💠 مقتدی صدر و اعتراض به سریال معاویه
🔸 مقتدی صدر در توئیتی شبکه ام بی سی را به بازنگری در پخش سریال معاویه فرا خواند.
🔸 وی در این توئیت بیان کرده که معاویه راس فتنه های فرقه ای، اولین دشنام دهنده به اصحاب پیامبر (ص) و ازبین برنده وحدت اسلامی است.
🔸 صدر پخش این سریال را مخالف سیاست های اعتدال گرایانه دولت دوست عربستان [در نگاه وی] دانسته است.
پ.ن:
سریال معاویه، ساخته جدید مجموعه رسانه ای mbc قرار است شب های ماه رمضان از این شبکه پخش شود. این سریال از حوادث مربوط به قتل عثمان آغاز گشته و به حوادثی مانند جنگ صفین، حکومت معاویه و ... می پردازد.
🔰 آخرین اخبار تحولات فرهنگي و اجتماعي كشور هاي مسلمان در شعوبا پلاس :
@shoubaplus
شعوبا
💠 مقتدی صدر و اعتراض به سریال معاویه 🔸 مقتدی صدر در توئیتی شبکه ام بی سی را به بازنگری در پخش سری
📚 مجموعه #کاوش
بررسی کتابهای غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران
1️⃣ بررسی کتاب اختلافات سیاسی بین اصحاب، قداست مبانی و جایگاه اشخاص
🔹 یکی از پرچالشترین مباحث در حوزه تاریخ اسلام در میان گروه های مختلف اسلامی نگاه به اصحاب پیامبر و جایگاه ایشان در دین است. یکی از آثاری که در میان اهل سنت در سالهای اخیر در این مورد به زیور طبع در آمد، کتاب «اختلافات سیاسی بین اصحاب، قداست مبانی و جایگاه اشخاص» است که محمد مختار الشنقیطی استاد دانشگاه دوحه آن را نوشته است.
🔹 گرچه این کتاب در اوایل سده جدید نوشته شد اما با حوادث بیداری اسلامی در سال 2011 نیاز به این نگاشته بیش از پیش احساس شد و در آن سالها بود که این کتاب بیشتر بر سر زبان ها افتاد.
🔹شنقیطی قائل است امت از بحران تاریخی خود خارج نمی شود مگر این که بداند چگونه وارد آن شده است. خروج از این چالش حقوقی تاریخی بدون مطالعه اختلافات سیاسی بین اصحاب در قرن اول ممکن نیست؛ مطالعه ای که تقدس را به مبانی و مبادی ببخشد و آن را بر جایگاه افراد ترجیح دهد.
🔹 شنقیطی اگرچه از چارچوب نگاه کلاسیک اهل سنت به مساله صحابه خارج نمی شود اما از خطاانگاری برای معاویه که در کتابش بارها به آن اشاره میکند، نیز چشم نمیپوشد:
🔹«در صفین قدرت بر حق، بغی بر عدل، ملک بر خلافت پیروز شد و مسلمین همواره تا امروز از برون آمدن از این بحران حقوقی عاجز بوده اند؛ در عین حال که قرآن و سنت مبانی روشنگری در ایجاد حکومت و اجرای آن دارد و علیرغم این که تجربه انسانی معاصر در این حیطه دارای پندهای روشن است»
📎 مطالعه کامل یادداشت
⬅️ شعوبا
@shouba
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #تماشا
0️⃣2️⃣ مستند: فرهنگ و آموزش در عراق
📍 روزی گفته میشد: در مصر کتاب مینویسند، در بیروت منتشر میکنند و در عراق میخوانند!
📍 اگرچه مصر و لبنان هم حال و روز خوبی ندارند، اما وضعیت بلد الرافدین، بین النهرین و گهواره تمدنی کهن یعنی عراق از آن دو ناخوشتر است. در این مستند که ساخته شبکه المیادین است به صورت کوتاه به اوضاع آموزش و تحصیل در عراق میپردازد که سالهای دراز، تجربه جنگ و ناامنی را به خود دیده است.
برای مشاهده این مستند اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 انتشار فیلم غیر رسمی داعش؛ جنگ هنوز آغاز نشده است!
سید یاسر قزوینی حائری
🔹 “جنگ هنوز آغاز نشده است” شعار اخیر فیلم غیررسمی داعش تحت عنوان (WAR AND MEDIA) است که در واقع بخش دوم مستند “النهایه و البدایه” پس از انتشار قسمت اول آن در سال ۲۰۲۱ میباشد. این فیلم که (THE END AND THE BEGINNING II) نام دارد، نام فرعیاش (WAR HAS’NT BEGUN YET) یا “الحرب لم تبدأ بعد” میباشد.
🔹 این فیلم در حالی منتشر میشود که داعش در بدترین روزهای خود از نظر آماری قرار دارد به گونهای که طبق آمار منتشر شده توسط داعش در هفته آخر دیماه، تعداد عملیاتهای این گروه تروریستی برای نخستین بار در طول تاریخ حیاتش تک رقمی شد.
🔹 این فیلم تحولات ولایت سینا را به تصویر میکشد. ولایتی که در زمان بیعت اخیر دواعش با ابوالحسین الحسینی، خلیفه جدید داعش تنها چهار نفر در تصویر حضور دارند. این در حالی است که حدود ۹ ماه قبل یعنی در زمان بیعت با ابوالحسن الهاشمی، خلیفه معدوم داعش تعداد بیعت کنندگان در سینا بیش از اینها بود.
منبع: تحولات جهان اسلام
برای مطالعه این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/داعش_رسانه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 1️⃣1️⃣ جریانشناسی نسبت دین و سیاست در جهان اسلام
💠 5 کلان نظریه درباب نسبت دین و سیاست
حجت الاسلام محمد علی میرزایی
4⃣ نظریه «تباین»
مدل چهارم، مدل «تباین» است. در منطق تباین، هیچ گونه تکامل و تعاملی میان دین و سیاست برقرار نیست. اما علیه هم جبهه گیری هم ندارند. بلکه هرکس کار خودش را می کند. اصولا نسبتی با هم ندارند. هیچ گونه دایره مشترکی ندارند. مانند دو بیگانه از هم رفتار میکنند.
5⃣ نظریه «تقابل»
آخرین مدل، مدل تقابل است. یعنی تضاد و تعارض کامل. در نسخههای تعاملی هم ممکن است در جایی تعارض باشد، ولی اینجا تعارض و تقابل کامل برقرار است. این بیشتر در مدلهای سکولاریستی شرقی در زمانهایی وجود داشته است. الان هم ممکن است بعضی افراد نسبت به بعضی ادیان انجام شوند. در آغاز فضای کمونیستی اینطور بود. روح دین ستیزی در آنجا حاکم بود.
برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید:
https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان
2⃣1⃣ بررسی مدل سیاستورزی آیتالله سیستانی؛ آیت الله سیستانی، اندیشه ای در میانه آیت الله خویی و امام خمینی
یکی از سوالات رایج سالهای اخیر، مدل سیاست ورزی آیت الله سیستانی و به طور عمومیتر حوزه علمیه نجف اشرف است. در قسمت جدید از مجموعه #دیانت سراغ دکتر عبدالوهاب فراتی رفتهایم تا نگاه حوزه نجف و مرجعیت اعلای آن، آیت الله سیستانی را با دقت بیشتری مورد کنکاش قرار دهیم.
دکتر فراتی در این نوشته، ابتدا به جهتگیریهای کلان در شیعیان در نسبت حکومت و دین پرداخته و شیعیان را به سه نگاه کلی تشیع سیاسی، تشیع فرهنگی و تشیع مدنی تقسیم میکنند.
سپس با توجه به تاریخ نگاه به مساله حکومت در نجف اشرف از زمان شیخ انصاری تا کنون، به چگونگی رسوخ اندیشه تشیع مدنی در میان حوزه علمیه نجف و زعیم کنونی آن میپردازند.
🔖 4900 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 20 دقیقه
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/آیت_الله_سیستانی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 2⃣1⃣ بررسی مدل سیاستورزی آیتالله سیستانی؛ آ
💠 بررسی مدل سیاستورزی آیتالله سیستانی؛ آیت الله سیستانی، اندیشه ای در میانه آیت الله خویی و امام خمینی
1⃣ سه تفسیر از تشیع
🔹 ما سه تفسیر از تشیع داریم؛ یک «تشیع سیاسی» داریم که نماینده اش حضرت امام است و در عراق مثلا صدر اول است که از او هم به خمینی عراق تعبیر می کردند. چراکه او به آنچه امام می گفت اعتقاد وافر داشت. یعنی تشکیل حکومت اسلامی به رهبری فقها.
🔹 تفسیر دوم از تشیع، «تشیع فرهنگی» است که بیش از آنکه در پی تشکیل حکومت باشد یا گروهی را سازمان دهی کند که برای تشکیل حکومت اسلامی تلاش کند، دنبال فردسازی یا گسترش آموزه های شرعی و اخلاقی در جامعه است و نه تنها علاقه ای به دست گرفتن حکومت ندارد بلکه نسبتش به نوع حکومتی که تاسیس می شود لابشرط است. نماینده این تفکر در محافل مذهبی جریان انجمن حجتیه یا برخی از علمای کاملا سنتی در حوزه های علمیه هستند.
🔹 رویکرد یا تفسیر سوم از تشیع، «تشیع مدنی» است؛ مراد از آن تفسیری بین تشیع فرهنگی و تشیع سیاسی است. به این معنا که نسبت به سرنوشت عمومی جامعه و دولت حساس است و تنها وظیفه خودش را هدایت فرد نمی داند بلکه فراتر از آن هم برای خودش رسالتی قائل است. در واقع می شود گفت فضای عمومی نجف حامی اسلام مدنی یا تشیع مدنی است. سیاسی بودن آن هم سیاست به معنای عام است نه به معنای واجد یک نظریه در باب اداره امور نوعیه یا دولت. در واقع این تفسیر بیان می کند که من نسبت به سرنوشت جهان اسلام هم حساس هستم و خیلی مواقع ممکن است با تشیع سیاسی هم نظر و همگام باشم و به فلسطین و حضور امریکا در منطقه بهاء دهم اما اینکه خودم را حامی یک تئوری در باب دولت بدانم یا روانه بغداد شوم و متولی حکومت شوم، چنین کاری نمی کنم.
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/آیت_الله_سیستانی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 2⃣1⃣ بررسی مدل سیاستورزی آیتالله سیستانی؛ آ
⭕ دسته بندی دیگری از نسبت دین و سیاست در میان فقهای شیعه
اگر ما از زاویه دیگری مقایسه کنیم یعنی زاویه احادیث و روایات وارده در باره حکمرانی در غیاب امام عصر(ع)، می توانیم یک دسته بندی دیگر ارائه کنیم.
1⃣ گروه اول یعنی تشیع سیاسی، دلالت ادله لفظی بر ولایت سیاسی فقها را می پذیرد و فقیه را روانه قدرت می کند. اگر هم ادله لفظی کفایت نکرد با توسعه در امور حسبه راهی برای ورود فقیه باز می کند. این دیدگاه حکمرانی را جزئی از امر حسبه می داند و فقیه را متولی امور نوعیه می کند.
2⃣ گروه دوم که تشیع فرهنگی باشد اساسا معتقد است که سند و دلالت این روایات ضعیف است و با روایات دیگری که تشکیل هر نوع دولت قبل از ظهور را علم های برافراشته باطل می داند در تعارض اند.
3⃣ گروه سوم – تشیع مدنی- کسانی هستند که دلالت ادله لفظی در باب ولایت سیاسی فقها را قبول ندارد و اگر هم در امر حسبه توسعه می بخشد آنقدر توسعه نمی دهد تا امر حسبه شامل حکمرانی شود. یعنی تا مرز حکمرانی توسعه می دهد و سپس آنرا می بندد.
بخشی از یادداشت:
بررسی مدل سیاستورزی آیتالله سیستانی؛ آیت الله سیستانی، اندیشه ای در میانه آیت الله خویی و امام خمینی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 در پاسخ به یادداشت«بررسی مدل سیاست ورزی آیت الله سیستانی»؛ از مبانی فقهی تا رفتارشناسی سیاسی فقیهان
حجت الاسلام مجید رجبی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام
🔹 این یادداشت در نقد بخشی از نوشته منتشر شده در شعوبا تحت عنوان «بررسی مدل سیاستورزی آیتالله سیستانی؛ آیت الله سیستانی، اندیشه ای در میانه آیت الله خویی و امام خمینی» اثر دکتر عبدالوهاب فراتی نگاشته شده است.
🔹 در این یادداشت، ضمن توجه به برخی نظرات فقهی فقها مانند صاحب جواهر، محقق کرکی و میرزای نائینی، اختلاف در رفتار سیاسی فقها بیش از آنکه ناشی از مبانی فقهی باشد ناشی از شناخت زمانه و ظرفیتهای هر زمان و تشخیص مصالح و مفاسد تحلیل میگردد.
🔹 حجت الاسلام رجبی «تشیع سیاسی» آن هم به رهبری و مرجعیت فقیه جامع الشرائط را جزء مسلمات اندیشه امامیه می دانند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/ازمبانی_فقهی_تا_رفتارشناسی_فقیهان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 در پاسخ به یادداشت«بررسی مدل سیاست ورزی آیت الله سیستانی»؛ از مبانی فقهی تا رفتارشناسی سیاسی فقیها
💠 در پاسخ به یادداشت«بررسی مدل سیاست ورزی آیت الله سیستانی»؛ از مبانی فقهی تا رفتارشناسی سیاسی فقیهان
حجت الاسلام مجید رجبی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام
✂ برش هایی از متن:
📍 تحلیل رفتار سیاسی فقیهان در دورههای مختلف تاریخی از مسائل کلیدی اندیشه سیاسی اسلامی بشمار میرود. همانطور که در تفسیر اندیشه سیاسی اسلام بویژه در دوره پسا انقلاب، میان تحلیل گران اختلاف است، در تفسیر رفتار سیاسی فقیهان نیز این اختلاف به چشم می خورد.
📍 برخی این تفاوت رفتاری را به تفاوت در مبانی باز میگردانند و شیعه را به نحلههای گوناگونی تقسیم میکنند؛ این خطای در تحلیل غالبا از سوی تحلیلگرانی ارائه میشود که رفتار فقیهان را منقطع و جدای از مبانی فقهیشان مینگرند؛ به عبارت دیگر این خطا بر اساس خلط میان مبنای فقهی بر اساس نصوص با نظریه فقهی بر اساس مصالح زمان و مکان است.
📍 با ملاحظه دیدگاه فقیهان در ادوار مختلف تاریخی این حقیقت آشکار میشود که آنچه برخی نام آن را «تشیع سیاسی» آن هم به رهبری و مرجعیت فقیه جامع الشرائط میگذارند، جزء مسلمات اندیشه امامیه بوده است. فقیهان هرگاه که فرصتی دست میداده است با حضور در صحنه سیاست به ایفای نقش سازنده و مثبت در راستای اقامه دین و احیای ارزشها میپرداختهاند.
📍 این نوشتار در صدد آن نیست تا ادعا کند اختلاف در رفتارهای سیاسی هرگز ناشی از اختلاف در مبانی فقهی و کلامی نبوده بلکه معتقد است اصل تشیع سیاسی امری مسلم و قطعی نزد فقیهان بشمار میرفته است، البته تاکتیک مواجهه با سیاست ممکن است در هر زمان نسبت به زمان دیگری و نزد هر اندیشمندی نسبت به اندیشمند دیگر متفاوت باشد
📌 برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/ازمبانی_فقهی_تا_رفتارشناسی_فقیهان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
✴ ترجمه کتاب اصلاحات ناخواسته توسط مرکز مطالعات نماء
▪ اقداماتی که در راستای اصلاحات دینی انجام میشود هرچند که ممکن است گرد و غبارهای گذشته را کنار بزند و ناخالصیها را از بین ببرد، اما ممکن است در این فرایند، بخشی از اجزاء اصلی خود دین نیز محو شوند و عناصر دیگری جای آن را بگیرند.
▪ برد گرگوری در کتاب مذکور عواقب و پیامدهای ناخواسته اصلاحات پروتستانی را برشمارده و تشریح کرده است که در طول 5 قرن پس از اجرای این اصلاحات، در اروپا و آمریکای شمالی چه اتفاقی افتاده است. به عبارت بهتر، باید گفت که کتاب «اصلاحات ناخواسته» این سؤال اصلی و اساسی را مطرح میکند که: «چه چیزی غرب را به سمت و سوی کثرتگرایی سوق داد»؟ «برد گرگوری» در کتاب خود تلاش کرده است تا با نگاهی ژرف به گذشته مسیحیت و قرون وسطی، پاسخهایی عمیق در رابطه با این سؤال را به مخاطب ارائه دهد.
▪ کتاب «اصلاحات ناخواسته» برای کسانی نگاشته شده است که میخواهند با سلسله اتفاقات، حوادث و رویدادهایی که در طول تاریخ در اروپا و آمریکای شمالی به وقوع پیوسته است، آشنا شوند. مخاطبان با خواندن این کتاب درخواهند یافت که اروپا و آمریکای شمالی چرا و چگونه به وضعیتی که اکنون در آن قرار دارند، رسیدهاند.
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
25.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #تماشا
1⃣2⃣ انتفاضه شعبانیه
ماه شعبان سال 1411، مقارن با اسفند 1369
🔸 بعثی ها پس از 100 ساعت نبرد زمینی شکست خوردند و خفتبار از کویت اخراج شدند.
🔸 عراقیهای خشمگین که حالا کشور نسبتا ثروتمندشان تبدیل به ویرانه حاصل از حملات ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده شده بود، کاسه صبرشان لبریز شد؛
🔸 اگرچه عراقیها در بصره و نجف و کربلا خودجوش به خیابانها آمده بودند، اما هزاران برگه ای که نیروهای ائتلاف به سرشان ریخت که علیه صدام قیام کنید، برای آنان درکی ایجاد کرد که جامعه جهانی از آنها حمایت میکند.
🔸 اما سقوط صدام به مصلحت آمریکایی های در 1991 نبود؛ از این رو صدام بی پروا و به هیچ مانعی به قتل هزاران عراقی دست زد.
🔸 زلمای خلیل زاد خیلی دیر اما بالاخره در سال 2008 اعتراف کرد که:
احساس می کنم پس از جنگ برای آزادسازی کویت کار درستی انجام ندادیم، چرا که عراق را با تمام جنایات صدام به حال خود رها کردیم.
این به شرح جنایات صدام در شهر کربلا در جریان انتفاضه شعبانیه می پردازد:
برای مشاهده کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/1WKjM
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba