شعوبا
🔫بازداشت الغنوشی در تونس، تیر خلاص به اسلامگرایی سکولار! خبر بازداشت راشد الغنوشی رهبر حزب اسلامگر
💠 آراء و نظرات راشد الغنوشی
✂️ برش هایی از متن
🔸 ما امروزه در دوران دولت ملی ـ و نه دولت خلافت ـ به سر میبریم که مبتنی بر اندیشهی شهروندی است… در حال حاضر، هیچ مجالی برای تطبیق اسلامِ فراوطنی و فراملی نیست… امپراتوری اسلامی وقتی به پا شد که نظم جهانی آن دوران مبتنی بر امپراتوریها بود… مسلمانان بلاشک برادرند منتها این برادری همواره برادری سیاسی نیست بلکه برادری در عقاید است
🔸 غنوشی ضمن حملهی شدید به اسلامگرایانِ مخالف آزادی و دموکراسی ـ مثل حزب التحریر در تونس ـ آزادی را یکی از مقاصد شریعت دانسته و با استناد به فتوای فقیه برجستهی مصری یوسف قَرَضاوی، معتقد است که خواستهی آزادی بر خواستهی برپایی شریعت، مقدّم است
🔸 گرفتاری اساسی ما، نه با مدرنیته ـ به معنای پیشرفت علمی و تکنولوژیک، و نه حتی با سکولاریسم، به معنای بیطرفی دولت نسبت به عقاید مردم ـ است. گرفتاری تلخ ما با مدرنیتهی تحریفشده است که با تسلط اقلیت جدا افتاده از ملت بر ثروت و قدرت سیاسی، و نیز چیرگی این اقلیت بر باطن و معیشت و عقول مردم توأم شده است؛ و این چیرگی به نام دموکراسی و مدرنیته و سکولاریسم و جامعهی مدنی و احیاناً به نام اسلام، توجیه میشود
بخش هایی از مقاله : دین و سیاست در اندیشه راشد الغنوشی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان
3️⃣1️⃣ بررسی نسبت دین و سیاست در مصر؛ اخوانیها سکولار شدهاند!
♦️ امروز مسئله نسبت میان دین و سیاست به یکی از مهمترین پرسشهای جوامع مسلمان تبدیل شده است. به همین دلیل پایگاه اینترنتی شعوبا درنظر دارد الگوهایی مختلفی که از این نسبت در سطح جهان اسلام وجود دارد را مورد بررسی قرار دهد. در همین راستا الگویی که اخوان المسلمین به عنوان یکی از پرقدرت ترین جریانات اسلامگرا، خاصه در مصر، در پیش گرفته، شایان توجه جدی است.
♦️ درباره الگوی رابطه دین و سیاست در اخوان مصر، سلفیهای این کشور و الازهر، با محمد طلایی کارشناس مسائل مصر به گفتگو نشستیم. در این گفت و گو تاریخ چگونگی نسبت دین و سیاست و و ضعیت موجود آن بررسی شده است.
برای مطالعه متن کامل این گفت و گو کلیک کنید:
https://zaya.io/دین_سیاست_اخوان_مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 3️⃣1️⃣ بررسی نسبت دین و سیاست در مصر؛ اخوانی
✂️ برشهایی از متن:
🔸 طیف اصلاحی در اخوان از اول تکلیف شان مشخص است. اینها خیلی با مظاهر تمدن غرب مشکل ندارند. اصلاحی ها یک چیزی شبیه جبهه ملی و نهضت آزادی خودمان هستند. الان هم بروی با آنها ارتباط بگیری نوعا خیلی هم ممکن است ملتزم دینی نباشند. حتی به لحاظ فردی شاید خیلی متشرع نباشند. ولی آن طرفی ها که طیف قطبی بودند و اساسا با نگاه اینکه (دهه هفتاد میلادی سلفی هم شدند و خیلی بنیادگرا شدند) ما می خواهیم شریعت را اجرا کنیم، آمدند به موضع حکومت که رسیدند کاملا عملگرا شدند و از مواضع ایدئولوژیک خود کوتاه آمدند.
🔸 مثلا خیابان الاهرام که از قاهره شروع می شود تا جیزه می رود و به اهرام ثلاثه منتهی می شود، پر از کاباره است. اولین توقع از اینها این بود که اینها را ببندند. تطبیق شریعت می خواهید بدهید، خرید و فروش مشروبات ممنوع شود و کاباره ها را ببندید. ولی نبستند. یعنی با اینکه دولت اسلامگرای معتقد به تطبیق قانون با شریعت سر کار آمده و اخوان هم دست تشکیلات قطبی است، باز کاباره ها بسته نمیشود.
🔸 الان دیگر یک اخوانی خیلی دغدغهاش این نیست که گفتمان اسلام سیاسی را مطرح کند. الان گفتمانهایشان کلاً عرفی است.
🔸 آن شکستی هم که بعدش در داستان کودتا علیه مرسی می خورند، این قضیه را بدتر می کند. یعنی هم در صحنه واقعی شکست خوردند و هم می آیند در ترکیه ای که اخوانش سکولار است. شما از اردوغان پافشاری خیلی ویژه ای بر شریعت نمی بینی. یک جاهایی دارد یک کارهایی می کند ولی اولویتش نیست. این جوان اخوانی ترکیه را می بیند و قطر را می بینید که بدتر از ترکیه است. مدل اندونزی و مالزی را می بینند که آنجا هم پافشاری بر اجرای شریعت چندان وجود ندارد. این مدل های جدید را هم می بینند. مدل هایی که مبتنی بر علوم انسانی مدرن است.
برای مطالعه متن کامل این گفت و گو کلیک کنید:
https://zaya.io/دین_سیاست_اخوان_مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷
🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس ترین انتخابات ترکیه باقی مانده است. ناظران سیاسی معتقدند که این یکی از سرنوشت سازترین انتخابات های تاریخ جمهوری ترکیه است و تکلیف بسیاری از روندها و تحولات سیاسی در آینده را مشخص خواهد کرد.
🔸 برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، چهار نامزد نهایی از جمله رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا معرفی شدهاند.
به بهانه این اتفاق سرنوشت ساز، در روزهای آتی در بسته #آناتولی ، به همسایه غربی پرداخته و برخی از مهمترین مسائل حوزه فرهنگ و اجتماع در ترکیه را مرور خواهیم کرد.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷
1️⃣ نگاهی به وضعیت انتخابات و دموکراسی در ترکیه؛ انتخابات واقعا آزاد و فضای سیاسی واقعا باز!
مصاحبه با مسعود صدرمحمدی
✂️برشهایی از متن:
📮وقتی اپوزیسیون، اپوزیسیون قدرتمندی باشد و انتخابات هم انتخابات سالمی باشند، رسانهها هم به مثابه ابزار این فضا، قدرتمند خواهند بود. ترکیه از دهه 80 به بعد از نظر رسانههای صوتی و تصویری و پیش از آن هم از نظر مطبوعات جامعه رسانهای قوی چه از نظر حجم تولیدات و چه از نظر تنوع گفتمانی داشته است.
📮نتیجهای که از صندوق بیرون میآید، تقریبا با اراده ملت تطابق دارد. از همین روست که حاکمیت فرادولتی برای متوقف کردن اراده ملی دست به کودتا میزند؛ یعنی همین که ارتش نمیتواند از خلال انتخابات نظر خود را تحمیل کند و درنتیجه از طریق کودتا این کار را میکند خود حاکی از آن است که تا حد قابل توجهی انتخاباتها از سلامت برخوردار بودهاند. پس انتخابات صوری و ظاهری نبوده و واقعا نوعی کارزار ایدئولوژیک و کشمکش کارکردی بین احزاب وجود داشت.
📮با توجه به اینکه فضای گفتمانی و ایدئولوژیکی از دوران چند حزبی فضای بازی بوده است، سواد سیاسی و فعالیتهای سیاسی مردم ترکیه در سطح قابل اعتنائی است. یعنی ایدئولوژیهای مختلف توانستند علاوه بر طبقه نخبگانی بدنه مردمی را هم جذب کنند. این بدنه مردمی خود را در قالب تشکیلات مردمنهاد سازماندهی کرده است. بیشترین استفاده و بهره از این فضای آزاد و تشکیلات را هم جریان اسلامگرا برد.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 اخوان المسلمین و توده های مردم مصر
📍 مردم به اخوان چطور نگاه می کنند؟ اخوان دارد خوب کار می کند .درمانگاه های اخوان از درمانگاه های دولتی مصر قبل از سرنگونی مبارک بهتر کار می کرد. هم ارزان تر بود هم خدماتش بهتر بود هم بعضا حتی در بعضی مناطق در دسترس تر بود. یا انواع و اقسام شبکه کارآفرینی.
📍 اما چون اخوان مردم را بازی نمی گیرد و فقط دارد بهشان خدمات می دهد، مردم به چشم یک شبه دولت به آن نگاه می کنند. وقتی به عنوان دولت سر کار می آید، مردم با حفظ فاصله می گویند باید خدمات بیشتر به من بدهی. من به تو رای دادم که خدمات بهتری بدهی. آن شکاف های سیاسی اجتماعی میان توده مردم و اخوان پر نشده است. به واسطه اینکه از اول به جامعه بدبین بوده و از اول بین خودش و بقیه اقشار جامعه خودی و غیرخودی تعریف کرده.
📍 این شکاف وقتی وجود دارد کافی است یک جریان سیاسی بیاید این شکاف را فعال کند. یعنی مردم می گویند من دوست داشتم اخوان بهم خدمات بدهد الان که وضعیت جامعه ملتهب شد این که نمی تواند به من خدمات بدهد پس من حمایتش نمی کنم. هرکس توانست، هرکس زورش بیشتر بود که بیاید دولت را اداره کند، آن بیاید. یعنی یک موج اجتماعی را از دست می دهد. فقط میماند با تشکیلاتش در صحنه!
بخشی از مصاحبه با آقای محمد طلایی با موضوع بررسی نسبت دین و سیاست در مصر؛ اخوانیها سکولار شدهاند!
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷
2️⃣ چرخش ایدئولوژیک حزب جمهوریخواه خلق ترکیه درقبال اسلامگرایان؛ تغییر عقیده یا بازی انتخاباتی؟
🔸 حزب جمهوریخواه خلق در واقع حزبی است که توسط مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) تأسیس شد. این حزب همواره به عنوان یک جریانِ چپگرا و سکولار در جامعه ترکیه فعالیت داشته است. اما سؤال اینجاست: «چه شد که حزبِ کمالی که تا دیروز از مظاهر تدین رنج میبُرد امروز به حامی اسلامگرایان تبدیل شده است»؟
🔸 سؤالی که مطرح میشود این است که رهبران حزب جمهوریخواه خلق ترکیه حقیقتا ایدئولوژی سکولاری و افراطگرایانه خود را مورد بازنگری قرار دادهاند و یا تنها قصد دارند در چند هفته باقی مانده به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، به صورت موقت رضایت رأی دهندگان اسلامگرا را جلب کنند؟
🔸 رهبران حزب سکولار اکنون به خوبی دریافتهاند که محافظهکاران حدود 50 درصد از جمعیت جامعه ترکیه را تشکیل میدهند و هیچ گروهی نمیتواند آنها را نادیده بگیرد. حزب جمهوریخواه خلق در ماه نوامبر سال 2021 از زنان و دختران محجبه ترکیه عذرخواهی کرد.
🔸 حزب جمهوریخواه خلق نه تنها از زنان و دختران محجبه ترکیهای عذرخواهی کرد، بلکه با احزاب و جریانهای اسلامی در این کشور وارد ائتلاف شد تا حسن نیت خود را به محافظه کاران ثابت کند.
🔖 2400 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/حزب_جمهوریخواه_خلق_ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷
3️⃣ نگاهی به تغییرات اجتماعی ترکیه در سالهای اخیر؛ کاهش دینداری در کنار افزایش شهرنشینی
موسسه کوندا (konda) که ازجمله معتبرترین موسسات نظرسنجی و تحلیل داده در ترکیه محسوب میشود، روند تغییرات اجتماعی این کشور را طی سالهای 2008 تا 2018 مورد بررسی قرار داده است.
طبق آمار میزان افرادی که مذهبی تلقی میشوند(یعنی کسانی که در پی تحقق ملزومات دینی هستند) 4 درصد کاهش پیدا کرده و از 55 درصد به 51 درصد رسیده است.
میزان افرادی که معتقد تلقی میشوند یعنی کسانی که به لحاظ اعتقادی به دین پایبندند ولی لزوما اعمال مورد نظر دینی را انجام نمیدهند، 3 درصد افزایش داشته و از 31 درصد به 34 درصد رسیده است.
جمعیت دینداران یعنی کسانی که هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ مناسکی، پایبندی کامل دارند با 3 درصد کاهش روبرو بوده و از 13 درصد به 10درصد است.
برای مطالعه این یادداشت اینجا کلیک کنید.
و در این موضوع مراجعه کنید به : روند ده ساله دینداری در ترکیه؛ ترکها بیدینتر میشوند!
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
May 11
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷
4️⃣ مستند: تاریخ کودتاها در ترکیه
در پس ظاهر دموکراتیک ترکیه، کودتاهای بسیاری اتفاق افتاده است که آخرین آن در سال 2016 بود. به وقوع پیوستن چندین کودتا در ترکیه در تاریخ معاصر این کشور باعث شده بود که ترکیه به عنوان یک کشور کودتاخیز شناخته شود اگرچه با شکست کودتای سال 2016 گویا دیگر نمیتوان ترکیه را به چنین صفتی شناخت.
در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده است به تاریخ کودتاها در ترکیه و نقشآفرینی آمریکا در وقوع آنها پرداخته شده است.
برای تماشای این مستند اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷
5️⃣ بحران هویتِ جوانان ترکیه چگونه بر انتخابات پیشرویِ این کشور تأثیر خواهد گذاشت؟
عربی بوست
📍 زمانی که از دور به تحولات سیاسی ترکیه مینگریم، شاید اینگونه به نظر برسد که مسئله ترکیه صِرفا یک مسئله سیاسی است، اما هرچقدر فاصله خود با تحولات را کمتر و کمتر کنیم، متوجه خواهیم شد که مسئله اصلی در ترکیه مسئله هویت است.
📍 هنگامی که جوانان ترکیهای میپرسند که خود را کجا باید پیدا کنند، بیشتر احساس سرگردانی میکنند. برخی از آنها در جستجوی هویتشان به غرب میروند و برخی دیگر عازم شرق میشوند. این نبرد [نبرد بر سَر هویت] از همان لحظهای آغاز شد که «مصطفی کمال آتاتورک» چهره ترکیه را تغییر داد. او با تغییر خطر تُرکی از عربی به لاتین که در ادبیات سیاسی ترکیه از آن به عنوان «انقلاب حروف» یاد میشود، به جهانیان این پیام را مخابره کرد که ترکیه چهره دیگری دارد.
📍 در حقیقت باید گفت که آتاتورک تصمیم گرفت ترکیه را به یک کشور سکولار تبدیل کند. از همان روز که این تصمیمات اتخاذ شد، جوان ترکیهای خود را در نبرد بر سَر هویت خود دید. ازهمینروی، برخی از جوانان ترکیه خواهان روابط و مناسبات گسترده با آمریکا و اروپا هستند و برخی دیگر چین و روسیه را ترجیح میدهند. همچنین برخی از جوانان موسیقیهای «ایزل» و «زحل» را ترجیح میدهند و برخی دیگر همچنان به موسیقیهای «ابراهیم تاتلیس» و «سزن آکسو» علاقهمندند.
🔖 1200 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/هویت_جوانان_ترکیه
@shouba
🕎 یهودی کیست؟
〽️ در ایـن کتاب عبدالوهاب مسـیری یکی از شـخصیت هـای مشـهورجهان عـرب در حـوزه صهیونیسـم و یهـودی شناسـی سـعی کـرده بـا ارائـه تاریخچـه ای از پیدایـش هویتهای مختلـف یهودی در دنیـا بـه تبییـن ایـن مسـاله بپـردازد کـه هویـت امروزیـن یهـود در سراسـر دنیا ناشـی از چند تفکر و چند تجمع زیسـتی در دنیا محسـوب میشـود. نویسـنده در بخشی از کتاب خـود ضمـن تعریفـی از کیسـتی یهودیـان بـه معرفـی آنهـا از منظر سـاختار ژئولـوژی- تجمعـی پرداختـه و همچنیـن بـه معرفـی تاریخچـه هویتهـای یهـودی تـا عصـر حاضـر پرداخته اسـت.
⭕️ دیگر منابع شناخت مساله فلسطین را در کتابچه هر آن چه از فلسطین و رژیم صهیونیستی لازم است بدانیم؛ اینجاست! ببینید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷
6️⃣ قلیچدار اوغلو یا اردوغان؛ رژیم صهیونیستی چه آیندهای را برای ترکیه میپسندد؟
محسن فائضی
✂️برشهایی از متن
🔸برای پاسخ به این سؤال که احتمالاً تل آویو انتخابش برای انتخابات ترکیه کدام گزینه است، اول باید رقیب اردوغان را بررسی کرد. رقیبی که یک شخص نیست؛ بلکه جمعی از مخالفان تحت عنوان «ائتلاف ملت» متشکل از ۶ حزب به ریاست «کمال قیلیچدار اوغلو» هستند.
🔸اوغلو را میتوان گزینهای نزدیک به غرب و اروپا دانست. مسألهای که در هفته گذشته با علنیتر و جدیتر شدن حمایت رسانههای غربی از او در مقابل اردوغان، موجب بهرهگیری اردوغان برای حمله به رقیبش هم شده است. اما شاید مسأله برای اسرائیلیها اینقدر شفاف و علنی نباشد. مروری بر مواضع اوغلو نه تنها در سال اخیر بلکه در دهه اخیر نشان میدهد او هیچگاه با صهیونیستها رابطه خوبی نداشته است.
🔸با مروری بر رسانههای اسرائیلی میتوان دریافت که هیچ کدام از طرفین انتخابات ترکیه برای اسرائیلیها جذابیت حمایت ندارد. اما مروری سریع بر رسانههای اسرائیلی نشان میدهد سخنان اردوغان علیه غرب، همجنس گرایی یا سخنان اوغلو حول وضعیت اقتصادی و تنشهای اردوغان با همسایگان از جمله مواردی است که بازتاب پیدا کرده است.
🔸 حمایتهای مالی، حضور جریانها و تشکلهای نزدیک به اخوان المسلمین و حماس در استانبول در کنار دیگر اقدامات اردوغان موجب شده، قطعاً اردوغان گزینه مطلوب صهیونیستها نباشد اما شاید بتوان دقیقتر پرسید که آیا رفتن و باخت اردوغان به سود تل آویو خواهد بود؟
🔖 1287 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/انتخابات_ترکیه_اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 5️⃣ بحران هویتِ جوانان ترکیه چگونه بر
💠 ترکیه شبیه سریالهایش در پلتفرم آمریکایی «نتفلیکس» است یا شبکههای داخلی؟
📍 سؤالی که در اینجا مطرح میشود، این است که ترکیه دقیقا شبیه کدام دسته از فیلمها و سریالهای خود است؟ آیا شبیه فیلمهایی است که بدون هیچگونه نظارتی از سوی سازمان رادیو و تلویزیون از طریق پلتفرم آمریکایی نتفلیکس پخش میشوند و یا به فیلم و سریالهایی که از شبکههای داخلیِ زیرمجموعه سازمان یادشده پخش میگردند، شباهت دارد؟
📍 فیلمهایی که از پلتفرم نتفلیکس پخش میشوند، ترکیه را یک جامعه سکولار نشان میدهند که البته چنین چیزی از واقعیتهای این کشور به دور است. جامعهای که در آن قُبح فرزندآوری در خارج از چارچوب ازدواج ریخته میشود و همجنسگرایی به یک پدیده فراگیر تبدیل میشود. آنچه که در این فیلمها به تصویر کشیده میشود، وجود انواع و اقسام آزادیهای خارج از چارچوب و ضابطه در ترکیه است. این تصویر در حالی است که به عنوان مثال، شما در جامعه ترکیه به ندرت میتوانید فرزندآوری در خارج از چارچوب ازدواج را مشاهده کنید.
📍 نکته دیگر این است که در هر دو دسته فیلم و سریالهای ترکیهای که بدان اشاره شد، میبینیم که زنان و دختران محجبه خیلی کم به تصویر کشیده میشوند. این آثار تا حدود زیادی از واقعیت جامعه ترکیه به دور هستند، به ویژه اینکه زنان ترکیه برای برخورداری از حق داشتن حجاب مبارزات بسیاری انجام دادهاند.
📍 آن دسته از جوانان ترکیه که خود را حامی آزادی میدانند، احساس میکنند که درگیر نبردی بر سَر هویتشان هستند. این جوانان از اقدامات اردوغان که ترکیه را به یک جامعه مسلمان و محافظهکار تبدیل کرده است، ناراضی هستند. در ماه آوریل سال 2021 بود که دولت ترکیه رسما خروج خود از معاهده جهانی «استانبول» (پیمان منع خشونت علیه زنان) را اعلام کرد. مخالفان این اقدام اعلام کردند که دولت آنکارا با چنین سیاستی، اولین گام را به سمت «اسلامیسازی ترکیه» و دور نگاه داشتن آن از اروپایِ آزاد برداشته است.
📍 موافقین خروج از معاهده جهانی «استانبول» گفتند این معاهده هیچ سنخیتی با ارزشهای اجتماعی و خانوادگی در ترکیه ندارد و زمینه را برای «عادیسازی همجنسگرایی» فراهم میآورد. جوانان مخالف براین باورند که چنین اقداماتی از سوی دولت، مانع از پیوستن ترکیه به جهانِ پیشرفته و مدرن میشود.
بخشی از یادداشت : بحران هویتِ جوانان ترکیه چگونه بر انتخابات پیشرویِ این کشور تأثیر خواهد گذاشت؟
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷
7️⃣ مرد به یاد ماندنی ترک ها
📍 در آخرین سفر حیات خود که به ایران آمدند در پاسخ به روزنامه نگارانی که شاهد بودند که او با دو کیف پر از دارو و با همراهی دکترها راهی این سفر است و پرسیده بودند که «در این سن و سال و با این وضعیت چرا به ایران سفر میکنید؟» گفته بود: اگر لازم باشد من بر روی برقها سینه خیز میروم و برای یاری ایران در آنجا حاضر میشوم.
📍 نجم الدین اربکان، به جرئت پدر اسلامگرایی ترکیه است. فارغ از اردوغان و دیگر هم پیالگی های او در آن روزها، در انتخابات اخیر ترکیه حزب سعادت، یادگار حزبی او در کنار کمال قلیچداراوغلو نشسته؛ و در آن سو پسرش فاتح اربکان با حزب رفاه جدید جزو حامیان اردوغان است.
❓ اربکان که بود و چه تاثیری بر صحنه سیاست در ترکیه به جای گذاشت؟
برای مشاهده مستند نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/8drIS
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷
8️⃣ موسسه معارف یا مدارس گولن؛ رقابتی بر سر تصاحب مدارس ترکیه در دنیا
بیرول أکجون _ کریتر
✂️ برشهایی از متن
♦️ پس از آنکه مدارس «فتحالله گولن» توانستند در ترکیه به موفقیت دست پیدا کنند، تعدادی از مراکز آموزشی وابسته به این سازمان در خارج از مرزهای ترکیه تشکیل شد. در ابتدای امر، این مدارس در آسیای مرکزی گسترش یافتند. این اتفاق در دوران پس از جنگ سرد رخ داد.
♦️ در دوران جنگ سرد، ترکیه در جبهه دفاع از جهانِ غرب در برابر کمونیسم نقشآفرینی کرد. در آن هنگام، نقش فرهنگی به ترکیه سپرده شد؛ نقشی که البته ـ از لحاظ جایگاه و اهمیت ـ کمتر از نقشآفرینی در عرصه ژئوپلیتیک نبود
♦️ مقامات دولت آنکارا به منظور مقابله با سیاستهای سازمان «گولن» به ایجاد تعدادی از مراکز و مؤسسات آموزشی بینالمللی در خارج از ترکیه مبادرت ورزیدند. در همین راستا، در تاریخ 17 ژوئن سال 2016 و با تصویب «مجلس ملی کبیر ترکیه»، طرح تأسیس بنیاد (مؤسسه) «معارف» به موجب قانون شماره 6721 تصویب شد
♦️ سازمان «گولن» قدرت خود در رقابت با مدارس جدیدِ تأسیسشده توسط مؤسسه «معارف» را از دست داده است. در کشورهایی که مؤسسه «معارف» به تأسیس مدارس خاصِ خود مبادرت ورزیده است، تعداد شرکتکنندگان در مدارس سازمان «گولن» کاهش یافته است.
🔖 2200 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه
📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید:
https://zaya.io/گولن_مدارس_معارف
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 بررسی راههای گسترش ارتباطات علمی در جهان اسلام در مصاحبه با دکتر طلال عتریسی
🔸 موضوعات، روشها و مکاتبی که میتواند محمل گفت و گوهای علمی بین اندیشمندان جهان اسلام قرار گیرد، از جمله مسائل مهمی است که واکاوی آن میتواند در پیشبرد اهدافی مانند تمدن اسلامی کمک شایان نماید. گفت و گو در مورد علوم انسانی، چگونگی به کارگیری آن در محیط کشورهای اسلامی و انتقال تجربیات طرفین در این زمینه از دیگر مباحثی است که در ضمن گفت و گوهای علمی در فضای جهان اسلام میتواند مورد بحث قرار گیرد.
🔸 از این رو به گفت و گو با آقای دکتر طلال عتریسی استاد مطرح علوم اجتماعی دانشگاه لبنان پرداختهایم. دکتر عتریسی در این مصاحبه ضمن نقد آموزش علوم انسانی در آکادمیهای جهان اسلام، گسترش ارتباطات طرفین را برای ترمیم تصویرها از یکدیگر و تولد نظریات جدید در حوزه علوم انسانی ضروری میداند.
📌 برای مطالعه این مصاحبه، کلیک کنید:
https://zaya.io/طلال_عتریسی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 بررسی راههای گسترش ارتباطات علمی در جهان اسلام در مصاحبه با دکتر طلال عتریسی 🔸 موضوعات، روشها و
💠 بررسی راههای گسترش ارتباطات علمی در جهان اسلام در مصاحبه با دکتر طلال عتریسی
✂️ برشهایی از متن
🔹 امروزه ممکن است یک نویسنده غربی هر یک یا دو سال یکبار یک کتاب منتشر کند، ولی او این کار را به تنهایی انجام نمیدهد. او دانشجو، بودجههای پژوهشی، امکانات سفرهای علمی، و … در اختیار دارد. مثلا برخی دانشجویان آمریکایی یا فرانسوی با تأمین هزینهها ۶ ماه به لبنان میآیند، و به هر کجا که خواستند میروند تا خاورمیانه را بشناسند، و بعد از یک یا دو سال هم کارشناس امور خاورمیانه میشوند.
🔹 این کار با وجود امکانات ممکن است، ولی اگر امکانات نباشد او هم مثل هر دانشجوی دیگری به مطالعه اکتفا میکند. امکانات مهم است، و به واسطه امکانات ممکن است یک انسان متوسط به سطوح عالی برسد، و تولیدات بیشتری داشته باشد. مسأله نشر، به انگیزه گمراه کردن صورت نمیگیرد، بلکه به انگیزه منتشر کردن اندیشه است. ما چطور میتوانیم فکرمان را در این روزگار منتشر کنیم؟
🔹 باید به اندیشه بپردازیم، و زمانی که احساس کنیم این اندیشه مفید است، آن را تکرار کنیم. ما گاهی صرفا یک اندیشه را مطرح میکنیم و تمام؛ و به نظرمان همین کافی است. در حالی که باید این اندیشه را در کنفرانسها، مباحثات، مناظرهها و … تکرار کنیم. تکرار، و رساندن این اندیشه به شخصیتهای دیگر، تأثیر پررنگی دارد.
🔹 دیدار رو در رو مهم است. مثلا مردم زمانی که برای کنفرانسهای معمولی به ایران میروند، با تصویر مثبتی از ایران برمیگردند؛ مثلا رسانهایها یا روزنامهنگاران یا سیاستمداران، وقتی ۵ روز به ایران میآیند، آنجا را کشوری زیبا و منظم مییابند، که با چیزی که در رسانهها از ایران نشان داده میشود متفاوت است.
📌 برای مطالعه این مصاحبه، کلیک کنید:
https://zaya.io/طلال_عتریسی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 مجموعه #کاوش
بررسی کتابهای غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران
5️⃣ نگاهی به کتاب «هراس از حکومت اسلامگرایان» اثر عصام تلیمه
🔸 با توجه به پیشینه اسلامگرایان(فارغ از درستی یا نادرستی آن) نگرانیهایی به ویژه پس از انقلاب مصر نسبت به ورود آنها به صحنه سیاست به وجود آمد. این نگرانیها سؤالات و ابهامات زیادی را به وجود آورد که اسلامگرایان باید پاسخی جامع و کافی به آنها ارائه دهند.
🔸 ازجمله سؤالات این است: موضع دولتِ دینی درقبال نگرانیهایی که مطرح میشود، چیست؟ موضع اسلامگرایان در قبال آزادیهای عمومی چیست؟ اسلامگرایان در قبال مسئله آزادی عقیده چه اعتقادی دارند؟ موضعشان در خصوص اجرای احکام اسلامی چیست؟ به طور کلی آنها چه دیدگاه، نگرش و موضعی در قبال غیرمسلمانان و به ویژه مسیحیان دارند؟
🔸 یکی از کسانی که تلاش کرد بدین سوالات پاسخ دهد، عصام تلیمه از شیوخ اخوانی الازهر و از نزدیکان قرضاوی، شخصیت مطرح درگذشته اخوانیها بوده است. وی در کتاب خود تلاش کرده است به سؤالات مطرحشده پاسخ دهد؛ به گونهای که این پاسخها متناسب با اندیشه و فهم اسلامی باشد.
🔸 اگرچه سالهایی از نگارش این کتاب می گذرد، اما همچنان این نگاشته جزو آثار مورد ارجاع برای نگاه اسلامگرایان به برخی موضوعات مانند اجرای شریعت، آزادی عمومی و ... میباشد.
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 شکست محتمل ناتو در انتخابات پیشرو؛ خبری خوب برای ایران و منطقه
جلال الدین محمد اردوش
✂️ برشهایی از متن
📍 تردیدی نیست که کمال قلیچداراوغلو در صورت پیروزی در انتخابات در خوشبینانهترین حالت چند سال اول دوران ریاست جمهوری خود را باید وقف ایجاد شرایطی کند که دولت مستقر بتواند اهداف خود را در فضایی که پس از پایان دوران بیست و یک ساله حاکمیت حزب عدالت و توسعه در ترکیه به وجود آمده است به پیش ببرد.
📍در خصوص بحران جمهوری آذربایجان و کریدور زنگزور، به طور کلی می توان با سنجش عوامل متعدد گفت که روی کار ماندن اردوغان منجر به تداوم و حتی تشدید این بحران خواهد شد. در نتیجه شاید بتوان مهمترین عامل منفی ترکیه اردوغانی برای ایران را مسئله کریدور زنگزور دانست. اما با این حال با در نظر داشتن نقش مهم «حزب خوب» به رهبری مرال آکشنر در ائتلاف ملت، نمی توان به طور مطلق روی کار آمدن قلیچداراوغلو را هم به منزله پایان بحران کریدور زنگزور تلقی کرد.
📍کورشاد زورلو (Kürşad Zorlu) سخنگوی حزب خوب (İYİ Parti) در تاریخ ۱۱ می سال جاری در مصاحبه تلویزیونی گفت « می خواهم کاملا واضح و شفاف به مردم ترکیه و مردم آذربایجان بگویم؛ اجازه نخواهیم داد هیچ پیروزی ای که در جنگ قره باغ به دست آمده از دست برود، ابهاماتی که امروز وجود دارد را نیز کاملا حل خواهیم کرد و برای تشکیل کریدور زنگزور چه در مجلس و چه در دولت همه ی اقدامات لازم را به طور کامل انجام خواهیم داد. به شما در این مورد قول می دهم.»
📌 برای مطالعه این مصاحبه اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات برگزار می کند:
🕋 برادران قرآنی ؛
بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری
1⃣ جلسه اول : کشور یمن
با ارائه :
احمد حاج صادقیان ؛ کارشناس امور یمن
یکشنبه ۷ خرداد
ساعت ۱۰:۳۰
مکان : قم ، میدان سپاه ، سازمان تبلیغات اسلامی استان قم
@shouba
💠 فراماسونری و دانشگاه آمریکایی بیروت چگونه عربی استاندارد مدرن را ابداع کردند؟
✂️ برش هایی از متن
🔹 در دهههای اول قرن نوزدهم میلادی و با ورود فراماسونهای پروتستان از آمریکا فعالیتهای ماسونی در بیروت فوران پیدا کرد. این فراماسونها که بعدها دانشگاه آمریکایی بیروت را تاسیس کردند. آنها معتقد بودند که پروتستانیسم یک مذهب عقلگرا و علمی، یا به زبان ساده، یک مذهب منطقی است؛ از این رو اگر اهالی شام بتوانند علم و منطق عقلگرای مدرن را بفهمند، خودبهخود به پروتستانیسم میگروند
🔹 پرسش مبلغان مذهبی این بود که حالا چطور باید اهالی شام را با عقلانیت و علم مدرن آشنا کنند. پاسخ ساده بود؛ باید تحصیلات درجهیکی را برای محلیها فراهم میکردند که جایگاه هنر در اندیشه و علم مدرن را به آنها معرفی کند. این تحصیلات باید در شبکهای از مدارس مذهبی ارائه میشد. کالج پروتستانِ سوری که در سال ۱۸۶۶ میلادی تاسیس شد یکی از این مدارس بود؛ همان موسسهای که بعدها نامش به دانشگاه آمریکایی بیروت تغییر یافت.
🔹 مبلغان مذهبی برای آشنایی اهالی شام با کتاب مقدس به زبان عربی، ترجیحا عربیِ واضح و قابلفهم، مجبور بودند در ابتدا کتاب مقدس را به این زبان ترجمه کنند. واقعا در آن زمان نسخهای از کتاب مقدس به زبان عربیِ واضح، کاملا قابل فهم و دسترسیپذیر وجود نداشت، چرا که کلیساهای مسیحیِ قدیمیتر در مناطق عربزبان استفادهای از آن نداشتند.
#لبنان #دانشگاه_بیروت
📌 ادامه مطلب در:
https://zaya.io/دانشگاه_آمریکایی_بیروت
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 نشست فعالیتهای قرآنی در انصارالله یمن؛ تفکرات سید حسین الحوثی محور کارهاست
✂️ برش هایی از متن
📍در این نشست که به همت دارالقرآن کریم و پایگاه شعوبا برگزار شد، آقای احمد حاج صادقیان شرایط فعالیتهای قرآنی در یمن را بیان کردند. جریانهای قرآنی در یمن در این نشست در سه شاخه انصارالله، اخوان المسلمین و صوفیه تقسیم گشته که این جلسه اختصاص به دسته اول داشته است.
📍 باید گفت انصارالله و زیدی ها در همین زمان کم با توجه به جنگ، محاصره و مشکلات دیگر در مضیقه بوده اند و نباید توقع و انتظار ساختارهای قرآنی مانند آنچه در دیگر کشورهای قرآنی وجود دارد را از آنها داشته باشیم.
📍جنبش انصارالله به عنوان حرکتی سیاسی و اجتماعی برپایه عقاید زیدی خود را از اساس مدعی قرآن دانسته و حرکتی را نیز که آغاز کردند، کاملا قرآنی بنا نهادند. دلیل این مساله هم به بنیانگذار این جنبش یعنی سید حسین الحوثی بر می گردد.
#یمن #قرآن #سید_حسین_الحوثی
📌 ادامه مطلب در:
https://zaya.io/قرآن_یمن
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات برگزار می کند:
🕋 برادران قرآنی ؛
بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری
2️⃣ جلسه دوم : اسلام سنتی اهل سنت
با ارائه :
حجت الاسلام دکتر سید علی بطحایی ؛ سردبیر پایگاه مسلمنا، پژوهشگر جریان های اسلامی
حجت الاسلام محمد قطرانی ، سردبیر پایگاه شعوبا
سه شنبه ۱۶ خرداد
ساعت ۱۶
مکان : تهران، سازمان دارالقرآن کریم
جلسه به صورت مجازی نیز پخش می گردد.
آدرس مجازی روز نشست اطلاعرسانی میشود.
@shouba
🔍محورهای #پاتوق_بینالملل حبلالله
«از استانبول تا کابل
بررسی آخرین وضعیت جریانات اسلامگرای منطقه»
🎤 علیرضا کمیلی، دبیر اتحادیهٔ بینالمللی امت واحده
🇹🇷بخش اول: #ترکیه
🔸ترکیه در چه فرآیندی از آتاترک لاییک به اسلامگرایان «عدالت و توسعه» رسید؟
🔹مهمترین عوامل محبوبیت و پیروزی اردوغان یا وجود اوضاع سخت اقتصادی مردم چه بود؟
🔸از دید مردم ترکیه، دوگانهٔ انتخابات اخیر، جدال بر سر دینداری و بیدینی بود.
🔹آیا ترکیه به دوران ماقبل اسلامگرایان برخواهد گشت؟
🔸چرا آمریکا حتی همین دولت ترکیهای را که پروازهای مستقیم متعدد به فلسطین اشغالی دارد نمیتواند تحمل کند؟
🇦🇫بخش دوم: #افغانستان
🔸آمریکا از افغانستان خارج شد یا اخراج شد؟ خود حاکمان فعلی افغانستان آیا انتظار به قدرت رسیدن خود را داشتند یا...؟
🔹سیاست نظام مبنی بر تنشزدایی با حاکمیت جدید افغانستان، آیا عاقلانه بوده است؟
🔸آمریکا در مدت ۲۰ سال اشغالگری خود، چه برنامههایی را برای مبارزه با فرهنگ اسلامی در افغانستان اجرا میکرد؟
🔹آیا رویکردهای طالبان در حوزههای رسانه، موسیقی و زنان، نسبت به بیست سال قبلشان تفاوتی دارد یا نه؟
🔸طالبان در دوران جدید حاکمیت خود، چه تعاملی با شیعیان (حسینیهها، حوزههای علمیه، مراسم محرم و...) دارند؟
🔹آیا حاکمان افغانستان مسئلهٔ حقابه را به رسمیت شناختهاند؟ چرا این موضوع به تنش رسانهای کشیده شد؟
🔸ماجرای درگیریهای مرزی اخیر چه بود؟
🔔تشریح این محورها را در صوت بخش اول (ترکیه) و بخش دوم (افغانستان) نشست دنبال کنید.
#مجمع_اسلامی_حبلالله
📣 همراهی ما در دیگر پیامرسانها:
بله|سروش
🆔 @Hablollahir