eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می کند: عقل سرخ (سلسله نشست های اصحاب علوم انسانی در باب فهم و تبیین جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی) نشست اول نخست با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دکتر غلامرضا جمشیدیها دکتر مهدی حسین زاده یزدی دکتر شهلا باقری دکتر محسن صبوریان حجت الاسلام محمد دادسرشت زمان: دوشنبه ۱۴بهمن ۱۳۹۸ ساعت: ۱۰تا١۴ مکان: تالارشریعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران ورود برای عموم آزاد است. #عقل_سرخ #سردار_سلیمانی #جهان_مقاومت @logos_academia @utsaiss @shouba
💠حضور جدی داعش در مالدیو؛ به امید بهشتی جدید در اقیانوس هند ✂️برش‌هایی از متن: 🔹روستائیان تصمیم گرفتند جزیره زیبای خود را به سبک مردم عربستان زمان قرون وسطی اداره کنند. بنابراین واردات بز آغاز شد و ماهی‌گیران و صیادان شغل خود را رها کردند و به دامداری روی آوردند. جزایر اقیانوس هند برای پرورش بز مناسب نیست و همه‌شان می‌مردند اما طرفداران فرید باز‌هم برای‌شان بز می‌فرستادند. 🔹چنان‌چه میانگین جمعیتی مالدیو را در نظر بگیریم، این کشور با ۴۲۵ هزار نفر جمعیت، در صدر کشورهای تامین کننده جنگ‌جو‌های خارجی داعش قرار دارد. 🔹رهبران سیاسی مالدیو که مشروعیت خود را بر اساس اسلام بنا نهاده اند، کم‌کم به این نتیجه رسیده‌اند که روابط فرصت‌طلبانه‌ای که با جهاد‌گرایان داشته اند، سبب قدرت گرفتن نیرو‌هایی شده که وجود خود رهبران را با خطر مواجه کرده است. متن کامل: http://rizy.ir/5pQk #داعش #مالدیو #جنوب_شرق_آسیا 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند: بازخوانی اصحاب علوم انسانی اسلامی در باب جهان مقاومت پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی نشست اول با حضور: *حجه الاسلام والمسلمین دکتر شمس الله مریجی (چالش ایده نسبیت ارزشها با مکتب سلیمانی) *حجه السلام والمسلیمن دکتر حبیب الله بابایی (شجاعت و شهادت در فرآیند تمدنی اسلام) * حجه الاسلام والمسلمین دکتر قاسم ابراهیمی پور (محبت در اندیشه اجتماعی مسلمین و حاج قاسم سلیمانی ) * دکتر محمدرضا قائمی نیک (ایام الله شهادت حاج قاسم و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت) *دکتر راضیه زارعی (سردار سلیمانی و افزایش سرمایه اجتماعی برون گروهی در جهان اسلام) *محمدرضا مالکی (دو روایت از اسطورگی حاج قاسم ) زمان:چهارشنبه ۱۶م بهمن از ساعت ۱۴تا۱۶ مکان:پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، طبقه سوم، سالن جلسات حوزه ریاست 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔹 میانگین درآمد سرانه در کشورهای مختلف عربی در سال 2019 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید عراق را بهتر بشناسیم @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مراحل تاریخی فروش فلسطین! 🔹 مروری بر معاملات مختلف در طول تاریخ که روز به روز فلسطین را کوچک و کوچکتر کرد. @shouba
🎯 وهابیت دشمن شماره یک محور مقاومت نیست / بن‌سلمان هیچ ربطی به وهابیت ندارد! مهدی معرفت ✂️برش‌هایی از متن: 🔹هرچند مذهب کلامی رسمی عربستان که از مهم‌ترین معارضان منطقه‌ای ما است وهابیت است؛ اما برخی از وهابی‌های منطقه همچون آل‌ثانی قطر نیز دشمن یا حداقل رقیب همین سعودی هستند؛ یعنی در نقطۀ مقابل دشمنِ ما، آل سعود. 🔹 آل سعود یک توازن قدرت میان جریان لیبرال و جریان مذهبی برقرار کرده بود و هر کدام از ترس قرار گرفتن قدرت به‌طور کامل در دست طرف مقابل، به حمایت از آل سعود ‌پرداخته‌اند؛ ولی با روی کار آمدن سلمان به عنوان ولیعهد در خرداد 1391(ژوئن 2012)، چند سالی است این توازن قدرت میان جریان لیبرال و جریان مذهبی بهم خورده است و لیبرال‌ها که تا حدودی در حاشیۀ قدرت و آن هم در رقابت با سلفی‌ها قرار داشتند، به آرامی حرکت به‌سمت مرکزیت قدرت را آغاز کردند. 🔹امروز با عربستان در کنار امارات با عنوان محور لیبرال مواجه هستیم، محوری که از هر چیزی برای ضربه زدن به اسلام‌ سیاسی بهره می‌برد حال چه این اسلام سیاسی با قرائت امام خمینی باشد یا اسلام سیاسی اخوانی؛ و در این راه از هر ابزاری استفاده می‌کند. از تخریب و تخطئۀ سلفیت در العربیة برای مخاطب داخلی تا گسترش مراکز آموزشی و مذهبی سلفیت در اقصی نقاط جهان برای تبلیغ وهابیت! حتی اگر لازم باشد به یک گروه اسلام‌گرا یا جهادی هم کمک می‌کند تا به گروه اسلام‌گرای دیگری یا محور مقاومت ضربه بزند. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/wx6w #وهابیت #عربستان 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 معرفی کتاب «عراق جدید» (حزب الدعوه از اعتراض تا اقتدار) 📌 اثر حاضر که توسط فاطمه کسایی زاده نوشته شده، به دنبال این است تا نقش حزب الدعوة در بحران امنیتی عراق جدید را مورد واکاوی قرار دهد و به نقش بارز این حزب در تحولات سیاسی عراق پس از صدام تا دوره نخست وزیری حیدر العبادی بپردازد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، حزب الدعوة را به عنوان متغیر مستقل، و سامان سیاسی عراق را به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار می دهد. تبیین نگاه حزب به دیگر جریان های موجود در عراق، اشاره به وضعیت فکری-سیاسی جریان ها واقلیت های دیگر این کشور، بررسی ساختار سیاسی عراق صدام و پسا صدام و چگونگی ظهور و نفوذ داعش در خاک عراق از جمله مسائلی است که نگارنده به آن توجه داشته است. متن کامل: http://rizy.ir/6A0 #عراق #حزب_الدعوه 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯افغانستان از دیدگاه مردم آن(قسمت اول): 🔶افزایش امید به آینده، پشتون‌ها امیدوارترین‌اند ✂️برش‌هایی از متن: 🔹برخلاف دیدگاهی که در رسانه ها رایج است، بخش قابل توجهی از مردم به آینده افغانستان خوش بین هستند و دلایل متعددی برای آن ذکر می‌کنند. آنان معتقد هستند که کشور در مسیر درستی حرکت می‌کند. تقریبا نیمی از افراد مورد پرسش، «پیشرفت های امنیتی و بهبود وضعیت زیرساختی کشور» را عامل خوش بینی عنوان کرده اند. جالب توجه اینجاست که این آمار مربوط به سال 2018 و 2019 است که از سالهای ناامن برای کشور به حساب می‌آید. 🔹قوم «پشتون» یا «افغان» دارای بالاترین میزان از خوش‌بینی نسبت به آینده افغانستان است. دلایل مختلفی در این رابطه می‌توان ذکر کرد که از جمله آنها سابقه تاریخی سیاسی و سهم زیاد آنان در قدرت و تملک اراضی این سرزمین پهناور است. در میان 4 قوم بزرگ بررسی شده «هزاره» کمترین میزان خوش بینی نسبت به آینده را داراست. 🔹امنیت شهرها در دست نیروهای ارتشی و پلیس دولت است اما میزان احساس ناامنی در میان شهرنشینان بیشتر از روستائیان است. همچنین نارضایتی از مسائل اقتصادی نیز در میان شهرنشینان بیشتر است. در طرف مقابل نارضایتی از وضعیت دولت در میان روستائیان بیشتر از شهرنشینان نشان داده شده است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/KOL5 #افغانستان #جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
Audio File_02.mp3
41.84M
🎙سلفی گری در عراق 🔹دکتر یاسر قزوینی 🔹دکتر هادی معصومی زارع 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فقط 9 درصد مصری های خارج از این کشور دوست دارند به کشورشان برگردند! 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به بحران بی سابقه آب در عراق 🔹 در این ویدئو به روند کاهش چشمگیر آب دجله، فرات و شط العرب و همچنین آلوده شدن همین آب اندک پرداخته می‌شود. روندی که از دهه 70 میلادی با احداث سدهای متعدد در ترکیه و تا حدی سوریه و ایران، کشور پرآب عراق را گام به گام به سمت بی‌آبی سوق داده است. 🔹گفتنی است 71 درصد آب عراق از ترکیه می‌آید و 10 درصد از ایران و سوریه. یعنی اختیار 81 درصد آب این کشور در دست خودش نیست! @shouba
🎯 بررسی تصوف در سومالی؛ از رابطه با سلفیت تا کاهش اثرگذاری اجتماعی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در رویدادهای مهم تاریخی، هیچ حادثه و رخدادی در سومالی در مرحله پیش از دهه 50 قرن گذشته که طریقت «تصوف» نقش آشکاری در آن نداشته باشد، به چشم نمی‌خورد. 🔹شاید بتوان یکی از نشانه‌های واضح جدایی تصوف از سیاست در سومالی را در رفتار بسیاری از شیوخ متصوفه در دوران استعمارگری بیگانگان جستجو کرد یعنی دورانی که این شیوخ از مقاومت در برابر استعمار رویگردانی کردند. آن‌ها در طول دوره استعمارگری بیگانگان در کسوت «حاکم شرعی» امت و کسانی که کمک‌های مردمی را دریافت می‌کردند، ظاهر شدند. در برخی موارد، حتی شماری از شیوخ متصوفه در مقابل مجاهدان ایستادند. 🔹نقش تصوف پس از تحقق استقلال سومالی کمرنگ شد. این اتفاق، عوامل متعددی داشت که اولین آن، نفوذ موج «نواندیشی» و «تجددگرایی» در ذهن مردم جامعه سومالی بود که طریقت تصوف را در موضع سختی قرار داد. دومین عامل، ظهور جریان‌های بیداری اسلامی بود که مزاحمت‌های زیادی را برای تصوف ایجاد و موجی از انتقادات فراوان را نسبت به تصوف مطرح کردند. سومین عامل، عدم وجود یک هدف سیاسی واضح در نزد متصوفه بود. این درحالی است که دیگر طریقت‌های اسلامی هدف سیاسی واضحی داشتند. این عامل موجب عقب‌نشینی تصوف از عرصه سیاسی شد؛ مسأله‌ای که رویگردانی مردم از متصوفه را به دنبال داشت. رهبران تصوف این واقعیت را فراموش کردند که سیاست یکی از مهمترین ابعاد زندگی در سومالی را تشکیل می‌دهد. 🔹در طول یک دهه گذشته برخی طریقت‌های تصوف تغییرات زیادی را در افکار خود ایجاد کرده و به صورت گسترده وارد فعالیت‌های مسلحانه شدند. در امتداد این روند فکری بود که در اواخر سال 2008 میلادی یک جنبش صوفی مسلح تحت عنوان «اهل السنه و الجماعه» در مناطق میانه اعلام موجودیت کرد و با «جنبش جوانان» و «حزب اسلامی» در مناطق مرکزی سومالی درگیر شد. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/WWnVE 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
RouhollahRazavi.mp3
27.57M
🎙 بازتاب انقلاب اسلامی ایران در سرباز روح الله رضوی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 ریشه‌ها، تاریخ و اندیشه سلفیت جهادی؛ القاعده بیشتر متاثر از سیدقطب است و داعش از ابن‌تیمیه مصاحبه با دکتر یاسر قزوینی حائری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹نگاه سلفی، نگاه هویتی برخاسته از دوره‌های نگرانی و بی‌ثباتی سیاسی است. مثلا با توجه به سیر سلفیت در دوره‌ای که خلافت عباسی ضعیف می‌شود (در قرن 4) و در نتیجه گروه‌های شیعه و غیرشیعه قدرتمند می‌شود با ظهور شخصی به نام «بربهاری» مواجه می‌شویم. شخصی که با دعوی سلفی‌گری به پا می‌خیزد و به شدت با شیعیان برخورد می‌کند. گویی که نگران از بین رفتن مسلمانیِ رایج آن زمان در جهان اسلام است. یعنی جریانی که نگران از بین رفتن هویت رایج است شکل می‌گیرد و منتهی به تولد سلفیت می‌شود. در واقع بسیاری از جریانها چون سلفی‌گری و حتی اصول رایج جهان اسلام همچون «سد باب اجتهاد» زاییده‌ی ویژگی‌های این دوره و دغدغه نسبت به از دست رفتن هویت اسلامی است. 🔹جریان تکفیر ال سعود از «جهیمان العتیبی» تا «ابومحمد مقدسی» که یکی از سمپاتهای جهیمان بوده متفاوت است. به طوری که اصلا در نوشته‌های جهیمان اثری از تکفیر آل سعود مشاهده نمی‌شود، اما ابو محمد مَقدسی در پیشاور آل سعود را تکفیر می‌کند و در افغانستان و در هرات ایزوله می‌شود، و در کنار زرقاوی نگاه انتقادی به افغان العرب ها به رهبری عبدالله عزام و بن لادن دارد. اصلا انشعابات این گروه‌ها هم از همینجا شروع می‌شود. مقدسی نسبت به عزام منتقد است که چرا هرکسی که برای جهاد وارد اینجا می‌شود، بخصوص مجاهدان افغانستان که دیوبندی هستند و مثلا به زیارت قبور اعتقاد دارند را می‌پذیرد و در کنار این افراد که دین شان اشکال دارد، دست به جهاد می‌زند؟! شاید بتوان گفت امتداد نگاه مقدسی منتهی به داعش می‌شود. 🔹حتی در موضوعات تاریخی هم دو گروه اختلاف دارند. مثلا القاعده عثمانی را خلافت مشروع تلقی می‌کند اما داعش به خاطر تصوف، عثمانی را مشرک می‌داند. نقطه جدایی آنها هم درگیری وهابیت با عثمانی است. فایل تصویری از ابوقتاده فلسطینی به عنوان یکی از ایدئولوگ های القاعده موجود است که این دوره تاریخی را بحث کرده و از محمد ابن عبدالوهاب انتقاد می‌کند که چرا با عثمانی درگیر شد و حق را در این دعوا به عثمانی می‌دهد. این نکات بسیار مهم است. و نتیجه آن این است که نگاه القاعده به سید قطب بیشتر و به محمدابن عبدالوهاب کمتر است. و داعش برعکس است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/HIq 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠پس از معامله قرن تکلیف آوارگان فلسطینی چه خواهد شد؟ محمدمحسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹از عجایب این طرح این است که بخشی از آن ادعا شده است به همان میزان از فلسطینیان که بر اثر اشغال فلسطین آواره شده‌اند؛ یهودیان هم دچار آوارگی شده اند! در مقدمه طرح در خصوص آوارگان آمده است: «اندکی پس از ایجاد دولت اسرائیل، تعدادی از پناهندگان یهودی نیز از سرزمین‌های عربی بیرون رانده شدند. راه‌حل عادلانه برای این پناهندگان یهودی باید از طریق یک سازوکار بین‌المللی مناسب جدا از توافقنامه صلح اسرائیل و فلسطین اجرا شود.» 🔹در بخشی از متن معامله قرن صراحتاً اشاره شده است آنروا پس از توافق فلسطینی- اسرائیلی باید منحل شود؛ درخواستی که با توجه به اقدام آمریکا در قطع کمک‌هایش به این سازمان در سال گذشته دور از انتظار هم نبود. 🔹این طرح شامل سه گزینه و راه‌حل برای پناهندگان فلسطینی است که به دنبال محل سکونت دایمی هستند:1. جذب به سمت ایالت فلسطین (مربوط به محدودیت‌های ذکر شده در ادامه) 2. تجمع محلی در کشورهای میزبان فعلی. 3. پذیرش ۵۰۰۰ آواره در هر سال، برای ده سال (50 هزار)، در کشورهای اسلامی که موافقت کردند در اسکان مجدد پناهندگان فلسطینی شرکت کنند (مربوط به توافق کشورها) است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/4z6c0 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 عبدالفتاح مورو، از رهبران برجسته اخوان المسلمین: اشتباه بزرگ ما پرداختن به علوم مهندسی و وانهادن علوم انسانی بود! 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مروری بر اختلافات و درگیری‌های شیخ الازهر و عبدالفتاح السیسی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 بازتاب شهادت حاج قاسم در پاکستان؛ سکوت طاهرالقادریِ صوفی! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹ژنرال اسلم بیگ فردی بود که رابطه خوبی با ایران نداشت اما در مراسمی که برای شهادت سردار در اسلام آباد گرفته شد شرکت کرد و سخنرانی هم داشت و آمریکا را مذمت کرد و اولین ارتشی پاکستانی است که حضور امریکا در منطقه را مورد انتقاد قرار داد و این از برکات شهید سلیمانی است. 🔹چند روز بعد از شهادت سردار، سید شاه حسین نقوی در کنفرانسی خبری که در کراچی برگزار کردند گفت: اگر از پاکستان اقدامی علیه ایران بشود ما اولا اجازه نمی­دهیم و اگر چنین اتفاقی افتاد ما منافع آمریکایی­ها را در پاکستان هدف قرار می دهیم! این اولین بار بود که اعلام موضعی با عنوان هدف قرار دادن نظامی مواضع آمریکا در پاکستان از طرف علمای پاکستان مطرح شد. 🔹البته شخصیتی مثل طاهر القادری هیچ عکس العملی نشان نداد و این ترور را محکوم نکرد و نشان داد در بزنگاه­ها اختلاف دیدگاه­های جدی بین اینها و تفکر انقلاب و امام وجود دارد. دلیل دیگر آن عدم استقلال این فرد و این دسته افراد است. اینها شاید از وهابی­ها فاصله فکری و اعتقادی داشته باشند اما با تفکر انقلابی هم فاصله زیادی دارند و آمدن طاهر القادری به حرم امام رضا(علیه السلام) نشانه این نیست که ایشان در جبهه مقاومت است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/Gh8s #پاکستان #قاسم_سلیمانی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 چرا نظریه حق تاریخی یهود بر مالکیت سرزمین فلسطین باطل است؟ @shouba
💠افغانستان از دیدگاه مردم آن (قسمت دوم)؛ احساس ناامنی بیش از ناامنی است! علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹احساس ناامنی صرفا بخاطر مسائل نظامی و سیاسی نبوده است بلکه عوامل اجتماعی مهم دیگری در آن دخیل هستند که بدون آنها نمی توان مسئله امنیت در کشور را فهم کرد. افزایش جرم و جنایت نیز بر افزایش احساس ناامنی و ترس نقش بسزایی داشته است. کمااینکه طبق نظرسنجی به عمل آمده خطر انتحاری یا مرگ توسط فشنگ و گلوله از عوامل کم اهمیت تر به حساب می آیند. جرم و جنایتهای مختلف بیشتر از هر عاملی احساس ناامنی را در میان مردم افزایش داده است. 🔹پلیس در میان مردم از جایگاه خوبی برخوردار نیست. در سال 2018 تنها 68 درصد مردم پلیس را حافظ امنیت خود دانسته اند و این رقم در سال 2019 به 54 درصد کاهش پیدا کرده است. 27 درصد مردم افغانستان معتقدند که وضعیت پلیس در سالهای اخیر بدتر شده است. تنها 36 درصد مردم باور دارند که پلیس در راستای امنیت مردم تلاش می‌کند. 🔹مهمترین تهدید امنیتی از نظر مردم گروه «طالبان» عنوان شده است. با وجود آنکه طالبان از قوم پشتون می‌باشد با این حال 70 درصد مردم افغان، این گروه را به عنوان مهمترین تهدید ذکر کرده‌اند. درمیان اقوام مختلف هزاره‌ها بیشترین احساس ناامنی را نسبت به طالبان دارند. 80 درصد هزاره ها طالبان را مهمترین تهدید عنوان کرده‌اند. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/W1z #افغانستان #جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 بررسی عملکرد شبکه الجزیره؛ چه شد که الجزیره، الجزیره شد؟! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹سران قطری دست مدیران الجزیره را باز گذاشتند و در پرتو الجزیره، نوعی آزادی بیان بی‌سابقه در فضای جهان عرب شکل گرفت. خیلی از حرف‌ها که رسانه‌های دیگر از ترس حکومت‌هایشان نمی‌زدند، از الجزیره شنیده می‌شد. نقد آمریکا، اسرائیل، سعودی و سایر دیکتاتورهای منطقه، ازجمله مسائلی بود که الجزیره به آنها می‌پرداخت و دیگران نمی‌پرداختند. درواقع الجزیره سعی کرد صدای مردم باشد نه حکام. حداقل در ظاهر سعی کرد خود را اینگونه بنمایاند. و موفق بود. 🔹تقریباً از شروع بیداری اسلامی بود که الجزیره کم کم از قامت یک رسانۀ بی‌طرف و «متعلق به همه» به رسانه‌ای جانب‌دار تبدیل شد؛ رسانه‌ای که سیاست‌های یک محور خاص سیاسی را دنبال می‌کند و بویژه این مسئله با اختلافات اخیر میان «محور قطر-ترکیه» و «محور سعودی – اماراتی» شدت بیشتری گرفته است و به‌واقع ایران ستیزی، سوریه ستیزی و حزب‌الله ستیزی در خلال سال های 2011 تا 2017 و سعودی ستیزی و امارات ستیزی آن از سال 2017 تاکنون، چهرۀ الجزیره را به عنوان یک رسانه بی‌طرف به شدت مخدوش کرده است و امروزه کمتر کسی است که الجزیره را بی‌طرف بداند. 🔹علاوه بر مسائل محتوایی، باید به ساختار کوچک و چابک الجزیره هم اشاره کرد که با دوری از پیچیدگی کلافه کننده بروکراتیک، توانسته است سرعت عمل و ابتکار را سرلوحۀ خبررسانی قرار دهد و بازدهی خود را بالا ببرد. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/tTC #الجزیره #قطر 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔹 میزان بدهی کشورهای عربی به بانک جهانی @shouba