eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ علیرضا مجیدی - کارشناس مسائل عراق 📍 دستور مقتدی صدر برای تعلیق کلیه فعالیت‌های جریان تحت زعامت وی، باعث شگفتی بسیاری از ناظران شده است. ما طی چهار بند، این دستور را تحلیل و پیامدهای آن را بررسی کرده‌ایم.این چهار بند عبارتند از: 1️⃣ پیام جنجالی مقتدی؛ تعلیق کلیه فعالیت‌های جریان صدر 2️⃣ «اصحاب القضية» چه کسانی هستند؟ 3️⃣ رفتار مقتدی را باید در چه چارچوبی تحلیل کرد؟ 4️⃣ تحولات میدانی بعدی چه خواهد بود؟ برای تشریح هر کدام از بندهای فوق، مطالب بعدی را ملاحظه بفرمایید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ علیرضا مجیدی - کارشنا
#️⃣ قسمت اول 💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ 🔸 پیام جنجالی مقتدی؛ تعلیق کلیه فعالیت‌های جریان صدر شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، همزمان با برپایی مراسم شب‌های قدر در سرتاسر جنوب عراق، مقتدی صدر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد کلیه فعالیت‌های جریان صدر به مدت حداقل یک سال به حالت تعلیق درمی‌آید. 🔸 مقتدی علت این کار را حضور «اصحاب القضية» و «فاسدین» در جریان صدر خواند. 🔸 او در همین راستا، پایان اعتکاف مسجد کوفه را اعلام کرد. یعنی دقیقا در شب قدر و اوج مراسم اعتکاف مسجد کوفه، پایان این برنامه اعلام شد!این همه ماجرا نبود! رهبر جریان صدر، پررنگ‌ترین المان‌های مذهبی اجتماعی جریان صدر را نیز تعطیل کرد! حتی مزار پدرش نیز تا پایان عید فطر تعطیل شد. 🔸 این یعنی مهر «توقیف موقت» بر جدی‌ترین یادگار پدر؛ آن هم در پیامی که صراحتا نوشته: «برای اعلام برائت خود [از اصحاب قضیه و فاسدین] در برابر خدا و پدر خود.» بلافاصله مقتدی صدر توقف حساب شخصی خود را اعلام کرد. به فاصله چند دقیقه، حساب وزیر و سخنگوی آن یعنی «صالح محمد العراقی» هم پایان فعالیت خود را اعلام کرد و این موج دومینووار به بقیه رسانه‌های این جریان نیز رسید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ علیرضا مجیدی - کارشنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣ قسمت دوم 💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ 🔸 «اصحاب القضية» چه کسانی هستند؟اصحاب القضية کسانی هستند که مقتدی صدر را همان «مهدی موعود» و «منجی عالم بشریت» می‌خوانند!! در سطحی پایین‌تر عده‌ای نیز او را «باب امام زمان» می‌دانند! 🔸 مقتدی صدر از دومین خطبه نماز جمعه خود - بعد از سقوط صدام - تا همین یک سال قبل، چندین بار مخالفت صریح و قاطع خود را با این افکار و نحله‌ها اعلام کرده است؛ اما - علیرغم جایگاه کاریزماتیک در رأس جریان صدر - هیچ‌گاه نتوانست آن‌ها را به طور کامل منزوی کند.حتی در مواردی، عده‌ای صریحا از مقتدی هم عبور کردند که نمونه بارز آن گروه «جند السماء» به زعامت «ضیاء زهره الکرعاوی» بود. 🔸 واقعیت این است که نه‌تنها مقتدی، بلکه پدرش هم با این مشکل مواجه بود! «صرخی» ، «یمانی» و... همگی در زمره شاگردان مرحوم سید محمد صدر محسوب می‌شوند. گرچه این‌ها بعد از فوت پدر خروج کردند؛ اما ظرفیت شیوع «متمهدی‌های کذاب» را در مکتب صدر ثانی نشان می‌دهند.در فیلم ارسالی، نمونه‌ای از اصحاب القضیه را می‌بینید که مقتدی را همان حضرت بقیة الله معرفی می‌کند! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ علیرضا مجیدی - کارشنا
#️⃣ قسمت سوم 💠 رفتار مقتدی را باید در چه چارچوبی تحلیل کرد؟ 🔸 رهبر جریان صدر، در ابتدای ماه مبارک رمضان به نه نفر از سران این جریان دستور داد طی این ماه هرگز خاک عراق را ترک نکرده و در «جلسات مهم» حضور یابند. او حتی از «حسن العذاری» خواست تا این دستور را رسانه‌ای کند. 🔸 بسیاری از ناظران تصور کردند مقتدی صدر برای بازگشت به سیاست آماده می‌شود؛ اما دقت در ترکیب هیئت پیش‌گفته نکات مهمی را نشان می‌داد. در آن ترکیب خبری از «حاکم الزاملی»، «حسن الکعبی»، «نصار الربیعی» و... نبود؛ بلکه تمامی افراد بلااستثنا در سلک روحانیت و شاگردان شهید صدر ثانی محسوب می‌شدند. 🔸 نگارنده پیش‌تر در مورد اصول و پایه‌های پراتیک مقتدی صدر و چارچوبی که باید رفتار وی را در آن تحلیل کرد، مبسوط نوشته است. کلیه این رفتارها را باید ذیل «رهبر مصلح دینی» تفسیر نمود. 🔸 رهبر جریان صدر چندین بار تمایل خود برای رسیدن به مرجعیت را نفی کرده است. اما آیا همین رفتارها را نمی‌توان همراستا با بلندپروازی‌هایی از آن دست دانست؟ هرچند نگارنده هم‌چنان پیشران اصلی را تلاش برای برسازی «رهبر مصلح (اجتماعی) دینی» می‌داند که در این میان به پالایش و پیرایش اطرافیان خود اهتمام خاصی دارد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 ماجرای «اصحاب القضية» چیست؟ چرا مقتدی صدر فعالیت‌های جریان صدر را متوقف کرد؟ علیرضا مجیدی - کارشنا
#️⃣ قسمت چهارم 💠 تحولات میدانی بعدی چه خواهد بود؟ 🔸 گفته می‌شود مقتدی صدر بعد از دستور تعلیق جریان صدر، خانه و دفترش در حنانه را ترک کرده است.طبیعی است در چنین بستری، کلیه شرایط و امکانات برای برخورد امنیتی و قضائی با «اصحاب القضیة» فراهم شود. حتی فراتر از آن، احتمال برخورد با برخی از رهبران جریان صدر را هم نباید منتفی دانست! 🔸 مقتدی صدر بیش از پیش تلاش خواهد کرد تا رابطه خود را با متن اصلی و جریان غالب حوزه نجف اصلاح یا تقویت کند. اهتمام اصلی وی نه عرصه سیاست و بغداد، بلکه حوزه علمیه و شهر نجف خواهد بود. 🔸 جریان صدر از بدو تکوین خود - در نیمه دوم دهه نود میلادی - با شعار «الحوزة الناطقة» به نقد و تخریب فضای کلاسیک حوزه نجف روی آورده بود؛ اما حالا با گذشت ربع قرن به یک پوست‌اندازی عجیب رسیده است. آن‌ها از سویی نمی‌خواهند در «الحوزة الصامتة» (به تعبیر خودشان) هضم شوند؛ از سوی دیگر نه ملجأ و نه الگوی موفق‌تری برای عرضه دارند و حالا از عمده وجوه تمایز خود نیز چشم‌پوشی کرده‌اند... 🔸 کوتاه این‌که جریان صدر در «دوره گذار» قرار دارد؛ دوره‌ای که پوست‌اندازی داخلی مهم‌تر از موقعیت پیرامونی آن است. مقتدی از سویی دولت السودانی را به «بنی عباس» تشبیه می‌کند و از سوی دیگر زمینه را برای برخورد امنیتی و قضائی با تشکیلات خود فراهم کرده و حتی طی توافق نانوشته، بازی برد برد برای پالایش جریان خود راه می‌اندازد. به عقیده نگارنده، در شرایط فعلی هم‌چنان پرسش اصلی این است: «رابطه مقتدی صدر با مثلث "زعامت حوزه نجف، شیخ محمد یعقوبی و گروه‌های مقاومت" چگونه تعریف خواهد شد؟» بی‌شک این معادله را مقتدی صدر به تنهایی نمی‌تواند تنظیم کند... ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مستند: پس از بیست سال؛ حمله به عراق در آینه خاطرات کالین پاول و دونالد رامسفلد بیست سال از حمله آمریکا به عراق و سقوط دولت صدام می‌گذرد. هجومی که تا همین امروز هنوز ابعاد مختلف آن در هاله‌ای از ابهام است. این مستند که تولید شبکه العربی است، به ابعاد حمله آمریکا به عراق در آینه خاطرات کالین پاول وزیر وقت خارجه ایالات متحده می‌پردازد. تصمیمی که پاول آن را لکه سیاهی در پرونده کاری خود می‌داند. برای مشاهده این مستند اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 مستند: پس از بیست سال؛ حمله به عراق در آینه خاطرات کالین پاول و دونالد رامسفلد بیست سال از حمله آ
💠 تصمیم به حمله تصمیم به جنگ اولین و فاجعه بارترین اشتباه بود، اگرچه مجموعه ای از تصمیمات اشتباه بعدی اثر آن اشتباه را تا حد زیادی تشدید کرد. همانطور که بعداً مشخص شد، توجیه رفتن به جنگ بر اساس اطلاعاتی اندک و عمیقاً ناقص بود: صدام حسین سلاح کشتار جمعی نداشت! کارشناسان ارشد منطقه ای در مورد طوفانی که در منطقه در صورت سرنگونی صدام ممکن است رخ دهد و پروژه بازسازی عظیم چندین ساله که برای بازگرداندن ثبات لازم است، هشدار داده بودند. با این وجود، کالین پاول، وزیر وقت امور خارجه، پرونده‌ای را برای جنگ به سازمان ملل ارائه کرد و مدعی شد که «آنچه به شما می‌دهیم حقایق مبتنی بر اطلاعاتی استوار است». بخشی از مقاله: سایه طولانی جنگ عراق @shouba
💠همزمانی جشن فرعونی با روزهای آخر ماه مبارک رمضان در مصر 🔸مردم مصر امروز رو به مناسب عید شم النسيم جشن گرفتند، این جشن از زمان فراعنه مصر پایه گذاری شده و نسل به نسل منتقل شده است. 🔸در این روز مصری‌ها با خوردن ماهی شور همراه با خانواده کنار رود نیل جشن می‌گیرند. 🔸امسال باهمزمانی این عید با روزهای آخر ماه مبارک، پزشکان تغذیه توصیه به عدم برگزاری این جشن کردند. العربیه 🔰آخرین اخبار فرهنگی و اجتماعی کشورهای مسلمان در شعوبا پلاس: @shoubaplus
🔫بازداشت الغنوشی در تونس، تیر خلاص به اسلامگرایی سکولار! خبر بازداشت راشد الغنوشی رهبر حزب اسلام‌گرای النهضه در تونس که پس از تحولات بیداری اسلامی سال ۲۰۱۱ برای ماندن در قدرت به هر تقلیلی از اصول شرعی تن داده بود در واقع تیر خلاص به مدل فکری است که می توان آنرا نامید که گرچه ظاهراً یک تناقض است ولی مراد از آن مدلی از سیاست ورزی اسلامی است که برای ماندن در قدرت، هر تنازلی در اصول خود را مباح می داند و در کنگره دهم‌ خود رسماً سکولاریزم را پذیرفت. دستگیری وی در حالی که کمتر از یک دهه قبل، اخوانی های عرب به امید کسب قدرتهای کل منطقه به میدان آمدند تیر خلاصی بر حوزه عربی زد که اگر با شکست اردوغان در انتخابات آتی ترکیه نیز همراه شود، صدمات جبران ناپذیری بر جوانان این جریان در سراسر جهان اسلام خواهد گذاشت. به یاد دارم در گفتگو هایی که پس از کودتای مصر در استانبول با اخوانی ها داشتم به آنها تذکر دادم که شایسته است تجارب و مدل ایران را هم مطالعه کنید چرا که هم بخاطر ضعف تبیینی ما و فقدان متن های مناسب برای جهان اهل سنت و هم متاثر از فضای جنگ سوریه، این گزینه در ذهن جوانان اهل اندیشه آنان نبود. آنچه در این مدل فکری و‌ بازخوانی تجارب این دهه تلخ که می توانست شیرین ترین دهه برای امت اسلامی باشد باید مورد ملاحظه قرار بگیرد اتفاقا چهارچوب مند کردن فقه المصلحه و لزوم تعیین برخی خطوط قرمز و پایبندی حداکثری به آنهاست چرا که اساسا مدل غرب ایجاد فشار برای تنازل دایمی شماست -حتی تتبع ملتهم- و وقتی مردم شما را نیز مانند سایر جریانات می بینند طبعا تکنوکرات های غربکرای نسخه اصل را بر مدل های کپی شده بی هویت ترجیح خواهند داد! برعکس این ماجرا یعنی پایبندی به اصول، فارغ از آنکه وعده های قرآنی خداوند را بهمراه خود دارد در پایبندی اسلامگرایان فلسطینی و عراقی و ایرانی و لبنانی عملا تجربه نیز شده است چرا که توانستند با وجود سختی ها به دستاوردهایی مهم نیز دست یابند و همه هویت شان را نبازند...فتامل! 📍 @komeilialireza
شعوبا
🔫بازداشت الغنوشی در تونس، تیر خلاص به اسلامگرایی سکولار! خبر بازداشت راشد الغنوشی رهبر حزب اسلام‌گر
💠 آراء و نظرات راشد الغنوشی ✂️ برش هایی از متن 🔸 ما امروزه در دوران دولت ملی ـ و نه دولت خلافت ـ به سر می‌بریم که مبتنی بر اندیشه‌ی شهروندی است… در حال حاضر، هیچ مجالی برای تطبیق اسلامِ فراوطنی و فراملی نیست… امپراتوری اسلامی وقتی به پا شد که نظم جهانی آن دوران مبتنی بر امپراتوری‌ها بود… مسلمانان بلاشک برادرند منتها این برادری همواره برادری سیاسی نیست بلکه برادری در عقاید است 🔸 غنوشی ضمن حمله‌ی شدید به اسلامگرایانِ مخالف آزادی و دموکراسی ـ مثل حزب التحریر در تونس ـ آزادی را یکی از مقاصد شریعت دانسته و با استناد به فتوای فقیه برجسته‌ی مصری یوسف قَرَضاوی، معتقد است که خواسته‌ی آزادی بر خواسته‌ی برپایی شریعت، مقدّم است 🔸 گرفتاری اساسی ما، نه با مدرنیته ـ به معنای پیشرفت علمی و تکنولوژیک، و نه حتی با سکولاریسم، به معنای بی‌طرفی دولت نسبت به عقاید مردم ـ است. گرفتاری تلخ ما با مدرنیته‌ی تحریف‌شده است که با تسلط اقلیت جدا افتاده از ملت بر ثروت و قدرت سیاسی، و نیز چیرگی این اقلیت بر باطن و معیشت و عقول مردم توأم شده است؛ و این چیرگی به نام دموکراسی و مدرنیته و سکولاریسم و جامعه‌ی مدنی و احیاناً به نام اسلام، توجیه می‌شود بخش هایی از مقاله : دین و سیاست در اندیشه راشد الغنوشی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🕌 مجموعه ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 3️⃣1️⃣ بررسی نسبت دین و سیاست در مصر؛ اخوانی‌ها سکولار شده‌اند! ♦️ امروز مسئله نسبت میان دین و سیاست به یکی از مهمترین پرسش‌های جوامع مسلمان تبدیل شده است. به همین دلیل پایگاه اینترنتی شعوبا درنظر دارد الگوهایی مختلفی که از این نسبت در سطح جهان اسلام وجود دارد را مورد بررسی قرار دهد. در همین راستا الگویی که اخوان المسلمین به عنوان یکی از پرقدرت ترین جریانات اسلامگرا، خاصه در مصر، در پیش گرفته، شایان توجه جدی است. ♦️ درباره الگوی رابطه دین و سیاست در اخوان مصر، سلفی‌های این کشور و الازهر، با محمد طلایی کارشناس مسائل مصر به گفتگو نشستیم. در این گفت و گو تاریخ چگونگی نسبت دین و سیاست و و ضعیت موجود آن بررسی شده است. برای مطالعه متن کامل این گفت و گو کلیک کنید: https://zaya.io/دین_سیاست_اخوان_مصر ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 3️⃣1️⃣ بررسی نسبت دین و سیاست در مصر؛ اخوانی
✂️ برش‌هایی از متن: 🔸 طیف اصلاحی در اخوان از اول تکلیف شان مشخص است. اینها خیلی با مظاهر تمدن غرب مشکل ندارند. اصلاحی ها یک چیزی شبیه جبهه ملی و نهضت آزادی خودمان هستند. الان هم بروی با آنها ارتباط بگیری نوعا خیلی هم ممکن است ملتزم دینی نباشند. حتی به لحاظ فردی شاید خیلی متشرع نباشند. ولی آن طرفی ها که طیف قطبی بودند و اساسا با نگاه اینکه (دهه هفتاد میلادی سلفی هم شدند و خیلی بنیادگرا شدند) ما می خواهیم شریعت را اجرا کنیم، آمدند به موضع حکومت که رسیدند کاملا عملگرا شدند و از مواضع ایدئولوژیک خود کوتاه آمدند. 🔸 مثلا خیابان الاهرام که از قاهره شروع می شود تا جیزه می رود و به اهرام ثلاثه منتهی می شود، پر از کاباره است. اولین توقع از اینها این بود که اینها را ببندند. تطبیق شریعت می خواهید بدهید، خرید و فروش مشروبات ممنوع شود و کاباره ها را ببندید. ولی نبستند. یعنی با اینکه دولت اسلامگرای معتقد به تطبیق قانون با شریعت سر کار آمده و اخوان هم دست تشکیلات قطبی است، باز کاباره ها بسته نمی‌شود. 🔸 الان دیگر یک اخوانی خیلی دغدغه‌اش این نیست که گفتمان اسلام سیاسی را مطرح کند. الان گفتمان‌هایشان کلاً عرفی است. 🔸 آن شکستی هم که بعدش در داستان کودتا علیه مرسی می خورند، این قضیه را بدتر می کند. یعنی هم در صحنه واقعی شکست خوردند و هم می آیند در ترکیه ای که اخوانش سکولار است. شما از اردوغان پافشاری خیلی ویژه ای بر شریعت نمی بینی. یک جاهایی دارد یک کارهایی می کند ولی اولویتش نیست. این جوان اخوانی ترکیه را می بیند و قطر را می بینید که بدتر از ترکیه است. مدل اندونزی و مالزی را می بینند که آنجا هم پافشاری بر اجرای شریعت چندان وجود ندارد. این مدل های جدید را هم می بینند. مدل هایی که مبتنی بر علوم انسانی مدرن است. برای مطالعه متن کامل این گفت و گو کلیک کنید: https://zaya.io/دین_سیاست_اخوان_مصر ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس ترین انتخابات ترکیه باقی مانده است. ناظران سیاسی معتقدند که این یکی از سرنوشت سازترین انتخابات های تاریخ جمهوری ترکیه است و تکلیف بسیاری از روندها و تحولات سیاسی در آینده را مشخص خواهد کرد. 🔸 برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، چهار نامزد نهایی از جمله رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا معرفی شده‌اند. به بهانه این اتفاق سرنوشت ساز، در روزهای آتی در بسته ، به همسایه غربی پرداخته و برخی از مهم‌ترین مسائل حوزه فرهنگ و اجتماع در ترکیه را مرور خواهیم کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 1️⃣ نگاهی به وضعیت انتخابات و دموکراسی در ترکیه؛ انتخابات واقعا آزاد و فضای سیاسی واقعا باز! مصاحبه با مسعود صدرمحمدی ✂️برش‌هایی از متن: 📮وقتی اپوزیسیون، اپوزیسیون قدرتمندی باشد و انتخابات هم انتخابات سالمی باشند، رسانه‌ها هم به مثابه ابزار این فضا، قدرتمند خواهند بود. ترکیه از دهه 80 به بعد از نظر رسانه‌های صوتی و تصویری و پیش از آن هم از نظر مطبوعات جامعه رسانه‌ای قوی چه از نظر حجم تولیدات و چه از نظر تنوع گفتمانی داشته است. 📮نتیجه‌ای که از صندوق بیرون می‌آید، تقریبا با اراده ملت تطابق دارد. از همین روست که حاکمیت فرادولتی برای متوقف کردن اراده ملی دست به کودتا می‌زند؛ یعنی همین که ارتش نمی‌تواند از خلال انتخابات نظر خود را تحمیل کند و درنتیجه از طریق کودتا این کار را می‌کند خود حاکی از آن است که تا حد قابل توجهی انتخابات‌ها از سلامت برخوردار بوده‌اند. پس انتخابات صوری و ظاهری نبوده و واقعا نوعی کارزار ایدئولوژیک و کشمکش کارکردی بین احزاب وجود داشت. 📮با توجه به اینکه فضای گفتمانی و ایدئولوژیکی از دوران چند حزبی فضای بازی بوده است، سواد سیاسی و فعالیت‌های سیاسی مردم ترکیه در سطح قابل اعتنائی است. یعنی ایدئولوژی‌های مختلف توانستند علاوه بر طبقه نخبگانی بدنه مردمی را هم جذب کنند. این بدنه مردمی خود را در قالب تشکیلات مردم‌نهاد سازمان‌دهی کرده است. بیشترین استفاده و بهره از این فضای آزاد و تشکیلات را هم جریان اسلام‌گرا برد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 اخوان المسلمین و توده های مردم مصر 📍 مردم به اخوان چطور نگاه می کنند؟ اخوان دارد خوب کار می کند .درمانگاه های اخوان از درمانگاه های دولتی مصر قبل از سرنگونی مبارک بهتر کار می کرد. هم ارزان تر بود هم خدماتش بهتر بود هم بعضا حتی در بعضی مناطق در دسترس تر بود. یا انواع و اقسام شبکه کارآفرینی. 📍 اما چون اخوان مردم را بازی نمی گیرد و فقط دارد بهشان خدمات می دهد، مردم به چشم یک شبه دولت به آن نگاه می کنند. وقتی به عنوان دولت سر کار می آید، مردم با حفظ فاصله می گویند باید خدمات بیشتر به من بدهی. من به تو رای دادم که خدمات بهتری بدهی. آن شکاف های سیاسی اجتماعی میان توده مردم و اخوان پر نشده است. به واسطه اینکه از اول به جامعه بدبین بوده و از اول بین خودش و بقیه اقشار جامعه خودی و غیرخودی تعریف کرده. 📍 این شکاف وقتی وجود دارد کافی است یک جریان سیاسی بیاید این شکاف را فعال کند. یعنی مردم می گویند من دوست داشتم اخوان بهم خدمات بدهد الان که وضعیت جامعه ملتهب شد این که نمی تواند به من خدمات بدهد پس من حمایتش نمی کنم. هرکس توانست، هرکس زورش بیشتر بود که بیاید دولت را اداره کند، آن بیاید. یعنی یک موج اجتماعی را از دست می دهد. فقط میماند با تشکیلاتش در صحنه! بخشی از مصاحبه با آقای محمد طلایی با موضوع بررسی نسبت دین و سیاست در مصر؛ اخوانی‌ها سکولار شده‌اند! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 2️⃣ چرخش ایدئولوژیک حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه درقبال اسلامگرایان؛ تغییر عقیده یا بازی انتخاباتی؟ 🔸 حزب جمهوری‌خواه خلق در واقع حزبی است که توسط مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) تأسیس شد. این حزب همواره به عنوان یک جریانِ چپگرا و سکولار در جامعه ترکیه فعالیت داشته است. اما سؤال اینجاست: «چه شد که حزبِ کمالی که تا دیروز از مظاهر تدین رنج می‌بُرد امروز به حامی اسلامگرایان تبدیل شده است»؟ 🔸 سؤالی که مطرح می‌شود این است که رهبران حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه حقیقتا ایدئولوژی سکولاری و افراط‌‎گرایانه خود را مورد بازنگری قرار داده‌اند و یا تنها قصد دارند در چند هفته باقی مانده به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، به صورت موقت رضایت رأی دهندگان اسلامگرا را جلب کنند؟ 🔸 رهبران حزب سکولار اکنون به خوبی دریافته‌اند که محافظه‌کاران حدود 50 درصد از جمعیت جامعه ترکیه را تشکیل می‌دهند و هیچ گروهی نمی‌تواند آن‌ها را نادیده بگیرد. حزب جمهوری‌‎خواه خلق در ماه نوامبر سال 2021 از زنان و دختران محجبه ترکیه عذرخواهی کرد. 🔸 حزب جمهوری‌خواه خلق نه تنها از زنان و دختران محجبه ترکیه‌ای عذرخواهی کرد، بلکه با احزاب و جریان‌های اسلامی در این کشور وارد ائتلاف شد تا حسن نیت خود را به محافظه کاران ثابت کند. 🔖 2400 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/حزب_جمهوریخواه_خلق_ترکیه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 3️⃣ نگاهی به تغییرات اجتماعی ترکیه در سال‌های اخیر؛ کاهش دین‌داری در کنار افزایش شهرنشینی موسسه کوندا (konda) که ازجمله معتبرترین موسسات نظرسنجی و تحلیل داده در ترکیه محسوب می‌شود، روند تغییرات اجتماعی این کشور را طی سالهای 2008 تا 2018 مورد بررسی قرار داده است. طبق آمار میزان افرادی که مذهبی تلقی می‌شوند(یعنی کسانی که در پی تحقق ملزومات دینی هستند) 4 درصد کاهش پیدا کرده و از 55 درصد به 51 درصد رسیده است. میزان افرادی که معتقد تلقی می‌شوند یعنی کسانی که به لحاظ اعتقادی به دین پایبندند ولی لزوما اعمال مورد نظر دینی را انجام نمی‌دهند، 3 درصد افزایش داشته و از 31 درصد به 34 درصد رسیده است. جمعیت دینداران یعنی کسانی که هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ مناسکی، پایبندی کامل دارند با 3 درصد کاهش روبرو بوده و از 13 درصد به 10درصد است. برای مطالعه این یادداشت اینجا کلیک کنید. و در این موضوع مراجعه کنید به : روند ده ساله دینداری در ترکیه؛ ترک‌ها بی‌دین‌تر می‌شوند! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 4️⃣ مستند: تاریخ کودتاها در ترکیه در پس ظاهر دموکراتیک ترکیه، کودتاهای بسیاری اتفاق افتاده است که آخرین آن در سال 2016 بود. به وقوع پیوستن چندین کودتا در ترکیه در تاریخ معاصر این کشور باعث شده بود که ترکیه به عنوان یک کشور کودتاخیز شناخته شود اگرچه با شکست کودتای سال 2016 گویا دیگر نمی‌توان ترکیه را به چنین صفتی شناخت. در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده است به تاریخ کودتاها در ترکیه و نقش‌آفرینی آمریکا در وقوع آنها پرداخته شده است. برای تماشای این مستند اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 5️⃣ بحران هویتِ جوانان ترکیه چگونه بر انتخابات پیش‌رویِ این کشور تأثیر خواهد گذاشت؟ عربی بوست 📍 زمانی که از دور به تحولات سیاسی ترکیه می‌نگریم، شاید اینگونه به نظر برسد که مسئله ترکیه صِرفا یک مسئله سیاسی است، اما هرچقدر فاصله خود با تحولات را کمتر و کمتر کنیم، متوجه خواهیم شد که مسئله اصلی در ترکیه مسئله هویت است. 📍 هنگامی که جوانان ترکیه‌ای می‌پرسند که خود را کجا باید پیدا کنند، بیشتر احساس سرگردانی می‌کنند. برخی از آن‌ها در جستجوی هویت‌شان به غرب می‌روند و برخی دیگر عازم شرق می‌شوند. این نبرد [نبرد بر سَر هویت] از همان لحظه‌ای آغاز شد که «مصطفی کمال آتاتورک» چهره ترکیه را تغییر داد. او با تغییر خطر تُرکی از عربی به لاتین که در ادبیات سیاسی ترکیه از آن به عنوان «انقلاب حروف» یاد می‌شود، به جهانیان این پیام را مخابره کرد که ترکیه چهره دیگری دارد. 📍 در حقیقت باید گفت که آتاتورک تصمیم گرفت ترکیه را به یک کشور سکولار تبدیل کند. از همان روز که این تصمیمات اتخاذ شد، جوان ترکیه‌ای خود را در نبرد بر سَر هویت خود دید. ازهمین‌روی، برخی از جوانان ترکیه خواهان روابط و مناسبات گسترده با آمریکا و اروپا هستند و برخی دیگر چین و روسیه را ترجیح می‌دهند. همچنین برخی از جوانان موسیقی‌های «ایزل» و «زحل» را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر همچنان به موسیقی‌های «ابراهیم تاتلیس» و «سزن آکسو» علاقه‌مندند. 🔖 1200 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/هویت_جوانان_ترکیه @shouba
🕎 یهودی کیست؟ 〽️ در ایـن کتاب عبدالوهاب مسـیری یکی از شـخصیت هـای مشـهورجهان عـرب در حـوزه صهیونیسـم و یهـودی شناسـی سـعی کـرده بـا ارائـه تاریخچـه ای از پیدایـش هویتهای مختلـف یهودی در دنیـا بـه تبییـن ایـن مسـاله بپـردازد کـه هویـت امروزیـن یهـود در سراسـر دنیا ناشـی از چند تفکر و چند تجمع زیسـتی در دنیا محسـوب میشـود. نویسـنده در بخشی از کتاب خـود ضمـن تعریفـی از کیسـتی یهودیـان بـه معرفـی آنهـا از منظر سـاختار ژئولـوژی- تجمعـی پرداختـه و همچنیـن بـه معرفـی تاریخچـه هویتهـای یهـودی تـا عصـر حاضـر پرداخته اسـت. ⭕️ دیگر منابع شناخت مساله فلسطین را در کتابچه هر آن چه از فلسطین و رژیم صهیونیستی لازم است بدانیم؛ اینجاست! ببینید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 6️⃣ قلیچدار اوغلو یا اردوغان؛ رژیم صهیونیستی چه آینده‌ای را برای ترکیه می‌پسندد؟ محسن فائضی ✂️برش‌هایی از متن 🔸برای پاسخ به این سؤال که احتمالاً تل آویو انتخابش برای انتخابات ترکیه کدام گزینه است، اول باید رقیب اردوغان را بررسی کرد. رقیبی که یک شخص نیست؛ بلکه جمعی از مخالفان تحت عنوان «ائتلاف ملت» متشکل از ۶ حزب به ریاست «کمال قیلیچدار اوغلو» هستند. 🔸اوغلو را می‌توان گزینه‌ای نزدیک به غرب و اروپا دانست. مسأله‌ای که در هفته گذشته با علنی‌تر و جدی‌تر شدن حمایت رسانه‌های غربی از او در مقابل اردوغان، موجب بهره‌گیری اردوغان برای حمله به رقیبش هم شده است. اما شاید مسأله برای اسرائیلی‌ها اینقدر شفاف و علنی نباشد. مروری بر مواضع اوغلو نه تنها در سال اخیر بلکه در دهه اخیر نشان می‌دهد او هیچگاه با صهیونیست‌ها رابطه خوبی نداشته است. 🔸با مروری بر رسانه‌های اسرائیلی می‌توان دریافت که هیچ کدام از طرفین انتخابات ترکیه برای اسرائیلی‌ها جذابیت حمایت ندارد. اما مروری سریع بر رسانه‌های اسرائیلی نشان می‌دهد سخنان اردوغان علیه غرب، همجنس گرایی یا سخنان اوغلو حول وضعیت اقتصادی و تنش‌های اردوغان با همسایگان از جمله مواردی است که بازتاب پیدا کرده است. 🔸 حمایت‌های مالی، حضور جریان‌ها و تشکل‌های نزدیک به اخوان المسلمین و حماس در استانبول در کنار دیگر اقدامات اردوغان موجب شده، قطعاً اردوغان گزینه مطلوب صهیونیست‌ها نباشد اما شاید بتوان دقیق‌تر پرسید که آیا رفتن و باخت اردوغان به سود تل آویو خواهد بود؟ 🔖 1287 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/انتخابات_ترکیه_اسرائیل ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 5️⃣ بحران هویتِ جوانان ترکیه چگونه بر
💠 ترکیه شبیه سریال‌هایش در پلتفرم آمریکایی «نتفلیکس» است یا شبکه‌های داخلی؟ 📍 سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که ترکیه دقیقا شبیه کدام دسته از فیلم‌ها و سریال‌های خود است؟ آیا شبیه فیلم‌هایی است که بدون هیچگونه نظارتی از سوی سازمان رادیو و تلویزیون از طریق پلتفرم آمریکایی نتفلیکس پخش می‌شوند و یا به فیلم و سریال‌هایی که از شبکه‌های داخلیِ زیرمجموعه سازمان یادشده پخش می‌گردند، شباهت دارد؟ 📍 فیلم‌هایی که از پلتفرم نتفلیکس پخش می‌شوند، ترکیه را یک جامعه سکولار نشان می‌دهند که البته چنین چیزی از واقعیت‌های این کشور به دور است. جامعه‌ای که در آن قُبح فرزندآوری در خارج از چارچوب ازدواج ریخته می‌شود و همجنس‌گرایی به یک پدیده فراگیر تبدیل می‌شود. آنچه که در این فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شود، وجود انواع و اقسام آزادی‌‎های خارج از چارچوب و ضابطه در ترکیه است. این تصویر در حالی است که به عنوان مثال، شما در جامعه ترکیه به ندرت می‌توانید فرزندآوری در خارج از چارچوب ازدواج را مشاهده کنید. 📍 نکته دیگر این است که در هر دو دسته فیلم و سریال‌های ترکیه‌ای که بدان اشاره شد، می‌بینیم که زنان و دختران محجبه خیلی کم به تصویر کشیده می‌شوند. این آثار تا حدود زیادی از واقعیت جامعه ترکیه به دور هستند، به ویژه اینکه زنان ترکیه برای برخورداری از حق داشتن حجاب مبارزات بسیاری انجام داده‌اند. 📍 آن دسته از جوانان ترکیه که خود را حامی آزادی می‌دانند، احساس می‌کنند که درگیر نبردی بر سَر هویت‌شان هستند. این جوانان از اقدامات اردوغان که ترکیه را به یک جامعه مسلمان و محافظه‌کار تبدیل کرده است، ناراضی هستند. در ماه آوریل سال 2021 بود که دولت ترکیه رسما خروج خود از معاهده جهانی «استانبول» (پیمان منع خشونت علیه زنان) را اعلام کرد. مخالفان این اقدام اعلام کردند که دولت آنکارا با چنین سیاستی، اولین گام را به سمت «اسلامی‌سازی ترکیه» و دور نگاه داشتن آن از اروپایِ آزاد برداشته است. 📍 موافقین خروج از معاهده جهانی «استانبول» گفتند این معاهده هیچ سنخیتی با ارزش‌های اجتماعی و خانوادگی در ترکیه ندارد و زمینه را برای «عادی‌سازی همجنس‌گرایی» فراهم می‌آورد. جوانان مخالف براین باورند که چنین اقداماتی از سوی دولت، مانع از پیوستن ترکیه به جهانِ پیشرفته و مدرن می‌‎شود. بخشی از یادداشت : بحران هویتِ جوانان ترکیه چگونه بر انتخابات پیش‌رویِ این کشور تأثیر خواهد گذاشت؟ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 7️⃣ مرد به یاد ماندنی ترک ها 📍 در آخرین سفر حیات خود که به ایران آمدند در پاسخ به روزنامه نگارانی که شاهد بودند که او با دو کیف پر از دارو و با همراهی دکترها راهی این سفر است و پرسیده بودند که «در این سن و سال و با این وضعیت چرا به ایران سفر میکنید؟» گفته بود: اگر لازم باشد من بر روی برقها سینه خیز میروم و برای یاری ایران در آنجا حاضر میشوم. 📍 نجم الدین اربکان، به جرئت پدر اسلامگرایی ترکیه است. فارغ از اردوغان و دیگر هم پیالگی های او در آن روزها، در انتخابات اخیر ترکیه حزب سعادت، یادگار حزبی او در کنار کمال قلیچداراوغلو نشسته؛ و در آن سو پسرش فاتح اربکان با حزب رفاه جدید جزو حامیان اردوغان است. ❓ اربکان که بود و چه تاثیری بر صحنه سیاست در ترکیه به جای گذاشت؟ برای مشاهده مستند نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/8drIS ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 8️⃣ موسسه معارف یا مدارس گولن؛ رقابتی بر سر تصاحب مدارس ترکیه در دنیا بیرول أکجون _ کریتر ✂️ برشهایی از متن ♦️ پس از آنکه مدارس «فتح‌الله گولن» توانستند در ترکیه به موفقیت دست پیدا کنند، تعدادی از مراکز آموزشی وابسته به این سازمان در خارج از مرزهای ترکیه تشکیل شد. در ابتدای امر، این مدارس در آسیای مرکزی گسترش یافتند. این اتفاق در دوران پس از جنگ سرد رخ داد. ♦️ در دوران جنگ سرد، ترکیه در جبهه دفاع از جهانِ غرب در برابر کمونیسم نقش‌آفرینی کرد. در آن هنگام، نقش فرهنگی به ترکیه سپرده شد؛ نقشی که البته ـ از لحاظ جایگاه و اهمیت ـ کمتر از نقش‌آفرینی در عرصه ژئوپلیتیک نبود ♦️ مقامات دولت آنکارا به منظور مقابله با سیاست‌های سازمان «گولن» به ایجاد تعدادی از مراکز و مؤسسات آموزشی بین‌المللی در خارج از ترکیه مبادرت ورزیدند. در همین راستا، در تاریخ 17 ژوئن سال 2016 و با تصویب «مجلس ملی کبیر ترکیه»، طرح تأسیس بنیاد (مؤسسه) «معارف» به موجب قانون شماره 6721 تصویب شد ♦️ سازمان «گولن» قدرت خود در رقابت با مدارس جدیدِ تأسیس‌شده توسط مؤسسه «معارف» را از دست داده است. در کشورهایی که مؤسسه «معارف» به تأسیس مدارس خاصِ خود مبادرت ورزیده است، تعداد شرکت‌کنندگان در مدارس سازمان «گولن» کاهش یافته است. 🔖 2200 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/گولن_مدارس_معارف ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba