💠 ورزش کشتی در سنت اسلامی؛ از کشتیگیری پیامبر و صحابه تا منبع درآمد ممالیک مصر!
محمد شعبان ایوب
✂️برشهایی از متن:
🔹متاسفانه تعداد کمی از تاریخنویسان توانسته اند ورزش کشتی در صدر اسلام را ثبت کنند از جمله آنها علامه جلال الدین سیوطی المصری است که در نامهای زیبا با عنوان «شتاب به سوی کشتی» از ورزش کشتی در زمان پیامبر و خلفا و همچنین اولین کسانی که باتوجه به سنت پیامبر به این ورزش پرداختند؛ صحبت میکند.
🔹بسیاری از صحابه در کشتی گرفتن، قدرت و مهارتشان معروف بودند از جمله آنها علی «ع» و عمر بن خطاب بودند، همانطور که ابن قتیبه در کتاب المعارف علی را اینگونه توصیف میکند: «با هیچکس کشتی نگرفت جز آنکه او را به زمین زد.»
🔹المقریزی ما را از مالیات سالیانهای که برای ورزش کشتی که توسط مملوکها تعیین شد؛ با خبر میسازد. بدون شک اخذ مالیات سالیانه برای کشتی بدین معناست که ورزش کشتی در عصر ممالیک از حالت انفرادی به یک پروژه اقتصادی برای دولتهای آنزمان تبدیل شده است که سبب جذب سرمایه برای حکام میشد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بررسی تاریخی رابطه ترکیه و ارمنستان؛ طلسم 30 ساله شکسته خواهد شد؟!
امیررضا عباس زاده
✂️برشهایی از متن:
🔹قبل از جنگ، ترکیه سه پیش شرط برای باز کردن مرزهای خود با ارمنستان مطرح کرد: عقب نشینی ارمنستان از ادعاهای نسل کشی علیه ترکیه، به رسمیت شناختن مرزهای متقابل و حل مسئله قره باغ. اگرچه پس از جنگ دوم قره باغ، شرط خروج از سرزمین های اشغالی حل شده است، اما دو پیش شرط دیگر احتمالاً محل مناقشه ترکیه هستند.
🔹مسئله نسل کشی ارامنه همیشه منبع اصلی تنش بین دو کشور بوده و در مقاطع مختلف تلاش ها برای نزدیکی را متوقف کرده است. امروزه جامعه ارمنی، دیاسپورا و اپوزیسیون سیاسی این کشور فشار زیادی بر دولت ارمنستان وارد می کنند و هیچ یک از این احزاب نمی خواهند از تلاش های خود برای به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط ترکیه دست بکشند.
🔹در حال حاضر مهمترین مشکلی که مانع از باز شدن مرزها می شود، مناقشه بر سر کریدوری است از طریق خاک ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان را به قسمت اصلی خاک آذربایجان وصل می کند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⏺ شعوبا با همکاری موسسات داخلی و خارجی فعال در حوزه فلسطین، برگزار می کند:
🔹سلسله نشستهای مجازی "اسیر فلسطینی؛ مبارزه از پشت میله های زندان"
🔹نشست چهارم: تیسیر سلیمان، فعال رسانه ای و پژوهشگر حوزه فلسطین
چگونگی همبستگی با اسرای فلسطینی
📅چهارشنبه؛ 7 اردیبهشت، ساعت 21:30
🔽 لینک ورود به جلسه:
https://meet.google.com/yih-jfis-icf
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠شاخصههای معرفتشناختی و ریشههای انحطاط تمدن اسلامی از نظر عابدالجابری
امیرحسین خیراندیش
🔹سرشت علوم بیانی نه میتوانست و نه امکان آن را داشت تا پیشرفت اندیشه و فرهنگ عربی را تضمین کند. معرفت عرفانی نیز در روش و هدف به دنبال آخرت بود و نه دنیا؛ علوم به ظاهر طبیعی تابع این نوع معرفت، مثل نجوم و کیمیاگری نیز از نوع علوم سری بودند که منکر قواعد علی معلولی و برپایه خرق عادات و قلب اعیان بنا شده بود؛ پس امکان تحقق پیشرفت تمدنی از طریق علوم جادویی هم وجود نداشت. به قولی مگر میشود جنبشی را با جادو پیش برد؟ نهایتا اما معرفت برهانی هیچگاه به واقع برای بازسازی منظومه اندیشه دینی اسلامی به عربی ترجمه نشد بلکه برای مبارزه با عرفان پا به عرصه تمدن اسلامی گذاشت. جابری معتقد است در تمدن اسلامی منظومه ارسطویی هیچ گاه کامل و بدون شائبه عقلانیت عرفانی بازخوانی نشد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠ظرفیت بالای دیپلماسی دینی در ارتباطگیری با افغانستان جدید
محمد خلیلی
✂️برشهایی از متن:
🔹تشخیص خطی که «اسلام ناب محمدی» باشد همواره مشکل بوده است. لذا گفتگو از پایگاه «هویت ایدئولوژیک» جمهوری اسلامی ایران با «گروه های ایدئولوژیک» برای یافتن ادبیات «دینی» صحیح، اهمیتی دو چندان می یابد. این گفتگو نه تنها می تواند قفلِ موقت تاثیرگذاری خارجی انقلاب اسلامی را با کلیدِ ملتها باز کند و سیر مبارزات ایدئولوژیک را حیاتی تازه بخشد و از تجارب تلخ آن بکاهد؛ بلکه میتواند به اثرپذیری جمهوری اسلامی در نقاطی که از انتخاب ایدئولوژیک فاصله گرفته نیز منجر گردد.
🔹در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دو اشتباه راهبردی را در این زمینه باید برشمرد: 1. دعوت گروههای مختلف ایدئولوژیک حتی شامل اهل کتاب (مسیحیان و یهود) با این ادبیات، از ابتدای انقلاب جدی گرفته نشده است. 2. هویت ایدئولوژیک انقلاب اسلامی هرچند در ابتدای انقلاب بسیارخوب بازتاب داده شد؛ ولی از آن پس پیوسته کمتر شده و هویت مخابره شده از حاکمیت ایران، هرچه بیشتر تبدیل به «دولت» شد و به عنوان یکی از مبارزین ایدئولوژیک که اکنون از آن جبهه وسیع به قدرت رسیده است؛ ادامه نیافت.
🔹برنامه ریزی و سیاست گذاری های تعیین کننده ای از این نکته حاصل می گردد: احتجاج های علنی با طالبان و قراردادن زیرکانه آنان در برابر انتخابهایی که به وضوح میزان اراده طرف در پایبندی بر وجه «ایدئولوژیک» را نشان دهد. و مخاطبه مستقیم با توده های افغان، خصوصاً پایگاه های سنتی طالبان یعنی پشتون های روستا نشین، با ادبیات دینی که مزیت نسبی «دین سیاسی» در ایران است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
شعوبا با همکاری مؤسسة التضامن مع الاسرى و اقصانا برگزار میکند:
📸نمایشگاه عکس مجازی اسیر فلسطینی
با نمایش مجموعه عکسهایی با موضوع:
🔸 داستان اسرای فلسطینی
🔹 اسرای شاخص فلسطینی
🔺 مجموعه کامل کارگاه طراحی پوستر وحدت - قدس الأمة
🖇برای ورود به نمایشگاه اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📮 نگاهی به عشایر عربی مشترک ایران و عراق؛ ظرفیتی مغفول برای امنیت ملی ایران
دکتر یاسر قزوینی
✂️برشهایی از متن:
🔺هر چه ارتباط عشایر ایران و اقوامشان در عراق بیشتر شود برای امنیت ملی ایران بهتر است. به دلایل مختلف ما در خوزستان گرایش به وهابیت و داعش را شاهد هستیم که نتیجه آن را در عملیات روز ارتش در اهواز دیدیم. همچنین گرایش عرب گرایانه و استقلال طلبانه نیز در عشایر ایران وجود دارد. اما این دو گرایش را در عشایر عراق کمتر شاهد هستیم. دلیل استقبال کم از این دو گرایش در عشایر عراق این است که عشایر شیعه عراق قربانی هر دو گرایش بودند.
🔺یک رابطه معکوس بین تمرکز قدرت و ساختار عشیرهای وجود دارد. یعنی هرگاه قدرت مرکزی قدرتمند بوده، عشایر مانور کمتری داشتند و هرچه حکومت مرکزی تضعیف شده عشایر بروز داشتند و امروز با ضعف حکومت مرکزی اوج قدرت نمایی عشایر است و از فضای مجازی برای قدرت نمایی و تبلیغات و تقویت خودشان استفاده میکنند.
🔺شاید برخی عشیره را متغیر مستقل فرایندهای اجتماعی ـ سیاسی در عراق بدانند، اما میبینیم که ساختارهای عشیرهای، در عراق، گاهی عمل میکند و گاهی عمل نمیکند! پس ساختارهای متعدد در عراق وجود دارد که درهم تنیده شدهاند و ملغمهای ایجاد شده و در هر زمان ساختار خاصی عمل میکند و اینگونه نیست که همیشه ساختار عشیرهای موثر باشد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تشکیلات سازمانیِ اخوانالمسلمین و آینده سیاسی آن؛ اخوان میتواند دوباره کمر راست کند؟!
هشام جعفر
🔹پس از آزاد شدن از زندان در ماه مارس سال 2019 با یکی از اعضای جوان جمعیت اخوانالمسلمین در «الجیزه» ملاقات کردم. در این ملاقات، از وی درباره مواضع جوانان اخوانی پس از گذشت 6 سال از بحران بزرگی که این جمعیت با آن مواجه شد، سؤال پرسیدم. او نیز پاسخ داد: «اعضای جمعیت اخوانالمسلمین به 3 گروه تقسیم میشوند. گروه اول کسانی هستند که اگر رهبران اخوان از آنها برای ازسرگیری فعالیتهای خود طبق همان شرایط پیشین دعوت به عمل آورند، بدون هیچ درنگی فعالیتهای سازمانی خود را مجددا آغاز خواهند کرد. گروه دوم، کسانی هستند که برای ازسرگیری فعالیتهایشان در جمعیت اخوانالمسلمین به دنبال شکلگیری یک شرایطِ جدید و متفاوت از قبل هستند. گروه سوم را نیز افرادی تشکیل میدهند که اساسا دیگر به فعالیت در جمعیت اخوانالمسلمین فکر نمیکنند و به طور کامل این جمعیت را ترک کردهاند». فارغ از این تقسیمبندیها در خصوص اعضای اخوانالمسلمین، در رابطه با مسأله «تشکیلات سازمانی» اخوانیها و آینده سیاسی آنها نکاتی وجود دارد...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 دیالکتیک فکر معاصر عربی و انقلاب اسلامی
دکتر هادی بیگی ملک آباد
✂️برشهایی از متن:
📍سه نسل از این معاصرت کنونی ما در دوران جدید گذشته است؛ یک نسل پیشگامانی امثال سید جمال بودند که این جریان را شروع کردند. یک طیفی که دهه های ابتدایی قرن 20 یعنی از 1930 تا 1970 بودند، اینها نسل مدرن بودند و رویکرد نقدی به میراث جهان اسلام داشتند؛ مانند طه حسین و بعدا ارکون و جابری. طیف سوم از نسل متفکرین معاصر در دهه های پایانی قرن اخیر بودند که به آنها پُست مدرن یا نقدیها میگوییم، یعنی کسانی هستند که نقد رادیکال دارند. هم نقد درون دارند و هم بزعم خود نقد بیرون و «دیگری».
📍ایده انقلاب باعث شد قلمرو عربی به خودش بیاید و اعتماد به نفس پیدا کند و امکان فکر متفاوت و مخالف با غرب را در خودش احساس کند. آقای عبدالاله بلقزیز میگوید انقلاب اسلامی مثل یک هجومی بود که به متفکران معاصر عربی نشان داد؛ میشود مقاومت کرد و متفاوت اندیشید و در حقیقت انقلاب اسلامی یکی از عوامل اصلی تغییر در پرسش نهضت عربی-اسلامی بود. در وضعیت جدید پرسش از «چرا ما پیشرفت نکردیم» به پرسش «از ما که هستیم؟» تغییر یافت.
📍طه عبدالرحمن در کتاب «روح الدین» ولایت فقیه حضرت امام(ره) را مبنا قرار میدهد و در مورد آن نظریهپردازی میکند و حتی بر مبنای نظریه ولایت فقیه میگوید: من میخواهم این نظریه را ارتقا دهم. او ادعا میکند نظریه ولایت فقیه امام(ره) یک نوع «ولایه الفقیه الصناعیه» است و ولایت فقیه مورد نظر خودش را «ولایه الفقیه الحیه او التجریبیه» میداند. ولایه فقیه صناعی یعنی ولایت فقیهی که تمرکزش بر علم به فقه و معارف اسلامی است و لکن ولایه فقیه حی یا تجربی ولایت فقیهی است که در آن فقیه صاحب تجربه و کشف نیز هست.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮مصاحبهای با جاناتان فاکس؛ فهم روندهای جهانی در دین و سیاست
✂️برشهایی از متن:
🔺آیا دین از هزاره جدید به بعد به عنوان یک فاکتور موثر در روابط بینالملل رجعت کرده است یا در حال یافتن یک اهمیت روبه رشد است؟ من این طور فکر نمیکنم. چراکه معتقدم دین یک فاکتور همیشگی است.
🔺آیا در هزاره جدید تغییری در نحوه نگرش ما به دین به مثابه ادیان جهانی به وجود آمده است؟ پاسخ به این سوال یک بله محکم و پرطنین است.
🔺در قرن بیست و یکم معلوم شد که دین در حال مرگ نیست بنابراین عدهای از محققان گفتگو پیرامون دین در روابط بینالملل را آغاز کردند. حادثه 11 سپتامبر این فرایند را تسریع کرد، اما من باور دارم که به هر حال این فرایند به وقوع میپیوست.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠خاطراتی از شهید صدر؛ اگر میدانستم فلسفتنا انقدر معروف میشود به اسم خودم منتشر نمیکردم!
مصاحبه با آیتالله محمدهاشم صالحی مدرس
✂️برشهایی از متن:
🔹آنقدر این کتاب «فلسفتنا» شُهرۀ آفاق شد که ایشان گفته بودند، اگر من میدانستم که این کتاب، آنقدر شهرت و محبوبیت در جهان دانش و در جهان اسلام پیدا میکند، حاضر نمیشدم که این را به نام خودم چاپ کنم.
🔹طلبهای وارد نمی شد مگر اینکه با تمام قد به استقبالش میایستاد، تا همین اواخر هم، وقتی که مرجع بسیار بزرگی هم شده بود، ولی هر طلبهای که وارد میشد فوراً از جایش بلند میشد. وقتی استادش آقای خویی وارد میشدند، مثل دویدن، سریع میآمد که دست آقای خویی، دست استادش را ببوسد.
🔹خانۀ شاگردانش می رفتند. خانۀ آقای سید باقر حکیم میرفت. خانۀ آقای سید محمد غروی می رفت، عروسی برادرش هم که دعوت شد، رفت و بنده هم بودم. یک خادم افغانی داشت که در جدیده ساکن بود. این خادم یک عروسی داشت و ایشان را دعوت کرده بود و ما هم بودیم، منزلش رفتند. سه چهار بار خانۀ ما دعوت شده بود، تشریف آوردند. در عقیقۀ اولاد من میآمد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮مروری بر جریانشناسی رسانهای عراق؛ میدانداری مخالفان ایران!
سیدرضا حسینی
📌رسانههای محور مقاومت در عراق، با مرور زمان (شاید هم از بدو تأسیس)، به صورت غیرحرفهای و ضعیف درآمدهاند. شبکههایی که علیرغم نداشتن مخاطب، تعطیل هم نمیشوند؛ چون به منابع مالی داخلی یا خارجی بدون نظارت متصل هستند. به نظر میرسد که ایران و جریان مرجعیت و جریان صدر باید بهجای سیاست حمایت از رسانههای متوسط و ضعیف متعدد، به سیاست رسانههای کمتعداد و حرفهای روی بیاورند، تا عقبماندگی مزمن رسانهای خود را در عراق جبران کنند. در ضعف رسانه ای ایران در عراق همین بس که توان توجیه حضور خود در این کشور را برای طیف وسیعی از مردم عراق ندارد یا در جریان اعتراضات و تظاهرات عراق، به دلیل نداشتن دست برتر رسانه ای و ناتوانی در روایتی صحیحی از اوضاع این فرصت مهم اصلاحی را از دست می دهد و جای دوست و دشمن در ذهن جوان شیعه عراقی عوض می شود...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: عبدالرحمن الکواکبی
🔹عبدالرحمن الکواکبی تمایزی جدی با مصلحان اجتماعی مسلمان دارد. او عامل اصلی عقبماندگی مسلمانان را نه استعمار میداند و نه کنار گذاشتن علم و اجتهاد و نه تفرقه و درگیری داخلی و نه امتناع از جهاد و شهادت، بلکه بر عامل «استبداد» دست گذاشته و آن را ریشه همه فسادها میداند. نظریهای بدیع که او را از سایر اندیشمندان و مصلحان متمایز میکند.
🔹در این مستند نگاهی گذرا به اندیشههای او و زندگانی و زمینههای اجتماعی شکلگیری این نظریات پرداخته شده است.
🔹این مستند توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📮درباره نزدیکی روابط ترکیه و مصر و سرنوشت اخوانیها؛ پایان ماهعسل اخوان و اردوغان؟!
هیثم حسنین – موسسه واشنگتن
✂️برشهایی از متن:
19🔺 مارس بود که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اعلام کرد: «مقامات ترکیه از مدیران 3 شبکه تلویزیونیِ معارض مصر در استانبول، خواستهاند تا از حجم انتقادات خود نسبت به دولت قاهره بکاهند، چراکه آنکارا برای اصلاح روابط تنشآلود خود با قاهره تلاش میکند». این مسأله در جریان مصاحبه شبکه «الجزیره» با «أیمن نور» شخصیت سیاسی مصری که در تبعید به سَر میبرد، تأیید شد.
🔺به نظر میرسد که اخوانیها در منطقه گزینه خاصی نداشته باشند. حتی قطر هم به دلیل اینکه سابقه اخراج اخوانیها از کشورش را در پرونده خود دارد، نمیتواند گزینه مناسبی برای اعضای اخوانالمسلمین باشد. این بدان معناست که ممکن است اخوانیها به ایالات متحده آمریکا، کانادا و یا انگلیس مهاجرت کنند.
🔺 پیشبینی میشود که اعضای سطوح میانی و پاییندستی اخوانالمسلمین با برخی مشکلات مواجه شوند، زیرا بسیاری از آنها دارای گذرنامههایِ مصری فاقد اعتبار هستند. این افراد در جریان مباحثاتی که با یکدیگر در شبکههای اجتماعی دارند، قطر، مالزی و برخی از پایتختهای کشورهای اروپایی را برای مهاجرت پیشنهاد میکنند. حتی ناامیدی در یکی از خبرنگاران وابسته به جمعیت اخوانالمسلمین به حد و مرزی رسید که او در جریان برگزاری کنفرانسی در «تلآویو» به جستجوی فرصتهای شغلی برای کار در شبکههای اسرائیلیِ عربزبان، پرداخت.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
#مصر
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠بررسی اندیشههای حسن حنفی؛ اجتهاد روشی در اصول دین هم هست!
امین سراج
✂️برشهایی از متن:
🔹بیش از ۱۰ قرن است که نظریه اختیار اشعری (در جهان اسلام) غالب است، و همین غلبه یکی از علل عقبماندگی است، چراکه در مساله عمل، علم، داوری و ارزشگذاری، اولویت را به خدا میدهد، در حالی که وجدان معاصر ما از آسیبهای به دست گرفتن امور، گاه به نام خدا و گاه به نام سلطان رنج میبرد.
🔹این اتهام که تمدن اسلامی تمدن وحدت است نه کثرت، و تمدن اتحاد است نه اختلاف، اتهامی باطل است؛ چراکه مهمترین نکته ممیزه سنت قدیم ما آن است که مجموعهای از احتمالات متعدد را به دست داده است که برای انتخاب میان آنها، جانها فدا شده است. پس اجتهاد، فقط روشی در اصول فقه نیست، بلکه روشی در اصول دین است و وظیفه او تنها قیاس درباره احکام (افعال عملی) نیست بلکه در انتخاب بهترین نظریات برای نیازهای زمانه نیز به کار میآید.
🔹مأموریت پروژه سنت و نوسازی، آزاد شدن از همه انواع سلطه است، سلطه گذشته و سلطه میراث. هیچ سلطهای نیست مگر برای عقل و هیچ سلطهای نیست مگر از روی ضرورتِ واقعیتی که در آن زیست میکنیم. مأموریت این پروژه، آزاد کردن وجدان معاصر ما از ترس و اطاعت سلطه است، خواه سلطه میراث یا سلطه منقولات، خواه سلطه عادتها یا سلطه سیاست. مأموریت پروژه سنت و نوسازی، رها کردن انرژیهای انباشتهشده انسان محصور میان قدیم و جدید است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠کشتار طنطوره، جنایتی که صهیونیستها میخواهند از تاریخ حذف کنند!
ایلان پایه، تاریخنگار اسرائیلی
✂️برشهایی از متن:
🔹«کاتز» در ابتداء یعنی زمانی که پژوهش درباره پایاننامه خود را آغاز کرد، به هیچ وجه نمیدانست که در نهایت چه چیزی را کشف خواهد کرد. با این حال، او در جریان تحقیقات و پژوهشهایش درباره روستاها و تاریخچه آنها، به اسناد و شهادتهای شفاهی زیادی دست یافت که جملگی حاکی از وقوع «پاکسازی نژادی» در روستاهای مذکور بودند.
🔹«کاتز» به این نتیجه رسید که نظامیان ارتش اسرائیل 200 تا 250 تَن از ساکنان روستای «طنطوره» را به ضرب گلوله و با خونسردی تمام به قتل رساندند. او همچنین متوجه شد که شماری از ساکنان روستا نیز تنها به خاطر خشم و عصبانیت نظامیان صهیونیست از کشته شدن 8 تَن از دوستانشان در زمانِ حمله به «طنطوره»، سَر بریده شدند. شاهدان عینی به «کاتز» گفتند که عملیاتهای اعدامِ دستهجمعی در ساحل دریا اجرا شدند.
🔹در سال 2016 نیز مقامات بلندپایه اسرائیل دستور دادند تا اسناد آرشیوی مربوط به حوادث سال 1948 به صورت محرمانه طبقهبندی شوند. این درحالی است که پیشتر این اسناد به راحتی در دسترس پژوهشگران قرار داشت. البته اخیرا به برخی مورخانِ مورد اعتمادِ اسرائیل اجازه داده شد تا به بعضی از اسناد آرشیوی دسترسی داشته باشند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
#اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠تاریخ و عملکرد حزب کمونیست در عراق؛ مبارزه طبقاتی را کنار گذاشتیم!
کارین ملودوچ
✂️برشهایی از متن:
🔹حزب کمونیست عراق در دههی 40 میلادی به نیرویی مؤثر در مقابله با استبداد حاکمان و سلطهی بریتانیا تبدیل شد. تنها در سال 1946 بین 30% تا 60% کارگران نفت، راهآهن، برق و بنادر عراق توسط گروههای چپ سازماندهی شده بودند.
🔹مبارزهی همزمان با دیکتاتوری صدام حسین و فشارهای خارجی حزب کمونیست عراق را از پا درآمده بود. با این حال، در سال 2003، برخلاف احزاب کرد، شیعه و سکولار، به کنفرانسهای اپوزیسیون عراق نپیوست، چراکه توسط امریکا و بریتانیا حمایت میشدند.
🔹حزب کمونیست رویکرد طبقاتی به مبارزه را کنار گذاشته میکوشد به جای تعریف خود به عنوان چپ سفتوسخت، زمین مشترکی برای فعالیتهای حقوق بشری و دمکراتیک پیدا کند. فعالان سیاسی کردستان، در تضاد میان ایجاد تغییرات سوسیالیستی و تأسیس نظام ملی خودمختار در نوساناند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠آیت الله دکتر صادقی تهرانی درباره مسائل جهان اسلام چگونه می اندیشید و چه می گفت؟
یاسر عسگری
✂️برشهایی از متن:
🔹علیرغم این موضوع، میان من و آقای صدر برخوردهایی وجود داشت. او در مبارزه از روی مصلحت و موقعیت عمل میکرد. نوع مبارزه ایشان با فعالیت های من متفاوت بود، و ایشان از اول با شاه اختلافی نداشت.
🔹یکی از مشکلات من با آقای حکیم، رفت و آمد بیش از اندازه سفیر ایران به بیت وی بود. ایشان در جواب به اعتراض ما می فرمود: من نمی توانم با چوب بیرونش کنم. او سفیر یک کشور شیعه است، هر چند رفتارهای شاه و حکومتش غلط باشد. شاید اگر در رابطه با جریانات ایران صحبت کنیم، تغییراتی در نحوه رفتار ایشان ایجاد شود. اما من مخالف با نظر ایشان، شمشیر را از رو بسته و هیچ نوع رابطه ای را قابل توجیه نمی دانستم.
🔹آیت الله صادقی تهرانی درباره برداشت های اشتباه در دهه شصت از نهضت های آزادی بخش و مسأله صدور انقلاب به کشورهای مجاور و دیگر نقاط جهان هم منتقد و معترض بود و می گفت: آقایان، جنگ ما با عراق و حمایت از مستضعفین عالَم در بحث متفاوت است، اما با عراق به دلیل حمله به کشورمان جهاد می کنیم، اما توان و قوت و بُنیه رفع فتنه و تضعیف و… از جهان را نداریم. اینها از وظایف امام عصر(ع) است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠درباره نحوه مواجهه مطلوب با طالبان؛ تقابل یا تعامل؟!
گفتگو با رضا عطایی
✂️برشهایی از متن:
🔹طالبان باید بتواند بازیگری سیاسی کند. باید بفهمد که این کشور کشور اقلیتهاست و نمیتوان با حذف دیگری به حکومت ادامه داد. اساسا پروژه حذف دیگری در حکومتداری به پایان رسیده است. باید این را بفهمد و حتی اگر نمادین هم شده اقوام دیگر را بازی بدهد.
🔹اگر این تعامل و تقابل را به عنوان استراتژی درنظر بگیریم باید دید تاکتیکهای آن چیست. با در نظر گرفتن تاکتیکها به نظرم باید یک استراتژی سومی از ترکیب هر دو حالت در نظر بگیریم و به این روش سوم یعنی تعامل-تقابل بیش از دو حالت دیگر قائلم.
🔹حکومتها در رفت و آمدند و حکومت طالبان هم گذراست. اگر کسی تاریخ سیاسی یک قرن گذشتهی افغانستان را بررسی کند میبیند که واقعا حکومتها با چه سرعتی آمدند و رفتند و آنچه باقی است ملت افغانستان است. پس بهتر است سیاستها هم در قبال ملت افغانستان اتخاذ شود و فراموش نکنیم که حکومت بد بهتر از بیحکومتی است بخصوص برای فضایی مثل افغانستان.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#افغانستان
#طالبان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: قدرت نرم ایران در بوسنی و هرزگوین
🔹یکی از نقاطی که جمهوری اسلامی ایران با حمایت نظامی از مردم آنجا شهدایی را تقدیم کرده است ولی پس از جنگ نتوانسته حضور فرهنگی خود را تداوم ببخشد و کشورهایی مانند عربستان و ترکیه میدانداران اصلی فرهنگ آن کشور شدهاند، بوسنی و هرزگوین است. اتفاقی که در سوریه و عراق هم در حال تکرار است. یعنی جایی که ایران شهید میدهد ولی دیگران میوههای فرهنگیاش را میچینند!
🔹در این مستند به نقش ایران در جنگ بوسنی و اتفاقاتی که بعد از آن در روابط ایران و بوسنی رخ داد، پرداخته شده است. این مستند توسط اندیشکده برکلی تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇 برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
#بوسنی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎧 پادکست مهره ی پی تلاش دارد از زاویه نگاهی مستقل به مسائل بین المللی و منطقه بپردازد...
و در این اپیزود از مهره پی چالشهای سوریه بعد از جنگ اوکراین مطرح میشود...
https://shenoto.com/album/68791
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠درباره دلایل سرخوردگی جوانان اخوانی؛ در تصمیمات سازمان هیچ مشارکتی نداشتیم!
زهره العلا
✂️برشهایی از متن:
🔹در جلساتی که برگزار میشد، تأکید بر این بود که ما از تمامی تصمیمات و گزینههای رهبران اخوان حمایت کنیم. این درحالی است که ما در اتخاذ این تصمیمات هیچ مشارکتی نداشتیم. با این حال، رهبران اخوانی اصرار داشتند که تصمیمات باید اجرایی شوند.
🔹اکنون که از اخوانالمسلمین جدا شدهام، احساس میکنم به یک آگاهیِ فردی رسیدهام. ما از یک زمانی به بعد متوجه شدیم تاوان اهدافی را میدهیم که اساسا چیزی دربارهشان نمیدانیم. این سؤال به ذهن من متبادر شد که به سمت و سوی کدام رؤیاها و اهداف در حال حرکت هستیم؟ چرا باید در جستجوی رؤیا و هدفی باشم که خودم آن را انتخاب نکردهام اما تاوانش را باید بپردازم؟
🔹«ما جوانان تصور میکردیم که جهاد در سوریه در دوران انقلاب لازم است. حتی برای این کار منتظر صدور تصمیم رسمی رهبران اخوانی هم نبودیم. انقدر ساده بودیم که در آن زمان تصور میکردیم دارای یک دولت و خلافت هستیم پس چرا نباید برای جهاد به سوریه برویم؟» با این حال، این طرز تفکر نزد جوانان مصری پس از وقوع کودتای سال 2013 به طور کامل از بین رفت.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 نگاهی به آمار جمعیت فلسطین؛ وضعیت فلسطینیها در نبرد جمعیتی با اسرائیل چگونه است؟
محسن فایضی
✂️برشهایی از متن:
🔹میتوان جمعیت اعراب اسرائیلی را (غیر یهودیان ساکن اراضی اشغالی 1967) را 2 میلیون دانست. رقمی عجیب و رو به رشد که قطعا برای اسرائیل چالشی جدید و فرصتی مهم برای تفکر مقاومت با تمرکز بر این جمعیت با توجه به ظهور رگه های بیداری و تغییر رفتار طیفی از آنان در سال اخیر است.
🔹جمعیت فلسطین را متوان جامعه جوانی خطاب کرد. 38% درصد جمعیت زیر 15 سال سن دارند. هرچند این آمار بین نوارغزه و کرانه باختری تفاوت قابل توجهی دارد. در نوارغزه جمعیت زیر 15 سال 41% است و در کرانه باختری 35%. ضمن آنکه تنها 3.7 % از جمعیت فلسطینی بالای 65 سال سن دارند. این درصد در نوارغزه 3.7 و در کرانه باختری 2.8 است.
🔹نرخ فرزندآوری در فلسطین و بالاخص در نوارغزه مانند اکثر مناطق غرب آسیا و کشورهای عربی رو به کاهش قابل توجهی است. این رقم در سال 1999 به ترتیب برای نوارغزه و کرانه باختری 5.8 و 4.1 بوده که در سال 2019 به ترتیب به 3.9 و 3.8 رسیده است. که البته باز رقم نزدیک به 4 برای نرخ جمعیت در میان کشورهای منطقه ای عدد بالا و قابل توجهی است هرچند کاهش جدی ای را نشان می دهد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba