🔴طائب: سازماندهی اغتشاشات اخیر با موساد بود
♦️رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه: طرح و برنامهریزی اسرائیلیها برای ایجاد اغتشاش در ایران این بود که این برنامه با دو موضوع «حجاب» و «مسائل معیشتی» از مهرماه شروع شود و حتی در این طرح، یگانها را هم مشخص کرده بودند. جریانهای مارکسیستی در دانشگاهها موضوع حجاب و جریانهای فتنهگر مسائل معیشتی را مطرح کنند و موضوع را از دانشگاهها شروع کنند و به میان فرهنگیان و سپس میان سایر اقشار ببرند تا به این ترتیب، موضوع را از «قشری» به «قومی» و از قومی هم به «مذهبی» تبدیل کنند و در انتها هم حمله به مراکز حساس را انجام دهند.
♦️ما در عمل حادثه درگذشت مهسا امینی روی داد. در این ماجرا شاهد غفلتی در روایت ماجرای صحنه حادثه بودیم و دشمن، این روایت را به دست گرفت، روایت را به دروغ انجام داد و با فریبکاری به تحریک احساسات مردم پرداخت و آن طرحی را که قرار بود از دانشگاهها شروع کند به جلو انداخت. سپس آنها مسائل را به حوزه قومی کشاندند و از قوم کرد به لر و از قوم لر به بلوچ و سپس به قوم ترک با موضوعی که در اردبیل درست کردند، کشاندند
♦️آخرین پرده از این نمایش هم قرار بود در اهواز انجام شود و طی آن در صحنهای یک فرد عرب را هدف قرار بدهند؛ البته خوشبختانه دو سه روز پیش تیمی که مجری این توطئه بود، دستگیر شدند
♦️زمان بازگشایی دانشگاهها رسید و دشمنان، طرح خود را در دانشگاهها انجام دادند و سپس قرار بود ماجرا را به مدارس برسانند. آنها قرار بود در انتهای ماجرا به سراغ بازداشتگاهها بروند و به عنوان نماد پیروزی بگویند که درب بازداشتگاهها را هم باز کردیم. دشمنان برای چند بازداشتگاه در چند شهر برنامهریزی کردند که یکی از آنها اوین بود؛ اما آنها در نهایت در اجرای این نقشه شکست خوردند
♦️آمریکاییها گفتند که در این ماجرا برآورد ما نسبت به توانمندی خودمان در داخل کشور ایران و در خصوص فضای حاکم بر ایران اشتباه بود. آنها شکست را میپذیرند، ولی نه پایان ماجرا را و میخواهند آن را تا پایان انتخابات اسرائیل و آمریکا طول بدهند؛ لذا آن را رها نمیکنند و مابقی بستگی به ما دارد که چگونه با آنها برخورد کنیم. ما باید برخورد مناسبی با غرب داشته باشیم تا برای ما بازدارندگی ایجاد کند و آنها مجبور شوند که این ماجرا را رها کنند؛ وگرنه آنها خیال رها کردن آن را ندارند
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
39.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهم / #بیشه ی_شیران اعلام موجودیت کرد / کابوس جدید در قلب #فلسطین / جام جنگ به اسرائیل تعارف خواهد شد؟
مهم / گروه جدیدی به نام بیشه شیران در فلسطین اشغالی اعلام حضور کرده اند. گروهی که درگیری مسلحانه در حیاط خلوت رژیم صهیونیستی را رقم زده اند. این گروه این روزها فیلم ها و تصاویری را منتشر کرده که نشان میدهد اراده ای جدید برای جنگی متفاوت تر با رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار گرفته است...
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فردای آزادی
⚠️ همه آنچه نصیب زنان خواهد شد!
🔰استاد زنگنه
کارشناس و پژوهشگر رسانه مشاور خانواده کودک ونوجوان در حوزه اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️ سه راهی سرنوشتساز شبکههای اجتماعی خارجی
🔹سؤال عموم مردم این است که فیلتر برخی پیامرسانها و شبکههای اجتماعی خارجی برداشته میشود یا خیر؟
🔹برخی جریانات خاص هم #پشت_تیترهای زیان چند هزارمیلیاردی کسبوکارهای اینترنتی و #بیتوجه_به_مسائل_امنیتی_کف_خیابان و بیرون از مرزها فشار میآورند که هرچه زودتر این شبکههای اجتماعی خارجی باز شوند.
🔹جریانهای دیگری نیز با استناد به #تجربههای_گذشته_و_فعلی که ثابت میکند شبکههای اجتماعی خارجی اثر منفی و حتی مخرب و براندازانه دارند، خواستار تعیین تکلیف این شبکههای خارجی هستند و راهکارشان هم فیلتر کردن است.
🔹جریان دیگری نیز با مسدودسازی اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی پرکاربرد و روزمره مردم مخالف بوده، اما این مخالفت با فیلترینگ را به معنای موافقت با تداوم فعالیت شبکههای اجتماعی بهخصوص اینستاگرام به شکل گذشته و رهاشده نمیدانند. در ادامه به استدلالهای این جریان میپردازم.
🔹ادبیات انتقادی نسبت به شبکههای اجتماعی در دنیای مدرن منحصر به ایران نیست./ از سال ۲۰۲۱ قانونگذاران سنای آمریکا بررسی #آسیبهای_فیسبوک به کاربران جوان را آغاز کردهاند، این تحقیق و تفحص، پس از آن شروع شد که یک کارمند سابق فیسبوک گزارشهای داخلی این شرکت را به روزنامه والاستریت ژورنال ارائه داد و در آن درباره قدرت تأثیرگذاری محصولاتی مانند #اینستاگرام در تشویق نوجوانان به آزار رسانی به خود، بهخصوص میان دختران جوان دست به افشاگری زد.دامنه این تحقیقات و انتقادات به سایر شبکههای اجتماعی و حوزههای امنیتی نیز کشیده شده است.
🔹روبیکا و هر محصول داخلی مشابه اینستاگرام همان عوارض و تبعات را در پی خواهد داشت که اینستاگرام دارد. نمیتوان بیتوجه به ذات دنیای شبکهای توقع داشته باشیم بتوانیم یک محیط سالم و ایمن درست کنیم.
🔹اگر قرار باشد با همان معماری ارزشی اینستاگرام و توییتر نمونههای داخلی را بسازیم، بازهم مسیر اشتباه گذشته را رفتهایم چون طبق اذعان مطالعات ارتباطی و فرهنگی، معماری توییتر برای #تولید_خشم طراحیشده است یا معماری اینستاگرام بر مبنای خودنمایی و #شهوت است و بسیاری معتقدند مضرترین شبکه اجتماعی برای گروه سنی نوجوان همین اینستاگرام است.همان نوجوانانی که امروز به بهانه فوت مرحومه مهسا امینی از پشت گوشیهای موبایل و بازیهای کامپیوتر بیرون آمدند و به شعارهای فریبنده بیرون از مرزها گوش فرا دادند و تبدیل اعتراض به اغتشاشش را تسهیل کردند.
🔹همان نوجوان و جوانانی که به neet ها معروف شدهاند؛ نه کار میکند، نه درس میخواند و نه حرفهوفنی میآموزد.
🔹#سه_مسیر در پیش روی تصمیم گیران است؛ بیهیچ توضیحی برای همیشه شبکههای اجتماعی خارجی پرکاربرد را ببندند، یا با #اقناع_ذینفعان (مردم و کسبوکارها) و همکاری اندیشمندان اجازه ساخت نمونههای داخلی مبتنی بر ارزشهای ملی و درنهایت #مهاجرت_کاربر به آنها داده شود یا اینکه بار دیگر بدون هیچ منطقی این شبکههای اجتماعی را رها کنند تا هرروز دیرتر از دیروز شود./ قدس
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجموعه نماهنگ های معاونت سیاسی سپاه
🎬 قطب نما 251 / منطق آشوب در غرب
🔻دولت انگليس فيس بوك،توییتر و شركت سازنده گوشهاي بلكبري را مقصر آشوب ها می داند، مدیران این شرکت ها هم بلافاصله با مقامات دولت انگليس ديدار ميكنند تا درباره متوقف كردن استفاده از شبكههاي اجتماعي باهم تبادل نظر كنند تا آشوب ها متوقف شود و پليس لندن هم تهدید می کند که کسانی که از فيسبوك، توييتر و سرويس مسنجر بلكبري برای تشدید آشوب استفاده می کنند را دستگير و مجازات کند.
✅ #بصیرت
✅ #صبح_صادق
✅ #قطب_نما
✅ #ثامن
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🛑ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم لیکن از شر تربیتیافتگان غرب و شرق به این زودیها نجات نخواهیم یافت. اینان برپادارندگان سلطه ابرقدرتها هستند و سرسپردگانی هستند که با هیچ منطقی خلع سلاح نمیشوند. و هم اکنون با تمام ورشکستگیها دست از توطئه علیه جمهوری اسلامی و شکستن این سدّ عظیم الهی برنمی دارند.
📍صحیفه امام ج15 ص446
#هر کجا در انقلاب؛ ما به ایستایی و رکود رسیده ایم بخاطر این بوده که تربیت شده ای از مکاتب ضاله بر مناصب حکومتی تصاحب پیدا کرده و کشور را در سیطره سلطه جهانی قرار داده هر چند بخاطر ولایت و نیروهای انقلابی در بسیاری از جاها این کارشکنی ها ابتر مانده است. نکته ای دیگر اینکه برخی ارتباطات نظام با روسیه را نفی شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی قلمداد میکنند که باید گفت اولا نماد مکتب شرق که همان شوروی سوسیالیستی بود از صحنه جهانی حذف شده و روسیه امروزی داعیه آن مکتب الحادی نیست و درثانی منظور از نفی شرق و غرب، نفی سلطه و ولایت پذیری از شرق و غرب است نه اینکه براساس عزت و حکمت و مصلحت با شرق و غرب معامله نمائیم. شاید سوال شود چرا پس رهبری در باب معامله و دیپلماسی با آمریکایی ها اجازه مذاکره نمیدهند که در پاسخ باید گفت آمریکایی ها جدای از اینکه داعیه مکتب مادی لیبرالیسم دارند، دنبال سلطه گری و استیلا بر امور جاری کشور نیز می باشند و در ثانی در مراودات دیپلماسی نیز گرگ صفتانه عمل نموده و در وقت مناسب زیر میز توافقات میزنند که برجام نمونه بارزی از آن است، لذا رهبری بحق مذاکره با گرگ صفتان آمریکایی را ممنوع نمودند.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر معظم انقلاب: نگاه از بالا به مردم غیرقابل قبول است.
🔹همه ما مسئولان نظام جزو مردمیم و خیلی از مردم از ما بالاتر هستند، بنابراین همه باید خود را در عمل خدمتگزار مردم بدانیم.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✳️ خاصیت عملی تسبیح
🔻 #تسبیح یعنی تنزیه پروردگار از همهی #صفات_نقص؛ هیچیک از آن چیزهایی که دارای شائبهی نقص و قصور است در خدای متعال نیست. تسبیح یعنی منزه کردن و پاک دانستن خدای متعال از همهی آن خصوصیات و صفاتی که در آنها نشانهای از #نقص، از #ضعف، از #قصور، از #ناتوانی وجود دارد؛ این معنای تسبیح است.
🔸 وقتی که انسان خدا را از همهی نشانههای ضعف و قصور تنزیه میکند و تقدیس میکند و مبرا میداند از این صفات، معنی این تسبیح و تنزیه این خواهد بود که خدای متعال در نهایتِ #کمال و #قدرت و #عظمت است، در نهایت #علم و #بصیرت و #معرفت است؛ و انسانی که خود را بندهی آن خدای مظهر کمال و عظمت میداند، احساس پشتگرمی و دلگرمی میکند و میفهمد که متکی به یک نقطهای است که این نقطه هرگز دچار ضعف و تزلزل نمیشود؛ لذا در حرکت خود به سوی نقطهی کمال و به سوی آرمانهای عالی و شریف انسانی و اسلامی، بازوان او نیرومند، زانوان او قدرتمند، و دل او پرامید میشود؛ تسبیح خاصیتش این است؛ یعنی خاصیت عملی تسبیح این است.
👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 از کتاب #تفسیر_سوره_حشر
📖 ص 20
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
ایران و بحران جهانی گرسنگی
♦️دبیر کل سازمان ملل می گوید "تعداد افرادی که با گرسنگی روبرو هستند، در جهان رو به افزایش است". چو دونگ یو، دبیرکل FAO (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) دیروز اعلام کرد: "۸۲۸ میلیون نفر در جهان گرسنه اند و ۳.۱ میلیارد نفر، از عهده تامین یک رژیم غذایی سالم بر نمیآیند".
🔹بحران های آب و هوایی، شیوع کرونا، جنگ اوکراین در منطقه ای که یکی از قطب های تامین غلات در دنیاست، به علاوه افزایش قیمت گاز و نفت، دست به دست هم دادند تا به گزارش فائو، تعداد گرسنگان دنیا ظرف یک سال، ۴۶ میلیون نفر، و در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۵۰ میلیون نفر بیشتر شود.
♦️این بحرانی جهانی به اروپا و آمریکا هم سرایت کرده است. در فرانسه، دولت ماکرون که با اعتراضات و آشوب گسترده رو به روست، فقط توانست به ۸ میلیون نفر، کوپن های ۵، ۲۰ و ۳۰ یورویی بدهد، اما آمار نیازمندان، چندین برابر بیشتر و قیمت ها بسیار بالاتر است.
🔹به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ "افزایش قیمتها، نانوایی های آلمان را خفه می کند. افزایش چند برابری قیمت گاز و کمبود و افزایش قیمت غله، باعث افزایش قیمت ها در اروپا شده و بر همه بخش های زندگی مردم از جمله نان و نانوایی ها تاثیر گذاشته است".
♦️گزارش روزنامه گاردین هم حاکی است: "مدارس انگلیس بابت افزایش دلخراش تعداد کودکان گرسنه هشدار می دهند. خانواده ها، بین گرم کردن خانه و تهیه غذا باید یکی را انتخاب کنند".
🔹آمریکا همبه عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، از بحران در امان نمانده و تعداد گرسنگان از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشته؛ یعنی یک نفر از هر ۶ آمریکایی.
♦️به گزارش آسوشیتدپرس و بر اساس اطلاعات درز کرده از مرکز غذایی آمریکا؛ "ناتوانی نظامیان آمریکایی در سیر کردن خانواده خود، به بحران پنهان تبدیل شده و این در حالی است که بخش نظامی، بیشترین بودجه را دریافت می کند. یک نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفت ما بزرگترین ارتش جهان هستیم، ولی واقعیت تلخ این است که نظامیان ردههای پایین ما و خانواده و کودکانشان گرسنه هستند".
🔹بیش از نیمی از گرسنگان جهان (۴۱۸ میلیون نفر)، آسیایی هستند. بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ فائو، اکثریت این افراد (شامل ۳۰۵.۷ میلیون نفر) در جنوب آسیا زندگی می کنند . جنوب شرقی آسیا با ۴۸.۸ میلیون نفر در جایگاه بعدی است و ۴۲.۳ میلیون گرسنه نیز در غرب آسیا هستند.
♦️در این میان، کشور ما با وجود مشکلات جدی اقتصادی، توانسته بخش مهمی از بحران جهانی غذا را مهار کند و پشت سر بگذارد. بر اساس گزارش "گلوبال هانگر ایندکس"، ایران رتبه سی و پنجمین کشور دارای کمترین گرسنه را در بین دویست کشور دارد و شاخص گرسنگی در محدود Low قرار گرفته است.
🔹امسال با همت و تدبیر دولت، ۷.۵ میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری، و ضمنا تمام مطالبات آنها پرداخت شد. بدین ترتیب، نیاز به واردات، آن هم در شرایط کمبود منابع ارزی و تورم جهانی، بسیار کاهش پیدا کرد.
♦️متاسفانه سال گذشته (نیمسال پایانی دولت دوازدهم)، میزان خرید تضمینی گندم، به ۴.۵ میلیون تن کاهش یافته و به ناچار، حدود هفت میلیون تن گندم از طریق واردات تامین شده بود
🔹دولت در چند سال گذشته، هم قیمت بسیار پایینی را برای خرید گندم می پرداخت که برای کشاورزان به صرفه نبود، و هم پرداخت مطالبات آنها را با تاخیر انجام می داد که موجب دلسردی می شد.
♦️نتیجه این روند، افزایش از سر ناچاری واردات بود. جالب این که دولت سابق در پنج ماه پایانی خود، همه بودجه ارزی سال ۱۴۰۰ را هزینه کرده بود. بنابراین، اگر همان روند نادرست، امسال هم ادامه پیدا می کرد، می توانست بحران بزرگی را در حوزه تامین امنیت غذایی بیافریند.
✍ #محمد_ایمانی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 #شهید_بهشتی : آیـا برای تـو ایـن افتـخار بـزرگ نیست که در ایـرانی زنـدگی میکنـی کـه در برابـر همـه ابر قـدرت هـا استقـلال خـودش را حفـظ کـرده . . .‼️
#ایران_قوی
#لبیک_یا_خامنه_ای
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
4_6005797772387683724.mp3
29.65M
🎧 خوش اومدی
شهیدمن
شهید رو سفید من
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای
🎥 #کلیپ_ویژه
🔸شهید در قبال خدا گذشت می کند ایثار، ندیدن خود و به حساب نیاوردن خود این خلاصه موضع گیری شهید است ...
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انکار جنگ نرم! (بخش اول)
🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سال ۹۷ در خصوص #جنگ_نرم_دشمن فرمودند: «#جنگ_نرم همه جانبه #دشمن، امروز قابلانکار نیست، با این حال، برخی آن را انکار میکنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است؛ در این جنگ، #هنرمندان و #اهالی_فکر و نظر، در حکم نیروهای مسلح در جنگ سختاند؛ برخی بیتفاوت از برابر این حادثه ملی میگذرند، برخی هم با #دشمن همراهی و به او کمک میکنند؛ آن ها مسئوليت ناپذیر و اینها دشمنشیفتهاند. در مقایسه با نیروهای مسلح در جنگ سخت، میتوان گناه این دو دسته را تشخیص داد. امروز در کشور بحمدلله کم نیستند کسانی که دارای موضع مسئولانه و تلاش شایستهاند؛ این باید روزبهروز افزایش یابد». [۱] با این اوصاف، باید گفت که اولین و بدیهیترین وظیفه هنرمندان و دغدغهمندان این عرصه، شناخت مختصات جنگ نرم است. در اینباره گفتنیهایی هست:
1⃣شکی نیست که گستردگی پدیده #جنگ_نرم، بسیار فراتر و وسیعتر از پهنه جنگ فیزیکی است؛ به این مفهوم که محدوده جنگ و تهدیدات نظامی مشخص است و حیطه عمل نیروهای متخاصم نیز معین؛ ضمن اینکه اسیبهای وارده در این نبرد، محدود و معلوم است، اما مساله #جنگ_نرم این است که وقتی این شکل از مخاصمه درمیگیرد، اولاً همه افراد، اقشار و بخشهای جامعه را تحتالشعاع خود قرار میدهد و ثانیاً احتمال درمان کسانی که در این جنگ آسیب میبینند بسیار کم است، زیرا جنس جراحت در این جنگ با زخمهای نبرد نظامی تفاوت کاملاً ماهوی دارد. کسانی که قربانی جنگ نرم میشوند، به معنای واقعی کلمه «تلفات» محسوب میشوند، درحالیکه نیروهای کشتهشده در جنگ نظامی بهعنوان قهرمانان ملی و در کشورمان تحت نام «شهید» یاد میشوند و اسیب دیدگان، با لقب پرافتخار جانباز مورد توجه و تجلیل قرار میگیرند.
2⃣حوزه تهدیدات در #جنگ_نرم عبارت است از اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، در حالیکه حوزه چالشهای نبرد سخت، امنیتی و نظامی است. موضوعات فرهنگی از قبیل فیلم، کتاب، نشریات، فضای مجازی در این میان اهمیت بیشتری نسبت به دو مقوله دیگر دارند. این سخن از سکاندار کشتی انقلاب در خصوص فرهنگ خواندنی است: «#فرهنگ مثل هوایی میماند که ما تنفس میکنیم. اگر هوا مسموم باشد و انسان ان را تنفس کند ممکن است به مرگ او منتهی شود. درست است که در هر جامعهای فرهنگی هست و افراد ان جامعه از ان تنفس میکنند، اما معنایش این نیست که در هر جایی هر کسی از هر هوایی تنفس کرد فرقی نمیکند و این تنفس برای او نفع دارد. اگر اینطور باشد پس اینهمه تلاش برای مبارزه با الودگی محیط زیست برای چیست؟ آیا درست است که بگوییم: این تلاشها چه فایدهای دارد؟! هوا که هست و همه هم تنفس میکنند، چه فرقی میکند که چه هوایی تنفس میشود؟! با این حساب آیا درست است که درباره #فرهنگ هم بگوییم: مردم آزادند و هر فرهنگی بخواهند میتوانند داشته باشند؟!». [۲] بر این اساس، به جرات میتوان گفت که کلیدیترین شاخصه جنگ نرم، تلاش حریف برای تاثیرگذاری بر حوزه فرهنگ ایرانی - اسلامی است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بیانات مقام معظم رهبری ۹۷/۰۹/۰۶
[۲] بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۱/۰۱
نویسنده؛ کوشکی
منبع؛ حوزه نت به نقل از جهان نیوز
#جنگ_نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انکار جنگ نرم! (بخش دوم و پایانی)
🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سال ۹۷ در خصوص #جنگ_نرم_دشمن فرمودند: «#جنگ_نرم همه جانبه #دشمن، امروز قابلانکار نیست، با این حال، برخی آن را انکار میکنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است؛ در این جنگ، #هنرمندان و #اهالی_فکر و نظر، در حکم نیروهای مسلح در جنگ سختاند؛ برخی بیتفاوت از برابر این حادثه ملی میگذرند، برخی هم با #دشمن همراهی و به او کمک میکنند؛ آن ها مسئوليت ناپذیر و اینها دشمنشیفتهاند...». با این اوصاف، باید گفت که اولین و بدیهیترین وظیفه هنرمندان و دغدغهمندان این عرصه، شناخت مختصات جنگ نرم است. در اینباره گفتنیهایی هست:
3⃣چالشها و #تهدیدات_جنگ_نرم، پیچیده، چندلایه و برآیند پردازش ذهنی نخبگان و اتاقهای فکر دشمن است و به همین دلیل، سنجش و اندازهگیری آن مشکل؛ درحالی که میزان و حجم استعداد دشمن در تهاجمات نظامی را به جهت جنس واقعی و محسوس آن میتوان به وسیله ادوات رصد و شناسایی، مورد ارزیابی قرار داد.
4⃣روش اجرا و اعمال در جنگ سخت، استفاده از تهدیدات نظامی و فشار و اجبار است، در حالیکه در حوزه #جنگ_نرم، #روشهای_اقناعی و #تاکتیکهای_تبلیغاتی حرف اول را میزنند. از اینرو، هر چه تبلیغات و شیوههای القاء روانی خوش آب و رنگتر باشد، نباید تردید کرد که #الگوهای_تهاجمی_دشمن برای تخریب الگوهای رفتاری و سلب هویت از اقشار مختلف جامعه پیچیدهتر و خطرناکتر خواهد بود.
5⃣جنگ سخت در رویکرد امنیتی به طور عمده، فروپاشی نظام و تصرفات سرزمینی را هدف قرار میدهد، در حالیکه کاربرد تهدیدات و #جنگ_نرم مترادف است با نهادسازی در چارچوب اندیشه و الگوهای رفتاری نظام لیبرال دموکراسی.
6⃣ #جنگ_نرم دقیقاً مثل جنگ سخت، باید از ستاد فرماندهی متمرکز برخوردار باشد که متاسفانه در حال حاضر، این موضوع فوقالعاده حیاتی فاقد اتاق جنگ است. نیروها و افسران جنگ نرم به برکت رویشهای انقلاب بسیار زیاد و قابل توجهند، اما به دلیل اینکه از یک مرکز هدایت نمیشوند، طبیعتاً در برخی موارد نمیتوانند از تاثیرگذاری موردنظر برخوردار باشند. این تعداد بیشمار از نیروهای پایکار و بسیجی اگر در یک مدار صحیح و برنامهریزیشده به انجام فعالیت مشغول شوند، از چنان قدرت سیلآسایی برخوردار میشوند که میتواند در برابر عظیمترین هجمهها تابآوری بینظیری داشته باشد. به عنوان مثال، اگر فقط در بخش #فضای_مجازی از فاز انفعالی به #فاز_تهاجمی منتقل شویم و نیروهای انقلابی با تولیدات بهروز، جذاب، کوتاه، تاثیرگذار و برخوردار از صبغه هنری در این عرصه فعالیت کنند، بسیاری از تهدیدات فعلی به فرصت تبدیل خواهند شد.
نویسنده؛ کوشکی
منبع؛ حوزه نت به نقل از جهان نیوز
#جنگ_نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠بیانات امام خامنه ای
🎥 #کلیپ_ویژه
🔸دوران دفاع مقدس
هشت سال همه دنیا با ما جنگیدن
🔹امروز هدف جنگ نرم دشمن این است که...
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش اول)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
🔹مفهوم #جنگ را میتوان از زوایای گوناگون موردنقد و بررسی قرار داد. در ادبیات سیاسی و نظامی، واژهی «جنگ» با واژگان گوناگونی در قبل و بعد خود به کار رفته میرود و بر اساس معیارهای مختلف، دستهبندیهای گوناگونی از آن ارائه شده است. تعابیری همچون «جنگ نظامی»، «جنگ نرم»، «جنگ سایبری» و… از این قبیلاند. ازجمله فواید و آثار استفاده از این تعابیر و دستهبندیها، تشریح نوع جنگ و ویژگیهای آن برای شناخت بهتر است. ضمن اینکه این تعابیر، میتواند بهنوعی سیر تطوّر جنگها را نیز نشان دهد. [۱]
🔹 #جنگ_رسانه_ای در مفهوم بسیط و همهجانبهی خود، دامنهی بسیاری از #اقدامات_روانشناختی، #فنون_نفوذ، #تاکتیکهای_ارتباطی و رسانهای را دربر میگیرد. #مفهوم_جنگ_رسانهای به لحاظ تعریف با چند مفهوم قرابت معنایی دارد. در واقع با برداشتن «دانهی مفهومی» جنگ رسانهای، «خوشهی مفهومی» آن برداشته میشود که شامل مفاهیمی از قبیل پروپاگاندا، دیپلماسی عمومی، جنگ نرم، قدرت نرم، قدرت رسانهای، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی رسانهای، افکار عمومی، جنگ روانی، عملیات روانی، تهدید رسانهای، قدرت رسانهای و… است. معمولاً با اندکی تسامح، برخی از این اصطلاحات در جایگاه مترادف هم به کار برده میشوند.
🔹از آنجا که جنگهای نوین عموماً نیازمند تأیید افکار عمومی، ارائهی تصویر مدنظر از خود و دیگری هستند، #رسانهها کارکرد ویژهای در آنها یافتهاند و هر آنچه تحت عنوان جنگ روانی، پروپاگاندا و… قرار میگیرد، به نوعی اشاره به #کاربرد_رسانهها برای تصویرسازی و تصوّرسازی دارد. همانند بسیاری از مفاهیم حوزههای علوم انسانی، #جنگ_رسانه_ای نیز دارای تعاریف گوناگونی است و افراد مختلف از دیدگاه خود، این مفهوم را تشریح کردهاند. با نگاه به این تعاریف، ضرورت تجمیع تعاریف و ارائهی تعریفی بومی از مفهوم جنگ رسانهای بیشتر نمایان میشود. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] «جنگ عمیق»، وبگاه اندیشکدهی راهبردی تبیین، ۲ دی ۹۵
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#رسانه #جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #قدرت_هوشمند
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش دوم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠جایگاه جنگ رسانهای در «جنگ نرم»
🔹بهطور کلی #جنگ_رسانه_ای قرابت معنایی زیادی با مفهوم #جنگ_نرم دارد و #رسانهها از برجستهترین مؤلفههای این جنگ به شمار میروند. در تعاریف مختلف جنگ نرم، هدف، تحمیل ارادهی گروهی بر گروه دیگر، بدون استفاده از راههای نظامی به چشم میخورد. جوزف نای، از قدرت سخت به «اجبار» و از قدرت نرم به #اقناع تعبیر میکند. او قدرت نرم را «توانایی شکلدهی ترجیحات دیگران» تعریف کرده است و معتقد است #جنگ_نرم شامل هرگونه #اقدام_روانی و #تبلیغات_رسانهای است که جامعه، گروه یا گروههای هدف را نشانه میگیرد و بدون جنگ و درگیری نظامی و گشودن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وا میدارد؛ جنگ رایانهای، اینترنتی، براندازی نرم، راهاندازی شبکههای رادیویی و تلویزیونی و شبکهسازی، از #مصادیق_جنگ_نرم هستند. او بر خلاف برخی از صاحبنظران، اقتصاد و دیپلماسی را زیرمجموعهی قدرت سخت قرار داد و تنها از #رسانه به عنوان #قدرت_نرم نام میبرد. [۱]
🔹از جمله مفاهیمی که به عنوان مکمل قدرت نرم مطرح شده، طرح #قدرت_هوشمند [۲] است. قدرت هوشمند پاسخی است به ناکامیهایی که در مؤلفههای قدرت نرم و قدرت سخت در گذار و گذر زمان تجربه شده است [۳] و در واقع ترکیبی هوشمندانه از دو قدرت سخت و نرم است. از اینرو #جنگ_رسانه_ای میتواند در پازل یک #جنگ_هوشمند تعریف شود و بهطور هماهنگ با قدرت سخت و قدرت نرم، ایفای نقش کند. #ادامه_دارد...
منابع:
[۱] سعید ملکی، داوود حاتمی، «جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن با الهام از دیدگاه مقام معظم رهبری»، وبگاه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تابستان۹۲
[۲] اسمارت پاور
[۳] ارسلان قربانی و دیگران، «قدرت هوشمند؛ تحول نوین قدرت در عصر جهانی شدن»، فصلنامه روابط خارجی، سال سوم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۹۰، ص ۱۳۸
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه #قدرت_هوشمند
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش سوم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠جنگ رسانهای و دو مفهوم «پروپاگاندا» و «دیپلماسی عمومی»
🔹از دیگر مفاهیم نزدیک به #جنگ_رسانهای میتوان به دو مفهوم نسبتاً شناختهشده و قدیمیتر از آن - یعنی «پروپاگاندا» و «دیپلماسی عمومی» - اشاره کرد؛ #پروپاگاندا عبارت است از «منتشر ساختن» یا «ترویج کردن» پارهای از افکار و دیدگاهها با هدف تقویت، جایگزین کردن، یا تعدیل گرایشها و رفتارهای گروهی از مخاطبان است. همچنین «لاسول» که غالباً او را پدر مطالعات پروپاگاندا در آمریکا میخوانند پروپاگاندا را چنین توصیف کرده است: «مدیریت گرایشهای جمعی با استفاده از نمادهای مهم - و…، یا به بیان عینیتر ولی با دقت کمتر - از طریق داستانها، شایعهها، گزارشها، تصاویر، و دیگر اَشکال ارتباط اجتماعی». [۱]
🔹 #دیپلماسی_عمومی نیز در بسیاری از ویژگیها با پروپاگاندا مشترک است و آن را اینگونه تعریف میکنند: «فرآیندی دولتی از برقراری ارتباط با مردمان خارج، در راستای ایجاد فهمی از ایدهها و ایدهآلها، نهادها و فرهنگ، و نیز اهداف سیاسی و خطمشیهای ملت خود». همچنین گروه مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا، دیپلماسی عمومی را چنین تعریف میکند: «فرآیند اطلاعرسانی، تعامل و تأثیرگذاری بر مردم کشورهای خارجی، بهگونهای که درنتیجه این فعالیتها حکومتهای خود را ترغیب کنند تا از سیاستهای کلیدی آمریکا حمایت کنند». [۲] از میان این دو اصطلاح، #پروپاگاندا به دلیل برداشت منفیای که طی دهههای گذشته نسبت به آن شکل گرفته و عملاً معادل #تبلیغات_فریبکارانه به کار برده شده است، کمتر مورد استفاده قرار میگیرد، اما در ادبیات نوین، از جنگ رسانه ای با عناوین تلطیف شدهای مانند #دیپلماسی_عمومی یا #دیپلماسی_رسانه_ای بیشتر استفاده میشود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] «گزارش کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران»، وبگاه اندیشکده راهبردی تبیین، ۱۹ فروردین ۹۶
