199-tobe-ta-2.mp3
4.06M
#صوت_تفسیر #صفحه_199 سوره مبارکه #توبه
بخش دوم
#سوره_9
#جزء_10
مفسر: استاد قرائتی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازی فوق العاده زیبا از استاد شحات
محمد انور رحمه الله
🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴 برکات صله رحم ( ارتباط با خویشاوندان ) :
1️⃣ مال را رشد ميدهد.
2️⃣ عمل ها را پاك ميكند.
3️⃣ بلا را دفع ميكند.
4️⃣ حساب را آسان ميكند.
5️⃣ از گناهان حفظ ميكند.
6️⃣ انسان را نزد اهل و عيال محبوب كند.
7️⃣ دشمن را ذليل ميكند.
8️⃣ خلق را نيكو كند.
9️⃣ اجل را دور كند ،گاهي عمر سه ساله را تا سي سال افزايش دهد.
🔟 براي هر قدم جهت صله رحم چهل هزار حسنه نوشته شود.
📚 سراج الشيعة ص١٨
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🌹امام خمینی (ره)
♦️ ملت ما اکنون به شهادت و فداکاری خو گرفته است و از هیچ دشمن و هیچ قدرتی و هیچ توطئه ای هراس ندارد.
📚صحیفه امام خمینی ره جلد13ص87
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴بهبود #معیشت مردم، آنها را به #بهشت نزديک میکند...
♦️امام خامنه ای: از جملهى چیزهایى که مردم را به بهشت نزدیک میکند، بهبود معیشت مردم است؛ "کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا"
♦️جامعهاى که در آن فقر باشد، بیکارى باشد، مشکلات معیشتىِ غیر قابل حل وجود داشته باشد، اختلاف طبقاتى باشد، تبعیض باشد، شکاف طبقاتى باشد، حالت آرامش ایمانى پیدا نمیکند. فقر، انسانها را به فساد میکشاند، به کفر میکشاند؛ فقر را باید ریشهکن کرد.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
❤️نظر امام خامنه ای درباره «دستهی سومِ پس از جنگ» در جمله معروف شهید باکری
🌹 «دعا کنید که خداوند شهادت را نصیب شما کند که در غیر این صورت زمانی فرامیرسد که جنگ تمام می شود و رزمندگان سه دسته می شوند:
🔸دسته ای به مخالفت با گذشته خود بر میخیزند و از گذشته خود پشیمان اند.
🔸دسته ای راه بی تفاوتی را برمیگزینند و در زندگی مادی غرق می شوند و همه چیز را فراموش می کنند.
🔸دسته سوم به گذشته خود وفادار می مانند و احساس مسئولیت می کنند که از شدت غصه ها و مصائب دق خواهند کرد.
پس از خدا بخواهید با وصال شهادت از عواقب زندگی بعد از جنگ در امان بمانید چون عاقبت دو دسته اول ختم به خیر نخواهد شد و جزو دسته سوم ماندن سخت و دشوار خواهد بود.»
♦️مهرماه 91 در دیدار رهبرمعظم انقلاب با خانواده شهدای استان خراسانشمالی، فرزند یکی از شهدا در صحبتهایش این جمله منتسب به شهید باکری را بیان میکند.
♦️امام خامنهای در صحبتهایشان به این جمله اشاره کرده و میگویند: « من یک نکته ی دیگر را هم اضافه کنم بر آنچه که عزیزان ما در اینجا بیان کردند. گفتند: "آن کسانی که در دوران جهاد مقدس و دفاع مقدس، در جبهه های جنوب و غرب رفتند وارد میدانها شدند و جان خود را کف دست گرفتند، به سه دسته تقسیم میشوند: بعضیها از گذشته شان پشیمان میشوند، بعضیها بیتفاوت میمانند، بعضیها پایبند میمانند. آنهائی که پایبند میمانند، باید از غصه دق کنند." این جمله اخیر را من قبول ندارم.
♦️آنهائی که پایبند میمانند، شاهد به ثمرنشستن این نهال و تناورشدن این درخت خواهند بود. اینجور نیست که با روی گرداندن کسانی، این حرکت عظیم، این بنای معظم و شامخ تکان بخورد. با برگشتن یک عده ای از این قافله عظیم، هرگز این قافله از راه باز نمیماند؛ «من یرتدّ منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه» ؛ این را خدای متعال در قرآن فرموده است به مسلمانان صدر اسلام، به آن کسانی که در رکاب پیغمبر جهاد کردند و جنگیدند و جان خودشان را فدا کردند؛ قرآن در واقع همین حقیقت را برای آنها بیان میکند.
♦️دلها را باید نگه داشت. بعضی از دلها میلرزند، میلغزند، نمیتوانند خودشان را بر آن لبه ی مرتفع نگه دارند و حرکت را ادامه دهند؛ لذا سقوط میکنند. قرآن از اینها تعبیر کرده است به: "من یرتدّ منکم عن دینه" ارتداد، به طور مطلق همه جا به معنای برگشتن از دین نیست؛ پشت کردن به دین نیست؛ معنایش این است که از آن راهی که در گذشته میرفت، برمیگردد.
♦️بله، یک عده ای در انقلاب ما هم بوده اند، در صدر اسلام هم بودند؛ راهی را که در کنار پیغمبر حرکت میکردند، ادامه ندادند؛ اما آیا راه متوقف ماند؟ آیا راه متوقف میمانَد؟ آیا قافله در جای خود میایستد؟ قافله حرکت میکند: "فسوف یأتی الله بقوم یحبّهم و یحبّونه"؛ رویشهائی به وجود خواهد آمد. یکی از این رویشها، خود شما جوانها هستید. شما که دوران جنگ را ندیدید، شما که امام را ندیدید، شما که در عرصه های جنگ نبودید؛ اما امروز سرتاسر کشور اسلامی و انقلابی ما از روحیه ایستادگی و ثبات و افتخار و احساس عزت، لبریز است.
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «آخرالزمان و راهکارهای حفظ دین، قسمت ۱»
👤 استاد #محمودی
🔺 اوصاف #آخرالزمان در جهان...
🔸 اولین کار ما در مهدویت حفظ دین است
در آخرالزمان مراقب باش و تقاضای نجات از این وضع ناهنجار کن که فرج نزدیک است...
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ #استاد_رائفی_پور
«فرصت مجازی»
🌎 فرصتی که شبکههای اجتماعی برای ما به وجود اوردهاند... از این فرصت استفاده کنید و امام زمان رو به کل دنیا معرفی کنید...
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
4_365117493410267147.mp3
2.66M
🎙دکتر سید محمود انوشه...
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظه مرگ عجیب یکی از یوتیوبرها😔
مرگ همینقدر نزدیکه و عجیب، حواسمون به آخرتمون باشه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ #استاد_رائفی_پور
" آدمها با مرگشون تموم نمیشن!"
#اعمال_متقدم_و_متاخر
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
8163141660.mp3
12.79M
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
🌺 شیرینی🔄 "اصل بقا و حیات روح"
📣 [جلسه بیست وهفتم ] (استاد امینی خواه)
🔊 (باز نشر) #آن_سوی_مرگ
◀️ موضوع :منزل نورانی مادر آقای دکتر
۱_ تعبیر رهبر انقلاب از تهجد
۲_آبادی دنیا با نور امام زمان
۳_وسعت بهشت مومن
۴_ مجنون، دلبسته به دنیا
۵_اتاق مخصوص عبادت در برزخ
۶_روانشناسی رنگها
۷_رنگ پیراهن بهشتیان
۸_حالات متغیر افراد در برزخ
۹_باران برزخ، فقط جلوه رحمت خداست.
۱۰_ روشنی بهشت از نور لبخند علی (ع) و فاطمه (س)
۱۱_استراحت در برزخ
۱۲_تابلوهای بهشتی
۱۳_صدا زدن درب بهشت
۱۴_بهشت دارالایمان
۱۵_بهشتیان جلوهای از امیرالمومنین
۱۶_کشف تعلقات افراد از تابلوهای بهشتی
۱۷_خطور ذهنی خانمی که تقدیرش را عوض کرد
۱۸_خطبه طاووس
۱۹_تابلوهای زنده برزخی
══✨✧🌸✧✨══
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
عَـنِ النّبى صلي الله عليه و آله: اَلاَْ?ْواحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَما تَعارَفَ مِنْها اِئْتَلَفَ وَ ما تَناكَرَ مِنْها اِختَلَفَ
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: روحها، لشكريانى آراسته اند. روحهايى كه همديگر را بشناسند با هم الفت مى يابند و آنها كه يكديگر را نشناسند، اختلاف پيدا مى كنند.
كنز العمّال، ج 9، ص 6 و 22
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
D1737762T12796082(Web).mp3
924.7K
سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری با موضوع «تسلیت گفتن بدون ذکری از خدا»
🎙#استاد_مطهری
⏱#سخنرانی_کوتاه
📺#صوتی
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
D1737762T14515969(Web).mp3
452.4K
سخنرانی از استاد شهید مرتضی مطهری با موضوع «اجرای عدالت مرد آسمانی می خواهد»
زمین را پر از عدل و داد می کند، آنگاه که از ظلم و جور پر شده باشد.
🎙#استاد_مطهری
⏱#سخنرانی_کوتاه
📺#صوتی
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
D1737764T16267481(Web).mp3
2.68M
سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع " تنظیم اهداف با امام"
🎙#استاد_عالی
⏱#سخنرانی_کوتاه
📺#صوتی
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
D1738086T15497394(Web).mp3
1.78M
سخنرانی آیت الله حسین انصاریان با عنوان "اولی الامر، چه کسانی هستند؟"
در آیه ی ۵۹ از سوره ی مبارکه ی "نِساء" آمده است: "از خدا و رسول او و اولی الامر، اطاعت کنید.»
🎙#استاد_انصاریان
⏱#سخنرانی_کوتاه
📺#صوتی
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مراحل نفوذ شیطان در انسان در کلام امام علی (ع) چگونه بیان شده است؟
🔹در خطبه هفتم نهج البلاغه چگونگی #نفوذ_شیطان در انسان در چند مرحله دقیقاً بیان شده است و امام علی (ع) آن را با ظرافت و فصاحت و بلاغت ویژه خود در لابه لاى تشبیهات زیبا و گویا به بهترین وجهى شرح مى دهد، به گونه اى که بهتر از آن تصوّر نمى شود. در نخستین مرحله به این حقیقت اشاره مى فرماید که: نفوذ #شیطان در وجود هر انسانى اختیارى است، نه اجبارى. این انسان ها هستند که به او چراغ سبز نشان مى دهند، و جواز ورودش را در کشور وجود خویش صادر مى کنند، مى فرماید: «اِتَّخَذُوا الشَّیْطانَ لاَمْرِهمْ مِلاکاً؛ [این زشت سیرتان] #شیطان را ملاک و اساس کار خود قرار دادند». این همان چیزى است که در #قرآن_مجید به روشنى به آن اشاره شده، مى فرماید: «اِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلطان عَلَى الَّذینَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ اِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ؛ [نحل، ۹۹و۱۰۰] او بر کسانى که ایمان دارند و بر پروردگارشان #توکّل مى کنند تسلّطى ندارد؛ تسلّط او تنها بر کسانى است که او را به سرپرستى خود برگزیده اند و کسانى که به وسیله او شرک می ورزند و به فرمان هایش به جاى فرمان خدا گردن مى نهند».
🔹در مرحله دوّم مى فرماید: «وَاَتَّخَذَهُمْ لَهُ اَشْراکاً؛ (بعد از این انتخابى که از سوى گمراهان انجام مى شود، شیطان نیز انتخابى مى کند و آن این که) آنها را به عنوان دامها [یا شریکان] خویش برگزیده است». سپس در همین مرحله، به توضیح جمله سربسته فوق پرداخته، مى فرماید: «فَباضَ وَ فَرَّخَ فى صُدُورِهِمْ؛ او در درون سینه هاى آنها تخمگذارى کرد، سپس آن را مبدّل به جوجه نمود». در این تشبیه جالب امام (ع)، سینه هاى شیطان صفتان را آشیانه ابلیس و محل تخمگذاری او معرفى مى کند و به دنبال آن مى افزاید: «وَدَبَّ وَ دَرَجَ فی حُجُورِهِمْ؛ این جوجههاى شیطانى از درون سینه هاى آنها خارج شده، در دامانشان حرکت کرد و پرورش یافت». سپس به بیان مرحله سوّم این #نفوذ_خطرناک پرداخته، مى فرماید: «فَنَظَرَ بِأَعیُنِهِمْ، وَ نَطَقَ بِاَلْسِنَتِهِمْ؛ کارشان به جایى رسید که #شیطان با چشم آنها نگاه کرد و با زبانشان سخن گفت». یعنى سرانجام این تخم شیطانى که مبدّل به جوجه شده بود و پرورش یافت و قوى شد، تبدیل به شیطانى مى شود متّحد با آنها، یعنى در تمام اعضاى آنها نفوذ میکند، بطورى که صاحب شخصیت دوگانه اى مى شوند.
🔹از یک نظر انسانند و از یک نظر #شیطان، ظاهرشان شبیه انسان هاست، امّا باطنشان شیطانى است. چشم و گوش و زبان و دست و پاى آنها همه به فرمان #شیطان است و طبیعى است که همه چیز را به رنگ شیطانى مى بینند و گوششان آماده شنیدن نغمه هاى شیطان است. در چهارمین مرحله، به نتیجه نهایى این سیر انحرافى تدریجى پرداخته، مى فرماید: «فَرَکِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ، وَ زَیَّنَ لَهُمْ الْخَطَل؛ (هنگامى که به اینجا رسیدند، شیطان آنها را بر مرکب لغزشها و گناهان سوار کرد، مرکبى که آنها را به سوى انواع معاصى کبیره و کفر و ضلالت مى کشاند) و سخنان فاسد و هزل و #باطل را در نظر آنان زینت بخشید». این سخن شبیه همان چیزى است که امام (ع) در کلام نورانى دیگرى مى فرماید: «آگاه باشید #گناهان و خطاها همچون مرکب هاى سرکش و لجام گسیخته اند که #گناهکاران، بر آن سوار مى شوند!». [نهجالبلاغه، خ ۱۶] در پنجمین و آخرین مرحله، مى فرماید: «اعمال آنها اعمال کسى است که شیطان او را در سلطه خود شریک ساخته و سخنان باطل را بر زبان او نهاده است».
🔹اشاره به این که #اعمال آنها به خوبى گواهى مى دهد که #شیطان در آنها #نفوذ کرده و به راهى که مى خواهد مى برد. سخنانشان سخنان شیطانى و نگاه هاى آنها نگاه هاى شیطانى، و در مجموع اعمال آنها ردّ پاى شیطان به خوبى دیده مى شود و در واقع امام (ع) مى خواهد در این مرحله، طریق شناخت اینگونه اشخاص را که همان اعمال شیطانى است نشان دهد. آخرین نکته اى که لازم مى دانیم در این اشاره کوتاه ذکر کنیم این است که طبق صریح بعضى از آیات قرآن، #شیاطین منحصر به ابلیس و لشکر پنهانى او نیستند؛ بلکه گروهى از انسانها نیز شیطان نامیده شده اند. چرا که کار آنها عیناً همان کار شیاطین است: «این چنین در برابر هر پیامبرى دشمنى از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم که بطور سرّى سخنان فریبنده و بى اساس را براى اغفال مردم ـ به یکدیگر مى گفتند». [ترجمه آیه ۱۱۲ سوره انعام] باید مراقب وسوسه هاى همه آنها بود.
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، ناصر مكارم شيرازى، دارالكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۷ هش، ج ۱، ص ۴۶۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #نفوذ #گناه
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️معنويت در وجود یک انسان برای او مایه هدفدار شدن است
🔹اگر ذخیره معنوی در وجود انسان از حدّ لازم پایینتر رود، انسان دچار لغزشها و گمراهی های بزرگی خواهد شد. #معنویت در وجود یک انسان، برای او مایه هدفدار شدن است؛ زندگىِ او را معنا میکند و به آن جهت میدهد، همچنان که آرمان های معنوی و اخلاقی، زندگی یک جامعه و یک کشور و یک ملت را جهتدار میکند؛ به تلاش و مبارزه آنها معنا میدهد و برای انسان هویّت میسازد. وقتی یک ملت و یک کشور از آرمان های اخلاقی و معنوی تهی شد، هویّت حقیقی خود را از دست میدهد و مثل پَر کاهی میشود؛ گاهی به این طرف، گاهی به آن طرف میرود، گاهی دست این، گاهی هم دست آن میافتد.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۰۷/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اصول و مبانی تربیت عاشورایی در نگاه امام سجاد (بخش اول)
🔹در نظام تربیتی و آموزشی دانشگاه عاشورا، برخی واحد های درسی و تربیتی بیش از سایر مواد آموزشی، دارای اولویت و اهمیت است؛ گویی پیشنیاز اصلی بسیاری از دروس تربیتی در مکتب امام حسین (ع) ایجاب مینماید تا دانش آموزان مکتب امام حسین(ع) به آنها اهتمام جدی داشته تا اینکه در حین آزمون های بزرگ و نهایی حیات مادی بتوانند بهترین نمره را کسب نمایند. بعد از واقعه تلخ عاشورا، سکاندار هدایت و تربیت جامعه اسلامی را #امام_سجاد (ع) بر عهده گرفتند، ایشان نیز با اولویت قرار دادن پیشنیازهای واحد های تربیتی در مکتب عاشورا تلاش داشتند #جامعه_اسلامی را به سوی هدایت و سعادت واقعی رهنمود سازند؛ در این نوشتار برخی از مبانی و اصول تربیتی که امام سجاد (ع) در مکتب عاشورا تلاش داشت جامعه انسانی را با آن آشنا نماید، مورد توجه قرار گرفته است.
💠مبانیتربیتی در تربیت عاشورایی امام سجاد (ع)
1⃣خداشناسی و اهتمام خاص به تربیت توحیدی
🔹در نظام تربیتی #امام_سجاد (ع)، اتکا بر مباحث #خداشناسی و #باورهای_توحیدی به عنوان اولین مبنا شناخته شده است. انسانی که خود را در مدار تربیت توحیدی قرار داده، علاوه بر اینکه روحیه خداجویی در نهان او قوت مییابد، تمایل و کشش فراوانی به سوی نور و خوبیها پیدا میکند، از طرفی به هر اندازه انسان خود را از این نور دور نماید، بیشتر در سیاهیها گم شده و به تاریکی ها مبتلا میشود. انسانی که در زندگی، جایگاه ممتاز و ویژه ای برای مباحث خداشناسی و تربیت توحیدی تعریف نکرده، به راحتی به خود اجازه میدهد که وارد در هر منطقه ممنوعه شده و خود را به هر آلودگی مبتلا نماید.
🔹موضوعی که نمود عینی آن را می توان در رفتار شقی ترین افراد روی زمین در صحرای کربلا مشاهده کرد؛ کسانی که با فراموش کردن خدا دست خود را به خون ولی خدا آغشته کردند. برگزیدن قالب دعا و نیایش با خدای متعال، بهترین گواه بر توجه و اهتمام خاص #امام_سجاد (ع) به نظام تربیت توحیدی است. این موضوع نشان دهنده این مطلب است که حضرت تلاش دارد در قالب دعا و نیایش، انسان غرق شده در روزمرّهگی های مادی و دنیوی را با زیباییهای نگاه توحیدی آشنا سازد. یکی از این موارد توجه به مباحث خداشناسی و توحیدی را به خوبی میتوان در فرازهای ابتدایی خطبه ای که حضرت در شام ایراد فرمودند، مشاهده کرد.
🔹از جمله نکات درس آموز و توحیدی که امام سجاد (ع) در خطبه شام به آن اشاره کردند، سخنران مجلس یزید لعنت الله علیه، که در مقام مدح یزید سخن میگفت را مورد خطاب قرار داده و به او این چنین نهیب میزنند: «وَیْلَکَ أَیُّهَا الْخَاطِبُ اشْتَرَیْتَ مَرْضَاةَ الْمَخْلُوقِ بِسَخَطِ الْخَالِقِ فَتَبَوَّأْ مَقْعَدَکَ مِنَ النَّار؛ [۱] اى خطیب، واى بر تو! رضایت مخلوق را بوسیله غضب خالق خریدى. جایگاه تو پر از آتش خواهد شد». نکته تربیتی این سخن حضرت بسیار روشن است؛ انسانی که خود را در نظام تربیت توحیدی پرورش داده است، برای رضایت و خوشایند غیر خدا کاری بر خلاف رضایت الهی انجام نمیدهد، اصل و محور رضایت الهی است. این باور انسان را از بسیاری از تباهی ها و وارد شدن در مناطق ممنوعه باز می دارد. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] بحار الأنوار،ج۴۵ص۱۳۷
منبع: وبسایت راسخون
#امام_سجاد #تربیت
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اصول و مبانی تربیت عاشورایی در نگاه امام سجاد (بخش دوم)
🔹در نظام تربیتی و آموزشی دانشگاه عاشورا، برخی واحد های درسی و تربیتی بیش از سایر مواد آموزشی، دارای اولویت و اهمیت است؛ گویی پیشنیاز اصلی بسیاری از دروس تربیتی در مکتب امام حسین (ع) ایجاب مینماید تا دانش آموزان مکتب امام حسین(ع) به آنها اهتمام جدی داشته تا اینکه در حین آزمون های بزرگ و نهایی حیات مادی بتوانند بهترین نمره را کسب نمایند. بعد از واقعه تلخ عاشورا، سکاندار هدایت و تربیت جامعه اسلامی را #امام_سجاد (ع) بر عهده گرفتند، ایشان نیز با اولویت قرار دادن پیشنیازهای واحد های تربیتی در مکتب عاشورا تلاش داشتند #جامعه_اسلامی را به سوی هدایت و سعادت واقعی رهنمود سازند؛ در این نوشتار برخی از مبانی و اصول تربیتی که امام سجاد (ع) در مکتب عاشورا تلاش داشت جامعه انسانی را با آن آشنا نماید، مورد توجه قرار گرفته است.
💠مبانی تربیتی در تربیت عاشورایی امام سجاد (ع)
2⃣اسوه و ملاک قرار دادن پیامبر (ص)
🔹از جمله مهمترین و پیچیدهترین ظلم هایی که از صدر خلقت تا کنون به وقوع پیوسته، پشت پا زدن به سنت و سیره نبوی در جامعه اسلامی بود، موضوع مهمی که ریشه اصلی همه مشکلات تربیتی، اجتماعی، اخلاقی، فقهی و اعتقادی به شمار می آمد، در واقع زمانی که جامعه انسانی فرهنگ نبوی و محتوای انسان ساز وحیانی را مورد بی مهری خود قرار داده و به آن تمکین نمینماید و خود را مطیع خواهش های نفسانی و شیطانی قرار میدهد، واقعه تلخ و دردناک سال ۶۱ هجری در صحرای کربلا به وقوع میپیوندد.
🔹 #امام_سجاد (ع) نیز به نوعی ریشه مشکلات به وقوع پیوسته را، دوری از سیره و سبک زندگی نبوی معرفی کرده و تلاش دارد در خطبه شام، مردم را متوجه این فراموشی مرگبار نماید، از این رو نسبت و ارتباط خود را با منبع وحی مشخص میکند: «هر کس مرا شناخت که شناخت، و براى آنان که مرا نشناختند، با معرفى پدران و خاندانم خود را به آنان میشناسانم. اى مردم! من فرزند مکه و منایم؛ من فرزند زمزم و صفایم؛ من فرزند کسى هستم که حجرالاسود را با رداى خود حمل و در جاى خود نصب فرمود؛ من فرزند بهترین طواف و سعى کنندگانم؛ من فرزند بهترین حج گزاران و تلبیهگویان هستم؛ من فرزند آنم که بر براق سوار شد؛ من فرزند پیامبرى هستم که در یک شب از مسجدالحرام به مسجد الاقصی سیر کرد؛ من فرزند آنم که جبرئیل او را به سدرةالمنتهى برد و به مقام قرب الهی و نزدیکترین جایگاه مقام بارى تعالى رسید». [۱]
🔹در واقع فراموشی جایگاه و منزلت امامت و ولایت در تربیت اسلامی نیز ریشه در فراموشی سنت نبوی و دخیل کردن اجتهاد و تفسیر به رأی، در برابر نص صریح بود. قاعدتاً جامعهای که سنت نبوی را به حاشیه رانده و به نوعی تفاسیر سیاسی و شخصی را جایگزین آن مینماید، بهره ای از مقام و منزلت امامت نخواهد داشت و این چنین در سال ۶۱ هجری به مصاف آن خواهد شتافت. #ادامه_دارد...
پینوشت؛
[۱] عوالم العلوم والمعارف والأحوال من الآیات والأخبار والأقوال (مستدرک سیدة النساء إلى الإمام الجواد، ج۱۸ - السجادع، ص۳۰۸
منبع: وبسایت راسخون
#امام_سجاد #تربیت
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
مروری بر نامههایی که خبر از فروپاشیِ ایران میداد/ چه کسانی برای ناامیدی مردم بیانیه دادهاند؟
از همان سالهای اول انقلاب و دهه ۶۰ تاکنون، برخی از جریانهای سیاسی، فضای عمومی کشور را به گونهای ترسیم میکردند که در لبه پرتگاه قرار داریم و به زودی به فروپاشی میرسیم. اینگونه فضاسازیها توسط افراد و جریانهایی صورت گرفته است که خود، بخشی از اصلیترین مسئولیتهای اجرایی و قانون گذاری کشور را برعهده داشتند.
فارس پلاس؛ روایت روز - از همان سالهای اول انقلاب و دهه ۶۰ تاکنون، برخی از جریانهای سیاسی، فضای عمومی کشور را به گونهای ترسیم میکردند که در لبه پرتگاه قرار داریم و به زودی به فروپاشی میرسیم. مسئله تعجب برانگیز این است که عمدتا اینگونه فضاسازیها توسط افراد و جریانهایی صورت گرفته است که خود، بخشی از اصلیترین مسئولیتهای اجرایی و قانون گذاری کشور را برعهده داشتند. رهبر انقلاب در صحبتهای اخیر خود به دو مورد از نامههایی که در راستای این فضاسازیها بوده است، اشاره کردند. در ادامه این گزارش به مواردی دیگر از این قبیل نامهها و بیانیه ها میپردازیم. نکته قابل توجه این است که هرچه به زمان حال نزدیکتر میشویم، حجم سیاهنماییها و ناامیدسازیها نیز افزایش مییابد.
سال ۶۹: نامه نهضت آزادی (نامه ۹۰ امضا)
در اردیبهشت ماه سال ۶۹، جریان نهضت آزادی در نامهای معروف به نامه ۹۰ امضا خطاب به هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیسجمهور، نوشت: «در دوازدهمین بهار انقلاب جای آزادی و رضایت و رهایی خالی است و از نظر اقتصادی و سیاسی بیش از هر زمان دست بسته و دست به سینه شدهایم.» «اکنون کشور عزیز ما در بنبست و بحرانی از سختی و ناخشنودی و نابسامانی دست و پا میزند.» «جامعه از آینده خود مأیوستر، ملک و ملت به لبه پرتگاه وحشتناک ویرانی و نابودی رسیده است.»
«همگی نگران از سرنوشت خویش و مملکتاند و جوانان و کارکنان به دامن اعتیاد و ارتشاء یا فساد و فحشاء افتادهاند!» «حاکمیت جمهوری اسلامی ایران...هم دست تمنا به صورت وام و مشارکت و به بهای از دست دادن استقلال و حیثیت کشور، به سوی صنایع و سرمایهها و سردمداران فاسد آنها (غربی) دراز کرده است و هم برای اجرای آتشبس و خروج از حالت نه جنگ و نه صلح، امید و آبروی خود را به زیر سایه رأفت و لطف شورای امنیت و قدرتهای بزرگ برده است!»
«از آزادیهای عمومی و امنیتهای سیاسی و قضایی و اقتصادی و از حاکمیت قانون و ملت، آن طور که قانون اساسی مصوب آراء عمومی سال ۵۸ تعیین و تضمین شده است، چیزی جز خاطرات و آرزو باقی نمانده است.» «نظام جمهوری سیر قهقرایی طی نموده است» و «علاقه و اعتقاد به آئین و احکام اسلامی در اکثریت وسیعی از مردم ایران بهویژه در جوانان، تنزل فاحش یافته است.» «هنوز بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک وطن ما در چنگ صدام جنایتکار بوده و معلوم نیست که تا کی حالت خفقانآور «نه جنگ نه صلح»، سرگردانی اسیران دو طرف، نگرانی از یورش نابهنگام مدعیان خارجی و داخلی و گردشهای نابهنجار روزگار، باید ادامه داشته باشد؟» [1]
این ادعاها و سیاهنماییها در سال ۶۹ از وضع موجود و آینده ایران به گونهای مطرح شده بود که گویا مدتی باقی نمانده تا به قهقرا رویم و ایران فروپاشد. اما امروز شاهدیم جنگ با عراق به پایان رسیده، جنایتکار مشخص شده و هیچ بخشی از ایران در اختیار نیروهای بعثی نیست. جوانان ایران هنوز هم دیندار هستند و به فساد و اعتیاد و فحشا کشیده نشده اند. همه اینها در شرایطی است که آن سال ادعا میشد کشور به بن بست رسیده است. این چه بن بستی بود که بیش از ۳۰ سال از آن میگذرد و ایران هنوز هم مسیر خود را میپیماید؟
لازم به ذکر است که کسانی مثل مهدی بازرگان از امضا کنندگان این نامه بوده اند که خود از اولین مسئولین جمهوری اسلامی ایران به حساب میآید.
۱
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
سال ۱۳۸۱: نامه «جام زهر»
در اردیبهشت ماه ۱۳۸۱، نمایندگان اصلاح طلبِ مجلس ششم، نامهای معروف به «نامه جام زهر» خطاب به رهبر انقلاب نوشتند: «نگران آرمانها، نگران پایههای مشروعیت نظام یعنی اسلامیت و جمهوریت و افزون بر همه اینها، اخیراً نگران تمامیت ارضی و امنیت ملی کشور.» «آنچه ما را بر آن داشت تا بدین صورت مصدع اوقات شویم، حساسیت شرایط، فرصت اندک و بزرگی خطری ست که پیش روی کشور است.» و «شاید در تاریخ پر فراز و نشیب معاصر ایران، هیچ زمانی را به حساسیت امروز نتوان یافت.» «تنها با تسامح میتوان وضعیت ایران را در زمان اشغال در جنگ جهانی دوم و یا پیش از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با وضع کنونی
قابل مقایسه دانست.»
«شاید دوره کنونی از این لحاظ بی مانند باشد که شکافهای سیاسی و اجتماعی با تهدید خارجی و برنامه آشکار دولت ایالت متحده آمریکا (به عنوان قدرتی که در برابر خود مانعی نمیبیند) برای تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه همزمان شده و نظام ناچار به کنش و واکنش در برابر این برنامه است.»
«هنوز فضای سیاسی کشور را در سال ۷۵ از یاد نبرده ایم که به دلایل گوناگون در عرصه سیاست خارجی، ایران در انزوای کامل و حتی کشور در معرض تهدید نظامی خارجی قرار داشت. اما دوم خرداد ۷۶ همه این تهدیدها را از بین برد »
«از حال و روز کشور، فرصت چندانی باقی نمانده است. غالب ملت ناراضی و نا امید، اکثریت نخبگان ساکت یا مهاجر، سرمایههای مادی گریزان و نیروهای خارجی از هر طرف کشور را احاطه کرده اند. با این وضع برای آینده کشور دو حالت بیش متصور نیست؛ یا دیکتاتوری و استبداد، که در خوش بینانهترین حالت فرجامی جز وابستگی و در نهایت فروپاشی یا استحاله ندارد و یا بازگشت به اصول قانون اساسی و تمکین صادقانه به قواعد دموکراتیک.»
«اگر جام زهری باید نوشید قبل از آنکه کیان نظام و مهمتر از آن، استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد؛ باید نوشیده شود.» [2]
بر اساس آنچه که نمایندگان اصلاح طلب در مجلس ششم از وضعیت و آینده کشور در اول دهه ۸۰ توصیف میکردند، چیزی باقی نمانده بود تا ایران از سوی نیروهای خارجی که دورتادور کشور را احاطه کرده اند، مورد حمله قرار گیرد و تمامیت ارزی ایران از دست برود. آنها مدعی بودند که شرایط امروز (سال ۸۱) حتی از شرایط زمان جنگ تحمیلی و جنگ جهانی دوم که میلیونها نفر صرفا از قحطی کشته شدند، بدتر است. آنها قدرت آمریکا را بدون مانع میدیدند و معتقد بودند که درحال تغییر ژئوپلیتیک منطقه است. اما امروز شاهدیم که تمامی این توصیفها، تحلیلها و پیشگوییها از آینده ایران توسط جریان اصلاحات، بر باد بوده و نه تمامیت ایران از دست رفت، نه جنگی شکل گرفت و نه نیاز به نوشیدن جام زهر بود.
سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶: بیانیه کروبی
مهدی کروبی بعد از آن که در انتخابات سال ۸۸ رای نیاورد، در بیانیهای نوشت: «پیش از همه اذعان میکنم که بسیاری از شما پیشتر و دقیق تر میدانستید که چه خواهد شد و متوجه شده بودید، همان گاه که میپرسیدید چه تضمینی برای آرای ما وجود دارد.»
«در حقیقت هم ما و هم مردم بر اساس وعده و وعیدهها و نمایش فضای دموکراسی بر این باور بودیم که هنوز کفگیر منافع مادی به ته دیگ امانت داری و دیانت و اخلاق اجتماعی نخورده و ته مانده ای از پاکی و صداقت میتواند از رای مردم صیانت و آن را همان گونه که بود، اعلام کند.»
او در خصوص دلایل حضور خود در انتخابات گفته بود: «آمدن برای گفت و گو و شکستن فضای یک سویه حاکم بر اوضاع کشور عمومی؛ آمدن برای روشن کردن چرخه ناکارآمد مدیریت اجتماعی کشور؛ آمدن برای تغییر در سیاستهای تحکم آمیز و تحجرمآبانه داخلی؛ آمدن برای بازداری از شکل گیری فرهنگ و ادبیات مستبدانه در عرصه جامعه» [3]
کروبی سالها در مسئولیتهای مهم کشور حضور داشت که میتوان یکی از مهمترین آنها را ریاست مجلس دانست. اما حال که خود رای نیاورده است، فضای کشور را بسته و متحجر توصیف کرده و مدعی شده که در ایران، صرفا نمایش دموکراسی وجود دارد! سوال این است، آن زمانی که کروبی با رای مردم انتخاب میشد، دموکراسی نمایشی نبود و از رای مردم صیانت میشد؛ اما زمانی که کروبی انتخاب نشد دیگر دموکراسی معنایی ندارد؟
البته کروبی در سال ۱۳۹۶ و بعد از آشوبهای این سال، نامهای خطاب به رهبر انقلاب منتشر کرده است که حاکی از تهمت و ناسزا بوده است، در قسمتی از این نامه وی همانند دروغ سال ۸۸، مدعی میشود که سپاه به دنبال مهندسی سیاسی و اقتصادی کشور است و مینویسد:آیا این روش کشور را به سراشیبی سقوط و انحطاط و بحرانهای داخلی و بینالمللی رهنمون نکرده است؟ آیا حضرتعالی نباید در قبال خروجی تأسفانگیز آن که بارها نسبت به آن هشدار داده بودیم پاسخگو باشید؟"
۲
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
سال ۱۳۹۶: جریان بهار و نامه احمدینژاد
در ۲۲ آبان ماه سال ۱۳۹۶، محمود احمدینژاد، رئیس دولتهای نهم و دهم، در نامهای خطاب به رهبر انقلاب نوشت: «امروز شرایط کشور بسیار خطیر و طراحیهای دشمنان برای ضربه زدن به کیان ملت، بسیار پیچیده و عزم آنان برای خدشه به استقلال و عظمت کشور، بسیار جدی و توطئههای آنان یکی پس از دیگری در حال اجرا است. از مجموع گفتار و رفتار آنان چنین استنباط میشود که به تحقق اهداف پلید خود دلبسته و امیدوار شده اند.» و «به دلیل غفلت مسئولین و اثرگذاری برنامههای دشمنان، بحرانهای رکود بیسابقه اقتصادی، نقدینگی، بانکی، بیکاری، فقر و فاصله طبقاتی و تولید به وضعیت حادی رسیده و هر لحظه ممکن است کشور و مردم را با شرایط غیر قابل پیشبینی و مدیریت مواجه سازد.»
«فشار سنگین و بیسابقه...فضای آینده را در ذهن عموم
مردم به خصوص جوانان عزیز تیره ساخته است.» و «شرایط جاری کشور، امید به تحقق آینده بهتر را، از رهگذر ساز و کارهای موجود، به حداقل رسانده است.»
«وضعیت عمومی مردم و کشور به طور آشکار عقب گرد داشته است» و «اطلاعات و آمار واقعی نشان از حرکت به سوی بنبست در بخشهای گوناگون دارد.» «دوام این وضعیت دشمنان را به برآورده شدن آرزوی تاریخی خود برای تسلط بر ملت ایران، نفی استقلال کشور، تضعیف و به تسلیم واداشتن مردم، تخریب و تضییع دستاوردهای عظیم انقلاب، اخذ امتیازات بزرگ و دربند کردن مجدد ایران برای سالهای طولانی، امیدوار نموده و به اجرای توطئه های طراحی شده مصممتر و جری کرده است.» [4]
احمدینژاد که خود ۸ سال سکان اجرایی کشور را در دست داشت و در این سالها اقدامات مثبت و منفی فراوانی در کارنامه خود ثبت کرد، در سال ۹۶، وضعیت کشور را به طوری وخیم توصیف کرد که سابقه نداشت و معتقد بود عزم دشمنان جدی است. به عبارتی دیگر، در مفهوم این نامه گفته است که طولی نمیکشد دشمنان بر ملت ایران مسلط شوند و فضای آینده تیره و تار است. او در حالی در سال ۹۶ از بن بست سخن میگفت که هم آن روز و هم امروز شاهد هستیم ایران به بن بست نرسیده است و دشمنان نتوانسته اند بر ملت مسلط شوند.
سال ۱۳۹۷: نامه ابوالفضل قدیانی
ابوالفضل قدیانی، از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سال ۹۷ در نامهای خطاب به رهبر انقلاب نوشت: «فساد نهادمند، ویژهخواری و چنبره بنگاههای اقتصادی تحت تیول مستبد و استبداد، بر تمامی شئون اقتصاد کشور، مشکل اصلی اقتصاد ایران است. چراکه اولا تمامیتطلبی استبداد مانع اصلی سرمایهگذاری مولد و رقابتپذیر -چه با استفاده قانونمند و در چارچوب مصالح ملی از سرمایههای خارجی و چه با هدایت سرمایههای داخلی به سمت تولید- بوده و خواهد بود.»
«چه کسی جرأت و توان آن را دارد که با بنگاههای اقتصادی صاحبان سرنیزه و زندان و قاضی و دادگاه –که به فساد و چپاول و دستاندازی به اموال ملت نیز شهرهاند- رقابت کند؟ در چنین شرایطی بسیاری از سرمایهگذاران به دنبال رانت قدرت خواهند بود، رانتی که با فساد تمام عیار همراه است و هیچگاه جهتگیری تولیدی نخواهد داشت.» «مضاف بر آن، حتی سرمایهگذاریهای کوچک و متوسط -که کمتر چشم طمع دستگاه استبداد را میانگیزانند- نیز در زمانهای که افق سیاست و فرهنگ و اقتصادش تیره و مبهم است به سمت و سوی تولید نخواهند رفت.»
«حتی اگر کسی با وجود این افق مبهم جرأت سرمایهگذاری تولیدی کند، فساد گسترده و سیستماتیک چنان عرصه را بر او تنگ میکند که بسیاری عطای کار را به لقایش میبخشند.» «حتی کسانی که از این هفتخوان میگذرند و بالاخره کارگاههای تولیدی به راه میاندازند در تلاطم و عدم ثبات گریبانگیر این مرز و بوم، که مولود بلیه استبداد و جاهطلبیهای داخلی و خارجی اوست، در مرز استیصال اند. در چنین شرایطی ویژهخواران به غارت خویش ادامه خواهند داد و یا به طرق پیشگفته سرمایهها هدر خواهد شد.»
«بر سرکار آمدن دونالد ترامپ فاشیست در آمریکا و بازچینش کابینه او با افرادی به غایت خطرناک، بیفکر، نژادپرست و وابسته به لابی اسرائیل و حامی گروه خائن و منفور مجاهدین خلق و جریان مرتجع، خودفروخته و فاسد سلطنتطلب، زنگ خطری جدی برای تمام کسانی است که دل در گرو این آب و خاک دارند. من بیم آن دارم که خائنین به این آب و خاک با پشتیبانی دول خارجی، مدعی تغییر و اصلاح ملک و ملت شوند که چنین مباد.» [5]
قدیانی در سال ۹۷، شرایط کشور را به گونهای توصیف کرده بود که فساد سیستماتیک همه جای کشور را فراگرفته است و هیچ کارگاه تولیدی توان شکل گیری و تولید را ندارد. این درحالی است که با وجود فساد و بیعدالتی، اولا میزان فساد به قدری نیست که بگوییم تمام کشور فاسد است و ثانیا، این فساد سیستماتیک نیست. چرا که اگر چنین بود، هیچگاه خود سیستم نمیتوانست با فساد مقابله کند. این درحالی است که در همان دوران ادعایی قدیانی، قوه قضائیه پرچم دار مبارزه با فساد بود.
۳
سال ۹۹: نامه موسوی خوئینیها
محمد موسوی خوئینیها، یکی از چهرههای اصلی و اثرگذار جریان اصلاحات که لازم است او را به خاطر حمایتهای بی دریغ از جریان اصلاحات و به دست گرفتن بخش عمده از امور اجرایی و تقنینی کشور در طول ۴ دهه، از مسئولین مشکلات دانست، در سال ۹۹، در نامهای خطاب به رهبری نوشت: که شرایط اقتصادی فعلی، «مردم را نگران آینده نامعلوم خود و فرزندانشان ساخته است.» [6]
سال ۱۴۰۰: بیانیه مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین
«مجمع روحانیون مبارز» و «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم»، دو نهاد متعلق به جریان اصلاح طلب، در سال ۱۴۰۰ به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بیانیهای صادر کردند. در این بیانیه، ضمن تخریب و نادیده گرفتن دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، آمده است که «اولاً اگر جمهوری اسلامی هم نبود، آیا بخش مهمی
از این خدمتها و پیشرفتها به وجود نمیآمد؟ ثانیاً در مقام مقایسه کشورمان با بسیاری از کشورهای هم طراز و حتی آنها که از ما عقبتر بوده اند و امروز جلو افتاده اند، بازهم کارنامه جمهوری اسلامی یا بهتر است بگوییم راهبردهای مدیریت جامعه را (که تقریباً در تمام این دوران به خصوص سه دهه اخیر ثابت بوده است) درخشان خواهیم یافت. ثالثاً، آنچه صورت گرفته است چه نسبتی با آرمانهای انقلاب و خواست تاریخی ملت که در جستجوی آزادی، استقلال و پیشرفت توأم با عدالت، اخلاق و معنویت بوده است دارد؟»
«شاید بتوان پاسخ این پرسشها را در افزایش میزان مهاجرت (بخصوص نخبگان و استعدادهای جوان)، کاهش سرمایه اجتماعی، خروج سرمایههای مادی، آسیب دیدن منابع تجدید ناپذیر، ناتوانی از بهره برداری بهینه فنی و علمی از آنها و تبدیلشان به سرمایههای تجدیدپذیر، وضعیت ناگوار معیشت مردم و ذهنیت آنان که در آینده اوضاع بدتر خواهد شد یافت. اگر اینها نشانههای آشکار بحران نیست پس چیست؟» «امروز جامعه ما با بحرانهای بزرگی در عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و بین المللی روبرو است.»
«بخش مهمی از جامعه زیر خط فقر به سر میبرند؛ در کشوری که بر روی دریای نفت و گاز قرار گرفته و در ممتازترین نقطه جغرافیای راهبردی و سیاسی عالم و دارای سابقه درخشان تمدنی و فرهنگی است.» «لحظه به لحظه از حجم طبقه متوسط که نیروی حرکت بخش توسعه و پیشرفت هر کشوری است کاسته و به درون طبقه فقیر رانده میشوند»
«مردم با احساس بیآیندگی از یک سو و فسادهای بزرگ و شرم آور و هدر رفتن سرمایههای طبیعی و انسانی خطر بزرگی است که کشور و ملت را تهدید میکند، روبرو هستند.» «در یک کلام چرا همه چیز در جهت عکس هدفهای چشم انداز به جریان افتاد.» «نظام حکمرانی کمتر حاضر به شنیدن سخنان خیرخواهانی که عظمت ایران، پیشرفت کشور و برخورداری مردم از زندگی آبرومند و احترام همگان را میخواهند هستند.» [7]
بر اساس این بیانیه، شرایط به گونهای توصیف شده که جمهوری اسلامی هیچ دستاوردی نداشته و هیچ یک از اهداف و آرمانهای آن رعایت نشده و همه چیز برعکس است. همچنین تصویر آینده نیز سراسر ناامیدی و سیاهی توصیف شده است.
سال ۱۴۰۱: بیانیه ۱۱۲ نفر
در ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱، بیانیهای با عنوان «بیانیه جمعی از مبارزین و زندانیان سیاسی مسلمان پیش از انقلاب»، معروف به بیانیه ۱۱۲ نفر، منتشر شد. در این بیانیه آمده است: «افسوس که پس از ۴۴سال از آن پیروزی شیرین، تلی از آرزوی های برباد رفته برجای مانده است و حسرتی جانسوز …آنچه که اکنون فراروی این ملت رنجدیده قرار دارد، جز تحمیل روشهای منسوخ و نمایش ناکارآمدیها و نیز تهدید و ارعاب و ملکوک کردن چهره نورانی دین چه چیزی مشاهده میشود؟»
«ما براین باوریم که این روش حکمرانی کشور را به ورطه سقوط برده واستبدادی دیگر به کشور بازگردانیده آن هم به نام دین و مذهب.»
در این بیانیه نیز همچون سایر بیانیهها و نامههای پیشین، وضعیت فعلی کشور به گونهای توصیف شده که هیچ چیز محقق نشده است و کشور در ورطه سقوط قرار دارد.
۴
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi