eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
Audio File_02.mp3
41.84M
🎙سلفی گری در عراق 🔹دکتر یاسر قزوینی 🔹دکتر هادی معصومی زارع 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فقط 9 درصد مصری های خارج از این کشور دوست دارند به کشورشان برگردند! 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به بحران بی سابقه آب در عراق 🔹 در این ویدئو به روند کاهش چشمگیر آب دجله، فرات و شط العرب و همچنین آلوده شدن همین آب اندک پرداخته می‌شود. روندی که از دهه 70 میلادی با احداث سدهای متعدد در ترکیه و تا حدی سوریه و ایران، کشور پرآب عراق را گام به گام به سمت بی‌آبی سوق داده است. 🔹گفتنی است 71 درصد آب عراق از ترکیه می‌آید و 10 درصد از ایران و سوریه. یعنی اختیار 81 درصد آب این کشور در دست خودش نیست! @shouba
🎯 بررسی تصوف در سومالی؛ از رابطه با سلفیت تا کاهش اثرگذاری اجتماعی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در رویدادهای مهم تاریخی، هیچ حادثه و رخدادی در سومالی در مرحله پیش از دهه 50 قرن گذشته که طریقت «تصوف» نقش آشکاری در آن نداشته باشد، به چشم نمی‌خورد. 🔹شاید بتوان یکی از نشانه‌های واضح جدایی تصوف از سیاست در سومالی را در رفتار بسیاری از شیوخ متصوفه در دوران استعمارگری بیگانگان جستجو کرد یعنی دورانی که این شیوخ از مقاومت در برابر استعمار رویگردانی کردند. آن‌ها در طول دوره استعمارگری بیگانگان در کسوت «حاکم شرعی» امت و کسانی که کمک‌های مردمی را دریافت می‌کردند، ظاهر شدند. در برخی موارد، حتی شماری از شیوخ متصوفه در مقابل مجاهدان ایستادند. 🔹نقش تصوف پس از تحقق استقلال سومالی کمرنگ شد. این اتفاق، عوامل متعددی داشت که اولین آن، نفوذ موج «نواندیشی» و «تجددگرایی» در ذهن مردم جامعه سومالی بود که طریقت تصوف را در موضع سختی قرار داد. دومین عامل، ظهور جریان‌های بیداری اسلامی بود که مزاحمت‌های زیادی را برای تصوف ایجاد و موجی از انتقادات فراوان را نسبت به تصوف مطرح کردند. سومین عامل، عدم وجود یک هدف سیاسی واضح در نزد متصوفه بود. این درحالی است که دیگر طریقت‌های اسلامی هدف سیاسی واضحی داشتند. این عامل موجب عقب‌نشینی تصوف از عرصه سیاسی شد؛ مسأله‌ای که رویگردانی مردم از متصوفه را به دنبال داشت. رهبران تصوف این واقعیت را فراموش کردند که سیاست یکی از مهمترین ابعاد زندگی در سومالی را تشکیل می‌دهد. 🔹در طول یک دهه گذشته برخی طریقت‌های تصوف تغییرات زیادی را در افکار خود ایجاد کرده و به صورت گسترده وارد فعالیت‌های مسلحانه شدند. در امتداد این روند فکری بود که در اواخر سال 2008 میلادی یک جنبش صوفی مسلح تحت عنوان «اهل السنه و الجماعه» در مناطق میانه اعلام موجودیت کرد و با «جنبش جوانان» و «حزب اسلامی» در مناطق مرکزی سومالی درگیر شد. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/WWnVE 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
RouhollahRazavi.mp3
27.57M
🎙 بازتاب انقلاب اسلامی ایران در سرباز روح الله رضوی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 ریشه‌ها، تاریخ و اندیشه سلفیت جهادی؛ القاعده بیشتر متاثر از سیدقطب است و داعش از ابن‌تیمیه مصاحبه با دکتر یاسر قزوینی حائری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹نگاه سلفی، نگاه هویتی برخاسته از دوره‌های نگرانی و بی‌ثباتی سیاسی است. مثلا با توجه به سیر سلفیت در دوره‌ای که خلافت عباسی ضعیف می‌شود (در قرن 4) و در نتیجه گروه‌های شیعه و غیرشیعه قدرتمند می‌شود با ظهور شخصی به نام «بربهاری» مواجه می‌شویم. شخصی که با دعوی سلفی‌گری به پا می‌خیزد و به شدت با شیعیان برخورد می‌کند. گویی که نگران از بین رفتن مسلمانیِ رایج آن زمان در جهان اسلام است. یعنی جریانی که نگران از بین رفتن هویت رایج است شکل می‌گیرد و منتهی به تولد سلفیت می‌شود. در واقع بسیاری از جریانها چون سلفی‌گری و حتی اصول رایج جهان اسلام همچون «سد باب اجتهاد» زاییده‌ی ویژگی‌های این دوره و دغدغه نسبت به از دست رفتن هویت اسلامی است. 🔹جریان تکفیر ال سعود از «جهیمان العتیبی» تا «ابومحمد مقدسی» که یکی از سمپاتهای جهیمان بوده متفاوت است. به طوری که اصلا در نوشته‌های جهیمان اثری از تکفیر آل سعود مشاهده نمی‌شود، اما ابو محمد مَقدسی در پیشاور آل سعود را تکفیر می‌کند و در افغانستان و در هرات ایزوله می‌شود، و در کنار زرقاوی نگاه انتقادی به افغان العرب ها به رهبری عبدالله عزام و بن لادن دارد. اصلا انشعابات این گروه‌ها هم از همینجا شروع می‌شود. مقدسی نسبت به عزام منتقد است که چرا هرکسی که برای جهاد وارد اینجا می‌شود، بخصوص مجاهدان افغانستان که دیوبندی هستند و مثلا به زیارت قبور اعتقاد دارند را می‌پذیرد و در کنار این افراد که دین شان اشکال دارد، دست به جهاد می‌زند؟! شاید بتوان گفت امتداد نگاه مقدسی منتهی به داعش می‌شود. 🔹حتی در موضوعات تاریخی هم دو گروه اختلاف دارند. مثلا القاعده عثمانی را خلافت مشروع تلقی می‌کند اما داعش به خاطر تصوف، عثمانی را مشرک می‌داند. نقطه جدایی آنها هم درگیری وهابیت با عثمانی است. فایل تصویری از ابوقتاده فلسطینی به عنوان یکی از ایدئولوگ های القاعده موجود است که این دوره تاریخی را بحث کرده و از محمد ابن عبدالوهاب انتقاد می‌کند که چرا با عثمانی درگیر شد و حق را در این دعوا به عثمانی می‌دهد. این نکات بسیار مهم است. و نتیجه آن این است که نگاه القاعده به سید قطب بیشتر و به محمدابن عبدالوهاب کمتر است. و داعش برعکس است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/HIq 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠پس از معامله قرن تکلیف آوارگان فلسطینی چه خواهد شد؟ محمدمحسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹از عجایب این طرح این است که بخشی از آن ادعا شده است به همان میزان از فلسطینیان که بر اثر اشغال فلسطین آواره شده‌اند؛ یهودیان هم دچار آوارگی شده اند! در مقدمه طرح در خصوص آوارگان آمده است: «اندکی پس از ایجاد دولت اسرائیل، تعدادی از پناهندگان یهودی نیز از سرزمین‌های عربی بیرون رانده شدند. راه‌حل عادلانه برای این پناهندگان یهودی باید از طریق یک سازوکار بین‌المللی مناسب جدا از توافقنامه صلح اسرائیل و فلسطین اجرا شود.» 🔹در بخشی از متن معامله قرن صراحتاً اشاره شده است آنروا پس از توافق فلسطینی- اسرائیلی باید منحل شود؛ درخواستی که با توجه به اقدام آمریکا در قطع کمک‌هایش به این سازمان در سال گذشته دور از انتظار هم نبود. 🔹این طرح شامل سه گزینه و راه‌حل برای پناهندگان فلسطینی است که به دنبال محل سکونت دایمی هستند:1. جذب به سمت ایالت فلسطین (مربوط به محدودیت‌های ذکر شده در ادامه) 2. تجمع محلی در کشورهای میزبان فعلی. 3. پذیرش ۵۰۰۰ آواره در هر سال، برای ده سال (50 هزار)، در کشورهای اسلامی که موافقت کردند در اسکان مجدد پناهندگان فلسطینی شرکت کنند (مربوط به توافق کشورها) است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/4z6c0 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 عبدالفتاح مورو، از رهبران برجسته اخوان المسلمین: اشتباه بزرگ ما پرداختن به علوم مهندسی و وانهادن علوم انسانی بود! 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مروری بر اختلافات و درگیری‌های شیخ الازهر و عبدالفتاح السیسی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 بازتاب شهادت حاج قاسم در پاکستان؛ سکوت طاهرالقادریِ صوفی! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹ژنرال اسلم بیگ فردی بود که رابطه خوبی با ایران نداشت اما در مراسمی که برای شهادت سردار در اسلام آباد گرفته شد شرکت کرد و سخنرانی هم داشت و آمریکا را مذمت کرد و اولین ارتشی پاکستانی است که حضور امریکا در منطقه را مورد انتقاد قرار داد و این از برکات شهید سلیمانی است. 🔹چند روز بعد از شهادت سردار، سید شاه حسین نقوی در کنفرانسی خبری که در کراچی برگزار کردند گفت: اگر از پاکستان اقدامی علیه ایران بشود ما اولا اجازه نمی­دهیم و اگر چنین اتفاقی افتاد ما منافع آمریکایی­ها را در پاکستان هدف قرار می دهیم! این اولین بار بود که اعلام موضعی با عنوان هدف قرار دادن نظامی مواضع آمریکا در پاکستان از طرف علمای پاکستان مطرح شد. 🔹البته شخصیتی مثل طاهر القادری هیچ عکس العملی نشان نداد و این ترور را محکوم نکرد و نشان داد در بزنگاه­ها اختلاف دیدگاه­های جدی بین اینها و تفکر انقلاب و امام وجود دارد. دلیل دیگر آن عدم استقلال این فرد و این دسته افراد است. اینها شاید از وهابی­ها فاصله فکری و اعتقادی داشته باشند اما با تفکر انقلابی هم فاصله زیادی دارند و آمدن طاهر القادری به حرم امام رضا(علیه السلام) نشانه این نیست که ایشان در جبهه مقاومت است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/Gh8s #پاکستان #قاسم_سلیمانی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 چرا نظریه حق تاریخی یهود بر مالکیت سرزمین فلسطین باطل است؟ @shouba
💠افغانستان از دیدگاه مردم آن (قسمت دوم)؛ احساس ناامنی بیش از ناامنی است! علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹احساس ناامنی صرفا بخاطر مسائل نظامی و سیاسی نبوده است بلکه عوامل اجتماعی مهم دیگری در آن دخیل هستند که بدون آنها نمی توان مسئله امنیت در کشور را فهم کرد. افزایش جرم و جنایت نیز بر افزایش احساس ناامنی و ترس نقش بسزایی داشته است. کمااینکه طبق نظرسنجی به عمل آمده خطر انتحاری یا مرگ توسط فشنگ و گلوله از عوامل کم اهمیت تر به حساب می آیند. جرم و جنایتهای مختلف بیشتر از هر عاملی احساس ناامنی را در میان مردم افزایش داده است. 🔹پلیس در میان مردم از جایگاه خوبی برخوردار نیست. در سال 2018 تنها 68 درصد مردم پلیس را حافظ امنیت خود دانسته اند و این رقم در سال 2019 به 54 درصد کاهش پیدا کرده است. 27 درصد مردم افغانستان معتقدند که وضعیت پلیس در سالهای اخیر بدتر شده است. تنها 36 درصد مردم باور دارند که پلیس در راستای امنیت مردم تلاش می‌کند. 🔹مهمترین تهدید امنیتی از نظر مردم گروه «طالبان» عنوان شده است. با وجود آنکه طالبان از قوم پشتون می‌باشد با این حال 70 درصد مردم افغان، این گروه را به عنوان مهمترین تهدید ذکر کرده‌اند. درمیان اقوام مختلف هزاره‌ها بیشترین احساس ناامنی را نسبت به طالبان دارند. 80 درصد هزاره ها طالبان را مهمترین تهدید عنوان کرده‌اند. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/W1z #افغانستان #جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 بررسی عملکرد شبکه الجزیره؛ چه شد که الجزیره، الجزیره شد؟! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹سران قطری دست مدیران الجزیره را باز گذاشتند و در پرتو الجزیره، نوعی آزادی بیان بی‌سابقه در فضای جهان عرب شکل گرفت. خیلی از حرف‌ها که رسانه‌های دیگر از ترس حکومت‌هایشان نمی‌زدند، از الجزیره شنیده می‌شد. نقد آمریکا، اسرائیل، سعودی و سایر دیکتاتورهای منطقه، ازجمله مسائلی بود که الجزیره به آنها می‌پرداخت و دیگران نمی‌پرداختند. درواقع الجزیره سعی کرد صدای مردم باشد نه حکام. حداقل در ظاهر سعی کرد خود را اینگونه بنمایاند. و موفق بود. 🔹تقریباً از شروع بیداری اسلامی بود که الجزیره کم کم از قامت یک رسانۀ بی‌طرف و «متعلق به همه» به رسانه‌ای جانب‌دار تبدیل شد؛ رسانه‌ای که سیاست‌های یک محور خاص سیاسی را دنبال می‌کند و بویژه این مسئله با اختلافات اخیر میان «محور قطر-ترکیه» و «محور سعودی – اماراتی» شدت بیشتری گرفته است و به‌واقع ایران ستیزی، سوریه ستیزی و حزب‌الله ستیزی در خلال سال های 2011 تا 2017 و سعودی ستیزی و امارات ستیزی آن از سال 2017 تاکنون، چهرۀ الجزیره را به عنوان یک رسانه بی‌طرف به شدت مخدوش کرده است و امروزه کمتر کسی است که الجزیره را بی‌طرف بداند. 🔹علاوه بر مسائل محتوایی، باید به ساختار کوچک و چابک الجزیره هم اشاره کرد که با دوری از پیچیدگی کلافه کننده بروکراتیک، توانسته است سرعت عمل و ابتکار را سرلوحۀ خبررسانی قرار دهد و بازدهی خود را بالا ببرد. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/tTC #الجزیره #قطر 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔹 میزان بدهی کشورهای عربی به بانک جهانی @shouba
پژوهشگاه تخصصی شهیدصدر و انجمن علمی و گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران برگزار می‌کنند: سومین نشست از «سلسله نشست‌های اندیشهٔ اجتماعی متفکران مسلمان»: شهیدصدر در نظرگاه اندیشمندان غرب با حضور دکتر عبدالکریم تاراس چرنینکو (مترجم آثار شهیدصدر به زبان روسی) دکتر ژولین پلیسیه (مترجم آثار شهیدصدر به زبان فرانسوی) سه شنبه، ۲۹بهمن۱۳۹۸ ۱۵ تا ۱۷ تالار دکتر شریعتی دانشکدهٔ علوم اجتماعی دانشگاه تهران @shouba
🎯افغانستان از دیدگاه مردم آن(قسمت سوم)؛درآمد، حجاب، مهاجرت و استفاده از اینترنت در افغانستان علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹پیگیری اخبار توسط مردم افغانستان تاریخ جالبی دارد. در 40 ساله اخیر که کشور درگیر جنگ و درگیری بوده است رادیو از جمله مهمترین منابع خبری محسوب می‌شود. به طور مثال در دوران جنگ علیه دولت کمونیستی در افغانستان، مهمترین منبع خبری مجاهدان مسلمان، رادیو بی‌بی‌سی بوده است. هنوز هم رادیو در میان مردم بسیار رواج دارد. در سال 2018، 62 درصد افراد از رادیو استفاده می‌کردند. این رقم در سال 2019 به 57 درصد کاهش پیدا کرده است. تلویزیون در میان 65 درصد افراد بیننده دارد که 91 آن را درصد شهرنشینان و 57 درصد آن را روستائیان تشکیل می‌دهند. جالب اینجاست که اینترنت، در میان دیگر منابع کمترین نقش را دارد. 17درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند که در میان آنان 14 درصد برای پیگیری اخبار از آن استفاده می‌کنند. در کابل فقط 25 درصد افراد از اینترنت برای رصد اخبار استفاده می‌کنند. 🔹«آیا زنان حق دارند راجع به سرنوشتشان تصمیم بگیرند؟» نتایج آماری بدست آمده از این سوال در سالهای اخیر نشان می‌دهد که قومیت در نوع پاسخ به این سوال بسیار حائز اهمیت است. چرا که مثلا قوم پشتون یک جامعه مردسالار است که بهای کمتری به زن می‌دهد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که به رغم تلاشهای رسانه‌ای بسیار در این زمینه تفاوت چندانی در نتایج این نظرسنجی بوجود نیامده است. در این میان به نظر می‌رسد هزاره ها جزو پیشگامان دفاع از حقوق زنان در افغانستان باشند. 72 درصد هزاره‌ها، 68 درصد تاجیک‌ها، 53 درصد ازبک‌ها و 48 درصد پشتون‌ها در سال 2019 پاسخشان به پرسش اخیر مثبت بوده است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/CQmt 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند «راز شهر نیوم» 🔹شهر نیوم، شهری است که محمد بن سلمان با اهدافی بسیار بلندپروازانه و با تبلیغات بسیار زیاد در حال ساخت آن است. شهر نیوم شهری کاملا مدرن است که طبق ادعای محمدبن سلمان آورده اقتصادی فراوانی برای عربستان خواهد داشت. اما نکته مهمتر تبعات سیاسی ساخت این شهر است که حتی در بلندمدت روی روابط عربستان و اسرائیل و سرنوشت مسئله فلسطین نیز موثر خواهد بود. 🖇 فیلم کامل این مستند را در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید: http://rizy.ir/ZSV @shouba
🎯نتایج تحقیقاتی جامع درباره افغانستان؛ افغانستان از دیدگاه مردم آن 🔹بنیاد آسیا (Asia Foundation) در سال 2019 تحقیق آماری نسبتا جامعی درباره مردم افغانستان منتشر کرده است و در آن به مسائل مختلف اجتماعی فرهنگی مردم افغانستان پرداخته است. مسائل متعددی از جمله دیدگاه عمومی مردم نسبت به کشور، امنیت، اقتصاد، خدمات اجتماعی، عملکرد دولت و مشارکت سیاسی. 🔹در این نظرسنجی نزدیک به 17 هزار نفر از 36 ولایت مختلف افغانستان مورد پرسش قرار گرفته‌اند که 18درصد آنان از شهرنشینان و 82 درصد از روستائیان بوده است. با توجه به اینکه عمده جمعیت افغانستان روستایی هستند این تفاوت وجود دارد. از لحاظ جنسیتی نیز 51 درصد مردان و 49 درصد زنان مدنظر بوده‌اند. 🔶 قسمت اول گزارش: میزان امید به آینده در میان مردم افغانستان به تفکیک قومیت و شهر و روستا http://rizy.ir/KOL5 🔶قسمت دوم گزارش: ناامنی و حس ناامنی به تفکیک قومیت و شهر و روستا http://rizy.ir/W1z 🔶قسمت سوم گزارش: درآمد، حجاب، مهاجرت و استفاده از اینترنت به تفکیک قومیت و شهر و روستا http://rizy.ir/CQmt #افغانستان #جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 به بهانه انتشار خبر کذب بی‌بی‌سی فارسی؛ «آشنایی‌زدایی»، گام اول در ترمیم باور افکار عمومی ایرانی از مسئله فلسطین محمدمحسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹یکی از اصلی‌ترین آسیب‌هایی که افکار عمومی در قبال شایعات و اخبار حوزه فلسطین دریافت می‌کند، عدم شناخت صحیح از کرانه باختری و نوار غزه است. تفاوت و جایگاه جغرافیایی این دو مکان، نفوذ و تاریخچه حضور اسرائیل در هر دو، تفاوت جریان‌های حاکم بر آن دو منطقه، جمعیت هرکدام و… از مؤلفه‌های مهمی است که باید برای افکار عمومی ایرانی به زبان ساده توضیح داده شود. 🔹یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد، عدم ایجاد حس، باور و نشانه‌گذاری دینی، عرفانی و مذهبی از مسئله فلسطین بالأخص حول مسجدالاقصی و قدس شریف در افکار عمومی ایرانی بالأخص طیف مذهبی و انقلابی است. لازم است منبری‌های مورد اعتماد جریان‌های مذهبی و حزب‌اللهی در شاکله ذهنی افکار عمومی و مخاطبینشان جایگاه دینی، مذهبی و پیوند قدس با مقوله انتظار و ظهور را پررنگ‌تر و ملموس‌تر نمایند. 🔹تعریف اقدامات جدید مردمی، افزایش و نقش آفرینی نهادهای مردمی، فراهم کردن بستر ارتباطات مردمی و غیر دولتی، روایت زندگی اجتماعی فلسطینیان و ... بخشی از اقداماتی است که می‌تواند مسئله فلسطین را اجتماعی نموده و آرمان آزادی قدس را نهادینه و اجتماعی نماید. تداوم مسیر سیاست زدگی در تکرار شعارها و اقدامات نمادین در حمایت از فلسطین (مثل راهپیمایی روز قدس و ...) طی 4 دهه گذشته موجب شده آرمان فلسطین در بدنه اجتماعی جامعه نهادینه نشود و افراد با این مسئله هم‌ذات پنداری و نزدیکی نکنند. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/yHR 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 شهید صدر در نگاه اندیشمندان غربی؛ مسیحیان از استدلالات شهید صدر استفاده می‌کنند ✂️برش‌هایی از متن: 📌آنچه باعث شد صدر از مجموعه اسلامی عبور کند این بود که باب گفتگوی اسلام و انسان را باز کرد. بدون اینکه نیازهای انسانی را فراموش کند بر اساس نظریات استخراج شده از دین پاسخ به نیاز انسانی را مبتنی بر باور به غیب و زیست انسانی گسترده قابل تحقق می­داند. جذابیت صدر برای تفکر غربی در این است که انسان را فعال می­داند و نه منفعل. از همین زاویه نه مشکل انسان را محدودیت منابع می­داند و نه پاسخ آن را سرمایه­ داری یا مالکیت عمومی. اگر بناست با اعتماد به نفس علمی به مشکلات انسانی پاسخ دهیم باید چون صدر به دین نگاه نظریه­ای داشته باشیم و نه گزاره­ های پراکنده. 📌 ابعادی از آثار صدر که منتهی به ایجاد انس است در دانشگاه­های غربی قابل توجه بوده است. که این برخاسته از سیستم استدلالی و منطقی شهید صدر است که دانشگاه­های غربی هم ادعای سیستم استدلالی دارند. شهید صدر استدلال­های خود را از حد قوم مسلمان فراتر برده و اسلام را جهان شمول و انسان محور معرفی می­کند. 📌امروز حتی مبلغان مسیحی هم برای اثبات خدا در کتابهای خود از نظریات و استدلالات صدری استفاده می­کنند. این را من در یک کتاب تبلیغی مسیحیت دیدم که خود نویسنده اشاره کرده بود که در بخش استدلال­های خود از نظریات شهید صدر بهره گرفته است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/MNp #شهیدصدر @shouba
💠 نگاهی به روند دولت ملت سازی در یمن؛ چرا در یمن «ملت» نداریم؟! ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹تقسیم یمن به دو کشور شمالی و جنوبی در دهه 60 میلادی که در شمال همراه بود با سرکوب هویت سیاسی اجتماعی زیدیه و در جنوب با تاسیس یک دولت کمونیست، زخم بسیار عمیقی در جامعه یمن گذاشت که آثار آن تاکنون موجود است. 🔹 از مهمترین موانع تشکیل یک دولت – ملت قوی در یمن بافت قبایلی این کشور است. اصلی ترین رکن قدرت، جامعه، سیاست و اقتصاد در یمن قبایل هستند. تشکیل دولت مرکزی قوی به معنای تضعیف آنانست به همین دلیل سران قبایل با تقویت هویت قبایلی و تلاش برای افزایش تعهد افراد به قبیله در عمل مانع شکل‌گیری و تقویت هویت ملی در این کشور می شوند. 🔹از مهمترین وقایعی که موجب شد شکاف شمال و جنوب در یمن پررنگ شود جنگ داخلی 1994 بود. این جنگ که تنها 4 سال بعد از وحدت دو یمن به دلیل فشار اقتصادی غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس و با حمایت این کشورها به خصوص عربستان درگرفت؛ منجر به کشته شدن بیش از 7 هزار نفر شد. این جنگ موجب شد جنوبی ها نسبت به شمالی ها بدبین شوند و سهیم نشدن جنوب در مناصب دولتی و پروژه های اقتصادی در دوران پس از جنگ شکاف شمال و جنوب را تشدید کرد. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/ZKvOX #یمن 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 پربازدیدترین مطالب شعوبا تا پایان بهمن ماه 🔶بازگشت پدرخوانده دلار و کودتا به سوریه امروزه چنین ذهنیتی در حال غلبه در سطح منطقه است که در پیش گرفتن الگوی مقاومت، نتیجه ای جز تحمیل جنگ و تحریم و در نهایت عقب ماندگی و فلاکت نخواهد داشت. وصول سوریه به چنین مرحله ای پس از سال ها جنگ و تحریم و دست و پا زدن این کشور برای خروج از وضعیت فعلی، می تواند محرک لایه ای در ساختار سیاسی-امنیتی این کشور باشد که منفعت را حتی در برکناری بشار اسد از طریق یک کودتای نظامی ببیند. http://rizy.ir/YzY 🔶مستند «اسرائیل، شکاف از درون»، روایت درگیری افراطیون یهودی با مردم و دولت اسرائیل در این مستند به بررسی عقاید و رفتار متحجرین یهودی ساکن اسرائیل پرداخته می‌شود. کسانی که با مدرنیته مخالفند؛ تلویزیون، رادیو، اینترنت و شلوار جین را حرام میدانند و حتی بعضی از آنان به دنبال نابودی دولت اسرائیل هستند! مستند «اسرائیل، شکاف از درون» همچنین درگیری‌های اجتماعی شدید افراطیون یهودی با سایر ساکنین مناطق اشغالی و نیز درگیری‌های آنان با دولت اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهد. http://rizy.ir/0G2ZG 🔶«داعش در اسارت»، مستندی درباره اوضاع آوارگان داعش مستند «داعش در اسارت» به اوضاع اردوگاهی در سوریه می‌پردازد که بسیاری از ساکنان آن اعضای سابق داعش و یا خانواده اعضای کنونی آن هستند. در این مستند با چگونگی زندگی آوارگان سوری و عراقی در اردوگاه‌ها و نیز وضعیت فرهنگی و اجتماعی وابستگان به داعش آشنا خواهیم شد. http://rizy.ir/ETTQ 🔶زمینه‌های اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هند؛ نقطه عطفی دیگر در تاریخ معاصر شبه قاره از این به بعد، جریان فاشیست هندو شروع می­کند به بی­ پرده و با سرعت عمل کردن. ایجاد التهاب و دوگانگی در جامعه و بویژه تحریک و هدایت عصبانیت و نارضایتی هندوها علیه مسلمانان، در فضای رسانه ­ای و اجتماعی هند عادی­ سازی می­شود. اسم‌های اسلامی یا فارسی بسیاری از شهرهای هند تغییر می­شوند. حتی تاج‌محل دیگر از بروشورهای گردشگری دولت حذف می­شود. مسلمانان ضعیف را به اتهام بی‌حرمتی به مقدسات هندو مانند گاو، به طور فجیعی در خیابان­ها می‌کشند و پلیس هم مانع نمی­شود. از این جرایم فیلمبرداری نیز می‌شود و با پخش عمدی آن، رعب و وحشت وسیعی ایجاد می­شود. غالبا مجرمان این قضایا محاکمه نمی‌شوند که هیچ، حتی گاهی از طرف مقامات رسمی دولت هم مورد تعظیم قرار می‌گیرند. در شبکه­ های تلویزیونی خشم و نفرت از مسلمین می‌بارد. اقتصاد مسلمانان به بهانه اجرای مقررات بهداشتی و امثال آن، مورد هجمه قرار می‌گیرد. http://rizy.ir/5lXyW 🔶جریان صدر، مرجعیت و آینده نهاد دین در عراق ذیل تحولات جاری جریان صدر خلال قریب به 25 سال گذشته دو پارامتر مهم را در درون بیت شیعی و نهاد مذهب دنبال می کند: یک: کسب زعامت بر بیت شیعی از طریق خلق دوگانه حوزه ناطقه و حوزه صامته و القای ناتوانی مرجعیت اعلی در تعامل با چالش های سیاسی و اجتماعی. دوم: خلق یک نظم سیاسی قوم گرای عربی که در راس آن یک مرجع دینی عربی حکمرانی می کند. http://rizy.ir/YMfDD 🔶چرا شیخ ابراهیم زکزکی برای کسی مهم نیست؟ از این رو فارغ از نگاه ریشه‌ای وزارت خارجه کنونی جمهوری اسلامی ایران که جای نقد جدی دارد، مجموعه انتقادات مطروحه از سوی جریانات مختلف داخل کشور به وزارت خارجه، در خصوص پرونده حرکت اسلامی نیجریه مبنائا بی‌اساس است. کسانی که توقع دارند وزارت خارجه در قبال آزادی شیخ ابراهیم زکزکی موضعی صریح و آشکار بگیرد، کمتر توجه و اطلاعی نسبت به شرایط کشور نیجریه و نیز تبعات چنان موضع رسمی ای از سوی وزارت خارجه ایران دارند. http://rizy.ir/IoI 🔶ارتباطات بین المللی ما دست سیاسی‌ها و امنیتی‌هاست/با هیچ جریانی از اهل سنت ارتباط جدی نداریم! ما بعد از چهل سال با هیچ جریان اهل سنتی که دارای بدنه اجتماعی باشد ارتباط جدی و موثر نداریم، در این سال‌ها با برخی جریانات موثر جلسات پراکنده داشتیم اما به توافق و همکاری نرسیدیم. حتی با جریانات صوفی هم ارتباط جدی نداریم. دلیل این ناکامی هم این است که اساسا پروژه‌ای برای کار جدی با بدنه جهان اسلام نداریم. http://rizy.ir/icdA 🔶برای از بین بردن عمق راهبردی انقلاب، تعجیل چرا؟ با تمام حساسیت ایران نسبت به رعایت به اصلاح خط قرمزهای این کشورها، ایران کماکان تحت فشار تحریم قرار دارد و این چشم پوشی، عایدی‌­ای بجز لبخندهای خشک و خالی برای ایران نداشته است. در این میان، ترس از آن است که هم معرکه اقتصادی را ببازیم و هم عمق راهبردی انقلاب اسلامی را از دست بدهیم. اتفاقی که شوربختانه نشانه‌­هایش بسیار روشن و آشکار شده؛ تو گویی از بین بردن طبیعی عمق راهبردی انقلاب اسلامی هم برخی آقایان قانع کننده نیست و برای این هدف تعجیل دارند. حضرات مهلا مهلا! http://rizy.ir/FVCa 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯سیری در زندگانی سید عباس موسوی، اولین دبیرکل حزب الله 🔹برش‌هایی از متن: پس از آن که وی دبیرکل شد، اینگونه برنامه‌ریزی کرد که در کنار جهاد نظامی و مقاومت، خدمات اجتماعی نیز به جامعۀ همراه با مقاومت ارائه شود و همانگونه که همگام مجاهدین در جبهه‌های جنگ بود، با زندگی روزانۀ مردم نیز همراه می‌شد و به امور اجتماعی و نیازهای روزمرۀ مردم هم توجه داشت. سید اصرار داشت که به مناطق مسکونی برود، بطور مستقیم در جریان نیازها و مشکلات مردم قرار بگیرد و شعارش این بود که «نخدمکم بأشفار عیوننا؛ با مژه‌های چشم‌مان هم به شما خدمت می‌کنیم» 🔹در سال 1983 تصمیم گرفت به ایران سفر کند تا در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی صدام و نظام بعث شرکت کند. از تهران به اهواز رفت و از آنجا تصمیم داشت که با فاو برود… جنگ بالا گرفته و اوضاع خوب نبود. ناگهان شیخ عباس کعبی از طرف شخص امام خمینی خودش را به سید عباس می‌رساند و به او می‌گوید که فاو را رها کرده و به لبنان بازگردد، چرا که مسئولیتی که در لبنان بر عهدۀ اوست، مهمتر از وجودش در جبهه‌های ایران است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/ErRZ #سیدعباس_موسوی #حزب_الله @shouba