⭕️نقد روششناسانۀ تحلیل آیتالله علیدوست درباره اجرای حکم حجاب :
🔺قواعد مصلحتاندیشی در بازسازی اجتماعی
🔻۱. آیتالله علیدوست در مصاحبه با تارنمای جماران، مطالبی را دربارۀ مداخلۀ حاکمیّت در ماجرای کشف حجاب مطرح کردهاند که به نظر این قلم، دربردارندۀ این مضامین هست:
▫️الف. لازمۀ «حجاب قانونی»، «اجبار به حجاب» است.
▫️ب. نتیجۀ اجبار به حجاب نیز در شرایط کنونی، ایجاد «لجاجت» بلکه «بیاعتقادی» در جامعه است.
▫️ج. این وضع، نقض غرض شارع است.
▫️د. چون عمل حاکمیّت در این باره، مصداق نهیازمنکرِ مفسدهانگیز است، این تکلیف از حاکمیّت ساقط میشود.
▫️هـ . پس در موقعیّت کنونی، اقتضای «مصلحت فقهی» این است که تحقّق حجاب در جامعه بهصورت «اجباری» نباشد، بلکه از «سازوکارهای فرهنگی» استفاده شود.
🔻۲. از ایشان که نظریهپرداز و مؤلّف «فقه مصلحت» هستند، انتظار میرفت که بسیار فراتر از معادلههای گفتهشده و تکراری، استدلال کنند و متغیّرها و عنصرهای بیشتر و دیگری را وارد سنجش فقیهانۀ خویش سازند تا محاسبۀ مصلحتاندیشانهشان، «بخشی» و «بُرشی» نباشد. مصلحتبینی ایشان تنها بر «یک متغیّر» تکیه دارد و آن «تولید لجاجت در مکشفهها» است، حالآنکه مصلحت از سنجش مبتنی بر «برآیند همۀ متغیّرها» به دست میآید. تنها آنهنگام میتوان سخن ایشان را پذیرفت که تمام یا بیشتر متغیّرهای حاضر در این عرصۀ اجتماعی و حاکمیّتی، گرد آورده شوند و «منافع» و «مضار» مترتّب بر آنها، در کنار یکدیگر دیده شوند. حتّی در فقه فردی، «معادلهسازیهای تکمتغیّره»، موجب «سادهسازی نابجا» میشوند و ازاینرو، رهزن طریق صواب در فهم و تدبیر هستند؛ چه رسد به فقه اجتماعی که در هر لایه از آن، دهها متغیّر حاضر هستند و هر یک به گونهای در صورتبندی مسأله، مدخلیّت دارند. این وضع آنچنان غلیظ و برجسته است که باید گفت مسألههای اجتماعی، نقطۀ اوج «پیچیدگی» در جهان انسانی هستند و پیچیدگیشان نیز برخاسته از «تراکمِ» متغیّرها و همچنین «مناسبات تودرتو»ی آنها نسبت به یکدیگر است. این جهان را جز با منطق «تحلیل شبکهای» نمیتوان فهم کرد و سیاست اجتماعی نیز مدّتهاست از عهد آغازین ربطهای علّیِ خطّی و تکبُعدی عبور کرده است. یکی از دلایل پدید آمدن اختلافها و پراکندگیهای فراوان در مسألههای اجتماعی نیز همین امر است که احصای همۀ متغیّرها و یافتن مناسبات و تعاملات آنها، دشوار است و داوریها و آراء، برآمده از «فهمهای موردی» و «بینشهای تکّهای» هستند.
🔻۳. از این گذشته، همۀ متغیّرها نیز «وزن» و «اعتبار» یکسان ندارند و چهبسا یک متغیّر آنچنان مهم و تعیینکننده باشد که متغیّرهای دیگر را به حاشیه براند. این امر نیز در تحلیل ایشان به چشم نمیخورد؛ گویا فقط پای یک متغیّر در میان است و باید بر اساس همان نظر داد و حکمرانی کرد. در محاسبههای مصلحتاندیشانۀ اجتماعی، هم متغیّرهای متعدّدی حضور دارند و هم این متغیّرها، وزانت و منزلت یکسانی ندارند. چهبسا اگر پای متغیّرهای دیگری به این تحلیل باز شود و «ضریب واقعی» به آنها داده شود، ایجاد لجاجت در مکشفهها آنچنان اهمّیّت نیابد و صدرنشین نباشد. «روند فزایندۀ کشف حجاب به کشف نقاط دیگر بدن»، «احتمال گذار زنان از مرحلۀ ضعف حجاب به مرحلۀ کشف حجاب»، «پیدایی چرخۀ ساختشکنی در عرصههای دیگر»، «سستشدن انگیزۀ بدنۀ انقلابیِ مردم»، «وقوع نزاع در لایۀ مردمی»، «رقیقشدن اقتدار نظام در روایتها» و ... از جملۀ متغیّرهای بنیادین و سرنوشتساز در معادلهسازیهای معطوف به کشف مصلحت اجتماعی هستند.
🔻۴. از سوی دیگر، ایشان میان الزام قانونی به حجاب و ایجاد لجاجت در فرد، «ربط علّیِ قطعی» برقرار کرده است؛ حالآنکه این سخن، اثباتنشده و در حد یک «فرضیه» است. هیچگونه پیمایشی، این نظر را تأیید نمیکند و این گفته، بیش از یک گمان قیاسی و حدس پیشینی، اعتبار ندارد. ایشان امر «محتمل» را «مفروض» انگاشتهاند و بر اساس آن، قضاوت کردهاند، درحالیکه این احتمال، فقط «یکی از مسیرهای ممکن» است. فارغ از این نقص روشی، هرگز نمیتوان حکم کرد که میان الزام قانونی به حجاب و لجوجشدن فرد، «تلازم ذاتی» برقرار است و خواهناخواه، همه یا بیشتر از افراد چنین خواهند شد، بلکه شاید تنها «برخی» مبتلا به کینه و لجاجت شوند و «بقیه» یا موضع خنثی داشته باشند و یا حتّی بهتدریج، متنبّه شوند و پس از مدّتی در اثر غلبۀ فضای اجتماعی، همراه گردند. تمام این فرضیهها در متن این واقعیّت، ممکن و محتمل هستند و هیچگونه مسیر منحصربهفردی و مطلقی وجود ندارد. جهان اجتماعی، جهان «تنوّعها» و «تکثّرها» است، نه جهان «یکنواختیها» و «همگونیها». ازاینرو، باید برای فهم و تدبیر آن، «منطق پیوستاری» را به کار گرفت و طیفها و طبقهها را دید و مراتب و درجات را ملاک قرار داد.
✍️مهدی جمشیدی
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
🌹 عجله براى شهادت....!
🌷از رادیو شنیدم که پایگاه مالک اشتر اعزام داره. اتفاقاً همان شب سعید تازه از جبهه برگشته بود به باباش گفتم یک جعبه شیرینی بخره.
🌷....فردا صبح که راه افتادم برم بدرقه رزمنده ها. سعید بیدار شده بود منو که دید گفت: کجا داری [مى رى] مامان؟ گفتم: دارم می رم بدرقه رزمنده ها. گفت: صبر کن من هم دارم میام.
🌷هنوز بلند نشده بودم که دیدم با یک ساک برگشت. گفتم: این چیه؟ خندید و گفت: مگر نمی خواهی بری بدرقه رزمنده ها خب منم رزمنده ام دیگه. با تعجب گفتم: آخه تو همین دیروز اومدی!
🌷.... بر خلاف دفعات قبل با من روبوسی کرد و در همان عملیات یعنی کربلای ۵ به شهادت رسید.
(راوى: مادرشهید)
🌷طلبه شهید سعید رجبی فاضل
🌷شادی روحش صلوات...
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
34.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید؛
🌷ای جان جانان یاحسین بال وپرم باش
🌷در لحظهء جان دادنم بالا سرم باش
🔰مداح:حاج صادق آهنگران
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این فیلم برای دشمنان انقلاب از چند بمب اتمی خطرناک تر است.
برکات جمهوری اسلامی و انقلاب بزرگ حضرت امام رو ببینید.
اسم خودش عمر هست، اسم خانمش عایشه ولی اسم بچه هاشون .....
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥خروش بانوان کرمانی #امروز
🔻کرمانی ها هم به جمع مطالبه گران پیوستند
🔻تجمع بزرگ بانوان و خانواده های کرمانی به منظور قدردانی و تشکر از نیرویانتظامی جهت قاطعیت در برخورد با معضل بدحجابی
پنج شنبه ۱۴۰۲/۲/۷
#کرمان
#سردار_رادان
#اجرای_قوانین
#محصنات
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
⭕️وداع با پیکر آیتالله سلیمانی در بابلسر
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
14.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شبکه ۱۳ اسرائیل: این خشونت ها و دشنامها غم انگیزترین روز یادبود در تاریخ اسرائیل را رقم زد.
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
⭕️ سهم ما در خون شهید...
🔹کارشناس، روان شناس، جامعه شناس و خلاصه هرکس دستی بر آتش داشت، مخاطرات و پیامدهای فضای مجازی ولنگار را فریاد زد، اما گوش شنوایی نبود!
🔹نسبت به تبعات آموزش مجازی ایام کرونا در فضای بی در و پیکر مجازی هشدار دادند اما گوش شنوایی نبود!
🔹رهبری فضای مجازی ولنگار را سگ هار بدون قلاده، قتلگاه جوانان و سلاح شیمیایی معرفی کردند، ساماندهی آن را جداگانه از مجلس خواستند، از دولت خواستند، از قوه قضائیه خواستند، اما گوش شنوایی نبود!
🔹هنجارشکنی های پسا مهسا و اخیرا شهادت آیت الله سلیمانی نتیجه تخم کینه نسبت به دین است که فضای مجازی ولنگار در دل هنجارشکنان و قاتل کاشت و این پایان ماجرا نیست اگر همچنان گوش شنوایی نباشد.
🔹و البته يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ، با وجود تهاجم همه جانبه شیطان و ایادیش، خورشید دین روز به روز بیشتر گرمابخش دلها میشود که آخرین نمونه اش امواج خروشان الهی العفو شبهای قدر و اللهم اهل الکبریاء نماز عید بود اما...
🔹اما آقایانی که پیام تسلیت شهادت آیت الله سلیمانی صادر می کنید، نیمه شبی در خلوت با خدا، به دور از هیاهوی مشاوران و اطرافیان لختی بیندیشید و درباره سهم خود در خون این شهید و ولنگاری فرهنگی جامعه چرتکه بیندازید.
🔹جبران مافات کنید که تا بازخواست روز جزا زمان کوتاه است.
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
⭕️آمریکا سازمان اطلاعات سپاه و ۴ مقام ارشد آن را تحریم کرد
🔹وزارت خزانهداری آمریکا اعلام کرد که سازمان اطلاعات سپاه و ۴ مقام ارشد آن در فهرست تحریمها قرار گرفتهاند.
🔹به گفته خزانهداری این نخستین اقدام ذیل فرمان اجرایی شماره ۱۴۰۷۸ است که با هدف «برای تقویت تلاشها جهت آزادسازی گروگانها و اتباع آمریکایی اشتباهاً بازداشتشده» صادر شده است.
🔹آمریکا در اقدامی که به نظر میرسد به تنش با روسیه بر سر بازداشت خبرنگار والاستریتژورنال مربوط میشود سرویس امنیت فدرال روسیه را نیز به موجب همین فرمان اجرایی تحریم کرده است.
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اینجا شبکه من و تو نیست، اینجا شبکه افق صدا و سیما است !!
🔹 ظاهراً خیلی چیزا رو به بهانه جذب خاکستری ها حلال کردن خبر نداریم ، خوانندگی زنان با آهنگ مبتذل !!
تماس بگیرید با ۱۶۲ و اعتراض کنید به این برنامه هماهنگ..
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
🎥تکذیب دروغ رسانه های معاند در پی ترور آیت الله سلیمانی
🔹مدیر اداره امور شعب بانک ملی مازندران: بحث های مطرح شده در رسانه های معاند صد درصد دروغ محض است. طلب وجه نقد از شعبه بانک بابلسر صحت ندارد و آیتالله سلیمانی برای جابجایی وجه به میزان ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بانک مراجعه کرده بود و تراکنش بانک نیز به همین میزان صورت گرفته است. حساب بانکی آیتالله سلیمانی قرضالحسنه پسانداز با رقمی جزئی بوده است.
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57