هدایت شده از موسسه فرهنگی هنری سیب نارنجی
فعالیتهای موسسه فرهنگی هنری سیب نارنجی را در گروهها و کانالهای تخصصی زیر دنبال کنید.
مرکز اطلاع رسانیهای موسسه
https://eitaa.com/sib_naranji
باشگاه کتاب کودک و نوجوان سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibbook
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaghd
خانه تخصصی ادبیات سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranjiadabiat
کتابخانه سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibketab
رشد و تربیت کودک با ادبیات. کودکانههای سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranjikoodak
ویرایش و درست نویسی
https://eitaa.com/sibevirayesh
انجمن شعر کودک و نوجوان سیب نارنجی
https://eitaa.com/joinchat/3844669656C2b8186ac99
انجمن ادبی سیب نارنجی
https://eitaa.com/sibenaranji
انجمن ادبی نوجوانان سیب نارنجی
https://eitaa.com/novjavane
با ما برای تجربه لذتبخش زندگی با ادبیات همراه باشید.
📢#اعلان | *شهروند دانا*
📚 برنامههای متنوع در راستای توسعه و ترویج فرهنگ شهروندی و مطالعه
📕اهدای کتاب به مدارس همراه با زنگ کتاب
📗اجرای نمایش شهروندی
📘معرفی کتاب خوب و کتابخانه
📙عضویت نیمبها در کتابخانهها
📕نمایشگاه بهترینها از دورریختنیها
📗نمایشگاه نقاشی
📘نمایشگاه و فروشگاه کتاب
📙نمایشگاه کتابهای دستساز
📆 ۱۹ تا ۲۳ آبان ۱۴۰۳
📌 مدارس ابتدایی سطح شهر
•┈┈•••✾•••✾•••┈┈•
⭕️ #سازمان_فرهنگی_شهرداری_شیراز
🔺 سروش پلاس
https://splus.ir/farhangishiraz
🔻 ایتا
https://eitaa.com/farhangishiraz
🔺 بله
https://ble.ir/farhangishiraz
🔻اینستاگرام
https://www.instagram.com/farhangi.shiraz?igsh=YzAwZjE1ZTI0Zg==
به نام هستی بخش
کمیسیون خلاقیت و نوآوری
انجمن تخصصی کودک و رسانه
*به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی* برگزار می کند:
موضوع این نشست:
*خلاقیت و نوآوری در تولید وانتشار مجلات و کتابهای ویژه کودکان ونوجوانان ، با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی*
🗣️ دبیر : آقای دکتر ناصر اسدی
دکترای علوم ارتباطات
و مدرس دانشگاه
🗣️ کارشناس : آقای دکتر علیرضا رحیمی
متخصص و مدرس تعلیم و تربیت
مدیر انتشارات سروش
مولف بیش از ۶۰ عنوان کتاب
🗣️ کارشناس : آقای مجید راستی
نویسنده کودک با ۲۵ سال فعالیت مستمر
درحوزه کودکان درگروه های کودک سیما و
نشریات ویژه کودکان
🕗 تاریخ برگزاری:
چهارشنبه ۲۳ آبانماه ۱۴۰۳
از ساعت ۲۰ تا ۲۲
🌐 در گوگل میت به نشانی:
https://meet.google.com/sza-teuj-zaz
*انجمن تخصصی کودک و رسانه*
www.koodak.tv
پادکست این نشست را در رادیو پادکست بشنوید👇👇👇
https://ble.ir/radiopodcast_koodakoresane
🚨اولین کنگره ے ملے شعر ایمنے و آتش نشانے با همکارے سازماט آتش نشانے تهراט برگزار مے کنـב
📌#موضوع_آثار:
ایمنی و آتش نشانی
ایثار آتش نشانان
سازمان آتش نشانی
شهدای آتش نشان
📌#قالب_آثار
شعر کلاسیک
شعر نو
شعرکودک و نوجوان
ترانه
📌#شرایط_آثار:
ذکر مشخصات صاحب اثر همراه با شماره تماس
فایل ها به صورت ورد و فوت BNazanin
دبیر خانه حق چاپ آثار در یک مجموعه و استفاده در سایر برنامه های سازمان را دارد.
حضور افراد برگزیده در مراسم اختتامیه الزامی ست.
