eitaa logo
میعادگاه شهدا | روشنگری
414 دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
19.1هزار ویدیو
927 فایل
🕯میعادگاه شهدای وَرجُوی 📌شهید پرور ترین روستای ایران آذربایجان شرقی ؛ ۶ کیلومتری جنوب شهرستان مراغه پایگاه شهید رجائی صاحب امتیاز: 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْائوی Www.varjovi.ir @varjovi ۰۹۳۵۴۳۲۱۲۹۴ | ارتباط با مدیر مسئول
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴نقش فداییان اسلام در ملی شدن صنعت نفت ♦️تاریخ نشان داده است که هیچ انقلاب وحرکت سیاسی، بدون فداکاری واقدام ایثارگرانه، به نتیجه نمی رسد و برای این که یک حرکت استمرار یابد و به هدف اصلی برسد، باید از موانعی بگذرد که رفع این موانع، بدون شجاعت و چشم بستن از دنیا، امکان پذیز نیست. ♦️در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت که با اقدام آیت الله کاشانی و با حمایت دکتر مصدق و چند تن از نمایندگان مجلس جرقه های آن زده شد، موانع بسیاری وجود داشت. ♦️یکی از موانع بسیار بزرگی که بر سر راه نهضت ملی شدن صنعت نفت قرار داشت و هر گونه اقدام در این مورد را سرکوب می کرد و ترس و دلهره شدیدی بین طرفداران نهضت انداخته بود، نخست وزیر وقت، رزم آرا بود، وی از مزدوران و هواداران سیاست انگلیس در ایران و فردی بسیار مستبد بود، رزم آرا چنان سختگیر و تابع انگلیس بود که حتی اشرف - خواهر شاه – از او می ترسید و نمی توانست روی حرف وی چیزی بگوید. ♦️وکلای جبهه ملی که اغلب از طرفداران نهضت ملی شدن نفت بودند هم از قدرت رزم آرا ترسناک بودند و سقوط رزم آرا را به علت حمایت شدید انگلیس از وی، غیر ممکن می دانستند و به کلی تز «ملی شدن صنعت نفت» را شکست خورده می دانستند. ♦️در این وضعیت، یک روحیه ایثار و فداکاری نیاز بود که در بین اعضای جبهه ملی وجود نداشت؛ اما جمعیتی فداکار به نام فداییان اسلام در میدان بودند که گره های کور تنها با از خود گذشتگی آنها باز می شد. ♦️جمعیت فداییان اسلام که از بدو تشکیل بارها وبارها نشان داده بودند که برای سربلندی اسلام و ملت مسلمان، حتی از جان خود نیز می گذرند، مدیریت کنترل بحران رزم آرا را به دست گرفتند. ♦️فداییان اسلام که در صراحت لهجه و شجاعت، شناخته شده بودند، به رزم آرا تذکر دادند که از مقاومت درمقابل نهضت ملی شدن نفت دست برداشته، به صفوف ملت بپیوندد. وقتی رزم آرا نصیحت فداییان را گوش نکرد، تذکر شدیدی به وی ابلاغ شد که اگر از مسیر حرکت انقلاب کنار نرود، به حکم دفاع از مال، جان، ناموس و دین مسلمین، با اسلحه به مقابله با او خواهند رفت. ♦️رزم آرا که به پشتیبانی و حمایت دربار وانگلیس پشت گرم بود و مستبدانه در مقابل هر گونه اقدامی برخورد می کرد وبرای خود آرزوهای بلندی را ترسیم می کرد، در مقابل تهدید فداییان اسلام هیچ گونه نرمشی نشان نداد و همچنان بر طبل مخالفت با ملی شدن صنعت نفت می کوبید. ♦️جمعیت فداییان اسلام برای برداشتن این مستبد مزدور از مسیر نهضت مردم، برنامه ریزی دقیقی انجام دادند و قرار شد جوانی پارسا و فداکار به نام استاد خلیل طهماسبی که در آن زمان 26 سال داشت، این لکه ننگ را از صحنه روزگار پاک کرده، نفت را به ملی شدن نزدیک تر سازد. ♦️سرانجام در 16 اسفند 1329 در یک مراسم ختم، در مسجد شاه سابق و در بین خیل جمعیت، رزم آرا به قتل رسید و شور و شادی در بین مردم و نمایندگان برپا شد و سرعت و حرکت ملی شدن صنعت نفت، شتاب شدیدی گرفت و می توان به جرات گفت که قتل رزم آرا، نهضت ملی شدن صنعت نفت را زنده کرد و جان دوباره ای به این نهضت داد. ♦️پس از قتل رزم آرا و نخست وزیری خلیل فهیمی، دیگر هیچ یک از نمایندگان وابسته انگلیس نتوانستند در مقابل ملی شدن صنعت نفت که خواسته مردم بود، از خود مقاومت نشان دهند. از این رو، لایحة ملی شدن صنعت نفت برای تصویب به مجلس تقدیم شد و تنها یک روز بعد از قتل رزم آرا، یعنی در 17 اسفند 1329 کمسیون نفت اصل ملی شدن صنعت نفت را در کشور با اکثریت آرا تصویب کرد و گزارش کمیسیون در 24 اسفند 1329 به تصویب مجلس شورا و در 29 اسفند به تصویب مجلس سنا رسید و صنعت نفت درست 50 سال پس از تأسیس آن، ملی اعلام شد. 🌹سید مجتبی نواب صفوی و دیگر یاران جمعیت فداییان اسلام با فداکاری های فراوان در عرصه جهاد برضد استبداد و استکبار، موجب سربلندی و عزت ملت ایران و مسلمانان جهان شدند. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴امام خامنه ای : در جریان حادثه میکونوس کشورهای اروپایی سیلی سختی خوردند ! 🔺سخنان امام خامنه ای در مورد حادثه میکونوس و رفتن سفرای کشورهای اروپایی از ایران ! ♦️به تازگی چندین کشور اروپایی در اعتراض به اعدام جاسوس انگلیسی سفرای خود را فرا خوانده اند 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔴 بسیار مهم ؛ماجرای خروج سفرای اروپایی از ایران ♦️مرکز اسناد انقلاب اسلامی:به دنبال جوسازی‌ها در دادگاه میکونوس علیه ایران و به منظور تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی، در بهار سال 1376، 13 كشور اروپایی سفرای خود رااز ایران خارج كردند. ♦️در وهله اول پیتر هارتمن قائم مقام وزیر امور خارجه آلمان، تصمیمات دولت مطبوع خود را به شرح زیر اعلام کرد: 1- فراخواندن سفیر آلمان از ایران؛ 2- تعلیق سیاست گفتگویم انتقادی با ایران؛ 3- اخراج عوامل دولت ایران از خاک آلمان و 4- توقف تبادل دیدارها در سطح وزیر. ♦️به دنبال اعلام مواضع آلمان، اتحادیه اروپا هم موضع خود را اعلام کرد که همان تصمیمات دولت آلمان بود و سفرای اتحادیه اروپا نیز متقابلا از ایران فراخوانده شدند. 🔴واکنش قاطع ایران ♦️این حركت در اصل به منظور منزوی كردن ایران و با این دورنما كه جمهوری اسلامی دچار چالش خواهد شد صورت گرفت. اما با روشنگری‌های قاطعانه رهبر انقلاب، این توطئه‌های غرب و در راس آن امریکا با شکست مواجه شد. ♦️در 27 فروردین 1376، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ديدار جمعى از فرماندهان و پرسنل ارتش به اقدامات مغرضانه کشورهای غربی واکنش نشان داده و فرمودند: «به نظر من، ملت ايران در اين روزها، يکي از شيرين‌ترين و زيباترين درس‌هاي خود را گرفت. در همين دادگاهي که در آلمان براي قضاياي قهوه‌خانه‌اي تشکيل شد، آمدند مسائل را سرهم بندي کردند و به خيال خودشان خيمه شب بازي‌اي پرداختند! اين، براي ملت ايران عرصه خيلي خوبي شد و درس خيلي مهمّي بود که بفهمند استکبار يعني چه و دولت‌هاي مستقل و به اصطلاح بزرگ عالَم، در دنيا چه کاره‌اند. اين خيلي مهمّ است...» ♦️رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: «البته مي‌دانيد که اين طور قضايا، براي ما ملت ايران تجربه جديدي نيست و بارها اتّفاق افتاده است. شلوغ کردند، جنجال آفريدند، به خيال خودشان عليه دولت جمهوري اسلامي دست به يکي کردند، گاهي سفرايشان را بردند و گاهي اولتيماتوم دادند. براي ما اين چيزها تازه نيست... يک صورت‌سازي به اسم کار قضايي کردند که به نظر ما آنچه در اين دادگاه مطرح شده است، بي‌ارزش و بي‌اعتبار است... ملت ايران مگر با اين حرف‌ها تسليم مي‌شود؟ بدانند، اگر همه اروپا هم با ايران فاصله پيدا کند، قطع رابطه کند، يا هر چه بشود، ملت ايران به اعتماد اروپا و آسيا و اين و آن، به اين ميدان قدم نگذاشته است که با رفتن آنها احساس خالي بودن پشت خود را بکند...» ♦️رهبر معظم انقلاب اسلامی در یك واكنش صریح دیگر در 10 اردیبهشت‌ماه همان سال، حجت را برای غربیان تمام كردند. ایشان در ديدار جمع كثيرى از كارگران و معلّمان فرمودند:«به خيال خودشان، دولت ايران را مي‌ترسانند و مي‌گويند ما گفتگوهاي انتقادي را قطع مي‌کنيم. به درک که قطع مي‌کنيد! اگر انتقادي هست، ما از شما انتقاد داريم...» ♦️امام خامنه‌ای در واکنش به خروج سفرای اروپایی از ایران بعد از رای دادگاه میکونوس نیز فرمودند: «در مرحله اوّل، سفير آلمان را فعلا تا مدّتي نبايد راه بدهند که به ايران بيايد. بقيه هم که مي‌خواهند به عنوان يک حرکت به اصطلاح آشتي جويانه برگردند، مانعي ندارد. خودشان رفته‌اند، خودشان هم برمي‌گردند. ديدند که رفتنشان هيچ اهميتي ندارد...»ایشان تاکید کردند: «... کساني که مي‌خواهند با ايران ارتباط داشته باشند، بايد بدانند که اگر ارتباط، ارتباط استکباري شد، ملت ايران پس خواهد زد.» 🔴سرانجام ماجرای میکونوس: شکست غرب در برابر ایران ♦️پس از این سخنرانی کوبنده رهبر معظم انقلاب، کشورهای غربی متوجه شکست خود شدند و به این ناکامی اعتراف کردند."پیتز اشتراک"رهبر پارلمانی حزب سوسیال دموکرات آلمان، از جمله افرادی بود که به شکست توطئه‌های غرب علیه ایران اعتراف کرد. وی تصمیم ایران مبنی بر عدم پذیرش سفیر آلمان را یک رسوایی بزرگ و شکست برای دولت آلمان خواند. سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز، اظهارات رهبر ایران مبنی بر نپذیرفتن سفیر آلمان را به مثابه"یک سیلی بر صورت کشورهای اروپایی"خواند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز این تصمیم دولت ایران را غیرمنتظره و شوک‌آور توصیف کرد.[7] ♦️به گزارش روزنامه کیهان، بهت و سردرگمی کشورهای اروپایی پس از اعلام موضع قاطع رهبر انقلاب، در صحنه سیاست جهانی بسیار نمود داشت. به نوشته این روزنامه، مطبوعات آلمان اذعان کردند که واکنش ایران موجب"بزرگ‌ترین آبروریزی برای اروپا"شد. ادامه👇👇 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
👆👆 ♦️رادیو لندن، این موضع‌گیری را یک پیروزی برای ملت ایران و یک ناکامی برای اروپا دانست. رادیو آلمان نیز موضع‌گیری رهبر انقلاب را غافلگیر کننده و هوشیارانه خواند. روزنامه"هانوفش الگماینه"هم در این رابطه نوشت: «سیاست آلمان در قبال سیاست ایران با شکست روبرو شد و قضیه را واضح‌تر از ممانعت ورود سفیر آلمان به تهران نمی‌شد ظاهر ساخت.» روزنامه"نویه‌راین سایتونگ"نیز در این رابطه نوشت: «برای سیاست پوسیده اتحادیه اروپا در قبال ایران، آبروریزی بزرگ‌تر از این نبود.»"فرانکفورتر روندشاو"هم شرمساری کشورهای اروپایی را تنها نتیجه دادگاه میکونوس دانست. ♦️اما شکست بزرگ‌تر كشورهای غربی زمانی بود كه آنها تصمیم گرفتند به منظور كاستن از رسوایی ماجرای میكونوس، سفرای خود را به تهران بازگردانند، از این رو در 23 آبان 1376 سفيران كشورهای اتحاديه اروپا كه در پي بحران ميكونوس از ايران خارج شده بودند، به تهران بازگشتند. روزنامه جمهوری اسلامی، بازگشت سفرای کشورهای اروپایی را «عقب‌نشینی اروپا در برابر جمهوری اسلامی ایران» خواند. ♦️رسانه‌های غربی نیز بازگشت سفرای اروپایی را"بزرگ‌ترین شکست غرب"دانستند. رادیو دولتی لندن طی گزارشی، بازگشت سفیران اروپایی به تهران را پیروزی ایران تلقی کرد. رادیوی رژیم صهیونیستی هم اعتراف کرد که بازگشت سفیر آلمان بعد از بقیه سفرا، نشانه به کرسی نشستن خواسته‌های جمهوری اسلامی است. روزنامه کیهان نیز به نقل از مطبوعات آلمان نوشت: «آلمان برای بهبود روابط با ایران بهای سنگینی پرداخت.» 🔴شکست توطئه غرب در ماجرای میکونوس ♦️بدین ترتیب بار دیگر، غرب به سردمداری امریکا، شکست سختی در برابر ملت ایران متحمل شد؛ شکستی که برای آنها خفت‌بار بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در 16 مرداد 1390 بار دیگر شکست حقارت‌بار غرب در ماجرای میکونوس را یادآور شده و آن را"سیلی سخت"ملت ایران به اروپائیان تعبیر کردند: «سر قضیه‌ قهوه‌خانه‌ میکونوس دادگاه تشکیل داد، مسئولین درجه‌ یک کشور را در آن دادگاه متهم کرد! دولت‌های اروپائی با آنها همدست شدند، همه‌شان سفرای خود را از تهران فراخوانی کردند؛ اینها که یادمان نرفته. خواستند سیلی بزنند، البته سیلی سخت‌تری خوردند. از همین حسینیه آنچنان سیلی‌ای خوردند که بعد تا مدت‌ها دنبال علاجش بودند...» 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
مرگ بر آمریکا، همان اعوذ باالله من الشیطان الرجیم است. حضرت امام خامنه ای(س): این مرگ بر آمریکایی که مردم می گویند، این مثل همان اعوذ باالله من الشیطان الرجیم است که در اول هر سوره ی قرآن که شما میخواهید بخوانید قبل از بسم الله…اعوذ بالله من الشیطان الرجیم میگویید برای چیست؟برای اینکه انسان مؤمن یک لحظه حضور شیطان را فراموش نکند یک لحظه از یاد نبرد که شیطان آماده ی حمله ی به او و انهدام حصار معنوی و ایمانی اوست. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
بسم الله الرحمن الرحيم مصلحت یا منفعت ؟ حفظِ نظام یا حفظِ مقام ؟ 🔸 مصلحت نیست ! از روندِ انتخاب و انتصابِ رئيس فلان دانشگاه و اداره سؤال شود ! 🔸 مصلحت نیست ! کسی بداند که رتبه پژوهشی اولین مقام یک مجموعه آخرین رتبه است ! 🔸 مصلحت نیست ! که در موردِ گزینش های فاقدِ استعلام های ضروری و قانونی سخنی مطرح شود ! 🔸 مصلحت نیست ! کمک های ده میلیارد تومانی وابستگان به خانقاه و تعامل پشت پرده آن افشاء شود ! 🔸 مصلحت نيست ! اخبارِ مربوط به حادثه زایشگاهِ . . . رسانه ای شود ! 🔸 مصلحت نیست ! چنین حوادثی را ناشی از سوءِ مدیریّت بدانیم ! 🔸 مصلحت نیست ! بی لیاقتی و بی کفایتی مسئولين این مجموعه و آن مجموعه بیان شود ! 🔸 مصلحت نیست ! که فردِ متخصّص و متعهّدی که تابع و چاکرِ ما نیست انتخاب و انتصاب شود ! 🔸 مصلحت نیست ! که . . . ♦️ مصلحت فقط در این است که هرگز خدشه ای به پست و مقام و جایگاه صاحبان زر و زور و تزویر وارد نشود ! ! ! 🔹 و مصلحت حکم کرد که فعلاً مطالب سربسته بیان شود حوزه علمیه آية الله العظمی سبط الشیخ الانصاری ره . دزفول رضا سبط الشیخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📌 دکتر حسین پور، اولین شهید هسته ای که گمنام بود 🔹️ دکتر حسین‌پور در چهار گرایش مواد، کامپیوتر، مخابرات و برق دوره کارشناسی خود را سپری کرده بود و در دوره ارشد ۲۵۰ واحد از دروس را پاس کرد که وزنه علمی بالایی بود. ◇ شهید حسین پور در حیطه فیزیک اتمی و مولکولی، ماده چگال، علوم مهندسی مواد و همچنین مخابرات میدان سررشته داشت و بنیان‌گذار مهندسی الکترو سرام در ایران بود و به عنوان پدر علم الکترو سرام شناخته می شد. ◇ حسین پور، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و دانشگاه مالک اشتر شاهین‌شهر و استاد راهنمای تعداد زیادی از دانشجویان بود. ◇ در سال ۸۵ برگزیده جشنواره ملی خوارزمی شد ، همچنین در عرصه بین المللی نیز برگزیده فدراسیون سوئد و انجمن مخترعان FAI بود. همچنین توسط سه رئیس جمهور کشور، مورد تقدیر قرار گرفت. ◇ سال‌ها پژوهش و طراحی ابزار دفاعی و... هنگامی که جایزه جشنواره خوارزمی را برای یک طرح دفاعی برجسته دریافت نموده بود ◇ ۲۶ دی ماه سال ۱۳۸۵ توسط سازمان جاسوسی موساد، ترور و به عنوان نخستین شهید هسته‌ای در ایران مطرح شده است. ◇ هر چند شهادت و ترور او تا سال‌ها در کلاف اما و اگرها باقی ماند تا وقتی که موساد به ترور اقرار کرد همچنین سال گذشته، این خبر در رسانه‌های رسمی منتشر و دکتر اردشیر حسین‌پور به عنوان شهید ترور مطرح شد 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🌷👈 ...در قضیه‌ی ترورهای (دانشمندان هسته‌ای)، من عقیده‌ام این است که بچه‌های تشکلهای دانشجوئی در این قضیه کوتاه آمدند؛ یعنی کم‌عملی نشان دادند. باید این قضیه را بزرگ می کردید. البته نه اینکه بزرگ کنید - چون خودش بزرگ است - همان جور که هست، منعکس می کردید. ما حتّی ندیدیم تشکل های ما پوستر این شهدا را هم چاپ کنند، منتشر کنند، پخش کنند، یادمان اینها را نگه دارند. نه، این موضوع اصلاً نباید فراموش شود؛ این کار کوچکی نیست... ۱۳۹۰/۰۵/۱۹ ...رشد شتابنده‌ی علمی و فتح قله‌های دانش که با همت و عزم جوانان مؤمن و غیور و توانائی چون مصطفای شهید رونق یافته، امروز قائم به هیچ فردی نیست، این یک جنبش تاریخی و برخاسته از یک عزم خلل‌ناپذیر ملی است... ۱۳۹۰/۱۰/۲۲ ...اگر دانشمندِ علاقه‌مند به سرنوشت کشور، آماده‌ی فداکاری در این راه - فداکاری به حسب خودش - در یک کشوری وجود داشت، آن کشور رشد می کند. چیزی که می تواند این نیرو را به وجود بیاورد، این پیشرفت را به وجود بیاورد، بهتر از همه چیز، ایمان است. اگر این ایمان بود، کشور پیشرفت می کند... ۱۳۹۰/۰۷/۱۳ , 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 آرزوی بر باد رفته آمریکا 🔻تلاش شیطانی آمریکا برای احیاء قدرت از دست رفته خود در ایران، و در واقع تلاش برای بازگردان ایران به زمانی است که مانند بره رامی در دست آمریکا بود؛ بخصوص پس از کودتای 28 مرداد. پس از کودتای آمریکایی و انگلیسی، ترس از سقوط در دستگاه پهلوی و شخص شاه افزایش یافت، به گونه‌ای که چگونگی صیانت و حفظ موجودیت حکومت پهلوی برای شاه به صورت یک وحشت دائمی درآمده بود. ازآنجاکه آمریکا نقش اساسی در طرح و اجرای کودتای 28 مرداد 1332 و روی کار آوردن شاه داشت، شاه خود را مدیون ایالات متحده آمریکا می‌دانست و همیشه از این قدرت به عنوان مهم‌ترین دوست و هم‌پیمان ایران یاد می کرد. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
⭕️شریعتمداری: به راحتی ماموران سوئدی را به ایران می‌آوریم و محاکمه می‌کنیم مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به بازداشت و زندانی کردن «حمید نوری» در سوئد: 🔹کاری که دولت سوئد در حال انجام آن است در حقیقت انتقام‌گیری اعدام رهبر گروه الاهوازیه توسط ایران است. 🔹سوئدی‌ها باید بدانند همانگونه که افرادی همچون رهبر گروه ترورسیتی الاهوازیه را به ایران منتقل کرده و مجازات کردیم، همین کار را می توانیم با مأموران امنیتی شما انجام دهیم. 🔹رهبر گروه الاهوازیه در اعترافاتش به همراهی و همکاری با منافقین اعتراف می‌کند اما بیشتر از همه از مأموران امنیتی موساد و مأموران امنیتی سوئد یاد می‌کند. 🔹با دیدن کیفرخواست و موارد جرمی که برای آقای حمید نوری بیان شده است، می‌بینید هیچ‌کدام مبنای حقوقی ندارد. اینکه از مأموران دولت بوده چه عیبی دارد؟ مگر سفرا یا کارمندان کشور سوئد مأموران دولت نیستند؟ باید دستگیرشان کرد به این دلیل که دولت سوئد در عملیات تروریستی دست داشته است؟! 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
⭕️نقش ایمان به خداوند در شئون زندگی بشر 🔹در دنيای امروز، كه گفته ميشود دنيای صنعت است، رهبران فكری می خواهند جامعه بشری را نظير يك كارخانه بزرگ صنعتی اداره كنند؛ در حالی كه جوامع از انسان ها تشكيل شده اند، كه دارای بعد معنوی و روح عرفانی است، و در كنار مقررات اجتماعی، اقتصادی و غيره، به تربيت انسان بر اساس به‌ خدا تكيه ميكند و در هدايت جامعه از اين بعد، بيشتر برای هدايت انسان به طرف تعالی و سعادت عمل ميكند. اگر ايمان به خدا و عمل برای خدا در فعاليت های اجتماعی، سياسی، اقتصادی و ساير شئون زندگی بشر وارد شود پيچيده ترين مشكلات امروزی جهان به آسانی حل ميشود. 📕صحیفه امام، ج ۵، ص ۴۰٧ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
47.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔗 زمستان سخت در اروپا / افت فشار در ایران و عقده گشایی کیوان عباسی از خبر مربوط به ایران 🎥 همزمان با زمستان سخت در اروپا که شهروندان را وادار به خرید هیزم و اقداماتی از این دست کرده است شاهد افت فشار گاز در برخی نقاط در ایران هستیم. رخدادی که باعث شده وطن فروشها ماهیت خودشان را افشا کرده و با خوشحالی از آن ، عقده گشایی خودشان علیه ایرانیان را بیش از پیش عیان کنند... 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا انگلیس از اعدام جاسوسش عصبی شده است؟ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
🔴 ۴۲ روز بمباران بی‌وقفه و کشتن ۱۰۰.۰۰۰ نفر با دستور بوش 🔹در چنین روزی در سال ۱۹۹۱ آمریکا جنگ علیه را آغاز کرد. جنگ با یک عملیات هوایی ویرانگر آغاز شد که مستقیماً زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داد. جنگ جانِ بیش از ۱۰۰.۰۰۰ نفر را گرفت و در آن از ناپالم، بمب‌های خوشه‌ای و اورانیوم ضعیف شده استفاده شد. 🔸جرج اچ دبلیو ، جنگ را با دستور ۴۲ روز متوالی عراق آغاز کرد. هواپیماهای ایالات متحده و ائتلاف، بیش از ۱۰۰.۰۰۰ ماموریت را انجام دادند و ۸۵.۰۰۰ پوند بمب بر روی عراق پرتاب کردند و این امر آن را به یکی از شدیدترین بمباران‌های هوایی در تاریخ نظامی تبدیل کرد. 🔹در طول عملیات هوایی، ایالات متحده و متحدانش عمداً مراکزی که مربوط به زندگی غیرنظامیان بود مانند: مناطق تجاری، مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد، کلیساها، پناهگاه‌ها، مناطق مسکونی، مکان‌های تاریخی، خودروهای شخصی و ادارات دولتی را بمباران و ویران کردند. 🔸علی‌رغم صحبت‌های فراوان در مورد «بمب‌های هوشمند»، حدود ۹۰ درصد از سلاح‌های مورد استفاده، «بمب‌های گنگ» هدایت‌نشده با دقتِ ضعیف بودند. ایالات متحده همچنین از ۲۸۶.۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد و مناطق وسیعی از کشور را آلوده کرد. 🔹بمباران ایالات متحده، عراق را در شرایط تقر‌یبا آخرالزمانی قرار داد و در نتیجه، ۱۰۰.۰۰۰ نفر پس از جنگ به‌دلیل کم آبی، اسهال خونی، بیماری‌ها و سوء تغذیه، ناتوانی در دریافت کمک‌های پزشکی مؤثر و ناتوانی ناشی از گرسنگی، سرما، شوک و پریشانی جان باختند. 🔸پس از آغاز جنگ، محبوبیت بوش با ۱۸ امتیاز افزایش به ۸۲ درصد رسید. این جنگ از طریق یک گسترده که شامل اخبار نادرستی بود توسط یک شرکت روابط عمومی که توسط رژیم کویت استخدام شده بود، به مردم آمریکا فروخته شد! 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
📸 چه اتفاقی افتاده است؟ ! چیزی نیست !!! فقط جنگ بود... فقط هوا سرد بود... فقط ماندند ... فقط برای کشورشان... فقط یخ زدند... فقط شرمنده ایم...! شهادت مظلومانه تکاوران تیپ نیرو مخصوص ۵۸ مالک اشتر (مازندران) که در عملیات کربلای ده در منطقه عملیاتی بانه( کورت عراق ) درحالی که مجروح بودند , بر اثرخونریزی شدید ویخ زدن بشهادت رسیدند ۰ روحشان شاد وراهشان پایدار۰ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطردرکمین دختران درفضای مجازی لطف ببینید 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دشمن شناسی درفضای مجازی 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
روش شناسی تبلیغات ضد دینی در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن*(۱) چکیده تبلیغات گسترده ضد دینی در فضای مجازی، حاکی از آن است که دولت‌ها و رسانه‌های غربی، گسترش بیداری اسلام و گرایش به اسلام را تاب نمی‌آورند و با تبلیغات نادرست، می‌کوشند چهره اسلام را در جهان، تیره و تار نشان دهند. شناخت روش‌های جدید و گوناگون در این زمینه، به مسلمانان کمک می‌کند با آشنایی راهبردی تاکتیک‌های دشمن، محتوای غنیّ دینی را متناسب با نیاز مخاطب ارائه نمایند که عمده‌ترین تاکتیک‌های دشمن در این زمینه، عبارت است از: نمایش زننده برخی اعتقادات غیردینی به نام دین، پُررنگ نمودن عرفان‌های کاذب و انحرافی به عنوان گرایش‌های دینی، تولید ابزارهای جدید و متنوّع در عرصه فنّاوری در راستای اشاعه فحشا و دین‌گریزی کاربران و به‌ویژه نوجوانان و سوء استفاده از نقاط ضعف حکومت‌های اسلامی در استفاده ازفنّاوری‌های نو در عرصه نظارت و مدیریت. پژوهشگران در این مقاله، تلاش کرده‌اند با گردآوری آراء و نظریات مختلف صاحب‌نظران، به مطالعه و بررسی راه‌های متنوّع نفوذ دشمن و تبلیغات ضد دینی در فضای مجازی در اذهان کاربران پرداخته، با معرّفی این راه‌ها و ارائه راهکارهای مقابله با تهاجم دشمن در این زمینه، به ایمنی‌بخشی مخاطبان در فضای مجازی کمک نمایند. کلیدواژگان: تبلیغ، تبلیغات ضد دینی، روش‌شناسی، فضای مجازی، راهکارهای مقابله. مقدمه در طول تاریخ، اندیشه و اعتقادات الهی، از جایگاه خاصّی برخوردار بوده است و افراد سلطه‌گر نیز نتوانسته‌اند آن را از بین ببرند؛ چون عقاید و ادیان الهی از بین رفتنی نیست و امروز جهانیان شاهد رشد اسلام‌گرایی از یک سو، و اسلام‌ستیزی از سوی دیگر، در جوامع غربی، از جمله اروپا و آمریکا هستند. کشورهای غربی و جوامعی که گسترده‌ترین رسانه‌ها و فضای مجازی را در اختیار دارند و با تمام توان، زندگی دنیوی و گرایش به لذّات و مادیات و انسان‌محوری را اشاعه می‌دهند، نمی‌توانند رویش بیش از پیش دین را که شعار پرهیز از دنیاطلبی، کمال‌جویی معنوی، حرکت به سوی انسان الهی و در نهایت، آرامش الهی را سرمی‌دهد، تحمّل نمایند. این رویش دینی در دهه‌های اخیر، پس از پیدایش پدیده انقلاب اسلامی در ایران، اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غربی، به‌ویژه در اروپا و آمریکا، در پرتو آن بیدارتر شدند و زمینه شناخت افراد و اشخاص غیرمسلمان به دین اسلام را فراهم آوردند. دین‌ستیزی در غرب، توسط دولت‌ها و نهادها و رسانه‌های وابسته به صهیونیسم جهانی تبلیغ و تشدید می‌شود؛ امّا مسلمانان مقیم کشورهای اروپا و آمریکایی، از مبانی اعتقادی و سیاسی و فرهنگی خود دفاع می‌کنند؛ همچنان‌که با احداث و ایجاد مراکز دینی، مساجد، مدارس اسلامی، پوشش و حجاب اسلامی و برپایی نماز جماعت، حضورشان را اعلام نموده و از تبلیغات ضد دینی و تهمت‌های ناروا مانند تروریسم، خویش را تبرئه می‌کنند. رسانه ها، مؤسّسات و اشخاص در غرب با ساخت فیلم‌های ضدّ دینی و اسلامی، توهین به مقدّسات، چاپ کتاب و کاریکاتور، پاره کردن کتاب مقدّس قرآن و ایجاد هزاران وبگاه‌ ضدّ دینی در فضای مجازی، هدفی جز تضعیف و تخریب چهره اسلام و مسلمانان نزد سایر ملل غیراسلامی ندارند تا به این وسیله، در راستای تحقّق اهداف صهیونیست‌ها خدمت کنند و سبب جلوگیری از گرایش مردم جامعه خود به دین اسلام شوند. امواج جدید تبلیغات ضدّ دینی در فضای مجازی، حاکی از آن است که دولت‌ها و رسانه‌های غربی، گسترش بیداری اسلامی و گرایش به اسلام را تاب نمی‌آورند و با تبلیغات نادرست می‌کوشند چهره اسلام را در جهان، تیره و تار نشان دهند. بر این اساس، شناخت روش های جدید و گوناگون در این زمینه به مبلّغان کمک می کند با آشنایی راهبردی تاکتیک های دشمن، محتوای غنیّ دینی را متناسب با نیاز مخاطب ارائه نماید. این وظیفه به حکم و دستور قرآن کریم وجود دارد که به تبلیغ دین پرداخته شود تا جایی که هر دیندار، یک مبلّغ باشد. در این میان، فضای مجازی فرصتی برای تبلیغ است که افراد آشنا به این فضا می‌توانند به رسالت دینی خود عمل کرده و به تبلیغ دین در این فضا بپردازند. یکی از جدّی‌ترین آسیب‌های فضای مجازی در حوزه دینی، دسترسی آسان به پایگاه‌های ضدّ دینی است که از جمله موانع تبلیغ دین محسوب می‌شود. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi
روش شناسی تبلیغات ضد دینی در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن(۲) دسترسی آسان به وبگاه‌های ضدّ دینی و نبودِ اعتبارات کافی برای تبلیغ دین، از ضعف‌های تبلیغ دین به شمار می‌رود که باید تلاش نمود از این فعّالیّت‌های ضدّ دینی در فضای مجازی ممانعت کرد. فضای مجازی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، موجب شده با وجود کاربردهای فراوان و متنوّعی که دارد، مسائل و تغییرات جدیدی در دنیای واقعی ایجاد کند؛ چراکه این فضا کاملاً در تعامل با جهان واقعی قرار می‌گیرد و همه چیز را در دنیای واقعی تغییر می‌دهد و به رقابت با آنها می‌پردازد، جایگزین می‌شود و آنها را پس می‌زند. نمی توان تصوّر کرد که فرزندان این ملّت بزرگ شوند، رشد کنند، به دانشگاه بروند و وارد حوزه های مختلف شوند؛ امّا با رایانه سروکار نداشته باشند و شبکه جهانی اینترنت را نشناسند. دنیای امروز، دنیای تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه است؛ این تکنولوژی های جدید چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه می دهد که نمی‌توان از کنار آنها با بی‌تفاوتی گذشت؛ بلکه باید با آنها با روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید؛ همچنان‌که پیامدهای مثبت تکنولوژی‌های نو در کیفیت زندگی انسان، قابل انکار نیست. در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است تأثیرات مضرّ آن بر زندگی کودکان و نوجوانان غیرقابل جبران باشد؛ چنانچه مقام معظم رهبری در این باره می فرماید: «اینترنت، یکی از نعم بزرگ الهی است؛ امّا در عین حال، یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک... اینترنت الآن مثل یک جریان افسارگسیخته است... این، مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگوید قلّاده‌اش کو؟ بگویند سفارش کرده‌ایم آهنگر قلّاده را بسازد.»(1) شیوه ها و روش های تبلیغ دین در فضای مجازی تبلیغ دینی، ماهیت و مختصات خود را دارد که آن را از دیگر انواع تبلیغ متمایز می کند؛ غیرحسّی بودن غالب مفاهیم دینی، إبتنا بر حکمت و تدبیر، فراگیری و سادگی، شفافیت و بلاغ مبین، از جمله ویژگی‌های تبلیغ دینی است؛ بدین سان، بیان نرم، تبشیر و انذار، از مختصّات هندسی تبلیغ دینی است. استماع سخن هر صاحب سخن و قبول قول احسن نیز شرط تبلیغ دینی است و بر سهل و سمحه بودن دین و فقدان اجبار، تأکید شده است. در روایتی از امام علی (ع) چنین بیان شده است: «دعوت کنید؛ ولی عجله نکنید؛ زیرا با اجبار و عجله و درشتگویی، حجت‌های الهی اقامه نمی‌شوند و برهان‌های خداوند آشکار و عیان نمی‌گردد.»(2) تبلیغ با ویژگی های اشاره‌شده، از مختصّات تبلیغ سنّتی و چهره‌به‌چهره در جهان اسلام است. تبلیغ سنّتی در جهان اسلام تجربه‌ای طولانی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و همین ویژگی‌ها نیز زمینه‌های توفیق و احیاناً نارسایی تبلیغ سنّتی در دنیای جدید را فراهم نموده است. سه خصلت عمده تبلغ سنّتی عبارت اند از: پیوند تبلیغ دینی با شخصیت، اخلاق، رفتار و به طور کلّی، سیمای عمومی مبلّغ؛ پیوند تبلیغ دینی با عنصر مکان «مسجد»؛ فقدان فضای رقابتی جدّی در تولید یا توزیع پیام. رسانه های جدید، شرایط راهبردی متفاوتی را در میدان فرهنگ و رابطه دین و فرهنگ ایجاد کرده اند. این رسانه ها با گسست از مکان و ایجاد فضای رقابتی، کالاهای فرهنگی متفاوت و گاهی متعارض را در سبد مصرفی فرهنگی شهروندان شهرها و روستاهای جهانی شده، قرار داده اند. رسانه های جمعی، با وجود انحصار دولت ها، توان آن را پیدا کرده اند که میدان فرهنگ در جهان اسلام را از انحصار مبلّغان سنّتی یا حتّی فرهنگی سنّتی خارج کنند. منازعه و رقابت در حوزه فرهنگ دینی، نه بر قدرت فیزیکی و یا پول، بلکه بیشتر بر قدرت نمادین استوار است که از ماهیت تبلیغ دینی و ماهیت رسانه فرهنگی ناشی می شود. پس، کسانی که سرمایه فرهنگی بیشتری از حیث ماهیت و پیام و پوشش رسانه ای دارند، قدرت نمادین بیشتری در میدان پیدا می کنند. به همین دلیل، رسانه ها و دین و تبلیغ دینی باید همراه با یکدیگر مطالعه شوند؛ زیرا شهروند امروز، رسانه های جمعی مدرن را برای معنا بخشیدن به زندگی خود به کار می برند؛ در عین حال، همین افراد در پی امر استعلایی مکنون در دین و بیان آن از طریق ابزارهای موجود رسانه ای نیز هستند. تقریباً هر مبلّغ دینی، از رسانه های ارتباطی مدرن استقبال می کند که شاید به جهت هزینه آنها، استفاده از این رسانه ها محدود شود؛ بدین ترتیب، جای شگفتی نیست که در حضور آنلاین در فضای مجازی، گسترده‌ای از تحولات فرهنگی ـ دینی را کشف نمود؛ چون استفاده از رسانه‌های دیجیتال جدید، به فراخور بودجه غالب گروه‌های فرهنگی قرار دارد. برای تبلیغ و نشر دین در صحنه فضای مجازی، شیوه‌های گوناگونی وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: ایجاد پایگاه‌های مبتنی بر متون دینی و قلم زدن در این عرصه؛ 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayeva
قسمت ۳ جلوه های هنری: زبان هنر، زبان بین‌المللی است. اگرچه قلم زدن و خطابه و بیان نیز هنر است، ولی هنرهایی مثل: نقاشی، نمایش، فیلم، کلیپ‌های کوتاه تأثیرگذار و آلبوم‌های تصویری زیبا، از جمله هنرهایی است که بدون استفاده از تکلّم، می‌توان از طریق آنها پیام‌رسانی کرد. حضور فعّال در سامانه‌های تعاملی صوتی و ارتباط صوتی و بیانی با کاربران: یکی از متداول‌ترین انواع شیوه‌های تبلیغ، بیان است. دلایل و ضرورت استفاده از اینترنت در جوامع اسلامی امروزه، غالب جوامع اسلامی از اینترنت استفاده می کنند و از بسیاری از امکانات و تسهیلات بی‌شمار آن، از قبیل دسترسی به انواع اطّلاعات علمی و فعّالیّت‌های بانکی، بهرهمند می‌شوند. فضای مجازی امکان برقراری ارتباط و تعاملات بین انسان‌ها را در همه جهان با کمترین هزینه و صرفه‌جویی در وقت، فراهم نموده و آنها به‌سادگی می‌توانند به خواسته ها و نیازهای خود دست یابند. اینترنت، وسیله مفیدی است که باید استفاده صحیح و درست از آن نمود تا در سایه استفاده نامعقول از آن، دچار آسیب‌پذیری نشد. در این قسمت، برخی از دلایل مهم روی‌آوری به استفاده از اینترنت بیان می‌شود: از بین رفتن مرزها و محدوده‌ها؛ اشتراک‌گذاری اطّلاعات؛ به‌کارگیری و داشتن نسخه پشتیبان از بانک‌های اطّلاعاتی؛ سهولت در دسترسی به منابع؛ تبلیغات دینی.(3) روش‌شناسی تبلیغات ضد دینی یکی از معضلاتی که شاید بسیاری از خانواده ها با آن روبه‌رو هستند، فرهنگ استفاده از اینترنت در عصر ارتباطات است. محتوای ضدّ اخلاقی و انسانی، یکی از آسیب‌های اینترنت است؛ البته این تنها مشکل اینترنت نیست و هر کس در اینترنت ممکن است ناهنجاری‌هایی را دیده باشد که با فرهنگ خودش مغایر باشد. در این پژوهش، سعی بر این است که نگاه کاربران اینترنت و فضای مجازی، دگرگون شود و با شناخت روش‌های مورد استفاده توسط عاملان شیطان، ابزار مقاومتی جدید به کاربران هدیه داده شود. شناخت روش‌های گوناگون در فضای مجازی، نمی‌تواند عامل اصلی بازدارندگی در این فضا باشد و باید عوامل محیطی مانند: زمان، مکان و یا سنّ کاربران را نیز مدّ نظر قرار داد. وسایل ارتباط جمعی به عنوان ابزاری جهت ارتباط و انتقال پیام‌ها به آحاد مردم هستند که از جمله کارکردهای آن، سرگرم نمودن افراد است. از سوی دیگر، بین ساختارهای فکری و فرهنگی جامعه و رسانه‌های جمعی، تأثیر و تأثّری متقابل وجود دارد؛ به گونه‌ای که برخی رسانه‌ها ضمن توجّه به نیاز مخاطبان، همسو با ارزش‌های معمول جامعه حرکت می‌کنند و بعضی در یک حرکت ناملموس و خزنده، در جهت خلاف هنجارها و ارزش های نظام اجتماعی، ادامه حیات می دهند. از دیدگاه برخی صاحبنظران، رسانه ها می توانند زمینه توسعه فرهنگی جوامع، اقشار و گروه های مختلف جامعه را فراهم آورند؛ امّا در شرایطی که بسیاری از مردم به دلیل برخی مشکلات، کالای فرهنگی کمتری در سبد مصرفی ایشان قرار می‌گیرد، با فقر اطّلاعات فرهنگی سالم مواجه هستند که در چنین وضعیتی، برخی رسانه ها با استفاده از این کاستی و در جهت اهداف ناصحیح خود، تبلیغات ضد دینی را با روش‌های زیر ترویج می‌دهند: 1. هویت سازی کاذب عدم رعایت بی‌طرفی در کسب و انتشار اخبار، از اصول اوّلیه این دسته از رسانه‌ها در انعکاس اخبار است. حوادث و رویدادهای منعکس‌شده توسط این رسانه‌ها، گاهی به صورت تلقین و گاهی تحریک است؛ یعنی مسائلی غیرواقعی با عنوان باور عمومی و واقعیت، به مخاطب تلقین می شود. در این روش که با استفاده از برخی جذّابیّت‌های غیرملموس رسانه‌ای صورت می‌گیرد، فرد متوجّه نیست که افکار و عقاید غیرواقعی او توسط دیگران شکل داده می‌شود. این رسانه‌ها با سازوکار هویت‌سازی کاذب در افراد و جعل ماهیت جریانات و رخدادها، سعی می‌کنند فضایی بیافرینند که نظر خوانندگان را به خود جلب کند. شیوه‌های این رسانه‌ها با توجّه به سنّ، نیازها، موقعیت‌های مخاطبان، نگرش ها و تمایلات آنهاست. نوع بیان در این رسانه ها نیز به گونه ای است که حالات و احساساتی را در گیرنده مطالب ایجاد می کند. الفاظ به‌کاررفته عمدتاً جذاب و برانگیزاننده عواطف و احساسات است. بهره‌گیری از برخی واژه‌ها، اصطلاحات و الفاظ شیک که تعریف دقیقی از آنها وجود ندارد، به این رسانه ها اجازه می دهد بر طبق شرایط خود، تعابیر و تعاریفی ارائه نمایند که برای رسیدن به هدفشان مفید باشد. صاحبان این رسانه ها چنین القاء می کنند که برای جذب نظر مخاطب، باید روی انگیزش ها و نیازهای مادّی افراد دقّت نمود و موضوعات خاصّی را برگزید که مورد توجّه آنهاست و بدین ترتیب، از این نیازها جهت جلب توجّه مخاطب، بهره‌مند شد. از این منظر، اجراء چنین هدفی با زمینه‌چینی‌های لازم و طرح حوادث و معضلات لاینحل ممکن می شود؛ به‌طوری‌که مخاطب، خود را درون این حوادث جای می‌دهد و یا احساس می‌کند که این حوادث در زندگی او تأثیرگذار است.
روش شناسی تبلیغات ضد دینی در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن(۴) نکته اصلی در چنین شیوه‌ای، کشف معضلاتی است که در محیط فردی و اجتماعی افراد وجود دارد؛ این عمل، واکنش‌های منطقی افراد را کاسته و در مقابل، واکنش‌های عاطفی آنها را در خصوص موضوع دلخواه این رسانه‌ها برمی‌انگیزد. این نوع تبلیغات ضدّ دینی، افکار عمومی را مشوش و گمراه ساخته و راه تفهیم و تفاهم، مسدود می‌گردد و نهایتاً قضاوت منصفانه و واقع‌بینانه و به دور از تشنج و التهاب، عملاً غیرممکن شده و ادراک درست خواننده از دنیای خارج از محیطش، صدمه می‌بیند. 2. ایجاد سطحی‌نگری در مخاطب از دیگر شگردهای برخی رسانه ها، رواج سطحی نگری، گسترش لذّات حسّی و توسعه احساس نیازهای مادّی است. محدود کردن نگرش مخاطب به موضوعاتی پیش پا افتاده، تحریف‌شده، مادّی‌گرایانه و امثال آن، به بحران قطع پیوند جامعه از پیشینه فرهنگی و عرف‌های خود منجر می‌شود. در این شیوه، ضمن ایجاد نیازهای سطحی و ظاهری جدید، مخاطب از نیازهای واقعی خود به دور می‌ماند. به طور نمونه، تأکید بیش از حدّ بر عنصر زیبایی به عنوان کلید و رمز موفقیت‌های فردی و اجتماعی زنان، به نیازآفرینی شدید در آنها و در نهایت، تمایل آنها به شیوه های زیبایی اندام، زیبایی صورت و زیبایی های مصنوعی می‌انجامد. بدین ترتیب، انواع متدهای آرایش و زیبایی و نیز کالاها و لوازم آرایش، فرصت تبلیغ و توصیف در چنین رسانه‌ای را پیدا کرده‌اند و در پرتو ارضاء این نیاز غیرواقعی، این رسانه‌ها به‌راحتی محتوای ضدّ دینی مدّ نظر خود را به مخاطب القاء می‌کند. 3. وارونه سازی حقایق با بهره گیری از قدرت نرم انعکاس اخبار خلاف حقیقت و برجسته کردن آن، قدرت تعقّل، تفکّر و استدلال مخاطب را در خصوص واقعیت گرفته و مخاطب، همواره به صورت ناخودآگاه خود را در سیطره تبلیغات ارائه شده می‌بیند؛ بدین ترتیب، تقلید بدون فکر، جای استدلال را در ذهن مخاطب می‌گیرد. شیوه اینگونه رسانه‌ها که از آن با نام جنگ نرم یاد می‌شود، دست یافتن به توانایی شکل‌دهی و جذب جامعه هدف بدون بهره‌گیری از اجبار است. ایجاد احساس همراهی در مردم نسبت به منافع مشترک با استفاده از مسائل رسانه‌ای، در زمره مهم‌ترین عناصر برای اعمال قدرت نرم تلقّی می‌گردد. مثال مشخّصی که در این باره قابل بیان است، استفاده از قدرت نرم در ایجاد رژیم صهیونیستی است؛ این بهره‌برداری، باعث شد این رژیم از بدو پیدایش، سالیان سال بتواند بر افکار عمومی دنیا مسلّط شود و هیمنه آن، تنها پس از آنی فرو ریخت که رسانه‌های رقیب در تبیین واقعیات این رژیم، بروز و ظهور کردند. راهبرد این رژیم بر دو محور نظامی‌گری و رسانه‌ای استوار بوده است. صهیونیست‌ها حتّی از توانمندی رسانه‌ای برای غلوّ در حوزه نظامی استفاده کرده‌اند؛ به گونه‌ای که از خود، قدرتی در افکار عمومی نشان دادند که باعث وحشت دیگران شد؛ وحشتی که سالیان سال باعث شد کسی به فکر مقابله با این رژیم برنیاید. روند تاریخی نبرد رسانه‌ای نشان می‌دهد که اهمّیّت این ابزار و سلاح تبلیغاتی برای صهیونیسم، در کنترل افکار و شستشوی مغزی مردم جهان چنان مهمّ و حیاتی بود که کنگره صهیونیسم سال 1897 میلادی در سوئیس، تصمیماتی درباره چگونگی سیطره بر رسانه‌های فراگیر گرفت که به پروتکل رهبران صهیونیسم معروف شد. در این پروتکل آمده است: «ما هنگامی در تشکیل دولت اسرائیل موفّق خواهیم شد که بر ابزارهای تبلیغاتی و مطبوعاتی جهان، تسلّط داشته باشیم.»(4) خاستگاه تبلیغات ضد دینی ریشه‌های تبلیغات ضدّ دینی را می‌توان چنین ترسیم کرد: 1. جهالت و ناآگاهی از ماهیت گروه‌های اسلام‌گرا رواج پدیده اسلام‌هراسی در جریان بیداری اسلامی، زاییده ناآگاهی از تفکّرات و ادبیات گروه‌های اسلامی است. مغرب‌زمین با سوء نیّت خود، برداشت‌های به‌اصطلاح تکه‌تکه و نسبت‌های داده‌شده به اسلام از سوی دشمنان را کنار هم قرار می‌دهد و برخی اشتباهات مطرح‌شده از سوی برخی از افراد وابسته به گروه‌های تندروی اسلامی را که خطّ رسمی اسلام نیست، در کنار هم قرار می‌دهد و از آن، علیه اسلام استفاده می‌کند. آنها بدین ترتیب، چهره ای روشمند و غیرمنطقی از دین ارائه می دهند؛ این در حالی است که متدیّنان نیز عمدتاً فرصتی نمی‌یابند تا مانند فرصتی که به دشمنان داده شده است، خود را معرّفی کنند و ایده‌های خویش را مطرح نمایند. 2. اختلاف اعتقادی بسیاری از دولت‌های نوپای اسلامی، به دنبال سیستم‌های لائیک، در صددند بتوانند دین را از دولت جدا کنند؛ این در شرایطی است که آنها در ایده‌های خود مبانی ملّی‌گرایی، سوسیالیستی، لیبرالیستی و چپ‌گرایی را تبلیغ کنند. 3. برداشت‌های گزینشی تاریخی از عملکرد اسلامگرایان علّت دیگر اسلام‌هراسی در دوره جدید، برداشت‌های گزینشی و عمدی از تاریخ است که باعث شده برخی نگرانی‌ها در مورد مسلمانان مطرح شود.
روش شناسی تبلیغات ضد دینی در فضای مجازی و راهکارهای مقابله با آن(۵) برخی ادّعاها در زمینه سازمان‌های سرّی و نظامی مسلمانان و عملیات استشهادی و تلاش برای ترور معاندان و مرتدان، از دیگر مسائلی است که این نگرانی‌ها را ایجاد کرده است. عوامل مؤثّر در تبلیغات ضد دینی به طور کلّی، مهم‌ترین عواملی که در تبلیغات ضدّ دینی و مذهبی قابل تصوّر است، عبارت است از: 1. تنوّع و جاذبه در مورد تولیدات رسانه ای باید گفت تماشاگر باید تسلیم جاذبه رسانه شود؛ چرا که او با پای اختیار آمده و اگر در این دام نیفتد، می‌رود. اگر تبلیغات جاذبه‌ای نداشته باشد، تماشاگری پیدا نمی‌کند و تبلیغ بدون بازدیدکننده نیز ارزشی ندارد. طبیعت زندگی بشر نیز با این اقتضاء همراه است که مردم از آنان که در مشهورات شک می‌کنند، خوششان نیاید. ورود به صفحات فضای مجازی، میزان استقبال کاربران را نشان می‌دهد؛ وقتی تبلیغات در صفحات اینترنت قرار داده می‌شود، کاربر برای ورود به آن باید هزینه پرداخت نماید تا بتواند ببیند؛ یعنی از همان آغاز این نتیجه منطقی پذیرفته شده که مطالب فضای مجازی باید برای کاربران جاذبه داشته باشد تا این هزینه برای کاربران صرفه داشته باشد. جذّابیّت، شرط لازم است؛ امّا شرط کافی نیست. پس، نمی‌توان در باب آن حکمی مطلق صادر کرد. جذب بازدید کنندگان نیز نمی تواند همه هدف پایگاه‌ها باشد؛ هر چند جذّابیّت اوّلین شرطی است که اگر وجود نیابد، وبگاهی محقّق نمی شود. پس از این واقعیت، نمی‌توان حکمی استخراج کرد؛ مبنی بر تأیید آنچه تاکنون در فضای مجازی در بُعد تجاری می‌گذرد. از جانب دیگر، مفهوم و حدود جذّابیّت در اینترنت به جواب این سؤال بازمی‌گردد که برای چه باید در فضای مجازی تبلیغ کرد؟ به طور کلّی، فضای مجازی را هم می‌توان به سوی آن ابتذالی هدایت کرد که پیش روست و هم به سوی تبلیغات دینی و محتوای اسلامی سوق داد. گستره عامل تنوّع و جاذبه، در موارد زیر است: - ارائه ابزار امروزه با کوچک شدن جهان تا مرز دهکده و طرح نوین جهانی، ابزارهای بسیاری در خدمت دشمنان قرار دارد تا اهداف ضدّ دینی و ضدّ انسانی خود را به صورت مؤثّر در جهان تبلیغ کنند و با حذف اسلام و روش‌های انسانی، به رونق اقتصاد خود که متّکی بر نفی نظام‌های بشری است، بیفزاید. - بازی‌های رایانه‌ای بازیه‌ای رایانه‌ای، یکی از ابزارهای به‌کارگیری‌شده در جهت اهداف ضدّ دینی است که برخلاف دیگر ابزارهای این میدان، مانند فضای مجازی و فیلم سینمایی، به مخاطب این امکان را می دهد که به جای تماشاچی بودن، خود به ایفای نقش بپردازد. از جمله اهداف ضدّ دینی که در بازی‌های رایان‌های پیگیری می‌شود، عبارت است از: - معرّفی کردن دین اسلام به عنوان منشأ تروریست در جهان؛ - حمله به تمامی ادیان الهی؛ - انتقال فرهنگ یا از بین بردن فرهنگ‌ها؛ - انتقال هرزه‌نگاری از فضای حقیقی به فضای سایبری.(5) - تالارهای گفت‌وگوی مجازی از جمله امکانات اینترنت، اتاق‌های گفت‌وگوست که به صورت بخشی از یک وبگاه و به صورت مستقل، امکان گفت‌وگوی صوتی و تصویری و یا نوشتاری را به کاربران اینترنت می‌دهد. معمولاً در این وبگاه‌ها تالارهای گفت‌وگو به صورت موضوعی تقسیم شده‌اند و تقریباً یکی از تالارهای گفت و گو در تمامی پایگاه ها، بخش مذهبی است که کاربران با گرایش‌های مذهبی یا ضدّ مذهبی در این تالارها به گفت‌وگو می‌پردازند. مبلّغان دینی نیز می‌توانند با راه‌اندازی تالارهای گفت‌وگو در وبگاه یا وبلاگ به ابراز نظر و تبلیغ بپردازند و یا از اعتقادات دینی در برابر هجمه‌های ضدّ دینی دفاع کنند. با توجّه به گسترش تالارهای گفت و گو و استقبال کاربران از آن، یکی از مهم‌ترین ابزارهای دینی می توانند باشند.(6) همچنین، از دیگر ابزارهای دینی می توان به پایگاه های نوشتاری فضای مجازی اشاره نمود. 2. مخاطب‌شناسی شرط موفّقیت و القاء مطلب و رسیدن به مقصود در امر تبلیغ، شناخت صحیح مخاطب است. میزان و کیفیت رسانه های جمعی بر مخاطبان، همواره توجّه جامعه‌شناسان، ارتباط‌گران و سیاست‌مداران را به خود معطوف داشته است. با مراجعه به بسیاری از پایگاه‌های فضای مجازی، درمی‌یابیم که تقسیم‌بندی خاصّی در ارائه محتوا وجود دارد که در این تقسیم‌بندی ملاحظاتی لحاظ شده است. در ادامه، برخی ملاحظات محتوای ضدّ دینی و ضدّ ارزشی در فضای مجازی که به تقسیم‌بندی و ارائه با اسلوب منجر شده، بیان می‌شود: - شناخت گروه مخاطب؛ - شناخت خصوصیات هر گروه؛ - شناخت آداب و مقرّرات هر گروه؛ - شناخت ضرورتها، نیازها و آسیب‌های هر گروه. در برقراری هرگونه ارتباط و انتقال پیام، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در نظر گرفتن ویژگی‌های عمومی و وضعیت عاطفی و انگیزشی مخاطب، اهمّیّت بسزایی دارد. 📡 پایگاه خبری تحلیلی وَرْاُئوی 🕯 میعادگاه شهدای وَرجُوی @varjovi @shohadayevarjovi