[۲] همان
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه #پروپاگاندا #دیپلماسی_عمومی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش چهارم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠جنگ رسانهای و مفهوم «جنگ روانی»
🔹مقام معظم رهبری در چند سال قبل، در بیانات خودشان تصریح فرمودند: «من برنامههای استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه میکنم: اول، #جنگ_روانی؛ دوم، جنگ اقتصادی؛ و سوم، مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی. جنگ روانی یعنی چه؟ #هدف_جنگ_روانی، مرعوب کردن است. چه کسی را میخواهند مرعوب کنند؟ مسئولان را، شخصیتهای سیاسی را، به قول معروف خود ما نخبگان را؛ اینها را میخواهند مرعوب کنند. کسانی که قابل تطمیعاند، آنها را میخواهند تطمیع کنند؛ #اراده_عمومی را میخواهند تضعیف کنند؛ #درک_مردم از واقعیتهای جامعهی خودشان را میخواهند تغییر دهند؛ هدف جنگ روانی این است». [۱]
🔹وزارت جنگ آمریکا در کتاب «در صحنه نبرد»، #جنگ_روانی را اینگونه تعریف میکند: «جنگ روانی استفاده برنامهریزی شده از #تبلیغات و سایر اعمالی است که قبل از هر چیز با هدف تأثیر بر نظرات، احساسات، مواضع و رفتار جوامع دشمن، بیطرف، یا دوست و به شیوهای خاص دستیابی به اهداف ملی صورت میگیرد». [۲] از نظر «جان کالینز» نظریه پرداز و استاد دانشگاه ملی جنگ امریکا، #جنگ_روانی عبارت است از استفاده طراحیشده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن برای #نفوذ در خصوصیات فکری دشمن، با توسل به شیوههایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری میشود. [۳]
🔹 #جنگ_روانی که اصطلاحی قدمتدار محسوب میشود، معمولاً به اقداماتی در حین جنگ نظامی یا در آستانهی جنگ نظامی احتمالی اطلاق میشود و شیوههای غیررسانهای نیز در آن مطرح است؛ اما در #جنگ_رسانه_ای که اصطلاحی متأخر است و امروزه بیشتر از آن استفاده میشود، محدودهی زمانی خاصی در نظر گرفته نمیشود و همچنین استفاده از #رسانه_های_جمعی موضوعیت دارد؛ هر چند که هر دو اصطلاح در هدف، مشترک هستند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بیانات معظم له در حرم رضوی ۸۶/۰۱/۰۱
[۲] صلاح نصر، «جنگ روانی»، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، انتشارات سروش و مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیما
[۳] استراتژی بزرگ (اصول و رویهها)، جان ام کالینز، ترجمه کورش بایندر، انتشارات دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه، ص ۴۸۷
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش پنجم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠تعاریف و مؤلفههای جنگ رسانهای
🔹 #مقام_معظم_رهبری در بیان واقعیت #جنگ_رسانه_ای و اهمیت آن میفرمایند: «در وضع کنونی و با این جغرافیای فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی موجود دنیا، کشوری با مشخصات جمهوری اسلامی ایران با این اهداف و با این موقعیّت و جایگاهی که برای خود انتخاب کرده، در این جنگ رسانه ای چه موضعی دارد. طبیعی است که ما مورد تهاجم باشیم؛ یعنی هیچ شبههای نباید به ذهن راه بیابد در این که ما یکی از اهداف اصلی و اوّلی #تهاجم_رسانهای هستیم. حالا ما در مقابل این تهاجم در این #جنگ_بزرگ و البته نابرابر، میخواهیم وظایفمان را انجام دهیم. چه کار باید بکنیم؟ شما ببینید کار ما چقدر سنگین و حسّاس است!». [۱] #جنگ_رسانه_ای همانند بسیاری از مفاهیم حوزههای علوم انسانی دارای تعاریف گوناگونی است و با رویکردهای متعدد و از ابعاد مختلف قابل تشریح میباشد. در اینجا جهت رعایت اختصار، تنها به برخی از آنها اشاره میشود.
🔹 #جنگ_رسانه_ای به معنی استفاده از رسانهها برای #تضعیف_کشور_هدف و بهرهگیری از توان و #ظرفیت_رسانهها (اعم از مطبوعات، خبرگزاریها، رادیو، تلویزیون، اینترنت) و #اصول_تبلیغات به منظور دفاع از منافع ملی است. تحت این شرایط، جنگ رسانهای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها بهصورت غیررسمی ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسیاش از #رسانهها بهرهگیری میکند. [۲] برخی معتقدند هدف از جنگ رسانهای، یکدست کردن بشر امروز بنا به خواست قدرتهای حاکم بر جهان است. در این جنگ، #دشمن با واقعیت کاری ندارد، بلکه او واقعیت را برای مخاطب «میسازد». دشمن از #ادبیات_سیاه بهره میگیرد و بر اساس خواست خود، نظام یک کشور را مرعوب مینماید و با فرسایشی کردن فضای سیاسی، نیروهای اصلی نگهدارنده را خسته مینماید. محیطهای جوان «میدان مناسب» این جنگ ارزیابی میشوند. [۳]
🔹#جنگ_رسانه_ای، ظاهراً میان رادیو و تلویزیونها، مفسران مطبوعاتی، خبرنگاران خبرگزاریها، شبکههای خبری و وبگاههای اینترنتی جریان دارد؛ اما واقعیت این است که در پشت این جدال ژورنالیستی، امری به نام #سیاست_رسانه_ای یک کشور نهفته است که مستقیماً توسط بودجههای رسمی مصوب مجالس کشورها یا بودجههای سری سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی و سرویسهای جاسوسی، تغذیه میشود. [۴] #ماهیتاصلیجنگرسانهای، نفوذ و تأثیرگذاری بر افکار، عواطف، تمایلات و در نهایت رفتار مخاطبان است که با ابزار قواعد فنی و تکنیکی با در نظرگرفتن هدف، سطح، وسعت و نوع عملیات خود را طرحریزی میکنند و به مرحله اجرا درمیآورند. در این راستا از ابزارهای گوناگون و پیشرفته رسانهای در گروههای مختلف دیداری، شنیداری و نوشتاری بهرهمند میشوند و نیز از ابزارهای شناخته شده و در دسترسی که امروزه با عناوین رادیو، تلویزیون، مطبوعات، سایتهای اینترنتی، خبرگزاریهای بینالمللی ماهواره و سایر وسایل ارتباطجمعی با آنها آشنا هستیم.[۱۴] #ادامه_دارد...
پی نوشت ها؛
[۱] بیانات معظم له، ۱۵ بهمن ۱۳۸
[۲] محمد سلطانیفر، «پژوهشنامهی رسانه و جنگ نرم»، فصلنامه عملیات روانی شماره ۳۵، بهار ۱۳۹۲
[۳] مرضیه جانبزرگی، «منابع قدرت در جنگ نرم رسانهای»، فصلنامه عملیات روانی شماره ۳۵، بهار ۱۳۹۲
[۴] جنگ نرم، ج دوم (ویژه جنگ رسانهای)، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران.۱۳۸۶، ص ۱۲
[۵] «تهدیدات جنگ رسانهای»، فصلنامهی عملیات روانی
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش ششم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
🔹برخی معتقدند #جنگ_رسانه_ای بر خلاف جنگهای نظامی که عمدتاً میان دو یا چند کشور بهعنوان ائتلاف با یک کشور جریان مییابند، میتواند میان یک گروه از کشورها با گروه بزرگ دیگری از کشورها با ویژگیهای مشخص جریان یابد. #جنگ_رسانهای_غرب علیه جهان اسلام و جنگ رسانهای غرب علیه کشورهای جهان سوم، دو نمونه بارز از موضوعی هستند که میتوانیم آن را به جنگ جهانی رسانهای تعبیر کنیم. [۱]
🔹در تعبیر #جنگ_رسانهای، جنگ با نوع ابزار آن تعریف شده است. در واقع #رسانهها #ابزار جنگاند، اما نکتهی مهمتر، اهداف مدنظر کسانی است که از این ابزار استفاده میکنند. به عنوان مثال در #جنگ_رسانهای_آمریکا علیه جمهوری اسلامی در ابعاد منطقهای و جهانی، به طور کلی چند هدف راهبردی همچون ارائهی تصویری مخوف از اسلام و جمهوری اسلامی، نزد افکار عمومی جهان به ویژه غرب، ترسیم ایران به عنوان محور شرارت در منطقه، ارائهی تصویر آرمانی از ارزشهای آمریکایی و لیبرال دموکراسی، تلقین اجماع جهانی علیه ایران، و تصویرسازی از ایران بهعنوان ناقض حقوق زنان و اقلیتها مطرح است. [۲]
🔹از دیگر ویژگیهای جنگ رسانهای این است که همکاری و هماهنگی نزدیک بخشهای نظامی، سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، رسانهای و عملیات روانی و تبلیغی یک کشور را میطلبد. پیچیدگیهای ابعاد مختلف #جنگ_رسانهای موجب شده تا تصمیمگیری درباره «طراحی»، «تدوین استراتژی»، «چارچوبها»، «تکنیکهای کاربردی»، «نحوه عملیاتی کردن اهداف و مأموریتهای تعریفشده»، «استفاده حداکثر از توان هر رسانه با توجه به امکانات انتشار مکتوب، چاپی، صوتی، تصویری، چندرسانهای، اینترنتی و سرانجام انتشار آنلاین» تنها به ژنرالهای نظامی واگذار نشود. #طراحان_جنگ_رسانهای نه لزوماً ژنرالهای پادگاننشین، بلکه ممکن است پروفسورهای کالجها و بخشهای رسانهای در دانشگاههای معتبر هر کشوری باشند. [۳]
🔹#فرماندهان_جنگ_رسانهای، کارشناسان عملیات روانی و متخصصان تبلیغاتی و کارگزاران رسانهای بینالمللی هستند؛ اما سربازان این جنگ را به ظاهر، نویسندگان، خبرنگاران، مفسران، تصویربرداران، تولیدکنندگان خبری و مطبوعاتی، کارگردانان، تهیهکنندگان و عکاسان رسانهها تشکیل میدهند. سلاح و تجهیزات این سربازان نیز رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، خبرگزاریها، دوربین، کاغذ و قلم و دستگاههای چاپ و نشر است؛ اما واقعیت آن است که در پشت صحنهی عملیات رسانهای، #سیاست_رسانهای_قدرتها و #نظام_سلطه به مثابه راهبرد این حرکت قرار گرفته است که به صورت رسمی و سازمانیافته اما پنهان، با اختصاص بودجهای سرّی از سوی سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی و ارائهدهندگان خدمات جاسوسی و تشکیلات ویژه نظامی هدایت میشود. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مهسا ماهپیشانیان، «راهکارهای آمریکا در جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران»، فصل نامه عملیات روانی، شماره ۱۸
[۲] مهدی رضاییان، راهبردها و اهداف جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، تابستان ۱۳۸۷
[۳] «رسانه و جنگ، چارچوبی برای تحلیل»، محمود عسگری، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره ۳۴، ویژه رسانه و جنگ، تابستان ۱۳۸۲، ص ۶۷
[۴] حمید ضیائی پرور، «جنگ نرم ۲، ویژهی جنگ رسانهای»، انتشارات ابرار معاصر، ۱۳۸۷
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش هفتم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠دو نوع کلی جنگ رسانهای
🔹 #رسانهها در تمامی جنگهای قرن بیستم و بیست و یکم بهعنوان #ابزاری برای #جنگ_روانی و #تبلیغات_جنگی مورد استفادهی کشورها بودهاند. برجستهترین نمودها و کارکردهای جنگ رسانهای در بحبوحهی جنگها مشخص میشود. از «جنگ ویتنام»، «اشغال گرانادا»، «جنگ اول خلیجفارس»، «جنگ کوروو»، «جنگ دوم خلیجفارس» و «حملهی آمريکا به عراق» به عنوان نمونههای شاخص جنگ رسانهای همزمان با جنگ نظامی یاد میکنند. [۱] اگرچه #جنگ_رسانه_ای عمدتاً به هنگام جنگهای نظامی کاربرد بیشتری پیدا میکند، اما این به مفهوم آن نیست که در سایر مواقع، جنگ رسانهای در جریان نبوده و یا مورد استفاده قرار نمیگیرد. #جنگ_رسانهای، جنگی است که در شرایط صلح نیز بین کشورها ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از #رسانهها، بهرهگیری میکند. [۲]
🔹به طور کلی میتوان دو نوع جنگ رسانهای تصور کرد؛ با در نظر گرفتن اینکه جنگ رسانهای در طیف گستردهای اعم از زمان جنگ یا صلح در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… علیه کشورهای هدف به کار گرفته میشود، یک جنگ رسانهای بهعنوان #حلقه_واسط یا حمایتی از جورچین یک راهبرد، برنامه یا تاکتیک غیررسانهای (برای مثال نظامی، اقتصادی یا سیاسی) انجام میگیرد؛ و نوع دیگر جنگ رسانهای، که خود بهعنوان #هدف_راهبردی طراحی میشود و اقدامات غیررسانهای بهصورت حمایتی یا تکمیلی در ذیل آن شکل میگیرد. [۳] با وجود اینکه برخی معتقدند اصطلاح #جنگ_رسانهای بیشتر در میدانهای نبرد نظامی کاربرد دارد، اما از اهمیت این مفهوم در دیگر زمانها کاسته نمیشود؛ زیرا #هدف_جنگ_رسانهای کنترل و تغییر اذهان و افکار عمومی مردم و تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان است.
🔹بنابراین میتوان گفت جنگ رسانهای به معنای خاص آن به معنی استفاده از #ابزار_رسانه، در ضمن یک جنگ نظامی یا اقتصادی و سیاسی و به معنای عام کلمه، به معنی هرگونه فعالیت رسانهای برای #القاء_تصویر_مدنظر از خود و دشمن است. به عنوان مثالی برای تعبیر خاص از جنگ رسانهای در وقایع سالهای اخیر منطقه میتوان به جنگ سوریه اشاره کرد؛ به موجب پژوهشی که صبرا قاسمی محقق مصری و از فرماندهان سابق سازمان الجهاد در مصر تهیه نموده است، گروه تروریستی #داعش با بودجه سه میلیارد دلاری، مجموعه عظیمی از #فعالیتهای_رسانهای را همزمان با تحرکات نظامی خود، مدیریت میکند. در این پژوهش که با عنوان «بازوهای هفتگانه وزارت اطلاعرسانی داعش؛ اهداف و چگونگی مقاومت» تهیه شده، آمده است: داعش هفت بازوی رسانهای دارد که عبارتاند از شبکههای اجناد، الفرقان، الاعتصام، الحیات، مکاتب الولایات، رادیو البیان و پایگاه اینترنتی دابق. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مهدی رضائیان، «اهداف و راهبردهای جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران»، ۹ مهر ۱۳۸۷
[۲] محمد سلطانیفر، «پژوهشنامهی رسانه و جنگ نرم»، فصلنامه عملیات روانی شماره ۳۵، بهار ۱۳۹۲
[۳] مهدی رضائیان، «اهداف و راهبردهای جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران»، ۹ مهر ۱۳۸۷
[۴] «نگاهی به توان رسانهای داعش»، پایگاه تحلیلی خبری الوقت، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش هشتم و پایانی)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠جمع بندی مؤلفههای جنگ رسانهای
🔹با توجه به تعاریف مطرحشده در خصوص #جنگ_رسانه_ای، میتوان مؤلفههای اصلی این مفهوم را چنین فهرست نمود: ۱) وجود دو جبههی متقابل در جنگ. ۲) استفاده از رسانهها بهعنوان ابزار جنگ علیه حریف. ۳) مخاطب قرار دادن احساس و ادراک مردم و مسئولان طرف مقابل. ۴) بازنمایی واقعیت یا واقعیتسازی در ارائهی تصویر دلخواه از خود و دیگری. ۵) هدف غایی تأثیر بر تصمیمگیری و رفتار مردم و مسئولان طرف مقابل. ۶) تعیین راهبردها و خطمشیها توسط سیاستمداران، نظامیان و دستگاههای امنیتی. ۷) آمیختگی هنر و سیاست و استفاده از ظرافتهای هنری و فنهای تأثیرگذاری در ابلاغ پیامهای باطناً سیاسی.
💠جمع بندی
🔹در این نوشتار (طی هفت بخش گذشته) به برخی از تعاریف و مطالب ذکر شده در خصوص مفهوم #جنگ_رسانه_ای اشاره شد. هر کدام از موارد یاد شده محاسن و معایبی نسبت به یکدیگر داشته و از دید خود مؤلفههایی از این مفهوم را موردتوجه قرار دادهاند. برای ارائهی یک جمع بندی از «جنگ رسانهای» باید نکات کلیدی را تجمیع نمود و همچنین مواردی از قبیل نظام ارزشی و هنجاری، زمینههای جنگ، تقابل حق و باطل و… را نیز در نظر گرفت.
🔹با این توضیح میتوان #جنگ_رسانه_ای را چنین تعریف نمود: «#بکارگیری_رسانهها به عنوان #ابزاری جهت تأثیرگذاری بر احساس و ادراک مردم و مسئولان جبههی خودی و جبهه ی مقابل، مطابق اهداف مدنظر خویش برای تصویرسازی از خود و جبههی مقابل، بهوسیلهی فعالیت هنرمندان و اصحاب رسانه، و راهبری و خطمشیگذاری سیاستمداران، نظامیان و دستگاههای امنیتی، و با هدف نهایی تأثیرگذاری بر تصمیمگیری و رفتار مخاطبان در چارچوب نظام ارزشی و هنجاری حق یا باطل».
🔹طبیعی است که تعریف یادشده باید از سوی صاحبنظران تکمیلشده و همواره بهبود یابد؛ اما آنچه مسلم است #تهدید_رسانه_ای یکی از مهمترین مصادیق تهدید و حتی بحران به شمار میآید و دفاع و رویارویی با آن، مستلزم اقدامات سلبی و ایجابی متناسب با آن است و باید ضمن مصونسازی جبههی خود در مقابل این تهدیدها، کنشگری لازم در مقابل جبههی دشمن وجود داشته باشد. این امر ضرورت مدیریت کلان رسانهای در جبههی جمهوری اسلامی را گوشزد مینماید.
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi