eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
905 عکس
265 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی محسن فائضی 🔸 مرکز دموکراسی اسرائیل(IDI) نهادی است که بیش از ۲۰ سال است به طور متداوم به بررسی افکارسنجی ساکنین سرزمین‌های اشغالی با تفکیک‌بندی‌ یهودی، عربی، مذهبی، سکولار، حریدی، ملی گرا و…. می‌پردازد. در هفته ابتدایی سال ۲۰۲۳ این مرکز گزارشی را براساس روال سالانه به رئیس رژیم صهیونیستی ارائه کرده است. 🔸 مرکز دموکراسی از سال ۲۰۰۳ با مدیریت خانم پرفسور Tamar Hermann گزارش سالانه‌ای با تفکیکی مشخص و روشی تقریباً یکسان برای سنجش موضوعات مختلف منتشر می‌کند. بواسطه تداوم و استمرار مسیر از یک مرکز با یک نوع تفکیک‌بندی جامعه آماری، حداقل مقایسه داده‌ها در ۲۰ سال گذشته می‌تواند ما را به نتایج قابل قبول و قابل اتکایی برساند تا بتوان جامعه صهیونیستی را قضاوت کرد. 🔸 این مرکز خلاصه‌ای از گزارش نگرش ساکنین سرزمین‌های اشغالی در سال ۲۰۲۲ را که به اسحاق هرتزوگ رئیس کنونی رژیم صهیونیستی تحویل داده است را بر روی وبسایت خود منتشر کرده که در این گزارش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی محسن فائضی 🔸 مرکز دموکراسی اسرائیل(IDI) نهادی است که
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی 1️⃣ وضعیت کلی اسرائیل را چگونه می بینید؟ 🔹 یکی از سوالات ثابت مرکز IDI نگرش به وضعیت کلی رژیم و پاسخ در قالب خوب و خیلی خوب، متوسط و بد و خیلی بد است. نمودار زیر تغییرات پاسخ ها را از سال 2003 تا ماه های پایانی 2022 را نشان می دهد. 🔹 هیچ سالی برای صهیونیست ها در 20 سال اخیر بدتر از 2003 و در میانه انتفاضه دوم فلسطین نبوده است. سال هایی که به این سادگی ها تکرار نخواهد شد. بیش از 60 درصد شرایط را بد و خیلی بد میدانستند وتنها 10 درصد راضی از شرایط بوده اند. 🔹 احساس رضایت از شرایط اسرائیل از سوی شهروندانش بعد از سال 2007 تقریبا مسیر صعودی دارد، البته به جز افت سال 2016 و تا سال 2018 و 2019 به حدود 55 درصد می رسد. 🔹 اما از آن سال باز با آغاز بحران های داخلی، کرونا و تشدید تنش در کرانه و مرزهای اشغالی، مسیر کاهشی قابل توجهی اتفاق میافتد و اکنون میزان رضایت خوب و خیلی خوب به 26 درصد رسیده است. و در مقابل 30 درصد گزینه بد و خیلی بد را برای توصیف شرایط کنونی رژیم انتخاب و 42 درصد هم متوسط را انتخاب کرده اند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
20.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برنامه "ما خفی اعظم" پیرامون گروه مقاومت در کرانه باختری 📍 در این برنامه که تحت عنوان "خارج الحسابات" پخش شده، برای اولین بار به افشای جزئیاتی از برخی عملیات‌های گروه‌های مقاومت در کرانه باختری پرداخته شده است. 📍 در این برنامه بخشی از عملیات ها و فعالیت های گردان جنین و گروه عرین الاسود که در شرایط بسیار سخت و پیچیده امنیتی انجام شده، به نمایش گذاشته شد. برنامه مذکور همچنین به پخش بخشی از آموزش های مبارزان مقاومت در کرانه باختری و شبیه سازی سناریوهای مختلف رویارویی با دشمن صهیونیستی پرداخته است 🔺 به زودی از پایگاه شعوبا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام ❌ تمام سلفی های جهادی به انهدام مساجد و حسینیه ها ملتزمند. 💥 در حالی که تکفیری ها بویژه داعش بی مهابا مساجد، مشاهد متبرکه، امامزادگان، حسینیه ها و مقابر را از اهداف تروریستی خود قرار داده اند؛ طیف دیگری از جهادی های با این امر به شدت مخالفند. سرکرده این دسته از جهادی ها به رهبری «ابومحمد مَقدِسی» با تفسیر متفاوت او از جهاد قرار دارد. 💥در پی انفجاری که بعدازظهر دیروز دوشنبه (۱۰ بهمن ۱۴۰۱) در مسجدی در پیشاور پاکستان با برجا گذاشتن ۸۰ کشته و ۱۶۰ زخمی رخ داد؛ ابومحمد مَقدِسی در توئیتی نوشت: «انفجار مسجدی در پیشاور پاکستان چندین کشته و زخمی از نمازگزاران به جا گذاشت. این یک کار منکر است، که به سوی الله از آن بیزاری می‌جویم! همیشه از این کار منکر بیزاری جستم؛ هرکس که آن را انجام دهد. 💥 کتاب ابو المنذر الشنقيطي (تحذير المجاهد من تفجير المساجد) را بخوانید تا در این مورد بصیرت حاصل کرده و از انجام آن برحذر باشید». 💥 وی ادامه داد: «حتی تغییر اسم، از مسجد به حسینیه، انفجار آن بر نمازگزاران را جایز نمی کند؛ این تغییر اسم‌ها هیچ اعتباری ندارد. الله تعالی حتی از مسجد ضرار هم اسم مسجد را برنداشت (وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا) و هنگامی که رسول‌الله ﷺ آن را منهدم یا به آتش کشید، علی‌رغم اینکه مسجد ضرار بود بر اهل آن منهدم نکرد». منبع : مسلمنا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🕌 مجموعه ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 1️⃣1️⃣ جریان‌شناسی نسبت دین و سیاست در جهان اسلام؛ 5 کلان نظریه درباره رابطه دین و سیاست 🔸 امروز مسئله نسبت میان دین و سیاست به یکی از مهمترین پرسش‌های جوامع مسلمان تبدیل شده است. در گزارش های پیشین، به نسبت دین و سیاست در عربستان و پاکستان پرداختیم. در این نگاشته به سراغ حجت الاسلام دکتر محمد علی میرزایی، عضو هیات علمی جامعة المصطفی رفته‌ایم تا فراتر از جغرافیاهای خاص به نسبت دین و سیاست در قرائت‌های مختلف اسلامی پرداخته شود. 🔸 دکتر میرزایی قائلند پنج منطق باعث می شود پنج مجموعه از نظریات در زمینه نسبت دین و سیاست قابل اصطیاد باشد. تطابق، تکامل یا تداخل، تعامل یا تعایش، تباین و تقابل پنج رویکرد موجود در نسبت دین و سیاست در دنیای اسلام است که ذیل دو ابرجریان سکولاریسم و اسلام گرایی قرار می‌گیرند. 🔸 ایشان ضمن تفکیک ساختار از محتوا در نظام سیاسی، اشاره‌های بدیعی به اثر این مساله در برخی جریان های اسلام سیاسی داشته و بر اساس این رویکرد اشاره هایی نیز به تکمیل فقه سیاسی شیعه می کنند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید: https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست 🔖 5100 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 25 دقیقه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی محسن فائضی 🔸 مرکز دموکراسی اسرائیل(IDI) نهادی است که
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی 2️⃣ هویت اسرائیلی نتایج این افکار سنجی نشان می‌دهد میزان افتخار به اسرائیلی بودن و قبول داشتن یک هویت “اسرائیلی” در میان‌یهودیان در دو دهه اخیر تفاوت چندانی نکرده است و با میانگین ۸۵ درصد ثابت مانده است، اما در میان اعراب اسرائیلی قضیه کاملاً متفاوت است و در حال سقوط آزاد است؛ هرچند که در ۲۰۲۲ بخشی از سقوط را جبران کرده است. شاید بتوان یک دلیل آنرا حضور ائتلافی از اعراب در کابینه ائتلافی بنت-لاپید برای نخستین بار دانست. چیزی که احتمالاً در سال ۲۰۲۳ و با روی کار آمدن کابینه تندرو کنونی سقوط دیگری را تجربه کند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 تصاویری از شارع العباس؛ سال ۱۹۹۱ پس از انتفاضه شعبانیه در عراق @shouba
شعوبا
💠 تصاویری از شارع العباس؛ سال ۱۹۹۱ پس از انتفاضه شعبانیه در عراق @shouba
🎞 مستند: انتفاضه شعبانیه 🔹انتفاضه شعبانیه از جمله مهمترین نقاط عطف تاریخ معاصر عراق است. قیامی که به وحشیانه‌ترین شکل توسط رژیم صدام سرکوب شده و حتی به پناهندگان به حرم امام حسین «ع» و حضرت عباس «ع» نیز رحم نشد! و این همه البته با چراغ سبز آمریکا انجام شد، چراکه می‌ترسید با سرنگونی صدام حکومتی شبیه ایران در عراق سرکار بیاید! 🔹در این مستند به صورت تفصیلی به زمینه‌های شکل‌گیری قیام مردم عراق، چگونگی سرکوب آنها (با تمرکز بر شهر کربلا) و نقش نیروهای فراملی در این فرایند اشاره شده است. 🔹این مستند توسط شبکه اهل‌البیت (وابسته به آیت‌الله مدرسی) تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 سوری‌ها در ترکیه؛ آیا زلزله، اوضاع مهاجرین را بدتر می‌کند؟ اسلام البامری 🔸 «ساختمان‌ ما تمیز، مجهز، آرام و خالی از سوریه‌ای‌ها است». شاید این عبارت برای برخی خنده‌دار و برای برخی دیگر عجیب به نظر برسد، اما آن را به‌وفور در سایت‌های آگهی اجاره‌ی خانه در غازیان‌تپه، شانلی‌اورفه، استانبول و شهرهای دیگر ترکیه می‌توان دید. 🔸 اهل سوریه بودن در ترکیه یعنی مهمان ناخواسته بودن؛ تو در چشم همه یک مهمان ناخواسته هستی. این از صبح که نانوا متوجه لهجه‌ی متفاوت تو می‌شود و می‌پرسد سوریه‌ای هستی یا نه شروع می‌شود – او درهرصورت نانش را به تو می‌فروشد، اما تصمیم با اوست که این کار را با لبخند انجام دهد یا با چهره‌ای نالان و رنجیده- تا می‌رسد به شخص رئیس‌جمهور ترکیه، که مسئله پناهجویان سوری را به‌عنوان یک ابزار باج‌گیری از اتحادیه اروپا به کار می‌برد، و مخالفان دولت، که بیرون راندنِ سوری‌ها را در صدر شعارهای انتخاباتی خودشان قرار می‌دهند. 🔸 طبق آخرین آمار اداره مهاجرت ترکیه، تا سپتامبر 2021، تعداد سوری‌های مهاجر به این کشور به 3 میلیون و 715 هزار و 913 نفر رسیده است. اکثر آنها در شهرهای استانبول، غازی عنتاب و هاتای سکونت دارند و بخش اعظم آنها کودکان و جوانان 0 تا 24 سال هستند. بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی حزب «خلق جمهوری‌خواه» مخالف دولت ترکیه منتشر شده، 90 درصد مهاجران سوری در ترکیه هیچ آینده‌ای برای خود در این کشور متصور نیستند و ترجیح می‌دهند به کشورهای غربی مهاجرت کنند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مهاجرين_سوريه_تركيه @shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 1️⃣1️⃣ جریان‌شناسی نسبت دین و سیاست در جهان اسلام
💠 5 کلان نظریه درباب نسبت دین و سیاست حجت الاسلام محمد علی میرزایی 1️⃣ نظریه تطابق 🔹 اولین مدل، مدل «تطابق دین و حکومت» است و «تطابق دین و سیاست»؛ اینجا انطباق‌پذیری کامل میان دین و سیاست برقرار است. در این نگاه تفاوتی بین دین حکومتی و حکومت دینی وجود ندارد. تفاوتی بین دین سیاسی با سیاست دینی نمی‌شود قائل شد. مطلقا هر چیز سیاسی، دینی است و هر چیز دینی، سیاسی است. حداقل ظاهر عبارت این را می‌گوید که دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست. 🔹 وقتی تطابقی‌ها می‌گویند دین را از سیاست جدا نکنید، منظورشان این است که باید فقه به طور مشخص در تمام زوایا نظر بدهد. برداشت این‌ها از اینکه اسلام پاسخگو است این است که مثلاً اگر پزشکی پاسخ نمی‌دهد، به دلیل اسلامی نبودنش است. باید آن را اسلامی‌سازی کنیم. آقای تبریزیان مصداق کامل سیاست تطابقی می‌شود. 🔹 این افراد اعتقاد دارند که سیاست باید کامل ذیل نهاد دین بیاید. برای همین اعتقاد دارند همه چیز را باید از فقیه و عالم دینی استفتا کرد. باید مرجع پاسخگویی به تمام مطالبات دین باشد. اگر اخوانی‌ها می‌گویند «الاسلام هوالحل» طبق این دیدگاه تطابقی، یعنی حل تمام مشکلات؛ راه حل همه مشکلات. برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید: https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba