151 - چگونه و چرا حفظ جمهوری اسلامی از حفظ جان امام زمان علیه السلام مهمتر است ؟.mp3
9.74M
چگونه و چرا حفظ جمهوری اسلامی از حفظ جان امام زمان علیه السلام مهمتر است ؟
استاد ابوالقاسمی_مدیر شبکه ولایت
💠صبح صادق مهدوی
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴⚡️بخش اول، نسبت حاکمیت با موضوع
🔺هر از چند گاهی برخی از مسئلههای اجتماعی به دلایل مختلف موردتوجه رسانه ها، اندیشمندان و تریبون دارها قرار می گیرد. «آمار بالای بدحجابی نشان می دهد مردم ایران خواستار آزادی در حوزه پوشش هستند و صرفاً از سوی اجبار حجاب را پذیرفته اند.»
🔺«حجاب نه ملاک دینداری و بیدینی است و نه ملاک اینکه کسی از حقی برخوردار باشد یا نباشد. حجاب یک بحث ارزشی است که هرکس بخواهد آن را میپذیرد و هرکس نخواهد نمیپذیرد.» این گزاره ها بخشی از دیدگاه های رسانه ای در این حوزه است که توانسته افکار عمومی جامعه اعم از مذهبی و غیرمذهبی و حتی حاکمیت را تا حد زیادی با خود همراه کند.
🔺نسبت بدحجابی با حاکمیت سیاسی نیز یکی از بزنگاه های اصلی دعوا است؛ برخی آن را اعتراضی سیاسی قلمداد می کنند و برخی با آن مخالفاند. امر آنجایی پیچیده میشود که جریانات سیاسی و فکری برای اثبات مواضعشان، گزینشی عمل کرده و یکی از خوانشها را می پذیرند. مثلاً گفته میشود «اعتراضات خیابانی، ضد حجاب است پس اعتراضات، ضد دین است» یا معتقدند «آمار بالای بدحجابی نشان میدهد زنان ایرانی با حاکمیت دین مخالفاند یا زندگی غیردینی را ترجیح میدهند». این نتیجه گیری ها موجب میشود کل افراد این گروه بهصرف یک رفتار مشابه (بدحجابی) در یک دسته گنجانده شوند تا مصادره به مطلوب آنها راحتتر صورت بگیرد. حالآنکه ندیدن تکثرات اجتماعی و فرهنگی و یککاسه کردن کل افراد، اغلب موجب فهم غلط از مردم و درنهایت منجر به تصمیمات غلط دربارۀ آنها شده است.
منبع/مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
@shohadayevarjovi
🔴⚡️بخش دوم، اما واقعیت چیست و کدامیک از گزارههای فوق تصویر درستی از وضعیت موجود بانوان بدحجاب را ترسیم میکند؟
🔺مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، برای فهم بهتر این موضوع سراغ بانوانی در شهر تهران رفته که از منظر عرف، حجاب کامل ندارند و نمونه خود را از بین خانمهایی با آرایش غلیظ تا آرایش ملایم، پوشش با مانتوهای کوتاه و جلو باز، هودی، پافر، کاپشن، پالتو، شال و روسری و مانند آنکه بخشهایی از بدن و موی آنان پیدا بوده، انتخاب کرده است. در این پیمایش با نمونه ۱۰۳۳ نفری از بانوان بالای ۱۸ سال بهصورت حضوری در مناطق ۲۲ گانه شهر بهصورت تصادفی - خوشهای در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ مصاحبه صورت گرفته و اعتبار محتوایی و صوری پرسشنامه با دریافت نظر کارشناسان و پایایی آن با آلفای کرونباخ ۷/۰ مورد تأیید قرار گرفته است.
🔺چگونه نمونهگیری کردیم؟
نمونهگیری در پیمایش از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین روش نمونهگیری بهمنظور تعمیمپذیر نتایج، انتخاب تصادفی و مصاحبه حضوری با افراد است. در مورد پیمایش حاضر، چون جامعه آماری آن تهران است، باید اقتضای کلانشهر بودن در انتخاب نمونه رعایت میشد. لذا نمونه بهصورت خوشهای، در مناطق ۲۲ گانه تهران که همه شهر را پوشش دهد و در میدانهای اصلی شهر بهصورت کاملاً تصادفی انتخاب شد. تعداد افراد نمونه مطابق فرمول کوکران حدود ۳۸۵ نفر است؛ اما برای اطمینان بیشتر نمونه را به ۱۰۳۳ نفر رساندیم. تصادفی بودن هم به این صورت بود که قاعدهای قرار دادیم و گفتیم با دهمین خانم بدحجابی که از این مسیر عبور میکند مصاحبه میکنیم. ممکن است فردی بگوید تمایلی به مصاحبه ندارم، برای اینکه تصادفی بودن اتفاق بیافتد صبر میکردیم تا نفر دهم بعدی بیاید. این روند باید ادامه یابد تا تعداد نمونه در آن منطقه به تعدادی که قرار است برسد. مثلاً اگر تعداد ۱۵ نمونه برای میدان ونک داشتیم باید این فرآیند انجام میشد تا کاملاً تصادفی نمونه کامل شود. در انتخاب نمونه هم دو طیف از بانوان را خارج کرده و سراغ آنها نرفتیم؛ یکی کسانی که حجاب کامل داشتند و طیف دوم کسانی که کشف حجاب کرده بودند. پرسشگران سراغ کسانی رفتند که در عرف به آنها بدحجاب گفته میشود.
🔺شاخصههای پرسشنامه چیست؟
دینداری یک مفهوم بسیار گسترده است و سنجش آن در یک پرسشنامه امکانپذیر نیست. این تحقیق مدعی نیست که تمامی ابعاد دینداری را سنجیده است. در این نظرسنجی شاخصههای مناسکی دینداری مانند نماز خواندن، ذکر خدا در طول روز، شرکت در مناسک مذهبی جمعی و مانند آنکه بخشی از دینداری را نمایش میدهد، موردسنجش قرار گرفته است و وارد مباحث عمیقتر نشده است. همچنین مؤلفههایی مخصوص دینداری خانمها مانند حفظ حریم زنانگی افراد که درواقع نوعی تقوای زنانگی است مورد سؤال قرار گرفته است. همچنین به دلیل اهمیت خانواده، پایبندی به حریم خانواده نیز بهعنوان یک شاخص مستقل دیده شده است. یک بخش هم در مورد اغتشاش و اعتراض بود و میخواستیم بدانیم خانمهای بدحجاب چقدر با فضای اغتشاش همراه هستند، لذا آن را هم مورد سؤال قرار دادیم.
🔺چه کردیم تا نمونهها خودشان را کمتر سانسور کنند؟
در پیمایشها حدی از خودسانسوری وجود دارد و اینگونه نیست که با اطمینان کامل بگویید فردی که در معرض شما قرار میگیرد و قرار است با آن مصاحبه کنید ملاحظاتی نداشته است. این حد از خودسانسوری در همه پیمایشها مخصوصاً در کشور ما وجود دارد. با اینحال افراد مصاحبهکننده میتوانند در کاهش خودسانسوری مؤثر باشند. لذا مصاحبهکنندگان پوشش چادر نداشتند و از نظر ظاهری، همسانی ظاهری با نمونه آماری داشتند تا بهواسطه ارتباطی که برقرار میشد این خودسانسوری به حداقل برسد.
منبع/مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🔴⚡️بخش سوم، تحلیل واقعیت چگونه محقق میشود؟
🔺رفتار افراد یک جامعه تابع آگاهیهای فردی آنها نیست بلکه تابع آگاهیهای جمعی آنها است. بهعبارتیدیگر افراد جامعه بر اساس فرهنگی که در آن حضور دارند میاندیشند و سپس رفتار میکنند و در این میان رسانهها میتوانند نقش پررنگی در این آگاهی جمعی ایفا کنند. ازجمله نقشهای رسانهها ساخت کلیشه ذهنی برای مردم است. رسانهها بهواسطه نحوه بازنمایی که از واقعیت دارند و نیز بهواسطه تکرار آن بازنمایی، کلیشههایی برای ذهن عمومی جامعه میسازند و افراد با آن کلیشهها به واقعیت نگاه میکنند. به نظر میرسد در کشور ما با توجه به ضعفهایی که در حوزه رسانه داشتهایم جامعه به سمتی سوق پیدا کرده که نمیتواند نقاط مثبت خود را ببیند و ذائقه مخاطب به نحوی ساخته شده که اساساً نمیخواهد داشتههای خود را ببیند و آنها را روایت کند.
🔺بعد از حوادث امسال، کاری توسط همکاران ما انجام شد تحت عنوان «گونهشناسی معترضین بازداشت شده». در آن زمان بازار اظهارنظرها در خصوص معترضان داغ بود و عموماً با نگاههای جزئی، برچسبهایی روی معترضین میخورد و بر اساس همین برچسبها، شرایط تحلیل میشد. مثلاً توسط برخی گفته میشد که عموم معترضان نسل Z هستند یا گیمر هستند و غیره. وقتی کار به برچسب زدن رسید، تکثرات اجتماعی و فرهنگی دیده نمیشوند و کل افراد بهصرف یک رفتار مشابه در یک دسته گنجانده شده و مصادره به مطلوب میشوند؛ لذا راه برای توصیف دقیق پدیده نیز بسته میشود و درنهایت منجر به تصمیمگیریهای غلط میشود. تحلیل دقیق یک پدیده اجتماعی قبل از هر چیز نیازمند توصیف دقیق آن پدیده است.
🔺یکی دیگر از مسائل فرهنگی که اخیراً در جامعه مطرح شد موضوع بیحجابی، بدحجابی و مشتقات مربوط به آن بود. ما باید به یک توصیف نسبتاً دقیقی از این موضوع میرسیدیم و نمیشد با بازنماییهای رسانهای که از واقعیت بود آن را تحلیل کرد. یکی از این اقدامات طراحی و انجام همین نظرسنجی از خانمهای عرفاً بدحجاب بود. پاسخها با آن چیزی که در فضای بازنمایی وجود دارد، متفاوت بود. بهعنوانمثال اینکه افرادی از جامعه هستند که عرفاً به آنها بدحجاب گفته میشود اما اینها دین و معنویت را در زندگی خود احساس میکنند، ذکر خدا میگویند و .... یا اینکه این افراد نسبت به خانواده حس تعلق دارند و خانواده برای آنها مهم است و برای حفظ حریم خانواده خود تلاش میکنند و درعینحال موافق اعتراض آشوبی هستند.
🔺به نظر میرسد ما برای اینکه بتوانیم تحلیل دقیقی از وضعیت جامعه داشته باشیم تا جایی که میتوانیم باید به واقعیت جامعه نزدیک شویم و از زوایای مختلف با پدیده ارتباط بگیریم و ابعاد مختلف آن پدیده را ببینیم و اینکه بخواهیم صرفاً بر اساس توصیفهای تکخطی و کلیشهای که از پدیدهها داریم برای مشکلات جامعه نسخه بپیچیم دردی از جامعه درمان نخواهد شد.
🔺نتایج نظرسنجی چیست؟
1️⃣ پوشش و حجاب موجب حفظ حریم خانواده
نتایج نشان میدهد که ۵/۵۹ درصد بانوان حفظ حجاب و پوشش در محیط اجتماعی را موجب حفظ حریم خانواده میدانند. نتایج نشان میدهد بانوان ما پوشش گریز نیستند و اگر زمینههای مناسب فرهنگی و اقتصادی ترویج پوشش زیبا و کامل را در کشور فراهم کنیم، بانوان به آن گرایش مثبت دارند. در فرهنگ اصیل ایرانی، خانواده و حریم زنان ارزشمند است و علیرغم تصویرسازیها این اصالت همچنان پابرجاست.
2️⃣ همراهی بانوان بدحجاب با اغتشاشات و اعتراضات خیابانی
از نتایج قابلتوجه دیگر این نظرسنجی این است که ۵/۶۴ درصد آنان با اعتراض آشوبی در خیابان، بازار و دانشگاه موافق هستند؛ بنابراین نمیتوان نتیجه گرفت که اعتراضات خیابانی ریشههای ضد حاکمیت دینی و کشف حجاب دارد؛ بلکه همین بانوان علیرغم موافقت با اغتشاش نگاه متفاوتی با برساختهای رسانهای دارند. لذا به نظر میرسد تا زمانی که زمینه اعتراضات قانونی فراهم نباشد این گرایش برای رساندن صدای اعتراض وجود داشته باشد.
3️⃣ حجاب و پوشش به نفع بانوان است نه به ضرر آنان
غالب زنان با پدیده کشف حجاب موافق نیستند و در عمل هم با آن همراه نبودهاند. ۶۲ درصد معتقدند حجاب و پوشش بیشتر به نفع آنان است تا به ضررشان.
4️⃣ بانوان بدحجاب به گزارههای دینی تعلقخاطر دارند
تعلق به امور مذهبی برخلاف آن چیزی است که از سوی مراکز مختلف تبلیغ میشود. ۸۸ درصد خدا را در زندگی روزمره خود احساس میکنند. نمود رفتاری احساس خداوند در زندگی روزمره هم با انجام واجبات مثل نماز قابلتأمل است. ۵۱.۱ درصد بانوان اهتمام بیشتری به انجام نمازهای واجب روزانه دارند (۱۵.۸ درصد همیشه، ۱۰.۲ درصد اکثر وقتها، ۲۵.۲ درصد گاهی اوقات) و ۲۱.۵ درصد نیز بهندرت به انجام آن مبادرت دارند.
منبع/مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
برای رمضان برنامه داشته باشیم.MP3
27.4M
🌹عید نوروز و ماه رمضان فصل اجتماعات است.
برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه داشته باشیم.
ذکر چند نکته مفید که میتواند در جلسات ماه مبارک رمضان و مهمانی های عید نوروز مطرح شود.
منبع/مدرسه امین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🌼آیت الله بهجت رحمه الله علیه:
از واضحات است که خواندن #قرآن و #ادعیه در هر روز و کثرت تردد در مساجد و مشاهد مشرفه، و زیارت علما و همنشینی با آنها، از مرضیات (موجبات خشنودی) خدا و رسول صلی الله علیه و آله و سلم است و باید روز به روز، مراقب(متوجه) افزایش بصیرت و #انس به عبادت و تلاوت و زیارت باشیم. ترک معصیت و پرهیز از گناهان بدون مراقبت دائمی صورت نمی گیرد!
↙️ منبع/جنگ نرم
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
آثار و برکات اعتقاد به وجود صاحب الزمان عج-83-07-10.mp3
14.39M
🎧 #بشنوید | آثار و برکات اعتقاد به وجود مقدس ولی عصر(ارواحنا فداه)
❓دیدگاه سایر ادیان به وجود مصلح جهانی چیست؟
❓اعتقاد به وجود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) چه تاثیری در زندگی ما خواهد داشت؟
❓برای چه چیزی به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) توسل کنیم؟
❓بهترین هدیه به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) چیست؟
❓نشانه های منتظر حقیقی چیست؟
❓برای موفقیت در تهاجم فرهنگی چه کاری انجام دهیم؟
✅ پاسخ این سوالات را در صوت بالا پیدا کنید.
مطالعه متن کامل این جلسه:
https://mesbahyazdi.ir/node/8283
📆بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره)، ۱۳۸۳/۰۷/۱۰
#امام_مهدی
#انتظار
#تهاجم_فرهنگی
منبع/یاران اربعینی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
🌷امام کاظم علیه السلام درباره غیبت امام زمان علیه السلام فرمود:
یَغِیبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَ لَا یَغِیبُ عَنْ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ذِکْرُهُ.
⭐️ خودش از دیدگان مردم پنهان میشود ولی یاد او از دلهای مؤمنان مخفی نمیشود.
📚کمال الدین، ج٢، ص ٢٢١
#حدیث
منبع/سراج اندیشه
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
موزیک-آخرین-جمعه-سال-نیما-رستگار.mp3
10.63M
🎵 آهنگ «آخرین جمعه»
🎙 نیما رستگار
منبع/بصیرت فاطمی
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مهدویت؛ کلید آمادگی جهان (بخش اول)
🔸آمادگی برای #ظهور یعنی، اشتیاق مؤمنانه به #موعود_منتظَر و ناامیدی از هرچه غیرخدایی است. اشکالی در قابلیت بینهایت فرستادگانالهی و ائمه معصومین علیهم السلام در هدایت بشریت و سامان دادن به امور جهان نبوده، بلکه عدم آمادگی بشریت مانع از بهرهمندی انسان ها از فیوضات و برکات الهی شده است. بر این اساس، تا زمانی که بشریت آمادگی ظهور و اقامه حکومت اسلامی در سراسر دنیا را نیابد، همچنان در فراق آن دولت کریمه و آرمانی خواهد سوخت.
💠قابلیت امام؛ عدم آمادگی بشریت
🔹با توجه به ویژگی هایی که مذهب شیعه برای امامان معصوم علیهم السلام قائل است، آنها را منبع و سرچشمه رشد و تربیت، تا بینهایت میداند. از اینرو، قابلیت ائمه اطهار علیهم السلام در ارائه فیض و رساندن بشریت به اوج رشد و تعالی محدودیتی ندارد. تنها چیزی که مانع از انتقال این فیض بی کران به بشریت شده است، عدم قابلیت و آمادگی انسان ها برای پذیرش و استقبال از زلال معارف خاندان عصمت و طهارت است؛ وگرنه، خداوند متعال فیض بیکران خود را از هیچ مخلوقی که آمادگی آن را دارد دور نداشته است! بر این اساس، واسطه فیض بیکران الهی بر همه مخلوقات، انبیاء و اولیاء الهی هستند، که امتهایشان هریک، به نسبت عدم آمادگی خود در دریافت لطف الهی، از رشد و هدایت مطلوب و آرمانی خود بازمانده اند؛ اما ظهور حکومت عدل جهانی توسط #مهدی_موعود (عج) وعدهای است که تنها در بستر مهیا شدن شرایط پذیرش آن حضرت و آمادگی جهان برای جهش به سوی اسلام ناب، محقق خواهد شد.
💠غیبت کبری؛ دالانی به سوی ظهور
🔹همانگونه که غیبت صغری در جهت آمادگی شیعیان برای پذیرش غیبت طولانیتر بوده است، اصل غیبت امام عصر (عج) خصوصاً غیبت کبری، در جهت آمادگی فضای عمومی، برای پذیرش و استقبال از حکومت آرمانی مهدوی است. سؤال مهم این است که هدایتی که مردم عصر غیبت کبری در انتظار آن به سر میبرند از چه جنسی است و اساساً چگونه باید خود را برای چنین هدایتی آماده کنند؟
💠مهدویت؛ کلید آمادگی جهان
🔹در دیدگاه شیعه، امام معصوم، الگوی تکامل بشر و دقیقاً همان چیزی است که بشریت در ضمیر و فطرت خداجوی خود به دنبال آن است. همانگونه که از نام زیبا و برازنده #مهدی (عج) برمی آید، وجود مقدس #امام_زمان (عج)، هدایت شدهای است که هدایت کننده تمام و کمال نیز خواهد بود، و جهان را به ساحل امن هدایت سوق خواهد داد. با این حال، خدا بهتر میداند که چه زمانی جهان، آمادگی استفاده از هدایت مهدوی و هدایت شدن را دارد؛ چنان که قرآن کریم خطاب به رسولخدا (ص) میفرماید: «إِنَّكَ لا تَهْدی مَنْ أَحْبَبْتَ وَ لكِنَّ اللهَ يَهْدی مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدين؛ [قصص، ۵۶] تو نمیتوانی کسی را که دوست داری هدایت کنی؛ ولی خداوند هر کس را بخواهد هدایت میکند؛ و او به هدایت یافتگان آگاهتر است!».
🔹آمادگی برای ظهور، سکهای دو رو است که یک روی آن، عطش و اشتیاق فوقالعاده به اسلام ناب و فراگیر، و روی دیگر آن، تسلیم شدن، ناامیدی و اظهار عجز انسان از سامان دادن به کار بشر است. این عطش و اشتیاق به خوبی در دعاهای مختلف همانند دعای ندبه به تصویر کشیده شده است؛ مثل این که میخوانیم: «مَتَىٰ نَرِدُ مَناهِلَكَ الرَّوِيَّةَ فَنَرْوَىٰ؛ مَتَىٰ نَنْتَقِعُ مِنْ عَذْبِ مائِكَ فَقَدْ طالَ الصَّدىٰ؛ چه زمان به چشمههای پر آبت وارد میشویم تا سیراب گردیم، چه زمان از آب وصل خوشگوارت بهرهمند میشویم؟ که تشنگی ما طولانی شد». #ادامه_دارد...
نویسنده: محسن رفیعی وردنجانی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_زمان #امام_مهدی #ظهور
منبع/تبین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️توسل و انس معنوی با امام زمان (عج)
🔹این توسلاتی که در زیارات مختلف وجود دارد که بعضی از اینها اسانید خوبی هم دارد، اینها بسیار باارزش است. و توسل، توجه، انسِ با آن بزرگوار از دور. این انس به معنای این نیست که حالا کسی ادعا کند که من خدمت حضرت میرسم یا صدای ایشان را میشنوم؛ ابداً اینجور نیست. غالب آنچه که در این زمینه گفته میشود، ادعاهایی است که یا دروغ است، یا طرف دروغ هم نمیگوید، تصور میکند، تخیل میکند. ما کسانی را دیدیم.
🔹آدمهای دروغگویی نبودند، اما خیال میکردند، تخیل میکردند؛ تخیلات خودشان را به عنوان واقعیت برای این و آن نقل میکردند! نبایستی تسلیم اینها شد. راه درست، راه منطقی. آن توسل، توسل از دور است؛ توسلی است که امام آن را از ما میشنود، انشاءالله میپذیرد؛ ولو اینکه ما با مخاطب خودمان از دور داریم حرف میزنیم؛ اشکالی ندارد. خدای متعال سلامِ سلام دهندگان و پیامِ پیام دهندگان را به آن بزرگوار میرساند. این توسلات و این انس معنوی بسیار خوب و لازم است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۴/۱۸
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
منبع/جهادتبین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیوه امیرالمومنین (ع) برای فقر زدایی از جامعه (بخش اول)
🔸 #امام_علی (ع) با برپایی #عدالت و #مواسات جامعه را از فقر نجات داد. یکی از تعلیماتی که از ائمه اطهار (ع) مخصوصاً امیرالمومنین (ع) برای ما به یادگار مانده است، شیوه برطرف کردن فقر و اختلاف طبقاتی در بستر جامعه است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که جوامع مختلف از دیرباز تاکنون با آن دست و پنجه نرم کردهاند و هر کدام بر اساس مبانی و جهان بینی خویش تلاش داشتهاند که راه حلی برای آن ارائه دهند، که معمولاً در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه شده و شکست خوردهاند. اما در حکومت کوتاه امام علی (ع) این مشکل حل شد، و این امر به خاطر دو آموزه مهم اسلام است که در ادامه به تبیین آن میپردازیم:
💠«مساوات»
🔹یکی از دستورات مهم دین مبین اسلام، تاکید بر مساله #مواسات در جامعه است، که امیرالمومنین (ع) در مورد آن میفرماید: «برترين مردانگى، شريك كردن برادران در اموال و برابرى با آنان در احوال است». [۱] «مواسات» معنای دقیقی دارد، که با انفاق و صدقه متفاوت است، زیرا انفاق و صدقه در جایی است که انسان بیشتر از نیاز خویش را در راه خدا به برادر دینیاش اهدا میکند، ولی در مواسات انسان فقط به اندازه نیاز خویش دارد، ولی همان را با برادر دینیاش تقسیم کرده و با یکدیگر استفاده میکنند. [۲] در حقیقت «مواسات» یک پله بالاتر از انفاق و صدقه است.
🔹در سیره امام علی (ع) موارد متعددی از این «مواسات» و برابری اجتماعی به چشم میخورد که نمونهای از آن را میتوان در کندن چاه و وقف آن برای فقرای مدینه، یا خرید دو پیراهن برای خودش و غلامشان و بخشیدن بهترین آن به غلام خویش دید. [۳] این مواسات و دستگیری از نیازمندان جامعه، در زمان برپایی حکومت آن حضرت به صورت پررنگتری دیده میشود که نمونهای از آن را میتوان در ماجرای مشهور کمک آن حضرت به خانوادههای شهدا مشاهده کرد. [۴] امیرالمومنین (ع) علاوه بر آنکه عملاً «مواسات» و دستگیری از نیازمندان جامعه را انجام میداد، در بیانات خویش نیز جامعه اسلامی را به حمایت از این قشر دعوت میکرد، به گونهای که در احادیث متعددی که از آن حضرت برای ما به یادگار مانده است، این موضوع مشاهده میشود.
🔹به عنوان مثال امیرالمومنین (ع) در حدیثی میفرماید: «درباره یتیمان از خدا بترسید، مبادا كه گرسنه بمانند و در جمع و جامعه شما تباه شوند؛ من از پیامبر خدا شنیدم كه فرمود: اگر كسى یتیمى را، تا آنجا كه بى نیاز شود، سرپرستى كند، خداوند به پاداش این كار، بهشت را بر او واجب مىكند. چنانچه اگر كسى مال یتیم را بخورد، خداوند - سوختن در - آتش را بر او واجب مىفرماید». [۵] و یا در حدیث دیگری فرمود: «هر مرد و زن با ایمانى كه از روی دلسوزى و مهر، دست نوازش بر سر یتیمى بكشد، خداوند رحمان به هر تار مویى كه از زیر دست او بگذرد برایش ثواب مىنویسد». [۶] #ادامه_دارد...
پینوشتها:
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، ص ۲۱۳
[۲] نک: حکمتنامهی پیامبر اعظم ص (ری شهری)، ۵۸-۶۳
[۳] دانشنامه اميرالمومنين(ع) بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج۱۰، ص۳۳۹
[۴] بحار الانوار، ج۴۱، ص۵۲
[۵] همان، ج۴۲، ص۲۴۸
[۶] همان، ج۷۲، ص۴
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_علی #مساوات #عدالت
منبع/تبین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi