🔶 گسترش توامان افراطگرایی مذهبی و افراطگرایی لیبرال در اندونزی
✂️برشهایی از متن:
🔹چنانچه مفهوم افراطگرایی را اقدامات خشونتآمیز بدانیم، کارهای مختلفی همچون بمبگذاری، حملههای فیزیکی و دیگر اعمال خشونتآمیز که در اندونزی به وقوع پیوسته، بهخوبی روشن میسازد که رادیکالیسم مذهبی، حقیقتی غیرقابل انکار در جامعه این کشور میباشد.
🔹لیبرالیسم و آزادیخواهی که بعد از دوره اصلاحات اندونزی به وجود آمد نیز افراطگرایی بود. زیرا نظام سرمایهداری و آزادیخواهی تهدیدی برای دولت واحد اندونزی میباشد. پس از ۴ اصلاحیهای که قانون اساسی کشور متحمل شد، بسیاری از جنبههای اساسی اجتماعی اندونزی به طرز «افراطی» تغییر یافت، مانند مجلس شورای مردمی که دیگر جایگاه بلندی نداشت، مقالاتی که در مورد حقوق بشر نوشته میشد به شدت لیبرال بود، حذف شرط «اندونزیایی الاصل بودن» برای نامزدی ریاست جمهوری و دیگر موارد که نمونههایی از رادیکالیسم است.
🖇 متن کامل:
http://rizy.ir/Mr7f
#اندونزی
#جنوب_شرق_آسیا
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 تجربهنگاری فعالیت فرهنگی در پاکستان؛ هدف باید شناساندن تشیع باشد نه تبلیغ آن (قسمت اول)
✂️ برشهایی از متن:
🔹هدفم را گسترش ارتباط و شناساندن شیعه و فرهنگ شیعی قرار دادم؛ تاکید میکنم «فقط شناساندن تشیع و نه شیعه کردن اهل سنت پاکستان.» الگوی من در این زمینه حضرت امام رحمه الله علیه بودند. امام (ره) حتی یک بار هم مساله شیعی بودن انقلاب اسلامی را مطرح نکردند و همیشه دغدغه اصل اسلام و انقلاب اسلامی را داشتند. همین هم باعث شد بدون تلاش ما در سالهای ابتدایی، انقلاب به سرعت به کل دنیا صادر شود.
🔹بحث تقریب و کارها، فعالیّتها و ارتباطات فرهنگی حتماً باید قلبی و برخاسته از دل باشد تا تأثیر داشته باشد. مصنوعی و ساختگی نمیتوان مبلّغ بود. حالا مسلما جزئیات و چند و چون را شرایط تعیین میکرد و البته بهرهبرداری از شرایط هم ملزومات خود را داشت که مهمترین آنها ارتباط گیری عاطفی و ایجاد حس نزدیکی با آنها بود
🔹 در مجموع برای هر مسئولی در هر کشوری مثل پاکستان ارتباط گیری با رایزن فرهنگی حاشیه کمتری نسبت به ارتباط گیری با مقام سیاسی مثل سرکنسول به دنبال دارد. این امر حتی در ارتباط با دانشگاهیان پاکستانی نیز قابل مشاهده بود که به راحتی به خانه فرهنگ رفت و آمد میکردند تا سرکنسولگری، چون در آنجا هر برچسبی ممکن بود بخورند اما در خانه فرهنگ این طور نبود.
🖇 متن کامل:
http://rizy.ir/LGB8
#تجربه_نگاری
#پاکستان
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 نگاهی به سیاست خارجی امارات؛ قاطع در مبارزه با هرگونه اسلام سیاسی!
✂️ برشهایی از متن:
🔹سیاست خارجی امارات بر دو پایه اصلی استوار است: آسیب نخوردن از ایران و مبارزه با اسلام سیاسی در همه اشکالش مخصوصا اخوان المسلمین. ترس از ایران نقطه اشتراک همه کشورهای خلیج است اما رویکرد آنها در قبال اسلام سیاسی یکسان نیست. و این چیزی است که امارات را در مواجهه مستقیم با قطر و تا حدودی در مقابل عربستان سعودی قرار داده است.
🔹در سوریه با اینکه به معارضه با نظام بشار اسد پایبند بود اما برخلاف قطر و سعودی از پشتیبانی اسلامگرایان خودداری کرد و وقتی برتری نظامی گروههای مسلح اسلامگرا را دید به راهحل سیاسی از طریق آمریکا و روسیه روی آورد. بنابراین سیاست ابوظبی در قبال دمشق هر چند خصمانه نبود اما مانند مصر به تایید و حمایت از بشار نیز تن نداد.
🔹امارات نزدیکترین دولت از میان دولتهای شورای همکاریهای خلیج فارس به روسیه است. این در حالی است جایگاه خود را به عنوان یکی از قویترین همپیمانان آمریکا نیز حفظ کرده است. این نزدیکی بین دو کشور را میتوان در لیبی و پشتیبانی روسیه از حفتر و تمایل به ایفای نقش میانجی مشاهده کرد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/7mT
#امارات
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 تجربهنگاری فعالیت فرهنگی در پاکستان؛ با افزایش ارتباط اعضای سپاه صحابه را هم نرم کردیم! (قسمت دوم)
✂️برشهایی از متن:
🔹احتمالا اوایل آقای سمیع الحق از دیدن من چندان خشنود نبود، چون یک ایرانی و یک شیعه و احتمالا از نظر او یک کافر بودم، اما مهم نبود، من برنامه داشتم و هدف من این بود که به او نشان دهم که اشتباه میکند و من کافر نیستم. حتی ممکن بود کتابهایی را که میبردم دور بریزند. اما آنقدر رفتم تا حضورم عادی شد و جا افتاد تا جایی که برای مراسم دستاربندی که جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر در آن شرکت میکردند، مرا نیز به عنوان مهمان ویژه دعوت کردند.
🔹اولین باری که خواستم به مسجد او بروم از قبل به او اطلاع دادند و کمی قبل از نماز به دیدن او رفتیم. وقتی وارد شدیم او حالت نیمه دراز کشیده بود و تقریبا با ورود ما هیچ تغییری در حالت خود نداد با اینکه میدانست یک دیپلمات ایرانی به دیدنش رفته است. در واقع میخواست نشان دهد که خیلی سرد با ما برخورد کرده است. اما بعد از اینکه کمی صحبت کردیم کمکم خودش را جمع و جور کرد و مؤدب تر نشست. میخواهم بگویم یک رایزن فرهنگی خیلی چیزها را باید تحمل کند تا بتواند دلها را نرم کند.
🔹اگرچه سپاه صحابه عامل امریکا، عربستان و بعضا سرویسهای اطلاعاتی است، اما نزدیک شدن به سپاه صحابه و حل کردن مشکلات ما با ایشان باعث آگاهی جوانان تندرویی خواهد شد که برداشتی سطحی و احساسی از اسلام دارند و از اندیشۀ شیعه آگاهی شان اندک است. دادن آگاهی به اینان موجب برطرف شدن مشکلات شیعیان پاکستان و امن تر شدن مرزهای شرقیمان خواهد شد. بنابراین گمانم این بوده و هست که باید به سپاه صحابه نزدیک شد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/QNn5t
#تجربه_نگاری
#پاکستان
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 گزارشی از جنبش سنوسیه؛ صوفیان سلفی و سیاسی!
✂️برشهایی از متن:
🔹سنوسیه یک جریان صوفی سنی است که ویژگیهای جریان تجدیدی مانند وهابیت را پذیرفته است؛ چنانکه هر واسطهای میان خدا و بنده را رد میکند، در ساحت اجتهاد و تقلید خود را یک جریان اجتهادی فقهی میبیند، یک جنبش توحیدی است که سعی دارد تمام طریقههای قبل از خود را دربر بگیرد، نسبت به ظواهر متون دینی از جریانهای گذشته پایبندتر است، باطنیگری را نفی میکند و اشتباهات گذشتگان را کنار مینهد.
🔹جنبش سنوسیه یک جنبش تجدیدنظر طلب نسبت به تراث صوفیه پیش از خود به شمار میرود. و به این طریقه و طریقههایی چون «مهدیه» در سودان که حامل یک پروژه سیاسی بودهاند و برخلاف صوفیه گذشته، تبشیری بودهاند و برای تحقق اهداف خود به سلاح متوسل شده اند، «صوفیه جدید» اطلاق میشود. چرا که فکر جدیدی را از عالم، شریعت، اعتقاد و تصوف ارائه دادهاند.
🔹زاویه چند نقش را در جنبش سنوسی ایفا میکرد؛ مرکز حکومت و قضاوت و حل و فصل اختلافات در قبیله بود. مرکز آموزشی، مدرسه قرآنی، مسجد بود. مرکز اقتصادی که در آن بازار دایر میشد و مرکز دفاعی برای محدوده اطراف زاویه بود.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/Mc26
#تصوف
#سنوسیه
#لیبی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠معامله قرن؛ رسمی کردن اشغال دوفاکتو کرانه باختری و پیامدهای اجتماعی آن
محمدمحسن فایضی
✂️برشهایی از متن:
🔹معامله قرن و تغییر بافت اجتماعی کرانه باختری با محوریت شهرکسازیها، تأثیرات بسزایی برکنش اجتماعی فلسطینیان با صهیونیستها خواهد داشت. آوارگی احتمالی، تخریبهای بیشتر منازل، تشدید تنش در قدس و شهرهای حاشیهای آن در کنار افزایش چالش رفت و آمد، ایستگاههای بازرسی و دیوار حائل زندگی اجتماعی و اقتصادی فلسطینیان را بیشازپیش دچار مشکل خواهد کرد.
🔹با نگاهی ساده و بدون توجه به جزئیات، به چشم کاملاً مشخص است که در کرانه باختری قسمت فلسطینی به جزیرههایی از هم جدا تبدیلشده تا شهرکهای صهیونیستی جزئی از سرزمینهای اشغالی فرض شوند. این باز در حالی است که در نقشه شهرکهای درون قسمت کرانه باختری را هم مشخص کرده و آنان را هم به رسمیت شناخته است.
🔹تداوم شهرکسازیها بر اساس نقشه ارائه شده قطعاً با آوارگی بیشتر فلسطینیها روبرو خواهد شد. آوارگانی که هیچ سهمی در طرح جدید معامله قرن ندارند و ترامپ حذف آنان را چند ماه قبل با حذف کمکهای آمریکا به آنروا کلید زده است.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/EcVD
#معامله_قرن
#فلسطین
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خلاصه ای از آنچه با #معامله_قرن اتفاق خواهد افتاد
@shouba
گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می کند:
عقل سرخ
(سلسله نشست های اصحاب علوم انسانی در باب فهم و تبیین جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی)
نشست اول نخست با حضور
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
دکتر غلامرضا جمشیدیها
دکتر مهدی حسین زاده یزدی
دکتر شهلا باقری
دکتر محسن صبوریان
حجت الاسلام محمد دادسرشت
زمان: دوشنبه ۱۴بهمن ۱۳۹۸
ساعت: ۱۰تا١۴
مکان: تالارشریعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
ورود برای عموم آزاد است.
#عقل_سرخ
#سردار_سلیمانی
#جهان_مقاومت
@logos_academia
@utsaiss
@shouba
💠حضور جدی داعش در مالدیو؛ به امید بهشتی جدید در اقیانوس هند
✂️برشهایی از متن:
🔹روستائیان تصمیم گرفتند جزیره زیبای خود را به سبک مردم عربستان زمان قرون وسطی اداره کنند. بنابراین واردات بز آغاز شد و ماهیگیران و صیادان شغل خود را رها کردند و به دامداری روی آوردند. جزایر اقیانوس هند برای پرورش بز مناسب نیست و همهشان میمردند اما طرفداران فرید بازهم برایشان بز میفرستادند.
🔹چنانچه میانگین جمعیتی مالدیو را در نظر بگیریم، این کشور با ۴۲۵ هزار نفر جمعیت، در صدر کشورهای تامین کننده جنگجوهای خارجی داعش قرار دارد.
🔹رهبران سیاسی مالدیو که مشروعیت خود را بر اساس اسلام بنا نهاده اند، کمکم به این نتیجه رسیدهاند که روابط فرصتطلبانهای که با جهادگرایان داشته اند، سبب قدرت گرفتن نیروهایی شده که وجود خود رهبران را با خطر مواجه کرده است.
متن کامل:
http://rizy.ir/5pQk
#داعش
#مالدیو
#جنوب_شرق_آسیا
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند:
بازخوانی اصحاب علوم انسانی اسلامی در باب جهان مقاومت پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی
نشست اول با حضور:
*حجه الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی
(چالش ایده نسبیت ارزشها با مکتب سلیمانی)
*حجه السلام والمسلیمن دکتر حبیب الله بابایی
(شجاعت و شهادت در فرآیند تمدنی اسلام)
* حجه الاسلام والمسلمین دکتر قاسم ابراهیمی پور
(محبت در اندیشه اجتماعی مسلمین و حاج قاسم سلیمانی )
* دکتر محمدرضا قائمی نیک
(ایام الله شهادت حاج قاسم و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت)
*دکتر راضیه زارعی
(سردار سلیمانی و افزایش سرمایه اجتماعی برون گروهی در جهان اسلام)
*محمدرضا مالکی
(دو روایت از اسطورگی حاج قاسم )
زمان:چهارشنبه ۱۶م بهمن از ساعت ۱۴تا۱۶
مکان:پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، طبقه سوم، سالن جلسات حوزه ریاست
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق را بهتر بشناسیم
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مراحل تاریخی فروش فلسطین!
🔹 مروری بر معاملات مختلف در طول تاریخ که روز به روز فلسطین را کوچک و کوچکتر کرد.
#فلسطین
#معامله_قرن
@shouba
🎯 وهابیت دشمن شماره یک محور مقاومت نیست / بنسلمان هیچ ربطی به وهابیت ندارد!
مهدی معرفت
✂️برشهایی از متن:
🔹هرچند مذهب کلامی رسمی عربستان که از مهمترین معارضان منطقهای ما است وهابیت است؛ اما برخی از وهابیهای منطقه همچون آلثانی قطر نیز دشمن یا حداقل رقیب همین سعودی هستند؛ یعنی در نقطۀ مقابل دشمنِ ما، آل سعود.
🔹 آل سعود یک توازن قدرت میان جریان لیبرال و جریان مذهبی برقرار کرده بود و هر کدام از ترس قرار گرفتن قدرت بهطور کامل در دست طرف مقابل، به حمایت از آل سعود پرداختهاند؛ ولی با روی کار آمدن سلمان به عنوان ولیعهد در خرداد 1391(ژوئن 2012)، چند سالی است این توازن قدرت میان جریان لیبرال و جریان مذهبی بهم خورده است و لیبرالها که تا حدودی در حاشیۀ قدرت و آن هم در رقابت با سلفیها قرار داشتند، به آرامی حرکت بهسمت مرکزیت قدرت را آغاز کردند.
🔹امروز با عربستان در کنار امارات با عنوان محور لیبرال مواجه هستیم، محوری که از هر چیزی برای ضربه زدن به اسلام سیاسی بهره میبرد حال چه این اسلام سیاسی با قرائت امام خمینی باشد یا اسلام سیاسی اخوانی؛ و در این راه از هر ابزاری استفاده میکند. از تخریب و تخطئۀ سلفیت در العربیة برای مخاطب داخلی تا گسترش مراکز آموزشی و مذهبی سلفیت در اقصی نقاط جهان برای تبلیغ وهابیت! حتی اگر لازم باشد به یک گروه اسلامگرا یا جهادی هم کمک میکند تا به گروه اسلامگرای دیگری یا محور مقاومت ضربه بزند.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/wx6w
#وهابیت
#عربستان
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 معرفی کتاب «عراق جدید» (حزب الدعوه از اعتراض تا اقتدار)
📌 اثر حاضر که توسط فاطمه کسایی زاده نوشته شده، به دنبال این است تا نقش حزب الدعوة در بحران امنیتی عراق جدید را مورد واکاوی قرار دهد و به نقش بارز این حزب در تحولات سیاسی عراق پس از صدام تا دوره نخست وزیری حیدر العبادی بپردازد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، حزب الدعوة را به عنوان متغیر مستقل، و سامان سیاسی عراق را به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار می دهد. تبیین نگاه حزب به دیگر جریان های موجود در عراق، اشاره به وضعیت فکری-سیاسی جریان ها واقلیت های دیگر این کشور، بررسی ساختار سیاسی عراق صدام و پسا صدام و چگونگی ظهور و نفوذ داعش در خاک عراق از جمله مسائلی است که نگارنده به آن توجه داشته است.
متن کامل:
http://rizy.ir/6A0
#عراق
#حزب_الدعوه
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯افغانستان از دیدگاه مردم آن(قسمت اول):
🔶افزایش امید به آینده، پشتونها امیدوارتریناند
✂️برشهایی از متن:
🔹برخلاف دیدگاهی که در رسانه ها رایج است، بخش قابل توجهی از مردم به آینده افغانستان خوش بین هستند و دلایل متعددی برای آن ذکر میکنند. آنان معتقد هستند که کشور در مسیر درستی حرکت میکند. تقریبا نیمی از افراد مورد پرسش، «پیشرفت های امنیتی و بهبود وضعیت زیرساختی کشور» را عامل خوش بینی عنوان کرده اند. جالب توجه اینجاست که این آمار مربوط به سال 2018 و 2019 است که از سالهای ناامن برای کشور به حساب میآید.
🔹قوم «پشتون» یا «افغان» دارای بالاترین میزان از خوشبینی نسبت به آینده افغانستان است. دلایل مختلفی در این رابطه میتوان ذکر کرد که از جمله آنها سابقه تاریخی سیاسی و سهم زیاد آنان در قدرت و تملک اراضی این سرزمین پهناور است. در میان 4 قوم بزرگ بررسی شده «هزاره» کمترین میزان خوش بینی نسبت به آینده را داراست.
🔹امنیت شهرها در دست نیروهای ارتشی و پلیس دولت است اما میزان احساس ناامنی در میان شهرنشینان بیشتر از روستائیان است. همچنین نارضایتی از مسائل اقتصادی نیز در میان شهرنشینان بیشتر است. در طرف مقابل نارضایتی از وضعیت دولت در میان روستائیان بیشتر از شهرنشینان نشان داده شده است.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/KOL5
#افغانستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
Audio File_02.mp3
41.84M
🎙سلفی گری در عراق
🔹دکتر یاسر قزوینی
🔹دکتر هادی معصومی زارع
#عراق
#سلفیت
#سلفیت_جهادی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به بحران بی سابقه آب در عراق
🔹 در این ویدئو به روند کاهش چشمگیر آب دجله، فرات و شط العرب و همچنین آلوده شدن همین آب اندک پرداخته میشود. روندی که از دهه 70 میلادی با احداث سدهای متعدد در ترکیه و تا حدی سوریه و ایران، کشور پرآب عراق را گام به گام به سمت بیآبی سوق داده است.
🔹گفتنی است 71 درصد آب عراق از ترکیه میآید و 10 درصد از ایران و سوریه. یعنی اختیار 81 درصد آب این کشور در دست خودش نیست!
#عراق
@shouba
🎯 بررسی تصوف در سومالی؛ از رابطه با سلفیت تا کاهش اثرگذاری اجتماعی
✂️برشهایی از متن:
🔹در رویدادهای مهم تاریخی، هیچ حادثه و رخدادی در سومالی در مرحله پیش از دهه 50 قرن گذشته که طریقت «تصوف» نقش آشکاری در آن نداشته باشد، به چشم نمیخورد.
🔹شاید بتوان یکی از نشانههای واضح جدایی تصوف از سیاست در سومالی را در رفتار بسیاری از شیوخ متصوفه در دوران استعمارگری بیگانگان جستجو کرد یعنی دورانی که این شیوخ از مقاومت در برابر استعمار رویگردانی کردند. آنها در طول دوره استعمارگری بیگانگان در کسوت «حاکم شرعی» امت و کسانی که کمکهای مردمی را دریافت میکردند، ظاهر شدند. در برخی موارد، حتی شماری از شیوخ متصوفه در مقابل مجاهدان ایستادند.
🔹نقش تصوف پس از تحقق استقلال سومالی کمرنگ شد. این اتفاق، عوامل متعددی داشت که اولین آن، نفوذ موج «نواندیشی» و «تجددگرایی» در ذهن مردم جامعه سومالی بود که طریقت تصوف را در موضع سختی قرار داد. دومین عامل، ظهور جریانهای بیداری اسلامی بود که مزاحمتهای زیادی را برای تصوف ایجاد و موجی از انتقادات فراوان را نسبت به تصوف مطرح کردند. سومین عامل، عدم وجود یک هدف سیاسی واضح در نزد متصوفه بود. این درحالی است که دیگر طریقتهای اسلامی هدف سیاسی واضحی داشتند. این عامل موجب عقبنشینی تصوف از عرصه سیاسی شد؛ مسألهای که رویگردانی مردم از متصوفه را به دنبال داشت. رهبران تصوف این واقعیت را فراموش کردند که سیاست یکی از مهمترین ابعاد زندگی در سومالی را تشکیل میدهد.
🔹در طول یک دهه گذشته برخی طریقتهای تصوف تغییرات زیادی را در افکار خود ایجاد کرده و به صورت گسترده وارد فعالیتهای مسلحانه شدند. در امتداد این روند فکری بود که در اواخر سال 2008 میلادی یک جنبش صوفی مسلح تحت عنوان «اهل السنه و الجماعه» در مناطق میانه اعلام موجودیت کرد و با «جنبش جوانان» و «حزب اسلامی» در مناطق مرکزی سومالی درگیر شد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/WWnVE
#تصوف
#آفریقا
#سومالی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
RouhollahRazavi.mp3
27.57M
🎯 ریشهها، تاریخ و اندیشه سلفیت جهادی؛ القاعده بیشتر متاثر از سیدقطب است و داعش از ابنتیمیه
مصاحبه با دکتر یاسر قزوینی حائری
✂️برشهایی از متن:
🔹نگاه سلفی، نگاه هویتی برخاسته از دورههای نگرانی و بیثباتی سیاسی است. مثلا با توجه به سیر سلفیت در دورهای که خلافت عباسی ضعیف میشود (در قرن 4) و در نتیجه گروههای شیعه و غیرشیعه قدرتمند میشود با ظهور شخصی به نام «بربهاری» مواجه میشویم. شخصی که با دعوی سلفیگری به پا میخیزد و به شدت با شیعیان برخورد میکند. گویی که نگران از بین رفتن مسلمانیِ رایج آن زمان در جهان اسلام است. یعنی جریانی که نگران از بین رفتن هویت رایج است شکل میگیرد و منتهی به تولد سلفیت میشود. در واقع بسیاری از جریانها چون سلفیگری و حتی اصول رایج جهان اسلام همچون «سد باب اجتهاد» زاییدهی ویژگیهای این دوره و دغدغه نسبت به از دست رفتن هویت اسلامی است.
🔹جریان تکفیر ال سعود از «جهیمان العتیبی» تا «ابومحمد مقدسی» که یکی از سمپاتهای جهیمان بوده متفاوت است. به طوری که اصلا در نوشتههای جهیمان اثری از تکفیر آل سعود مشاهده نمیشود، اما ابو محمد مَقدسی در پیشاور آل سعود را تکفیر میکند و در افغانستان و در هرات ایزوله میشود، و در کنار زرقاوی نگاه انتقادی به افغان العرب ها به رهبری عبدالله عزام و بن لادن دارد. اصلا انشعابات این گروهها هم از همینجا شروع میشود. مقدسی نسبت به عزام منتقد است که چرا هرکسی که برای جهاد وارد اینجا میشود، بخصوص مجاهدان افغانستان که دیوبندی هستند و مثلا به زیارت قبور اعتقاد دارند را میپذیرد و در کنار این افراد که دین شان اشکال دارد، دست به جهاد میزند؟! شاید بتوان گفت امتداد نگاه مقدسی منتهی به داعش میشود.
🔹حتی در موضوعات تاریخی هم دو گروه اختلاف دارند. مثلا القاعده عثمانی را خلافت مشروع تلقی میکند اما داعش به خاطر تصوف، عثمانی را مشرک میداند. نقطه جدایی آنها هم درگیری وهابیت با عثمانی است. فایل تصویری از ابوقتاده فلسطینی به عنوان یکی از ایدئولوگ های القاعده موجود است که این دوره تاریخی را بحث کرده و از محمد ابن عبدالوهاب انتقاد میکند که چرا با عثمانی درگیر شد و حق را در این دعوا به عثمانی میدهد. این نکات بسیار مهم است. و نتیجه آن این است که نگاه القاعده به سید قطب بیشتر و به محمدابن عبدالوهاب کمتر است. و داعش برعکس است.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/HIq
#سلفیت
#سلفیت_جهادی
#داعش
#القاعده
#طالبان
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba