eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
844 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
عیون اخبارالرضا.pdf
9.6M
📖متن و ترجمه کتاب گرانسنگ حدیثی عیون اخبار الرضا علیه السلام 💎واحد پژوهش مدرسه تخصصی قرآن و عترت •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• @pazhooheshmtqe
🚫 🤔چرا در قرآن جمله‌هايی با كلمه" لعل" شروع شده است مانند: لعلكم تفلحون:" شايد رستگار شوید"" و لعلكم تتقون" لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‌":" شايد مشمول رحمت شويد" در حالی كه كلمه" لعل" نوعی ترديد را می‌رساند كه از مقام خداوند دانای به همه چيز، دور است، اين جمله اتفاقا دست‌آويزی برای پاره‌ای از دشمنان اسلام شده و ميگويند اسلام به كسی وعده نجات قطعی نميدهد و وعده آن آميخته با ترديد است زيرا بسياری از اين وعده‌ها با كلمه" لعل" شروع شده است.‼️⁉️ ‏✅پاسخ: 👈‏اتفاقا اين تعبير يكی از نشانه‌های عظمت و واقع‌بينی و واقع‌گويی قرآن مجيد است. زيرا قرآن اين كلمه را در جايی به كار می‌برد كه گرفتن نتيجه احتياج به شرائطی دارد كه به وسيله كلمه" لعل" اشاره اجمالی به آن شرائط شده است.🔰 مثلا سكوت كردن به هنگام شنيدن آيات قرآن و گوش فرا دادن به مضمون آيات به تنهايی كافی نيست كه انسان مشمول رحمت الهی شود، بلكه علاوه بر آن، درك و فهم آيات و به كار بستن آنها نيز لازم است و لذا قرآن ميگويد: "و اذا قرء الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‌" (اعراف- ۲۰۴) يعنی هنگامی كه قرآن خوانده ميشود گوش فرا دهيد و خاموش باشيد شايد مشمول رحمت شويد.✅ ◀️‏اگر قرآن ميگفت حتما مشمول رحمت خواهيد شد دور از واقع‌بينی بود، زيرا همانطور كه گفتيم اين موضوع شرائط ديگری هم دارد ولی هنگامی كه ميگويد" شايد" سهم ساير شرايط محفوظ مانده است، ولی عدم توجه به اين حقيقت موجب خرده‌گيری بر اين آيات شده و حتی بعضی از دانشمندان ما نيز معتقد شده‌اند كه" لعل" در اين گونه موارد معنی" شايد" نمی‌دهد، در حالی كه اين سخن نيز يك نوع خلاف ظاهر و بدون دليل است. 🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: @shobhemtqe
🚫 در آيه 109 سوره مائده بیان شده خداوند از پيامبران سؤال می‌كند مردم در برابر دعوت شما چه پاسخی گفتند" (يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ‌). ‏آنها از خود نفی علم كرده و همه حقايق را موكول به علم پروردگار می‌کنند. (قالُوا لا عِلْمَ لَنا إِنَّكَ أَنْتَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ‌). 🤔 از آيات ديگر قرآن استفاده می‌شود، پيامبران شاهدان و گواهان بر امت خويشند، در حالیكه از آيه فوق‌ بر مي‌آيد، آنها از خود نفی علم می‌كنند و همه چيز را به خدا وامی‌گذارند.‼️ ✅پاسخ: 👈ميان اين دو دسته آیات تضاد و اختلافی نيست، بلكه مربوط به دو مرحله است، در نخستين مرحله كه آيه مورد بحث اشاره به آنست، انبياء در پاسخ سؤال پروردگار اظهار ادب كرده، و از خود نفی علم نموده، و همه چيز را موكول به علم خدا می‌كنند، ولی در مراحل بعد آنچه را می‌دانند در مورد امت خود بازگو می‌كنند و گواهی می‌دهند. ◀️ اين درست به آن می‌ماند كه گاهی استاد به شاگرد خود می‌گويد كه پاسخ فلان شخص را بده، شاگرد نخست اظهار ادب كرده و علم خود را در برابر علم او هيچ توصيف می‌كند و پس از آن آنچه را می‌داند می‌گويد.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: @shobhemtqe
🚫 🤔 قرآن در آيه 176 نساء با عبارت" فوق اثنتين" می‌گوید: اگر دختران بيش از دو نفر باشند، دو سوم مال متعلق به آنهاست، بنابراين آيه از حكم دو دختر ساكت است، بلكه تنها حكم يك دختر و چند دختر را گفته است.‼️ ✅‏پاسخ: 👈‏با توجه به جمله اول آيه، جواب اين سؤال روشن می‌شود، و آن اين است كه سهم دو دختر از جمله" لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ‌":" پسر دو برابر سهم دختر دارد" اجمالا معلوم می‌گردد، زيرا اگر بازماندگان شخص مرده فقط يك پسر و يك دختر باشند، سهم دختر يك سوم و سهم پسر دو سوم ميگردد، بنابراين سهم دو دختر طبق اين جمله دو سوم خواهد بود. شايد بخاطر همين بوده كه در جمله بعد، از اشاره به سهم دو دختر خودداری شده و تنها اشاره به سهم چند دختر گرديده كه آن هم از دو سوم تجاوز نميكند. (دقت كنيد)⚠️ ◀️ از مراجعه به آخرين آيه سوره نساء نيز اين مسئله روشن می‌شود، زيرا در آن آيه، سهم يك خواهر نصف قرار داده شده (همانند سهم يك دختر) سپس‌ ميفرمايد:" اگر دو خواهر بوده باشند دو سوم مال را ميبرند" از اين حكم می‌فهميم كه در مورد دو دختر نيز دو سوم مال در نظر گرفته شده است. 💠‏به علاوه اين تعبير در ادبيات عرب ديده می‌شود كه گاهی ميگويند" فوق اثنتين" و منظور" اثنتان و ما فوق" است يعنی دو و بيشتر. ‏از همه اينها گذشته حكم مزبور از نظر فقه اسلامی و منابع حديث مسلم است و اگر فرضا ابهامی در جمله بالا باشد با توجه به سنت (منابع حديث) برطرف ميگردد.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: @shobhemtqe
🚫 🤔طبق آیه 11 سوره نسا که میگوید: "لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ"چرا ارث مرد دو برابر زن ميباشد⁉️ این قانون ظلم در حق زنان است⚠️ ✅پاسخ: 👈‏با اينكه ظاهرا ارث مرد دو برابر زن است، اما با دقت بيشتر روشن ميشود كه از يك نظر ارث زنان دو برابر مردان ميباشد! و اين بخاطر حمايتی است كه اسلام از حقوق زن كرده است.🔰 ◀️‏توضيح اينكه وظائفی بر عهده مردان گذارده كه با توجه به آن نيمی از درآمد مردان عملا خرج زنان ميشود، در حالی كه بر عهده زنان چيزی گذارده نشده است، مرد بايد هزينه زندگی همسر خود را طبق نيازمندی او، از مسكن و پوشاك و خوراك و ساير لوازم بپردازد، و هزينه زندگی فرزندان خردسال نيز بر عهده اوست، در حالی كه زنان از هر گونه پرداخت هزينه‌ای حتی برای خودشان معاف هستند💠 🔻 بنا بر اين يك زن ميتواند تمام سهم ارث خود را پس‌انداز كند، در حالی كه مرد ناچار است آن را برای خود و همسر و فرزندان خرج كند، و نتيجه آن عملا چنين ميشود كه نيمی از درآمد مرد، برای زن خرج ميشود، و نيمی برای خودش، در حالی كه سهم زن هم چنان بحال خود باقی ميماند. ⚜نتيجه اينكه سهم واقعی زنان، از نظر مصرف و بهره‌برداری دو برابر سهم واقعی مردان است، و اين تفاوت بخاطر آن است كه معمولا قدرت آنها برای توليد ثروت كمتر است، و اين يك نوع حمايت منطقی و عادلانه است كه اسلام از زنان به عمل آورده و سهم حقيقی آنها را بيشتر قرار داده اگر چه در ظاهر سهم آنها نصف است.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: @shobhemtqe
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📳 مولا یعنی دوست؟!!مگه دوستی اینطوریه!؟ 🔺بیعت امری سیاسی است نه بخاطر رفاقت! 🔺بیعت برای مسائل حکومتی و سیاسی است 🔺رفع کدورت، تبریک گفتن و سرودن شعر ندارد! 🔈استاد قرائتی ✔️ در واقعه پیامبر دستور به بیعت با علی را دادند و همه مسلمانان چه زن و چه مرد بیعت کردند، آخر مگر بخاطر یک رفاقت و دوستی بیعت میگیرند؟! بیعت امری سیاسی است نه بخاطر رفاقت! ✔️ رفع کدورت، تبریک گفتن و سرودن شعر ندارد! تاریخ برایمان ثبت کرده که پس از خطبه پیامبر، شاعران با مضمون امیر شدن علی شعر سرودند شعر غدیر حسان بن ثابت برایمان سند است و همچنین تبریک گفتن اصحاب حتی تبریک عمر بن خطاب به علی (ع) نشان دهنده چیست؟! یک رفع کدورت که این تشریفات را نمی‌خواهد!!! ✔️ قرائت خطبه غدیر توسط پیامبر حدود دو ساعت به طول انجامید و ساختار این خطبه مسائل بزرگ اعتقادی از جمله توحید، نبوت و معاد بود و تبیین مسائل پیرامون آن! آیا برای رفع کدورت نیاز بود پیامبر این سخنان مهم را مقدمه کند؟! یا اینکه مسئله مهمی بود که پیامبر خبر نزدیک بودن مرگ خود را قبل از آن اعلام کرد؟!! و.... ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: @shobhemtqe
1_768647880.pdf
12.8M
نسخه‌ی پی‌دی‌اف سه کتاب کاربردی ▫️ترگل (دلایل عقلی حجاب) پرشماره‌ترین کتاب حجاب در سال‌های اخیر ▫️شاخه نبات (کنترل شهوت و نگاه) ▫️اینترنت پاک (سالم‌سازی اینترنت برای کودکان) ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: @shobhemtqe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚫 🤔یحیی ابن اکثم در مجلسي امام هادي (ع) را ملاقات كرد و در مورد آيه 40 سوره نمل پرسید: سليمان تخت بلقيس را خواست و آصف بن برخيا، تخت را پيش از آنكه سليمان چشم بر هم زنَد حاضر كرد، چگونه است که سليمانِ پيامبر، از علوم آصف بن برخيا بي‌اطلاع بود و خود نتوانست تخت را حاضر كند⁉️ ✅حضرت پاسخ دادند: 👈 سليمان نبی خود به انجام اين عمل قادر بود، لكن خواست عظمت آصف بن برخيا را بر مردم روشن سازد و خليفه و جانشين پس از خود، كه از نظر علمي افضليت بر ساير مردم داشته است را معرفي نماید.🔰 ◀️ آصف بن برخيا خليفه و جانشين سليمان بوده وهر چه علم و دانش داشت از مكتب نبوّت سليمان گرفته بود و اين سنّت پيغمبران بوده كه جانشينان خود را به علم و افضليت معرفي كنند.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
📛 شبهه 📛 اگر علی(ع) جانشین پیامبر(ص) بود، پس چرا حضرت محمد(ص) یکبار، بر روی کاغذ این مطلب را ننوشتند تا بعنوان سند بماند؟ ❇️ پاسخ ❇️ ✅ اعلان رسمی کم تر از نوشته نیست. آن هم اعلانی که در آن( ) بیش از 120000 نفر حضور داشته و آن را مکتوب کنند. ✅ در صورت مکتوب شدن، از بین بردن آن برای مخالفین کاری نداشت. همانطور که: ✔️در ماجرای فدک نیز ابوبکر سند رسمی‌ای که حضرت زهرا(س) از پیامبر داشتند را پاره کرد و فدک را غصب کرد. ✔️حدود یک قرن منع حدیث بود و تمامی احادیث مکتوب سوزانده شد. ✔️ در هنگامی که قرآن‌ها برای تهیه بهترین نسخه جمع آوری شدند، قرآنی که امیرالمؤمنین(ع) به امر پیامبر جمع آوری کرده بودند را نپذیرفتند. ✅ کتاب‌های تاریخی(سنی و شیعه) امامت حضرت علی(ع) را تأیید کرده‌اند و این خود یک سند است. ✅ با این حال پیامبر اکرم(ص) در زمان شهادت خود، هنگامی که در بستر بیماری بودند فرمودند: «قلم و کاغذ بیاورید تا چیزی بنویسم تا بعد از من اختلاف نکنید.» اما عمر گفت: «او تب دارد و هزیان می‌گوید.» و مانع آوردن کاغذ شد. ✅ ماجرای غدیر آنقدر واضح بود که نیاز به اثبات آن نیست و در آن زمان مردمان نه به خاطر تردید در این امر، بلکه به خاطر کینه و حسادتی که نسبت به حضرت داشتند و یا ترس از حکومت وقت از زیر آن سر باز زدند. 💚 💚   ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: @shobhemtqe
📛 شبهه 📛 چرا در خصوص این موضوع مهم یعنی امامت علی پیامبر اسلام از کلمه مولی استفاده می‌کند که حدود 27 معنی مختلف می‌دهد و جالب اینجاست که حتی یکی از این 27 مورد معنای خلیفه و جانشین و اولی الامر نمی‌دهد! در حالیکه در لسان عرب برای این موضوع مهم کلمات فراوانی مانند: مالک، اولی الامر، سلطان، والی، حاکم، امام و... وجود داشته است؟! ❇️ پاسخ ❇️ ❶⇦ استعمال واژه "مولی" به معنای "سرپرست" در خود قرآن آمده است وعلمای اهل سنت هم تصریح به این معنا کرده‌اند. علامه امینی در الغدیر دراین مورد بحث کامل می‌کنند که ما اجمالی از آن را می‌آوریم. 📖خداوند درآیه 15 حدید می‌فرماید: "فالیوم لا یوخذ منکم فدیه ولا من الذین کفروا ماواکم النار وهی "مولاکم" وبئس المصیر" "پس امروز نه از شما فدیه‌ای پذیرفته می‌شود ونه از کافران وجایگاهتان آتش است وهمان "سرپرستتان" می‌باشد وچه بد جایگاهی است" بزرگان علمای اهل سنت مولی در آیه را به معنای شایسته تر واولی به نفس ( سرپرستی) تفسیر کرده‌اند 📚صحیح بخاری،ج4 ص1815 📚طبری در جامع البیان،ج27 ص228 📚تفتازانی در شرح المقاصد،ج5 ص273 📚قوشجی در شرح التجرید،ص447 📚شافعی در مطالب السول،ص16 📚ابن جوزی در التذکره،ص19 📚مالکی در الفصول المهمه،ص28 📚شبلنجی در نور الابصار،ص78 ❷⇦ علامه امینی از 27 نفر از علمای اهل سنت نام می‌برد که "مولی" درآیه را به معنای "سرپرستی" و "اولی به نفس" معنا کرده‌اند 📚ترجمه الغدیر،ج2 ص296 تا 301 واز 15 تن از علمای اهل سنت نام می‌برد که معنای "شایسته‌تر وسرپرستی" را یکی از معانی "مولی" درآیه برشمرده‌اند 📚همان مدرک،ص301-ص302 📖وهمچنین علمای اهل سنت فرمایش خداوند دراین آیه "انت مولانا" "تو ای خداوند "مولای" ما هستی"286 بقره رابه معنای سرپرستی گرفته‌اند 📚الکشف والبیان،ثعلبی،ج2 ص309 روایات دیگر که مولی درآن به معنای سرپرستی آمده است که جهت پرهیز از اطناب از ذکر آن ها خودداری می‌شود. و آنچه آمد ثابت کرد که استعمال لفظ مولی در معنای سرپرستی واولی به نفس در ادبیات عرب کاملا مرسوم است وکسانی که دراین مورد اشکال کردند از فهم ادبیات عرب وزبان قرآن محروم هستند. ❓اما این که چرا پیامبر از کلمه مولی استفاده کرد؟ ❸⇦ پاسخ آن است که: پیامبر برای بیان خلافت حضرت علی هم عنوان "امام" را به کار برده است،هم "خلیفه" را،هم "وصی" و.. ✔️لفظ امام: حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت روایت می‌کند که پیامبر فرمود: "از راه وحی دریافتم که علی دارای سه خصلت است؛سید مسلمین است،امام متقین است،رهبر سپید چهره گان است" حاکم می گوید حدیث صحیح است 📚المستدرک،ج3 ص137 ✔️ الفاظ خلیفه و وصی: طبری نقل می‌کند که پیامبر درمورد علی فرمود: "ان هذا اخی و "وصیی" و "خلیفتی" فیکم فاسمعوا له واطیعوا" "همانا این شخص برادر و "وصی" و "خلیفه" من درمیان شما است پس به دستورات او گوش داده واو را اطاعت کنید" 📚تاریخ طبری،ج2 ص220 البته ما قصد تفصیل گویی نداریم لذا آنچه آورده شد کافی است. ❹⇦ درمورد استفاده از کلمه مولی هم گفتنی است: که استعمال یک کلمه که دارای چند معنا است با قرینه معینه که مراد کدام یک از معانی است در ادبیات عرب کاملا رایج است ودر قرآن هم این استعمال وجود دارد. علامه میر حامد حسین در کتاب شریف عبقات الانوار بیش از 30 قرینه ودلیل می‌آورد که مراد از مولی سرپرستی است 📚عبقات الانوار،ج9 و10 ❺⇦ برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می‌گویند: ✔️1 -پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به ولایت خود برانان احتجاج می‌کند وبه آیه 6 احزاب ااستدلال میکند: "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" لذا تنها واژه‌ای که می‌تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی و ولی است. ✔️2 -در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است 📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص132 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: @shobhemtqe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا