نقش بصيرت ياران ائمه عليهم السلام در تداوم شيعه (با رويكرد رسانهاي)
بينش و فرمانبري (بصيرت ياران اميرمؤمنان علي عليه السلام در دوران زمامداري)
مالك اشتر نخعي(۲)
مالك، استوار و ميانهرو
حضرت علي عليه السلام در صفين نامهاي به زياد و شُريح كه از فرماندهان بودند، نوشت و از آنها خواست از مالك اطاعت كنند. در اين نامه كه شأن، رفعت، مقام و زيركي مالك و نيز اعتماد حضرت امير عليه السلام به او را بيان ميكند، چنين آمده است:
وَ قَدْ أَمَّرْتُ عَلَيْكُمَا وَ عَلَي مَنْ فِي حَيِّزِكُمَا مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأَشْتَرَ فَاسْمَعَا لَهُ وَ أَطِيعَا وَ اجْعَلَاهُ دِرْعاً وَ مِجَنّاً فَإِنَّهُ مِمَّنْ لَا يُخَافُ وَهْنُهُ وَ لَا سَقْطَتُهُ وَ لَا بُطْؤُهُ عَمَّا الْإِسْرَاعُ إِلَيْهِ أَحْزَمُ وَ لَا إِسْرَاعُهُ إِلَي مَا الْبُطْءُ عَنْهُ أَمْثَل.1
من مالكاشتر، پسر حارث را بر شما و كساني كه به فرمان شما هستند امير گرداندم. شما دو نفر سخنان او را گوش دهيد و فرمانش را اطاعت كنيد و او را مثل زره و سپر، نگهبان خود قرار دهيد كه در مالكاشتر سستي و لغزش وجود ندارد و در آنجايي كه سرعت عمل لازم است، كندي نميكند و آن زمان كه كندي و حركت آرام ضروري است، شتاب نميكند.
نبرد مالك در يومالهرير
در يومالهرير كه درگيري شديد بود، معاويه احساس كرد نميتواند در برابر لشكريان اميرمؤمنان علي عليه السلام پايداري كند. بنابراين، با مشورت عمروعاص، قرآنها را سرِ نيزه كردند و لشكريان علي عليه السلام را به حكم قرآن فراخواندند. عدهاي از ياران علي عليه السلام فريب نيرنگ معاويه را خوردند و خواهان آتشبس شدند. امام علي عليه السلام آتشبس را نپذيرفت و فرمود: من قرآن ناطقم. ما اول آنها را به قرآن دعوت كرديم، ولي نپذيرفتند. حالا كه ميبينند در حال شكست هستند، به اين نيرنگ دست زدند. با اين حال آنها قانع و توجيه نشدند و به حضرت علي عليه السلام گفتند: بايد دستور دهي مالك برگردد.
ابراهيم بن مالك ميگويد: من در حضور علي عليه السلام بودم كه به پدرم پيام فرستاد كه بازگردد، درحاليكه مالك ميخواست وارد اردوگاه معاويه شود. فرستاده علي عليه السلام به نام يزيد بن هاني به مالك گفت: علي پيام داد نزد من آي! مالك گفت: به اميرمؤمنان بگو حالا وقت آن نيست كه اين فرصت پيروزي را رها كنم و بازگردم. يزيد گفت: آيا دوست داري در اين جبهه پيروز شوي و از آن سو علي عليه السلام را به دشمن تسليم كنند؟! گفت: سبحان الله! به خدا اين را نميپسندم. يزيد گفت: مخالفان جنگ ميگويند بايد مالك را احضار كني، وگرنه با شمشير، تو را ميكشيم، همانسان كه عثمان را كشتيم يا تو را تسليم دشمن ميكنيم. مالك با ناراحتي تمام به سوي آنها بازگشت و فرياد زد: سستعنصران خوار، آيا وقتي دشمن، شما را قاهر و غالب ميبيند، دعوت به حَكَميت قرآن ميكند؟ سوگند به خدا كه آنها اوامر الهي و سنتهاي پيامبر را فرو نهادهاند. پس نبايد به اين دعوت پاسخ دهيد. اندكي به من مهلت دهيد تا پيروز شويم. آنها گفتند: ما هرگز نميخواهيم در گناه تو شريك شويم.
مالك گفت: به من بگوييد شما كه نخبگانتان كشته و سفلگانتان بازماندهاند، چه هنگام بر حق بودهايد؟ آيا وقتي شاميان را ميكشتيد؟ يا اكنون كه دست از جنگ كشيدهايد! شما اينك نميتوانيد فضل كشتههاي خود را انكار كنيد. آنها كه از شما بهتر بودند، آيا در آتشاند؟ گفتند: اي مالك، از ما دست بدار كه ما براي خدا با آنها جنگيديم و براي خدا از جنگ با آنها دست برداشتيم. ما از تو اطاعت نميكنيم، پس از ما دور شو. مالك گفت: سوگند به خدا كه شما فريب خورديد. [دشمن،] شما را به ترك پيكار خواند، پس پذيرفتيد. اي روسياهان، گمان ميكرديم نماز و نيايش شما به دليل ترك دنيا و شوق به ديدار خداوند است. اينك روشن ميشود گريز شما به دليل هراسيدن از مرگ است. ننگتان باد اي شبه مهتران! پس از اين، عزتمند نخواهيد شد.
مالك گفت: اي اميرمؤمنان، صفهاي عراق را آماده كن. بدين ترتيب، مردم خروشيدند كه علي عليه السلام ، حكميت را پذيرفته و به حكم قرآن خرسند شده است و جز اين چارهاي ندارد. مالك گفت: اگر اميرمؤمنان به حكميت رضا داده، من نيز بدان راضي و خشنود هستم.
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
13.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همسفر من
🔹نماهنگ «همسفر من» باصدای «غلامرضا صنعتگر»
#اربعین۱۴۰۲
💥جنگ نرم ودشمن شناسی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
هدایت شده از موکب شهدای ورجوی
💠 #آئین_بدرقه موکب شهدای وَرجوی و زائران آقا أبا عبدالله الحسين عليه
✍ امروز ساعت ۶ عصر - میدان انقلاب روستای ورجوی
🔸️موکب شهدای وَرجوی (مراغه)
👉 @mookebmaragheh
میعادگاه شهدا | روشنگری ☫
💠 #آئین_بدرقه موکب شهدای وَرجوی و زائران آقا أبا عبدالله الحسين عليه ✍ امروز ساعت ۶ عصر - میدان انق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5999161502454514083.mp3
15.8M
دارم میام به سمت کربــلای تو
دارم میام بمیــرم از غمای تو
دارم میام شبیهِ بچــّه های تو
#اربعین 🏴
#حاج_امیر_عباسی
#دختران_انقلاب
🇮🇷کانال دختران انقلاب
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
دینداریهای الکی.mp3
8.8M
#تلنگری
#استاد_شجاعی | #استاد_عالی
• دیندارهایی که حتماً به نتیجه نمیرسند!
• نمازهایی که حتماً از زمین انسان را بلند نمیکنند!
• اخلاقهای خوبی که حتماً سبب نجات انسان نمیشوند!
منبع/کانال رسمی استاد محمد شجاعی
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در كتب روايی برای وجود نازنين امام زمان (عج) چه خصوصیات و ویژگی هایی ذکر شده است؟ (بخش اول)
🔸سیرت #امام_مهدی (عج) در چند بُعد قابل توجه و بررسی است؛ ۱) سیرت دینی. ۲) سیرت خلقی. ۳) سیرت عملی. ۴) سیرت انقلابی. ۵) سیرت سیاسی. ۶) سیرت تربیتی. ۷) سیرت اجتماعی. ۸) سیرت مالی. ۹) سیرت اصلاحی. ۱۰) سیرت قضایی.
1⃣سیرت دینی
🔹 #امام_زمان (عج) در برابر خداوند و جلال خداوند، فروتن است، همچون عقاب، به هنگامی که بال خویش فرو گشاید و سر به زیر انداخته، از اوج آسمان فرود آید. #امام_مهدی (عج) در برابر جلال خداوند اینسان خاشع و فروتن است. خدا و عظمت خدا، در وجود او متجلّی است و همه هستی او را در خود فرو برده است. [۱] از سویی #امام_مهدی (عج)، #عادل است و خجسته و پاکیزه. او ذرّهای از حق را فرو نگذارد. خداوند دین اسلام را به دست او عزیز گرداند... حضرت همواره بیم خداوند را به دل دارد و به مقام تقرّبی که نزد خدا دارد مغرور نشود. او به دنیا دل نبندد و سنگی روی سنگ نگذارد. در حکومت او، به احدی بدی نرسد، مگر آنجا که حدّ خدایی جاری گردد. [۲]
2⃣سیرت خُلقی
🔹 #امام_مهدی (عج)، صاحب حشمت و سکینه و وقار است. امام (عج) جامه هایی درشتناک پوشد و نان جو خورد. علم و حلم حضرت از همه مردمان بیشتر است. #حضرت_مهدی (عج)، همنام پیامبر است (محمّد) و خُلق او، خُلق محمدی است. [۳] امام مهدی (عج)، در جهان، با مشعل فروزان هدایت سیر کند و چونان صالحان بزید. [۴]
3⃣سیرت عملی
🔹به هنگام رستاخیز #امام_مهدی (عج)، آنچه هست، دوستی و یگانگی است، تا آنجا که هر کس هر چه نیاز دارد، از آنِ دیگری بردارد، بی هیچ ممانعتی. [۵] در زمان حضرت مهدی (ع)، مؤمنان در معاملات از یکدیگر سود نگیرند. [۶] کینه ها از دل ها بیرون رود و همه جا را آسایش و امنیت فرا گیرد. [۷] همچنین امام مهدی (عج)، بخشنده است، و بی دریغ مال و خواسته به این و آن دهد. نسبت به عُمّال و کارگزاران و مأمورانِ دولتِ خویش بسیار سختگیر باشد، و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دلرحم و مهربان. [۸] «عَلَامَةُ الْمَهْدِیِّ، أَنْ یَکُونَ شَدِیداً عَلَی الْعُمّالِ، جَوَاداً بِالْمَالِ، رَحِیماً بِالْمَسَاکِینَ». [۹] #امام_مهدی (عج)، در رفتار چنان است که گویی با دست خود، کره و عسل، به دهان مسکینان می نهد. [۱۰] حضرت مهدی (عج)، چونان امیرالمؤمنین (ع) زندگی کند، نان خشک بخورد و با پارسایی بزید. [۱۱] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] المهدی الموعود المنتظر (عج) عند علماء اهل السنة و الامامیه، عسکری، نجم الدین، ج ۱، ص ۲۸۰ و ۳۰۰؛ [۲] همان؛ [۳] همان، ج ۱، ص ۲۸۱ - ۲۸۲ و ۲۶۶ و ۳۰۰؛ [۴] همان.
[۵] اختصاص، مفيد، گنکره شیخ مفید، چ ۱، ص ۲۴
[۶] وسائل الشيعة، عاملى، شيخ حر، مؤسسة آل البيت (ع)، ج ۱۷، ص ۹
[۷] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ دوم، ج ۱۰
[۸] المهدی الموعود...، همان، ج ۱، ص ۲۷۶ – ۲۷۷
[۹] همان؛ [۱۰] همان، ج ۱، ص ۲۹۷
[۱۱] بحارالانوار، همان، ج ۵۲، ص ۳۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
منبع/ تبین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
⭕️عدالت اجتماعی در زمان امام زمان (عج)
🔹و لهذا، میبینید فساد در آن وقت (زمان پیغمبر اکرم صلی الله عليه و آله) [هم] بود و حالا هم هست و تا آخر هم خواهد بود. بله، در زمان حضرت صاحب - سلام الله علیه - حکومت واحد میشود. قدرت حکومت ... عدالت، یک عدالت اجتماعی در همه عالم میآید، اما نه اینکه انسانها بشوند یک انسان دیگر. انسانها همانها هستند که یک دسته شان خوباند، یک [دسته] بد. منتها آنهایی که بد هستند، دیگر نمی توانند که کارهای خلاف بکنند.
بیانات حضرت امام ۶۶/۰۱/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_زمان #امام_خمینی
منبع/ تبین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظور از «علم اليقين»، «حق اليقين» و «عين اليقين» در قرآن چيست؟
🔹واژه #يقين و مشتقات آن ۲۸ بار در قرآن بكار رفته است، كه هشت كاربرد آن بصورت كلمه يقين است. واژه «يقين» به معنای از بين رفتن شك است؛ [۱] بنابراين وقتی می گوييم كسى دارای #يقين است كه قبلا دچار شك شده باشد. #موقن كسی است كه پس از سرگردانی شك، به علم و آگاهى برسد. به همين دليل است كه شك را هميشه مقابل يقين بكار می برند، نه مقابل علم؛ زيرا به كسى كه بدون سابقه شك، به آگاهی برسد عالم می گويند، نه موقن. در «قرآن كريم» سه اصطلاح در ارتباط با يقين بكار رفته است كه نشان دهنده مراتب يقين است. قرآن از «علم اليقين»، «عين اليقين» و «حق اليقين» سخن گفته است. مفسران در بيان تفاوت اين سه مرتبه از يقين چنين گفته اند:
1⃣«علم اليقين»: علمی است كه از روی براهين عقلی پديد آمده باشد، بطوری كه احتمال خلاف در آن نباشد. مانند اينكه انسان از دود پی به وجود آتش ببرد و اين مرتبه اول يقين است
2⃣«عين اليقين»: يقينی است كه از روی مشاهده و وجدان پديد می آيد، و نسبت آن با علم اليقين مثل ديدن است به شنيدن. در مثال بالا مانند ديدن خود آتش است.
3⃣«حق اليقين»: امری است حقيقى و عينی و صرفا يك يقين ذهنی يا نفسانی نيست كه خطا در آن راه نداشته باشد. در مثال مذكور مانند اين است كه انسان در آتش بسوزد و سوزش آن را لمس كند. [۲]
🔹در سوره تكاثر، آیات ۵ تا ۷، به دو مرتبه اول يقين اشاره شده است: «كلاََّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ، لَترََوُنَّ الجَْحِيمَ، ثُمَّ لَترََوُنهََّا عَينَْ الْيَقِين؛ چنان نيست كه شما خيال می كنيد، اگر شما علم اليقين (به آخرت) داشتيد، قطعاً جهنّم را خواهيد ديد! سپس آن را به عين اليقين خواهيد ديد». چنانچه می بينيم در اين آيه ابتدا به علم اليقين اشاره شده، كه اگر انسان ها علم اليقين داشتتند، با چشم بصيرت می توانستند حقايق را در همين دنيا مشاهده كنند و جهنم را ببينند؛ و در آيه بعد به علم اليقين اشاره كرده كه گفتيم مانند ديدن خود آتش است كه در اينجا منظور ديدن جهنم در قيامت است. [۳] مرتبه آخر يقين كه گفتيم اتحاد با حقيقت است، در آيه ۵۱ سوره حاقه آمده است: «وَ إِنَّهُ لَحَقُّ الْيَقِين» و آن (قرآن) يقين خالص است! در اين آيه #قرآن حق اليقين دانسته شده است، يعنى مرتبه آخر يقين است كه هيچ شكی در آن نيست. يعنى قرآن يقينی است خالص؛ با اين حال كوردلان آنرا انكار مي كنند. «ذَالِكَ الْكِتَبُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِين؛ [بقره، ۲] آن كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است».
پي نوشتها؛
[۱] كتاب العين، فراهيدى خليل بن احمد، انتشارات هجرت، قم، ۱۴۱۰، ج ۵، ص، ۲۲۰؛ التحقيق فی كلمات القرآن الكريم، مصطفوى حسن، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، تهران، ۱۳۶۰، ج ۱۴، ص، ۲۶۲
[۲] تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامیه، تهران، ۱۳۷۴، ج ۲۷، ص، ۲۸۰
[۳] الميزان فی تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسين حوزه علميه، قم، ۱۴۱۷، ج ۲۰، ص، ۳۵۲
منبع: وبسایت انوار طاها
#یقین
منبع/تبین
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi
D1737581T13671410(Web) (1)-mc.mp3
8.08M
🔹 ظرفیت های زیارت اربعین حسینی در مقیاس جهانی
در ابتدای خلقت همه امت یکپارچه بودند اما با آمدن انبیا تفرقی در بین مردم ایجاد شد؛ هر چه که بوده دورانی است که انبیاء نقش فعّال جدّی در عرصه اجتماعی نداشتند و جامعه بشری به یک امّت یکدست تبدیل شده بود که به تعبیر روایات در ضلال و در سردرگمی و حیرت بودند.
🎙 #استاد_میرباقری
⏱ #سخنرانی_کوتاه
📺 #صوتی
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
🔈⃝🇮🇷کانال سخنرانی#ایران_صدا
📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی
🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی
@varjovi
@shohadayevarjovi