eitaa logo
شعوبا
1.7هزار دنبال‌کننده
960 عکس
272 ویدیو
1 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba1
مشاهده در ایتا
دانلود
💠جریان صدر در عراق و مرجعیت عربی محمد قطرانی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹رابطه سید محمد صدر با حکومت بعثی عراق به دو مرحله تقسیم می شود. در ابتدای به مرجعیت رسیدن وی در عراق رابطه او و حکومت صدام بسیار خوب بود و همین مساله هم موجب انتقادات بسیاری از وی توسط گروه های مبارز عراقی خارج کشور شد. زمانی که اجازه برگزاری نماز جمعه را به سید‌محمد صدر می‌دادند، آیت‌الله سیستانی اجازه نیافت تا در مسجد خضراء نماز بگذارد. 🔹از همان ابتدای اوج گیری کار سید محمد صدر به دلایل مختلف بین وی و مراجع نجف دوگانه ای جدی ایجاد شد. از طرفی وی نماد حوزه عربی بود و ارتباط گیری وی با مردم ضعیف جامعه عراق هم وی را به تنها نقطه رهایی بخش داخل کشور عراق مبدل کرد. کارهای وی موجی عظیم در گروه‌های خاموش عراق، مانند گروه‌های شیعه و مظلوم و فقیری که کسی برای آنها حساب باز نمی‌کرد، پدید آورد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به زندگی و آرای طاهر بن عاشور؛ روشنفکری در دل نهاد سنتی دین! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹از نظر جمال الدین دراویل، شیخ طاهر بن عاشور بار روشنفکری در فرهنگ عربی اسلامی معاصر را از درون نهادهای قدیمی دین به دوش می کشد و اگر او این جایگاه علمی بالا را نداشت و از حمایت خانواده‌اش که از ریشه دارترین خانواده ها و مشهورترین خاندان اشراف و نزدیک به قدرت هستند برخوردار نبود به سرنوشتی بدتر از «شیخ عبدالعزیز ثعالبی» و «طاهر الحداد» دچار می شد. 🔹همچنین این عالم تونسی متوجه شد که عقب ماندگی در علم اصول فقه دلیل اصلی عقب ماندگی اجتهاد در مصر و مراکش است. او برای آزادی کیان عربی و اسلامی از استعمار و پسرفت و جهالت، خواستار احیای اجتهاد، نواندیشی و شکوفایی عقلی شد و راه این کار را اصلاح مجموعه های آموزشی مانند دانشگاه الزیتونه و دانشگاه القرویین دانست. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠آینده‌پژوهی نقش‌آفرینی چین در افغانستان؛ تلاش برای پر کردن خلا آمریکا ✂️برش‌هایی از متن: 🔹دفتر سیاسی طالبان در مورد روابط بین طالبان و چین می‌نویسد: «ملا اختر، طی دو سال گذشته بیش از پانزده بار به چین سفر کرده و با مقامات چینی در شهرهای مختلف ملاقات داشته است. محور مذاکرات وی با مقامات چینی، حول سه موضوع اصلی بوده است: تأمین امنیت مرزها، پروژه های اقتصادی و پرونده شبه‌نطامیان مستقر در اویغور (واقع در شمال ولایت بدخشان افغانستان). 🔹حضور آمریکایی ها در افغانستان متفاوت بود. نقش‌آفرینی چین در سطح آمریکا نخواهد بود، حتی اگر چین بخواهد خلاء آمریکا را پر کند، با هدف گریز از تهدیدات خواهد بود نه کسب منافع. 🔹بهبود روابط چین و افغانستان، بستگی به عدم دخالت طرفین در امور داخلی طرف دیگر دارد. برای پکن، این بدان معناست که طالبان نباید افراط گرایی را به منطقه آشفته سین کیانگ (ترکستان شرقی) در چین صادر کند، و این نیازی اساسی در هر دیدار یا ملاقات بین طالبان و مقامات چینی است. یک منبع در دفتر سیاسی طالبان می‌گوید: «من به یاد نمی‌آورم که در سال‌های گذشته از چین دیدن کرده باشم و چینی‌ها مکانیزم برخورد با پانصد جنگجوی اویغور در ولایت بدخشان افغانستان را در اختیار ما قرار نداده باشند». 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
2.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند: فلسطینیان داخل سرزمین‌های اشغالی 🔹از ویژگی‌های مهم آخرین درگیری جدی میان فلسطینیان و نیروهای رژیم اسرائیل که در اردیبهشت ماه 1400 رخ داد، نقش‌آفرینی جدی فلسطینیان داخل سرزمین های اشغالی در این معرکه بود. فلسطینیانی که به «عرب 48» معروف‌اند. 🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تهیه شده، علاوه بر آشنایی با وضعیت اعراب داخل مرزهای رژیم اشغالگر فلسطین، مروری بر درگیری‌های آنان با نیروهای این رژیم صورت پذیرفته است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️نگاهی گذرا به اجتهادات دینی پیرامون جایگاه زن در فضای فرهنگیِ جهان عرب استاد حیدر حب الله ✂️برش‌هایی از متن: 🔺اسلام گرایان احساس کردند که تعالیم اسلامی مورد هجمه جریانهای سکولار و مدرن قرار گرفته است، و نگرانی شدیدی نسبت به قضایای حساسی، مثل حجاب داشتند. در آن دوران حجاب به عنوان نمادی از محرومیت زن نسبت به زندگی اجتماعی و سیاسی معرفی می‌شد. از جانب دیگر سکولارها سعی کردند که نظراتشان را در صحنهِ عمل ثابت کنند، با این بیان که تجربه غربی به دلیل آزاد کردن زنان پیشرفت چشمگیری را از خود به جای گذاشته است، در حالی که جامعه اسلامی با انحطاط فراگیری رو به رو است. همچنین سکولارها مدّعی بودند که اسلام گراها هیچ وقت از حقوق مظلومین از جمله زنان دفاع نکرده‌اند. 🔺علامه شمس الدین، در سلسله کتاب‌های خود با عنوان «مسائل حرجه فی فقه المرأه» اصول اجتهادی نسبت به قضیه زن را با محوریت قرآن بازسازی می‌کند و نصوص حدیثی و تاریخی را در سایهٔ کلیات قرآنی قرار می‌دهند، و به نتایجی می‌رسد که در آن دوران جسورانه به شمار می‌رود. به عنوان مثال می‌توان به جواز سرپرستی منصب حکومت جامعه توسط زن اشاره کرد. 🔺مساله زن از قرن نوزده میلادی تا به حال موجب کشمکش بین دو جریان بزرگ بوده است، از طرفی جریان روشنفکری که بر مساله حقوق و آزادی پافشاری می‌کند و در پارادایم اومانیسم می‌اندیشد و در مقابل جریانی که روی مساله عفّت و اخلاق تاکید می‌ورزد. این دو قطبی (آزادی ـ عفّت) بر همه پژوهشگران نسبت به قضیه زن سایه افکنده است، در بین این دو قطب می‌بینیم که متفکّر اسلامی سعی می‌کند مساله زن را به گونه‌ای ارائه دهد که میان این دو نظریه جمع کند، به طوری که حقوق بیشتری به زن بدهد بدون این که خودش را در مهلکه از بین بردن ارزشهای اخلاقی و اجتماعی بیفکند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
14.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 جهان اسلام و جهان غرب چه نیازی به هم دارند؟ 🔹دکتر نصر حامد ابوزید ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠تحلیلی بر رخنه به منزل وزیر جنگ اسرائیل؛ خانه‌ای از شیشه! سید عرفان الدین افضلی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹این اولین باری نیست که چنین اتفاقی در اسرائیل رخ می‌دهد و اگر پیشینه این جدال بررسی شود خواهیم دید این اتفاق بخشی از جنگ دیرینه ایران و اسرائیل در تمام سطوح است. از جنگ‌های سایبری سرد که تازگی افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است، تا تعرضات فیزیکی اخیر در دریای سرخ بین دو کشور. اما عملیات اطلاعاتی اخیر ایران که بر هوشمندی اطلاعات استوار و از حساسیت و دقت بالایی برخوردار بود حاوی یک پیام بسیار مهم برای جامعه جهانی و اسرائیل بود. پیامی مبنی بر اینکه وزیر امنیت اسرائیل در هر لحظه‌ای در تیررس و تحت نظر ماست. 🔹بررسی جزئیات این اتفاق نشان می‌دهد بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از سالها قبل زیر نظر نیروهای اطلاعاتی ایران بوده است. جنبه دیگر این پیام امنیتی انعکاس قدرت ایران در حوزه اطلاعاتی بود. بدین صورت که ایران برای رسیدن به هر شخصیت اسرائیلی و یا کشف برنامه‌های امنیتی و نظامی اسرائیل در قبال خود یا محور مقاومت از هر ابزاری حتی جاسوس انسانی استفاده می‌کند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠آیا سازمان اخوان‌المسلمین به پایان عمر خود رسیده؟ عصام تلیمه ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مشکلات و معضلات در ساختار اخوان‌المسلمین تنها از دوران حکمرانی آن در زمان انقلاب سال 2011 و یا از مرحله کودتا علیه آن در سال 2013 آغاز نشدند. این مشکلات و معضلات از سال‌ها پیش از ظهور و بروز انقلاب و کودتا، در ساختار اخوان وجود داشتند و بر روی هم انباشته شدند. در واقع، اخوان‌المسلمین با یک ناکارآمدی مزمن در عرصه فعالیت‌های سازمانیِ یکپارچه و نظام‌مند چه در داخل و چه در خارج از مصر مواجه بوده است. افزون بر این، اعضاء و رهبران اخوان همواره حفظ جایگاه و موقعیت خود را به کار و فعالیت مخلصانه ترجیح داده‌اند. رهبران اخوان، بحث و تبادل نظر و نیز شفافیت را قربانیِ نهادینه کردن اطاعت و پیرویِ بی چون و چرایِ اعضاء از رهبران، کردند. تمامی این عوامل دست به دست هم دادند تا اخوان‌‌المسلمین پس از کودتای ماه ژوئیه دیگر استراتژی روشنی برای برخاستن و ازسرگیری فعالیت‌های خود نداشته باشد. 🔹حال و روز کنونی سازمان اخوان‌المسلمین به گونه‌ای نیست که بتوانیم خیزش مجدد آن را متصور باشیم. تنها چیزی که مشاهده می‌کنیم نشانه‌ها و شواهد زوال و نابودی است؛ مگر اینکه خداوند تقدیر دیگری را برای اخوانی‌ها رقم بزند و رهبران آن بتوانند یک بار دیگر از لحاظ فکری، سیاسی، اداری، تبلیغی و … از جای خود برخیزند. ممکن است افکار اخوان‌المسلمین به عنوان یک مکتب در عصر نوین باقی بمانند، اما متأسفانه باید بگوییم که هیچ علامت و نشانه‌ای برای بقای خودِ این سازمان به چشم نمی‌خورد. بدون شک، دچار شدن سازمان اخوان‌المسلمین به چنین سرنوشتی نشأت‌گرفته از یک قصور داخلی در صفوف خودِ سازمان بوده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی مدارس فکری نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺نجف یک کانون محوری دارد که اقتدار نجف به دست آن است. الان در نبود آقای خویی باز هم کانونی‌­ترین مدرسه متعلق به آقای خویی است که بلحاظ روش اجتهاد و مبانی و رویکرد همچنان اقتدار دارد و خروج از این کانون و درگیر شدن با آن، به شدت سخت و واجد تبعات است. 🔺قبل از درگیری صدر دوم با مرجعیت سنتی در نجف و شکست اقتدار مرجعیت سنتی، اساسا خاندان‌­ها آنچنان اقتداری داشتند که اجازه نمی­‌دادند مرجعیت یا کرسی دروس عالی، خارج از آن خاندان شکل بگیرد و به صورت ارثی مرجعیت را درون خاندان خودشان نگه می­داشتند. 🔺در آینده ما بیشتر از حال حاضر از نجف خواهیم شنید چون قرائت نجف، رقیب قرائت قم است. به اضافه که جریان روشنفکری به این نتیجه رسیده که آلترناتیو نظریه جمهوری اسلامی در میان محافل روشنفکری ظهور نمی­کند بلکه در محافل حوزوی ظهور خواهد کرد 🔺غربی­‌ها آگاهانه دوگانه نجف و قم و آقای سیستانی و آقای خامنه‌­ای را دامن می­زنند که البته جدید هم نیست! ما شاید بتوانیم بگوییم این دوگانه نیست، بلکه یگانه تشکیکی است. در سه­‌گانه وکالت فقیه، نظارت فقیه، ولایت فقیه، آنکه بیگانه است وکالت فقیه است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 نگاهی به تاریخ جنبش زنان در ترکیه؛ چهار رویکرد متفاوت در قبال مسائل زنان ✂️ برش‌هایی از متن: 🔺زنان ترکیه در سال 1934 حق نامزدی در پارلمان را به دست آوردند و چهار سال قبل از آن حق رأی و شرکت در انتخابات شهرداری را داشتند. این تاریخ در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی زودهنگام است؛ به عنوان مثال در سوئیس، زنان به حقوق سیاسی خود در سال 1971 دست یافتند. ما تصور نمی‌کنیم که این پیشرفت هدیه‌ای از سوی دولت جدید ترکیه باشد، بلکه در نتیجه راهپیمایی‌های طولانی مبارزه است که زنان ترک ده‌ها سال قبل از شروع جمهوری جدید آن‌ را آغاز کردند. 🔺جنبش فمینیستی بین سال‌های 1980 تا 1990 دوره‌ای از ثبات را تجربه کرد اما در اوایل دهه 90 زنان به خصوص زنان کُرد، به دلیل نژاد و زبان و زنان مسلمان به دلیل حجاب از تبعیض آشکار قرار گرفتن، در اولویت این جنبش رنج بردند که باعث ایجاد تفرقه شد و در دهه نود شاهد تقسیم شدن جریان فمنیسم به چهار جریان متفاوت بودیم: کمالیسم، رادیکالیسم، کُرد و مسلمان. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚نگاهی به کتاب «الاسلام العربی»؛ اسلامِ عربی چگونه اسلامی است؟ مهدی رفیعی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺دین جدید اعراب را در کنار هم جمع نمود و به آن ها وحدت بخشید و علیرغم کشمکش های موجود با تقسیم وظایف، دولتی واحد تشکیل داد و به هر اندازه اسلام گسترش می یافت الگوهای فرهنگ عربی و ارزش های آن ها نیز گسترش می یافت و اساسا یکی از دستاورهای اسلام احیای هویت امت عربی بود. 🔺هرچند بررسی دقیق آماری جمعیتی آن روز ممکن نیست ولی مورخان از رشد روزافزون اعراب در مناطق فتح شده گزارش های متعددی دارند. با مهاجرت های جمعی، ساختار جمعیتی برخی شهرها و روستاها تغییر یافت و با این تغییر، فرهنگ و روابط انسانی آن مناطق نیز متفاوت شد. 🔺به صورت کلی اسلام عربی از تاویل و مبالغه به دور ماند و با رسالت پیامبر ارتباطی مستقیم و بدون پیچیدگی برقرار نمود. مسلمان عربی هیچ گاه احساس نمی کرد که میان آیات قرآن ابهام و حجاب ضخیمی وجود دارد. در این دیدگاه اسلام آیینی است که تدین ظاهری در آن بسیار مهم تر از ایمان درونی و محرک است. شکوفایی فقه و توجه بسیار به آن و ضعف فلسفه خصوصا فلسفه الهی در حوزه اسلام عربی نشانگر امتداد این نگاه است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به افغانستان­‌شناسی در ایران؛ دلخوری نسبت به افغان‌ها بخاطر کتب درسی! ✂️✂️برش‌هایی از متن: 🔹در ملی‌­گرایی ایرانی هیچ‌­گاه نخبگان و فرهیختگان ایرانی به دنبال این نبودند که افغانستان را به ایران ملحق کنند و شواهدی برای این الحاق بیاورند. البته در میان مردم معمولا کم اطلاع در مورد افغانستان، این نگاه وجود دارد. 🔹کتاب­های درس تاریخِ مقاطع تحصیلی متوسطه است که عموما بحث از افغانستان را در حاشیه تاریخ حکومت صفویه بیان می‌­کنند. در این کتب حکومت صفویه به صورت درخشانی نمایانده می‌­شود که این دوره درخشان تاریخ ایران، توسط افغان­‌ها افول می­کند. سرنگونی صفویه به دست افغان­ها، دلخوری در ذهنیت دانش آموز ایرانی می­‌کارد که در آینده تاثیرات منفی می‌­گذارد. 🔹ما به شرق و افغانستان، همیشه بی توجه بوده‌­ایم. با اینکه قرابت فرهنگی و زبانی زیادی با افغانستان داریم اما اطلاعات مردم ما در مورد افغانستان بسیار کم است. این آسیب بیشتر متوجه حاکمیت است 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba