eitaa logo
شبهه پژوهی و پاسخگویی
850 دنبال‌کننده
189 عکس
17 ویدیو
6 فایل
📌واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت ✍️اداره توسط طلاب رشته هاي تخصصي «تفسير و علوم قرآن»و«تاريخ و سيره اهل بيت ع» حوزه علميه خراسان 🔍رصد شبهات عرصه قرآن و عترت در فضاي مجازي و نشر بهترين پاسخ ها ♨️ارتباط و ️ارسال شبهه: @shobhemtq
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 🤔در زمان حضرت زهرا(س)، درب‌ها میخ نداشته‌اند. درنتیجه میخِ در، باعث جراحت و فوت ایشان نشده است. آیا دلیلی تاریخی وجود دارد که وجود میخِ درب را ثابت کند؟ ✅پاسخ: 👈در برخی منابع اهل سنت اشاره به همین مطلب شده که درب خانه حضرت زهرا(س) میخ داشته که از جمله آن "قسطلانی "و "ابن نجار" از علمای بزرگ اهل سنت می نویسند: (…و ما عمل علی بن ابی طالب مصراعی داره الا بالمسمار). (المواهب اللدنیه، قسطلانی، ج ۳ ص ۴۰۹ ؛الدره الثمنیه، ابن نجار، ص ۲۰۵). … و علی بن ابی‌طالب دو لنگه درب خانه خویش را جز با استفاده از مسمار (میخ) نساخت . یعنی درب خانه حضرت علی(ع) یک درب بوده که از دو قسمت تشکیل شده و با میخ درست شده بوده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔ظاهر برخی از آیات قرآن این است که مجرمان درروز قیامت به خاطر گناهانشان بازخواست نمی‌شوند و از طرفی ظاهر شمار دیگری از آیات، حکایت از بازخواست مجرمان دارد. این تناقضات چه توجیهی دارد؟ ‼️ ✅پاسخ: 👈آن دسته از آیات که حکایت از باز خواست می‌کنند مربوط به مجرمینی غیر از مشرکین و کفّار است. اما طبق آیه‌ی 41 سوره الرحمن: (كافران را به نشان صورتشان می‌شناسند)، این یعنی اصلاً نیازی به سؤال نمودن نیست، صورتِ سیاه و نابود شده از شدّت ترس و شرمندگی، حال و وضع مجرمین را کامل نمایان می‌نماید. ملائکه عذاب کامل آنها را می‌شناسند و دیگر هیچ سؤالی از آنها نمی‌پرسند.❌ 🔅 همچنین خداوند متعال در آیه 64 سوره یس می‌فرماید: امروز بر دهانهايشان مهر می‌‏نهيم و دستهايشان با ما سخن خواهند گفت و پاهايشان شهادت خواهند داد كه چه می‌‏كرده‌‏اند. مهر و موم شدن دهان جهنّمیان، نشان از سکوت کافران در قیامت است. و نیز نشان از آن دارد که از خود کفّار و مشرکین و جنایتکاران سؤال نمی‌شود؛ بلکه دست‌ها و پاها و… تمام جرم و جنایت و کذب این گناهکاران را هویدا می‌نماید.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔چرا پیامبر پیمانی با سران قریش بستند که منجر به 3 سال تبعید مسلمانان به شعب ابی‌طالب شد؟! آیا این به ضرر مسلمانان نبود؟ ✅پاسخ: 👈باید گفت اصلا پیمانی در آن زمان بین پیامبر(ص) و سران قریش برقرار نشده بود بلکه ماجرای محاصره در شعب ابی‌طالب این گونه بود که سران قریش پس از تجربه‌ی ناموفقِ همه‌ روش‌های مبارزه و جنگ نرم، دور هم جمع شده و برای اعمال فشار بیشتر، بین خود معاهده‌‌ای به شرح ذیل و به دست خط «منصور بن عکرمه» و امضای هیئت عالی قریش نوشتند و هم قسم شدند که تا دم مرگ بر مفاد آن وفادار و عامل بمانند: 1️⃣هر گونه خرید و فروش با یاران «محمد» تحریم می‌شود. 2️⃣ارتباط و معاشرت با آنان اکیداً ممنوع می‌گردد. 3️⃣کسی حق ندارد با مسلمانان ارتباط زناشویی (ازدواج) برقرار نماید. 4️⃣در تمامی پیش‌آمدها باید از مخالفان «محمد» طرفداری کرد. 💠این محاصره‌ی شدید اقتصادی سه سال به طول انجامید. مسلمانان در این مدت فقط در ماه‌های حرام (که امنیت تمام در سرتاسر شبه جزیره حکم‌فرما بود) از شعب خارج شده و مقداری آذوقه یا اشیای دیگر برای خود فراهم می‌نمودند. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔قرآن در مسأله شفاعت در آخرت دچار تناقض شده است، در سوره بقره آیات122و123و254 شفاعت نفی شده است. امّا در سُوَر (النّجم- 26)، (سبأ-23) و(طه-109) اشاره به وجود شفاعت می‌کند. ✅پاسخ: 👈علّت این‎که خداوند در آغاز شفاعت را نفی نموده، سپس برای بعضی ثابت کرده، این است که به‎طور کلی شیوه قرآن، این است که ابتدا هر نوع کمالی را از غیر خدا نفی می‎کند، سپس آن‎را برای خدا به‎عنوان یک امر ذاتی و استقلالی و سپس برای غیر خدا، به عنوان کسی که از طرف او اجازه دارد، اثبات می‎کند، و در حقیقت می‎فهماند که غیر خداوند، کمالاتی را که دارند از خودشان نیست و خداوند به آنها عطا فرموده است.🔹 🔸 بنابراین، آیه‌ای که شفاعت را نفی می‌نماید از نظر محتوایی، ردّ اندیشه‎های باطل یهود و دنیا پرستان است که برای رهایی مجرم، متوسّل به روابط و دوست و شفیع‎های باطل می‎شوند، ولی از نظر اعتقادی، نفی شفاعت نمی‎کند، بلکه با ضمیمه آیات دیگر شفاعت خداوند و کسانی که از طرف پروردگار اجازه دارند، مانند پیامبر و ائمه مطلوب بوده و با هدف خداوند در تربیت انسان، سازگار است. ❇️ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔طبق بررسی‌های علمی، اهل سنت ادعا کرده اند که واقعه غدیر اواخر اسفند و اوائل فروردین بوده و آن زمان هم هوا سرد بوده است. بنابراین چطور شیعیان ادعا می‌کنند که پیامبر در هوای گرم مردم را برای گرفتن بیعت جمع کردند؟؟ ✅پاسخ: 👈صرفا شیعه چنین ادعایی ندارد، بلکه در روایات اهل تسنن نیز به گرمای هوا اشاره شده است. به عنوان نمونه "حاکم نیشابوری" در المستدرک از زید بن ارقم نقل کرده است که در مورد غدیر خم می گوید: (فَأَمَرَ بِدَوْحٍ، فَكُسِحَ فِي يَوْمٍ مَا أَتَى عَلَيْنَا يَوْمٌ كَانَ أَشَدَّ حَرًّا مِنْهُ هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ ) پیامبر دستور داد سایبانی زده شود و زیر آن آب و جارو شود. این روز از گرمترین روزهایی بود که مانند آن را ندیده بودیم. 💠"حاکم" در مورد این حدیث می نویسد:(سند این حدیث صحیح است اما مسلم و بخاری آن را نقل نکرده اند.) "ذهبی" نیز در تلخیص خود می‌گوید:(این روایت صحیح است.) ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در قرآن بارها خدا به مخلوقات خود قسم خورده، مثلا به انجیر و زیتون و... اگر خداوند "قادر" است، پس چرا باید به مخلوقاتش قسم بخورد؟⁉️ ✅پاسخ: 👈سوگندهاى قرآن دارای حکمت های متعددی است که به برخی از آنها اشاره می‌شود : 1⃣.تأکید و بیان اهمیت امورى که خداوند براى آنها سوگند یاد کرده (جوابهاى قسم) تا مردم در آنها بیندیشند و به آنها اهمیت دهند. 2⃣.براى متوجه کردن انسان به منافع فراوان چیزهایى که به آنها سوگند یاد شده است مانند خورشید و ماه و ستارگان و شب و روز و حتى مثل انجیر و زیتون. 3⃣ براى بیان واقعیت داشتن امورى که مورد انکار یا تردید مردم مى باشد مانند سوگند به قیامت و فرشتگان و وجدان انسان و امثال آن‌ها. 4⃣ براى تعظیم و تکریم اعمال خیر و شایسته تا مردم به انجام آنها تشویق و ترغیب شوند، مانند سوگند به اسبان مجاهدان و اوقات فریضه حج و امثال آن. ◀️پس آن طورى که از آیات قرآن و بیانات ائمه استفاده مى شود، سوگندهاى قرآن عالى ترین وسیله جهت گرایش افکار انسان به تحقیق در ژرفاى مسائل و موجودات جهان است تا از رهگذر این کوشش ها درهاى علوم و دانشها را بسوى جامعه انسانى بگشایند.🔶🔹🔸 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔حسن بن علی در تاریخ به عنوان فردی مطلاق (فردی که بسیار طلاق دهنده است) معرفی شده است. با این وجود، شیعیان چگونه قائل به عصمت او هستند در صورتی که طلاق فعل قبیحی است؟؟ ✅پاسخ: 👈شواهد فراوانی در بطلان این ادعا وجود دارد که به دو مورد آن اشاره می‌شود: 1️⃣بیشتر روایاتی که در این باره در کتب حدیث آمده جعلی است و به ظاهر، منقول از امام صادق(ع) است؛ یعنی این مطلب حدود نزدیک به یک قرن پس از زمان امام مجتبی(ع) مطرح می‌شود، چرا که وفات امام صادق(ع) در سال 148 هجری و شهادت امام مجتبی(ع) در سال پنجاه هجری رخ داد. اگر واقعاً این روایات از امام صادق(ع) باشد حضرت چه هدفی از بیان آن بعد از یک قرن داشته‌اند؟ آیا درصدد بیان و افشای بحران خانوادگی امام مجتبی(ع) بوده‌اند؟! قابل تأمّل است که اگر این احادیث حقیقتا از زبان امام صادق (ع) صادر می شد، منصور دوانیقی که دشمن سرسخت ائمه(ع) و بنی هاشم است، آن را نقل کرده و امام صادق (ع) را مورد طعنه قرار می داد. 2️⃣و نیز اگر چنین امری واقع شده بود باید دشمنان قسم خورده و بهانه جویانی که بر کوچک‌ترین امری مثل رنگ و جنس لباس ایشان اعتراض می‌کردند، در زمان حیات آن‌حضرت، این امر را بر ایشان خُرده می‌گرفتند و در مناظرات و اعتراض‌هایی که بر حضرت داشتند بر این نکته ـ که اگر صحیح بود نقطه ‏ضعف بزرگی به شمار می‌رفت ـ انگشت می‌گذاشتند. ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🌐کانال شبهه پژوهی و پاسخگویی، سنگری در دفاع از حریم قرآن کریم و مکتب اهل بیت علیهم السلام ⛔️مقابله با شبهه افکنی دشمنان قرآن و عترت و ارائه پاسخ های عالمانه، کوتاه و روشنگرانه ✍اداره کانال توسط طلاب جوان رشته های تخصصی "تفسیر و علوم قرآن" و "تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام" حوزه علمیه خراسان ♨️بارگذاری شبهات و پاسخ ها به صورت روزانه ❌بدون تبادل، تبلیغ و منفعت اقتصادی و صرفا در جهت دفاع از اسلام ناب محمدی 🤝شما هم در راستای تقویت این جبهه، ضمن عضویت در کانال و بهره مندی از محتوای معرفتی آن، با ارسال و نشر این پست، دیگران را نیز دعوت نمایید. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/joinchat/484900935C65ea11b45e
🌸همراهان گرامی: در جهت تقویت جبهه حق و پاسداری از کیان قرآن و عترت، پیام فوق👆👆 را به اقوام، دوستان، آشنایان و کانال ها و گروه هایی که دسترسی دارید، ارسال بفرمایید.
🚫 باتوجّه به آیه 89 سوره نحل، قرآن مدعی شده تبیان کننده هر چیزی است و همه علوم در آن وجود دارد. امّا در واقعیت می‌بینیم خیلی از مسائل و موضوعات وجود دارد که در قرآن نیست این تناقض گویی نیست؟🧐 ✅پاسخ: 👈همه علوم در قرآن نیست، بلکه قرآن کتاب هدایت است و علوم دیگر به مناسبت‌های گوناگون تنها مورد اشاره قرار گرفته‌اند. بنابراین آیه شریفه که بیان می‌کند همه چیز در قرآن است، درست است که مربوط به همین قرآن کریم است، ولی روشن کننده هر چیزی در موضوع خودش است و موضوع قرآن هدایت بشر است نه علوم تجربی و ریاضی و فیزیک. بنابراین هر مطلبی که مربوط به هدایت باشد در قرآن آمده است.⚡️ ◀️فرض کنید درکتاب شیمی، دانشمندی بنویسد من در این کتاب از هیچ مسئله‌ای فرو گذار نکردم، منظورچیست؟ مسلّماً مراد او مسائل مربوط به موضوع همان کتاب که عبارت‌ از شیمی است، می‌باشد. قرآن نیز کتاب هدایت و کتاب انسان سازی است و اگر گفته شود همه چیز در آن است، منظور آن اموری است که مربوط به هدایت می‌باشد.👌 ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔حسن بن علی در صلح با معاویه، عمل به سیره شیخین را شرط کرده است. با این وجود چطور میتوان قبول کرد مخالف آنها بوده است!؟ ✅پاسخ: 👈شواهد فراوانی در بطلان این ادعا وجود دارد که به سه مورد آن اشاره می‌شود: 1️⃣این روایت از صلح نامه که در برخی کتب شیعه نقل شده است، مصدر همگی آن‌ها کتاب الصواعق المحرقه "ابن حجر هیثمی" و شرح نهج البلاغه "ابن أبی الحدید" و... از کتب اهل سنت بوده و حتی در خود صواعق المحرقه و شرح ابن أبی الحدید برای این روایت سندی ذکر نشده است. 2️⃣ بدون شک جمله « و سیرة الخلفاء الراشدین » از تحریفاتی است که تاریخ نویسان اهل سنت وارد این صلح نامه کرده‌اند؛ زیرا این صلح نامه در بسیاری از کتاب‌های دیگر نقل شده است اما این گزینه در آن دیده نمی‌شود. از جمله "ابن شهر آشوب" در کتاب مناقب آل أبی طالب ، ج۳ ، ص۱۹۵. 3️⃣« الراشدین » از کلماتی است که در زمان حکومت بنی العباس وارد فرهنگ لغت مردم شده است و قبل از آن حتی در زمان بنی امیه سابقه نداشته است؛ پس چگونه ممکن است که چنین شرطی در آن زمان در معاهده ذکر شده باشد؟ ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe
🚫 🤔در اسلام آمده است که اگرفردی چند همسر دارد باید بین همه با عدالت رفتار کند امّا چرا این دستور را خود پیامبر اجرا نمی‌کرد؟ و اساساً چرا خداوند به پیامبرش این اجازه را داده است؟ ✅پاسخ: 👈براساس آنچه که از آموزه های دینی به دست می‌آید، ازدواج های پیامبر گرامی اسلام (ص) بر اساس مصلحت های مختلف فرهنگی، عاطفی، سیاسی، اجتماعی، دینی و غیره بوده است و با توجه به مشکلات فراوان حکومتی که حضرت با آن مواجه بودند، در داخل خانه نیز بعضی از همسران حضرت، موجبات ناراحتی ایشان را فراهم می کردند که در نتیجه خداوند متعال برای تسلی خاطر پیامبر و همچنین کمتر شدن مشکلات ایشان، وجوب رعایت ترتیب در همخوابی بین همسران را از دوش آن حضرت برداشت و بر پیامبر مباح شد که اگر خواستند ترتیب نوبت همسران را بر هم زنند؛ نه اینکه حضرت مخیر شدند که پیش یکی از همسرانش هر چند شب که خواستند بروند و پیش همسر دیگر کمتر بروند. 💠علاوه بر این، همسران پیامبر به این حکم الهی رضایت دادند، و در عین حال پیامبر اکرم(ص) نوبت زنانش را حتی در اوج بیماری رعایت می کردند و هنگامی که قصد مسافرت می کردند بین همسران خود قرعه می انداختند که کدام یک از همسران خود را همراه خود ببرند. ●؛••••✦•🌸🔍📚🔎🌸•✦••••؛● واحد شبهه پژوهی و پاسخگویی مدرسه تخصصی قرآن و عترت: https://eitaa.com/shobhemtqe