پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
سیر ایجاد تذبذب در یک استاد جوان حوزوی
قسمت اول
بنده از ابتدای دهه نود وارد مؤسسهای شدم که با نام و شعار تمدنسازی خود را معرفی میکرد و داعیه فقاهت و تمدنسازی داشت؛ بسیار ایدهآلگرایانه در اندیشه پرورش مجتهد تمدنی -نه مجتهد صرفا احکام فردی- طی ۵ یا نهایت ۶ سال بود؛ در مذمت علمای سلف و کوتاهی ایشان در مبارزه با طاغوت -طی سالیان متمادی مخصوصا دو قرن اخیر- سخنفرسایی میکرد؛ کتب فقهی و اصولی رایج را مصداق تضییع عمر طلبه میدانست و با اینکه بسیار در مؤسسه گفته میشد کلاسهای متداول فقهی-اصولی را هم ببینید و با دروس خود مقایسه کنید، اما آنچنان جو منفی نسبت به دروس و اساتید حوزه در آن مؤسسه بود که کمتر کسی رغبت حضور در دروس مرسوم را داشت.
اکثر طلابی که جذب مؤسسه میشدند با این نگاه وارد میشدند که اینجا داعیه تحول مطلوب حوزوی که مد نظر امامین انقلاب هست را دارد؛ اصلا تبلیغات مؤسسه بر همین مبنا و منوال بود.
مدیر مؤسسه جوانی حوزوی و خوشفکر و تا حدی تیزهوش بود که خالصانه و مجاهدانه میخواست به اهداف خویش برسد؛ اما برخی ویژگیهای شخصیتی باعث شد آرامآرام طلابی که گرد او جمع آمده بودند یکییکی و بعدتر گروهگروه از اطراف وی متفرق شوند و او را با اندیشههای خویش تنها بگذارند.
این ویژگیها بر اساس شناخت چندساله از ایشان که مورد تأیید دیگر دوستانم نیز هست عبارتند از:
1⃣ عجولبودن
بر اساس روحیه پردغدغهای که میخواست به انقلاب خدمت کند، سرمایهها و فرصتهای زیادی را تلفشده میدید و تحمل ازدسترفتن بیش از اینِ فرصتها را نداشت. میخواست هرچه زودتر حوزه متحول شود، نظامات فقهی اصولی طراحی شود، علوم انسانی اسلامی شود و حتی یک روز هم بعد از این ۴۰ سال تلف نشود؛ ولی این حلم را نداشت که حتی علوم انسانی مسموم و پرمفسدهی غرب آرامآرام و به تدریج طی چهارصدسال شکل گرفت؛ نه دفعتا و دستوری.
2⃣ ضعف در مبانی
از همان ابتدا ایشان شبهات متعددی به رهبری و انقلاب و نظام داشت؛ شبهاتی که با مطالعه برخی کتب سودار و مستندهایی مثل بیبیسی و بعدها همنشینی با امثال مهدی نصیری و ... روزبروز تقویت و ریشهدارتر هم شد.
اما در دوگانگی بین انقلابیماندن یا مغلوب شبهات شدن، آن روز چهره انقلابی وی غلبه داشت و امروز بعکس....
3⃣ ورود در مسائل متنوع سیاسی
مسائل سیاسی را بسیار بسیط و خطی میدید و تحلیل میکرد، همین باعث میشد با توهم فهم مسائل سیاسی، به تحلیل وقایع بپردازد؛ و با انضمام روحیه عجولانهای که داشت درنتیجه در مسائل و وقایع گوناگون سیاسی اجتماعی ابراز نظر یا انتشار بیانیههای سیاسی داشت.
4⃣ عدم انتقادپذیری
شاگردان حلقه اول او که در کارهای فکری و اجرایی مؤسسه به او کمک میکردند، بزرگترین و بهترین حامیان دلسوز وی بودند؛ که اتفاقا همانها زمینههای مطرحشدن وی در قم و تهران و فضای مجازی را مطرح کردند و فضا را مهیا ساختند برای تبدیلشدن او به یک چهره علمی رسانهای حوزوی.
غالبا همین حلقه نزدیک وی مانع انتشار بسیاری از واکنشهای «عجولانه، احساسی، رنگارنگ سیاسی، عدالتخواهانه و در عین حال ناپخته یا غیرمربوط به وظیفه او» بودند.
کمکم وزن انتقادات از وی که بین همین حلقه شاگردانش بالاتر گرفت و شنیدن این حرف برای ایشان سنگین بود که: «شما اصلا شناخت دقیق و درستی از فضای پیچیده سیاسی ندارید و جریانهای سیاسی اجتماعی را خیلی بسیط و سطحی میبینید و از عمق و پیچیدگی آنها بهرهای ندارید و مطالعهای هم نداشتهاید» بر همین اساس عذر افراد دلسوز و نزدیک خود را خواست؛ برای اینکه به تعبیر خودش دیگر با این حرفها (انتقادات) تحقیر نشود.
5⃣ روحیه فردی و تشکیلاتگریز
انضمام موارد فوق باعث شد تا این روحیه در وی جلوه کند که ایشان در مؤسسه و اقداماتِ حوزوی-اجتماعی و سیاسی خویش صرفا میخواهد فکر و سلیقهی خودش حاکم باشد و دیگران فقط اجراکنندهی افکار و عقاید وی باشند؛ همین امر هم روز بروز وی را بین دوستدارانش منزویتر کرد تا جایی که بازوان قوی خویش را برای همیشه از دست داد!
6⃣ نخبگی نارِس
وی خود را نخبه میدید؛ هوش بدی هم نداشت؛ اما آفت مهمی که مبتلابه نخبگان هست و در بسیاری از نخبگان -اگر علاج نکنند- محسوس است این است که چیزی که میفهمند را خیال میکنند حرف آخر و حقِ مطلق است. همین هم منجر به بروز آفات دیگری در فرد میشود...
ادامه دارد...
@shobhe73
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
سیر ایجاد تذبذب در یک استاد جوان حوزوی قسمت اول بنده از ابتدای دهه نود وارد مؤسسهای شدم که با نام
سیر ایجاد تذبذب در یک مدرّس جوان حوزوی
قسمت دوم
7⃣ استادنداشتن
اگر نگاهی به زندگی خودنوشت ایشان -که تا این لحظه به تیغ حذف و سانسور ایشان مبتلا نشده است- بیاندازید؛ در کل حیات تحصیلیِ خویش استاد حاذق و قابلی نداشته است. شش سال مقدمات را در کمتر از دو سال خوانده است و دروس سطح را هم به نحوی دیگر... اینجاست که ترکیب نخبگی و حس فهمیدن همهچیز و عجولبودن موجب احساس استغناء در افراد میشود؛ مخصوصا وقتی که مطالعه دروس مرسوم آن هم به شکل رایج را عبث و مصداق اتلاف عمر بدانی.
در صورتی که اگر استاد و بزرگتری برای خود قائل بود، حتما در بسیاری از لغزشهای فکری و اجتماعی یا هجوم شبهاتی که بر وی عارض شد دستش را میگرفت و از این مهلکه شوم نجاتش میداد؛ هرچند امیدوارم هنوز هم که هنوز است متوجه اشتباهاتش شود و بیش از این خود را و آینده خویش را تباه نسازد.
8⃣ خود بزرگبینی
گاه برخی طلاب دلسوز به وی توصیه میکردند در اوان جوانی محاسن بسیار بلند علمایی نگذارد یا مرتبه خاصی برای خود قائل نباشد؛ اما نمیپذیرفت.
برای مثال از این ناراحت میشد که چرا اساتید مطرح حوزه حاضر به مناظره با وی نمیشوند؛ اما اگر فردی از اساتید گمنام یا معمولیِ سطوح عالی میخواست با وی مناظره کند، نمیپذیرفت و خود را خیلی بالاتر از اساتید سطوح عالی میدانست؛ با این توجیه که چند کتاب تألیف کرده است پس بسیار برتر از اساتید معمولی است.
برای مثال یکی از اساتید مطرح کفایه قبول کرده بود با ایشان مناظره کند، به شرط اینکه فرد سومی از بین حوزویان را به عنوان داور مناظره قرار دهند، داور هم هرکسی به میل خودشان قبول داشتند باشد، اما ایشان هیچکسی را درون حوزه و بیرون از مؤسسهاش اصلا قبول نداشت!!
9⃣ امید به حمایتهای خاص
باتوجه به شعارها و تألیفاتی که داشت بسیار امیدوار بود مورد حمایتهای خاص مادی و معنوی رهبری قرار بگیرد. حتی برای انتخابات خبرگان در سال ۹۴ کاندید شد و امید داشت بگونهای اجتهاد وی تأیید شود؛ چرا که به امتحان اجتهاد نمیخواست تن بدهد و تا آخر هم تن نداد. حال آنکه وی اخیرا مطلبی منتشر کرد و با عوامفریبی عدم حضورش در انتخابات خبرگان را این عنوان کرد که فرایند انتخابات خبرگان کانالیزه است و دستپروردهها فقط انتخاب میشوند!!
عجیب اینکه کسی که خودش میخواست کانالیزه وارد شود و نتوانست، چنین تهمت ناروایی را به نظام اسلامی میزند! با کدام حجت شرعی؟!!
🔟 بیتجربگی و خامی
همه موارد فوق، در کنار بیتجربگی و خامی در مسائل اجرایی و مطالبهگریهای حوزوی اجتماعی، برخی مشکلات شخصی، به همراه طرد دوستان دلسوز، کمکم هویتی جدید را از وی در حوزه بروز داد؛ آن هم #تحولخواهی_رادیکال بود؛ چیزی که به شدت از جانب امامین حوزه نهی شده بود.
تحریم انتخابات مجمع نمایندگان، تحریم امتحانات مرکز مدیریت، بیحرمتی نسبت به برخی بزرگان حوزه و بیحرمتی به حوزه و تمثیل آن به پیرزن و بسیاری موارد دیگر که در ادبیات جدید وی عیان شد، شاهدی بر چهره جدید رادیکال وی بود.
چهرهای که فکر میکرد مرجعیت اجتماعی بین طلاب پیدا کرده و با اهرم تحریمهایی که إعمال کرد، حوزه را فلج خواهد ساخت تا به خواست او تن دهد؛ اما خیلی زود عیان شد وی مورد اعتنای بدنه حوزوی نیست و در طراحی حرکات اجتماعی بسیار خام و بیتجربهتر از آن چیزی است که فکر میکند.
جالب و عجیب اینکه یک روز در گعده خصوصی دوستان مؤسسه، یکی از رفقا پیشبینیای با این مضمون داشت که: «ایشان اگر به تهران برود و عظمت مدرنیته را ببیند خودش را خواهد باخت!» پیشبینیای که خیلی زود محقق شد و ایشان از یک مصلح حوزوی تبدیل به چهرهای رادیکال و آرامآرام غیرانقلابی شد.
همه این موارد که در روحیات و عملکرد وی به مرور بروز کرد باعث شد همه طلابی که با دغدغههای ولایی و انقلابی گرد او جمع شده بودند به مرور او را با توهمات و تخیلات و شبهات و انگارههایش تنها گذاشتند؛ گرچه ریشههای خالصانه و دغدغهمندی در او بسیار دیده میشد، اما اینها کافی نبود؛ چراکه به این سادگی کسی در این تراز خامی و ضعف مبانی، صلاحیت ورود به عرصههای اجتماعی -آن هم به عنوان مصلح و راهبر- را ندارد.
@shobhe73
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
چند نکته دررابطه با صحبتهای این فرد👇
🔺یمن و فلسطین و سایر کشورهای منطقه مشکل گرانی و تورم و تصادفات جادهای ندارن؟!
🔺چندبار رهبرانقلاب برای مشکلات داخلی این کشورها موضعگیری و اقدام داشتن؟!
🔺رهبرانقلاب از سیاستهای کلان مقاومت و دفاع از هویت و حیثیت محور مقاومت و جریانهای منطقه دفاع میکنند یا اینکه پیگیر میزان تورم و بیکاری و خوندماغ شدن افراد در کشورهای منطقه هستن؟!
🔺مگر نه این است که پیگیری برای حل مشکلات سایر مسلمین و شیعیان، سیره حضرت فاطمه و دیگر اهلبیت علیهمالسلام بوده است؟!
🔺شما به عنوان یک معمّم، مرزهای اندیشهتان جغرافیایی است یا دینی؟!
🔺دفاع رهبری از ملتهای آزاده برمبنای تعصب قومی و زبانی و تاریخی است یا برمبنای یک رسالت دینی و تمدنی؟
🔺آیا همواره رهبرانقلاب نسبت به جزء به جزء و ریزترین مسائل داخلی و دغدغههای عمومی (اقتصادی سیاسی معیشت عدالت و...) موضعگیری و اقدام نداشتهاند؟!
🔺چرا انتظار دارید(و این انتظار را ایجاد میکنید) رهبرانقلاب تاوان ضعف و بیعرضگی و فساد در مجلس و دولت و ق قضائیه و نیروهای مسلح و بانک مرکزی و... را بدهد؟!
🔺از ولیفقیه انتظار کارهایی را دارید که انبیای الهی نیز از انجامش معذور بودند
🔺شما اولین کسی نیستی که به وعدهٔ ولیّ الهی ایمان نداری و نزدیک شدن به قله را باور نداری..
ما از انحراف جنابعالی خوشحال نیستیم ولی آدمهایی از مسیر حق منحرف شدهاند که شما در مقابل آنها رقمی محسوب نمیشوید
بار دیگر تاریخ انبیای الهی را مرور کنید بلکه به وعدههای نائب امام زمان ایمان بیاورید
@shobhe73
شبهات تکرار نهایی باکیفیت.pdf
1.76M
♻️ شبهات پرتکرار
برخی عزیزان برای پاسخ به شبهات موجود در جامعه زحمت کشیده و جزوهای را آماده کردهاند. تقدیم به شما برای استفاده در جهاد تبیین.
پاسخ به شبهات انقلاب اسلامی.pdf
6.03M
❇️کتاب ارزشمند پاسخ به شبهات انقلاب اسلامی
✴️این کتاب شامل سه بخش است که در بخش اول به شبهات اقتصادی در بخش دوم به شبهات سیاسی و در بخش سوم و پایانی آن به شبهات فرهنگی و اجتماعی پرداخته است.
✴️در بخشی از این کتاب آمده است:
قبل از انقلاب وضعیت اقتصادی مردم بهتر بود🙄
شاید این سوال را بارها در برخی مجالس، ادارات، تاکسیها و اتوبوسها شنیده ایم که قبل از انقلاب وضعیت اقتصادی مردم بهتر بود، آیا واقعاً این جمله واقعیت دارد؟🤔
✴️برای آنکه به این شبهه پاسخ بگوییم باید نخست نگاهی اجمالی به سرانه درآمد مردم ایران از فروش نفت در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و همچنین شرایط کنونی کشور داشته باشه باشیم که نویسنده در ادامه مطالب با مقایسه سال های منتهی به پیروزی انقلاب و شرایط کنونی به پاسخ جامع و کاملی می پردازد.
⁉️تسخیر سفارت آمریکا اقدامی بدون دستاورد؟
در تحلیل تسخیر سفارت آمریکا برخی صاحب نظران با نگاه کلان تر به ابعاد ماجرا آن را اقدامی میداند که برای معرفی ابعاد و پیامدهای انقلاب اسلامی در دنیا ضروری بوده است؛ محمد صادق کوشکی هیئت علمی دانشگاه تهران، استقلال کشور را از دستاوردهای تسخیر لانه جاسوسی میدانند و میگوید.......
شبهات انتخاباتی همراه با پاسخ.pdf
1.04M
۴۰ سوال و پاسخ شبهات انتخاباتی
شبهات فتنه اخیر مهر ماه 1401_نهایی1.pdf
1.51M
🌱در این جزوه؛ به شبهات حوادث اخیر پاسخ داده شده است.🗞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن پاسخ ارسالشده از دفتر آیت الله مکارم شیرازی:
باسمهتعالی
با اهدا سلام و تحیت
این سخنان کذب محض است و بارها این مسائل را تکذیب کردهایم. نه یک سهم از کارخانهای در اختیار آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی است و نه یک گرم شکر.
در مورد تصاویر منتشر شده نیز مسئله این است که بیش از بیست سال قبل جمعی از خیرین سهامی از آن کارخانه را برای حوزه علمیه خریداری کردند. بعد از مدت کوتاهی که دیدند نمیتوانند مشکلات را برطرف کنند آن را به دیگران واگذار کردند و وجه آن برای ساختن مسجد، مدرسه و خانه عالم در مناطق محروم مصرف شد و معظم له یک ریال از آن را در اختیار نداشته و ندارند و این مسئله در همان زمان (بیش از بیست سال قبل) خاتمه یافته است.
در مورد فردی بنام مدلل، باید توجه داشته باشید که آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی نامبرده را ندیده و نمیشناسند و هیچگونه رابطهای با نامبرده نداشته و ندارد و بهطور کلی در خانواده و اطرافیان معظم له هیچ فردی مرتبط با این فرد و سایر امور مطرح شده در نامه وجود ندارد.
توجه داشته باشید که کسانی که نه ایمان دارند و نه وجدان از تکرار دروغهای خود ابا ندارند و این نشانه بیایمانی، بیتقوایی و نداشتن شرافت انسانى است.
عجیب آن که این شایعات و دروغها تا آنجا پیش رفته که وزیر امور خارجه آمریکا هم این دروغ را تکرار کرده است ، البته این دروغهای مضحک سبب میشود که همه آزاداندیشان دنیا نسبت به خبرهاى آنها بیاعتماد شوند و در دام توطئههای آنها گرفتار نشوند.
@shobhe73
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الهام چرخنده در شبکه افق: همکارانم در سینما 10 سال بلاکم کرده بودند
سینما خانواده من است، دل آدم برای خانوادهاش تنگ میشود؛ 10 سال گذشت و میخواستم زنگ بزنم ازدواج و بچهدار شدنشان را تبریک بگویم، ولی بلاک بودم!
در این 10 سال، آن وریها شوکه بودند و این وریها به من شک داشتند! آمدهام بگویم الهام چرخنده بعدی را دریابید؛ چرخش «چرخنده» یک شبه نبود.
@shobhe73