📌#جوایز_برگزیدگان_کنگره :
نفر اول :تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی 80.000.000 ریال
نفر دوم :تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی 70.000.000 ریال
نفر سوم :تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی 60.000.000 ریال
شایسته تقدیر : لوح تقدیر و جایزه نقدی 30.000.000 ریال
شایسته تقدیر : لوح تقدیر و جایزه نقدی 30.000.000 ریال
📌 #نحوه_ارسال_آثار:
شماره ی ۰۹۲۱۲۳۸۶۱۴۷༺ایتا،بله،تلگرام
سرکار خانم ندا نوروزی
مهلت ارسال آثار: پایان آذرماه ۱۴۰۳
کانال #فراخوان_شعر در ایتا؛
@Farakhanesher
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #تیزر | آیین پایانی جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز
📚با معرفی آثار برگزیده و شایسته تقدیر رمان نوجوان ایران
✏️با حضور بزرگان ادبیات کودک و نوجوان کشور:
مصطفی رحماندوست، فرهاد حسنزاده، جمشید خانیان، احمداکبرپور، عباس جهانگیریان، حمیدرضا شاهآبادی و ...
📌 چهارراه حافظیه، تالار حافظ شیراز
📆 چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰
•┈┈•••✾•••✾•••┈┈•
⭕️ #سازمان_فرهنگی_شهرداری_شیراز
🔺سروش+🔻بله🔺روبیکا 🔻اینستاگرام
🔻نشست تخصصی حضرت نجمه خاتون(س) در آیینهی ادبیات کودک و نوجوان
📚همراه با بررسی مجموعه «ستاره های آسمان من»
🔹 با موضوع حضرت نجمه خاتون(س) و خانواده حضرت معصومه(س)
🔸با حضور:
حجت الاسلام سیدمحمد مهاجرانی
استاد مسلم ناصری
مجری کارشناس: علی باباجانی
⏰زمان: چهارشنبه ۲۳ آبان ساعت ۱۵:۳۰
🏠مکان: قم، خیابان شهدا(صفاییه)، نبش کوچه ۱۷، نگارستان اشراق
💡#اشراق_نیوز | اطلاعرسانی اخبار و رویدادهای فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:
🆔 @eshragh_news
📢#اعلان | کارگاه شعر کودک
✏️جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز
🎓 با حضور:
شاعر خاطرات کودکی چند نسل، استاد مصطفی رحماندوست
📆 پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰:۰۰
📌 سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، طبقه منفی یک، سرای سخن
🚨نامنویسی و توزیع کارت ورود به کارگاه در حاشیه آیین پایانی جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز، انجام میشود.🚨
•┈┈•••✾•••✾•••┈┈•
مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز.
⭕️ #سازمان_فرهنگی_شهرداری_شیراز
حضور در کارگاه با کارت ورودی امکانپذیر است
✏️جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز
🎓 با حضور
حمیدرضا شاهآبادی
📆 پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳
📌 سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، طبقه منفی یک، سرای سخن
🚨نامنویسی و توزیع کارت ورود به کارگاه در حاشیه آیین پایانی جشنواره ملی ادبیات کودک و نوجوان شیراز، انجام میشود.🚨
•┈┈•••✾•••✾•••┈┈•
مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز.
⭕️ #سازمان_فرهنگی_شهرداری_شیراز
حضور در کارگاه با کارت ورودی امکانپذیر است
هدایت شده از پرویزن
"تفاوت نقد ادبی و خلق ادبی"
همواره در تاریخ ادبیات جهان، بین منتقدان و ادیبان در اینسو و خالقان ادبی(نویسندگان و شاعران) در آنسو، اختلاف نظر و جدال بوده است. چخوف منتقدان را به خرمگس تشبیه میکند و رنه ولک در کتاب تاریخ نقد جدید، صدها نظر گوناگون و گاه متضاد در این حوزه مطرح کرده است.
باید منصفانه گفت که متناسب با مکاتب ادبی مختلف و بوطیقاهای گوناگون، وضعیت و جایگاه نقد و آفرینش با هم متفاوت است. برای مثال در مکتب کلاسیسیم یا ادبیات بازگشت یا بر اساس تعریف کسانی چون: نظامی عروضی و شمس قیس رازی و دیگران، خلق ادبی با آموزش و آگاهی صورت میگیرد، بر این اساس منتقد ادیب میتواند پس از آموزش آیین و مقدمات نویسندگی و شاعری، خالقی توانمند باشد. نشانههای این نگره را در اشارات ابن سینا و اساس الاقتباس خواجه نصیر توسی و حدائق السحر رشید وطواط و کتابهای آیین دبیری و حتی بوطیقای ارسطو نیز میتوان دید.
اگر از نظر رمانتیکها و سمبولیستها و مکاتب ادبیِ انتزاعگرا بنگریم، فاصلهی نقد و خلق ادبی بسیار زیاد و بهاندازهی درههایی عمیق و تودرتوست.
فارغ از تایید یا تکذیب اين نگاههای مختلف در این یادداشت، باید گفت که قطعا جهان نقد و خلق تفاوتهایی جدی با هم دارد. هرچه به خلق ادبی اصیل نزدیک میشویم زمینههای ناخودآگاه و استعداد و جوشش افزونی مییابد و هرچه به ساحت نقد و ارزیابی و آموزش هنر وارد میشویم، دانش و کوشش و خودآگاه جدی میشود.
پس در غالب موارد میتوان گفت که منتقد دقیق و موفق حتما نباید خالق ادبی باشد و خالق نیز نباید نقد بداند. البته آفرینشگری منتقد برخی زوایای پنهان نقد را بر او گشوده میکند، همچنانکه دانش نویسنده یا شاعر میتواند برخی کاستیها و آسیبهای شعر یا داستان او را برطرف کند.
از این منظر باید گفت که اغلب خالقان ادبی منتقد نیستند و اغلب منتقدان خالق. مگر اینکه بتوانند ساحت و مرزهای جداگانهی هریک را بشناسند؛ چنانکه در مواردی استثنا از ادبیات معاصر چون: رضا براهنی و شفیعی کدکنی و تاحدودی میرصادقی و قیصر امینپور و دیگرانی هر دو سویه را با تفاوت اهمیت و موفقیت میتوان دید.
جز این باید گفت که عمق سویههای خودآگاه و ناخودآگاه در ادبیات داستانی و شعر متفاوت است. اگر هنر را آمیختهای از فن و خلاقیت بدانیم، بُعد "فنی" اثر را منتقد میتواند بیاموزد و بیاموزاند اما بُعد خلقی اثر درونی و غیر آموختنی است. به قول سنایی:
"عشق آمدنی بود نه آموختنی"
تفاوت شعر و داستان نیز در همین است که شعر بُعد جوششی و درونی بیشتری دارد، پس کمتر آموزشی است و داستان بعد فنون و صناعتی غالبی دارد، پس آموزشپذیرتر است. بر این اساس هرچه آموزشپذیری در هنری برجستهتر شود، جایگاه نقد و اعتماد به منتقد در آن افزونی مییابد.
گزارهی پایانی آنکه در نقد ادبی تخصص و تکثر دیدگاه دو سویهی جدی است. همچنین معنامندی و تعهد چیزی متفاوت با دانش ادبی و نقد و قوت اثر و فرم صحیح آن است. پس هر نویسنده یا شاعری نمیتواند در ساحت نقد و آموزش هنر صاحب صلاحیت باشد.
#محمد_مرادی
#شعر
#داستان
#نقد
https://eitaa.com/mmparvizan
"ادبیات انقلاب/ انقلاب ادبی"
چهارشنبهی گذشته، جشنوارهی سالانهی ادبیات کودک و نوجوان، با معرفی نویسندگان برتر، در تالار حافظ شیراز برگزار شد و من، به سبب مسئولیت دانشگاهی مهمان و حاضر در این نشست بودم. به محض مشاهدهی برگزیدگان و مهمانان، به این فکر فرو رفتم که چرا نام نویسندگان کودک و نوجوان ادبیات انقلاب اسلامی در فهرست برگزیدگان نیست. هرچند از نظر من، اگر دایرهی ادبیات انقلاب اسلامی را گسترش دهیم، بسیاری از این نویسندگان، خالق آثاری درخشان در حوزهی ادبیات انقلاب اسلامیاند؛ با اینحال در زیر به چند گزاره در این حوزه اشاره خواهم کرد.
۱_ ادبیات انقلاب اسلامی را نمیتوان صرفا به ادبیات دفاع مقدس یا ادبیات جنگ یا ادبیات مدافع انقلاب اسلامی محدود کرد. ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیاتی است که در چارچوب زمانی انقلاب اسلامی یا با حمایت مستقیم و غیرمستقیم آن یا در چارچوب نیازهای مربوط به مخاطبان آن خلق شده باشد. از آنجا که جهان کودکان و نوجوانان ایران عصر پس از انقلاب، ساحتهای گوناگون معنوی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی و فردی دارد، هرگونه اثری را که جریان اندیشگانی پس از انقلاب رد نمیکند، ادبیات انقلاب اسلام میتوان دانست.
۲_ از میان برگزیدگان جشنواره، برخی چون هوشنگ مرادی کرمانی، علاوه بر سطح هنری آثارش، بهخوبی توانسته فرهنگ ایرانی را نیز در بسیاری از داستانهای نوجوانانهی خود، نمایندگی کند. پس بهدرستی او را میتوان الگویی مناسب برای داستان نوجوان ایرانی پس از انقلاب دانست. عضویت او در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، خود موید همین جایگاه زبانی و معنوی است. فرهاد حسنزاده نیز در رمان "هستی" نوعی نگاه خاص به ادبیات جنگ را خلق کرده؛ نکتهای که اغلب منتقدان و پژوهشگران ادبیات را از حوزههای مختلف را به تحسین این اثر، دست کم از منظر مواجههی نوجوان و جنگ بر انگیخته است.
۳_ نکتهی سوم در آثار برگزیده، غلبهی جنبههای فرمی و زبانی بر ابعاد معناگراست؛ زاویهای از نقد که برخی منتقدان ادبیات انقلاب اسلامی را بر برخی از این آثار بر انگیخته است. ضمن تایید این نکته که برخی از این نویسندگان، در کارنامهی خود آثاری را خلق کردهاند که از منظرهای اندیشههای ایرانی_ اسلامی یا نگاه تربیتی به نوجوان، انتقادهایی گاه جدی بر آنها وارد است؛ باید دانست که از نظر فرمی و زبانی، بسیاری از این نویسندگان، فاصلهای درخشان و بعید با برخی نویسندگان ادبیات انقلاب اسلامی، با نگاه ایدئولوژیزدهی آن دارند.
از آسیبهای جریان رمان نوجوان انقلاب اسلامی، نخست ضعف زبانی و پلشتی واژگانی است، آسیبی که در آثار برگزیده کمتر دیده میشود. کمی تسلط نویسندگان ادبیات انقلاب بر امکانات زبان، نکتهای است که باید آنرا جدی گرفت و برای بهبود آن کوشید. البته در آثار برخی نویسندگان چون: سید مهدی شجاعی و داوود امیریان و آثار نوجوانپسند رضا امیرخانی و گاه محمدرضا بایرامی، وسواس در انتخاب زبان تا حدودی دیده میشود.
از دیگر کاستیهای رمان نوجوان انقلاب، کمی توجه در انتخاب درونمایهی برای جهانی شدن و جلب نظر مخاطب بینالمللی است. علاوه بر این ایرادهای جدی در شخصیتپردازی و پیرنگ سست را در تعدادی از رمانهای پرفروش این حوزه میتوان دید.
۴_ ادبیات اصیل انقلاب اسلامی، باید این حکمت از امیرمؤمنان را پیشِ چشم قراردهد که بزرگترین شاعر را منصفانه امرووالقیس نامید؛ هرچند از نظر معنا منتقد او بود. نویسندگان انقلابی باید به اعتبار عبارت "الحکمه ضاله المؤمن" به جای دخالت دادن نقدهای ایدئولوژیک در مباحث صناعتی و فرمی داستان، در آموختن مسائل زبانی، آغوش خود را بر تخصص نویسندگان دیگر شاخهها بگشاید و بهجای تلاش برای حذف آنان، بکوشد ضمن حفظ جنبههای انقلابی و معنوی خود، فرم را بیاموزد و بهجای خلق آثار شعارزده و زودمصرف، به خلق آثاری عمیق و جهانی بپردازد؛ چنانکه در دهههای اخیر کسانی چون: احمد دهقان و مجید قیصری و دیگران، توانستهاند به جلوههایی از آن دست یابند.
سخن آخر اینکه "ادبیات انقلابی" در کنار تمام ویژگیهای مثبت معناییاش، به انقلابی ادبی نیازمند است.
دکتر محمد مرادی
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز