eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
846 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 🤔چرا حسین بن علی (علیه السلام) از مدینه خارج شد و مکه را به عنوان مقصد برگزید⁉️ ✅پاسخ: 👈علّت خروج امام حسین (ع) از مدینه آن بود که یزید در نامه خود به ولید بن عتبه (فرماندار مدینه) خواسته بود که حتماً از چند نفر مخالف خود که یکی از آن‌ها امام حسین (ع) بود، بیعت گرفته شود و بدون بیعت رها نشوند. 🔰 ولید گرچه با خوی مسالمت‏جویانه خود حاضر به آغشته کردن دست خود به خون امام حسین (ع) نبود؛ اما در مدینه افرادی از جمله مروان بن حکم او را به شدّت تحت‌فشار قرار می‌دادند تا خون امام را بریزد. ◀️بنابراین، امام حسین (ع) با توجه به نامناسب بودن شرایط مدینه برای اظهار مخالفت علنی و نیز در خطر بودن جان خود در این شهر، تصمیم به ترک آن گرفت. ترک مدینه، در حالی بود که هنوز مردم شهرهای مختلف از مرگ معاویه مطلع نشده بودند و تلاش‌های جدی مخالفان برای اظهار مخالفت با یزید آغاز نشده بود و امام حسین (ع) دعوتی از شهرهای دیگر و ازجمله کوفه دریافت نکرده بود.⚜ از این رو امام باید مکانی را همچون مکه برای هجرت خود انتخاب می‌کرد که اولاً به‌خوبی بتواند با گروه‌های مختلف دیدار کرده و علّت مخالفت خود با دستگاه اموی و یزید را برای آن‌ها تبیین کند ثانیاً بتواند آنجا را محلی برای انتقال دیدگاه‌های خود به سرتاسر مملکت اسلامی قرار دهد.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔آيا افرادی مانند ابن عباس ، محمد حنفيه و عبدالله بن جعفر با فكر امام حسين(ع) مخالف بودند و جنگ با يزيد را قبول نداشتند⁉️ ✅پاسخ: 👈اينان مخالف فكري و سياسي امام حسين(ع) نبودند، بلكه افرادی دلسوز و خيرخواه بودند كه با سياست و ايده يزيد موافق نبوده و سكوت در برابر او را جايز نمي دانستند اما به امام حسين(ع) برخي راه حل ها را پيشنهاد كردند. ◀️اوضاع سياسي واجتماعي عصر امام حسين(ع) نشان از آن داشت كه برخی سياستمداران آن عصر كه با افق و ديد محدود به تجزيه و تحليل وقایع مي پرداختند، آينده‌ جنگ را به نفع امام حسين(ع) نمی دانستند. زيرا مردم از معارف دين فاصله گرفته و به دنيا گرايي و ثروت اندوزی روی آورده بودند و جامعه از نظر اخلاق و دين مداري افول كرده بود.🔰 از اين رو امام حسين(ع) در پاسخ به چنین پیشنهادات و مصلحت اندیشی هایی، مهم ترین هدف قيام خويش را اصلاح امت اسلامي و احياء دين و پاسداري ارزش ها بيان نموده و فرمودند: "مثل منی با مثل یزید بیعت نخواهد کرد."🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔مگر حسین بن علی(ع) بعد از شهادت مسلم از وضع كوفه مطلع نشد⁉️اگر مطّلع شد، چرا برنگشت‼️ ✅پاسخ: 👈حضرت امام حسین(ع)بعد از شهادت مسلم بن عقيل از وضع كوفه مطلع شدند، ولي برنگشتند، زيرا هدف اساسي آن بزرگوار امر به معروف ونهي از منكر و قيام عليه دستگاه جبارِ متجاهر به فسق و فجور و در عين حال مدّعي و جانشيني رسول خدا بود.🔰 حضرت حركت كرده بود تا به دنيا بفهماند كه يزيد و امثال او لياقت و شايستگي خلافت را ندارند. امام بر خود واجب مي دانست عليه دستگاه قيام كند، هر چند قيام منتهي به شهادت او شود. امام (ع)مي دانست تاخود و ياران و خاندانش، حتي بچه شيرخواره او شربت شهادت را ننوشند، اسلام پا برجا نخواهد ماند و خدا ورسول و دين و آثار آن از ميان خواهند رفت . ◀️امام براي اصلاح امت جدش رسول الله حركت كرده بود. با اين حساب هيچ چيز نمي توانست مانع حركت حضرت به سمت كربلا شود،حتي شهادت مسلم و بي وفايي و عهد شكني مردم كوفه . اگر شخصيتي مانند امام حسین(ع)بر یزید اعتراض و خلافت او را باطل اعلام نمي كرد، وانگهي سبب مي شد اكثر افراد جامعه به سمت و سوي افكار و عقايد و اعمال يزيد سوق داده شوند. چون كه رب البيت دف گيرد به دست بيت و ما في البيت رقاصي كنند.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔معناي اينكه « حسين بن علی (ع) مظلوم بود» چيست⁉️ آیا مظلوم بودن نشان افتخار است‼️ ✅پاسخ: 👈«ظلم» در مقابل «عدل» به معناي ندادن حق كسي است كه صاحب حق است و امام حسين(ع) بدين جهت مظلوم تلقي مي‏شود كه حق ولايت و زعامت بر مسلمين - كه از بارزترين حقوق اباعبدالله - بود از آن حضرت ستانده شد.🔰 علاوه بر آنكه حقي نيز بر عموم مسلمانان داشت و آن عبارت بود از شناختن و محبت وي كه متأسفانه به جهت تبليغات سوء، تطمیع ها و تهدیدها، حق تبعیت و حمایت امام ادا نگشت و با حجاب‏هاي ظلماني چون جهالت، خباثت و خيانت، مقام منيع آن چهره ملكوتي پوشانده شد. ◀️ بايد توجه داشت در معنا‏ شناسي، واژه «مظلوم» با «مُنْظَلَم» متفاوتند، «مُنْظَلَم» كسي است كه ظلم را مي‏پذيرد و هيچ مقاومتي در برابر آن نمي‏كند؛ ولي مظلوم كسي است كه به او ظلم مي‏شود و او در برابر آن آرام نمي‏نشيند و با تمام وجود و امكانات مبارزه مي‏كند. در فرهنگ ديني «ظلم‏پذيري» مذموم و «ظلم‏ستيزي» پسنديده است.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔جواز برده گرفتن زنان کفار در جنگ و دستورِهمخوابگی با زنان شوهردار در قرآن سوره نساء(آیه ۲۴)، مصداق ظلم آشکار است‼️ ✅ پاسخ: 👈اولا استثنایی که در آيه ۲۴ سوره نساء ذکر شده استثنا از زنان شوهر دار نیست، بلکه استثنا از عدم جواز ازدواجی است که در آیه قبل تبیین شده است. در آیه ۲۳ خدای سبحان گروه‌هایی که ازدواج با آنها مجاز نیست را تبیین کرده است. این بیان ممکن است این توهم را ایجاد کند که کنیز داشتن نیز برای مسلمان جائز نیست. به همین دلیل در آیه مدنظر می فرماید: مگر زنانی که تحت مالکیت شما قرار گرفته اند؛ یعنی احکام کنیز با احکام و محدودیت های ازدواج متفاوت است.⚜ ◀️ثانیا پیش از اسلام راه‌های گوناگونی برای برده گرفتن وجود داشته که اغلب ظالمانه و غیر انسانی بوده و اسلام همه ی آنها را ملغی اعلام کرد. تنها راه مجاز برای گرفتن برده و کنیز آن است که دشمن به سرزمین شما حمله کند و در حین جنگ سربازان آنها اسیر شوند. در این صورت مجازات اسرای دشمن، بردگی خواهند بود. زیرا بدیهی است که این تجاوز نمی تواند بدون مجازات باشد. بنابراین کفار (زن یا مرد) تا وقتی که به جامعه اسلامی تعرض نکرده باشد، برده یا کنیز شمرده نمی شوند.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در قرآن به غير از زكات چيزي بنام خمس نیست. اين امر مربوط به تاريخ شيعه و نوعي ماليات و بودجه براي حفظ اقليت تحت ستم و سخت گيري بوده است . امروز كه حكومت در ایران به تمامه در اختيار شعیان است بايد پرسيد اين بودجه چه مصرف منطقي دارد؟ آیا مردم باید هم مالیات بدهند ، هم زکات و هم خمس!؟ زکات در زمان پیامبر همین مالیات امروز است. ✅ پاسخ 🔹 اولاً در قرآن با صراحت و در آیه ۴۱ سوره انفال به بحث خمس اشاره شده است. 🔹 ثانیاً مصرف و فلسفه خمس، زکات و مالیات با یکدیگر کاملا متفاوت است: مالیات هزینه ای است که افراد به دولت پرداخت می‌کنند تا برای آنها جاده، فضای سبز و... ایجاد کند. در حقیقت مالیات برای خود مالیات دهنده هزینه می‌شود. به تعبیر دیگر انسان برخی هزینه‌ها را خود مدیریت می‌کند مثلاً خودرو و منزل و لباس می‌خرد، برخی خدمات اجتماعی را به دولت واگذار می‌کند و با مالیات هزینه آن را پرداخت می‌کند.🔰 اما زکات هزینه‌ای است جهت کمبودهای اجتماعی که ممکن است به طور مادی و مستقیم از آن نفعی هم عاید ما نشود مانند فقرا و مستمندان. ◀️اما خمس هزینه‌ای است که جهت حفظ و تبلیغ و ترویج دین، عقاید و ارزش‌ها پرداخت می‌شود. یعنی با تأسیس اماکن دینی مانند حوزه‌های علمیه به تقویت دین خود و جامعه کمک می‌کنیم🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔اين‌كه مى‌گويند:تمام قرآن در «سوره حمد» و تمام حمد در «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» و تمام «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» در حرف «باء» است،مراد چيست‌⁉️ آیا چنین چیزی ممکن است‼️ ✅پاسخ: با يك نگاه گذرا مى‌توان اين گونه تحليل كرد كه تمام قرآن براى اتّصال مخلوق به خالق و هدايت بندگان است و جلوه اين اتّصال و هدايت يافتگى در آن است كه انسان غير خدا را كنار بگذارد و بگويد: «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» و تنها رنگ الهى را بپذيرد و جهت‌گيرى توحيدى داشته باشد و فانى‌ها را به باقى ربط‍‌ دهد. 🔰 ايمان،عشق،توكل،قداست‌دادن،بيمه‌كردن، هدفمندكردن،فرار از شيطان،ياد خدا و محبوب،عبوديت و بندگى،خروج از تكبّر و اظهار عجز و نياز به درگاه الهى و پاسخ منفى دادن به هوسها،جلوه‌ها،طاغوت‌ها و پناهندگى كامل به خدا،همه در «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» نهفته است. ◀️آرى،كسی كه «به نام الله» مى‌گويد،معلوم مى‌شود كه به او ايمان دارد او را دوست دارد،از او كمك همه جانبه مى‌خواهد و از انواع دشمنان به او پناه مى‌برد،نسبت به او عشق ورزيده و اظهار بندگى مى‌كند. تمام اين معانى در حرف «با» «بِسْمِ‌ اللّهِ‌» نهفته است. 🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در آیه 6و7 سوره علق گفته شده: «به یقین انسان طغیان می‌کند از این که خود را بی نیاز ببیند». مضمون آیه کلی نیست، زیرا غنا یکی از عوامل سرکشی است نه این که همیشه منجر به سرکشی شود.‼️ ✅پاسخ: 👈جایگاه آیه مشرکانی است که هنوز تحت تربیت پیامبران قرار نگرفته و به آخرت و روز رستاخیز ایمان ندارند. چنین انسانها در صورت غرق در نعمت، بالطبع سرکشی را در پیش می‌گیرند، چون به روز حساب وجزا عقیده ندارند، و لذا هیچ نوع بازدارندگی در آنها نیست، طبعا یاغی و طاغی می شوند. هیتلرها، استالین ها، وترامپ ها از این قماش انسان ها هستند که هیچ نوع رادع و مانعی از طغیانگر در وجود آنها نیست. ◀️بنابراین حکم در آیه عام بوده و استثنا پذیر نیست. اما گروهی که تحت تربیت اولیا الهی قرارگرفته و به معاد و حساب وکتاب اعتقاد راسخ دارند از قدرت و امکانات مالی در عمران و کمک به مستضعفان بهره می‌گیرد.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔اگر پیامبران معصوم هستند چطور در قرآن آمده آدم پروردگارش را عصیان کرد(121طه)⁉️ ✅پاسخ اول: 👈"اوامر" و "نواهی" دو جنبه دارند: مولوی و ارشادی. ◀️ برای روشن شدن موضوع، پزشکی را در نظر می گیریم که به بیمار دستور می دهد که فلان دارو را بخور و از فلان غذای نامناسب پرهیز کن. شکی نیست که اگر بیمار دستور پزشک را نادیده بگیرد تنها به خودش ضرر زده است. چرا که ارشاد و راهنمایی پزشک را نادیده گرفته است. ◀️خداوند نیز به حضرت آدم فرموده بود که از میوه آن درخت نخور، چرا که در صورت چنین عملی از بهشت بیرون خواهی رفت و در زمین گرفتار درد و رنج بسیار می شوی. او با این امر ارشادی مخالفت نمود که نتیجه اش را نیز مشاهده کرد. 🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
شبهه پژوهی و پاسخگویی
🚫#شبهه_الف_190 🤔اگر پیامبران معصوم هستند چطور در قرآن آمده آدم پروردگارش را عصیان کرد(121طه)⁉️ ✅پا
🚫 🤔اگر پیامبران معصوم هستند چطور در قرآن آمده آدم پروردگارش را عصیان کرد(121طه)⁉️ ✅پاسخ دوم: 👈اگرچه عصیان در گفتمان امروز به معنای گناه می آید، ولی در لغت به معنای خارج شدن از اطاعت و فرمان است، خواه این فرمان یک فرمان واجب باشد یا مستحب.🔰 بنابراین به کار رفتن کلمه عصیان، لزوماً به معنای ترک واجب یا ارتکاب حرام نیست، بلکه می تواند ترک یک مستحب یا ارتکاب مکروه باشد. مخالفت با یک واجب عصمت را نفی می کند، ولی مخالفت با امر مستحب، هیچ گونه منافاتی با عصمت پیامبر ندارد. بدیهی است که ترک یک امر مستحب خود یک نوع خسران وزیان می باشد. ✅پاسخ سوم: 👈عصیان و گناه گاهی برای همه افراد بدون اینکه فردی از آن قانون کلی خارج باشد، گناه محسوب می شود مانند ظلم کردن، دروغ گفتن و مال حرام خوردن، اما گاهی جنبه نسبی دارد یعنی اگر از یک نفر سر بزند گناه نیست، اما در مقایسه با مقام و جایگاه او کار ناشایستی است. این که گفته اند:«حسنات الابرار سیئات المقربین» اشاره به همین مطلب دارد. ◀️به عبارت دیگر این همان چیزی است که به عنوان «ترک اولی» معروف شده است که نه گناه است و نه مخالف مقام عصمت.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔مردم فارس (استخر) در زمان خلافت علی(ع) شورش کردند. سپس او حاکمی به سویشان فرستاد و آنان را قتل عام کرد‼️ ✅ پاسخ 👈 کشتار مردم فارس در زمان خلافت امام علی(ع) یکی از دروغ های واضح است. مردم فارس دو مرتبه شورش کردند، یکی در زمان خلیفه سوم یعنی عثمان که آن شورش توسط عبدالله بن عامر سرکوب شد.🔰 ◀️یک بار دیگر نیز در ابتدای خلافت امام علی علیه السلام و به دلیل اعتراض به خراج (مالیات) شورش کردند که امام «زیاد» را برای آرام کردن اوضاع به فارس فرستادند. وی با سیاست و درایت، بدون جنگ و خونریزی، اوضاع را کنترل کرد و سازش برقرار شد. 🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🚫 🤔در یک آیه قرآن تعبیر "رب المشرق" آمده و در جای دیگر "رب المشرقین" و در دیگر آیه "رب المشارق! بالاخره یک مشرق داریم یا دو تا یا چند تا⁉️ ✅ پاسخ 👈هیچ تناقضی در این تعابیر وجود ندارد. اگر بگویند «خدای انسان» و بعد بگویند «خدای انسان‌ها» بین این دو تعبیر تناقض است⁉️ قطعا خیر این تفاوت تعبیر دلیلی داشته و در هرکدام به دلیلی از مفرد، مثنی یا جمع استفاده شده است. اما درباره تعبیر «رب المشرقین (خدای دو مشرق...)» مفسران چند نظر دارند: برخی معتقدند منظور از مشرقین (مشرق و مغرب) خورشید و ماه است، برخی می‌گویند منظور نیم‌کره شمالی و نیم‌کره جنوبی است و برخی دیگر میگویند مربوط به بالاترین مشرق و مغرب در تابستان و پایین ترین مشرق و مغرب در زمستان (مدار شمالی و جنوبی) است. هرکدام از این تفاسیر مد نظر باشد (که پذیرش هر سه نیز امکانپذیر است) اشاره به نکته‌ای است که در تعابیر قبل وجود ندارد و خلاصه تناقضی در آن‌ها وجود ندارد.🔶🔹🔸 ●؛••┈••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••┈••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e