✅✅«انقلابی از انقلاب میگوید» (۸)
🔴 فاجعه کشتار مردم تهران در هشتم بهمن ۱۳۵۷
🔴رهبر انقلاب🔻 «یک کشتار دیگری مثل کشتار #هفدهم_شهریور، در #هشتم_بهمن در همین #میدان_انقلاب در اینجا اتّفاق افتاد که غالباً بیتوجّه به آن هستند؛ عوامل رژیم افتادند به جان مردم. از خاطرات این ژنرال آمریکایی(هایزر) که درروزهای آخر عمر رژیم گذشته برای نجات رژیم به تهران آمده بود، نقل کردند؛او میگوید من ژنرالهای شاه را جمع کردم و به آنها گفتم که لولههای تفنگها را پایین بیاورید؛ یعنی مسلّحین رژیم شاه که با مردم مواجه بودند،خیلی اوقات تیرهای هوایی میزدند که مردم را بترسانند، این آقا به ژنرالهای شاه توصیه میکند و میگوید لولهی تفنگها را بیاورید پایین و به مردم بزنید؛ آنها هم اینجا در این میدان انقلاب به این دستور عمل کردند؛لولههای تفنگ را پایین آوردند، مردم را هدف قرار دادند، عدّهی زیادی رابه شهادت رساندند؛ ولی اثر نکرد، مردم عقب نرفتند، مردم ادامه دادند. بعدیکی از فرماندهان ارتش شاه -ارتشبد قرهباغی- میآید پیش #هایزر و میگویداین دستور تو فایدهای نداشت و مردم را نتوانست به عقب براند. هایزر درخاطراتش مینویسد که چقدر اینها تحلیلهای کودکانهای دارند! یعنی چه؟یعنی [میگوید] توقّع قرهباغی این بود که با یک بار مردم را به رگباربستن قضیّه تمام میشود؛ نه، باید ادامه پیدا کند، باید هرجا با مردم مواجه میشوند، آنها را قتلعام کنند! آمریکا این است؛ آمریکا ۲۵ سال دراین کشور حاکمیّت مطلق داشته است؛ به ژنرالهای رژیم شاه اینجور دستورمیدهد؛... یک چنین رژیمی بر این مملکت حکومت میکرد.»بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
✅«انقلابی از انقلاب میگوید»(۱۰)
🔴دین و دانشگاه در دوران پهلوی
🔴 رهبر انقلاب🔻
1⃣ «در دانشگاهها و در همین دانشگاه شهید بهشتی، قبل از انقلاب چند جوان متدیّن بودند که اگر اسم بیاورم، بعضی از آنها را میشناسید. بعضی از آنها با بنده دوست و خویشاوند بودند؛ میآمدند از این جا - که آن زمان اسمش دانشگاه ملی بود - مطالبی برای بنده نقل میکردند. اوّلاً مراسم مذهبی که هیچ، حتّی یک محیط کوچک هم برای نماز خواندن نداشتند. خودشان دور هم جمع شدند و با پول شخصی جای کوچکی را به عنوان نمازخانه درست کردند. مگر دستگاه اجازه میداد؟ آن روز همین دانشگاه - که عمدتاً محل اعیان و اشراف و بچه پولدارها بود - اینگونه بود؛مرکز چه فجایع و فسادهایی! دانشگاههای دیگر هم همینگونه بود. واقعاً استاد و دانشجوی متدیّن در دانشگاه زیر فشار بودند. در سطح جامعه هم همین مسائل بود. زنی که مایل بود حجابش را حفظ کند - نه اینکه با چادر و روگیری، بلکه با یک حجاب معقول - مگر میتوانست در جامعه راه برود؟! ما ماجراها دیدیم و شنیدیم و اطّلاع داریم، که الان نه وقتش هست، نه مناسب است آنها را بگوییم. آن وقایع را شما ندیدید. امروز جامعه ما، جامعه دینی و اخلاقی است؛ البته در آن فساد هم هست. زمان امیرالمؤمنین هم فساد بود. شما خیال میکنید آن زمان فساد و بدی نبود؟ آن زمان آدمهایی که احیاناً دچار فساد و فحشا بشوند، نبودند؟ چرا، آن زمان هم بودند. عمده این است که در هر نظامی اگر به فکر اصلاح هستند، برای مقابله با عوامل فساد همّت بگمارند. باید برای مبارزه با فساد همّت گماشت؛ چه با پدیدهها، چه با زیربناها و ریشهها. اینکه باشد، جامعه رشد خواهد کرد، پیش خواهد رفت و همین مقدار فسادی هم که میبینید، بهمرور از بین خواهد رفت.» بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۲/۰۲/۲۲
2⃣ «قبل از انقلاب نمازخواندن یک عیب بود و در همین مسجد دانشگاه تهران یک عدهی بسیار محدودی میرفتند نماز میخواندند، بهطوری که من یک وقتی کار داشتم و رفته بودم آنجا دنبال کسی مسجد خلوت بود و هیچکس سراغ مسجد نمیرفت مگر یک چند نفر معدودی از چند هزار دانشجو. .. در آن زمان اگر میخواستند از یک جوانی تعریف کنند، میگفتند این جوان خیلی خوب است و نمازخوان است، نمازخوان یعنی خیلی خوب. نمازخوان یک نوع مقدس مآبی به حساب میآمد، تازه همان آدم هم یک وقتی اگر کاری داشت و جلسهای داشت، یا درسی داشت، یا قرار شیرین خوبی داشت نماز را خیلی راحت ترک میکرد، اما امروز آنطور نیست. » بیانات در جلسه هشتم تفسیر سوره بقره ، ۱۳۷۰/۰۷/۲۴
✅تحریم عید نوروز در سال 1342+ اسناد
🔴پس از برگزاری رفراندوم قلابی شاه در ششم بهمن 1341 و در شرایطی كه رسانه های داخلی و خارجی یكصدا شاه و انقلاب سفید او را می ستودند، نغمه های مخالفت با این همه پرسی از گوشه و كنار و در رأس آنها از جانب امام خمینی بلند شد. حضرت امام طی نشست هفتگی با مراجع و علمای قم، خواهان در پیش گرفتن سیاست مشترك علیه رژیم شده و پیشنهاد دادند كه در اعتراض به اعمال رژیم، نوروز 1342 عزای عموی اعلام شود. این پیشنهاد با استقبال وسیع شخصیتهای حوزوی مواجه گردید و آنان نیز ضمن حمایت از امام، عید نوروز را عزای ملی اعلام كردند. پس از این حركت، شاه در اقدامی وقیحانه با روحانیت اعلام جنگ نمود و مخالفان را به مرگ تهدیدكرد. این عمل محمدرضا پهلوی عكس العمل شدید حضرت امام را به دنبال آورد و ایشان طی سخنانی در 29 اسفند 1341 در جمع روحانیان، طلاب و مردم قم به افشاگری علیه رژیم پرداخته و بر موضع خود مبنی بر اعلام عزای عمومی در نوروز 42 پافشاری نمودند. به دنبال تحریم نوروز، در برخی ازمساجد و حسینیه ها و منازل علما و در رأس آن بیت حضرت امام، مجالس عزا برپا شد. این عمل باعث زیر سؤال بردن برنامه های شاه شد و خشم حكومت را برانگیخت. از این رو رژیم به این نتیجه رسید كه باید با حركتی قهرآمیز، زهر چشمی به نیروهای مذهبی نشان دهد تا به خیال خود آنان را سر جایشان بنشاند.
🔴این فرصت در دوم فروردین 1342 نصیب مزدوران شاه گردید و آنان طی یورش به مدرسه فیضیه، درصدد به اصطلاح سركوب حوزه علمیه قم و روحانیان برآمدند. این عمل، وقایع مهمی را در پی داشت كه مهمترین آنها، عكس العمل شدید امام طی سخنرانی عاشورای 1342 ش، دستگیری ایشان و وقوع قیام خونین پانزدهم خرداد 42 می باشد.
🔴با نزدیك شدن عید نوروز 1342 امام خمینی به روشنگرى و افشاگرى دست زد و افكار مردم مسلمان را علیه رژیم شاه تحریك كند و ضربۀ مؤثرى بر پیكر «انقلاب سفید» و توطئه هاى شاه و امریكا وارد آورد.
امام خمینی در پیامى خطاب به علما فرمودند: «دستگاه حاكمه مى خواهد با تمام كوشش به هَدمِ احكام ضروریۀ اسلام قیام؛ و به دنبال آن مطالبى است كه اسلام را به خطر مى اندازد. لذا اینجانب عید نوروز را به عنوان عزا و تسلیت به امام عصر ـ عجلاللّه تعالى فرجه ـ جلوس مىكنم و به مردم اعلام خطر مى نمایم.» ( صحیفه امام خمینی جلد اول)
🔴 ایشان در پیامى دیگر با عنوان «روحانیت امسال عید ندارد» منتشر گردید، امام هشدار دادند: «دستگاه جابره در نظر دارد... دخترهاى هجده ساله را به نظام اجبارى ببرد و به سربازخانه ها بكشد، یعنى با زور سرنیزه دخترهاى جوان عفیف مسلمانان را به مراكز فحشا ببرد... من این عید را براى جامعۀ مسلمین عزا اعلام مى كنم... و اگر زنده ماندم تكلیف بعدى خود را به خواست خداوند ادا خواهم كرد.»
🔴با وجود تلاش هاى رژیم شاه و «ساواك» به منظور بى اثر ساختن اعلامیه امام، مردم ایران از برگزارى مراسم عید رسماً خوددارى ورزیدند. طبقات مختلف مردم به پیروى از امام، طى اعلامیه هایی ، رسماً اعلام عزا كردند و نگرانى خود را از توطئه هاى شاه علیه اسلام و استقلال ایران اظهار داشتند.
در ذیل به ارائه اسنادی در خصوص تحریم عید نوروز می پردازیم:
🚀 شرح مصاحبه های محمد حسنین هیکل با محمدرضا شاه پهلوی:
هیکل یک بار در سال ۱۳۳۰ شمسی، در بحبوحهٔ جنبش ملی شدن صنعت نفت، و بار دیگر در سال ۱۳۵۴، به دعوت شخص شاه به تهران سفر کرده و با او و تنی چند از مقامات حکومت ایران دیدار کرد. دیدار دوم او در قالب مصاحبهای در روزنامههای رسمی وقت ایران منتشر شده که هیکل در لابهلای نقل مستقیم آن مصاحبه برخی جزئیات این دیدار را به یاد میآورد.
1- شاه با ملی کردن نفت مخالف بود.
http://bit.ly/1RQVxvG
2- شاه در برابر طوفانها خود را تنها میدید.
http://bit.ly/1RQVH6n
3- گناه مصدق و علاء، دیدن شاه در دوران ضعف بود
http://bit.ly/1RQVLTI
4- شاه گفت بمب اتم نمیخواهم.
http://bit.ly/1RQVQGT
5- شاه سالانه یک میلیارد دلار از شرکت نفت میگرفت.
http://bit.ly/1RQW2Ww
6-انقلاب سفید چیزی نشد که شاه میخواست.
http://bit.ly/1RQW94t
7-جواهرات سلطنتی در چمدان شاه جا نشد.
http://bit.ly/1RQWfcp
Ⓜ️ منبع: کتاب دیداری دوباره با تاریخ
شاه :
منافع کشور ایجاب میکند که ارتش حتی در خارج از مرز ها قربانی بدهد تا منافع ملی کشور (منافع آمریکا در منطقه) حفظ شود
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖 خاطرات وحشتناک رضاخانی
مهمانی خونین از عشایر کشور که بعد از دعوت و صرف غذا همگی به دار آویخته می شوند و یک طناب دار اضافه می آید که در ....ادامه را در کلیپ ببینید
بسم الله
.
یکی از اقدامات رضاخان ایجاد محدودیت و جلوگیری از برگزاری مراسم سوگواری و اعیاد مذهبی بود که به طور سنتی مسلمانان در ایام عاشورا و محرم و صفر ، ماه رمضان و... برگزار می کرد و به انجام چنین مراسمی اعتقاد داشتند. از تندترین حملات رضاخان به دین که عناد کامل رژیم را نسبت به اسلام و مراسم آن نشان می داد ، ایجاد محدودیت و ممنوع کردن برگزاری مراسم سوگواری بود. این خواست قلبی استعمار انگلیس از زمان تهاجم به کشورهای اسلامی بود. در خاطرات همفر در همین زمینه توصیه شده است :(۱)
"مراکز عزاداری حسین (ع) یا تکایا ،باید نابود شود و به ویرانه هایی مبدل گردند. علت این کار البته باید مبارزه با گمراهی مسلمین و نابودی بدبختی های دین ، قلمداد شود. باید با تمام وسایل بکوشیم تا مردم را از رفتن به تکایا و عزاداری برای حسین (ع) خودداری کنند و تدریجا این گونه کارها متروک گردد. برای این منظور باید شرایط و ضوابط تأسیس تکایا و گزینش وعاظ و روضه خوان ها را دشوار ساخت"(۲) !!!
.
پ ن : حال سالها پس از رهایی از اسارت به برکت خون پاک شهدای اسلام در تمام نقاط کشور تکایا و دسته های عزاداری بیش از پیش فریاد "لبیک یا حسین ع" سر می دهند. خدارا بابت این همه لطفش هزاران بار شکر میکنیم. الحمدلله.
.
منابع :۱. کتاب سقوط ، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی ، ص ۸۷۷ / ۲. کتاب خاطرات همفر ، ص ۸۶
بسم الله
.
حمله رضاخان به مذهب و ممنوع ساختن مراسم عزاداری از سال ۱۳۰۹ شروع و در سال ۱۳۱۱ اوج گرفت و برگزاری هرگونه مراسم عزاداری امام حسین (ع) ممنوع اعلام شد.رضاخان تنها به جلوگیری و ممنوع کردن مراسم عزاداری عاشورا را بسنده نکرد بلکه در این روزها دسته های موزیک راه می انداخت و کار به جایی رسید که در شب عاشورا همزمان با تولد رضاخان کارناوال شادی به راه انداختند.(۱)
مکی با اشاره به گذشته رضاخان در برگزاری و تظاهرات عوامفریبانه مذهبی او می نویسد:رفته رفته هر سال نسبت به سال قبل برگزاری مجالس عزاداری سخت می گردید و از سال ۱۳۱۵ ، ۱۶ در ماه محرم از طرف دولت از سران اصناف و بنگاه ها اجبارا خواسته می شد که کارناوال راه بیندازند و سال ۱۳۱۹ روز کارناوال مصادف با دهه اول ماه محرم (عاشورا) بود و شب قبل کارناوال مفصلی به راه انداختند که در کامیون ها عده ای عمله طرب و فواحش را جمع کرده بودند که در کامیونها به رقص و پایکوبی می پرداختند.!!! (۲)
.
پ ن: نباید فراموش کرد که برگزاری مراسمات عزاداری را بعد از خدا و امام حسین (ع) مدیون امام خمینی و رهبر انقلاب هستیم.
.
منابع: ۱.اطلاعات در یک ربع قرن ، ص۱۴۶ / ۲. مکی، حسین ، تاریخ بیست ساله ایران ، جلد ۱ ، ص ۴۵۲