eitaa logo
میعادگاه شهدا | روشنگری ☫
458 دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
21.7هزار ویدیو
984 فایل
🕯میعادگاه شهدای وَرجُوی 📌شهید پرور ترین روستای ایران آذربایجان شرقی ؛ ۶ کیلومتری جنوب مراغه پایگاه مقاومت بسیج شهید رجائی ورجوی @basij_varjovi صاحب امتیاز: 📡 پایگاه خبری ورجوی Www.varjovi.ir @varjovi ۰۹۳۵۴۳۲۱۲۹۴ | ارتباط با مدیر مسئول
مشاهده در ایتا
دانلود
D1737307T13060582(Web)-mc.mp3
11.25M
🔹 نقش علیها در خنثی کردن نقشه های سقیفه در آیات ابتدایی سوره ی "شمس"، به خورشید و ماه و روز و شب، سوگند یاد شده است. بر طبق روایات، منظور از خورشید، وجود نورانی رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و مراد از ماه، امیرالمومنین علیه السّلام و مقصود از روز، دولت شکوهمند امام زمان علیه السّلام است. 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 🔈⃝🇮🇷کانال سخنرانی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
17.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چرا امیرالمؤمنین علیه السلام شمشیر نکشید؟ 🎙 📺 ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 🔈⃝🇮🇷کانال سخنرانی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
کتاب صوتی "آیه عصمت، مادر خلقت" شرحی بر اوصاف و سیره عملی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اثر حجت الاسلام تولید ایران صدا با صدای و منبع/ کتابخانه صوتی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
Part01_آیه عصمت،مادر خلقت.mp3
10.86M
"شناخت فاطمه سلام الله علیها" منبع/کتابخانه صوتی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
Part02_آیه عصمت،مادر خلقت.mp3
14.61M
"تبارنامه و خلقت فاطمه سلام الله عليها" منبع/کتابخانه صوتی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
Part03_آیه عصمت،مادر خلقت.mp3
18.71M
" گزارشی از ولادت فاطمه سلام الله عليها" منبع/ کتابخانه صوتی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
مقام عرشی حضرت زهرا_2.mp3
14.43M
س ۲ ✨ خلَقَكُمُ اللّهُ أنْوارا فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ... (شرح جامعه کبیره) خداوند شما را به صورت انواری آفرید، و آنگاه شما را گرد عرش خویش، طائف گردانید! ؛ مرکز فرماندهی ماسوی‌الله (هرآنچه غیر خدا) است! ✦ منظور از این فراز چیست؟! اگر جای اهل بیت در مرکز فرمانروایی عالَم است، پس این همه مصیبت و آزار آنان در دنیا، برای چه بوده است؟! منبع/ کانال رسمی استاد محمد شجاعی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
Kashani-14020903-JaygaheFatemiyeDarMaarefeEslami-06-Hkashani_Com.mp3
48.83M
📋 جایگاه فاطمیه در معارف اسلامی؛ جلسه ششم از ده جلسه 🎙 حامد کاشانی 📆 جمعه ۳ آذرماه ۱۴۰۲ منبع/حامد کاشانی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسیر زیارت نامه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) 🔹قسمت اول مقصود از «خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ» چیست که خداوند پیش از آفرینش حضرت فاطمه(سلام الله علیها) وی را آفرید؟ در پاسخ باید گفت: بر پایه برخی از روایات، وجود مقدس اهل بیت(علیهم السلام) در مرتبه آفرینش دو نوع وجود و دو نشاء دارند؛ ... ▪️زیارت نامه ذیل، که در تهذیب شیخ طوسی(جلد ششم، صفحه۱۰) و درمفاتیح الجنان شیخ عباس قمی به عنوان زیارتنامه دوم حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است، پنج فراز دارد و هر فرازش در بردارنده پیام هایی قرآنی، کلامی، عرفانی و سیاسی است. در آستانه شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) تلاش می کنیم به اندازه فهم ناقص خود، فرازهای پنج گانه زیارتنامه را مورد شرح وتفسیر قرار دهیم. 🏴 شرح فراز اول: یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ اگر بخواهیم نسبت به پیام هایی که در این فراز از زیاتنامه نهفته است، معرفت وشناخت پیدا کنیم، امکان ندارد مگر آن که به چند پرسش کلیدی که این متن در برابر ما قرار می دهد، پاسخ داده شود. پرسش نخست این است مقصود از «خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ» چیست که خداوند پیش از آفرینش حضرت فاطمه(سلام الله علیها) وی را آفرید؟ در پاسخ باید گفت: بر پایه برخی از روایات، وجود مقدس اهل بیت(علیهم السلام) در مرتبه آفرینش دو نوع وجود و دو نشاء دارند؛ مرتبه و نشاء اول، نشاء و مرتبه ی جسمانی است، یعنی اهل بیت علیهم السلام از صلب و رحم پاک معین و در ظرف زمان و مکان معین پا به عرصه این عالم گذاشتند و پس از گذشت زمانی رحلت کرده و به شهادت رسیده و یا می رسند. ▪️نشاء و مرتبه دوم؛ وجود نوری و مرتبه ی تجردی است که همان آفرینش پیش ازآفرینش جسمانی است، یعنی خداوند متعال پیش از خلق و آفرینش جسمانی، روح مطهر آنان را از وجود نوری خود خلق کرد؛ ازهمین رو در روایت آمده است که پیامبر گرامی(ص) در توصیف آفرینش خود و اهل بیتش فرمود: ((انَّ اللَّهَ خَلَقَنِی وَ خَلَقَ عَلِیاً وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ قَبْلَ أَنْ یخْلُقَ آدَمَ ع حِینَ لَا سَمَاءَ مَبْنِیهً وَ لَا أَرْضَ مَدْحِیهً وَ لَا ظُلْمَهَ وَ لَا نُورَ وَ لَا شَمْسَ وَ لَا قَمَرَ وَ لَا جَنَّهَ وَ لَا نَارَ فَقَالَ الْعَبَّاسُ فَکیفَ کانَ بَدْءُ خَلْقِکمْ یا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ یا عَمِّ لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یخْلُقَنَا تَکلَّمَ بِکلِمَهٍ خَلَقَ مِنْهَا نُوراً ثُمَّ تَکلَّمَ بِکلِمَهٍ أُخْرَى فَخَلَقَ مِنْهَا رُوحاً ثُمَّ مَزَجَ النُّورَ بِالرُّوحِ فَخَلَقَنِی وَ خَلَقَ عَلِیاً وَ فَاطِمَهَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ فَکنَّا نُسَبِّحُهُ حِینَ لَا تَسْبِیحَ وَ نُقَدِّسُهُ حِینَ لَا تَقْدِیسَ فَلَمَّا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ ینْشِئَ خَلْقَهُ فَتَقَ نُورِی فَخَلَقَ مِنْهُ الْعَرْشَ فَالْعَرْشُ مِنْ نُورِی وَ نُورِی مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ نُورِی أَفْضَلُ مِنَ الْعَرْشِ ثُمَّ فَتَقَ نُورَ أَخِی عَلِی فَخَلَقَ مِنْهُ الْمَلَائِکهَ فَالْمَلَائِکهُ مِنْ نُورِ عَلِی وَ نُورُ عَلِی مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ عَلِی أَفْضَلُ مِنَ الْمَلَائِکهِ ثُمَّ فَتَقَ نُورَ ابْنَتِی فَخَلَقَ مِنْهُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فَالسَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ مِنْ نُورِ ابْنَتِی فَاطِمَهَ وَ نُورُ ابْنَتِی فَاطِمَهَ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ ابْنَتِی فَاطِمَهُ أَفْضَلُ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ثُمَّ فَتَقَ نُورَ وَلَدِی الْحَسَنِ فَخَلَقَ مِنْهُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ فَالشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ مِن نُورِ وَلَدِی الْحَسَنِ وَ نُورُ الْحَسَنِ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ الْحَسَنُ أَفْضَلُ مِنَ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ ثُمَّ فَتَقَ نُورَ وَلَدِی الْحُسَینِ فَخَلَقَ مِنْهُ الْجَنَّهَ وَ الْحُورَ الْعِینَ فَالْجَنَّهُ وَ الْحُورُ الْعِینُ مِنْ نُورِ وَلَدِی الْحُسَینِ وَ نُورُ وَلَدِی الْحُسَینِ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ وَلَدِی الْحُسَینُ أَفْضَلُ مِنَ الْجَنَّهِ وَ الْحُورِ الْعِینِ الْخَبَرَ». (بحارالأنوار، ج،۱۵،ص۱۰) 🔺نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
شرح و تفسیر زیارت نامه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) 🔹قسمت دوم ▪️پرسش دوم این است که مقصود از عالَمی که پیش از این عالَم، وجود مقدس حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در آن مورد امتحان قرار گرفت، چیست؟ باید گفت: مقصود از عالَمی که پیش از این عالَم، حضرت فاطمه در آن مورد امتحان قرار گرفته اند، عالم «ذر» یا همان عالم «الست» یا عالم «قالوا بلی» است که از جنس ماده و زمان نیست بلکه عالمی فراتر از عالم ماده و مجرد از آن می باشد؛ که هرچند نتوان ماهیت وحقیقت آن عالم را درک کرد ولی به دلیل آیات ذیل که دلالت بر وجود چنین عالمی دارند، نمی توان حقیقت آن عالم را انکار کرد چرا که در آیه (81) سوره آل عمران آمده است؛ ((وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى‏ ذلِكُمْ إِصْرِي قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِين: و [به خاطر بياوريد] هنگامى را كه خداوند، از پيامبران [و پيروان آها]، پيمان مؤكّد گرفت، كه هر گاه كتاب و دانش به شما دادم؛ سپس پيامبرى به سوى شما آمد كه آنچه را که با شماست تصديق مى‏كند، به او ايمان بياوريد و او را يارى كنيد! سپس [خداوند] به آنها گفت: «آيا به اين موضوع، اقرار داريد؟ و بر آن، پيمان مؤكّد بستيد؟»؛ گفتند: «[آرى] اقرار داريم!»؛ [خداوند به آنها] گفت: «پس گواه باشيد! و من نيز با شما از گواهانم.)) ▪️ونیز در آیه (172) سوره اعراف ((وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِى آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا : [به ياد آر] زمانى را كه پروردگارت از صلب و پشت فرزندان آدم ذريه و نسل آنان را برگرفت و آنان را بر خويشتن گواه ساخت. [و گفت:] آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: آری؛ گوهی دادیم» (اعراف، آیه ۱۷۲) پرسش سوم این است که مقصود از موضوعی که در عالم ذر یا عالم اَلَست ازحضرت زهرا(سلام الله علیها) میثاق گرفته شده است، چه بوده است؟ باید گفت: هرچند ماهیت امتحان برای ما روشن نیست ولی با مطالعه آیات قرآن و شواهد روایی، یکی از دو احتمال زیر و یا هر دوی این احتمال ها، می تواند همان موضوعی باشد که خداوند از آن حضرت میثاق گرفته است؛ ▪️احتمال اول: خداوند از ارواح همه انسان ها از جمله حضرت فاطمه(سلام الله علیها) تعهد گرفته است و آنان نیز میثاق و پیمان بستند که اگر به این عالم بیایند، به درک و دریافت توحیدی و نیز به پرستش ذات اقدس تعالی پای بند باشند و به ندای فطری خود پاسخ عملی بدهند و حق تعالی را هم آن گونه که هست بشناسند و به او اعتراف داشته باشند، و هم آن گونه که شایسته است، بپرستند وستایش کنند؛ شاهد براین ادّعا، آیه ۶۰ سوره مبارکه یس است:« أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ: اى فرزندان آدم مگر با شما عهد نكردم كه شيطان را مپرستيد؛ زيرا وى دشمن آشكار شماست» و نیز آیه ۶۱ همان سوره است: «وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ: و اين كه مرا بپرستيد؛ اين است راه راست»؛ و حضرت فاطمه سلام الله علیها نه تنها خود بر چنین باور و میثاقی پای بند بوده است، بلکه دیگران را نیز دستگیری و به میثاق الهی هدایت و راهنمایی می نموده است؛ ازهمین رو درخطبه فدکیه خدا را به زیباترین وجه توصیف نموده و فرموده است: ((وَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، کَلِمَةٌ جَعَلَ الْاِخْلاصَ تَأْویلَها، وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَها، وَ اَنارَ فِی التَّفَکُّرِ مَعْقُولَها، الْمُمْتَنِعُ عَنِ الْاَبْصارِ رُؤْیَتُهُ، وَ مِنَ الْاَلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الْاَوْهامِ کَیْفِیَّتُهُ. اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَىْ‏ءٍ کانَ قَبْلَها، وَ اَنْشَاَها بِلاَاحْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها، کَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأَها بِمَشِیَّتِهِ، مِنْ غَیْرِ حاجَةٍ مِنْهُ اِلى تَکْوینِها، وَ لا فائِدَةٍ لَهُ فی تَصْویرِها، اِلاَّ تَثْبیتاً لِحِکْمَتِهِ وَ تَنْبیهاً عَلی طاعَتِهِ، وَ اِظْهاراً لِقُدْرَتِهِ وَ تَعَبُّداً لِبَرِیَّتِهِ، وَ اِعْزازاً لِدَعْوَتِهِ، ثُمَّ جَعَلَ الثَّوابَ عَلی طاعَتِهِ، وَ وَضَعَ الْعِقابَ عَلی مَعْصِیَتِهِ، ذِیادَةً لِعِبادِهِ مِنْ نِقْمَتِهِ وَ حِیاشَةً لَهُمْ اِلى جَنَّتِه)) 🔺نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
شرح و تفسیر زیارت نامه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) 🔹قسمت سوم در عبادت و پرستش نیز آن چنان خدا را عبادت و پرستش می کرد که از امام صادق(ع) درباره این که چرا فاطمه، «زهرا» نامیده شده است، نقل شده است: ((سَأَلْتُ أَبَاعَبْدالله(ع) عَنْ فَاطِمَةَ لِسُمِّيَتِ اَلزَّهْرَاءَ فَقَالَ لِأَنَّهَا كَانَتْ إِذَا قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا زَهَرَ نُورُهَا لاهل السموات کما تزهر نورالکواکب لاهل الارض» (بحار، ج۴۳، ص۱۳) و همچنین حسن بصرى كه يكى از عُباد و زُهاد دنياى اسلام است، درباره فاطمه زهرا (عليها السلام) مى گويد: « به قدرى دختر پيغمبر صلى الله عليه و آله عبادت كرد و در محراب عبادت ايستاد كه پاهاى آن بزرگوار از ايستادن در محراب عبادت ورم كرد» (مهجه البیضا ء، ج٤، ص۲۰۸) بردارد، و در برخى از روايات آمده است كه: «گاهى مردم مدينه نيمه شب در حين عبور از در خانه حضرت زهرا(عليها السلام)، او را در محراب عبادت مى يافتند و نورى را از خانه او متجلى و ساطع مى ديدند؛ از پيامبر(صلى الله عليه و آله) علت را مى پرسيدند؛ رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: به هنگامى كه فاطمه(عليها السلام) در محراب عبادت است، هزاران فرشته بر او درود مى فرستند و او را سيده زنان عالم خطاب مى كنند. او اهل سجده هاى طولانى و قيام و ركوع طولانى بود و خداى را با تمام وجودش عبادت مى كرد» (بحار، ج۱۳، ص۱۱) ▪️احتمال دوم: مقصود از میثاق انبیاء، انتظارسازی پیامبران پیشین نسبت به پیامبر آخرالزمان است. یعنی در عالم ذر از تمام پیامبران پیمان گرفته شده است که هم خودشان به پیامبر آخرالزمان ایمان داشته و در مقام نصرت رسانی پیامبر آخرالزمان باشند. و هم امت خودشان را در این دو جهت نسبت به پیامبر آخرالزمان آماده سازند؛ از همین رو از امام علی(ع) در تفسیر آیه «وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى‏ ذلِكُمْ إِصْرِي قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِين » (آل عمران، آیه۸۱) ، روایت شده است: «عن ابی ایوب عن علی بن ابی طالب قال: لم یبعث الله عزوجل نبیاً آدم فمن بعده الّا اخذ علیه العهد فی محمّد لئن بُعِثَ و هو حی لیؤمننّ به و لینصرنّه و یأمره فیأخذ العهد علی قومه فقال: و اذ اخذ الله میثاق النبیین لما آتیتکم من کتاب وحکمه: خداوند هیچ پیامبری را از آدم(علیه السلام) گرفته تا پیامبران بعدی به رسالت مبعوث نکرد، مگر آن که از او عهد گرفت که اگر در مدت زندگی او آن حضرت مبعوث شد باید به وی ایمان آورده و یاری اش کند و به او فرمان داد که بر همین منوال هر پیامبری از قومش پیمان بگیرد. با این توضیح می توان نتیجه گرفت میثاق و امتحانی که خداوند در عالم ذر و اَلَست وقالوا بلی از حضرت زهرا(سلام الله علیها) گرفته است، این است که آن حضرت نه تنها به رسول الله(ص) ایمان آورد و نصرت برساند، بلکه به ولی و امام زمان خود-یعنی امام علی(ع)- ایمان آورد و به آن حضرت یاری برساند؛ که آن حضرت(سلام الله علیها) هم درشرایطی که همه مردم به واقعه غدیر پشت کرده بودند، نه تنها به ولایت امام علی(ع) مومن بود، بلکه در نصرت رساندن حضرت علی(ع) از جانشان هزینه کردند؛ ازهمین رو می گوییم: « امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ. ▪️شرح فراز دوم: فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً فهم درست و صحیح از این قسمت از زیارتنامه مبتنی بر این است که دو نکته توضیح داده شود: 🔺نگارنده: حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi