می کند
اما این نگرش یک نگرش آمیخته با خودناباوری و بی اعتمادی محض به خویشتن و خود کم بینی مفرط است
گرچه روشن است که انسان به این خاطر کتاب را به دست گرفته است که می داند چیزهایی در زمینه ی مورد مطالعه است که نمی داند و می خواند با مطالعه کتاب جای خالی ندانسته هایش را با علم پرکند اما این دال بر این نیست که دانستن یعنی کپی کردن نظرات فردی دیگر در بایگانی ذهن خویش
دانستن یک پروسه ی فعال است که ابتدایش با سوال آفرینی آغاز می شود و انسان باید همیشه به این نکته متفطن باشد که هرچیزی که از هرکسی می شنود یا می خواند بسان مواد اولیه ای است برای قوه عاقله ی خویش تا از آنها دانشهایی خودی شده و مبتنی بر معرفت های پیشین خویش و برای تکمیل بنایی است که در حال ساختن آن در دنیای درون و عقل خویش است
لذا اصل اول ما در رویارویی با هر کتاب و مقاله ای این است که ما دیالوگی را با صاحب کتاب و نویسنده ی آن آغاز کرده ایم و به هیچ رو مطمئن نیستیم که این فرد تا چه اندازه در این بحث محققانه حرف می زند یا درک درستی از مساله دارد یا مفاهیم را به درستی و به جا به کار می برد یا استدلالهایش با موازین منطقی منطبق است
ازینرو به طور جدی آماده ایم که از ابتدای سخن در کلمه به کلمه ی واژها و جمله به جمله ی بیاناتش مداقه کرده و در هر لحظه حق سوال کردن داریم
#شیوه_مطالعه_فعالانه
#اصل_دوم
هر گفتاری یا نوشتاری از مولفی در واقع پرداختن به پاسخ سوالی است که در ذهن خود دارد یا می خواهد در ذهن مخاطبش بیفکند
هنر مطالعه ی فعال استخراج و استنباط و کشف آن سوال یا سوالات است
وقتی شروع به خواندن مطلب می کنیم باید از خود بپرسیم که نویسنده با ن.شتن این گزاره یا گزاره ها در واقع می خواهد به چه سوالی پاسخ دهد؟
موفقیت در کشف و فهمیدن سوال و در واقع خواندن سطور نانوشته ی کتاب مهارتی است که با تمرین و ممارست به دست می آید
پس اصل دوم در مطالعه ی فعالانه کشف سوالاتی است که نویسنده در پی پاسخ دادن به آنهاست
#شیوه_مطالعه_فعالانه
#اصل_سوم
#هدف_غایی_مطالعه
🔆توضیحاتی در مورد نحوه ی مطالعه کتاب🔆
بنده تلاش میکنم که روش ایده آل خودم برای مطالعه کتاب را طی چندین پست برای دوستان عرضه کنم
لذا تقاضایم از دوستان عضو کتابخوانی گروهی این است که اصول فوق را در خواندن کتاب لحاظ کنند
چنانچه در عمل خواهیم دید می توان گفت که یک مطالعه ی فعالانه دو بخش دارد
الف- فهم دقیق مقصود نویسنده ی کتاب
ب- تحلیل و ارزیابی دقیق آن
من این نوع از مطالعه را که راهگشای حیات فکری من بوده است مرهون استادمطهری هستم و برای همین در هر فرصتی آن را ذکر می کنم
ایشان مطالعه کتاب و یا گوش کردن به سخنرانی یا درس و هرچیزی از این قبیل را به خوردن غذا تشبیه کرده بودند و اینکه چنانکه انسان باید غذاهایی را بخورد که معده قدرت هضم آن را دارد انسان هم باید به مطالبی بپردازد که فکرش در آن مرحله قدرت هضم آنها را داشته باشد و چنانکه عمل اصلی در تامین انرژی از غذاهای خورده شده تازه بعد از خوردن و قورت دادن غذا شروع می شود عمل اصلی ذهن و عقل آدمی هم تازه بعد از خواندن که در واقع جمع آوری مواد اولیه است شروع می شود هدف اصلی مطالعه مرحله ی دوم آن است یعنی تحلیل و هضم مواد اولیه و تبدیل کردن آن به عناصری که به درد روح و روان ذهن و زندگی انسان بخورد
این کار نیز بسان تمام مهارتها نیاز به تمرین و ممارست دارد که در صورت علاقمندی دوستان در کنار هم به این تمرینها خواهیم پرداخت
پس بنابراین برای تاکید به اهمیت این مرحله از مطالعه آن را به عنوان اصل سوم معرفی میکنیم
اصل سوم: هدف اصلی مطالعه جمع آوری مواد اولیه لازم برای ذهن است که بتواند با بهره بردن از آنها و تحلیل دقیق آنها و دور افکندن بخشهای غیرلازم یا مضر و طبقه بندی و نگهداری بخشهای ضروری و صحیح آن به سوالات حیاتی و مهم خود پاسخ پیدا کند
#شیوه_مطالعه_فعالانه
#اصل_چهارم
اصل چهارم: موتور محرکه ی ذهن آدمی سوالهای اوست
همه ما به تجربه می دانیم که هر عمل ارادی انسان مبتنی بر عوامل متعددی است که از جمله ی آنها انگیزش کافی برای آن عمل است.
حال سوال این است که عمل مطالعه و تبع آن تفکر و فلسفیدن و اندیشه ورزی که عملی ارادی و شاید از سختترین کارهای انسان است با چه انگیزشی شروع شده ادامه می یابد؟
شاید علل مختلفی را بتوان پیدا کرد که گاه به گاه موجب اندیشه ی انسان و غور در دریای تفکر شوند اما اصلی ترین عامل در این کار یکی از دوچیز است:
الف- حل مساله
ب- رفع مشگل
این تقسیم بندی در واقع مربوط می شود به یک تقسیم بندی دیگر در توانایی های ذهنی انسان و درگیری ها و مشگلات وی
انسان در تلاشهای روزمره خود لااقل با دو امر سروکار دارد
الف- یا می خواهد چیزی را بشناسد
ب- می خواهد تغییری در پیرامون خود ایجاد کند
و ازاینرو رشته های آکادمیک هم به دو بخش عمده تقسیم میشوند
الف- معرفت به معنای عام کلمه اعم از علمی یا فلسفی یا حتی دینی
ب- فنون و هنرها و تکنولوژی
در بخش اول مساله شناسایی است و پاسخ دادن به پرسشها و سوالات
و در بخش دوم مساله تغییراتی است که در دنیای پیرامون خود می دهیم و مساله تغییر است و رفع مشگل
اما به هرصورت در هر دو محرک اصلی انسان سوالاتی است که با آن مواجه است با تفاوت در نوع سوالات
سوالات بخش اول با چرا شروع می شود وبرایknowing why? است
و در بخش دوم سوالات معمولا با چطور و چگونه آغاز می شود و برای knowing how می باشد
بنابراین یکی از مهمترین کارهایی که هریک از ماها موظفیم انجام دهیم تکثیر سوال است و اینکه تمام سعی و همت خود را مصروف این امر کنیم که در مواجهه با هرچیزی و هر سخنی به سرعت سوالاتی را راجع به آن در ذهن تولید کنیم
این امر تا آن اندازه اهمیت دارد که می توان گفت یکی از مهمترین توانایی های یک ذهن خلاق تولید پرسش و سوالبرانگیزی است
به طوری که آن روز من به خواهرزاده ام نیکی به درستی یا نادرستی گرامری اش گفتم
Thinking is the art of questioning
بنابر این یکی از اساسی ترین کارهایی که باید برای تقویت مطالعه ی فعالانه و نه منفعلانه انجام داد توسعه و تقویت قدرت سوال سازی و تکثیر پرسش است
باید ذهنمان را عادت دهیم که با خواندن یا شنیدن هر جمله ای فوری سوال کند که چرا؟ یا چگونه؟و یا یکی دیگر از ادوات پرسش
اوایل کار وقتی من با این مساله مواجه شدم با عنوان تفکر علت یاب آشنا شدم که البته در مواجهه با گزاره ها باید یا لااقل ممکن است که آن را به تفکر دلیل یاب اصلاحش کنیم زیرا دلیل در واقع همان علت درستی یک گزاره است
باید هرچه می توانیم بر سوال کردن تاکید کنیم تا کم کم ذهنمان کنجکاو گردد برای یافتن دلایل و برهانها یا استدلالهایی برای درستی گزاره هایی که با آن مواجه می شود.
در این حالت است که کم کم چه ما بخواهیم و چه نخواهیم خود ذهنمان به بایگانی معلوماتش مراجعه خواهد کرد برای یافتن گزاره هایی که ممکن است برای اثبات درستی یا نادرستی این قضیه به درد می خورد
#شیوه_مطالعه_فعالانه
#اصل_پنجم
اصل پنجم: حافظه ی بلند مدت ما مثل هارد دیسک کامپیوتر است
_____________________________
تصور کنید که کامپیوتری دارید که با آن هر روز کارهای مختلف اداری یا شخصی انجام می دهید و فایل های مختلفی را که لازم دارید همینجوری در هارد کامپیوترتان ذخیره می کنید( دقیقا مثل کاری که من می کنم!!!)
پس از چند ماه که این فایلها از همه نوعش در هارددیسک شما ذخیره شد روزی شرایطی پیش می آید که احتیاج فوری به فایلی پیدا میکنید که حتی نامش را هم نمی دانید
چه اتفاقی می افتد؟
هارد دیسکتان را باز می کنید و با هزاران فایل پراکنده و بدون نام که صرفا با شماره های مختلفی در کنار هم چیده شده اند مواجه می شوید
برای پیدا کردن فایل مورد نظر ممکن است ساعتها و روزها و شاید هم هفته ها باید زمان خرج کنید
و وقتی فایل به دستتان می رسد که دیگر کار از کار گذشته است
ذهن های انسانهای معمولی و عادی به این صورت است. همه ی اطلاعاتی که در طول زندگی کسب کرده اند به صورت رندوم و اتفاقی در حافظه ی دراز مدت ذخیره شده اند. و صد البته که وضوح و شفافیت و دقت ذخیره شدنش نیز بستگی به میزان دقتی دارد که در زمان ذخیره سازی بوده است با لحاظ اینکه گذر زمان به تدریج از وضوح آنها می کاهد خصوصا اگر در طول این مدت از آنها استفاده ای نکرده باشیم
درست است که هرچه بگوییم دیر نشده است واقعا دیر است اما هنوز هم فرصت داریم
باید برای اینکه بتوانیم از دانسته های خود بهره برداری حداکثری بکنیم باید فایلها را به تناسب نوع فایل و مورد استفاده اش دسته بندی کنیم و در پوشه های مجزا ذخیره کنیم. حتی ممکن است در داخل خود پوشه ها هم تقسیماتی اعمال کنیم و زیرپوشه هایی درست کنیم و فایلها را به حسب نوع تقسیمات در آنها جا دهیم
پس یکی از مهمترین کارهایی که در اسرع وقت باید به آن اقدام کنیم ساماندهی فایل های موجود درهارد ذهنمان یعنی معلوماتی که در حافظه ی بلندمدتمان ذخیره شده اند
#شیوه_مطالعه_فعالانه
#اصل_ششم
اصل ششم: شیوه ی ساختن پوشه در ذهن ایجاد سوالهای جدی است
__________________________________
انسان با جهل متولد می شود با ذهنی کاملا خالی، بدون هیچ تصور و تصویری و روشن است که تا اثری از تصور نباشد تصدیقی هم بالفعل موجود نخواهد بود
وقتی انسان متولد می شود ذهن انسان بسان هارددیسکی خالی است اما قابلیت دریافت ادراک را دارد.
ازینرو می توان گفت که انسان موقع تولد جاهل به معنای واقعی کلمه است. آن هم جهل مرکب
می دانید جهل مرکب یعنی چه ؟
جهل مرکب یعنی اینکه انسان چیزی را نداند و حتی به اینکه نمی داند هم جاهل باشد یعنی کاملا خالی الذهن باشد در مورد امری
به قول شاعر:
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابد الدهر بماند!
اگر فرض کنیم که در این عالم موجودی هست به نام ماگادامانا
قبل از اینکه شما این کلمه را از من بشنوید این موجود را نمی شناختید و به اینکه این موجود را نمی شناسید هم آگاهی نداشتید ولی الان می دانید چنین موجودی ممکن است باشد و برایتان سوال می شود که این موجود آیا وجود دارد یا نه و اگر وجود دارد چه نوع موجودی است؟
پیدایش سوال در انسان یعنی شکسته شدن جهل مرکب و تبدیل آن به جهل بسیط
یعنی تا زمانی که سوالی در ذهن ما ایجاد نشده یعنی هنوز به مرحله ی جهل بسیط هم وارد نشده ایم
اما وقتی سوال ایجاد شد یعنی ما در مورد آن امر مورد سوال، پاسخ یقینی یا مطمئنی نداریم ولی می دانیم که نمی دانیم
همین ایجاد سوال موجب باز شدن فولدر و پوشه ای در ذهن ما می شود همانند صندوقی خالی که از درونش عطش پرشدن می جوشد و ما را به طرف یافتن پاسخ و تلاشی جدی برای پرکردن آن صندوق خالی سوق می دهد
پس اساسی ترین راه ایجاد و ساختن فولدرها و پوشه ها در ذهن ایجاد سوال است و تکثیر سوال در ذهن خود موجب تشنگی شدید انسان به دانستن و پر کردن خلاهایی است که با سوال ایجاد شده است
پس ایجاد سوال و تکثیر انسان دو کار انجام می دهد
الف- در ذهن پوشه هایی می سازد برای معنی دار شدن یافته های قبلی و یافته های جدید
ب- این فولدرها خود انرژی لازم برای تلاش و تحرک در جهت پرکردن پوشه ی خالی و یافتن جواب سوال را می آفریند
#شیوه_مطالعه_فعالانه
#اصل_هفتم
اصل هفتم:مفاهیم و تصورات آجرها و خشت پاره های تفکر هستند
می توان گفت که ابتدایی ترین نوع تفکر که به احتمال زیاد مشترک بین انسان و حیوانهایی که دارای سلسله اعصاب متمرکز هستند است نوعی تفکرخیالی که بی شباهت به تداعی معانی جزئی نباید باشد است. وقتی روباهی با صدای تفنگ یا هر صدای بلندی می گریزد یعنی بین آن صدا و تهدید رابطه ای را درک میکند اما تصویری که از صدا دارد تصویر کلی نیست بلکه تصویر جزئی است زیرا در جای خود نشان داده شده است که ایجاد مفهوم کلی دایرمدار ایجاد زبان است و بدون زبان امکان پیدایش مفهوم کلی وجود ندارد
این نوع از تفکر(اگر بتوان نام تفکر برآن نهاد) در کودک هم تا قبل از شروع به حرف زدن وجود دارد. کودک هم با شنیدن صدای مادر پی به آمدنش می برد و بی تابی میکند.
با دیدن پستان مادر می فهمد که وقت شیرخوردن است و....
اما تفکر به معنای خاص آن یعنی تفکر کلی بعد از پیدایش مفاهیم کلی در ذهن انسان آغاز می شود.انسان با بهره بردن از این مفاهیم می تواند گزاره هایی در مورد چیزهای مختلف بسازد و آن را به دیگران منتقل کند و از همین جا تفهیم و تفاهم آغاز می شود
انسان در طی زندگی روزمره هر روز انگاره هایش را راجع به هر لفظ و کلمه ای کامل و کاملتر می کند به طوری که بعد از مدتی اطمینان پیدا میکند که کلمات را آنچنان می فهمد که دیگران می فهمند و ازینرو خیالش از بابت اینکه با بیان جملاتی سوأ تفاهم فیمابین حاصل نخواهدشد راحت است و دغدغه ای از این جهت ندارد گرچه در زندگی هرکس می شود مواردی را یافت که کلمات و جملات سوء تفاهم زاییده باشند
در مورد کلمات و مفاهیم روزمره و عام معمول انسانها با ضریب هوشی متوسط به بالا معمولا مشگلی ندارند اما وقتی به زبان تخصصی رشته های علمی یا فنی یا هنری وارد می شویم در اینجا احتمال سوء تفاهم بیشتر می شود زیرا احتمال اینکه هر یک از دو طرف معنای کامل الفاظ مورد استفاده را ندانند یا در تعریف آن اختلاف داشته باشند زیاد است
ازینرو برای پالایش و دقیق ساختن اندیشه و بالا بردن ضریب توافق در دیالوگها ضرورت دارد که در هر بحثی قبل از شروع به بیان ادعا و نیز اقامه ی دلیل ، به تعریف دقیق مفردات بحث یعنی مفاهیم و تصوراتی که در بحث به کار برده می شود پرداخته شود و با دقت تمام هر یک از مفاهیم تعریف گردد
این کار در فعالیتهای فکری فردی هم ضرورت دارد زیرا واضح و متمایز شدن ابعاد معنی هر کلمه خودش به تنهایی کمک موثری است برای استعمال درست آن در استدلالها و کشف مجهولات
پس می توان اصل هفتم را به صورت کاربردی تری بیان کرد: برای دریافت دقیق مطلب از یک متن ضرورت دارد که معانی مفردات بخش مورد مطالعه یعنی مفاهیم و تصورات و کلمات به کار برده شده به دقت معین شود به صورتی کامل که تمام شرایط تعریف را با خود داشته باشد