6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ بسته مستند: دیپلماسی نرم کشورهای اسلامی در بوسنی و هرزگوین
1️⃣ جمهوری اسلامی ایران؛ صدور انقلاب اسلامی به منطقه ای اروپایی
2️⃣ ترکیه؛ رویای احیای عثمانی در بالکان
3️⃣ عربستان سعودی؛ سلفیت نجدی و چشم رنگی های اروپایی
❓ موفقیت سهم کدام یک بوده است؟
🎥 کلیپ: اشک های راننده بوسنیایی پس از شنیدن نام رسول الله(ص)
بخش به یادماندنی از مستند خنجر و شقایق اثر نادر طالب زاده و با گویندگی سید مرتضی آوینی در مورد جنگ بوسنی
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
⭕️ حجاب: چرا در شمال آفریقا کاهش یافته است؟
✍️ مجدی عبدالهادی
📌 بخش اول
🔹بی بی سی: عکسهای زنان با لباس کامل اسلامی - صورتهای پوشیده و با پیراهنهای بلند - در کنار عکسهای قدیمی زنان با دامنهای کوتاه مربوط به دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در شمال آفریقا و خاورمیانه اغلب در شبکههای اجتماعی کنار هم قرار میگیرند تا نکتهای را بیان کنند.
🔹بنمایه پیام این است: «ببینید در ۵۰ سال گذشته جوامع عربی به چه تبدیل شدهاند.»
🔹برای کسانی که چنین عکسهایی را به اشتراک میگذارند، این بارزترین نشانهای است که نشان میدهد کشورهایشان چگونه به قهقرا رفتهاند و آرمانهای پیشرفت و مدرنیته را، که نمونه آن اتخاذ سبک زندگی غربی است، رها کردهاند.
🔹اما برای جریانهای محافظهکار که منطقه را در چند دهه گذشته شکل دادهاند، کاملا برعکس است: این یک اقدام مثبت برای اثبات هویت مسلمانی در جوامعی است که مدتها تحت سلطه استعمار بودهاند و سبک زندگی غربی را ابتدا حاکمان استعمارگر و سپس نخبگان غربزده گسسته از فرهنگ محلی بر آنها تحمیل کردهاند.
🔹از مراکش گرفته تا مصر و آنسوتر از آن، موضوع «موازين پوشش اسلامی»، به ویژه #حجاب، که یکی از بحثبرانگیزترین انواع پوشش بوده است.
🔹به هر حال، گسترش آن در منطقه عمدتاً به یک عامل بستگی داشته است: ظهور و موفقیت نهایی اسلام سیاسی، پدیدهای که به نام #اسلامگرایی نیز شناخته میشود.
🔹کل شمال آفریقا دارای جنبشهای اسلامگرای قدرتمندی است که یا به قدرت رسیدند یا مانند الجزایر در اوایل دهه ۱۹۹۰ تقریبا به قدرت رسیدند.
🔹حتی پس از برکناری آنها از قدرت، همچنان نفوذشان بر جوامع قابل توجه باقی مانده است.
🔹اما به گفته بسیاری از ناظران، این وضع در حال تغییر است. و یکی از آشکارترین راهها برای ارزیابی آن، نگاه کردن به قویترین نماد تأثیر اسلامگرایی است: حجاب.
🔹بسیاری از ناظران اشاره کردهاند که در چند سال گذشته شاهد کاهش مداوم این پدیده در شمال آفریقا بودهایم.
🔹سعید الزغوطی، ستوننویس وب سایت خبری مراکشی الیوم ۲۴ اخیراً نوشت: «تشخیص این نکته که میزان پوشش حجاب در جهان عرب ما، و به ویژه در #مراکش، نسبتاً کاهش یافته است، سخت نیست. این عقبنشینی و کاهش تا حد زیادی ناشی از کاهش و افول جریان اسلامی است.
🔹زنان جوان مراکشی با رسانههای محلی در مورد فشار اجتماعی و حتی آزار و اذیتی صحبت کردهاند که باید به خاطر کنار گذاشتن حجاب تحمل کنند. اما ظاهراً این امر آنها را منصرف نکرده است.
🔹در #تونس که داشتن حجاب در آن زمانی اقدامی اعتراضی بود زیرا رژیمهای مستبد یکی بعد از دیگر آن را ممنوع کرده بودند، مدت کوتاهی پس از بهار عربی در سال ۲۰۱۱ رایج شد، اما اخیراً دوباره کاهش یافته است.
🔹هدی الطرابلسی، روزنامهنگار تونسی در روزنامه ایندیپندنت عربی یادداشتی نوشته که انگیزههای پیچیده ظاهر شدن حجاب در این کشور و افول متعاقب آن را برجسته میکند.
🔹حجاب زمانی حرکتی مقاومتآميز و مخالفت با سکولاریسمی بود که از بالا در دوران حکومت مستبدان پس از استقلال، حبیب بورقیبه و زین العابدین بنعلی، بر زنان تحمیل شده بود.
🔹سپس در دوره کوتاه پس از انقلاب در سال ۲۰۱۱ که تونس شاهد به قدرت رسیدن جنبش اسلامگرای النهضة بود، حجاب محبوبیت یافت، تا جایی که زن محجبه، الگویی برای عموم مردم تونس معرفی شد.
🔹اما پس از آن که پارلمانهای متوالی تحت قدرت اسلامگرایان نتوانستند مشکلات فراوان کشور را حل کنند و تونس در یک بحران عمیق اقتصادی و سیاسی فرو رفت، اين محبوبيت از بین رفت.
👇 ادامه دارد...
@dolatedin
⭕️ حجاب: چرا در شمال آفریقا کاهش یافته است؟
✍️ مجدی عبدالهادی
📌 بخش دوم
🔹در #مصر نیز، که میتوان ادعا کرد زادگاه حجاب به شکلی است که امروزه میشناسیم، ظهور و افول نسبی حجاب به بخت و اقبال سیاسی #اخوان المسلمین گره خورده است.
🔹زنان مصری نزدیک به یک قرن پیش شروع به کنار گذاشتن روپوشهای سنتی (برقع) کردند و در اواسط قرن بیستم، چادر تقریباً به طور کامل ناپدید شد.
🔹اما حجاب اولین بار در اواسط دهه هفتاد دوباره ظاهر شد، که انور سادات، رئیس جمهور وقت، به اخوان المسلمین چراغ سبز نشان داد تا در محوطه دانشگاهها فعالیت کنند و با رقبای سیاسی چپ سکولار که در دهههای قبل نفوذ قابل توجهی بر جامعه پیدا کرده بودند مبارزه کنند.
🔹 گسترش حجاب تا سال ۲۰۱۳ که محمد مرسی، رئیسجمهور اخوان المسلمین از قدرت برکنار شد، تقریباً بیوقفه ادامه یافت.
🔹در آن دوره خصومت با نمادهای اسلامگرایی - که در رأس آنها حجاب بود - محسوس بود.
🔹گزارشهای مکرری دیده میشد از جلوگیری از دسترسی زنان با حجاب به رستورانها، یا استخرهایی که از ورود زنانی که #بورکینی، لباس شنای ظاهراً مطابق با شریعت، پوشیده بودند، جلوگیری میکردند.
🔹امروزه کاهش محسوسی در حجاب وجود دارد که به دلیل فقدان بررسیهای عینی، تعیین کمیت آن دشوار است. شواهد تا حد زیادی مبتنی بر گفتهها است.
🔹با این حال، حجاب یکی از تفرقهانگیزترین موضوعاتی است که افکار عمومی حول آن نگران است؛ یک گسل فرهنگی و سیاسی که بیشباهت به گسل مربوط به #سقط_جنین در ایالات متحده نیست و با اختلافات فرهنگی و سیاسی در فواصل منظم فعال میشود.
🔹اخیراً در مصر، واکنشها به قتل یک دختر دانشجوی جوان با ضربات چاقو در روز روشن به دست خواستگارش پس از اینکه از ازدواج با او امتناع کرد، به اندازه خود یک جنایت تکاندهنده بود.
🔹این جنایت برای همه نفرتانگیز بود و همه آن را به درستی محکوم کردند. اما به محض اینکه مشخص شد مقتول بیحجاب بوده است، واکنشها متفاوت شد.
🔹یک واعظ تلویزیونی مشهور از زنان خواست که بدن خود را به درستی بپوشانند تا دچار سرنوشت مشابهی نشوند. در واقع گفت: «اگر میخواهید از خود محافظت کنید، وقتی بیرون هستید صورتتان را با سبد بپوشانید.»
🔹و هنگامی که دانشگاه آن دختر تصمیم به برگزاری مراسم یادبودی برای او گرفت، پوستری از او تهیه کردند که عکساش در آن ظاهراً دستکاری شده بود تا به نظر برسد با حجاب است.
🔹هر دو واکنش موجی از واکنشهای خشمگین بخشهای سکولار جامعه را برانگیخت.
🔹آن مرد جوان به اعدام با چوبه دار محکوم شده است. اما کارزاری برای دفاع از محکوم به قتل به راه افتاده است. هیچ کس به طور قطع نمیداند چه کسی پشت این کارزار است، اما به طور عادی برخی انگشت اتهام را به سوی اسلامگرایان دراز کردهاند.
🔹مداخله #الازهر - بالاترین نهاد مذهبی در مصر - برای کاهش تنش، از قضا به ماجرا بیشتر دامن زد. شیخ #احمد_الطیب، شیخ الازهر گفت که بیحجابی باعث ارتداد زن نمیشود، بلکه صرفاً نافرمانی از خداست.
🔹بیانیهای که به منظور آرام کردن بخشهای سکولار جامعه بود، گروههای مدافع حقوق زنان و سایر گروههای سکولار را بیش از پیش خشمگین کرد.
🔹بار دیگر، رسانههای اجتماعی سرشار از درخواستهای پرشوری برای الزام حجاب به عنوان بخشی جداییناپذیر از دین شدند و همزمان گروهی دیگر با قاطعیت و با صدای بلند این نوع پوشش را محکوم کردند.
🔹اگرچه به نظر میرسد حمایت از حجاب در این منطقه، به ویژه در میان جوانان، رو به کاهش است، اما این تصور که حجاب از هویت مسلمان جداییناپذیر است، بسیار ریشه دوانده است.
@dolatedin
💠 ضرورت تغییر سازوکار مالی ایران و عراق در صادرات گاز
مسیراقتصاد/ حسن محفوظی
🔹طبق گفته مسئولان ایرانی و عراقی، کشور عراق تمام بدهی خود در قبال واردات گاز از ایران را پرداخت کرده است و هزینه گاز صادراتی به صورت ماهیانه به حساب شرکت ملی گاز ایران واریز میشود.
🔹این در حالی است که مسئله جدیتر در صادرات گاز به عراق، مسدودشدن پولهای ایران در بانک TBI عراق و رصد آن توسط آمریکاست که همچنان به قوت خود باقیمانده است.
🔹در چنین شرایطی، ضرورت دارد شرکت ملی گاز با طراحی قراردادی جدید و با فرض ماندگاری تحریمها، سازوکار مالی صادرات گاز به عراق را به مسیرهای تحریمناپذیر منتقل کند.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
#عراق
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 تحلیل و بررسی مراکز اندیشه ورز عربی
1⃣موسسه بین المللی مطالعات ایران(رصانه)
🔹 بررسی و تحلیل ایران همواره در میان رسانه ها و اندیشکده های عربی وزن قابل توجهی داشته است. فارغ از این که این بررسی ها چقدر دقیق بوده و چقدر بعضا دشمنی ها باعث شده است که شناختی درستی صورت نگیرد.
🔹«معهد الدولی للدراسات الایرانیه» در سال 2016 در ریاض تاسیس شد تا علاوه بر «انتشار موضوعات مرتبط با مسایل ایران» و کارهای رایجی که این قبیل مراکز انجام میدهند، با «برگزاری دوره های پایه و پیشرفته در زمینه آموزش زبان فارسی» نشان دهد که جدی تر وارد میدان شناخت ایران شده است.
🔹 پروژه تفکیک میان شیعه انقلابی یا ایرانی با شیعه سنتی و کلاسیک بشدت توسط این مجموعه دنبال می شود که آثاری مانند کتاب «فقه انتظار؛ جریانات مذهبی در ایران و مناقشه بر سر حق ولایت مطلقۀ فقیه» و «فقیه،دین و قدرت؛ منازعه اندیشه سیاسی شیعی بین مرجع عربی و مرجع فارسی» از این قبیل است.
🔹 مدیر این مرکز محمد صقر السلمی است که فارسی را به¬خوبی صحبت میکند و دارای مدرک گواهی آموزش ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. ویحسابی توئیتری و معروف دارد به نام : شؤون ايرانية ؛
🖇برای دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید.
#جزوه
#اندیشکده
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 فعالیتهای زنان در اخوان المسلمین؛ گسترشی پس از کودتا
پریسا رضایی
🔹 اخوان المسلمین یکجنبش فراملی اسلامگرای سنی و یکی از بزرگترین جریانهای سیاسی تأثیرگذار یکسده اخیر در جهان اسلام است که نقش موثر زنان در برههها و حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی این جریان انکارناپذیر است.
🔹 آشنایی من با زنان و دختران عضو یا مرتبط با جمعیت اخوان المسلمین با مطالعه کتابهای زینب الغزالی شروع شد و به تدریج با مطالعه کتابهای خاطرات زنان اخوانی از تجربیات زنان اخوان و تاثیر اقدامات و فعالیتهای آنان در به را انداختن جریانهای اسلامی و توسعه شبکههای اجتماعی بیشتر اطلاع پیدا کردم.
🔹 این آشنایی با پیگیری فعالیتهای گوناگون تشکلهای دانشجویی دختران اخوان در دانشگاههای کشورهای غربی و عربی گستردهتر شد. علاوه بر این، به مرور با برخی از دختران مصری که سابقا یا عضو یا مرتبط با اخوات المسلمات بودند نیز گفت و گوهای غیررسمی و دوستانهای داشتم.
🔹 یکی از این گفتوگوها در نهایت در قالب مصاحبهای با اسماء شکر، پژوهشگر و فعال رسانهای مصری و عضو سابق حزب الحریه والعداله درآمد و تحت عنوان مروری بر فعالیتهای زنان اخوانی در شعوبا منتشر شد.
🔹 در ادامه کارهای سابق شعوبا با هدف بررسی و تحلیل مسئله زنان در اخوان، گزارشی با عنوان «گسترش فعالیت زنان در بطن جمعیت اخوان المسلمین» ارائه می گردد.
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 فعالیتهای زنان در اخوان المسلمین؛ گسترشی پس از کودتا
✂️ برش هایی از متن
🔹 پیش از وقوع انتفاضه مردمی در مصر طی سال 2011 زنان فعال در جمعیت اخوانالمسلمین خواستار ایفای نقش گستردهتر و فعالانهتری در ساختار این سازمان بودند، اما همزمان با اقدامات سرکوبگرایانه نظام حاکم [نظام حسنی مبارک] مواجه شدند. البته پس از پیروزی انتفاضه مردمی، فعالیت زنان در ساختار اخوانالمسلمین رشد پیدا کرد و همین مسأله موجب شد تا آنها در کانون هجمههای نظام حاکم قرار گیرند.
🔹 در ماه فوریه سال 2014 جوانان اخوانالمسلمین اعلام کردند که به منظور اصلاح ساختار مدیریتی و نیز پوشش خلأ رهبریِ ایجادشده باید یک انتخابات داخلی برگزار کرد. همین مسأله موجب تشدید اختلافات ایدئولوژیک در صفوف اخوانیها شد. این اختلافات بر صفوف زنان فعال در اخوانالمسلمین نیز سایه افکند. «أسماء شکر» سخنگوی جنبش «زنان علیه کودتا» در خارج از مصر تأکید کرد: «من از شکاف و جدایی حمایت نمیکنم و خواستار احیای همان انسجام سابق در صفوف اخوان هستم».
🔹 زمانی که کودتای نظامی به وقوع پیوست، زنان تصمیم گرفتند وارد صحنه سیاسی شوند. همین مسأله موجب شد تا رهبران اخوانالمسلمین در ترکیه در ماه ژانویه سال 2017 به بازبینیِ آییننامههای داخلی خود مبادرت ورزند و سهمی را برای مشارکت زنان در سطوح مختلف این جمعیت از جمله در مجلس مشورتی، قائل شوند. رهبران اخوانالمسلمین سال گذشته اولین عضو زن در مجلس مشورتی را در ترکیه انتخاب کردند
برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 فقه الانتظار و قرائت های مختلف از مهدویت
✂️ بخشی از جزوه آشنایی با معهد الدولي للدراسات الایرانية(رصانة)
⭕️ زاویه دید و عینک مرکز رصانه به ایران از خاستگاه اسلام¬گرایی از نوع سعودی اش یا وهابی برنمی¬خیزد. آنها با شیعه به عنوان یک جزو مهم از مردم مسلمان مشکلی ندارند البته با قرائتی از شیعه که نامش شیعۀ سنتی(تقلیدی) است.
⭕️ یکی از موضوعاتی که می توان آن را جزو پروژه¬ها و اهداف مرکز دانست تفکیک کردن قرائت انقلابی(امام)خمینی از قرائت سنتی حوزه¬ها است و تاکید بر این نکته که ما با قرائت انقلاب اسلامی مشکل داریم و نه با قرائت سنتی حوزه¬های شیعه.
⭕️ برای مثال در نوع نگاه به مهدویت، قرائت سنتی اصیل(به زعم ایشان) از مهدویت تحت عنوان نظریۀ انتظار نام برده میشود
«در فقه کلاسیک شیعی انتظار موجب مزج و در همامیختگی شیعه در حکومتهای خلافت در گذشته و حکومتهای ملی در عصر جدید شده و عمل سیاسی قبل ظهور حرام شمرده شده است. از همینرو دولتهای عربی با این نگاه اساسا مشکلی ندارند. اما در قرائت(امام)خمینی نظریۀ انتظار به نظریۀ تمهید و مقدمهسازی تبدیل شد. در نظریۀ تمهید، ایران ازمهدویت به عنوان ابزاری برای بسط نفوذ خود در میان کشورهای منطقه استفاده میکند و با آن شیعیان منطقه را تحریک میکند که به آماده سازی حکومت مهدی(عج) کمک کنند که این رهاوردی جز افزایش تنش و درگیری ندارد».
برای مطالعه و دانلود این جزوه اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
10.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اسلام سنتی یا اسلامگرایی؛ چالشی همچنان زنده
🔹 بحث نوع قرائت از دین بخصوص پس از ورود مدرنیته به جهان اسلام در دو سده اخیر چالشی جدی در میان متفکران مسلمان قرار داده است.
🔹 از اسلام سنتی گرفته، تا روشنفکری دینی تا بازگشت به سلف همه پاسخ هایی بوده که پیش روی سوالات مهم و جدید مسلمانان از جمله نحوه تعامل با غرب قرار گرفته است.
🔹 معهد الدولي للدراسات الایرانية(رصانة) وابسته به عربستان تلاش کرده است که به دنباله سیاست های سعودی ها تفکیک این چنین در میان شیعیان را برجسته کند. حوزه کلاسیک شیعی به عنوان نماد اسلام سنتی در شیعیان و پیروان قرائت انقلاب اسلامی به عنوان اسلامگرایی شیعی؛ در مرحله بعد تاکید بر پذیرش نگاه اول و دشمنی با نگاه دوم.
برخی از آثاری که در شعوبا در دوگانه اسلام سنتی و اسلامگرایی تولید شده و مطالعه آنها را به مخاطبان محترم خود پیشنهاد می دهیم:
1️⃣مستند تدین اماراتی
2️⃣معرفی کتاب «اسلام دموکراتیک متمدن»؛ توصیههای اندیشکده رند درباره جهان اسلام
3️⃣تحلیل و بررسی مرکز رصانه عربستان سعودی
⛔️ کلیپ فوق سخنرانی آیت الله سید حسین حکیم از فضلای برجسته نجف می باشد که در آن میان تمهید و انتظار تفکیک قائل می شوند و بیان می کنند که آن چه ما از روایات برداشت کرده ایم انتظار فرج است و نه تمهید؛ روشن است که انتشار آن به معنای اتهام به این فاضل محترم یا دیگران نیست و به معنای درک تفاوت های نگاه میان شیعیان و دقت در راهبردهاست. مساله ای که در میان اهل سنت نیز به شکلی دیگری جاری است.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
26.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 مجموعه #تماشا
6️⃣ محافظان گاو در هند مسلمانان را هدف قرار می دهند.
مشکلات مسلمانان با هندوها در هند؛ آیا گاو مقدس است؟
🔹 از قدیم الایام همه ما در مورد مقدس بودن گاو در میان هندوها شنیده ایم. فارغ از اینکه این مساله چه مقدمه، فلسفه و یا حدودی در دین هندو دارد، روشن است که بین هندوها و اقلیت مسلمان هند در این مساله اختلاف نظر جدی است اقلیتی که چند ده میلیون جمعیت دارد و از اغلب کشورهای اسلامی جمعیتی فزون تر دارد.
🔹 از زمان به قدرت رسیدن حزب مردم (BPJ) وضعیت در هندوستان روز به روز برای مسلمانان بدتر میشود و پروپاگاندای حزب بهاراتیا بر علیه اسلام است. حملات برخی هندوهای افراطی علیه مسلمانان به بهانه کشتن گاو از اتفاقات خبرساز سالهای اخیر است.
🔹 «محافظان گاو در هند، مسلمانان را هدف قرار میدهند» اثر تولید شده توسط vox می باشد که این مساله را روایت میکند. این اثر توسط پایگاه شعوبا تهیه و زیرنویس شده است.
🎞 پنج شنبه های تماشا: محافظان گاو در هند مسلمانان را هدف قرار می دهند.
برای دانلود با کیفیت های مختلف اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
✏️ یادداشت : مقتدی صدر و اهرم فشار شارع
محمد صادقی
⭕️ یکی از ویژگیهای برجسته سید مقتدی صدر در برابر دیگر احزاب سیاسی شیعی قدرت وی در بسیجسازی بدنه و توده اطرافیانش است. پیش از این در مطلب ساختار و تفکر صدری؛ صدریها چگونه میاندیشند؟ اشاره شد که شاید بتوان گفت که در میان رهبران احزاب سیاسی عراق، فقط مقتدی صدر است که قیادت و راهبری واقعی را در میان هوادارانش دارد و بقیه سران سیاسی بیش از مسئول یا دبیرکل حزب نیستند.
⭕️ این راهبری و قیادت در بدنه و توده صدری نیز نوعی تبعیت تام و تمام و محض ایجاد کرده است. در یکی از منابع صدری در مورد این تبعیت این گونه آمده است: «بر متصلین به آل صدر لازم است که به هیچ کاری از کارهای سید القائد اعتراض نکنند بلکه حتی در درون خودشان و در ذهنشان نیز نسبت به تصمیماتش شکی نکنند. چرا که این مسأله موجب قساوت قلب و سیاهی آن میشود... زیرا به مجرد فتح باب اعتراض و یا شک در قیادت، باب فتنه و گمراهی و انحراف که فرد را به جهنم خواهد کشاند، باز خواهد شد. کما اینکه در مورد بسیاری که از آل صدر و قیادت سید مقتدی صدر به دلیل شکوک و اعتراضات و کوتاهی فکرشان از فهم مرادات قائد جدا شدند، این مسأله را دیدیم و مشاهده کردیم. »
💪 مقتدی به واسطه این بدنه همیشه سعی کرده است که حرفهای خود را از طریق زور به کرسی بنشاند. تظاهراتهای متعدد، تحصنها، نمازجمعههای یکپارچه(۲۰۱۶ و ۲۰۲۲) و دو مورد حمله به پارلمان(سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۲) فعالیتهایی است که در رزومه مقتدی صدر و جریان صدر برای فشار بر رقبای سیاسی به منظور به کرسی نشاندن حرفش دیده میشود.
🔪 این نکته نیز قابل ذکر است که فشار، همیشه مسالمتآمیز نبوده و گاهی به تصفیههای خونین نیز کشیده شده است؛ مانند مانند قتل سید عبدالمجید خویی، ماجرای سیارات بَطّه(نوعی ماشین که مخالفین را در صندوق عقب آن میانداختند و به جایی نامعلوم میبردند) در بازه سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، به قتل رساندن وسام العلیاوی از فرماندهان عصائب در سال ۲۰۱۹ و...
❓حال باید دید که دیگر جریانهای شیعه این گروه غوغاسالار را چگونه مدیریت میکنند. مدیریتی که نه به جنگ و اقتتال شیعی شیعی بکشد و نه صدریها را جریتر کند که چون دیگران از ما میترسند پس با این ابزار حرفمان را به کرسی بنشانیم!
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba