5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹حجــاب
یه بحث منطقیه فقط نیاز داره دقیقه ای بهش فکر کنیم
🔺مبـاحثــه
علــی زکـریایـی
با یک #بدحجــاب
🔹#جهــاد_تبییـن
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅بیشترین نماد دینی مورد هجمه از سوی دشمنان، #حجاب است.
✅بهترین راه نشر فرهنگ حجاب #تولید_محتوا در فضای مجازی است.
✅پرسش: چرا خداوند کاری نمیکند که هیچ بچه معلولی به دنیا نیاید؟
✍️پاسخ: درست است که خداوند علت همه چیز است و به اراده او همه چیز خلق شده و سامان پذیرفته است اما خدا عالم هستی را بر اساس نظام علت و معلول (اسباب و مسببات) استوار کرده است. هیچ پدیدهای بدون علت به وجود نمیآید، هر آنچه در عالم هستی محقق میشود ناشی از علت و سبب خاصی است. آتش علت سوزاندن است، در صورت وجود شرایط، همان آتشی که منافع بسیار دارد خانهای را نیز میسوزاند.
🔸پیدایش انسان سالم نیز معلول اموری است، همچون شرایط بارداری از ابتدا تا انتها، مسائل ژنتیک، کیفیت تغذیه مادر، شرایط روحی و حرکات فیزیکی مادر در هنگام بارداری. هر یک از امور فوق در پیدایش نوزاد سالم و بر عکس آن کودکی ناقص و داری مشکل مؤثر است. بینایی یا نابینایی یک فرد لازمه حتمی مجموعه عواملی است که در به وجود آمدن وی مؤثر بودهاند. بنابراین، اینکه همه آنچه را در جهان هستی رخ میدهد به خداوند استناد میدهیم، از جمله تولد نوزاد را بدین جهت است که خداوند جهان را بر اساس نظام علت و معلول و اسباب و مسببات استوار کرده، به علّت، وجود و قدرت تأثیرگذاری داده است.
🔹شاید بپرسید که چرا خدا عالم را اینگونه خلق کرده است جواب این است که اراده حکیمانۀ خداوند که تحقق هر پدیدهای را معلول علت خاصی قرار داده، موجب قوام زندگی موجودات و از جمله انسان است. اگر اصل علّیت بر جهان هستی حکمفرما نبود، هیچ کاری نمیتوانستیم انجام دهیم و هیچ تصمیمی برای انجام کاری نمیتوانستیم بگیریم. در آن صورت، پدید آمدن هر چیزی از هر امر نامربوطی ممکن و محتمل بود. به تعبیر معروف، اگر قانون علیت نبود، سنگ روی سنگ نمیایستاد.
🔸لازمه نظام علت و معلولی حاکم بر جهان هستی، تحقق پدیدهها به دنبال علت آن هاست. یعنی همان گونه که بر اساس نظام علت و معلولی، استفاده بیمار عفونی از آنتیبیوتیک موجب سلامت یافتن و بهبود بیمار است، استفاده از این دارو در هنگام بارداری روی جنین اثر میگذارد و موجب اخلال در آن و ناقص الخلقه شدن نوزاد خواهد شد. همان گونه که قانون جاذبه زمین موجب آسایش انسانها و ساختن بناهای بلند و زندگی و حرکت روی کره زمین است، قانون جاذبه باعث میشود که اگر کسی از ارتفاع بپرد، با زمین برخورد کند و بمیرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅پرسش: چرا کعبه روکشی مشکی دارد؟ و چرا رنگ شاد استفاده نشده است؟
✍️پاسخ: پارچه مشکی رنگی که امروزه با آن کعبه را می پوشانند پیراهن یا پرده کعبه یا جامه کعبه نامیده می شود. این پوشش در قرون اخیر به رنگ مشکی بوده و آیات قرآن به رنگ طلایی با خط بسیار زیبایی بر آن بافته می شود. اما قبلا از رنگ های دیگری برای این پوشش استفاده می شده است. ابن اسحاق گوید:" در عصر رسول خدا، بر کعبه پارچه سفید رنگ بافت مصر مشهور به "قباطی" می آویختند و سپس از بردهای یمانی برای آن استفاده می کردند. پس از پیامبر، عمر، عثمان، حجاج و ابن زبیر بر کعبه پارچه قباطی و پرده دیبا پوشانیدند.
🔹این پرده ها گاهی به رنگ سبز و گاهی قرمز بوده و گاهی با دو یا چند پرده بر روی هم کعبه را می پوشانیدند. در زمان ناصر عباسی، ابتدا پرده ای به رنگ سبز برای کعبه آماده شد و پس از آن، از اواخر خلافت وی، به رنگ مشکی تهیه گردید. پس از آن زمانی که سلاطین مصر تهیه پرده کعبه را بر عهده داشتند همه ساله پرده ای به رنگ قرمز برای کعبه ارسال می کردند .
🔸 در زمان ملکشاه سلجوقی، که ایرانیان افتخار تهیه پرده کعبه را داشتند پرده هایی که برای کعبه آماده می شد به رنگ زرد بود. ابن بطوطه در سفر نامه خود (رحله) می گوید: پیراهن خانه کعبه را در شهر شوشتر خوزستان، ایران از دیبای خالص می بافتند و به کعبه می فرستادند. در سال 1221 تا 1229 که اهل حجاز افتخار تهیه پرده را داشتند. نخست پرده را از حریر سرخ تهیه کردند و سپس در سال های بعد آنرا به حریر سیاه تبدیل کردند...
🔹در موسم حج بخصوص در روزهای نزدیک به تعویض پرده اندک اندک آنرا بالا می برند و بر می چینند و به جای آن پرده سفیدی می پوشانند و پس از انجام مراسم حج پرده نو بر آن می پوشانند . بنابراین مشکی بودن رنگ پرده (جامه) دلیل خاصی ندارد و به انتخاب تهیه کنندگان مربوط می شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅پرسش: به چه دلیل ما انسان هایی که قرن ها بعد از آدم و حوا به وجود آمدیم، به خاطر یک اشتباه از آنها از زندگی در بهشت محروم شدیم؟
✍️پاسخ: اثر وضعی کار آدم و حوا این بود که بدلیل خوردن از میوه ممنوعه از بهشت اخراج شوند، طبیعی است که نسل های بعدی او نه بخاطر عمل کرد آدم و حوا، بلکه بدلیل اقتضای طبیعی محل زندگی آنها در غیر بهشت بدنیا آمده و در آن زندگی کنند.
🔹 مثلا اگر کسی از یک کشور به کشور دیگر منتقل شود، طبیعی است که بچه های او در کشور دوم بدنیا آمده ودر آن زندگی خواهند کرد. با توجه به این که آدم براى زندگى در روى زمین آفریده شده بود و بهشت نیز منطقهی سرسبز و پر نعمتى از همین جهان بود.
🔸 هبوط و نزول آدم در این جا به معناى نزول مقامى است نه مکانى؛ یعنى خداوند مقام او را به جهت ترک اولى تنزل داد و از آن همه نعمت هاى بهشتى محروم ساخت و گرفتار رنج هاى این جهان کرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅پرسش:آیا ابلیس قبل از رانده شدن از درگاه الهی فرشته بود؟
✍️پاسخ: ابتدا به تعریف این واژگان توجه نمایید:
1⃣شیطان: یعنی موجود خبیث و نافرمان. اعم از انسان، جنّ یا جنبندگان دیگر.
2⃣ ابلیس: اسم خاص(عَلَم) میباشد که تنها یک مصداق دارد. کسی که در برابر پروردگارش، ادعای استقلال کرد. تفاخر و استکبار نمود و از فرمان مولایش سرپیچی کرد که پیش از رانده شدن از بهشت، «عزازیل» نام داشت. ابلاس؛ یعنی مأیوس شدن و شاید به این اعتبار که ابلیس از رحمت خدا مأیوس شد، این لقب را گرفت.
3⃣فرشته: در نهاد فرشتگان هرگز خلاف حق، چیزی نبوده و همیشه مشغول عبادت و اطاعت پروردگارند.
4⃣ جن: یعنی چیزی که از حواس انسان پوشیده شده است. از آیات قرآن برمیآید که جن نیز مانند نوع بشر، دارای اراده و شعور است و مؤمن و کافر نیز دارد؛ مانند انسان زندگی و مرگ و قیامت دارند؛ ازدواج و تولید نسل در میان آنها جریان دارد.
💠برای اثبات اینکه ابلیس از فرشتگان نبود، چند استدلال وجود دارد:
🔹خداوند تعالی فرمود: «ابلیس از [گروه] جن بود»
🔸همچنین فرمود: «ملائکه به هیچوجه خدا را عصیان نمیکنند» یعنی هیچیک از ملائکه معصیتی مرتکب نمیشوند. برخلاف ابلیس که از فرمان الهی سرپیچی کرد.
🔹در جای دیگر فرمود: «أ فتتخذونه و ذُریته اولیاء من دونی و هُم لکم عدو»یعنی در میان جنیان ذریه و نسل، یا به عبارتی توالد و تناسل وجود دارد و حال آنکه فرشتگان خلقتشان روحانی است و این قبیل مسائل بین آنها وجود ندارد.
🔸 از امام صادق(علیهالسلام) پرسیدند: آیا ابلیس از ملائکه است یا جزو سایر موجودات آسمانی است؟ فرمود: «نه از ملائکه است و نه از سایر موجودات آسمانی؛ بلکه او جنّ است،..»
🔹ممکن است کسی بگوید، ابلیس جزو ملائکه است، زیرا خداوند فرموده: «و اذ قلنا للملائکه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس» ابلیس از سجده کردن استثنا شد و «مستثنی منه» در این جمله، ملائکه است و در نتیجه ابلیس جزو ملائکه میشود.
🔸اما باید توجه داشت که استثنا شدن ابلیس از ملائکه، دلالت بر همجنس بودن ابلیس با ملائکه ندارد. نهایت چیزی که از آن فهمیده میشود، این است که ابلیس در صف ملائکه و میان آنها بود و مانند فرشتگان مأمور به سجده شد. حتی عدهای گفتهاند: استثنا در این آیه، از نوع استثنا منقطع است؛ یعنی مستثنی منه در جمله وجود ندارد.
🔹در توصیف ابلیس گفتهاند حدود شش هزار سال خدا را عبادت کرد. پس قرار گرفتن او در صف فرشتگان، امر بعیدی نیست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅پرسش: چرا برخی از دعا ها مستجاب نمی شود؟
✍️پاسخ: انسان به هنگام دعا کردن، فقط باید خدا را با قلب و زبان، بخواند و از خدا طلب برآورده شدن حاجت را داشته باشد. گاه انسان در دعا با زبان، خدا را می خواند، ولی در قلب چشم امید به خلق خدا دارد. این خود مانعی است بر سر راه استجابت دعا. - در هنگام دعا باید «مضطر» بود.
🔹مضطر همچون کسی است که در دریا خود را در حال غرق شدن می بیند و برای خود پناهی جز خدا نمی یابد؛ در این صورت چگونه خدا را می خواند؟ - دعا کردن آدبی دارد که اگر رعایت شود دعا در معرض اجابت قرار می گیردو خدای متعال هم وعده اجابت داده است اما اولا خدای متعال روی مصالح و حکمت خود کار می کند و ثانیا وعده اجابت او در حد اقتضا است نه علیت. یعنی اگر مانعی در کار نباشد اقتضای اجابت دارد و این به این معنا نیست که دعای ما علت حتمی اجابت باشد و خداوند را مجبور به اجابت کنیم. - یکی از شرایط مهم دعا تلاش و کوشش خود شخص برای تحقق خواست هایش است.
🔸دعا در صورتی اجابت می شود که خود شخص تمام تلاش خود را برای هدف اش کرده باشد و در این زمینه کوتاهی صورت نگرفته باشد.
🔹اجابت ممکن است تا مدتی به تاخیر بیافتد و این به معنای عدم اجابت نیست. - مومن تسلیم خدا است ما نباید با دعا کردن روح تسلیم را از دست بدهیم و مانند بچه ها بر خواسته خود پافشاری کنیم. وظیفه ما دعا کردن و درخواست از خدای متعال است و اقتضای ایمان و توکل و تسلیم این است که نتیجه نهایی امور را به خداوند بسپاریم.
🔸 وقتی دعا می کنیم باید باور داشته باشیم که خداوند اگر مصلحت بداند حتما حاجت ما را می دهد. - ممکن است خداوند برای «امتحان بنده»، حاجت او را ندهد، یا به تاخیر اندازد. آیا فقط زمانی که خداوند حاجت ما را بدهد به او ایمان داریم؟ آیا اگر در برآورده شدن حاجت تاخیر افتد، اعتماد ما به خدا کم رنگ می شود؟ نباید چنین بود، چون خداوند رحیم وکریم است دیر یا زود به سوال بنده خود جواب مناسب خواهد داد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅پرسش: آیا کسانی که به ادیان الهی غیر از اسلام معتقد اند به بهشت می روند ؟ چرا ؟
✍️پاسخ: با توجه به اینکه شرط تکلیف و مکلف بودن برای انسان، عقل، بلوغ و علم می باشد، از نظر اسلام غیرمسلمانان زیر با اینکه پیرو دین اسلام نیستند، می توانند اهل نجات و رستگاری و بهشت باشند:
1⃣ کسانیکه پیش از آمدن اسلام، از دنیا رفته اند و در دوره حیات خویش از دینی که مقبول درگاه الهی بوده است، پیروی و تبعیت کرده اند.
2⃣ افراد نابالغی که قبل از بلوغ از دنیا می روند.
3⃣افراد غیرعاقلی که با همان حال جنون از دنیا می روند.
4⃣ افراد جاهلی که اسلام به آنها نرسیده است و حقانیت اسلام را نشناخته اند تا به اسلام ایمان بیاورند. البته ایشان در جهل خودشان مقصر نباید باشند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅پرسش: آیا در میان آفریدگان خدا که قبل و بعد انسان آفریده شده و میشوند، موجودی برتر از حضرت رسول اکرم(ص) وجود داشته و یا خواهد داشت؟
✍️پاسخ: در قرآن کریم آیهای وجود ندارد که ظاهر آن به صراحت، پاسخگوی این پرسش باشد تا بتوان بر اساس آن نتیجه گرفت که این برتری ویژه این عالم بوده و یا به تمام عوالم نیز گسترش مییابد؛ اما از ظاهر برخی روایات میتوان چنین استنباط کرد که پیامبر اسلام(ص) و اهلبیت(ع) برتر از همه موجودات و مخلوقات هستند، چه آنهایی که قبل از این نسل بودند و چه آنهایی که بعد از این نسل خواهند آمد:
🔹امام صادق(ع) فرمود: به راستى که خداى تعالی را دوازده هزار جهان است که هر جهانى از آنها بزرگتر از هفت آسمان و هفت زمین است، و هیچ جهانى از آن جهانها نمیداند که خداى متعال را به جز او جهان دیگرى هم هست؛ و من بر همهی آن جهانها حجتم.
البته ممکن است این روایت را به جهانهایی تفسیر نمود که در عرض یکدیگرند و نه در طول هم.
🔸امام رضا(ع) فرمود: «من حجت خدا بر آفریدگان او هستم».
از ظاهر این تعبیر و از اطلاق آن میتوان فهمید که پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) حجت بر تمام مخلوقات خدا هستند و روشن است که پیامبر(ص) و تمام ائمه(ع) با امامانی که این روایات از آنها نقل شده در این نوع فضایل و احکام برابرند.
🔹بر اساس دلایلی که بیان میدارد، نسل امروزین انسان، برترین مخلوق خدا هستند، میتوان گفت پیامبر این نسل پیامبر و امام برای همه موجودات و برتر از همهی موجودات است؛ به ویژه اینکه پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) از تمام انبیا برترند.
🔸با تمام آنچه گفته شد، اثبات این نوع از برتری معصومان(ع) بر تمام عوالم طولی و عرضی آفرینش نه از اصول دین است و نه از فروع آن که اعتقاد و عدم اعتقاد به آنها موجب خدشه در دینداری شود. البته واضح است که پیامبر اسلام(ص) برترین انسان آفریده شده از طرف پروردگار است.