پاسخ به شبهات فجازی
روش پاسخ به شبهات قسمت اول: مقدمه فیلم، عکس و نوشتههای شبهه آلودی که در فضای مجازی منتشر میشود،
آشنایی با انواع #مغالطه
۱) مغالطه کنه و وجه
🔹 «مغالطه کنه و وجه» یعنی اینکه صفت یا وجهی (هرچند مهم) را به جای ذات (کنه) نشانده شود طوری که صفات دیگر را تحت الشعاع قرار دهد
🔹در برخی از کتابهای منطق از «مغالطه کنه و وجه» با نام مغالطه «هیچ نیست به جز» نیز یاد میشود
🔸نام کنه و وجه برای این مغالطه به این دلیل است که صفت شیء، که وجهی از وجوه آن است به جای ذات و کُنه آن در نظر گرفته شده، به عبارت دیگر، کُنه یک پدیده در وجهی (بخشی) از آن خلاصه شده است.
🔹چند مثال برای مغالطه کنه و وجه:
انسان چیزی نیست به جز اخلاق.
فیلسوفان چیزی نیستند به جز حرف زدن!
انقلاب چیزی نیست جز گرانی!
قدیمیها چیزی نبودند جز اخلاص و صفا
🔹مغالطه کنه و وجه در فهم نظریه داروین
وقتی داروین تئوری تکاملی خود را در عالم زیست شناسی عرضه کرد و گفت که جانداران ناقص در سیر تکاملی خود به تدریج به مراحل عالیتر دست مییابند و در نهایت این سیر تکاملی جانداران، انسان قرار دارد که موجود تکامل یافته مرحله قبل از خود، یعنی میمون است، در آن عصر عده زیادی مرتکب مغالطه کنه و وجه شدند و گفتند: از این که موهای بدن میمونها ریخته و به شکل انسان در آمده، به این نتیجه می رسیم که انسان هیچ چیز نیست به جز میمون برهنه. در این عصر توماس هاکسل دانشمند معاصر داروین به این مغالطه توجه داشته و متذکر شده است که فرضا اگر تئوری داروین درست باشد و سیر تکاملی جانداران را بپذیریم، می توانیم بگوییم انسان ابتدا میمون بوده و بعد به انسانیت رسیده، اما نمی توان گفت که «انسان هیچ نیست جز میمونی که به سطح انسان ارتقا پیدا کرده است»
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
🔻 تبرک قند!
🔹اخیرا در فضای مجازی کلیپی از جلسهی پرسش و پاسخ حضرت آیت الله مهدوی (حفظه الله) در مراسم حج منتشر شده که ایشان در حاشیه آن، به درخواست حجاج، به تعدادی قند و تسبیح دعا خوانده و آن را متبرک میکنند. مطابق معمول این موضوع بهانهای شده برای جوسازی افراد کینهتوز.
🔹از باب «ان الذکری تنفع المؤمنین»، نکاتی چند ذکر میشود:
1⃣شخصیت علمی و معنوی آیت الله مهدوی و خلوص نیت ایشان چیزی نیست که بر مردم اصفهان پوشیده باشد. اینگونه تهمتها نیز تأثیری در چهره خدوم ایشان ندارد.
2⃣ تأثیر اشیاء متبرک شده، مخصوصاً آب و غذا از نظر روایات امر مسلمی است. در کتاب ارزشمند مکارم الاخلاق مرحوم طبرسی دهها روایت در خصوص دعا خواندن به آب و... وجود دارد. شفا یافتن چشم حضرت یعقوب به واسطه پیراهن حضرت یوسف نیز یک امر قرآنی است. (یوسف: ۹۶)
طبیعی است هرچه دعا کننده از نفس پاکتری برخوردار باشد، تأثیر آن نیز بیشتر است. به همین دلیل همیشه مردم متدین از علمای مورد اعتماد خود، درخواست متبرک کردن شیئ یا غذا داشته اند.
بله! متأسفانه این روزها افرادی پیدا میشوند که خود را شیعه میدانند، اما تحت تاثیر افکار وهابیت قرار گرفته و اموری مانند توسل و تبرک را مسخره میکنند. اما به هر حال این موضوع مسئله ای است که عقل و روایات به وضوح آن را تأیید میکند و در کتب علما اثبات شده است.
3⃣ پذیرش و انجام درخواست دیگران نه تنها یک دستور دینی، بلکه یک وظیفهی اخلاقی است. وقتی کسی از ما درخواستی داشته باشد (مثلاً دعا خواندن به یک قند)، انجام آن اخلاقی است یا غیر اخلاقی؟ چرا واضحات دینی و اخلاقی را دور انداخته و بر اساس ذهنیات خود دیگران را قضاوت و متهم میکنیم؟ تنها به جرم امام جمعه بودن؟
بنده با شناختی که از آیتالله مهدوی دارم میدانم که رد نکردن درخواست مومنان یکی از سیرههای اخلاقی ایشان است و آنچه در کلیپ مذکور هست مصداقی از این منش رفتاری ایشان است.
🔸زمانی در صف جماعت آیتالله مهدوی شاهد بودم که ایشان هرچه اراده میکرد نوافل ظهر و عصر را بخواند، کسی برای سوال یا خواستهای مانع میشد. به محافظ ایشان گفتم به افراد بگوید که سوالات خود را بگذارند برای بعد از نماز. محافظ گفت: «سفارش حاج آقا است که مانع مراجعه افراد نشویم»
✍️ محمد قربانی مقدم
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
10.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ به برخی شبهات محرم و عاشورا توسط استاد ابوالقاسمی
🆔 @shobhe_shenasi
آیا امام حسین و یزید پسرعمو بودند؟
🔷 خیر.. نسب امام حسین میرسد به هاشم
#بنی_هاشم
و نسب یزید میرسد به امیه. امیه برده ای یهودی بود که به قبیله قریش بعنوان پسرخوانده آمده بود.. و با مادربزرگهایی زناکار
#بنی_امیه
🆔 @shobhe_shenasi
هدایت شده از داناب (داستانک+نکاتناب)
.
♻️ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین
🖋 حضرت آیتالله سیّدعلی خامنهای
[۱]. نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیهالسّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
[۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
[۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
[۴]. افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
[۵]. در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
[۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
[۷]. آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ
و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ
و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
(در خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴).
ــــــــــــــــ
#داناب (داستانکونکاتناب)
دانابی شو؛ دانا شو!👇👇
📚 @dastanak_ir
پاسخ به شبهات فجازی
آشنایی با انواع #مغالطه ۱) مغالطه کنه و وجه 🔹 «مغالطه کنه و وجه» یعنی اینکه صفت یا وجهی (هرچند مهم
آشنایی با انواع #مغالطه
۲) مغالطه علت جعلی
مغالطه علت جعلی دو نوع است:
نوع اول وقتی است که چیزی به عنوان «علت» وانمود می شود که در واقع علت نیست یا بخشی از علت به عنوان کل علت معرفی شود.
یعنی در تحلیل عقلی و منطقی، آن چیز نمیتواند جنبه علّی و تأثیرگذاری داشته باشد، اما گوینده یا نویسنده در استدلال خود آن را به عنوان و سبب یک امر خاص به حساب میآورد.
مثال: با گذشت زمان متوجه شدیم که در جوامع پیشرفته هرچقدر مسئله اخلاق نادیده گرفته میشود، از قید و بندهای آن نیز خلاصی مییابند و این باعث پیشرفت هرچه بیشتر آنان میشود. پس ما نیز میبایست، زمینه کمرنگ کردن مسئله اخلاق را فراهم کنیم، تا به پیشرفت جوامع مدرن برسیم.
در این مثال، شخص مغالطه کننده میخواهد پیشرفت نکردن و عقب ماندگی را ناشی از این علت بداند که قوانینِ اخلاق جدی گرفته میشود، در حالی که در تحلیل واقع بینانه و منطقی هرگز نمیتوان حکمفرمایی اخلاق در جامعه را به عنوان علتِ عقب ماندگی به حساب آورد.
🔹علت وقوع این مغالطه یا جهل است و یا غرضورزی
نقل است که در دوران قدیم، فرزند ساده لوح یکی از طبیبان از پدر خود نشنیده بود که هرگاه حال یکی از بیماران بد شد، بر بالین او حاضر شو و به اطراف او نگاه کن ببین چه میبینی؟ اگر مثلاً پوست خربزهای دیدی، بگو که بیمار خربزه خورده و مرضش شدت یافته؛ یا اگر هسته آلو دیدی، بدان که آلو خورده و. جوان ساده لوح روزی باخبر شد که حال یکی از بیمارانش وخیم است، لذا بر بالین او حاضر شد و مرتب میگفته که بیمار ناپرهیزی کرده و برای اثبات مدعای خویش به اطراف نگاه کرد و چیزی نیافت جز یک پالان، لذا خطاب به اطرافیان بیمار کرد و گفت: بیمار خر خورده!!
اگر کسی بگوید پس از انقلاب مردم بی دین تر شدهاند (بر فرض صحت این گذاره) از این مغالطه استفاده کرده است. یعنی تاثیر تهاجم فرهنگی، ماهوارهها، اینترنت، فضای مجازی و.... را نادیده گرفته و انقلاب را مقصر بیدینی معرفی میکند.
🔸نوع دوم مغالطه علت جعلی
نوع دیگر مغالطه علت جعلی این است که #بخشی از علت به عنوان کل علت معرفی شود؛ یعنی اگر برای تحقق معلولی، مثلاً لازم است پنج عامل دست به دست هم بدهند تا آن معلول محقق شود، شخص مغالطه کننده آن معلول را تنها به یکی از آن علل استناد میدهد، مثل ما در دهه اخیر شاهد افت تحصیلی شدیدی در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای کشور هستیم. واضح است که آموزگاران و دبیران در انجام وظایف خود بسیار کوتاهی میکنند.
افت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان میتواند ناشی از علل بسیار زیادی باشد، مانند تغییرات متون درسی، سطح پایین آموزش در دوره ابتدائی افزایش چشمگیر برنامههای تلویزیون و دیگر تفریحات کوتاهی آموزگاران در انجام وظایف خود نیز میتواند یکی از علل افت تحصیلی باشد، اما در استدلال فوق شخص مغالطه کننده با چشم پوشی نسبت به علل و عوامل دیگر، تنها علت افت تحصیلی در دهه اخیر را کم کاری معلمان معرفی میکند.
مثال دیگر: چرا زنان حجاب داشته باشند تا مردان به گناه نیفتند؟ (در اینجا بخشی از علت به عنوان دلیل وجوب حجاب معرفی شده که اتفاقا جزء کمتر مهم است)
شکل اخیر مغالطه علت جعلی بیش از شکل دیگر صورت میگیرد. علت این امر را میتوان در این مسئله جست و جو کرد که در این جا علت مذکور به عنوان علت منحصر، امر بیگانهای نسبت به معلول به حساب نمیآید و واقعاً آن علت دارای تأثیر علی بر معلول مورد نظر است و همین امر باعث میشود که مخاطب به سادگی فریب خورده و این مغالطه را بپذیرد.
👈 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
https://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
هدایت شده از داناب (داستانک+نکاتناب)
11.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صالح باش....
📚 @DasTanaK_ir
شیوه تسلیت روز عاشورا
ترجمه:
خداوند متعال اجر و ثواب عزاداری ما را در مصائب امام حسین علیه السّلام زیاد نموده، و ما و شما را همراه با ولیدم او مهدی آل محمّد (صلوات اللَّه علیهم اجمعین)، از طلب کنندگان خون آن حضرت قرار دهد.
🆔 @shobhe_shenasi
پاسخ محمد بنا به مزخرفات علی کریمی
🔹 پینوشت
محمد بنا مربی تیم ملی کشتی فرنگی است و ایران را بر بام جهان نشانده و افتخارات زیادی برای کشورمان کسب کرده است
🆔 @shobhe_shenasi