eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹بررسی زمینه های اجتماعی اتفاقات اخیر لبنان، برهم خوردن تعادل اجتماعی در لبنان عامل درگیری 🔸برشهایی از متن: 📍فعل و انفعالات سیاسی و جنگ­ها و درگیری­ها به مرور زمان باعث شد جامعه لبنان دریابد که جامعه را باید در یک نقطه تعادلی نگه دارد و این تعادل چنان اهمیت دارد که هر چیز تعادل را بهم بزند موجب درگیری جدید می­شود. جنگ 1975 ناشی از برهم خوردن این تعادل در اثر حضور آوارگان فلسطینی در لبنان بود و چند سال این درگیری­ها ادامه داشت. جامعه لبنان آموخته بر اساس سازوکارهایی به یک تعادلی برسد و آن را حفظ کند اما این به معنای عادلانه بودن این تعادل نیست. 📍امروز تنها منبع درآمد در لبنان آورده­ای است که لبنانی­های خارج از لبنان اعم از تجار یا نیروی کار لبنانی می­آورند، اما این پول اصلا خرج تولید در لبنان نمی­شود! عموم مردم لبنان منابع درآمدیشان به حداقل ممکن رسیده، انبوهی از مشکلات اجتماعی، در لبنان وجود دارد، حتی آب سالم و بهداشتی به سادگی در بیروت پیدا نمی شود و ساعات زیادی از روز بیروت برق ندارد. در سال­های اخیر آمار اعتیاد و طلاق بالا رفته و مردم هیچ افقی برای حل این مشکلات متصور نیستند. کمتر کسی در لبنان به پزشک مراجعه می­کند چون مراجعه به پزشک یعنی 200 دلار خرج! 📍الان پیشنهاد و اصرار آمریکا این است که سعد حریری یک دولت تکنوکرات تشکیل دهد یعنی هیچ حزب سیاسی لبنانی در کابینه نیرو نداشته باشد و این مقدمه حذف حزب الله از صحنه سیاسی کشور است و حزب الله این را می­داند. 📎متن کامل: https://b2n.ir/565245 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔹پل‌های بین‌گفتمانی سلفیت جهادی و تشیع انقلابی حمید عظیمی - سیدمحمدرضا مدرسی ♦️تشیع انقلابی در وضعیتی میان خوف و رجا نسبت به جریان جهادی اهل‌سنت به سر برده است. این وضعیت البته با آغاز جنگ داخلی سوریه تقریبا به طور کلی به جانب خوفی آن سوق پیدا کرد و اکنون کمتر کسی امید به رسیدن منفعتی از جانب جریان جهادی به محور مقاومت شیعی دارد. نگاهی دقیق‏تر به آنچه میان ما و این جریان گذشته است نشان می‌دهد که بخش مهمی از نزاع‌های طرفینی ناشی از سوءتفاهماتی بوده است که در خلاء گفتگوهای جدی و حساب شده به بار آمده است. مراجعه به این خلأها و تلاش برای پرنمودن آن حتی اگر منجر به تغییر دشمنی به دوستی نشود می‌تواند دامنۀ نزاع را کم و زمینۀ مصالحه را فراهم کند. 📎متن کامل: https://b2n.ir/493769 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔹سلفیت جهادی و رویکرد آن در قبال بهار عربی 🔸برشهایی از متن: 📍علیرغم سبک و سیاق تاریخی سلفی‌ها که غالبا بر عدم تمایل به جنگ، انقلاب، اقدام مسلحانه و قیام علیه حکام مبتنی است، اما رویکرد سلفیت جهادی در جریان بهار عربی رویکردی تحریک‌کننده علیه رژیم‌های حاکم بر کشورهای عربی از یک سوی، و رویکردی متخاصمانه با نظام بین الملل از سوی دیگر، بود. 📍 داعش آن هیجانی را که القاعده از خود نشان می‌داد، به نمایش نگذاشت و هیچگاه حاضر نشد از کلمه «انقلاب» استفاده کند. تنها در سخنان «البغدادی» در تاریخ 21 جولای سال 2012 یک مرتبه از این کلمه استفاده شد و آن، زمانی بود که البغدادی گفت: «انقلابتان مبارک باد». 📎متن کامل: https://plink.ir/iTgIA 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔹«هسته بین الملل مرکز راهبری ورثة الانبیاء» با همکاری «انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه» برگزار میکند: 📌جریان شناسی اندیشه در جهان عرب با حضور: دکتر هادی بیگی، کارشناس اندیشه معاصر مسلمین 📆دوشنبه 27 / 8 / 98 ساعت 15:30 قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، مابین تقاطع گلستان و مفتح، پ 110، ساختمان شهید شرعی 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵 گزارش میدانی از درگیری‌های خیابانی بغداد؛ جنگ روایت‌ها در التحریر 🔺 بغداد؛ خیابان الشرطه. هوا تازه تاریک شده و صدای تیراندازی گنگ و دوری از بیرون خانه می‌آید. یونس می‌گوید «این صداها عادی است، نگران نباشید.» برادر یونس دشداشه پوشیده. برای شب‌نشینی مهمانش شدیم. وقتی می‌فهمد می‌خواهیم به میدان‌التحریر برویم، می‌خندد و چاقوی میوه‌خوری را روی دستش پایین و بالا می‌کشد به نشانه تکه‌تکه کردن. یعنی معترضان التحریر تکه‌تکه‌تان می‌کنند. یونس حالا جلوی برادرش بال و پر گرفته و خاطره‌ای را که از عصر صد بار گفته دوباره تکرار می‌کند. غروب که جلوی حرم امامین کاظمین دنبال‌مان آمد، همان اول گفت «دیشب توی میدان هزار نفر ریخته‌اند سر یک نفر و به ظن ایرانی بودن حسابی کتکش زده‌اند.» آخرش هم معلوم شده طرف ایرانی نبوده. یونس از بای بسم‌الله می‌خواست ما را از رفتن به میدان‌التحریر منصرف کند. می‌گفت اگر گیر مردم هم نیفتید، پلیس ایست بازرسی که قدم‌به‌قدم التحریر شیفت می‌دهد شما را به جرم جاسوسی می‌گیرد. هی هم تکرار می‌کرد «من به خاطر خودتان می‌گویم وگرنه برای من مشکلی نیست.» هر صد بار بعد تمام شدن حرفش خودم را تکه‌تکه شده روی دست یونس تصور کردم که سوژه عکاسی خبرگزاری‌های داخلی عراق و خارجی‌ها شدم. توی ذهنم تیتر هم ساختم: «خبرنگار ایرانی قربانی آشوب‌های التحریر شد.» 📎 متن کامل: http://shouba.ir/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d9%85%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d8%b1%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%db%8c%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a8%d8%ba/ 📌 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵نگاهی به کارکرد «مجلس» در کشورهای خلیج / راز پایداری پادشاهان خلیج فارس 🔺 برشهایی از متن: 📌 ماندگاری و دوام نظام پادشاهی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس منحصرا وابسته به تولید نفت، قدرت پادشاهی و مقبولیت حاکمان نزد مردم نیست بلکه این ماندگاری را بیشتر مدیون قدرت «مجلس» می‌باشد. نقشی که مجلس در این میان ایفا می‌کند، تا حدودی ناشناخته مانده و کمتر به آن توجه شده است. مجلس نقش رابطی را دارد که میانجی بین نظام حاکم و مردم قبایل می‌باشد. با این حال در سالهای اخیر این رابطه رو به زوال رفته و این پیمان اجتماعی ضمنی که به پادشاهان این امکان را می‌داد تا بقا داشته باشند و به حکمرانی خود ادامه دهند را با خطر مواجه کرده است. 📌 در خلیج فارس معمولا روابط قبیله‌ای نه شهروندی، مشارکت‌های سیاسی را جهت‌دهی می‌کنند و مجلس، کانون مسائل و امور سیاسی است. در این اتاق های بزرگ و مجلل (که تقلید ضعیفی از چادر‌های سیار بدوی است) نارضایتی‌ها و شکایات مطرح شده و حق بین حاکم و محکوم تعیین می‌شود. 📌 روشن است که قالب اجتماعی پیشین بر اساس هویت‌های قبایل متعدد بنا نهاده شده بود که این امکان را فراهم می‌کرد تا دست کم مرتبه و میزانی از قدرت در بین مجلس‌ها تقسیم گردد. امروزه پایه‌های آن نظام رو به فرسایش است بدون اینکه سازوکار و یا توافق جایگزینی، مدنظر قرار گرفته باشد. 📎 متن کامل: http://shouba.ir/%d8%b1%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%be%d8%a7%d8%af%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ad%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%87-%d8%ae%d9%84/ 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵 قصه حزب «جوانان مسلمان» در بوسنی؛ کسب قدرت پس از دهه‌ها سرکوب و شکنجه 🔺برشهایی از متن: 📌 بدون شک سال 1990 یک نقطه عطف در تاریخ اجتماعی و سیاسی بوسنی محسوب می‌‌شود، زیرا در این تاریخ بود که حزب «عمل دموکراتیک» پس از دستیابی به اکثریت آراء مسلمانان بوسنی و هرزگوین بر اریکه قدرت تکیه زد. پس از تحقق این نتیجه بود که «علی عزت بگوویچ» اندیشمند مشهور بوسنیایی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. او در آن زمان، رهبر حزب عمل دموکراتیک بود. این درحالی است که نیم قرن پیش، تحقق چنین مسأله‌ای تنها نوعی توهم و خیال‌پردازی محسوب می‌شد، زیرا هیچکس تصور نمی‌کرد که مسلمانان بوسنی پس از متحمل شدن ظلم و ستم فراوان و تلاش برای به حاشیه راندنشان، عهده‌دار رهبری سیاسی کشور شوند و بدین‌ترتیب، در مشارکت کشوری که آرمان‌هایشان را برآورده می‌ساخت، مشارکت کنند. اما این توهم و خیال‌پردازی، در سایه شکل‌گیری یک حزب تحت عنوان «جوانان مسلمان» (Mladi Muslimani) در آن زمان، به یک واقعیت عینی تبدیل شد. 📌در آستانه جنگ جهانی دوم، قدرت‌های بزرگ، یارکشی و جذب متحد برای خود در منطقه بالکان غربی را کلید زدند و از همین روی، صرب‌ها به نیروهای «متفقین» پیوستند و کروات‌ها نیز به نیروهای «محور» ملحق شدند. هر دو گروه، شبه‌نظامیان خاص خود را داشتند. در جریان «جنگ نفوذ» میان دو طرف، مسلمانان توسط شبه‌نظامیان هر دو گروه قربانی و به حاشیه رانده شدند، چراکه هریک از طرف‌های درگیر، مسلمانان را متهم به حمایت از طرف مقابل، می‌کرد. 📌این حزب غالبا از جوانانی بین 16 تا 26 ساله تشکیل شد. اگر بر روی سوابق مؤسسان این حزب متمرکز شویم، شاید به تعدادی از اشتراکات میان آن‌ها دست پیدا کنیم. ازجمله این اشتراکات می‌توان به «وابستگی آن‌ها به خانواده‌های معروف و صاحب جایگاه»، «پایبندی به تعالیم اسلامی در امور شخصی» و «بهره‌مندی از تحصیلات غیر دینی در حوزه‌های تخصصی مختلف»، اشاره کرد. 📌علیرغم وجود آن فضای تیر و تار – اگر توصیف درستی باشد – حزب جوانان مسلمان به عنوان یک گروهِ برخوردار از وحدت و رویکرد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، با بهره‌برداری از تأثیرِ غیرعلنی خود در جامعه، در راستای تثبیت هویت مستقل مسلمانان بوسنی گام برداشت تا از نابودی این هویت مستقل در طول یک تاریخ سیاه با عمری بیش از یک قرن – از آغاز اشغالگری اتریش در سال 1878 تا استقلال یافتن در سال 1992- جلوگیری کند. 📎متن کامل: http://shouba.ir/%d9%82%d8%b5%d9%87-%d8%ad%d8%b2%d8%a8-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d9%88%d8%b3%d9%86%db%8c%d8%9b-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d9%82/ 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷«داعش در اسارت»، مستندی درباره اوضاع آوارگان داعش 📌مستند «داعش در اسارت» به اوضاع اردوگاهی در سوریه می‌پردازد که بسیاری از ساکنان آن اعضای سابق داعش و یا خانواده اعضای کنونی آن هستند. در این مستند با چگونگی زندگی آوارگان سوری و عراقی در اردوگاه‌ها و نیز وضعیت فرهنگی و اجتماعی وابستگان به داعش آشنا خواهیم شد. این مستند توسط پایگاه اینترنتی «شعوبا» ترجمه و زیرنویس شده است. 📍این مستند را از لینک زیر می‌توانید مشاهده و دانلود کنید: https://b2n.ir/759111 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔹جریان‌شناسی فکر معاصر عربی برشهایی از متن: 📌منظور از معاصر، معاصرت زمانی نیست، بلکه فکری است که در دوگانه «أنا» و «الآخر» یعنی «من» و «دیگری» تعریف می‌­شود، فکری که نظر به دیگری دارد و در مواجه با دیگری تولید می­‌شود. در اینجا من و دیگری هر کدام یک قلمرو معنایی هستند. 📌غرب اولی ادعای برتری بر جهان را ندارد و نمی­‌خواهد ظلم کند و دیگری را حذف کند، حتی نمی‌­خواهد خودش را توسعه دهد. در مرحله دومِ غرب یعنی قرن ۱۸ و ۱۹ دو فیلسوف یعنی کانت و هگل زندگی می­‌کنند. دوره مدرن یا دوره فلسفیِ غرب این دوره است که در این دوره غرب هژمونیک می‌­شود و به دنبال سیطره بر جهان است. 📌بعد از مدتی نقاط ضعف معرفتی مدرنیته هم کم کم مشخص شد و متفکرینی از خود غرب مثل نیچه بر این تفکر و فلسفه تاختند و پشتوانه‌­های فلسفی آنها را تضعیف کردند. در واقع فیلسوفان مدرن با فراروایت فلسفی، غربی را ایجاد کردند که رجحان داشت و هژمونیک شد و نیچه در اوایل قرن ۲۰ دست به رجحان زدایی از غرب زد و مدرنیته کم کم رجحان خودش را از دست داد. 📌جریان اول پیشگامان هستند که متفکران این جریان دانش آموختگان مراکز فکری جهان اسلام اعم از نجف و الازهر و زیتونه هستند. افراد شاخص این جریان سید جمال و عبده و رشید رضا و تونسی و کواکبی و شکیب ارسلان هستند. تصور این افراد از غرب همان تصور اولیه است و غرب را پیشرفته و دارای نظم بالایی می­‌دانند. در واقع آشنایی اینان با غرب آشنایی معرفتی نیست و آشنایی خیلی ابتدایی از غرب دارند. 📌جریان دوم افرادی بودند که با تأخیر حدود ۱۰۰ ساله از جریان پیشگامان پدید آمدند. این افراد خودشان دانش آموخته غرب بودند و به غرب نگاه معرفتی داشتند و سودای سیطره غرب بر جهان را می­‌فهمیدند. جابری و ارگون و نصر حامد ابوزید و حسن حنفی افراد برجسته این جریان هستند. این افراد غرب را یک کل فلسفی می­‌دانند و البته سیر تکامل غرب را پذیرفته­‌اند و معتقد بودند آینده ما گذشته غرب است. 📌جریان سوم در جهان عرب پست مدرن­ها یا ما­بعد الحقیقه‌­ها هستند. از افراد شاخص این جریان می‌­توان خطیبی و عبدالله ابراهیم و محمد شوقی الزین را نام برد. اینها معتقدند دلیل انحطاط مسلمین، اسارت مسلمین در بند متون و معانی است. اینها می­‌گویند دوران نظریه پردازی و پایبندی به متون تمام شده است، هر فردی و هر متفکری باید نقاط کور و تاریک را روشن کند و با این روشنگری متون را رسوا نماید! 📎متن کامل: https://b2n.ir/396629 📗شعوبا،پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
جریان شناسی اندیشه در جهان عرب.MP3
22.46M
📎فایل صوتی سخنرانی: جریان‌شناسی فکر معاصر عربی 📌 دکتر هادی بیگی 📗شعوبا،پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷نگاهی به وضعیت مسلمانان آمریکا؛ عمده مسلمانان با دولت مشکلی ندارند! ✂️برش‌هایی از متن: 📌پدر و مادرهای این افراد عمدتا از کشورهای جهان سوم به امریکا مهاجرت کرده‌اند و زمانی که به امریکا آمدند هیچ چیزی نداشتند و در واقع در پی رسیدن به زندگی راحت به امریکا مهاجرت کردند. و الان هم که صاحب یک زندگی متوسط شده­‌اند نمی‌خواهند این آرامش را به هم بزنند. یعنی آنچه را که به دنبالش به این کشور آمده بودند به دست آورده‌اند و از این رو خیلی از سیستم و دولت امریکا احساس نارضایتی ندارند که بخواهند علیه آن اقدامی کنند. مالکوم ایکس یک جمله معروفی دارد که «ما سیاهان به دنبال فرصت به امریکا نیامدیم بلکه به زور به امریکا آورده شدیم» از این روست که شما می­بینید که این تفکر است که منجر به مبارزه با سیستم امریکا می­شود. اما درباره مسلمانان مهاجر به امریکا قضیه اینگونه نبوده. 📌دو گروه عمده متعارض در جامعه امریکا وجود دارد. سفیدپوستان با ریشه اروپایی که عمدتا هم مسیحی‌اند در تقابل با سایر گروه­ها. یعنی سفید پوستان در یک تیم هستند و سیاه‌پوستان، مسلمانان، مکزیکی‌هاو … و حتی همجنس گرایان هم در یک تیم. این دو گروه معمولا در مقابل هم قرار دارند. به این ترتیب ناخودآگاه مسلمان با همجنس­گرا منافع مشترکی پیدا می­کند و ناچار است با او در یک تیم قرار بگیرد و او را تایید کند. 📌وقتی کسی یا گروهی بخواهد در امریکا مسجدی احداث کند باید زیرمجموعه «اکنا» یا «اسنا» قرار بگیرد که هر دو کاملا همراستا با دولت امریکا هستند. یا در امریکا کسانی از بین مسلمانان هستند که در سرتاسر امریکا اقدام به سخنرانی می‌کنند؛ اگر این افراد بخواهند کمی زاویه‌دار نسبت به سیستم امریکا سخنرانی کنند دیگر اجازه سخنرانی نخواهند داشت. 📌برای تمام مسلمانان دنیا بخصوص اگر فاجعه‌ای مثل سیل و زلزله رخ داده باشد حسابی پول می‌دهند. اما فقط پول می‌دهند و در مسائل سیاسی دخالتی نمی‌کنند. یعنی نباید انتظار داشت که مسلمانان امریکا علیه دولت خود به نفع مسلمانان دیگر کشورها اقدامی نمایند. اساسا به جزء ایرانی‌ها آن هم در اول انقلاب، هیچ گروهی از مسلمانان امریکایی (حتی اخوانی‌ها) حداقل در حال حاضر با دولت امریکا مبارزه نمی‌کند. مبارزه ایرانی‌ها هم محدود به اعتراض به حضور شاه در امریکا بود. 🖇 متن کامل: https://b2n.ir/300693 📗شعوبا،پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷اندر احوالات قطع یک هفته ای اینترنت؛ استقلال از دنیا یا انقطاع از دنیا؟ ✂️برش‌هایی از متن: 📌انقلاب اسلامی ایران، همزمان که به دنبال استقلال و به تعبیر برخی انقطاع از دنیای بیرون بود، شعار دیگری هم داشت که نهفته در ذاتش بود: صدور انقلاب. انقلابی که خود را زاییده مکتب می دانست و صبغه ایدئولوژیک داشت، چطور می‌توانست محصور مرزهای جغرافیایی بماند و به فکر تولید مثل خویش در سرتاسر دنیا نباشد؟ و مگر این تولید مثل بدون ارتباط ممکن بود؟! 📌سیاست متمرکز و اصلی نظام در قبال این شبکه ها، سانسور است و نکته اینجاست که این سانسور ـ که به طرق مختلفی اجرا می شود ـ عملا سانسور خود انقلاب نیز هست. 📌«انقلابی که برای جهان بشریت و نه فقط اسلام و شیعه پیام داشت و دارد، در شرایطی واقع شده است که ناچار است خودش به دور خودش دیوار بکشد» و این پیام صریحی است که سیاست های عمومی رسانه ای کشور به دنیای بیرون، اعم از دوستان و دشمنان مخابره می کند. باید برای حل این معضل فکری اندیشید. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/659411 📗شعوبا،پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷جریان صدر، مرجعیت و آینده نهاد دین در عراق ذیل تحولات جاری ✂️برش‌هایی از متن: 📌این اقلیت ماندگی در شکل دهی به فضای نجف و نهاد دین در عراق بسیار موثر بوده است. ما اگر این اقلیت بودگی تحمیلی را در یک سنت حدودا نهصد ساله به تفهم ننشینیم، به خوبی متوجه ماهیت مواضع حوزه نجف در شرایط امروز و علل و چرایی و اسباب آن نخواهیم شد! باید خوب بفهمیم این نهصد سال بر جامعه شیعی چه گذشته تا درک کنیم که مرجعیت امروز در نجف در چه شرایطی قرار دارد و تضادهایی که در دورن حوزه نجف وجود دارد از کجا ناشی می شود. 📌 اگر شما در سال 2003-2004 وارد عراق می شدید اکثریت مردم شیعه خواهان مداخله و نقش آفرینی مستقیم مرجعیت در امور سیاسی بودند. از مرجعیت و نهاد دین می خواهند که در امورات سیاسی نقش فعالانه تری ایفا کنند. با این حال علیرغم خواسته ایشان، مرجعیت مجددا یک سری معذروریت ها برای خودش می بیند و از مداخله مستقیم در امورات سیاسی اجتناب می کند. 📌جریان صدر خلال قریب به 25 سال گذشته دو پارامتر مهم را در درون بیت شیعی و نهاد مذهب دنبال می کند: یک: کسب زعامت بر بیت شیعی از طریق خلق دوگانه حوزه ناطقه و حوزه صامته و القای ناتوانی مرجعیت اعلی در تعامل با چالش های سیاسی و اجتماعی. دوم: خلق یک نظم سیاسی قوم گرای عربی که در راس آن یک مرجع دینی عربی حکمرانی می کند. 📌جریان صدر به یک جنبش و حرکت سیاسی تبدیل می شود که چون خودش ریشه در سنت اجتهادی ندارد تلاش می کند زعامت را از حوزه فقهی به ساحت سیاسی منتقل کند. این منازعه و این دوگانه بسیار در تعیین آینده نهاد دین در بیت شیعی در عراق تعیین کننده است. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/690702 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷لشکر طیبه و نسبت آن با دولت پاکستان ✂️برش‌هایی از متن: 📌سرباز‌ها معمولا از مرکز و جنوب پنجاب به این سازمان اضافه می‌شوند که نمایانگر ماهیت پنجابی این سازمان و قرار‌گیری زیرساخت اصلی سازمان در پنجاب است. برخی سربازان دیگر نیز از افغانستان و مناطق پشتون‌نشین پاکستان به آنها ملحق می‌شوند. 📌بر‌خلاف آنچه تصور می‌شود عمدتا سربازگیری این گروه از مدارس موجود در پاکستان انجام نمی‌گیرد. به طور کلی افرادی که به این گروه ملحق می‌شوند یا نوجوان بوده و یا در ابتدای ۲۰ سالگی هستند و نسبت به افراد دیگر گروه‌ها و به صورت کلی نسبت به دیگر پاکستانی‌ها تحصیلات بالاتری دارند. اکثریت‌شان دوره دبیرستان را با نمره‌های خوب به پایان رسانده و بعضی‌شان برای رفتن به دانشگاه اقدام کرده‌ اند. 📌ریشه اعتقادی لشکر طیبه، مکتب اهل الحدیث می‌باشد اما عمدتا از پیروان این مکتب سرباز‌گیری نمی‌کند. دو دلیل برای این مساله وجود دارد. اولا این که علمای اهل حدیث جهاد خشونت‌آمیز را نپذیرفتند و در ثانی اهل الحدیث در پاکستان در اقلیت می‌باشند و شاید تنها در حدود ده درصد جمعیت ۱۸۰ میلیونی پاکستان را تشکیل می‌دهند. در واقع لشکر طیبه افراد خود را از دیوبندی ها و پیروان بریلوی جذب می‌کند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/055350 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷مستند «اسرائیل، شکاف از درون»، روایت درگیری افراطیون یهودی با مردم و دولت اسرائیل 🔶در این مستند به بررسی عقاید و رفتار متحجرین یهودی ساکن اسرائیل پرداخته می‌شود. کسانی که با مدرنیته مخالفند؛ تلویزیون، رادیو، اینترنت و شلوار جین را حرام میدانند و حتی بعضی از آنان به دنبال نابودی دولت اسرائیل هستند! مستند «اسرائیل، شکاف از درون» همچنین درگیری‌های اجتماعی شدید افراطیون یهودی با سایر ساکنین مناطق اشغالی و نیز درگیری‌های آنان با دولت اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهد. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇این مستند را میتوانید از لینک زیر مشاهده و دانلود کنید: https://b2n.ir/858172 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷نسل دهه 90 «اخوان‌المسلمین» چگونه پرورش یافت؟/شخصی عادی نباش… ✂️برش‌هایی از متن: 📌اینگونه تربیت شدیم که تنها فیلم‌ها و سریال‌های مشخصی را دنبال کنیم و به همین دلیل، من فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون مصر را مشاهده نکردم. مادرم از اعضای اخوان‌المسلمین سوریه است. او به شدت تحت تأثیر تفکر جهادی بود و حتی در این زمینه از پدرم نیز تندروتر و افراطی‌تر بود. مادرم تصاویر زنان را از مجلات جدا می‌کرد و ما نیز در پاره کردن این تصاویر با او همراه می‌شدیم. این مسأله باعث شد تا احساس کنم که با دوستانم تفاوت دارم. 📌حضور در محیط تربیتی اخوانی، علاوه بر اینکه فرهنگ طبقه متوسط یعنی تمایل به سمت تغییر و برخورداری از جایگاه اجتماعی را در فرد به وجود می‌آورد، موجب شکل‌گیری یک اصول ثابتی نیز می‌شود. این بدان معناست که فردی که در چنین محیطی پرورش می‌یابد، می‌بایست به یک پزشک، مهندس یا مدرس حرفه‌ای مبدل گردد، یک مسلمان تأثیرگذار باشد، در تحصیل یکه‌تاز باشد، عبادت‌هایش منظم باشد، با فعالیت‌های خود در جامعه بر دیگران تأثیرگذار باشد و به طور کلی یک الگو باشد. 📌در دهه 90 قرن گذشته هر نوزادی که متولد می‌شُد، در واقع وارث آرزوهایی بود که پدرانش در تحقق آن عاجز ماندند. به عنوان نمونه، این نوزاد به عنوان کسی که قدس را آزاد خواهد کرد، مسلمانان را گردهم جمع خواهد کرد، امت اسلامی را یاری خواهد کرد و جهل را از بین خواهد برد، شناخته می‌شُد. هر فرزندی که متولد می‌شد، وارث برآورده ساختن آرزویی لقب می‌گرفت. به عنوان مثال، در میان نوزادانی که متولد می‌شدند، کسی نبود که در آینده سرباز ارتش صلاح‌الدین، آشپر و یا از خدمه آن باشد 📌همزمان با رویدادهای کودتا و افزایش دشمنی‌ها از سوی دولت با «اخوان‌المسلمین»، او نیز احساس کرد به دلیل پرورش در یک خانواده اخوانی، مورد تنفر واقع شده است. از همین‌روی، او می‌بایست خود را با شرایط جدید در مصر وفق می‌داد تا به یک انسان عادی تبدیل شود. او خود می‌گوید: «در چنین شرایطی باید فقط خودِ خودت شوی و نه فردی برای امت یا فردی فعال در حوزه‌های مختلف یا یک اسلام‌گرا». 🖇متن کامل: https://b2n.ir/108107 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷حساسیت بالای قرقیزها نسبت به تبلیغات شیعی / باید بومیان را در فعالیت‌های فرهنگی مشارکت داد ✂️برش‌هایی از متن: 📌با اینکه این کشور از جمعیت کمی برخوردار است اما دیگر کشورها با داشتن مرکز فرهنگی در این کشور عملا می‌­توانند کشورهای دیگر آسیای مرکزی را نیز تحت پوشش قرار دهند. کمااینکه موسساتی مثل کلیسای ارتدوکس که مقر اصلی خود را در بیشکک قرار داده عمدتا به فعالیت­های علمی و آموزشی در این کشور می­‌پردازند و از آنجا مسائل فرهنگی بقیه کشورهای این منطقه را رصد کرده و تحت پوشش قرار می‌­دهند. 📌شما در هر زمینه و در هر عرصه­‌ای که برای کار فرهنگی بخواهید وارد شوید بعد از اینکه به طرف مقابل اطمینان دادید که به دنبال یکجانبه‌­گرایی نیستید باید او را در کارهای خود شریک و سهیم کنید. بخصوص در کشورهای کوچکی مثل قرقیزستان این مشارکت اثرات بسیاری به همراه دارد. 📌متاسفانه گروهی از سوی یکی از نهادهای آموزشی کشورمان ولو با نیت خیر وارد قرقیزستان شدند و با بودجه چند برابری هم که در اختیار داشتند نتوانستند موفق عمل کنند. چون بُعد شیعی فعالیت­های آن­ها به قدری پررنگ شد که حساسیت کارمندان محلی را برانگیخت و این کارمندان هم که با استفاده از ارتباطات خود با دستگاه­های امنیتی مانع ادامه فعالیت این گروه شده و بعد از مدت کوتاهی ناگزیر به بازگشت به کشور شدند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/099573 #آسیای_مرکزی #قرقیزستان #تجربه_نگاری 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی در خاورمیانه؛ امارات در راس، مصر در قعر ✂️برش‌هایی از متن: 📌۹۹٪ درصد جمعیت امارات متحده عربی و ۶۸ ٪ جمعیت عربستان سعودی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. عربستان سعودی بالاترین رشد سالانه کاربران شبکه‌های اجتماعی را در اختیار دارد که شاخص آن بین سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ حدود ۳۲٪ می‌باشد. این نمودار همچنین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ترکیه ۶۳٪، در مصر ۴۰٪ و در مراکش را ۴۷٪ عنوان کرده است. 📌در کشور‌های عربی ماهانه ۱۶۸میلیون نفر در فیس‌بوک فعالیت می‌کنند که مصر با ۲۴ میلیون کاربر روزانه، بیشترین رقم را به خود اختصاص داده است. با تحقیقی که انجام گرفته مشخص شده است که دو سوم جوانان کشور‌های عربی برای دسترسی به اخبار ابتدا به فیس بوک و توئیتر مراجعه کرده و ۴۹٪ آنان اخبار روزانه را از فیس بوک دریافت می‌کنند. در مورد دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز گفته می‌شود که در سه سال اخیر تعداد کانال های یوتیوب در خاورمیانه و شمال افریقا ۱۶۰٪ افزایش داشته و در کشور‌های حاشیه خلیج فارس ۱۲ میلیون کاربر روزانه، از اسنپ چت استفاده می‌کنند. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/090395 #جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی #اینترنت_در_جهان_عرب #شبکه_های_اجتماعی_در_جهان_عرب 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷تحولات جاری عراق و سیاست خارجی بایسته ایران دکتر هادی معصومی زارع 📌هرگونه سفر مقامات تصمیم ساز ایرانی لااقل در شرایط فعلی چانه زنی بر سر پست نخست وزیری و آینده ساختار سیاسی عراق اشتباهی بس راهبردی است. با هر نیت و هدف و هر سطح ضرورتی! ‏ 📌‏مقتدی صدر و عبادی که خود هر دو از دست اندرکاران تحولات اخیر بوده اند، با زیرکی تمام اعلام می کنند که در تعیین نخست وزیر پیش رو مداخله ای نخواهند کرد. این یعنی آن که اگرچه در خلف الکوالیس ها نبرد نفسگیری را برای تحمیل گزینه خود دنبال می کنند، اما در ظاهر خود را از ویترین تصمیم سازی خارج می کنند. ‏📌تصمیم گیر ایرانی التفات ندارد که لااقل در چنین شرایطی، برای مدتی لااقل از ویترین جهان سیاست عراق خارج شود؟! ‏آن هم در شرایطی که کمترین توان رسانه ای و فکری برای ادراک سازی و اقناع سازی در همسایه غربی ندارد! آن هم در شرایطی که ساختار سیاسی به ارث رسیده از اشغال، اجازه تغییر ریشه ای نمی دهد. آن هم در شرایطی که تقریبا تمام گزینه های جایگزین، یکی فاسدتر و بدتر از دیگری است. الامارحم ربی ‏ 🖇متن کامل: https://b2n.ir/308278 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷 ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه و شمال آفریقا 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷بازدید نفتالی بنت وزیر دفاع اسرائیل از یکی از پایگاه های نیروی هوایی ارتش اسرائیل، در حالی که این کتاب را به همراه خود دارد: «اسلام و انقلاب: نامه ها و اعلامیه های امام خمینی» این کتاب توسط پروفسور حامد الگار نگاشته شده است. @shouba
🔷افتتاح گذرگاه کرتارپور، پادزهری علیه اسلام هراسی سید روح الله رضوی ✂️برش‌هایی از متن: 📌تا پیش از این، زیارت این معبد سیک (محل زندگی گورو نانک Guru Nanak بنیان گذار مذهب سیک) تنها در صورتی برای شهروندان هندی ممکن بود که اقدام به اخذ روادید پاکستان کنند اما اکنون این گذرگاه ویژه میان دو معبد مذکور که توسط آزادراهی به یکدیگر متصل شده اند، بدون نیاز به روادید امکان سفر روزانه تا 5000 سیک را از سمت هندی به طرف پاکستانی فراهم می آورد. 📌این موضع پاکستان به شکل عمومی در میان مردم هندوستان بازتابی مثبت را به دنبال داشته و به شکل خاص، در میان پیروان مذهب سیک موجی از محبوبیت را برای عمران خان به ارمغان آورده است. 📌مسائل و مشکلات جامعه مسلمان هندوستان که تحت فشار شدید قرار دارند، تنها زمانی می‌تواند رو به بهبود بگذارد که توطئه دو قطبی سازی جامعه هندوستان از طریق دشمن سازی از مسلمانان در کشور بزرگ هندوستان شکست بخورد و کشور پاکستان با سیاست های خود نقشی کلیدی در این زمینه بر عهده دارد. 🖇متن کامل: https://plink.ir/D0ywn #پاکستان #هند #درگیری_هند_و_پاکستان #سیک_ها 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔷مستند: جمال عبدالناصر و اخوان المسلمین، از رفیق گرمابه و گلستان تا دشمنی خونین 📌مستند «جمال عبدالناصر و اخوان المسلمین» سعی کرده فرایند تبدیل اخوان المسلمین از رفیق گرمابه و گلستان عبدالناصر به دشمن خونین او را روایت کند. این مستند درپی تشریح اتفاقاتی است که سبب شد تا نه تنها همکاری‌های تنگاتنگ اخوان و عبدالناصر به پایان برسد بلکه چنان کینه شتری میان آنان به ارث گذاشته شود که آثارش تا امروز بین هواداران‌شان باقی است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی «شعوبا» ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇این مستند را می‌توانید در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید: https://plink.ir/9GGHP #مستند #اخوان_المسلمین #جمال_عبدالناصر 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 داعش بدون روتوش، گفتگو با مردی که با داعشی ها گفتگو کرد 📍هنگامي كه داعش در سال 2014 موصل را تصرف كرد براي بسياري اين سوال مطرح شد كه داعش چگونه توانسته به حدي قدرتمند شود كه بخش اعظمي از عراق و سوريه را در اختيار بگيرد. حالا داعش پس از 5سال سرزمين‌هاي خود را از دست داده اما به نظر مي‌رسد تفكر آن كماكان باقي است. هادي معصومي پژوهشگر مسايل خاورميانه است كه توانسته با تعدادي از عوامل داعش در عراق مصاحبه كند و تجربه‌اي متفاوت از مواجهه با آنها ارايه مي‌دهد. 🖇فیلم کامل: https://www.aparat.com/v/pEZQf 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 تصوف در غرب آفریقا؛ سیر تاریخی، برنامه‌های اصلاحی و حکومت‌داری 📍برخلاف آنچه جزو مشهورات روزگار شده، تصوف در طول تاریخ اسلام ارتباط عمیقی با سیاست داشته است. بررسی تاریخ تصوف در آفریقا یکی از جاهایی است که می‌توان این نسبت وثیق را به خوبی در آن ردیابی کرد. جایی که تصوف، انقلابی‌گری و حکومت‌داری به هم پیوند خورده و علمای صوفی موفق به تشکیل سه حکومت اسلامی می‌شوند. 🖇ادامه مطلب در لینک زیر: https://plink.ir/IGTC9 #تصوف #آفریقا 📗شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba