eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
902 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
🎬 مستند: آموزش و پرورش در جهان عرب 🔹ما و جهان عرب سرشار از مساله‌های یکسان و مشابه هستیم. مساله آموزش و پرورش یکی از این مسائل است. مشکلات آموزش و پرورش در ایران و جهان عرب شباهت‌های بسیاری دارد. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده است به مساله آموزش و پرورش در جهان عرب پرداخته شده است. 🖇فیلم کامل این مستند را از اینجا مشاهده و دانلود کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠علل گرایش عربستان سعودی به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران علیرضا بیگی 🔹مجموع مشکلات داخلی عربستان، کنش های ناموفق منطقه ای این کشور و نگرانی از تحولات بین المللی سبب تغییر لحن محمد بن سلمان نسبت به ایران و گرایش به مذاکره با آن شده است. در این میان قدرت روزافزون منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت بیشترین تاثیر را در این تغییر رفتار داشته است. پیش بینی می شود پیروزی مقاومت فلسطین بر رژیم صهیونیستی در جنگ 11 روزه غزه که به نوعی پیروزی محور مقاومت بر محور آمریکایی به شمار می رود، عربستان را بیش از پیش در نیل به توافق با جمهوری اسلامی ایران مصمم کند. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تحولات اخیر منطقه غرب آسیا که سبب تمایل بیش از پیش عربستان به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران جهت نیل به توافق و برقراری مجدد روابط شده است، ممکن است روند عادی سازی عربستان با رژیم صهیونیستی را به تاخیر اندازد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. @shouba
💠داستان اسلام ِسیاسی در عربستان؛ ترکیب وهابیت و اخوان‌المسلمین! محمدجواد محمدی مجد 🔹از این رو با ترکیب اندیشه سلفی(وهابی) با تفکر اخوانی، جریان سلفیه سروری یا سروریه سربرآورد (به دلیل نسبت آن به محمد سرور زین العابدین، روحانی معروف سوری‌الاصل) که معتقد بود حکومت از آن فقها و علما است، این جریان با محوریت اشخاصی چون: سلمان العوده، عائض القرنی، سفر الحوالی با گسترش فعالیت خود، محبوبیت فراوانی بین جوانان عربستانی کسب کرده و حکومت آل سعود را دچار نگرانی عمیقی نمود. از این رو، آل سعود تصور کرد که این جریان برای حکومت، چالشهای زیادی ایجاد خواهد کرد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی سرنوشت انتخابات و دموکراسی در افغانستان؛ از یک دموکراسی پویا تا تجزیه‌طلبی علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹بسیاری بر این نظرند که این قانون یکی از جامع‌ترین و مدرن‌ترین قانون های اساسی در منطقه بود که در آن به حقوق و آزادی‌های فردی ارج گذاشته شده، مصونیت مسکن، آزادی مناسک مذهبی، آزادی تشکیل اجتماعات و احزاب در قانون تعیین شد، شکنجه، تبعید، سانسور قبل از نشر و تعقیب مخالفین سیاسی ممنوع شد. 🔹علت اصلی این شکست‌ها، عدم سازگاری مدل دموکراسی آمریکایی با جامعه افغانستان است. اولا که نوع سهمیه‌بندی در کنفرانس بن (سال 2001) بر اساس سهام اقوام شکل گرفت که این تقسیم‌بندی در سالهای بعد به تنشهای قومی دامن زد و احساسات و نفرتهای قومی را افزایش داد. در سالهای اخیر نیز ضعف در خدمات عمومی و ناامنی در مناطق شهری نارضایتی اکثریت روستاییان و شهرنشینان را به بار آورده است. کمکهای بین‌المللی که بنابود موجب آبادانی کشور شود، فساد دولتی به بارآورد و طرحهای عمرانی کمتر به ثمر نشستند. گفتمان فساد و استبداد دولت تبدیل به مطالب رایج برخی رسانه‌ها شد. اما به علت حمایت ائتلاف از دولت و ترس از تسلط طالبان بر کشور و ادامه هرج و مرج در کشور احزاب، مردم و رسانه‌ها کمتر به گزینه کودتا و انقلاب فکر می‌کنند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚معرفی کتاب «روش‌شناسی بنیادین اندیشمندان معاصر جهان اسلام» 📮اثر حاضر، شامل مجموعه تأمل‌هایی در پروژه فکری متفکران معاصر مسلمان است که براساس روش شناسی بنیادین به نگارش در آمده است. 📮در مقدمه کتاب، روش‌شناسی بنیادین؛ تمهیدات نظری آمده است که بخشی از درس‌گفتار حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا با عنوان «روش شناسی متفکران معاصر اسلامی» است که در دوره یکساله فکر معاصر عربی – اسلامی در المرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیه ارائه شده است که در ضمن آن، به چیستی، چرایی و چگونگی اجرای روش شناسی بنیادین می‌پردازد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠درباره وضعیت دموکراسی در لبنان؛ حکایت یک استثنا در جهان عرب! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹لبنان یک استثنا است. از سال 1941 که لبنان مستقل شد همواره شاهد این تفاوت ها بود. اولا در نظام جمهوری لبنان بر خلاف سایر جمهوری های ادعای ایدئولوژی انقلابی وجود نداشت. دوم آنکه لبنان کمتر از سایر کشورهای عربی دچار نبود دموکراسی شد. سوم اینکه اوضاع اقتصادی ای که منجر به نداشتن آزادی سیاسی می‌شد در لبنان کمتر بود. مسئله بی سوادی سیاسی و ناآگاهی ها که در برخی کشورهای عربی حاکم بود در لبنان کمتر بود. کودتاهای نظامی، حکومت نظامی و دخالت نهادهای نظامی در جامعه در لبنان کمتر به وقوع پیوست. 🔹آزادی احزاب در این کشور، آزادی ِ مطلقی نیست و تابعی‌ست از نوعی توافق بر سر تقسیم قدرت که اگر توافق و تعادل به هم بخورد منجر به درگیری می‌شود. به مرور زمان این نکته باعث شده است نوعی فضای رانتی در همه جا، در سیاست، در اقتصاد، در خدمات و… در لبنان ایجاد شود و افراد مقتدر در لبنان، علی رغم اینکه از لحاظ سیاسی و دینی با یکدیگر اختلاف دارند و احزاب رو در رو تلقی می‌شود، اما به نوعی، ذیل یک توافق نانوشته، در تقسیم منافع و حفظ نفوذ خود کوشا هستند که چنین چیزی طبعاً به زیان شهروندان لبنانی‌ست. 🔹مفهوم اپوزیسیون در لبنان کمی متفاوت است. در لبنان اکثریت مطلق یا نسبی ای تاکنون وجود نداشته، چراکه همه مناصب از سران قوا گرفته تا کارمندان بر اساس نوعی تقسیم بندی ای فرقه ای جای گذاری شده اند لذا هیچ یک از فرق دینی و احزاب وابسته به آنها نمی‌توانند اکثریت را داشته باشند 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
6.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مستند: مسلمانان انگلستان 🔹حضور مهاجرین مسلمان در انگلستان سابقه طولانی دارد و اکنون حدود سه و نیم میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تهیه شده است به تاریخچه حضور مسلمانان در انگلیس، نحوه مواجهه حکومت این کشور با آنها و فعالیت های سیاسی، اجتماعی و مذهبی مسلمانان انگلستان پرداخته میشود. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💎درباره وضعیت همسران زندانی اعضای داعش؛ ما را از جهنم نجات دهید! 🔹«من از از دولت مغرب و پادشاه محمد ششم می‌خواهم که به ما کمک کرده و ما را به وطن عزیز خود بازگرداند. ما در اینجا عذاب زیادی می‌کشیم. شرایط بسیار سختی در اینجا حاکم است و ما از گرسنگی و ضعف امکانات پزشکی و دارویی رنج می‌بریم». این‌ سخنان یکی از زنان جوان مغربی به نام «الف.ر» است که 24 سال سن دارد. او درحال حاضر در عراق زندانی است و از درد و رنج‌های مستمر زنان و کودکان اتباع مغربی عضو داعش از زمان سقوط این گروه تروریستی، سخن می‌گوید. او انتظار رهایی از جهنمی را می‌کشد که در آن گرفتار شده است. این زن مغربی مانند دیگر زنان هم‌وطن خود می‌خواهد از اسارت خارج شده و به وطنش بازگردد. او نامه‌ای را از طریق «کمیته ملی هماهنگی خانواده‌های بازداشت‌شده در سوریه و عراق» به دولت مغرب ارسال کرده است. در نامه مذکور آمده است: «سازمان اداری زندان، کودکانی را که دولت‌ متبوع‌شان رسما درخواست بازگشت‌ آن‌ها را ارائه دهد، به کشور خود بازمی‌گرداند. من از شما مسئولان مغربی می‌خواهم که دخترم را نجات دهید. آن‌ها تهدید کرده‌اند که دخترم را به پرورشگاه منتقل می‌کنند. به من رحم کنید و شرایطی را فراهم کنید تا بتوانم همراه با دخترم به کشور مغرب بازگردم. من پیشتر با عزت و کرامت در وطن خود زندگی می‌کردم. اما امروز تاوان اشتباهی را پس می‌دهم که همسرِ فریب‌خورده‌ام مرتکب شده است»... 🔻برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به وضعیت انتخابات و دموکراسی در آذربایجان؛ اقتدارگرایی محبوب! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹دولت آذربایجان نزد افکار عمومی دولت محبوبی است و این مساله قابل انکار نیست. خاندان علی‌اف ثبات سیاسی و اقتصادی را به آذربایجان بازگردانده است؛ بخصوص اخیرا که آرزوی مردم آذربایجان را تحقق بخشیده و بخش بزرگی از اراضی اشغال شده را پس گرفته است؛ تحقق آرزویی که مردم فکر می‌کردند تا صد سال آینده هم نمی‌توانند به آن دست یابند دولت آقای علی‌اف را در اوج محبوبیت قرار داده است. ثبات سیاسی هم باعث سرمایه گذاری بزرگ بر بخش انرژی شده است. به خاطر این ثبات اقتصادی، بخصوص در بخش انرژی، الان آذربایجان می‌تواند در معادلات سیاسی دنیا نقش ایفا کند. با کمک کمپانی‌های اروپایی خط لوله باکو – تفلیس – جیحان ایجاد شده و بخش مهمی از نفت اروپا را تامین می‌کند. خط لوله کریدور گاز جنوبی، گاز خزر را به اروپا می‌رساند و پول زیادی را نصیب آذربایجان می‌کند. این درآمد بالا، باعث بالا رفتن سطح رفاه شده و همین امر رضایت مردم را از این حزب بالا می‌برد. 🔹رسانه‌ها تقریبا در اختیار دولت است. شبکه‌های تلویزیونی که راه و مرام دولت و حزب حاکم را تبلیغ می‌کنند و روزنامه‌های اصلی هم هوادار دولتند. جریان‌های غربگرا و اسلامگرا هم به شکل محدود رسانه دارند. ظهور شبکه‌های اجتماعی و نقش این رسانه‌ها در گسترش رسانه‌های منتقد هم پدیده قابل مطالعه‌ای است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی وضعیت انتخابات و دموکراسی در سودان؛ دموکراسی گروگان نظامیان! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹تقریبا تا قبل از 2015 چیزی به نام تشکیلات مردمی به صورت رسمی در سودان نداریم؛ شاید تحت عنوان مفاهیمی چون فمینیسم بتوان مجموعه‌هایی را یافت اما اصلا عمرالبشیر در طول 30 سال حکومت خود اجازه شکل‌گیری سندیکا و ان‌جی‌او و یا هر تشکیلات دیگری را نمی‌داد مگر اینکه کاملا زیر نظر آن‌ها باشد که در این صورت هم دیگر مردمی نبود. پیش از او هم که اصلا چنین مسائلی در کشورهایی مثل سودان مطرح نبود. 🔹در سودان دموکراسی وجود ندارد. حتی بعد از رفتن عمرالبشیر، نسبت به دولت موقتی که بر سر کار آمده در ابتدا تا حدی رضایت وجود داشت اما در این دو سال چون عملکرد خدماتی، اقتصادی و امنیتی ضعیفی از خود نشان داده‌اند که مردم اصلا راضی نیستند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به وضعیت دموکراسی در فلسطین؛ در تقلای مردم‌سالاری در میانه مقاومت ✂️برش‌هایی از متن: 🔹اگر کشورهای عربی اجازه می‌دادند در همان محدوده 1948 مردم فلسطین دولت تشکیل دهند و بعد به اسرائیل حمله می‌کردند حداقل فلسطین صاحب دولت می‌شد و امروز ما با این وضع در فلسطین مواجه نبودیم و دیگر نیازی نبود که دولت‌های مصر، سوریه و یا اردن بخواهند نیابت مردم فلسطین را بر عهده داشته باشند. البته نباید فراموش کرد که تصمیم انگلیس بر این بود که مردم فلسطین به این توانایی نرسند که دولت خود را تشکیل دهند. 🔹دولت خودگردان هم مثل بسیاری از دولت‌های عربی سرشت خودکامه‌ای دارد و هیچ قطب دیگری را برنمی‌تابد. مصداق بارز این ادعا هم ماجرای انتخابات 2006 و پیروزی حماس است که به بهانه‌ی اینکه حماس قادر به اداره حکومت نیست، نتیجه انتخابات را نپذیرفت و حوزه اقتداری حماس را از کرانه حذف کرد. تا پیش از آن نیز انتخابات به نحوی مهندسی می‌شد که باب طبع جناح حاکم یعنی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) باشد. 🔹در فلسطین عملا دولتی وجود ندارد که بخواهیم به دنبال دموکراسی باشیم چه برسد به اینکه رضایت از دموکراسی در آنجا سنجیده شود. با همین دولت نیم‌بند هم وقتی 16 سال است که اساسا انتخاباتی برگزار نشده است مردم حرفی برای گفتن ندارند. قطعا خواستار انتخابات هستند اما اصلا زورشان نمی‌رسد کاری انجام دهند وقتی اسرائیل و آمریکا و خودگردان با هم مانع می‌شوند. پس فرایند دموکراتیک معطل است پس سنجش هم معنا ندارد. اما قطعا مردم از احیاء مجلس و تشکیل دولت ملی حمایت می‌کنند و خواستار آن هستند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 پرونده: وضعیت انتخابات و دموکراسی در جهان اسلام 🔺 جایگاه انتخابات و دموکراسی در مصر؛ اینجا همه چیز نمایشی است! 🔺 درباره وضعیت دموکراسی در یمن؛ پدیده «قبیله» مانع مهم دموکراسی 🔺 نگاهی به وضعیت دموکراسی در آسیای میانه؛ قرقیزستان آزادترین و ترکمنستان بسته‌ترین کشورها 🔺 نگاهی به وضعیت انتخابات و دموکراسی در ترکیه؛ انتخابات واقعا آزاد و فضای سیاسی واقعا باز! 🔺 درباره وضعیت دموکراسی در عراق؛ حکایت یک دموکراسی بدون زیرساخت! 🔺 درباره وضعیت دموکراسی در سوریه؛ اینجا هیچ نشانه‌ای از دموکراسی نیست! 🔺 بررسی وضعیت دموکراسی در عربستان؛ حتی اپوزوسیون هم دنبال دموکراسی نیست! 🔺 درباره وضعیت دموکراسی در پاکستان، داستان یک دموکراسی ناقص 🔺 بررسی سرنوشت انتخابات و دموکراسی در افغانستان؛ از یک دموکراسی پویا تا تجزیه‌طلبی 🔺 درباره وضعیت دموکراسی در لبنان؛ حکایت یک استثنا در جهان عرب! 🔺 نگاهی به وضعیت انتخابات و دموکراسی در آذربایجان؛ اقتدارگرایی محبوب! 🔺 بررسی وضعیت انتخابات و دموکراسی در سودان؛ دموکراسی گروگان نظامیان! 🔺 نگاهی به وضعیت دموکراسی در فلسطین؛ در تقلای مردم‌سالاری در میانه مقاومت ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba